kysymys

lonkista

Minä ja perheeni olemme nyt päätyneet ottamaan sitten koiran. Minä ja mieheni olemme selailleet pentuilmoituksia ja ottaneetkin yhteyttä muutamaan kasvattajaan. Tietysti haluamme terveen koiran ja olemme siksi katsoneet tarkkaan pentuilmoituksista lonkkien, silmien yms. terveyttä ja löytäneetkin terveitä, MUTTA jotkut koirat ovat tuotu ulkomailta ja lonkkien kohdalla luki H. Minä ymmärrän suomen lonkka-arvostelut mutta minulla ei ole hajuakaan mitä tuo H meinaa, siinä siis mainitaan että se on ulkomainen tutkimus. voisiko joku kertoa mitä tuo H tarkoittaa?

6

255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiaa.....

      Pennun kasvattajalta hän on ainut oikea ihminen vastaamaan koiriensa lonkkatuloksista.

    • on vanhemmat tulleet ja

      sitten kysy mitä tuo H tarkoittaa kennelliitosta sillä silloin saat oikean vastauksen.Ainahan kasvattaja voi sanoa mitä huvittaa tietämättömälle.

      • lonkat

        ruotsissa on tänne tuotu


      • lonkat kirjoitti:

        ruotsissa on tänne tuotu

        No kiinnostaisi minuakin kuulla mitä tuo H tarkoittaa,kun tietääkseni Ruottinmaalla käytetään lonkista ihan samaa taulukointia kuin meillä eli A-E.
        Kyynärnivelistä myös,mutta niistä käytetään myös kirjainyhdistelmää.

        Kannattaa kysäistä suoraan koiran omistajalta,kenellä tuollainen status on,mikä moinen on.


      • Lappalaiskoiriensa ihminen
        molossi kirjoitti:

        No kiinnostaisi minuakin kuulla mitä tuo H tarkoittaa,kun tietääkseni Ruottinmaalla käytetään lonkista ihan samaa taulukointia kuin meillä eli A-E.
        Kyynärnivelistä myös,mutta niistä käytetään myös kirjainyhdistelmää.

        Kannattaa kysäistä suoraan koiran omistajalta,kenellä tuollainen status on,mikä moinen on.

        Tietämättömille: Ruotsissa ei AINA ole ollut käytössä sama -ja samalla tapaa tulkittu- arvosteluasteikko kuin meillä. Siellä on hiljan siirrytty *aivan* sellaiseen arvosteluun kuin meillä.

        Miksi näitä asioita ei kysellä kasvattajalta, tai kennelliiton infosta ? miksi niitä täältä kysellä ?
        Täälläkö ne kaikkitietävät ekspertit ; )

        Jollei kasvattajalta kehtaa kysyä, eikä kehtaa/raskitse soitella kennelliittoon, ei pidä ostaa mitään koiraa.


      • Lappalaiskoiriensa ihminen kirjoitti:

        Tietämättömille: Ruotsissa ei AINA ole ollut käytössä sama -ja samalla tapaa tulkittu- arvosteluasteikko kuin meillä. Siellä on hiljan siirrytty *aivan* sellaiseen arvosteluun kuin meillä.

        Miksi näitä asioita ei kysellä kasvattajalta, tai kennelliiton infosta ? miksi niitä täältä kysellä ?
        Täälläkö ne kaikkitietävät ekspertit ; )

        Jollei kasvattajalta kehtaa kysyä, eikä kehtaa/raskitse soitella kennelliittoon, ei pidä ostaa mitään koiraa.

        Eiköhän nämä keskustelupalstat ole sitä varten,että täällä keskustellaan ja voi myös kysellä mieltä askarruttavista asioistakin.
        Enkä minä ainakaan katso kenenkään olevan sopimaton koiranomistajaksi vaan sillä perusteella,että kyselee täällä tai jollain muulla palstalla jotain mieltä askarruttavaa.
        Eikä se myöskään sulje sitä pois,että voi asioita ehkä tähdellisemmistäkin paikoista,varsinkin tarvittaessa kysyä ;)

        Ja tuosta Ruotsin arvostelusysteemistä.Ei ole Suomessakaan AINA sama luokitus ollut.
        Tuskin sitäkään muuten kaikki tietää,miten ne on ennen luokiteltu.Ja jos nykymallista on kiinnostunut,niin eipä sillä ole ehkä väliäkään.
        Jos esim.aloittaja puhuu jalostuskoirista (tai siis pennuttamisikäisistä koirista),niin oleellinen tieto liittyy toki nimenomaan siihen.

        Koska muuten tuo Ruotsin malli on muuttunut,jos puhutaan siis nykyajasta?
        Ihan kiinnostaa tietää.Eli mitä tarkoittaa "hiljan"siirretty?
        Itselläni kun on aikuinen tuontikoira,jonka vanhemmilla on jo tulokset Suomenmallin mukaan.
        Eli jollei ole käytetty kahta statusta päällekäin,niin minun määritelmäni "hiljattain" sanasta taitaa olla hiukan eriävä :=)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      11
      1785
    2. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      180
      1690
    3. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      126
      1531
    4. Mitä sä kuvittelit

      Kun annoit mulle huomiosi, tottakai minä menin ihastumaan suhun. En ole koskaan ollut se henkilö keneen kukaan kiinnittä
      Ikävä
      119
      1512
    5. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      116
      1214
    6. Sähköauto ei saastuta

      Koska sähköautossa ei ole saastutusputkea kuten polttomoottoriautossa. Saastuttajille tulee mätkäistä kunnon saastutusv
      Maailman menoa
      296
      1056
    7. Älä nainen leikistä suutu!

      Ja kyllä täytyy kritiikkiäkin kestää, mm. ylipaino, se että oot köyhä jne jne Melko tutulta mieheltä
      Ikävä
      102
      982
    8. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      224
      975
    9. Olisitko oikeasti

      valmis kohtaamaan kaivattusi?
      Ikävä
      93
      943
    10. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      153
      927
    Aihe