Auttakaa pelastamaan orava!

ApuaTarvitseva

Eli löysin tänään vauva (tai pikemminkin nuoren) oravan, joka osaa kiipeillä jotenkuten, juosta aika ketterästä mutta ei taas hyppiä puusta puuhun. Löysin sen talomme edustalta ja se yritti kiivetä kaksikerroksista taloamme ylös rännien korkeudelle mutta vaikka se pääsikin rännien alapuolelle, se tippui. Otin sen kalahaavilla pois kiipeilemästä, koska omistan kaksi kissaa jotka molemmat "vahtivat" sitä.. Päästin sen sitten talomme taakse sillä olen nähnyt siellä oravia syömässä leivänkannikoita, joita enimmäkseen linnuille syötämme mutta sitten muistin että viime vuonna löysin saman ikäisen oravanpoikasen samasta kohtaa ja tajusin sen kuuluvan TOISELLE puolelle, eikä metsäpuolelle ja niiden pesä on luultavasti ränneistä.

Yritin ottaa sitä taas kiinni pari tuntia räkättien nokista, jossa lopulta onnistuin. Päästin sen oikealle puolelle mutta tarpeeksi lähelle päästessäni huomasin sen nenästä tulevan vähän verta ja vähän aikaa sitten se kiipesi putoamiskohdan vieressä olevaan, noin 2 - 3 metriä korkeaan koristekuuseen. Siinä se on välillä nukkunut ja välillä vähän tutkiskellut ja etsinyt luultavasti ruokaa lähistön maastosta. Juuri nyt se nukkuu koristekuusen latvassa ja tärisee luultavasti kylmästä.

Kysymys kuuluu; MITÄ TEEN? Se on ollut kokonaisen päivän (n. kello puolestapäivästä asti) hereillä ja menossa. Rännit ovat liian korkealla, enkä pysty sitä sinne nostamaan. Haluaisin ruokkia sitä, mutta mitä jos se tottuu siihen? Pistin pieneen kulhoon puhdasta vettä (lähistöllä ei ole vettä) enkä tiedä onko se siitä juonut. Olen hyvin huolissani, sillä se välillä katoaa nurkan taakse, enkä voi luottaa että emo löytää sen.

MITÄ TEEN? :(
Olen niin huolestunut pikku vauvasta enkä halua sen kuolevan. Räkätit luultavasti saivat sen nenän vuotamaan, mutta se näyttää vain väsyneeltä eikä mitenkään hirveän kivuliaalta kun se pomppii maassa etsien ruokaa...

AUTTAKAA :(

24

5780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tania78

      Soita johonkin villieläinten hoitolaan (riippuen paikkakunnasta) josko heillä löytyisi paikkaa / ohjeita !
      Emoa ei siis ole näkynyt ?

    • kurre...

      No niin nyt tietoa kaikille oravan poikasista!!! ÄLKÄÄ VANGITKO NIITÄ TAI OTTAKO KIINNI!!!
      Jos poikaset kiipeilevät,liikkuvat itsenäisesti ne ovat lähteneet juuri pesästä ja ovat itsenäistymässä ...

      Ne eivät enää juo maitoa..sillä emo imettää niitä vain pesässä kun ne lähtevät sieltä eivät tarvitse enää maitoa vaan alkavat hankkia ravintoa itse.En usko että poikaset nälkään kuolevat tähän aikaan vuodesta ulkona niin paljon ravintoa tällä hetkellä..RUohonsilmuista,voikukista,hyönteisistä kaikkeen mahdolliseen..eivät ne oravat pelkkiä pähkinöitä syö..joten ne pärjäävät ilman ruokintaakin toki voithan heittää niille siemeniä,pähkinöitä jos haluat..

      "utta se näyttää vain väsyneeltä eikä mitenkään hirveän kivuliaalta kun se pomppii maassa etsien ruokaa... "

      Totta hemmetissä se näyttää väsyneeltä ja kivuliaalta kun olet hemmetti jahdannut sitä!!! Lisäksi luonnossa syntyneelle eläimelle on mieletön stressi jos ihminen on lähellä eikä se pääse pakoon,sen takia eläimet jotka vangitaan häkkeihin voivat kuolla stressiin...anna kurrejen olla rauhassa..

      ja tiedoksi noista "räkäteistä"...räkättirastaat jos niitä nyt tarkoitat eivät kyllä syö mitään oravien poikia ja pikemminkin pysyvät kaukana niistä sillä orava voi tappaa ne. oravathan syövät myös linnun munia..poikasia..Jos lähistöllä on räkättien pesä ...saattavat hyökkäillä maassa tai lähellä olevan poikasen kimppuun..jotta se häipyisi..jos poikanen saa pari iskua linnun nokasta ei se siihen kuole..ja harvemmin ne räksyt edes laskeutuisivat maahan oravan hampaan ulottuville..yleensä vain paskovat vihollisen päälle..


      Ja jos sinulla kissoja ja et halua että oravanpojat tulee syödyksi..pidä ne kattisi sisällä..nyt on muutenkin kohta se aika keväästä että kissat pitäisi pitää sisälle kuten myös koirat kiinni kun luonto kuhisee eläinten,linnunpoikasia...kissa kun ei kuulu suomen luontoon..

      Ja ennen kaikkea ANTAKAA NIIDEN LUONNON ELUKOIDEN POIKASTEN OLLA RAUHASSA!! tiedän että tänäkin keväänä tänne tulee taas viestejä kuinka auttaa jäniksen poikaa tai linnun poikasta...kyllä luonto osaa ihan itse huolehtia näistä..jos ihminen puuttuu asiaan se vaan hankaloittaa eläimen elämää tai tappaa sen tyhmyydessään..

      • ....

        Ensialkuun, poikanen on niin pieni, että sillä ei ole edes kunnolla hampaita.. En siis TODELLAKAAN usko että se on lähtenyt pesästä itse.. Muutenkin; muutenhan KAIKKI poikaset olisivat siinä olleet tai edes lähistöllä, eikö niin? Niitä kun on yleensä kolmesta neljään.

        "Totta hemmetissä se näyttää väsyneeltä ja kivuliaalta kun olet hemmetti jahdannut sitä!!!"
        - Ensinnäkään se ei ole kivuliaan näköinen.. Sanoinhan jo ensimmäisessä viestissä että se EI OLLUT kivuliaan näköinen. Toiseksi minun ei ole tarvinnut jahdata sitä. Se oli väsynyt ja itseasiassa se ei ole stressaantunutkaan. Annoin sille leipää ja se oli niin nälkäinen että otti leivän kädestäni. Se oli siis ollut siinä jo luultavasti yön.
        Toinen juttu mitä ihmettelen on että kun oravat alkavat aikuistua ja lähteä pesästä, ne pysyttelevät yhdessä kun maailma on niille vielä outo. Ne leikkivät ja telmivät lähistöllä, jolloin ne oppivat kiipeämään. Tämä poikanen oli aivan yksin eikä sen kiipeämistaidoissa ollut mitään hyvää kyllä..

        "Lisäksi luonnossa syntyneelle eläimelle on mieletön stressi jos ihminen on lähellä eikä se pääse pakoon"
        - Se ei lähtenyt pakoon enkä minä niinkään lähesty sitä ellei se halua, vaan se lähestyy minua. Nälkä ja jano on tämän illan aikana voittanut pienen poikasen vähäisen pelon ihmisiä kohtaan.. Se kun TOSIAAN oli POIKANEN. Lisäksi tein sille sen lempikuoppaan (talon seinän ja kannon sekä heinän väliin suojan, jossa se on nukkunut viimeiset nelisen tuntia, niinkuin pienten poikasten kuuluukin.

        "räkättirastaat jos niitä nyt tarkoitat eivät kyllä syö mitään oravien poikia ja pikemminkin pysyvät kaukana niistä sillä orava voi tappaa ne."
        - TYHMÄKÖ OLET?!?! Kyllä räkättirastaat suojelevat pesäänsä kuule AIKA ROHKEASTI! Tämä poikanen kun kiipesi takapihalla yhteen puuhun, hirveän räkätyksen joukossa kuului aina välillä hirveä pienen oravan avunhuuto KUN RÄKÄTIT LENSIVÄT SUORAAN PIENOKAISEN PÄÄLLE SILMIENI EDESSÄ JA YRITTIVÄT TIPUTTAA SITÄ. Eli olen suhteellisen varma että poikasen nenänverenvuoto tuli siitä, kun se on katsonut yhtä räkättiä ja lintu on lähtenyt liitämään sitä päin, suojellakseen pesäänsä.

        "Ja jos sinulla kissoja ja et halua että oravanpojat tulee syödyksi..pidä ne kattisi sisällä..nyt on muutenkin kohta se aika keväästä että kissat pitäisi pitää sisälle kuten myös koirat kiinni kun luonto kuhisee eläinten,linnunpoikasia.."
        - Sellainen juttu tiedoksesi, että kissojani en voi pitää sisällä. Mitään eläintä ei saisi vangita sisälle, mikäli se ei halua olla siellä ja KISSA on niin iso eläin että se tarvitsee liikuntaa siinä missä koirakin. Se, että kissat ovat hyvin yleisiä lemmikkejä ei tarkoita sitä, etteivät ne tarvitse liikuntaa tai että niitä saa pitää vangittuna sisällä!
        En myöskään missään kohtaa sanonut että ne olisivat VAPAANA, enhän?

        "kissa kun ei kuulu suomen luontoon.. "
        - Kissa KUULUU suomen luontoon. Suomessa on asunut sapellihammaskissoja kaaaauan sitten, joiden jälkeläiset ovat sopeutuneet suomessa asumiseen. Norjan metsäkissa alunperin asusti vapaana Norjasssa niinkuin suomessa ja ruotsissakin, mutta ne häädettiin pois. Näin tapahtui muillekin luonnossa eläville kissa-kannoille. Ne otettiin lemmikiksi ja luonnoliset suomen luonnon kissat on kuolleet sukupuuttoon.

        ".jos ihminen puuttuu asiaan se vaan hankaloittaa eläimen elämää tai tappaa sen tyhmyydessään.."
        - Eli kaikki villieläinhoitolat ja villieläimiin erikoistuneet laitokset / eläinlääkärit ovat huono idea? Villejä eläimiähän ei saanut hoitaa?
        Täyttä paskaa.
        Lintujen siipien murtumat voidaan hoitaa ja ne voi vain hoitaa ihminen. Näin lintu voidaan palauttaa takaisin luontoon.

        Ihminen on VÄHINTÄÄN sen velkaa luonnossa asuville eläimille, että autamme niitä kun ne sitä tarvitsevat. Me tuhoamme eläinten asumuksia, elinympäristöä, ravinnonlähteitä, emmekä nyt sinun mukaasi saisi niitä edes AUTTAA?! Tiedän mooooooooonia mukavia tarinoita siitä, kun eläinten murtuneita raajoja on korjattu ja yksin jääneitä poikasia ruokittu ja sitten päästetty takaisin luontoon.. Näitä tarinoita on lukemattomia määriä ja ilman ihmistä näitä ei olisi tapahtunut!

        Olen itse ollut mukana pelastamassa siipirikkoa lokkia, jolla oli pesä eräällä kalliolla. Se vietiin eläinlääkäriin ja päästettiin vapaaksi sieltä, mistä se löydettiin. Seuraavana päivänä se nähtiin taas sen pesällä ruokkimassa poikasiaan ja tarina sai onnellisen lopun.

