Jousien painuminen

laskeutumista odottava

Tuli sitten Legacysta citymaasturi,kun maavara nousi uusilla TEETETYILLÄ jousilla 7cm, siinä on vaan vähän liikaa, joten jos tällä saitilla käy asiantuntevaa porukkaa, ketkä tietää mistä on kyse niin onko odotettavissa, että jouset painuu auton alla ollessa ja jos perässä pitää ylimääräistä kuormaa tuon 2cm, ettei syksyllä katsastuksessa tule sanomista vai täytyneekö alkaa rälläkkä hommiin...

7

2990

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • STiMY06

      Kyllä mulla on ainakin jokaisessa autossa jouset painuneet jonkin verran ensimmäisen puolen vuoden aikana... Mitä pidempi jousi, sitä enemmän se varmaan meneekin kasaan ajan kanssa ja ainakin impuissa on suhteellisen pitkät taka jouset.

      Eiköhän se inssi enemmän valita rälläkkämadalluksesta, kuin liian korkeasta maavarasta (onko sellaisiakin). :)

    • forre

      voi ne kymmenessä vuodessa painua sen 2 cm, ehkä. Mutta enemmän kiinnostaisi kuinka nuo pyöräkulmat meni poskelleen, vai vaihdoitko myös tukivarsia?

      • painumista odotteleva

        Ei ole vaihdettu muuta kun jouset ja ei ainakaan ajossa / jarrutuksissa ole muuta ongelmaa kun isossa töyssyssä kovalla vauhdilla ei takaiskarin joustovara riitä pomppaa siis vähän,kun iskunvaimentajat on alkup.(jos uusii nekin silloin nousee liikaa) Jousilautasen kestävyyshän tässä on koetuksella, Tällä hetkellä auto 2 cm korkeampi kun outback. Lankaan tuli 1.5 mm paksuutta ja 5cm pituutta lisää verrattuna alkup.225tkm ajettuihin jousiin (ennen perä makas maassa ja hyvä että kärryä pystyi vetämään.) Jäykkyys on nyt sopiva mutta auton maavara pitää saada laskemaan tuon 2-3 cm nykyisestä, sillä tietenkin saa kun lyhentää 1-2cm jousta minkä pystyy itse tekeen, tai karkaisee, mutta jos jouset vielä painuu lyhentämisen ja mahd. karkaisun jälkeen niin sithän se on sama kuin kaupasta revittynä ja 3- 4cm korkeammaksi auto pitää saada jäämään mitä käyttiksen maavara on, kun autossa ei muuten mitään vikaa ole niin tämä on suhtkoht edullista näpläämistä. subarun omistajia, jotka tämän saman tempun ovat autoilleen tehneet on kyllä, että heille tämä kysymys on tarkoitettu jos heistä joku eksyy tän stoorin lukeen / kommentoimaan.


      • käsistä ???
        painumista odotteleva kirjoitti:

        Ei ole vaihdettu muuta kun jouset ja ei ainakaan ajossa / jarrutuksissa ole muuta ongelmaa kun isossa töyssyssä kovalla vauhdilla ei takaiskarin joustovara riitä pomppaa siis vähän,kun iskunvaimentajat on alkup.(jos uusii nekin silloin nousee liikaa) Jousilautasen kestävyyshän tässä on koetuksella, Tällä hetkellä auto 2 cm korkeampi kun outback. Lankaan tuli 1.5 mm paksuutta ja 5cm pituutta lisää verrattuna alkup.225tkm ajettuihin jousiin (ennen perä makas maassa ja hyvä että kärryä pystyi vetämään.) Jäykkyys on nyt sopiva mutta auton maavara pitää saada laskemaan tuon 2-3 cm nykyisestä, sillä tietenkin saa kun lyhentää 1-2cm jousta minkä pystyy itse tekeen, tai karkaisee, mutta jos jouset vielä painuu lyhentämisen ja mahd. karkaisun jälkeen niin sithän se on sama kuin kaupasta revittynä ja 3- 4cm korkeammaksi auto pitää saada jäämään mitä käyttiksen maavara on, kun autossa ei muuten mitään vikaa ole niin tämä on suhtkoht edullista näpläämistä. subarun omistajia, jotka tämän saman tempun ovat autoilleen tehneet on kyllä, että heille tämä kysymys on tarkoitettu jos heistä joku eksyy tän stoorin lukeen / kommentoimaan.

        Jos ottaa uudet jouset niin auto tietysti nousee ylöspäin, mutta miksi piti vielä yltiöpäisesti ottaa lisää pituutta 5 cm ?? . Kyllä tällä kaksinkertaisella korotuksella varmaan iskarin joustovarat loppuukin.
        Ei ne ainakaan äkkiä kuoleennu. Mulle laitettiin taakse kärryn vedon takia sikajäykät (MAD) jouset ja perä oli ylhäällä vielä 5 vuoden jälkeenkin, mutta pidin kovasta alustasta. (sain mitä pyysin)
        Koeta ajella vähän aikaa ylikuormalla eli painavaa kamaa paksiin ja/tai henkilöitä kyytiin niin asettuu jonkin verran heti uutena.
        Viiden sentin ylipituutta on kuitenkin vaikea saada hallintaan muuten kun pitämällä jatkuvasti kamaa paksissa.
        Kiinnostaa kustannuspuoli myös kun pitäis nykyiseenkin tehdä vastaava liike. OLiko Vallilan takomo asialla ja mitä maksoi? laitettiinko siellä myös paikalleen.


