Haluaisin vaihtaa työpaikkaa, mutta...

Maurikka

Heissan. Olen viimeisten muutaman kymmenen vuoden aikana herkistynyt enemmän ja enemmän hajusteille. Muistaakseni ensi kerta jolloin tiedostin tämän oli 80-luvulla, kun serkkuni suihkautti Opium-nimistä hajuvettä ranteisiinsa, kun olimme lähdössä ulos syömään. Se ravintolailta päättyi ankaraan päänsärkyyn ja nykyään kun haistan ko. hajuveden pakenen paikalta.

Siitä lähti ns. alamäki näiden kemikaalien osalta. Iho ei tykännyt hajuvesistä eikä hajustetuista voiteista ja meikeistä (ihottumaa, johon hoidoksi kortisoonia) . Jätin hajusteet pois ja ihan hyviä hajusteettomia tuotteita löysin tilalle. Vuosia meni ihan ok, työkavereiden hajuvedet ei aiheuttaneet ongelmia, itse en vain pystynyt käyttämään mitään. Jos yritin, seurauksena oli pahoinvointi, päänsärky ja jonkinlainen "en ole tässä maailmassa olo". Eli aivot narikkaan fiilis, en pystynyt esimerkiksi selittämään keskustelukumppanille, mitä mieltä esim. olen pätkätöistä tai globalisaatiosta eli sanat katosivat jollain tavalla.

Tällä hetkellä tilanne on se, että kotona ei käytetä hajusteita lainkaan. Töissä on oma huone ja työterveýslääkäri on käynyt luonnoimassa tästä ongelmasta. Siedän muutaman tunnin konsertin, näytelmän hajusteiden keskellä antihistamiinein varustautuneena (poistaa limakalvojen turvotuksen ja aivastelun, mutta ei vie pois pahoinvointia). Lentomatkat kohtuullisen ok, koska lentokoneissa mahtava ilmastointi, joka vie käryt oman istumen kohdalta "jonnekin".

Työpaikan vaihto tällaisten ongelmien omaavana ihmisena tuntuu vaikealta. Miten olette pystyneet "handlaamaan" tilanteen, te jotka vielä pystytte olemaan mukana työelämässä, jos tällä hetkellä pystytte luomaan hajusteettoman työympäristön eristäytymällä omaan huoneeseen ja minimoimalla palaverien määrän (itse työskenteleen IT-alalla, jossa palavereita päivittäin, mutta eivät kestä tunteja, joten niistä selviää jotenkuten). Harkitsetteko edes työpaikan vaihtoa kun elementit nykyisessä työpaikassa ovat hajusteyliherkkyyden suhteen siedettävät?

Itse haluaisin siirtyä toiselle alalle, mutta nämä seikat arveluttavat. Nykyisessä työpaikassani olen ollut liki kymmenen vuotta ja suurin osa kollegoista ymmärtää hyvin ongelmani ja he välttävät hajusteiden käyttöä parhaansa mukaan. Haluaisin vaihtaa alaa. Pelottaa vain miten se voisi edes onnistua!

11

1523

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan..

      Lakkaat vaan niuhottamasta ja vaatimasta eri kohtelua, niin kyllä se siitä.

      • ole vielä

        huomannut, että tuollainen asenne kääntyy itseään vastaan.

        On säälittävää vastailla netissä tuolla lailla. Sen ajan olisit voinut käyttää nukkuen, jotta aivosi saisivat tarvitsemansa korjaavan levon.

        Surullista ja säälittävää.


      • niuhottamasta

        Hei minä lakkasin niuhottamasta, kun syy herkistymiseen löytyi. Kodistani löytyi piilevä kosteusvaurio ja sädesienet ja elimistöstä kilpirauhasen vajaatoiminta samoin lisämunuaisten vajaatoiminta ja kun nämä on hoidossa ja asunto vaihtunut terveenpään, niin olen palannut työelämään ja voin kohtalaisesti - enkä enää niuhota!!!! :)


      • Herkistynyt
        niuhottamasta kirjoitti:

        Hei minä lakkasin niuhottamasta, kun syy herkistymiseen löytyi. Kodistani löytyi piilevä kosteusvaurio ja sädesienet ja elimistöstä kilpirauhasen vajaatoiminta samoin lisämunuaisten vajaatoiminta ja kun nämä on hoidossa ja asunto vaihtunut terveenpään, niin olen palannut työelämään ja voin kohtalaisesti - enkä enää niuhota!!!! :)

        Sinulla kävi hyvin kun syy löytyi oireiluun. Pidän huolen jotta olosuhteet paranee töissä minun ja työkavereideni puolesta.


