Opiskelen nyt lääketiedettä eri paikkakunnalla, mutta kesäksi haluaisin palata Helsinkiin. Tarkoitus olisi kuitenkin opiskella myös kesällä, jotta varmistan kesätuen saannin :) Siis voinko valita Helsingin kesäyliopistosta esim. kieliä ja sisällyttää ne tutkintooni? Jolloin siis saisin myös kesällä tuen. Vai mitä minun pitää tehdä? Onko Helsingissä muita paikkoja kuin kesäyliopisto, jossa voisi kesälläkin opiskella?
kesäyliopisto
6
710
Vastaukset
- ulla
On myös Helsingin yliopiston avoin yliopisto (http://www.avoin.helsinki.fi). Sen kurssit ovat huomattavasti halvempia kuin kesäyliopiston. Lisäksi voit halutessasi suorittaa verkkokursseja virtuaaliyliopistossa (http://www.virtuaaliyliopisto.fi/).
- Emma
Olen käsittänyt, että jos opiskelee avoimessa, niin ei saa opintotukea? Sillä juuri sitä haluaisin kesällä saada.
- ulla
Emma kirjoitti:
Olen käsittänyt, että jos opiskelee avoimessa, niin ei saa opintotukea? Sillä juuri sitä haluaisin kesällä saada.
Kyllä saat, koska olet perustutkinto-opiskelija. Helsingissä avoin yliopisto toimii jopa yliopiston kesäopetusfoorumina, eli sen kurssit ovat HY:n perustutkinto-opiskelijoille ilmaisia.
KELA:a kiinnostaa vain se, että suoritat tietyn määrän opintoviikkoja - ei se, missä ne suoritat. - Emma
ulla kirjoitti:
Kyllä saat, koska olet perustutkinto-opiskelija. Helsingissä avoin yliopisto toimii jopa yliopiston kesäopetusfoorumina, eli sen kurssit ovat HY:n perustutkinto-opiskelijoille ilmaisia.
KELA:a kiinnostaa vain se, että suoritat tietyn määrän opintoviikkoja - ei se, missä ne suoritat.Eli vaikka olen perusopiskelijana Oulussa, niin voinhan tulla kesällä Helsingin avoimeen suorittamaan kursseja? Ja ilmeisesti minulle ne ovat maksullisia, kun en ole HY:n opiskelija?
- Cecilia
Emma kirjoitti:
Eli vaikka olen perusopiskelijana Oulussa, niin voinhan tulla kesällä Helsingin avoimeen suorittamaan kursseja? Ja ilmeisesti minulle ne ovat maksullisia, kun en ole HY:n opiskelija?
Avoimen yliopiston kurssi ovat ihan kaikille avoimia, ei siis tarvitse olla edes opiskelija päästäkseen sinne. Se kelpaako ne opintoviikot kelalle riippuu siitä saatko sisällytettyä nämä suorittamasi kurssit tutkintoosi. Se kannattaa varmistaa etukäteen omasta yliopistostasi, ettei tule ikäviä yllätyksiä.
- ulla
Cecilia kirjoitti:
Avoimen yliopiston kurssi ovat ihan kaikille avoimia, ei siis tarvitse olla edes opiskelija päästäkseen sinne. Se kelpaako ne opintoviikot kelalle riippuu siitä saatko sisällytettyä nämä suorittamasi kurssit tutkintoosi. Se kannattaa varmistaa etukäteen omasta yliopistostasi, ettei tule ikäviä yllätyksiä.
Moniin tutkintoihin kuuluu n. 10 opintoviikon kokonaisuus yleisiä opintoja, joihin (ainakin minä) olen sisällyttänyt mm. käymiäni kielten alkeiskursseja. Monissa tiedekunnissa irtokursseja voi sisällyttää myös sivuainekokonaisuuteen. Eli riittää, että on 1-2 kokonaista opintokokonaisuutta esim. 60 ov:n sivuainekokonaisuudessa. Lopun voikin sitten täyttää joko irrallisilla yleiskursseilla tai - jos haluaa - jollakin opintokokonaisuudella.
Tietysti kannattaa varmuuden vuoksi tietysti vielä soittaa Kelaan, mutta näin ainakin itse tein aikanani, kun olin kesätöissä. Nostin aina tukea ja asumislisää kahdelta kesäkuukaudelta, jotta kesärahoista jäi edes jotain säästöön. Tein sekä kesätenttejä että kävin avoimessa mm. saksan kursseilla töiden jälkeen.
Rankkaa oli, mutta tämä oli ainoa tapa jolla pystyin turvata lainattoman opiskelun talveksi. Tukikuukausia kyllä paloi hukkaan, koska normaalisti olisin saanut parissa kuukaudessa kasaan paljon enemmän opintoviikkoja. Mutta mieluummin noin kuin ympärivuotisesti työskennellen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941783
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3591196Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181188- 961058
- 63848
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36821Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6774Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella
Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.141723- 46716
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42690