Terassiasiaa

Kalliisti kokenut

Tehtiin sitten meillekin viime kesänä terassi talon kylkeen.
Liukulasit ja kattokin lasista - tietysti!

Kesällä olo alkoi tuntua "vähän" epävarmalta. Olikohan polkaistu paskaan?
Pilvipoutaisina päivinä paikka oli mahtava.

Mitä nyt sateen jälkeen katto oli paskainen kuin mikä.

Sitten tuli aurinkoiset päivät ja paikka muuttui helvetillisen kuumaksi.
Aivan tasan sietämättömäksi!

Aurinko porotti katosta läpi ja kuumensi jokaisen terassilla olevan esineen lähes polttavaksi.
Lämpötila oli parhaimmillaan (uskokaa tai älkää) 61 astetta celsiuksia.
No tulihan se syksykin ja kuumuus väheni, paha mieli haitui ja paikka oli taas mitä suloisin.

Olin jo tosin kysellyt ratkaisua ongelmaan.

Pistä sinne kattoon kaihtimet!

Hienoa niinpä teemme!
Emme tehneet.
Hinta oli vahän turhan kova ja miksi laittaisimme sinne lasit ja sitten kaihtimet (varmaan vielä verhotkin ja jäähdytin ja...).

Olette valinneet vääränlaisen lasin kattoon. Sitä on sellaista joka ei laske lämpöä sisälle ja puhdistuu itsestään.
No onhan se vähän kalliimpaa... voi v...u!


Vapun tienoolla oli taas lämmintä niin ulkona kuin terassillakin - ja etenkin terassilla.

Mitta tuli täyteen!

Olin nähnyt muutamalla tuttavalla sellaisesta kennolevystä tehdyn katon.
Ei laskenut suoraa valoa sisään EIKÄ MUUTEN OLLUT LÄHESKÄÄN NIIN KUUMA.

Päätin hankkia samanlaisen ja hankin myös.
Broidi tosin kehotti laittamaan saman tien umpikaton, hän kun epäili että se kuumenee vieläkin.

Tuolla se nyt on paikallaan!

Ette muuten sattumalta tarvitseisi 8 mm paksua karkaistua lasia.

Siis neuvoni.
Säästäkää omia ja läheistenne (rahoja) hermoja. Älkää herrantähden laittako terassillenne lasikattoa!

6

1393

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hauska tarina

      Heh, oikein nauratti vastanpohjasta asti kertomuksesi. Lisää samanlaisia. :))
      Kyllä puutarhanhoito lisukkeineen on sitten mukavaa.

      • nauratti

        Minua vaan ei naurata!

        Olenkohan tosikko vai johtuisiko siitä että minä olen se joka tuon hölmöilyn maksoi?


      • Arkkite
        nauratti kirjoitti:

        Minua vaan ei naurata!

        Olenkohan tosikko vai johtuisiko siitä että minä olen se joka tuon hölmöilyn maksoi?

        Ainakin ne metallirunkoiset häkkyrät joita on väsätty joihinkin taloihin ovat pirun rumia.
        Puutalo jonka seinään on lisätty tuollainen lasikattoinen ja lasiseinäinen alumiinihimmeli on arkkitehtonisesti vallan hirvittävä.
        Yhtään parempi ei ole valokatteella varustettu uloke.

        Miten kukaan voi rakentaa taloonsa sellaisen.
        Ymmärrän kyllä että valmistajathan myy ihan mitä tahansa jos joku ostaa, mutta eikö ihmiset vieläkään osaa nähdä esteettisiä kokonaisuuksia.
        Vielä enemmän ihmettelen lupaviranomaisia, jotka siunaavat nämä suunnitelmat.

        Jos taloon täytyy lisätä kuisti tms. niin eikö siihen voisi uhrata hieman enemmän aikaa ja ehkä rahaakin.
        Tehdä siitä tyyliin sopivan ja rakennukseen sulautuvan.
        Onko tämä liian vaikeaa vai onko kysymys nousukkaiden tyylitajun puutteesta?