    • Nimetön

      minulla on kyllä toinenkin sairaus sen lisäksi. Olen alkanut tehdä suoramyyntiä jolloin saan itse päättää missä työskentelen ja kenen kanssa. Tuote on loistava ja ryhmä vielä loistavampi.
      Tässä minun vaihtoehtoni ja olen siis jo ollut 8 vuotta eläkkeellä.

      • Maurikka

        Kun näille yleisille keskustelupalstoille kirjoittaa, näitä eriäviä mielipiteitä tulee myös. Ei haittaa. Jokaisella on oikeus olla asioista mitä mieltä on. Jos joku on sitä mieltä, että mun ongelma korjantuu asennemuutoksella, niin se on hänen mielipiteensä.

        Tätä olen ihan oikeasti kokeillut. Jokainen hajusteyliherkkä on varmaan miettinyt, josko ongelma on ihan omassa päässä, mutta tullut siihen lopputulokseen, että jos se on vain omassa päässä, niin ei se voi aiheuttaa tällaisia fyysisiä oireita. Krapulassa oksennan ja hajuvesistä oksennan. Toinen fyysistä, toinen psyykkistä? No enivei, työpaikan vaihtoa ajattelen tai ihan alan vaihtoa. Nämä it-alan hommelit alkaa riittää! Elämässä täytyy olla jotain muutakin kuin työ.


      • Nimetön
        Maurikka kirjoitti:

        Kun näille yleisille keskustelupalstoille kirjoittaa, näitä eriäviä mielipiteitä tulee myös. Ei haittaa. Jokaisella on oikeus olla asioista mitä mieltä on. Jos joku on sitä mieltä, että mun ongelma korjantuu asennemuutoksella, niin se on hänen mielipiteensä.

        Tätä olen ihan oikeasti kokeillut. Jokainen hajusteyliherkkä on varmaan miettinyt, josko ongelma on ihan omassa päässä, mutta tullut siihen lopputulokseen, että jos se on vain omassa päässä, niin ei se voi aiheuttaa tällaisia fyysisiä oireita. Krapulassa oksennan ja hajuvesistä oksennan. Toinen fyysistä, toinen psyykkistä? No enivei, työpaikan vaihtoa ajattelen tai ihan alan vaihtoa. Nämä it-alan hommelit alkaa riittää! Elämässä täytyy olla jotain muutakin kuin työ.

        ne ihmiset jotka ei ole sairautta itse kokeneet eivät pysty ymmärtämään miltä se oikeasti tuntuu, on kyse mistä tahansa sairaudesta. Onneksi se ei vaikuta minun ja toivottavasti ei myös sinun valintoihin. [email protected] on minun s-posti laita viestiä jos haluat vaihtaa kokemuksia.


    • Herkistynyt

      Herään aamulla poikani laittamaan tuoksuun joka on vielä oma valintani ja aika hintava jota en viitsi kaataa vessasta alas. Töissä muhii toinen ongelma kun puolella porukalla on katteja ja koiria kotona. Allergian mahdollisuudesta aion ottaa selvää.

    • mikään tyo ei

      käynyt. Kaikkialla on hajusteita ja kemikääleja.

      Pärjään jotenkin kotiympäristössä ja parhaiten riittävän kaukana yhteiskunnan saasteista ja hajuista.

      Psyyke ei selitä hajuste ym. herkistymistä. Ymmärtämätön kohtelu voi tehdä psyykeongelmia jne.
      Tiedän ihmisen olevan kokonaisuus ruumis ja psyyke.

      Pitäisi saada työpaikka puhtaasta ympäristöstä ja raittiista ilmasta. Missä sellainen olisi??? En löytänyt itselleni, ei löytänyt työkkäri eikä lääkäritkään jne...

    • Mirac

      Mä kans herkistyin edellisessä työpaikassani hajusteille/käryille jne. ja nyt sitten en siedä mitään hajusteita. Jouduin lopettamaan työt. Hajusteallergiaa se ei ole, koska mulle ei tule mitään iho-ongelmia. Enemmin vaikuttaa nenä/kurkku/henkitorvi akselilla. Tilanne on paha. Jouduin muutama pv sitten haistelemaan vanhoja tuoksullisia shampoo ym. purkkeja ja tuntu että koko pää poksahtaa kohta.
      Nyt yritän aloitella uutta uraa sairaalassa, mutta vaikeaa on sieläkin. Olen nuori ihminen ja aika kauhuissaan mitä mun elämästä tulee. Jollain pitäisi myös elää.

      • Hajusta kärsinyt

        Mirac Saanko olla utelias ja kysyä millä alalla työskentelit


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      129
      9905
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      52
      2891
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      177
      2687
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      2074
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1834
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      16
      1657
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1562
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      16
      1520
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      13
      1508
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe