Peräpukamien hoito?

mamma2008

Hei mammat,

miten olette hoitaneet pukamianne?

Tuliko jo raskausaikana vai synnytyksen jälkeen?

Liikunta, vedenjuonti, kuidut, laxoberon on kokeiltu.. viimeksimainittu tehokkain yhdistettynä scheriproctiin jota saa tässä vaiheessa raskautta jo käyttää..

Neuvoja please, mitä vaan!!

t,mamma2008

14

13969

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • diphhi

      eikös peräpukamat leikata heti kun ne ilmestyvät ? vai ymmärsinkö jotain väärin

      • peräsuoli höpöttää

        Ei niitä kukaan tule automaattisesti leikkaamaan, jos et ensin mene itse niiden takia lääkäriin arvioittamaan ne että olisiko parasta leikata. ;)

        Riippuu vielä siitä että minkätyyppiset pukamat on (sisäiset/ulkoiset ja miten pahat eli esim. että pullottavatko koko ajan ulkona vai tulevatko ulos vain ulostamisen aikana ja vetäytyvät sitten takaisin peräsuolen sisälle) ja pystyykö niitä hoitamaan muilla keinoin, esim. pysyykö homma hallinnassa peräpukamavoiteilla tms. Hirttäminen on tietysti yksi kirurginen keino.


      • äölkjjhvz

        ei tänä päivänä leikata ennenkuin ihminen on eläkkeellä.. siitä tulee puolen vuoden saikku koska ei saa nostella mitään, ettei tule repeytymisiä tai uudelleen pullahtamisia. eli tuskin juuri synnyttäneiltä äideiltäkään leikkaavat, kukas sen vauvan hoitaisi sitten?
        Minulla tuli pukamat synnytyksen yhteydessä, pai viikkoa siitä alkoivat olemaan tosi kivuliaat, en uskaltanut mennä kakalle, ennenkuin oli ihan pakko.

        Liiallinen kuitu saattaa aiheuttaa ummetusta, vaikka sitä suositellaankin, mutta myös liian löysä uloste on haitaksi pukamille. Paljon vettä, mahd. jotain ummetuslääkettä (mikäli eivät aiheuta suoranaisesti sitten sitä liian löysää vatsaa). Siemeniä ja jyviä kannattaa välttää, ne saattavat olla myös haitaksi ulostullessaan. ViSiblin on ihan hyvä kuituvalmiste, ainakin sitten synnytyksen jälkeen, mikäli sitä ei raskaana ollessa saa syödä.
        Sheriproct ja Ac3 ovat hyviä lääkintään. helpottavat kipua ja kutinaa. Ac3 löytyy sellaisena peräsuolen sisään asettimella laitettavana vaahtona, sekä voiteena, sheriä puikkona ja voiteena. suositeltavaa olisi laittaa voidetta (tai mitä näistä käytätkin) ennen kakalla käyntiä ja sen jälkeen. Näin kakka tulee liukkaasti ulos, eikä aukaise mahdollisesti repeytyneiden pukamien jo arpeutunutta haavaa. Lämpimällä vedellä suihkuttelu auttaa hätätapauksessa. Kakkaa ei tulisi pidättää vaan heti vessaan kun siltä tuntuu, vaikka tekisi kipeää. Jos pukamat vuotavat kovasti niin kannattaa käydä ihan lääkärissä näyttämässä, ettei ole isompia repeämiä.


      • Anonyymi

    • kokeile

      Itse sain kerran vinkin, mitä kannattaa kokeilla varsinkin kivuliaitten pukamien hoidossa. Toki suihkuttelet ja peset normaalisti lämpimällä vedellä, mutta suihkuttele jonkin aikaa jääkylmällä vedellä muutaman kerran päivässä. Lisänä voiteita.

    • kaikki sellainen

      ja vielä tärkeimpänä: nivusten hierominen! Ruokavaliolla niitä saa tietyn aikaa pidettyä loitolla, mutta jo ilmaantuneille olen saanut annettua kyytiä hieromalla (rivon näköistä varmaan ;D) noita nivusia ja pistämällä verenkierron liikkeelle.

      Itelläni on tullut kahdessa viimeisimmässä raskaudessa. Mitään voiteita en ole käyttänyt ollenkaan. Synnytyksen jälkeen ei ole ilmaantunut uudelleen.