      • sdfere
        Arkkite kirjoitti:

        Ainakin ne metallirunkoiset häkkyrät joita on väsätty joihinkin taloihin ovat pirun rumia.
        Puutalo jonka seinään on lisätty tuollainen lasikattoinen ja lasiseinäinen alumiinihimmeli on arkkitehtonisesti vallan hirvittävä.
        Yhtään parempi ei ole valokatteella varustettu uloke.

        Miten kukaan voi rakentaa taloonsa sellaisen.
        Ymmärrän kyllä että valmistajathan myy ihan mitä tahansa jos joku ostaa, mutta eikö ihmiset vieläkään osaa nähdä esteettisiä kokonaisuuksia.
        Vielä enemmän ihmettelen lupaviranomaisia, jotka siunaavat nämä suunnitelmat.

        Jos taloon täytyy lisätä kuisti tms. niin eikö siihen voisi uhrata hieman enemmän aikaa ja ehkä rahaakin.
        Tehdä siitä tyyliin sopivan ja rakennukseen sulautuvan.
        Onko tämä liian vaikeaa vai onko kysymys nousukkaiden tyylitajun puutteesta?

        Niinpä, ei tuo mitään, mutta kun meidän vanhainkodissa on koko eteisaula noin 80 neliötä tuota lasikattoa, vanhukset voi pahoin ,oksettaa, henkilökunta uupuu ja kunta ei tee asialle mitään ,näin on ollut jo 13 vuotta.. onneksi kotona voi muuttaa tilanteita.


    • sanoa

      en ole ennen kuullutkaan tuollaisista terassiratkaisuista. Lasikatto ! Johan sen sanoo järkikin, että paistuuhan sinne paahteella jos on auringonpuolella ja kauttaaltaan lasia ja umpinainen ! Jessus että joku saikin teidät ostamaan moisen ratkaisun.

    • Alumiini

      Näinhän se on. Lasipinnassa auringon energialla on kolme tietä: heijastus, absoptio ja läpäisy. Normaalilla lasilla suhteet menevät suunnilleen 5%-10%-82%.Lasin ominaisuuksilla voi noita suhteita muuttaa. Samalla tietysti tulee sitten muutettua myös valon läpäisyä. En ole varma saako itsepuhdistuvaan auringonsuojaominaisuuksia. Katemateriaalin vaihto muoviin tarkoittaa samaa. Kennolevystä tulee vähemmän lämpöä läpi ja vähemmän valoa läpi. Muutaman vuoden sisällä vielä vähemmän, kun se levy kellastuu ja haperoituu. Kaihtimienkin käyttö on vähän epävarmaa, sillä se lämpöhän on jo sisällä, kun se on kerran lasin läpi tullut. Toki se kaihdin sitten sitä heijastaa takaisin päin. Noissa tapauksissa viisainta on yleensä kuitenkin koettaa tuulettaa se ylimääräinen lämpö pois. Jäähdyttimellä tuo on turha toivo. Heitän muistinvaraisen arvion, että kesäkuumalla katosta tulee läpi 400W/m², joten kohtuu pienikin katto on jo tehoiltaan kiukaan luokkaa. Seinää (tai kattoa) pitää siis saada auki. Mielellään paljon ja mahdollisimman ylhäältä, eli katon rajasta minne se lämmin ilma nousee. Samalla pitää kuitenkin muistaa, mistä se korvausilma otetaan. Se pitää saada jaettua useampaan pisteeseen, jottei synny vedon tunnetta.
      Sitä tuossa sun tapauksessa jäin vähän ihmettelemään, että oliko liukuvien lasien osuus sitten liian pieni? Kyllähän meilläkin terassin pöytä kuumenee kesäpäivänä polttavan kuumaksi, vaikkei ole seiniä eikä kattoa, muttei kai sentään ihan 61 asteeseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1194
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1016
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      52
      716
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      700
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      674
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      660
    8. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      614
    9. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      602
    10. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      36
      588
    Aihe