        Opiskelen pieneläinhoitajaksi ja tiedän että luonnonvaraisia eläimiä SAA auttaa ja pitää niistä huolta, mutta sinulla täytyy olla tarvittavat tiedot kyseisestä eläimestä ja sen käyttäytymisestä. Syy miksi kysyin täällä mitä tehdä on se, että mikäli jollakin on ollut kokemusta samanlaisesta tilanteesta, tämä joku voi kertoa mitä itse teki. Ellei kukaan olisi vastannut, olisin juottanut ja ruokkinut sitä vähän aikaa ja katsonut lähteekö emo sitä hakemaan. Mikäli ei, soittelen paikkoihin ja kyselen lisää.

        Tiedän tietäväni rutkasti enemmän eläimistä, kuin sinä. Et edes tiennyt, että oravien poikasten lähtiessä pesästä ensimmäistä kertaa, ne ovat toistensa kanssa kunnes osaavat kiivetä kunnolla ja vikkelästi?! Sinulla ei selvästi ole mitään kokemusta niistä, joten miksi edes vaivaudut nolaamaan itsesi?


      • masalitski
        .... kirjoitti:

        Ensialkuun, poikanen on niin pieni, että sillä ei ole edes kunnolla hampaita.. En siis TODELLAKAAN usko että se on lähtenyt pesästä itse.. Muutenkin; muutenhan KAIKKI poikaset olisivat siinä olleet tai edes lähistöllä, eikö niin? Niitä kun on yleensä kolmesta neljään.

        "Totta hemmetissä se näyttää väsyneeltä ja kivuliaalta kun olet hemmetti jahdannut sitä!!!"
        - Ensinnäkään se ei ole kivuliaan näköinen.. Sanoinhan jo ensimmäisessä viestissä että se EI OLLUT kivuliaan näköinen. Toiseksi minun ei ole tarvinnut jahdata sitä. Se oli väsynyt ja itseasiassa se ei ole stressaantunutkaan. Annoin sille leipää ja se oli niin nälkäinen että otti leivän kädestäni. Se oli siis ollut siinä jo luultavasti yön.
        Toinen juttu mitä ihmettelen on että kun oravat alkavat aikuistua ja lähteä pesästä, ne pysyttelevät yhdessä kun maailma on niille vielä outo. Ne leikkivät ja telmivät lähistöllä, jolloin ne oppivat kiipeämään. Tämä poikanen oli aivan yksin eikä sen kiipeämistaidoissa ollut mitään hyvää kyllä..

        "Lisäksi luonnossa syntyneelle eläimelle on mieletön stressi jos ihminen on lähellä eikä se pääse pakoon"
        - Se ei lähtenyt pakoon enkä minä niinkään lähesty sitä ellei se halua, vaan se lähestyy minua. Nälkä ja jano on tämän illan aikana voittanut pienen poikasen vähäisen pelon ihmisiä kohtaan.. Se kun TOSIAAN oli POIKANEN. Lisäksi tein sille sen lempikuoppaan (talon seinän ja kannon sekä heinän väliin suojan, jossa se on nukkunut viimeiset nelisen tuntia, niinkuin pienten poikasten kuuluukin.

        "räkättirastaat jos niitä nyt tarkoitat eivät kyllä syö mitään oravien poikia ja pikemminkin pysyvät kaukana niistä sillä orava voi tappaa ne."
        - TYHMÄKÖ OLET?!?! Kyllä räkättirastaat suojelevat pesäänsä kuule AIKA ROHKEASTI! Tämä poikanen kun kiipesi takapihalla yhteen puuhun, hirveän räkätyksen joukossa kuului aina välillä hirveä pienen oravan avunhuuto KUN RÄKÄTIT LENSIVÄT SUORAAN PIENOKAISEN PÄÄLLE SILMIENI EDESSÄ JA YRITTIVÄT TIPUTTAA SITÄ. Eli olen suhteellisen varma että poikasen nenänverenvuoto tuli siitä, kun se on katsonut yhtä räkättiä ja lintu on lähtenyt liitämään sitä päin, suojellakseen pesäänsä.

        "Ja jos sinulla kissoja ja et halua että oravanpojat tulee syödyksi..pidä ne kattisi sisällä..nyt on muutenkin kohta se aika keväästä että kissat pitäisi pitää sisälle kuten myös koirat kiinni kun luonto kuhisee eläinten,linnunpoikasia.."
        - Sellainen juttu tiedoksesi, että kissojani en voi pitää sisällä. Mitään eläintä ei saisi vangita sisälle, mikäli se ei halua olla siellä ja KISSA on niin iso eläin että se tarvitsee liikuntaa siinä missä koirakin. Se, että kissat ovat hyvin yleisiä lemmikkejä ei tarkoita sitä, etteivät ne tarvitse liikuntaa tai että niitä saa pitää vangittuna sisällä!
        En myöskään missään kohtaa sanonut että ne olisivat VAPAANA, enhän?

        "kissa kun ei kuulu suomen luontoon.. "
        - Kissa KUULUU suomen luontoon. Suomessa on asunut sapellihammaskissoja kaaaauan sitten, joiden jälkeläiset ovat sopeutuneet suomessa asumiseen. Norjan metsäkissa alunperin asusti vapaana Norjasssa niinkuin suomessa ja ruotsissakin, mutta ne häädettiin pois. Näin tapahtui muillekin luonnossa eläville kissa-kannoille. Ne otettiin lemmikiksi ja luonnoliset suomen luonnon kissat on kuolleet sukupuuttoon.

        ".jos ihminen puuttuu asiaan se vaan hankaloittaa eläimen elämää tai tappaa sen tyhmyydessään.."
        - Eli kaikki villieläinhoitolat ja villieläimiin erikoistuneet laitokset / eläinlääkärit ovat huono idea? Villejä eläimiähän ei saanut hoitaa?
        Täyttä paskaa.
        Lintujen siipien murtumat voidaan hoitaa ja ne voi vain hoitaa ihminen. Näin lintu voidaan palauttaa takaisin luontoon.

        Ihminen on VÄHINTÄÄN sen velkaa luonnossa asuville eläimille, että autamme niitä kun ne sitä tarvitsevat. Me tuhoamme eläinten asumuksia, elinympäristöä, ravinnonlähteitä, emmekä nyt sinun mukaasi saisi niitä edes AUTTAA?! Tiedän mooooooooonia mukavia tarinoita siitä, kun eläinten murtuneita raajoja on korjattu ja yksin jääneitä poikasia ruokittu ja sitten päästetty takaisin luontoon.. Näitä tarinoita on lukemattomia määriä ja ilman ihmistä näitä ei olisi tapahtunut!

        Olen itse ollut mukana pelastamassa siipirikkoa lokkia, jolla oli pesä eräällä kalliolla. Se vietiin eläinlääkäriin ja päästettiin vapaaksi sieltä, mistä se löydettiin. Seuraavana päivänä se nähtiin taas sen pesällä ruokkimassa poikasiaan ja tarina sai onnellisen lopun.

        Opiskelen pieneläinhoitajaksi ja tiedän että luonnonvaraisia eläimiä SAA auttaa ja pitää niistä huolta, mutta sinulla täytyy olla tarvittavat tiedot kyseisestä eläimestä ja sen käyttäytymisestä. Syy miksi kysyin täällä mitä tehdä on se, että mikäli jollakin on ollut kokemusta samanlaisesta tilanteesta, tämä joku voi kertoa mitä itse teki. Ellei kukaan olisi vastannut, olisin juottanut ja ruokkinut sitä vähän aikaa ja katsonut lähteekö emo sitä hakemaan. Mikäli ei, soittelen paikkoihin ja kyselen lisää.

        Tiedän tietäväni rutkasti enemmän eläimistä, kuin sinä. Et edes tiennyt, että oravien poikasten lähtiessä pesästä ensimmäistä kertaa, ne ovat toistensa kanssa kunnes osaavat kiivetä kunnolla ja vikkelästi?! Sinulla ei selvästi ole mitään kokemusta niistä, joten miksi edes vaivaudut nolaamaan itsesi?

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000022&conference=4500000000000110&posting=22000000008238014

        *Tsemppiä kurrelle ja hoitajalle*


      • ei kyllä..
        .... kirjoitti:

        Ensialkuun, poikanen on niin pieni, että sillä ei ole edes kunnolla hampaita.. En siis TODELLAKAAN usko että se on lähtenyt pesästä itse.. Muutenkin; muutenhan KAIKKI poikaset olisivat siinä olleet tai edes lähistöllä, eikö niin? Niitä kun on yleensä kolmesta neljään.

        "Totta hemmetissä se näyttää väsyneeltä ja kivuliaalta kun olet hemmetti jahdannut sitä!!!"
        - Ensinnäkään se ei ole kivuliaan näköinen.. Sanoinhan jo ensimmäisessä viestissä että se EI OLLUT kivuliaan näköinen. Toiseksi minun ei ole tarvinnut jahdata sitä. Se oli väsynyt ja itseasiassa se ei ole stressaantunutkaan. Annoin sille leipää ja se oli niin nälkäinen että otti leivän kädestäni. Se oli siis ollut siinä jo luultavasti yön.
        Toinen juttu mitä ihmettelen on että kun oravat alkavat aikuistua ja lähteä pesästä, ne pysyttelevät yhdessä kun maailma on niille vielä outo. Ne leikkivät ja telmivät lähistöllä, jolloin ne oppivat kiipeämään. Tämä poikanen oli aivan yksin eikä sen kiipeämistaidoissa ollut mitään hyvää kyllä..

        "Lisäksi luonnossa syntyneelle eläimelle on mieletön stressi jos ihminen on lähellä eikä se pääse pakoon"
        - Se ei lähtenyt pakoon enkä minä niinkään lähesty sitä ellei se halua, vaan se lähestyy minua. Nälkä ja jano on tämän illan aikana voittanut pienen poikasen vähäisen pelon ihmisiä kohtaan.. Se kun TOSIAAN oli POIKANEN. Lisäksi tein sille sen lempikuoppaan (talon seinän ja kannon sekä heinän väliin suojan, jossa se on nukkunut viimeiset nelisen tuntia, niinkuin pienten poikasten kuuluukin.

        "räkättirastaat jos niitä nyt tarkoitat eivät kyllä syö mitään oravien poikia ja pikemminkin pysyvät kaukana niistä sillä orava voi tappaa ne."
        - TYHMÄKÖ OLET?!?! Kyllä räkättirastaat suojelevat pesäänsä kuule AIKA ROHKEASTI! Tämä poikanen kun kiipesi takapihalla yhteen puuhun, hirveän räkätyksen joukossa kuului aina välillä hirveä pienen oravan avunhuuto KUN RÄKÄTIT LENSIVÄT SUORAAN PIENOKAISEN PÄÄLLE SILMIENI EDESSÄ JA YRITTIVÄT TIPUTTAA SITÄ. Eli olen suhteellisen varma että poikasen nenänverenvuoto tuli siitä, kun se on katsonut yhtä räkättiä ja lintu on lähtenyt liitämään sitä päin, suojellakseen pesäänsä.

        "Ja jos sinulla kissoja ja et halua että oravanpojat tulee syödyksi..pidä ne kattisi sisällä..nyt on muutenkin kohta se aika keväästä että kissat pitäisi pitää sisälle kuten myös koirat kiinni kun luonto kuhisee eläinten,linnunpoikasia.."
        - Sellainen juttu tiedoksesi, että kissojani en voi pitää sisällä. Mitään eläintä ei saisi vangita sisälle, mikäli se ei halua olla siellä ja KISSA on niin iso eläin että se tarvitsee liikuntaa siinä missä koirakin. Se, että kissat ovat hyvin yleisiä lemmikkejä ei tarkoita sitä, etteivät ne tarvitse liikuntaa tai että niitä saa pitää vangittuna sisällä!
        En myöskään missään kohtaa sanonut että ne olisivat VAPAANA, enhän?