      • mamma2008

        infosta!

        mä oon mustikoita syönytkin ihan mielihalulla kun maistuvat niin hyvin.. kai se kroppa tietää mitä pitää ottaa..

        toi yksi pukama on hyvin pieni ja alkava sellainen vasta joten siksi olen vilkkaasti liikkeellä.

        lääkäri sanoi ettei tollasta pientä leikata vaan nimenomaan nää ennaltaehkäsevät toimenpiteet on tärkeitä.

        kokeilen noita keinoja ja lisäks toi kylmällä huuhtelu on hyvä, supistaa suonia.

        ja voiteista scheriproct kombi jos on voiteet ja puikot on kai hyviä ja saa käyttää raskauden loppuvaihees ja imetyksenkin aikana.

        kokeilen tota nivusten hieromista!

        ihanaa saada vauva!!


      • kaisa31681
        mamma2008 kirjoitti:

        infosta!

        mä oon mustikoita syönytkin ihan mielihalulla kun maistuvat niin hyvin.. kai se kroppa tietää mitä pitää ottaa..

        toi yksi pukama on hyvin pieni ja alkava sellainen vasta joten siksi olen vilkkaasti liikkeellä.

        lääkäri sanoi ettei tollasta pientä leikata vaan nimenomaan nää ennaltaehkäsevät toimenpiteet on tärkeitä.

        kokeilen noita keinoja ja lisäks toi kylmällä huuhtelu on hyvä, supistaa suonia.

        ja voiteista scheriproct kombi jos on voiteet ja puikot on kai hyviä ja saa käyttää raskauden loppuvaihees ja imetyksenkin aikana.

        kokeilen tota nivusten hieromista!

        ihanaa saada vauva!!

        Peräpukamien hoito - http://su.hemapro.com/?utm_source=aff_518d1582054df&utm_medium=link&utm_campaign=shop&utm_nooverride=1&a_aid=518d1582054df&a_bid=7f1c5744 Sain tilaukseni ajallaan ja tabletit toimivat hienosti.


    • pakkaus

      scheriproct kombi jossa on tosiaan voide ja puikot on tosi hyvä, minulla viikon käytön jälkeen alkoi hieman helpottaa eikä kipua enään ollut, ja useampaan kertaan suihkuttelu päivässä oli hyvä apu, mutta kokonaan vaiva postui vasta synnytyksen jälkeen.

      • meppe

        että paras lääke noiin sun pukamiin on synnytys ja oikeassa lääkäri oli. Jossain vaiheessa tosin bepanthenille oli käyttöä mutta muuten homma sujui kuntoon itsestään. Nyt sitten varon ummetusta ja yritän liikkua mahd pitkään.

        Kyllä se lääkäri sitten jälkitarkastuksessa kysy onko pukamista ollut haittaa vielä, että haluanko toimenpiteitä ja vastasin ei.


      • pukamat pullistuvat
        meppe kirjoitti:

        että paras lääke noiin sun pukamiin on synnytys ja oikeassa lääkäri oli. Jossain vaiheessa tosin bepanthenille oli käyttöä mutta muuten homma sujui kuntoon itsestään. Nyt sitten varon ummetusta ja yritän liikkua mahd pitkään.

        Kyllä se lääkäri sitten jälkitarkastuksessa kysy onko pukamista ollut haittaa vielä, että haluanko toimenpiteitä ja vastasin ei.

        Haa, että synnytys korjasi. Oho. No toivossa on sitten hyvä elää, että viime synnytyksen ponnistusvaiheessa jäädäkseen tulleet pukamat hoituvat seuraavassa synnytyksessä :D Toivottavasti älyävät mennä pois eikä niin päin että poksahtavat oikein pahoiksi. Muutaman kuukauden päästähän se nähdään.


    • -s-

      ...itsellä ollut pukama noin 2 vko:a,otin yhteyttä lääkäriin ja hän suositteli että ei mielellään voiteitten käyttöä, vaikka olen jo viikolla 29... on kulma aina olemassa se vaara että vauvalle tulee epämuodostumaa yms. vaikka raskaus olisikin jo kuinka pitkällä tahansa...
      ajattelin pelata varman päälle ja olla siis käyttämättä, tärkeintä on kuitenkin pienokaisen hyvinvointi ja terveys....
      ja muistakaamme aina että on olemassa sellaisia lääkäreitä jotka eivät aina kuitenkaan ajattele ihan viimeiseen asti vauvan terveyttä.itse jouduin kohtaamaan tälläisen raskauden alkuvaiheessa, kun piti hakea sairaslomaa koska en saanut pahoinvoinnin ja sekaisen hormonitoiminnan takia nukuttua. lääkäri lykkäsi kouraan reseptin tenokseihin ja perusteli että tässä vaiheessa raskautta (vko 9) ei niistä ole mitään vaaraa, täytyyhän äidin saada nukkua etteivät työt jää tekemättä. kyseessä ollut naislääkäri on työkennellyt vuosikymmeniä lääkärinä... laitoin reseptin roskiin kotiin päästyäni,yövalvominen ja väsymys jatkui vielä muutaman viikon...

    • pukamat pullistuu

      Tulivat ensimmäisen synnytyksen aikana ja jäivät sitten pysyvästi kiusaamaan.

      Olen pärjännyt niiden kanssa kuitenkin ihan kotikonstein. Eivät ole jatkuvasti ulkona roikkuvaa mallia, vaan ulostamisen yhteydessä vain pullistuu sitä pukamakudosta niin että pyyhkiessä tuntuu olevan peräaukon tienoilla jotain ylimääräistä. Se vetäytyy takaisin paikalleen viimeistään vartin kuluessa. Voi olla että käyn niistä jossain vaiheessa lääkärissä, mitä en ole vielä tähän mennessä tehnyt. Syynä viivyttelyyn on se, että olen uudelleen ja toivotusti raskaana, ja arvelin että jos pukamat tässä raskauksien välillä katoaisivatkin (joko itsestään tai lääkärin avulla), saisin ne varmaan kuitenkin takaisin seuraavassa synnytyksessä. Korjataan sitten kun kaikki halutut synnytykset on hoidettu ensin alta pois, jos jotain korjattavaa sitten tuntuu olevan.

      Peräpää on äreimmillään ulostamisen aikana ja sen jälkeen eikä paperilla pyyhkiminen tunnu ollenkaan kivalta, joten olen suihkuttanut perän puhtaaksi viileällä vedellä ja sen jälkeen kuivannut varovaisesti. Siinä yhteydessä tosiaan tuntuu että jotain ylimääräistä on pullistunut peräaukon ympäriltä ulospäin. Pukamani eivät onneksi ole vuotavaa lajia. Kivuliasta vain, ja ajoittain kutisevaa.

      Jos peräaukko on tuon toimituksen jälkeen kovin kipeä ja liikkuminen tuntuu pahalta, menen vähäksi aikaa pitkäkseni niin kyllä se siitä. En ole ruvennut käyttämään mitään apteekin pukamavoiteita. Jos tulee joskus kutinaa, siihen on tepsinyt kohtuullisesti se että suihkutan ensin viileällä varmasti puhtaaksi ja laitan sen jälkeen peräaukon ympärille kookosöljyä. Sillä on ollut rauhoittava vaikutus. Käytän sitä moneen muuhunkin tarpeeseen ja tuo on niistä yksi.

      Se on vähän kiusallista, että vaikka perän suihkuttaa ulostamisen jälkeen ja se on olevinaan puhdas, niin pukamien vetäydyttyä takaisin sisälle joutuu putsauksen tekemään uudestaan koska muuten tuhrii vaatteet kakkaan. Pukamat jättävät ulkopuolelle jotain suolen kakkajämiä samalla kun ne vetäytyvät paikalleen. Ei kiva.

      On ollut olennaista ettei suolen sisältö ole liian kova eikä myöskään liian löysä. Kumpikin ääripää ärsyttää tavallista enemmän. Liikunta, vedenjuonti aj kuidut ovat olleet yhtä tyhjän kanssa mahan kovuuden säätelyssä. Säätely on onnistunut sen sijaan aika hyvin ottamalla purkista magnesiumia tai silloin kun en ole raskaana, sopivasti chlorella-levää, mikä on muutenkin oikein hyvä lisäravinne. Magnesiumia voi ottaa tarvittaessa reilumminkin myös raskauden aikana. Olen varmistanut asian.

    • Anonyymi

      Miten pukamat muka liittyy synnytykseen. Eihän se lapsi perseestä tule. Toisaalta suurin osa ihmisistä on kyllä perseestä, joten tiedä häntä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2576
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1176
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe