VL-kanta sirkuksessa käyntiin

Voiko käydä?

Kuulin sellaista juttua, että tämä asia on epäselvä monen mielestä. Esim. eräällä paikkakunnalla vl:ien lapset osallistuvat koulun järjestämään sirkuskäyntiin ja toisella vain jotkut ja jonkin kanta on ehdoton ei.

Miten näin isot erot?

11

1328

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vrk

Se on henk.koht asia. Sirkuksia on monenlaisia. Aletaanko nyt taas syynätä jokaista asiaa onko se synti vai ei...

• Trapetsi

= suuri sirkus.

• Tonttu

Miksi keskitytään tällaisiin nippeliasioihin? Vanhoillislestadiolaisuudessa on erilaisia käsityksiä "sirkus-tasoisista" asioista paljonkin. Sirkus-tyyppiset asiat eivät ole keskeistä uskomisessa. Pitäisi miettiä keskeistä. Usko ei ole yhtä kuin elämäntapa. Usko on sydämen tila. Kaikki muu on ulkoista. Elämäntapa-asioissa olennaista on Jumalan mielen mukaisuus. Keskeistä olisi miettiä, miten Jumala minun haluaisi toimivan. Lisäksi voisi miettiä, mitkä asiat ovat hyväksi ja mitkä kehittävät. Tällaisten kysymysten miettiminen on viisasta vaikkapa harrastuksissa.

• vrk

Olen kaikesta samaa mieltä. Mutta koko ajan täällä halutaan kysyä mielipidettä noihin toisarvoisiin asioihin. Jossain vaiheessa tekee mieli vastata, sillä kun olemme koittaneet vastata kuten sinä äsken (olen itse mm tuon tyyppisesti pari kertaa kirjoittanut)niin on väitetty että yritämme jotenkin salailla asioita.Joten sitten sitä vaihtelun vuoksi vastaa tuohon, koska ei jaksa koko ajan samaa virttä pyörittää.

• mutsi
        vrk kirjoitti:

Olen kaikesta samaa mieltä. Mutta koko ajan täällä halutaan kysyä mielipidettä noihin toisarvoisiin asioihin. Jossain vaiheessa tekee mieli vastata, sillä kun olemme koittaneet vastata kuten sinä äsken (olen itse mm tuon tyyppisesti pari kertaa kirjoittanut)niin on väitetty että yritämme jotenkin salailla asioita.Joten sitten sitä vaihtelun vuoksi vastaa tuohon, koska ei jaksa koko ajan samaa virttä pyörittää.

Muistanpa yhden kerran kun tuli mieleen, että lapsille toki pitää olla virikkeitä, ja vein ne sirkukseen......Kyllä jaksoivat viikkoja ja kuukausia moittia sitä reissua; kun siellä "eläimiä kiusattiin" !

• maagikko

Pikkusieluiset vanhemmat kiusaavat lapsiaan, pakoittamalla heidät omiin muotteihinsa. Kun kerta sirkuksessa ei ole mitään pahaa. Vanhemmat ovat peloitelleet niin monen lapsen / nuoren elämättömään elämään.

• vrk

Ja mistähän tämäkin kiusaamisjohtopäätös tuli? Minä käytän aina silloin tällöin lapsiani sirkuksessa.

Mites itse kiusaat lapsiasi sinä pikkusieluinen joka luet väärinpäin toisten viestit.

• vl...

nämä suuret erot johtuvat siitä että sirkuksessa käynti on kiellettyä vanhoillislestadiolaisuudessa.. tai ehkä "kielletty" on huono sana kuvaamaan tilannetta, mutta kyllä sitä pahana pidetään. eihän konserteissakaan käyntejä suvaita.

• al karahwi

ja muut vastaavat paikat ovat soveliaita uskovaisille perheille! Ja konserteissakin laatu ja tyyli ratkaisee. Ainakin meidän uskovaiset ystävämme ovat lapsineen "sirkustelleet". Lestadiolaisuus ei ole älä koske-oppirakennelma,vaan elävä ja iloinen elämisen muoto!

• Vertti

Hyvä ihminen! Etkö moista asiaa osaa itse lastesi puolesta päättää.... Vai oletko tärähtänyt.....

• norsu

Leipää ja sirkushuvejahan me vanhoilliset tarvitsemme, eipä paljon muuta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      294
      4176
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      135
      2375
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      2016
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1511
    5. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      39
      998
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      133
      972
    7. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      959
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      337
      901
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      877
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      62
      820
    Aihe