        "kissa kun ei kuulu suomen luontoon.. "
        - Kissa KUULUU suomen luontoon. Suomessa on asunut sapellihammaskissoja kaaaauan sitten, joiden jälkeläiset ovat sopeutuneet suomessa asumiseen. Norjan metsäkissa alunperin asusti vapaana Norjasssa niinkuin suomessa ja ruotsissakin, mutta ne häädettiin pois. Näin tapahtui muillekin luonnossa eläville kissa-kannoille. Ne otettiin lemmikiksi ja luonnoliset suomen luonnon kissat on kuolleet sukupuuttoon.

        ".jos ihminen puuttuu asiaan se vaan hankaloittaa eläimen elämää tai tappaa sen tyhmyydessään.."
        - Eli kaikki villieläinhoitolat ja villieläimiin erikoistuneet laitokset / eläinlääkärit ovat huono idea? Villejä eläimiähän ei saanut hoitaa?
        Täyttä paskaa.
        Lintujen siipien murtumat voidaan hoitaa ja ne voi vain hoitaa ihminen. Näin lintu voidaan palauttaa takaisin luontoon.

        Ihminen on VÄHINTÄÄN sen velkaa luonnossa asuville eläimille, että autamme niitä kun ne sitä tarvitsevat. Me tuhoamme eläinten asumuksia, elinympäristöä, ravinnonlähteitä, emmekä nyt sinun mukaasi saisi niitä edes AUTTAA?! Tiedän mooooooooonia mukavia tarinoita siitä, kun eläinten murtuneita raajoja on korjattu ja yksin jääneitä poikasia ruokittu ja sitten päästetty takaisin luontoon.. Näitä tarinoita on lukemattomia määriä ja ilman ihmistä näitä ei olisi tapahtunut!

        Olen itse ollut mukana pelastamassa siipirikkoa lokkia, jolla oli pesä eräällä kalliolla. Se vietiin eläinlääkäriin ja päästettiin vapaaksi sieltä, mistä se löydettiin. Seuraavana päivänä se nähtiin taas sen pesällä ruokkimassa poikasiaan ja tarina sai onnellisen lopun.

        Opiskelen pieneläinhoitajaksi ja tiedän että luonnonvaraisia eläimiä SAA auttaa ja pitää niistä huolta, mutta sinulla täytyy olla tarvittavat tiedot kyseisestä eläimestä ja sen käyttäytymisestä. Syy miksi kysyin täällä mitä tehdä on se, että mikäli jollakin on ollut kokemusta samanlaisesta tilanteesta, tämä joku voi kertoa mitä itse teki. Ellei kukaan olisi vastannut, olisin juottanut ja ruokkinut sitä vähän aikaa ja katsonut lähteekö emo sitä hakemaan. Mikäli ei, soittelen paikkoihin ja kyselen lisää.

        Tiedän tietäväni rutkasti enemmän eläimistä, kuin sinä. Et edes tiennyt, että oravien poikasten lähtiessä pesästä ensimmäistä kertaa, ne ovat toistensa kanssa kunnes osaavat kiivetä kunnolla ja vikkelästi?! Sinulla ei selvästi ole mitään kokemusta niistä, joten miksi edes vaivaudut nolaamaan itsesi?

        ..periydy mistään sapelihammaskissoista. Ja toiseksi, kyllä kissan voi pitää sisälläkin, sielläkin saa liikuntaa jos omistaja vaan näkee vähän vaivaa ja kehittelee aktiviteetteja. Kaikki eläinten poikaset on rauhoitettuja eikä sinun kissoillasi ole oikeutta niitä syödä, joten myöskään sinulla ei ole oikeutta päästää kissoja ulos, olit mitä mieltä hyvänsä. Joten pidä kissat sisällä kevätkauden yli ja keksi niille tekemistä ja liikuntaa sisällä. Terveisin kahden entisen ulkokissan omistaja.


      • kurre...
        .... kirjoitti:

        Ensialkuun, poikanen on niin pieni, että sillä ei ole edes kunnolla hampaita.. En siis TODELLAKAAN usko että se on lähtenyt pesästä itse.. Muutenkin; muutenhan KAIKKI poikaset olisivat siinä olleet tai edes lähistöllä, eikö niin? Niitä kun on yleensä kolmesta neljään.

        "Totta hemmetissä se näyttää väsyneeltä ja kivuliaalta kun olet hemmetti jahdannut sitä!!!"
        - Ensinnäkään se ei ole kivuliaan näköinen.. Sanoinhan jo ensimmäisessä viestissä että se EI OLLUT kivuliaan näköinen. Toiseksi minun ei ole tarvinnut jahdata sitä. Se oli väsynyt ja itseasiassa se ei ole stressaantunutkaan. Annoin sille leipää ja se oli niin nälkäinen että otti leivän kädestäni. Se oli siis ollut siinä jo luultavasti yön.
        Toinen juttu mitä ihmettelen on että kun oravat alkavat aikuistua ja lähteä pesästä, ne pysyttelevät yhdessä kun maailma on niille vielä outo. Ne leikkivät ja telmivät lähistöllä, jolloin ne oppivat kiipeämään. Tämä poikanen oli aivan yksin eikä sen kiipeämistaidoissa ollut mitään hyvää kyllä..

        "Lisäksi luonnossa syntyneelle eläimelle on mieletön stressi jos ihminen on lähellä eikä se pääse pakoon"
        - Se ei lähtenyt pakoon enkä minä niinkään lähesty sitä ellei se halua, vaan se lähestyy minua. Nälkä ja jano on tämän illan aikana voittanut pienen poikasen vähäisen pelon ihmisiä kohtaan.. Se kun TOSIAAN oli POIKANEN. Lisäksi tein sille sen lempikuoppaan (talon seinän ja kannon sekä heinän väliin suojan, jossa se on nukkunut viimeiset nelisen tuntia, niinkuin pienten poikasten kuuluukin.

        "räkättirastaat jos niitä nyt tarkoitat eivät kyllä syö mitään oravien poikia ja pikemminkin pysyvät kaukana niistä sillä orava voi tappaa ne."
        - TYHMÄKÖ OLET?!?! Kyllä räkättirastaat suojelevat pesäänsä kuule AIKA ROHKEASTI! Tämä poikanen kun kiipesi takapihalla yhteen puuhun, hirveän räkätyksen joukossa kuului aina välillä hirveä pienen oravan avunhuuto KUN RÄKÄTIT LENSIVÄT SUORAAN PIENOKAISEN PÄÄLLE SILMIENI EDESSÄ JA YRITTIVÄT TIPUTTAA SITÄ. Eli olen suhteellisen varma että poikasen nenänverenvuoto tuli siitä, kun se on katsonut yhtä räkättiä ja lintu on lähtenyt liitämään sitä päin, suojellakseen pesäänsä.

        "Ja jos sinulla kissoja ja et halua että oravanpojat tulee syödyksi..pidä ne kattisi sisällä..nyt on muutenkin kohta se aika keväästä että kissat pitäisi pitää sisälle kuten myös koirat kiinni kun luonto kuhisee eläinten,linnunpoikasia.."
        - Sellainen juttu tiedoksesi, että kissojani en voi pitää sisällä. Mitään eläintä ei saisi vangita sisälle, mikäli se ei halua olla siellä ja KISSA on niin iso eläin että se tarvitsee liikuntaa siinä missä koirakin. Se, että kissat ovat hyvin yleisiä lemmikkejä ei tarkoita sitä, etteivät ne tarvitse liikuntaa tai että niitä saa pitää vangittuna sisällä!
        En myöskään missään kohtaa sanonut että ne olisivat VAPAANA, enhän?

        "kissa kun ei kuulu suomen luontoon.. "
        - Kissa KUULUU suomen luontoon. Suomessa on asunut sapellihammaskissoja kaaaauan sitten, joiden jälkeläiset ovat sopeutuneet suomessa asumiseen. Norjan metsäkissa alunperin asusti vapaana Norjasssa niinkuin suomessa ja ruotsissakin, mutta ne häädettiin pois. Näin tapahtui muillekin luonnossa eläville kissa-kannoille. Ne otettiin lemmikiksi ja luonnoliset suomen luonnon kissat on kuolleet sukupuuttoon.

        ".jos ihminen puuttuu asiaan se vaan hankaloittaa eläimen elämää tai tappaa sen tyhmyydessään.."
        - Eli kaikki villieläinhoitolat ja villieläimiin erikoistuneet laitokset / eläinlääkärit ovat huono idea? Villejä eläimiähän ei saanut hoitaa?
        Täyttä paskaa.
        Lintujen siipien murtumat voidaan hoitaa ja ne voi vain hoitaa ihminen. Näin lintu voidaan palauttaa takaisin luontoon.

        Ihminen on VÄHINTÄÄN sen velkaa luonnossa asuville eläimille, että autamme niitä kun ne sitä tarvitsevat. Me tuhoamme eläinten asumuksia, elinympäristöä, ravinnonlähteitä, emmekä nyt sinun mukaasi saisi niitä edes AUTTAA?! Tiedän mooooooooonia mukavia tarinoita siitä, kun eläinten murtuneita raajoja on korjattu ja yksin jääneitä poikasia ruokittu ja sitten päästetty takaisin luontoon.. Näitä tarinoita on lukemattomia määriä ja ilman ihmistä näitä ei olisi tapahtunut!

        Olen itse ollut mukana pelastamassa siipirikkoa lokkia, jolla oli pesä eräällä kalliolla. Se vietiin eläinlääkäriin ja päästettiin vapaaksi sieltä, mistä se löydettiin. Seuraavana päivänä se nähtiin taas sen pesällä ruokkimassa poikasiaan ja tarina sai onnellisen lopun.

        Opiskelen pieneläinhoitajaksi ja tiedän että luonnonvaraisia eläimiä SAA auttaa ja pitää niistä huolta, mutta sinulla täytyy olla tarvittavat tiedot kyseisestä eläimestä ja sen käyttäytymisestä. Syy miksi kysyin täällä mitä tehdä on se, että mikäli jollakin on ollut kokemusta samanlaisesta tilanteesta, tämä joku voi kertoa mitä itse teki. Ellei kukaan olisi vastannut, olisin juottanut ja ruokkinut sitä vähän aikaa ja katsonut lähteekö emo sitä hakemaan. Mikäli ei, soittelen paikkoihin ja kyselen lisää.

        Tiedän tietäväni rutkasti enemmän eläimistä, kuin sinä. Et edes tiennyt, että oravien poikasten lähtiessä pesästä ensimmäistä kertaa, ne ovat toistensa kanssa kunnes osaavat kiivetä kunnolla ja vikkelästi?! Sinulla ei selvästi ole mitään kokemusta niistä, joten miksi edes vaivaudut nolaamaan itsesi?

        "Ensialkuun, poikanen on niin pieni, että sillä ei ole edes kunnolla hampaita.. En siis TODELLAKAAN usko että se on lähtenyt pesästä itse.. Muutenkin; muutenhan KAIKKI poikaset olisivat siinä olleet tai edes lähistöllä, eikö niin? Niitä kun on yleensä kolmesta neljään."

        en osaa sanoa kun en näe poikasta minkä ikäinen se on. Mutta jos sillä hampaat niin osaa kyllä jo nakertaa,syödä..Näin kaikkien jyrsijöiden poikasten kohdalla..oletko ikinä kasvattanut hiiriä ,rottia?jos olisit niin tietäisit..

        tietysti poikasella on pienemmät hampaat kuin emolla,mitä nyt luulet! ja tiedoksi pesästä lähdöstä..ei ne poikaset todellakaan pysyttele jatkuvasti samassa klimpissä kun ulos tulevat..vaan hajaantuvat.välillä voi olla samalla oksalla jne..jokainen kulkee omia teitään..ei ne ole mitään linnun poikasia jotka seuraavat emoa ja emot ruokkivat niitä vielä pesästä lähdön jälkeen.,.

        "Tiedän tietäväni rutkasti enemmän eläimistä, kuin sinä. "

        Joo,no tuota kyllä taidan epäillä aika suuresti...ehkä sun pitäis päivittää noita tietojas...kun väität että kissa kuuluu suomen luontoon..ei voi muuta kuin nauraa...mitä sulle oikein siel koulus opetettii?XD

        "Eli kaikki villieläinhoitolat ja villieläimiin erikoistuneet laitokset / eläinlääkärit ovat huono idea? Villejä eläimiähän ei saanut hoitaa?
        Täyttä paskaa. "


        Tarkoitinkin sitä kun kaikenmaailman pissaliisat keräilevät keväisin näitä eläinten poikasia ja "haluavat auttaa"...jos tietäisit mitään eläimistä tai linnuista..tietäisit että ihmisen kasvattama elukka jos se luontoon takaisin päästetään se on kohtalo on melko varmasti yksi ja sama KUOLEMA. Sillä ei osaa hankkia ravintoa,ei osaa pelätä vihollisia,ei tunnista omia lajitovereita,näin ollen ei myöskään lisäänny..joten kuten sanoin se on tavallaan jo tuhoon tuomittu..

        eikä se pärjää kuin ihmisten vankina häkissä..luonnossa se joutuu heti saaliiksi..


        Kyllä haavoittunutta eläintä saa auttaa..mutta tarkoitin poikasia että ne pitää jättää oman onnensa nojaan,sillä yleensä kyseessä on juuri pesästä lähteneet poikaset..jotka vain kömpelöitä..rastaan poikasetkaan eivät vielä lennä ja kipittävät maata pitkin joten yleensä monet luulevat että niillä ei emoa ja poimivat niitä mukaansa...

        "Tämä poikanen oli aivan yksin eikä sen kiipeämistaidoissa ollut mitään hyvää kyllä.. "

        tuli vaan tässä mieleen että mitäs jos jompi kumpi kissoistasi on kynsinyt sitä..pistohaavat on ikäviä ja niihin yleensä kuolee..niitä vaikea löytää turkista..toinen vaihto ehto on että kurre on sairas..yleensä sairaat eläimet voivat juuri jäädä esille..esim. myrkytetty rotta saattaa harhailla vaikka keskellä pihaa eikä pelkää yhtään mitään..

        "tseasiassa se ei ole stressaantunutkaan."

        jaa no taidat olla joku selvännäkijä kun osaa sanoa heti että villieläin ei ole stressaantunut..sori mutta se on fakta että kaikki luonnon eläimet stressaantuvat ihmisen läheisyydestä, ja varsinkin jos niitä ottaa kiinni,pitää käsissä..vankeudessa..eri asia sitten elukat(esim.pullasorsat) jotka vapaaehtoisesti tulevat hakemaan ruokaa ihmiseltä..ilman että niitä teljetään mihinkään..

        joo mutta parempi että soitat johkin mistä voit kysellä apua? vaikea täälä neuvoa näkemättä poikasta..ja jos kyseessä olisi oikeasti todella nuori,avuton poikanen joka ehkä nälän takia lähtenyt pesästä..voi sillä 100% varmaa olla että kissat ovat pistäneet sen emon suihinsa ja pennut jääneet ilman ruokaa,,ja nälissään lähteneet pesästä ulos vaikka ei pitäisi..muuten nuori orava ei lähde pesästä kuin vasta kun ei enää juo maitoa ja on siinä vaiheessa että itsenäistyy..etsii omat ruokansa..


        "Olen itse ollut mukana pelastamassa siipirikkoa lokkia, jolla oli pesä eräällä kalliolla. Se vietiin eläinlääkäriin ja päästettiin vapaaksi sieltä, mistä se löydettiin. Seuraavana päivänä se nähtiin taas sen pesällä ruokkimassa poikasiaan ja tarina sai onnellisen lopun."

        Sori mutta epäilen suuresti tarinaasi..Miten jos lokki siipirikko sen voi päästää samana päivänä takaisin luontoon? jos siipi oikeasti rikki,ja on toivoa parantumisesta.siihen laitetaan lasta,joka on monta päivää,viikon kaksi..kunnes luut paranee..ja kun lasta otetaan pois..ja kun siipi toimii niin lintu vapautetaan..aika ihmeelliseltä kuulostaa tuo päivän ihmeparannus..ja yleensä vielä villieläimet tuommoisen "ihmiskäsittelyn jälkeen" kun on vangittu,ronklattu siipeä..niin unohtaa kyllä kaikki pesimätouhut,,siis hylkää pesänsä ja poikaset..sillä sai mielettömän stressin kaikesta..harvoin palaavat pesään heti ..joo tuolla olikin mun poikaset jne..

        mutta joo jos kertoisit tarkemmin mimmoinen siipirikko oli kyseessä?..monesti lokeillä siivet voivat olla niin hajalla,osuneet autoon,veneen potkuriin sun muuhun...että siipi ei ole edes lastan avulla korjattavissa,että ainoa vaihtoehto on lopetus..kun luut tuhansina pirstaleina..


      • ......
        ei kyllä.. kirjoitti:

        ..periydy mistään sapelihammaskissoista. Ja toiseksi, kyllä kissan voi pitää sisälläkin, sielläkin saa liikuntaa jos omistaja vaan näkee vähän vaivaa ja kehittelee aktiviteetteja. Kaikki eläinten poikaset on rauhoitettuja eikä sinun kissoillasi ole oikeutta niitä syödä, joten myöskään sinulla ei ole oikeutta päästää kissoja ulos, olit mitä mieltä hyvänsä. Joten pidä kissat sisällä kevätkauden yli ja keksi niille tekemistä ja liikuntaa sisällä. Terveisin kahden entisen ulkokissan omistaja.

        "kyllä kissan voi pitää sisälläkin, sielläkin saa liikuntaa jos omistaja vaan näkee vähän vaivaa ja kehittelee aktiviteetteja."

        - Olet oikeassa siinä, että kissa tarvitsee aktiviteetteja mikäli sitä haluaa sisällä pitää, mutta kuinka moni näkee niin paljon vaivaa? Harvinaisen moni ottaa sisälleen mm. kiipeilymahdollisuuksia antavan puunrungon tai kissoille erikseen tehtyjä ja eläinkaupassa myytäviä "puita".
        Hyvin harva sisäkissaa pitävä tajuaa, että kissa ansaitsee ja tarvitsee liikuntaa siinä missä pieni koirakin. Ethän chihuahuaakaan pidä kokoajan sisällä?! Ihmiset eivät vain näe vaivaa viedä kissaa ulos, sillä on totuttu siihen että koirat viedään ulos sillä aina eivät koirat olleet pieniä. On unohdettu, että kissa ei alunperin ole ollut ihmisen lemmikki.

        "Kaikki eläinten poikaset on rauhoitettuja eikä sinun kissoillasi ole oikeutta niitä syödä,"

        - Koska olen sanonut että niillä on? Olisinko mielestäsi alunperinkään pelastanut oravavauvan mikäli olisin kokenut kissoillani olevan oikeus syödä sen?... Idiootti.
        Toiseksi, kissani eivät pääse täysin vapaana ulos, kuten mainitsinkin eräässä viestissäni. Tämä on vain siksi, ettei ne tosiaan pääse häiritsemään muita eläimiä tai vaarantamaan itseään mm. kettujen ja supikoirien kanssa kinastellessaan. Mutta monet, monet, monet moljoonat muut kissat kyllä pääsevät. Sekin on ehdottoman väärin lemmikille.
        Tietysti se kissa tykkää kun se pääsee täysin vapaana ulos! Mutta omistaja vaarantaa samalla niin kissansa, kuin muiden kissojen että luonnon eläinten henget eikä tämä kissa sitä ymmärrä. Tiedän myös tapauksia, jossa ihmiset ovat nurkilleen pistäneet kissanruokaa jossa on rotanmykkyä, jotteivät ympäristön vapaaksi päästetyt lemmikit kuse nurkkiin.

        " joten myöskään sinulla ei ole oikeutta päästää kissoja ulos,"

        - Vielä Viimeisen Kerran; Kissani pääsevät ulos niinkuin niiden pitääkin, mutta EIVÄT TÄYSIN VAPAINA. Ne eivät siis pääse liian kauas eivätkä ne häiritse korkeissa puissa asustavien lintujen pesintää. Lisäksi pihani on aidattu niin, etteivät supikoirat, ketut tai muut kissoja ahdistelevat pedot pääse pihalleni. Asun omakotitalossa, niinkuin kissojen omistajien kannattaisi jotta kissat saisivat kaiken tarpeellisen hyödyn mitä ne vain voivat saada ihmisen lemmikkeinä.

        "Joten pidä kissat sisällä kevätkauden yli ja keksi niille tekemistä ja liikuntaa sisällä."

        - Kissani ovat kesät talvet ulkona, vain yöllä tulevat sisälle nukkumaan. Niillä on lämmitetty oikein luksus "mökki" jossa juuri viime kesänä rakennettu pieni kuisti. Tämän lisäksi, kuten sanoin, pihani on AIDATTU.
        Joku talvi olen päästänyt kissani myös vapaana pihalleni, mutta tällöin syömme perheeni kanssa ulkona tai kissat ovat muuten vartioinnin alaisena. Eivät ne kyllä milloinkaan ole näköpiiristä poistuneet vaikka varaa olisi. Pahin pelkoni on, että joku kesä näen niiden tuoneen jonkun joskus eläneen eläimen kuistilleni.. Taloni takapihalle kun kuuluu hieman metsää, jossa on tietysti joskus jokunen räkätinpoika.


      • -_-_-_-_-_-_-_-_-
        kurre... kirjoitti:

        "Ensialkuun, poikanen on niin pieni, että sillä ei ole edes kunnolla hampaita.. En siis TODELLAKAAN usko että se on lähtenyt pesästä itse.. Muutenkin; muutenhan KAIKKI poikaset olisivat siinä olleet tai edes lähistöllä, eikö niin? Niitä kun on yleensä kolmesta neljään."

        en osaa sanoa kun en näe poikasta minkä ikäinen se on. Mutta jos sillä hampaat niin osaa kyllä jo nakertaa,syödä..Näin kaikkien jyrsijöiden poikasten kohdalla..oletko ikinä kasvattanut hiiriä ,rottia?jos olisit niin tietäisit..

        tietysti poikasella on pienemmät hampaat kuin emolla,mitä nyt luulet! ja tiedoksi pesästä lähdöstä..ei ne poikaset todellakaan pysyttele jatkuvasti samassa klimpissä kun ulos tulevat..vaan hajaantuvat.välillä voi olla samalla oksalla jne..jokainen kulkee omia teitään..ei ne ole mitään linnun poikasia jotka seuraavat emoa ja emot ruokkivat niitä vielä pesästä lähdön jälkeen.,.