      • LegacyFarkku
        painumista odotteleva kirjoitti:

        Ei ole vaihdettu muuta kun jouset ja ei ainakaan ajossa / jarrutuksissa ole muuta ongelmaa kun isossa töyssyssä kovalla vauhdilla ei takaiskarin joustovara riitä pomppaa siis vähän,kun iskunvaimentajat on alkup.(jos uusii nekin silloin nousee liikaa) Jousilautasen kestävyyshän tässä on koetuksella, Tällä hetkellä auto 2 cm korkeampi kun outback. Lankaan tuli 1.5 mm paksuutta ja 5cm pituutta lisää verrattuna alkup.225tkm ajettuihin jousiin (ennen perä makas maassa ja hyvä että kärryä pystyi vetämään.) Jäykkyys on nyt sopiva mutta auton maavara pitää saada laskemaan tuon 2-3 cm nykyisestä, sillä tietenkin saa kun lyhentää 1-2cm jousta minkä pystyy itse tekeen, tai karkaisee, mutta jos jouset vielä painuu lyhentämisen ja mahd. karkaisun jälkeen niin sithän se on sama kuin kaupasta revittynä ja 3- 4cm korkeammaksi auto pitää saada jäämään mitä käyttiksen maavara on, kun autossa ei muuten mitään vikaa ole niin tämä on suhtkoht edullista näpläämistä. subarun omistajia, jotka tämän saman tempun ovat autoilleen tehneet on kyllä, että heille tämä kysymys on tarkoitettu jos heistä joku eksyy tän stoorin lukeen / kommentoimaan.

        ..4veto vm99

        Mietin samaa ongelmaa - piti perää saada pikkuisen ryhdikkäämmääksi ja jäykemmäksi.

        Vallilan takomo oli yksi vaihtoehto - olisi pitänyt lähettää alkup. jousi jne. - aikapula ja hankalaa näin matkan päästä.

        Käytin keravalla Rantakarella huollossa ja asiasta keskusteltuani kävikin ilmi, että taakse kun laittaa (olikosenyt mersun - en jaksa muistaa) madallussarjan jouset, niin perä jäykistyy sopivasti ja nousee n 1.5 -2 cm.

        Näin tapahtui - homma tehtiin saman huoltopäivän aikana. En löytänyt kuittia enää, että paljonko sen osuus oli koko huollosta. Olisiko ollut 250ekun hujakoilla se jousihomma?

        Tyytyväinen olen ollut. Helppo ja nätisti huollon yhteydessä hoidettu.


      • ne on vaan välillä hukassa
        käsistä ??? kirjoitti:

        Jos ottaa uudet jouset niin auto tietysti nousee ylöspäin, mutta miksi piti vielä yltiöpäisesti ottaa lisää pituutta 5 cm ?? . Kyllä tällä kaksinkertaisella korotuksella varmaan iskarin joustovarat loppuukin.
        Ei ne ainakaan äkkiä kuoleennu. Mulle laitettiin taakse kärryn vedon takia sikajäykät (MAD) jouset ja perä oli ylhäällä vielä 5 vuoden jälkeenkin, mutta pidin kovasta alustasta. (sain mitä pyysin)
        Koeta ajella vähän aikaa ylikuormalla eli painavaa kamaa paksiin ja/tai henkilöitä kyytiin niin asettuu jonkin verran heti uutena.
        Viiden sentin ylipituutta on kuitenkin vaikea saada hallintaan muuten kun pitämällä jatkuvasti kamaa paksissa.
        Kiinnostaa kustannuspuoli myös kun pitäis nykyiseenkin tehdä vastaava liike. OLiko Vallilan takomo asialla ja mitä maksoi? laitettiinko siellä myös paikalleen.

        Ite paikalleen ja ite näköjään pois ja taas takasin lyhennettynä jos ei painoilla laske. Sentin pystyy rälläkällä ottaan ainakin takaa. Kukas sen sanoo, jos vielä uudet takaiskarit vaihtaa, että paljon näistä uskaltaa ottaa pois, että ei lyhene liikaa vaan auto jää tuon 3-5 cm korkeammalle mahd. painumisen jälkeenkin. (kokeiltava varmaan) Takomo joo ja himpun alle 300€ kierto niin ja asennus tosiaan itte. Löytyyköhän legaan öljy vaimentimia muuta kuin originaaleja? Eipähän raavi pohjapanssari maata ja jää maastossa cittarit toiseksi jos jotain positiivista hakee :-)


    • kalle kustaa

      Kaikki vetoakselien nivelkulmat muuttuvat aika paljon tuolla nostolla? Kardaani ristiniveltä myöten. Veikkaanpa että vanhoilta vetokaluilta lähti ikää reippaasti. Mahtaako tulla helistin vuoden päästä? Riittikö vakiojarruletkujen pituus?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen noin mustis musta

      Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      55
      3793
    2. Sen kerran kun siellä käyn

      Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      33
      2231
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

      Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2104
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      17
      1721
    5. Kauan säkin jaksoit

      Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1552
    6. Miksi kaipaat

      Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1492
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

      ..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      80
      1447
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

      Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      1186
    9. Mietin tässä T....

      Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      22
      1143
    10. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      90
      1115
    Aihe