Moro. Meitsillä on matkailuautona Mersun 409 vm86. Autossa on mersun 3 litrainen ahtamaton diesel.
Olin kesällä autolla pohjoismaa-kierroksella. Ollessani kaverin luona pohjoisessa ruotsissa, sanoi hän että siellä ovat laittaneet paljon turboja noihin 80-luvun ahtamattomiin diesel-mersuihin, niin henkílöautoihin kuin noihin koppeihinkin. Siellä vanhat dieselmersut ovat kunniassaan ja niitä todella näkyi paljon siellä.
Nyt kysynkin, että millainen homma on kyseessä. Törmääkö tuo Suomessa johonkin typeriin säädöksiin? Tekniikaltaan tuo on niin yksinkertaista ja tilaa moottoritilassa on vaikka toiselle moottorille, että niistä ei pitäisi jäädä kiinni.
Tarkoitus ei ole hakea mitään hulluja tehoja, vaikka kait tuosta rakenteesta saisi vaikka 200 hv tehoja. Jos nyt saisi nostettua tehot tuolta alle 80hv:stä vaikka hieman yli sataan.
Vaikka olisihan se hienoa jos voisi paripyörillä piirtää paksua mustaa viivaa...
Kiitoksia vastauksista.
Turbo ahtamattomaan
7
1951
Vastaukset
- Nimetön
ei siinä pitäs olla mitään ongelmia laillisesti..mutta kannattaa katastus konttorista AKE:n teknisestä neuvonnasta vielä käyvä kysymässä..
- minä vaan
Hommassa on omat kiemuransa, mutta jos otteessa ei lue "vähäpäästöinen" niin voi ahtaa tietyin edellytyksin.
Luepa lisää osoitteista:
http://www.mese.fi/forum
tai
http://www.mersuforum.net/forum- Johtotähti+350hv
Mul on tommonen hlö auto mannemese, 350hv nokivasara, joten anna mennä vaan. hauska piirrellä sitä mustaa rantuu asfalttiin ja tehdä mustia pilviä taivaalle tolla kotterolla. niin ja ei oo muuten tullu kukaan koskaan ohitte tosta johtotähdestä, josta tosin joku on tähden keulalta kääntänyt :)
- kruuvari
vanhempia ku vuoden 1988 dieseleitä saa ahtaa vapaammin, tätä uudemmissa pitää olla "savun tyyppihyväksyntä" vaimikäsenytoli. (koitin joskus -88 malliseen nissandieseliin (2l) saaja turpoo laittaa, mut sitä mootoria ei oo saanu turpolla -88 eikä sen jälkeen joten ois tullu kalliiks)
Kannattaa pitäytyä maltillisessa tehonlisäyksessä jos et aijo koko pataa laittaa ylös, instant 200hv kovassa käytössä olleelta koneelta ei aina pääty hyvin. Turpo rasittaa pannun sisäkaluja aivan toisella tavalla, eli jos kone on valmiiks vähä väsyny tulee siitä helposti puhaltimen kanssa huohottava öljyävuotava romu. Välijäähdytin on myös viisasta laittaa, ei pelkästään tehonlisäyksen- vaan myös moottorin lämpökuorman helpottamisen vuoksi. Asuntoautokäytössä ollut mosa on kuormitukseltaan aivan toisessa luokassa ku henkilöautossa, olen nähny mersun 2,4d moottorin 300tkm asuntoautokäytön jälkeen täyessä remontissa, kaikki lopussa. Mut jos motti on lyönnissä ennestään ni anna palaa, fränk.- Ketjun aloittaja
Tuo matkailuauto on tehty 409d-kuorma-auton alustalle. Ensimmäiset 3.5 vuotta on aikanaan ollut kevyessä ajossa kuorma-autona, sitten siitä teimme matkailuauton, kyseessä on siis umpikorinen kuormuri.
Moottori on muuten kyllä täysin iskussa, eikä sillä ole ajettu kuin 100tkm. Kyseessä on kuitenkin kuorma-auton moottori, ja noilla vastaavilla 409 kuormureilla ajettiin aikanaan meidän firmassa hurjia kilometrejä.
Kuten sanoin, en hae valtavaa tehonlisäystä. Jos tuon reilu 60 heppaa saisi edes hieman sadan yli, niin se olisi ihan tervetullutta. Vaihteisto tuossa kuitenkin leikkaa sen suurimman tehonlisäyksen, se kun on välitykseltään kuormurivaihteisto ja täten välitykset ovat hyvin lyhyet. Yli 90 kymppiä tuolla on turha yrittää ajella, juuri välitysten vuoksi. Apuna olen siirtynyt käyttämään 175 renkaista 195 renkaisiin, jolla nopeutta on tullut 10 lisää samoilla kierrosluvuilla 5-vaihteella ajettaessa. - n.n.
Ketjun aloittaja kirjoitti:
Tuo matkailuauto on tehty 409d-kuorma-auton alustalle. Ensimmäiset 3.5 vuotta on aikanaan ollut kevyessä ajossa kuorma-autona, sitten siitä teimme matkailuauton, kyseessä on siis umpikorinen kuormuri.
Moottori on muuten kyllä täysin iskussa, eikä sillä ole ajettu kuin 100tkm. Kyseessä on kuitenkin kuorma-auton moottori, ja noilla vastaavilla 409 kuormureilla ajettiin aikanaan meidän firmassa hurjia kilometrejä.
Kuten sanoin, en hae valtavaa tehonlisäystä. Jos tuon reilu 60 heppaa saisi edes hieman sadan yli, niin se olisi ihan tervetullutta. Vaihteisto tuossa kuitenkin leikkaa sen suurimman tehonlisäyksen, se kun on välitykseltään kuormurivaihteisto ja täten välitykset ovat hyvin lyhyet. Yli 90 kymppiä tuolla on turha yrittää ajella, juuri välitysten vuoksi. Apuna olen siirtynyt käyttämään 175 renkaista 195 renkaisiin, jolla nopeutta on tullut 10 lisää samoilla kierrosluvuilla 5-vaihteella ajettaessa.Kai siihen saa harvemman perän. Käy romuttamolla ja katso näkyykö muuttoautoja, niissä on usein harvin mahdollinen välitys.
Välitystä muuttamalla kulutus pienenee ja jos sen turbon asennat, niin pienenee vielä lisää.
- ...
kyllähän noita juu paljon on turbotettu, palolaitoksellakin on tuommoinen ensivaste autona ja sekin on jälkikäteen turbotettu, eli suht luotettavaksi on ilmeisesti tuo kone todettu kun moiseen käyttöönkin on uskallettu turbo lykätä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2152846
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1272736En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.781783Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2371342Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va641324- 471108
- 991011
- 109866
- 46833
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6833