        "Tiedän tietäväni rutkasti enemmän eläimistä, kuin sinä. "

        Joo,no tuota kyllä taidan epäillä aika suuresti...ehkä sun pitäis päivittää noita tietojas...kun väität että kissa kuuluu suomen luontoon..ei voi muuta kuin nauraa...mitä sulle oikein siel koulus opetettii?XD

        "Eli kaikki villieläinhoitolat ja villieläimiin erikoistuneet laitokset / eläinlääkärit ovat huono idea? Villejä eläimiähän ei saanut hoitaa?
        Täyttä paskaa. "


        Tarkoitinkin sitä kun kaikenmaailman pissaliisat keräilevät keväisin näitä eläinten poikasia ja "haluavat auttaa"...jos tietäisit mitään eläimistä tai linnuista..tietäisit että ihmisen kasvattama elukka jos se luontoon takaisin päästetään se on kohtalo on melko varmasti yksi ja sama KUOLEMA. Sillä ei osaa hankkia ravintoa,ei osaa pelätä vihollisia,ei tunnista omia lajitovereita,näin ollen ei myöskään lisäänny..joten kuten sanoin se on tavallaan jo tuhoon tuomittu..

        eikä se pärjää kuin ihmisten vankina häkissä..luonnossa se joutuu heti saaliiksi..


        Kyllä haavoittunutta eläintä saa auttaa..mutta tarkoitin poikasia että ne pitää jättää oman onnensa nojaan,sillä yleensä kyseessä on juuri pesästä lähteneet poikaset..jotka vain kömpelöitä..rastaan poikasetkaan eivät vielä lennä ja kipittävät maata pitkin joten yleensä monet luulevat että niillä ei emoa ja poimivat niitä mukaansa...

        "Tämä poikanen oli aivan yksin eikä sen kiipeämistaidoissa ollut mitään hyvää kyllä.. "

        tuli vaan tässä mieleen että mitäs jos jompi kumpi kissoistasi on kynsinyt sitä..pistohaavat on ikäviä ja niihin yleensä kuolee..niitä vaikea löytää turkista..toinen vaihto ehto on että kurre on sairas..yleensä sairaat eläimet voivat juuri jäädä esille..esim. myrkytetty rotta saattaa harhailla vaikka keskellä pihaa eikä pelkää yhtään mitään..

        "tseasiassa se ei ole stressaantunutkaan."

        jaa no taidat olla joku selvännäkijä kun osaa sanoa heti että villieläin ei ole stressaantunut..sori mutta se on fakta että kaikki luonnon eläimet stressaantuvat ihmisen läheisyydestä, ja varsinkin jos niitä ottaa kiinni,pitää käsissä..vankeudessa..eri asia sitten elukat(esim.pullasorsat) jotka vapaaehtoisesti tulevat hakemaan ruokaa ihmiseltä..ilman että niitä teljetään mihinkään..

        joo mutta parempi että soitat johkin mistä voit kysellä apua? vaikea täälä neuvoa näkemättä poikasta..ja jos kyseessä olisi oikeasti todella nuori,avuton poikanen joka ehkä nälän takia lähtenyt pesästä..voi sillä 100% varmaa olla että kissat ovat pistäneet sen emon suihinsa ja pennut jääneet ilman ruokaa,,ja nälissään lähteneet pesästä ulos vaikka ei pitäisi..muuten nuori orava ei lähde pesästä kuin vasta kun ei enää juo maitoa ja on siinä vaiheessa että itsenäistyy..etsii omat ruokansa..


        "Olen itse ollut mukana pelastamassa siipirikkoa lokkia, jolla oli pesä eräällä kalliolla. Se vietiin eläinlääkäriin ja päästettiin vapaaksi sieltä, mistä se löydettiin. Seuraavana päivänä se nähtiin taas sen pesällä ruokkimassa poikasiaan ja tarina sai onnellisen lopun."

        Sori mutta epäilen suuresti tarinaasi..Miten jos lokki siipirikko sen voi päästää samana päivänä takaisin luontoon? jos siipi oikeasti rikki,ja on toivoa parantumisesta.siihen laitetaan lasta,joka on monta päivää,viikon kaksi..kunnes luut paranee..ja kun lasta otetaan pois..ja kun siipi toimii niin lintu vapautetaan..aika ihmeelliseltä kuulostaa tuo päivän ihmeparannus..ja yleensä vielä villieläimet tuommoisen "ihmiskäsittelyn jälkeen" kun on vangittu,ronklattu siipeä..niin unohtaa kyllä kaikki pesimätouhut,,siis hylkää pesänsä ja poikaset..sillä sai mielettömän stressin kaikesta..harvoin palaavat pesään heti ..joo tuolla olikin mun poikaset jne..

        mutta joo jos kertoisit tarkemmin mimmoinen siipirikko oli kyseessä?..monesti lokeillä siivet voivat olla niin hajalla,osuneet autoon,veneen potkuriin sun muuhun...että siipi ei ole edes lastan avulla korjattavissa,että ainoa vaihtoehto on lopetus..kun luut tuhansina pirstaleina..

        ..Minulla on tälläkin hetkellä kuusi terraariota, yksi häkki ja yksi dyna. Tämän kaiken lisäksi vielä akvaario. Etkä edes halua tietää mitä "toisessa kodissani", lemmikkieläinkaupassa jossa työskentelen, on.
        Kokopäivä työnä olen koko elämäni ajan eläimien parissa ollut.. Harvemmin tosin villin oravan, täytyy myöntää, tai sen poikasen.

        Aloitin opiskelut maatalousoppilaitoksessa pieneläinhoitajaksi. Ennen tätä olin jo mm. parissa akvaario liikkeessä harjoittelussa. Vuoden jälkeen kuitenkin lopetin ja päätin aloittaa työn lomassa opiskelun, eli hain paikkaa oppisopimuskoulutuksella. Kuukauden sisällä sain paikan naapurimme omistamassa lemmikkieläinliikkeessä jossa edelleen työskentelen vuosien jälkeen.. Oravia meillä ei ole ikinä ollut myynnissä eikä lähiaikoina tulekaan.

        "ei ne poikaset todellakaan pysyttele jatkuvasti samassa klimpissä kun ulos tulevat.."
        - En kutsuisi sitä "klimpiksi", sillä ne leikkivät. Näin ne oppivat.
        Muistan erään kesän muutama vuosi takaperin, kun naapuripihan kuuseen oli orava tehnyt pesän. Pienokaiset tulivat ulos ja lähistön puut heiluivat kun poikaset (olisiko kolme tai neljä ollut) juoksentelivat puusta puuhun ja leikkivät riemukkaasti hippaa. Muistaakseni pari päivää myöhemmin yksi poikasista jäi asumaan pihallemme ja minulla on pieni kutina, että yksi niistä on tämän löytämäni poikasen äiti.

        Oravat eivät paljoakaan eroa muiden nisäkkäiden, ja varsinkin petojen, poikasista; päästessään ulos pesästään, ne alkavat leikkiä sillä se on se, jolla ne opettelevat saalistamaan. Ennen tätä ei ole ollut mahdollisuutta kokeilla raajojaan, reaktiotaan ja voimaa. Oravanpojat eivät ole kyenneet pesässä kokeilla kiipeilytaitojaankaan, ja mikä parempi tapa, kuin leikkiä sisarusten kanssa? Näin ne oppivat myös "kiertämään" puunrunkoa kavutessaan sitä ja se on hämmästyttävän tärkeää. Nimittäin mm. kissat saattavat odottaa puun alla nähdessään oravan kiipeävän puuhun. Myös hyökkäävät linnut, niinkuin räkättirastaat ovat melkoinen riesa oravalle, mikäli se astuu liian lähelle räkättiyhdyskunnan pesimäpuuta / puita. Räkätit kykenevät helposti satuttamaan tai pahimmassa tapauksessa tiputtamaan vähän heikomman / pienemmän oravan puunrungosta, mikäli se ei kiertäisi sitä välillä ja näin harhauttaisi räkättejä. Tällaisen tapahtuman itseasiassa näin viimeksi eilen.

        "kun väität että kissa kuuluu suomen luontoon"
        - Riippuu miten ihmiset haluavat sen ottaa. Kesykissa ei tietenkään kuulu luontoon, mutta olen kuullut myös ihmisistä, jotka oikeasti ostavat kissoja ja päästävät ne luontoon sillä uskovat kesykissankin kuuluvan sinne. Periaatteessahan kyse EI OLE siitä kuuluvatko ne sinne, vaan pärjäisivätkö ne luonnossa ja tämä on se mitä minä tarkoitin. Täysin lemmikiksi jalostettuja kissoja ei saisi missään nimessä päästää ulos, sillä ne saattavat paleltua ja niillä harvemmin on luontaisia vaistoja sen verran että ne saisivat joka päivä ravintoa.
        Norjalainen metsäkissa on Skandinavian kylmiin olosuhteisiin sopeutunut kissarotu. Puolipitkäkarvainen kissa näyttää villimmältä kuin onkaan: norjalaiset metsäkissat ovat leikkisiä ja sosiaalisia ihmisten seurassa mutta niillä on myös ominaisuuksia, joita ei löydy täysin kesyiltä kissoilta.

        Pakkasta hyvin kestävällä norjalaisella metsäkissalla on tiheä turkki, tupsukorvat ja tuuhea häntä. Turkki on kaksikerroksinen. Alla on tiheä aluskarva ja päällä pitkät öljyiset peitinkarvat, jotka tekevät tutkista lähes vedenpitävän. Kastunut kissa ravistaa itsensä kuivaksi samaan tapaan kuin koirat. Kissalla on pitkäkarvainen kauluri ja pitkäkarvaiset "housut". Tassujen anturoissa on tupsut, jotka suojaavat anturoita kylmältä. Jalostetuilla sisäkissoilla turkki ei ole yhtä muhkea eivätkä ne pärjäisi luonnossa.
        Olemassa on myös muita kissarotuja jotka pärjäisivät mainiosti luonnossakin.

        "Tarkoitinkin sitä kun kaikenmaailman pissaliisat keräilevät keväisin näitä eläinten poikasia ja "haluavat auttaa"...jos tietäisit mitään eläimistä tai linnuista..tietäisit että ihmisen kasvattama elukka jos se luontoon takaisin päästetään se on kohtalo on melko varmasti yksi ja sama KUOLEMA."

        - Missään en ole sanonut ettei kohtalo olisi kuolema. Joku vain sattui sanomaan että kissa ei kuulu luontoon, vaikka ilveskin on kissaeläin. On rotuja jotka pystyvät selviytymään sen alkukantaisuuden ja vähäisen jalostamisen vuoksi kylmässä suomessakin. En myöskään missään väittänyt, että on oikein päästää ihmisen kasvattamaa eläintä luontoon. Olisin kyllä jo aika monta eläintä kyennyt päästämään, mikäli näin ajattelisin.

        "eikä se pärjää kuin ihmisten vankina häkissä."

        - Eläintä ei saa ikinä pitää kokoajan häkissä! Oli eläin mikä eläin, kakadu tai rotta, kyse on rikoksesta.
        Koiria ei saa pitää kokoajan häkissä, ei kissoja, ei lintuja, ei marsuja, EI MITÄÄN. Eläin on elävä olento, etkä sinäkään tykkäisi että sinut teljettäisiin koko päiväksi häkkiin! ..Vaikka pelkästään tuosta ajattelusta ansaitsisitkin lentää telkien taakse.

        "sillä yleensä kyseessä on juuri pesästä lähteneet poikaset..jotka vain kömpelöitä..rastaan poikasetkaan eivät vielä lennä ja kipittävät maata pitkin.."

        - Näinhän ne tekevät ja tiedän naapurien lapsien niitä oikein kyttäävän ja ottavan heti vain kiinni kun mahdollista. Ihmiset ovat siinä mielessä tyhmiä, että he luulevat myös rusakon hylänneen poikasensa kun se kyyhöttää jossakin tienkin vieressä yksin, vaikka itseasiassa näin ei ole. Kettu jättää myös poikasensa yksin telmimään turvalliseen paikkaan sillä aikaa, kun on itse poissa hakemassa ruokaa. Monet, monet eläimet tekevät näin ja tiedän etteivät ihmiset ymmärrä sitä, miksi emo jättää poikasensa. Mutta kun ajattelee vähänkin maalaisjärjellä, ei emo voi olla syömättä koko sen ajan, kun poikaset ovat pieniä.

        "jos jompi kumpi kissoistasi on kynsinyt sitä..pistohaavat on ikäviä ja niihin yleensä kuolee."

        - Kyllä sen luulisi ontuvan tai menevän jonnekin piiloon kyyhöttämään, mikäli tilanne olisi se että poikasella olisi ollut haavoja. Kun eläin on loukkaanunut, se menee piiloon. Kun tulee lähelle, eläin voi olla hyvinkin agressiivinen. Haavoittuneena eläin ei hyppelehdi etsimässä jotakin syötävää / juotavaa tai tutkiskele paikkoja.
        Toinen seikka mikä pisti silmään oli se, että tullessani paikalle kissani (vain toinen olisi kyennyt koskemaan oravaan) makasi ja katseli rauhassa oravan yrityksiä kiivetä ylös seinää. En kuitenkaan usko että kovinkaan kauaa olisi kestänyt, ennenkuin kissani olisi hyökännyt.

        Siitä, oliko orava sairas, en oikein osaa sanoa. Kyllä se heikolta vaikutti, mutta en eläinlääkäri ole joten en osaa sairauksista sanoa. Toisaalta, eiköhän se olisi sieltä sen nukkumapaikasta kuolleena löytynyt, mikäli se olisi ollut sairas.. Mutta kun se oli poissa, se kertoo vähän siitä että se itse olisi sieltä lähtenyt.

        "jaa no taidat olla joku selvännäkijä kun osaa sanoa heti että villieläin ei ole stressaantunut.."
        - Ei tarvitse selvännäkijä kykyjä, jotta itse näkee oravan hakevan leivänpalan kädestäsi, eihän? Sokean voisin kuvitella tarvitsevan, mutta ei muuten. Enkä sanonut ettei se olisi pelokas ollut, mutta ei se kyllä stressaantunutkaan ollut. Jouduin ensialkuun ottamaan sen haavilla kovakouraisemmin, jotta pelastaisin sen hengen. Eipä se sitten myöhemmin päivällä tuntunut mitenkään olleen siitä murheissaan, vaan tosiaan tuli hakemaan sen leivän ja antoi ihan vähän koskettaakin.

        Jatkan tätä vastausta seuraavalla kerralla, sillä joudun nyt Helsinkiin lähtemään. Vastauksen loppu-osan lähettämiseen saattaa mennä parista päivästä viikkoon. Olin jo kirjoittanut tapani mukaisesti pitkän viestin ja olin laskenut ajan väärin, enkä jaksa alkaa tallettamaankaan jotta jatkaisin kun takaisin tulisin.
        Joten ensi kertaan!

        Mutta ennen sitä;
        lämpimiä kesän odotuksia


      • edellinen.....
        ...... kirjoitti:

        "kyllä kissan voi pitää sisälläkin, sielläkin saa liikuntaa jos omistaja vaan näkee vähän vaivaa ja kehittelee aktiviteetteja."

        - Olet oikeassa siinä, että kissa tarvitsee aktiviteetteja mikäli sitä haluaa sisällä pitää, mutta kuinka moni näkee niin paljon vaivaa? Harvinaisen moni ottaa sisälleen mm. kiipeilymahdollisuuksia antavan puunrungon tai kissoille erikseen tehtyjä ja eläinkaupassa myytäviä "puita".
        Hyvin harva sisäkissaa pitävä tajuaa, että kissa ansaitsee ja tarvitsee liikuntaa siinä missä pieni koirakin. Ethän chihuahuaakaan pidä kokoajan sisällä?! Ihmiset eivät vain näe vaivaa viedä kissaa ulos, sillä on totuttu siihen että koirat viedään ulos sillä aina eivät koirat olleet pieniä. On unohdettu, että kissa ei alunperin ole ollut ihmisen lemmikki.

        "Kaikki eläinten poikaset on rauhoitettuja eikä sinun kissoillasi ole oikeutta niitä syödä,"

        - Koska olen sanonut että niillä on? Olisinko mielestäsi alunperinkään pelastanut oravavauvan mikäli olisin kokenut kissoillani olevan oikeus syödä sen?... Idiootti.
        Toiseksi, kissani eivät pääse täysin vapaana ulos, kuten mainitsinkin eräässä viestissäni. Tämä on vain siksi, ettei ne tosiaan pääse häiritsemään muita eläimiä tai vaarantamaan itseään mm. kettujen ja supikoirien kanssa kinastellessaan. Mutta monet, monet, monet moljoonat muut kissat kyllä pääsevät. Sekin on ehdottoman väärin lemmikille.
        Tietysti se kissa tykkää kun se pääsee täysin vapaana ulos! Mutta omistaja vaarantaa samalla niin kissansa, kuin muiden kissojen että luonnon eläinten henget eikä tämä kissa sitä ymmärrä. Tiedän myös tapauksia, jossa ihmiset ovat nurkilleen pistäneet kissanruokaa jossa on rotanmykkyä, jotteivät ympäristön vapaaksi päästetyt lemmikit kuse nurkkiin.

        " joten myöskään sinulla ei ole oikeutta päästää kissoja ulos,"

        - Vielä Viimeisen Kerran; Kissani pääsevät ulos niinkuin niiden pitääkin, mutta EIVÄT TÄYSIN VAPAINA. Ne eivät siis pääse liian kauas eivätkä ne häiritse korkeissa puissa asustavien lintujen pesintää. Lisäksi pihani on aidattu niin, etteivät supikoirat, ketut tai muut kissoja ahdistelevat pedot pääse pihalleni. Asun omakotitalossa, niinkuin kissojen omistajien kannattaisi jotta kissat saisivat kaiken tarpeellisen hyödyn mitä ne vain voivat saada ihmisen lemmikkeinä.

        "Joten pidä kissat sisällä kevätkauden yli ja keksi niille tekemistä ja liikuntaa sisällä."

        - Kissani ovat kesät talvet ulkona, vain yöllä tulevat sisälle nukkumaan. Niillä on lämmitetty oikein luksus "mökki" jossa juuri viime kesänä rakennettu pieni kuisti. Tämän lisäksi, kuten sanoin, pihani on AIDATTU.
        Joku talvi olen päästänyt kissani myös vapaana pihalleni, mutta tällöin syömme perheeni kanssa ulkona tai kissat ovat muuten vartioinnin alaisena. Eivät ne kyllä milloinkaan ole näköpiiristä poistuneet vaikka varaa olisi. Pahin pelkoni on, että joku kesä näen niiden tuoneen jonkun joskus eläneen eläimen kuistilleni.. Taloni takapihalle kun kuuluu hieman metsää, jossa on tietysti joskus jokunen räkätinpoika.

        Luontoon muinoin kuulunut villikissa on täysin eri asia kuin nykyinen kesy lemmikkikissa. Suomessa ei ole muita kissoja kuin kesyjä lemmikkejä, nekin kissat joita kutsutaan "villikissoiksi" ovat jonkun entisiä lemmikkikissoja ja niiden jälkeläisiä. Nämä kissat eivät kuulu Suomen luontoon, ne lisääntyvät hallitsemattomasti ja uhkaavat populaationsa asuinseudulla koko ekosysteemiä. Samoin tekevät sinun "valvotusti vapaana" kulkevat kissasi.

        Hassua, itse käytin aikoinaan ihan samoja ilmauksia puolustaessani omien kissojen vapaata ulkoilua. Olin niiden kanssa pihalla, valvoin niitä eikä ne koskaan lähteneet kauaksi. Mutta mahdottomaksi tehtävä vähitellen kävi, pihalle ja sisälle alkoi ilmestyä niin hiiren kuin linnunraatojakin ja yksi kissoista jäi auton alle. Se siitä "valvotusta ulkoilusta". Paskapuhetta suoraan sanottuna, tiedän mitä yrität selittää ja se ei muhun uppoa. :) Ja turha sanoa että olin vaan liian lepsu kissojeni kanssa, en saanut niitä kuriin. Kaikkein yritin ja se ei riittänyt. Siksi kissoista tuli sisäkissoja, ja ne ovat sisällä onnellisia, ulkoilevat isossa häkissä, niillä on paljon kiipeilymahdollisuuksia, tilaa juosta ja leikkiä ja ne ovat terveitä ja turvassa vaaroilta, eivätkä ole vaaraksi luonnon eläimille.

        Suosittelen sinua kokeilemaan samaa. Oikeasti lemmikilleen 100% omistautunut ihminen kyllä jaksaa ja näkee vaivaa kissan viihtymiseen. Meillä kissat on täysipainoinen osa arkielämää, kaikki tehdään kissoja ajatellen, kissat on meidän seurana lähes kaiken sen ajan mitä kotona ollaan, niitä ei koskaan unohdeta eikä ne unohda meitä.

        Toisekseen kissan ja koiran vertaaminen ei käy päinsä. Koira on vaikeampi opettaa asioimaan hiekkalaatikolla kuten kissaa joten se on pakko käyttää ulkona. Koiralla on erilainen reviirikäyttäytyminen kuin kissalla ja koira on parempi totuttaa ulkomaailmaan, autoihin, muihin ihmisiin jne, koska koirilla esiintyy paljon enemmän ja vaikeampia luonnevikoja, pelkoja ja aggressiivisuutta kuin kissoilla. Siksi sen kanssa on hyvä käydä pihalla päivittäin. Pikkukoirankaan kanssa ei tarvitse silti käydä joka päivä lenkillä, riittää jos sen päästää ulos pissalle (jos siis koiran pissat ja kakat omassa pihassa ei haittaa).


      • äskeinen
        edellinen..... kirjoitti:

        Luontoon muinoin kuulunut villikissa on täysin eri asia kuin nykyinen kesy lemmikkikissa. Suomessa ei ole muita kissoja kuin kesyjä lemmikkejä, nekin kissat joita kutsutaan "villikissoiksi" ovat jonkun entisiä lemmikkikissoja ja niiden jälkeläisiä. Nämä kissat eivät kuulu Suomen luontoon, ne lisääntyvät hallitsemattomasti ja uhkaavat populaationsa asuinseudulla koko ekosysteemiä. Samoin tekevät sinun "valvotusti vapaana" kulkevat kissasi.

        Hassua, itse käytin aikoinaan ihan samoja ilmauksia puolustaessani omien kissojen vapaata ulkoilua. Olin niiden kanssa pihalla, valvoin niitä eikä ne koskaan lähteneet kauaksi. Mutta mahdottomaksi tehtävä vähitellen kävi, pihalle ja sisälle alkoi ilmestyä niin hiiren kuin linnunraatojakin ja yksi kissoista jäi auton alle. Se siitä "valvotusta ulkoilusta". Paskapuhetta suoraan sanottuna, tiedän mitä yrität selittää ja se ei muhun uppoa. :) Ja turha sanoa että olin vaan liian lepsu kissojeni kanssa, en saanut niitä kuriin. Kaikkein yritin ja se ei riittänyt. Siksi kissoista tuli sisäkissoja, ja ne ovat sisällä onnellisia, ulkoilevat isossa häkissä, niillä on paljon kiipeilymahdollisuuksia, tilaa juosta ja leikkiä ja ne ovat terveitä ja turvassa vaaroilta, eivätkä ole vaaraksi luonnon eläimille.

        Suosittelen sinua kokeilemaan samaa. Oikeasti lemmikilleen 100% omistautunut ihminen kyllä jaksaa ja näkee vaivaa kissan viihtymiseen. Meillä kissat on täysipainoinen osa arkielämää, kaikki tehdään kissoja ajatellen, kissat on meidän seurana lähes kaiken sen ajan mitä kotona ollaan, niitä ei koskaan unohdeta eikä ne unohda meitä.

        Toisekseen kissan ja koiran vertaaminen ei käy päinsä. Koira on vaikeampi opettaa asioimaan hiekkalaatikolla kuten kissaa joten se on pakko käyttää ulkona. Koiralla on erilainen reviirikäyttäytyminen kuin kissalla ja koira on parempi totuttaa ulkomaailmaan, autoihin, muihin ihmisiin jne, koska koirilla esiintyy paljon enemmän ja vaikeampia luonnevikoja, pelkoja ja aggressiivisuutta kuin kissoilla. Siksi sen kanssa on hyvä käydä pihalla päivittäin. Pikkukoirankaan kanssa ei tarvitse silti käydä joka päivä lenkillä, riittää jos sen päästää ulos pissalle (jos siis koiran pissat ja kakat omassa pihassa ei haittaa).

        Jäi kesken tuo äskeinen viesti.

        Niin siis koirat nauttivat ulkoilusta ihan siinä missä kissatkin. Mutta koira ja kissa ovat kaksi eri asiaa. Kaikki koirat oppivat kulkemaan narun päässä ja useimmat pysyvät vapainakin lähistöllä koska niillä on tarve miellyttää omistajaansa ja niillä on oma reviirinsä. Pienellä seurakoiralla ei myöskään ole saalistusviettiä joten sitä voi pitää vaikka vapaana sen olematta vaaraksi eläimille. Kissa taas ei miellytä ketään ja kaikki kissat ei sopeudu valjasteluun ja ne lähtevät vapaana ollessaan pihasta jos haluavat. Sen takia koiran voi päästää ulos vapaaksi, mutta kissaa ei. Mutta koirakin periaatteessa voi elää elämänsä sisätiloissa jos sen opettaisi sisäsiistiksi. Ulos ei ole pakko mennä, koskaan.


      • Soffynen

        Kyllä räkätit vaan kiusaavat oravanpoikasia. Itse löysin eilen pihaltamme pienen poikasen kuolleena jonka räkätit olivat tiputtaneet puusta ja nokkineet hengiltä. tänään löytyi toinen samasta paikasta ; räkätit hyökkäilivät ja tämäkin poikanen tippu; naama ihan verellä ja pienet varpaat. otin kämmenelle johon pieni aivastele otus käpertyi. nyt nukkunut monta tuntia suuressa pahvilaatikossa vällyjen keskellä ja juonut tutteli-vesisekoitusta. Ymmärrän kyllä ettei villieläimiä kuulu "vangita" sisälle mutta en vain voinut kaveria jättää kuolemaan. Ja kyllähän savanniltakin pelastetaan orpoja isoja villieläimiä.


      • ELÄINTEN PUOLELLA!
        .... kirjoitti:

        Ensialkuun, poikanen on niin pieni, että sillä ei ole edes kunnolla hampaita.. En siis TODELLAKAAN usko että se on lähtenyt pesästä itse.. Muutenkin; muutenhan KAIKKI poikaset olisivat siinä olleet tai edes lähistöllä, eikö niin? Niitä kun on yleensä kolmesta neljään.

        "Totta hemmetissä se näyttää väsyneeltä ja kivuliaalta kun olet hemmetti jahdannut sitä!!!"
        - Ensinnäkään se ei ole kivuliaan näköinen.. Sanoinhan jo ensimmäisessä viestissä että se EI OLLUT kivuliaan näköinen. Toiseksi minun ei ole tarvinnut jahdata sitä. Se oli väsynyt ja itseasiassa se ei ole stressaantunutkaan. Annoin sille leipää ja se oli niin nälkäinen että otti leivän kädestäni. Se oli siis ollut siinä jo luultavasti yön.
        Toinen juttu mitä ihmettelen on että kun oravat alkavat aikuistua ja lähteä pesästä, ne pysyttelevät yhdessä kun maailma on niille vielä outo. Ne leikkivät ja telmivät lähistöllä, jolloin ne oppivat kiipeämään. Tämä poikanen oli aivan yksin eikä sen kiipeämistaidoissa ollut mitään hyvää kyllä..

        "Lisäksi luonnossa syntyneelle eläimelle on mieletön stressi jos ihminen on lähellä eikä se pääse pakoon"
        - Se ei lähtenyt pakoon enkä minä niinkään lähesty sitä ellei se halua, vaan se lähestyy minua. Nälkä ja jano on tämän illan aikana voittanut pienen poikasen vähäisen pelon ihmisiä kohtaan.. Se kun TOSIAAN oli POIKANEN. Lisäksi tein sille sen lempikuoppaan (talon seinän ja kannon sekä heinän väliin suojan, jossa se on nukkunut viimeiset nelisen tuntia, niinkuin pienten poikasten kuuluukin.

        "räkättirastaat jos niitä nyt tarkoitat eivät kyllä syö mitään oravien poikia ja pikemminkin pysyvät kaukana niistä sillä orava voi tappaa ne."
        - TYHMÄKÖ OLET?!?! Kyllä räkättirastaat suojelevat pesäänsä kuule AIKA ROHKEASTI! Tämä poikanen kun kiipesi takapihalla yhteen puuhun, hirveän räkätyksen joukossa kuului aina välillä hirveä pienen oravan avunhuuto KUN RÄKÄTIT LENSIVÄT SUORAAN PIENOKAISEN PÄÄLLE SILMIENI EDESSÄ JA YRITTIVÄT TIPUTTAA SITÄ. Eli olen suhteellisen varma että poikasen nenänverenvuoto tuli siitä, kun se on katsonut yhtä räkättiä ja lintu on lähtenyt liitämään sitä päin, suojellakseen pesäänsä.

        "Ja jos sinulla kissoja ja et halua että oravanpojat tulee syödyksi..pidä ne kattisi sisällä..nyt on muutenkin kohta se aika keväästä että kissat pitäisi pitää sisälle kuten myös koirat kiinni kun luonto kuhisee eläinten,linnunpoikasia.."
        - Sellainen juttu tiedoksesi, että kissojani en voi pitää sisällä. Mitään eläintä ei saisi vangita sisälle, mikäli se ei halua olla siellä ja KISSA on niin iso eläin että se tarvitsee liikuntaa siinä missä koirakin. Se, että kissat ovat hyvin yleisiä lemmikkejä ei tarkoita sitä, etteivät ne tarvitse liikuntaa tai että niitä saa pitää vangittuna sisällä!
        En myöskään missään kohtaa sanonut että ne olisivat VAPAANA, enhän?

        "kissa kun ei kuulu suomen luontoon.. "
        - Kissa KUULUU suomen luontoon. Suomessa on asunut sapellihammaskissoja kaaaauan sitten, joiden jälkeläiset ovat sopeutuneet suomessa asumiseen. Norjan metsäkissa alunperin asusti vapaana Norjasssa niinkuin suomessa ja ruotsissakin, mutta ne häädettiin pois. Näin tapahtui muillekin luonnossa eläville kissa-kannoille. Ne otettiin lemmikiksi ja luonnoliset suomen luonnon kissat on kuolleet sukupuuttoon.

        ".jos ihminen puuttuu asiaan se vaan hankaloittaa eläimen elämää tai tappaa sen tyhmyydessään.."
        - Eli kaikki villieläinhoitolat ja villieläimiin erikoistuneet laitokset / eläinlääkärit ovat huono idea? Villejä eläimiähän ei saanut hoitaa?
        Täyttä paskaa.
        Lintujen siipien murtumat voidaan hoitaa ja ne voi vain hoitaa ihminen. Näin lintu voidaan palauttaa takaisin luontoon.

        Ihminen on VÄHINTÄÄN sen velkaa luonnossa asuville eläimille, että autamme niitä kun ne sitä tarvitsevat. Me tuhoamme eläinten asumuksia, elinympäristöä, ravinnonlähteitä, emmekä nyt sinun mukaasi saisi niitä edes AUTTAA?! Tiedän mooooooooonia mukavia tarinoita siitä, kun eläinten murtuneita raajoja on korjattu ja yksin jääneitä poikasia ruokittu ja sitten päästetty takaisin luontoon.. Näitä tarinoita on lukemattomia määriä ja ilman ihmistä näitä ei olisi tapahtunut!

        Olen itse ollut mukana pelastamassa siipirikkoa lokkia, jolla oli pesä eräällä kalliolla. Se vietiin eläinlääkäriin ja päästettiin vapaaksi sieltä, mistä se löydettiin. Seuraavana päivänä se nähtiin taas sen pesällä ruokkimassa poikasiaan ja tarina sai onnellisen lopun.

        Opiskelen pieneläinhoitajaksi ja tiedän että luonnonvaraisia eläimiä SAA auttaa ja pitää niistä huolta, mutta sinulla täytyy olla tarvittavat tiedot kyseisestä eläimestä ja sen käyttäytymisestä. Syy miksi kysyin täällä mitä tehdä on se, että mikäli jollakin on ollut kokemusta samanlaisesta tilanteesta, tämä joku voi kertoa mitä itse teki. Ellei kukaan olisi vastannut, olisin juottanut ja ruokkinut sitä vähän aikaa ja katsonut lähteekö emo sitä hakemaan. Mikäli ei, soittelen paikkoihin ja kyselen lisää.

        Tiedän tietäväni rutkasti enemmän eläimistä, kuin sinä. Et edes tiennyt, että oravien poikasten lähtiessä pesästä ensimmäistä kertaa, ne ovat toistensa kanssa kunnes osaavat kiivetä kunnolla ja vikkelästi?! Sinulla ei selvästi ole mitään kokemusta niistä, joten miksi edes vaivaudut nolaamaan itsesi?

        OLEN AIVAN SAMAA MIELTÄ!MIKSI TUOLLAISETTOLLOT TULEVAT KIRJOITTELEMAAN TÄNNE,JOS EI TIEDÄ MITÄÄN ELÄIMISTÄ!(en tarkoita nyt näitä eläinten puolella olevia)!


    • luisevia ja siimahäntäisiä

      oravanpoikasia kiipeilemässä rapattua kerrostalon seinää pitkin muutaman metrin välein kerran. Olivat jo menossa kolmannen kerroksen kohdalla ja voimat ihan loppu. Kaikki tärisivät voimattomina ja sitten ne siirtyivätkin parvekkeille lepäämään ja keräämään voimia hetkeksi.

      Äitiorava tai isä kannusti läheisen puun latvassa kuuluvalla äänellä. Sitten ne jatkoivat ja kohta olivat jo viiden kerroksen kohdalla raputulla seinällä.

      En olisi uskonut niitä oraviksi. Niin laihoja ja karvattomia ne olivat. Kaikilla vielä rotalta lainattu siimahäntä. Joten nuorena on vitsa väännettävä. Ihan julman näköistä touhua.

      • .. Mutta tiedätkös mitä?

        Järki älä jätä?
        Poikaset ovat syntyessään sokeita ja karvattomia, noin 6 cm pituisia ja painavat 7-8 grammaa. Silmät avautuvat VASTA noin kuukauden iässä jolloin niillä on jo karvaa ja poikaset lähtevät pesästä puolentoista kuukauden kuluttua. Eli valitettavasti sinulla taitaa olla rotta ongelma.. Se ei kuitenkaan selittäisi sitä miksi ne olivat karvattomia. No jätän viestisi AIVAN omaan arvoonsa, sillä aivan selvästi tuo oli täyttä potaskaa.

        Ja mitä siihen löytämääni oravaan tulee, ruokin sitä vielä viimeisenä iltana kun se täällä oli. Nyt en tiedä missä se on (onneksi. En olisi halunnut ryhtyä emoksi.. Liian paljon hommaa) mutta huomasin myös sen, ettei oravaemo ole palannut tähän paikaan, mihin poikanen yritti kiivetä. Ja nyt kun sitä mietin, se ei ole pesässä käynyt sinä aamunakaan, kun oravanpojan löysin, joka selittäisi sen miksi se ei ole tullut poikaansa hakemaan tai miksi poikanen oli niin nuori ettei se osannut kiivetä kunnolla eikä hyppiä ollenkaan. Luulen, että joko emo on kuollut tai se on koittanut siirtää poikasiaan mutta yksi poikanen on päässyt jostakin syystä maahan.. Mahdollisuuksia on monia.

        Mutta yksi asia on varma; poikanen oli yksin, mikä on mahdotonta poikasilla jotka ovat ensimmäistä kertaa ulkona (ensimmäisestä kerrasta tiedän siksi, että sen kiipeilytaidot olivat todella huonot, eli se ei ole kyennyt niitä vielä harjoittamaan). Eikä sen emo ole tullut sitä hakemaan.

        Hehheh, nauran vieläkin sinun tarinallesi, niin tyhmä se oli.
        No, onneksi en ole sinun paikallasi.. En kehtaisi mennä tuollaista sanomaan vaikka joku antaisi tuhat euroa.

        Mikäli tuo järjettömyys olisi ollut totta, poikasilla olisi ollut silmät kiinni. Toiseksi, oravat voivat myös synnyttää talvella, joten karvattomat poikaset eivät todellakaan selviäisi kiipeämisharjoituksistaan 20 asteen pakkasissa.. Tämän vuoksi ne lähtevät pesästä "vasta" puolitoista vuotiaina. Poikaset opettelevat kiipeämään yhdessä.

        Have fun with That.


      • ensin itsekin että
        .. Mutta tiedätkös mitä? kirjoitti:

        Järki älä jätä?
        Poikaset ovat syntyessään sokeita ja karvattomia, noin 6 cm pituisia ja painavat 7-8 grammaa. Silmät avautuvat VASTA noin kuukauden iässä jolloin niillä on jo karvaa ja poikaset lähtevät pesästä puolentoista kuukauden kuluttua. Eli valitettavasti sinulla taitaa olla rotta ongelma.. Se ei kuitenkaan selittäisi sitä miksi ne olivat karvattomia. No jätän viestisi AIVAN omaan arvoonsa, sillä aivan selvästi tuo oli täyttä potaskaa.

        Ja mitä siihen löytämääni oravaan tulee, ruokin sitä vielä viimeisenä iltana kun se täällä oli. Nyt en tiedä missä se on (onneksi. En olisi halunnut ryhtyä emoksi.. Liian paljon hommaa) mutta huomasin myös sen, ettei oravaemo ole palannut tähän paikaan, mihin poikanen yritti kiivetä. Ja nyt kun sitä mietin, se ei ole pesässä käynyt sinä aamunakaan, kun oravanpojan löysin, joka selittäisi sen miksi se ei ole tullut poikaansa hakemaan tai miksi poikanen oli niin nuori ettei se osannut kiivetä kunnolla eikä hyppiä ollenkaan. Luulen, että joko emo on kuollut tai se on koittanut siirtää poikasiaan mutta yksi poikanen on päässyt jostakin syystä maahan.. Mahdollisuuksia on monia.

        Mutta yksi asia on varma; poikanen oli yksin, mikä on mahdotonta poikasilla jotka ovat ensimmäistä kertaa ulkona (ensimmäisestä kerrasta tiedän siksi, että sen kiipeilytaidot olivat todella huonot, eli se ei ole kyennyt niitä vielä harjoittamaan). Eikä sen emo ole tullut sitä hakemaan.

        Hehheh, nauran vieläkin sinun tarinallesi, niin tyhmä se oli.
        No, onneksi en ole sinun paikallasi.. En kehtaisi mennä tuollaista sanomaan vaikka joku antaisi tuhat euroa.

        Mikäli tuo järjettömyys olisi ollut totta, poikasilla olisi ollut silmät kiinni. Toiseksi, oravat voivat myös synnyttää talvella, joten karvattomat poikaset eivät todellakaan selviäisi kiipeämisharjoituksistaan 20 asteen pakkasissa.. Tämän vuoksi ne lähtevät pesästä "vasta" puolitoista vuotiaina. Poikaset opettelevat kiipeämään yhdessä.

        Have fun with That.

        ne on jotain pikkuliskoja kiipeämässä seinällä.

        Olivat jo silloin kolmannen kerroksen( tai oikeammin) neljännen kerroksen kohdalla, kun aamulla,näin kesäkuulla kai,kuuden maissa aamulla muistaakseni ne huomasin. Saattoi niillä olla karvaakin, en nähnyt yläilmoihin niin hyvin. Mutta häntä oli karvaton. Koko pienen oravan.

        Kun näin emo-oravan uskoin ne vasta oraviksi. Olivat sitten pitkin kesää karvaisina usein kieppumaassa iltaisin parvekkeellanikin ja pyrkimässä avoimesta ikkunasta sisään. Mikä todistanee ne samoiksi oraviksi.

        Kiitokset informaatiosta, sekin oli tarpeen. En ole näihin asioihin perehtynyt. :)


    • Terhi

      Hei!

      Mekin löysimme pudonneen/emon hylkäämän orava- vauvan eilen puun juurelta.
      Orava luultavasti iältään vain pari päivää, koska sen silmät eivät ole vielä auenneet.

      Veimme sen pannuhuoneeseen heinillä pehmustetussa pahvilaatikossa, koska ei olisi selvinnyt kylmästä hallayöstä.
      Shokista ja kylmyydestä selvittyään se alkaa olla jo paljon virkeämpi.
      Kävin kaupasta ostamassa Nan- äidinmaidon korviketta, jota annamme lääkeruiskulla n. kolmen tunnin välein.
      Toivottavasti oravamme selviää hengissä niin isoksi, että voimme päästää sen takaisin luontoon, jos vain se onnistuu enään sitten.

      • myydään...

        ..kyllä ihan eläimille tarkoitettua maitovalmistetta. Koirille ja kissoille taitaa olla omansa mutta niitä voi hätätapauksessa käyttää myös pienemmille eläimille.


      • Terhi
        myydään... kirjoitti:

        ..kyllä ihan eläimille tarkoitettua maitovalmistetta. Koirille ja kissoille taitaa olla omansa mutta niitä voi hätätapauksessa käyttää myös pienemmille eläimille.

        Seuraamme oravan painoa ja jos se ei nouse, niin sitten kokeilemme tätä vaihtoehtoa. :)


      • sen takaisin

        pesään, jos se oli puun juurella. Siinä tai aivan lähipuissa on sen pesä. Ei emo sitä ole hylännyt vaikka se on hölmöyksissään pesästä pudonnut.
        Pesimäaikanakin luonnonvaraisen loukkaantumattoman eläimen ottaminen huostaansa on luonnonsuojelurikos!!


      • ELÄINTEN PUOLELLA!
        sen takaisin kirjoitti:

        pesään, jos se oli puun juurella. Siinä tai aivan lähipuissa on sen pesä. Ei emo sitä ole hylännyt vaikka se on hölmöyksissään pesästä pudonnut.
        Pesimäaikanakin luonnonvaraisen loukkaantumattoman eläimen ottaminen huostaansa on luonnonsuojelurikos!!

        MUT OON LUKENU,ET LUONNONVARAISIA ELÄIMIÄ SAA JA PITÄÄ OTTAA HOITOON.ITE OON KASVATTANU PESÄSTÄ TIPPUNEEN RASTAANPOIKASEN,JA KESYYNTY MUHUN,AINA,KU MENIN RUOKKIIN SITÄ,NI TUNNISTI HETI JA ALKO SIRPITTÄÄ.HETI,KU OLIN ANTAMAS KISSANRUOKAA TAI MATOJA NI SUU AUKES SAMALLA LAILLA SELÄLLEEN,KU MITEN EMOT RUOKKII.MUUTEN JOS OTATTE LINNUNPOIKASII NI KATTOKAA NETISTÄ MITÄ SYÖVÄT.ITSE SYÖTIN KISSAN JUNIORI RUOKAA MUUSSATTUNA JA MATOJA,OPETIN LENTÄMÄÄN SITÄ,JA NIINHÄN SIINÄ SITTEN KÄVI,OPPI LENTÄÄ!!!!LÖYSIN SEN KOULUN PIHALTA JA OTIN SALAA SEN MUKAAN.OTIN TAKKINI JA LAITOIN SEN SINNE KÄÄRIN.HIENOSTI PYSY HENGIS KOKO MATKAN.TIEDOKS VAAN TOLLE ELÄINTEN VASTUSTAJALLE,NI EI OLE MIKÄÄN VITUN LUONNONRIKOS OTTAA VILLIELÄIMIÄ,JOS NE PÄÄSTÄ VAAN TAKASIN LUONTOON!!!OLEN SEN ORAVANPOIKASEN OTTAJAN PUOLELLA!OLEN KAIKKIEN VILLIELÄIN POLOSTEN OTTAJIEN PUOLELLA!!
        T:SANDRA 11.V.


    • .............

      Meidän lapset löysivät eilen pihalta orava vauvan, joka oli maannut hietikolla. Toivat sisälle sen... ollaan nyt hoidettu sitä. Annettu nannia, pilttiä, keltuaista, ruokaöljyä.. ja apteekista käytiin ostamassa vitamiineja. Se on alkanut syömään ruiskusta ihan mukavasti ja olo on kohentunut, mutta ei se luonnossa vielä pärjäis. Arviolta se on noin 3-5 vk vanha.. ihana pallero.
      Tietääkö joku miten siitä saisi "öppiäiset" häädettyä... tapoin noin 10 "kirppua".. mutta ei tietoa onko niitä vielä lisää... apteekissa eivät osanneet auttaa. Ajattelinkäydä eläinlääkärille näyttää pientä...

      • ELÄINTEN PUOLELLA!

        Hyvä,et otitte sen!Ei se itse olis selvinnyt tuolla luonnossa!Olisin itsekin ottanut!KUNHAN PÄÄSTÄTTE TAKASIN LUONTOON,KU ON SELLASES KUNNOSSA!


    • suursilmä

      Meidänkin pihassa pieni oravavauva ja vähän avuttoman olonen, sisarukset vilkkaanmpi heitä on 3 kpl.Tämä avuton yksilo kiipeilee ja pomppii mutta hieman arastelle ja hitaammin mitä muuta kaverinsa, siksi olen hänestä huolissaan ja olen ruokinut jonkinverran ja köheltänyt pienen teltantapasen terassille lepoa varten ressukalle, siellä nytkin lepäämässä ja omatoimisesti pääsee poistumaan jos haluaa.Sukulaisten kanssa seurataan tilannetta ja jos ei asia paremmaksi muutu annamme eräälle perheelle sen elätiksi talveksi, jotta ei paleltuisi ulos.Kesävieras meille ja siitä olemme myös huolen lisäksi iloitsenee.

    • lueskelija-

      paljon on tarinoita oravista, muttei kerrota, miten lopulta kävi. ikävästi jätetään tarinat kesken.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe