Perämoottorin talvisäilytys

Keltanokka

Kumpi parempi, säilyttää perämoottori (Mariner 20 2-t) veneeseen kiinnitettynä pressun alla vai ottaa se irti ja viedä lämpimään autotalliin? Ilmeisesti jos jättää ulos, kone olisi tukahdutettava öljyyn viitaten aiempaan keskusteluun tällä palstalla. Toisaalta säilytetään (kesä)autoakin ulkona talvella, eikä konetta erityisesti 'öljytä'.

6

4497

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VolvoMan

      Ehdottomasti kannattaa perämoottori pistää talliin säilöön, mikäli mahdollista. Ja pakkasnesteet PITÄÄ AINA ajaa läpi MYÖS perämottoreista. Olen kuullut niin monta peräprutkua, jotka on säilytetty ulkona/sisällä ILMAN pakkasnesteitä, ja joko ne on ruostunu puhki, tai sitten talvella ulkona pakkanen vesi on halkaissut sylinterin...

      Öljyt kannattaa nakata kaasarista sisään, kone käyntiin, ja tyhjäkäynnillä suihkuttaa öljyä sisään, HITAASTI, että kone jaksaa käydä.

      Oman sisäperäni huollan joka alkutalvi, HETI vedestänoston jälkeen, "ohjelmassa" on vetolaitteen öljynvaihto, moottorin öljynvaihto, pakkasnesteet sisään, suojaöljyä sähkölaitteiden/liittimien päälle, öljyä kaasareista sisään jne....

      Eli kannattaa EHDOTTOMASTI peräpruytkukin säilyttää sisällä, ja HUOLTAA ENNEN säilöönpanoa (peräöljyt vaihtoon SYKSYLLÄ jos säilytetään ulkona (perä voi haljeta, jos öljy, johon on sekoittunut vettä pääsee jäätymään perän sisällä). Tuo kävi eräälle kaverin kaverilleni.

      • Pakkasukko

        Onkohan perämoottoreissa tuommoista pakkasnestettä laisinkaan.

        Sisäperämoottoreissa ja sisämoottoreissa on erilaiset jäähdytyssysteemit, joihin voi tarvia pakkasnestettä. Mutta eikös perämoottorin jäähdytysjärjestelmä tyhjene kun moottorin nostaa ylös ja antaa valua huolella tyhjäksi (eli moottori pystysuorassa)...?

        Jos moottorilla on ajettu suolavedessä, kannattaa myös makeavesihuuhtelu tehdä syksyllä niin ei suola syövytä: kaupasta (Biltema tms) huuhtelumuhvi, ja vesiletkulla jäähdytysvettä moottorin alaosan sisäänottoaukoista muhvin kautta moottoriin ja antaa moottorin sitten käydä makealla vedellä suolat pois.

        Kannattaa muistaa pitää muhvia & jäähdytysvesiä paikallaan muutenkin aina kun käyttää moottoria muutamaa sekuntia pidempään kuivalla maalla (esim. suihkuttelee suojaöljyjä moottorin käydessä!), ettei leikkaa kiinni!

        Vaihteistoöljyt kannattaa vaihtaa myös syksyllä. 2-t moottorissa ei muita öljyjä olekaan, mutta 4-t moottorissa lienee myös moottoriöljy, sen vaihdosta kannattaa kurkata valmistajan huolto-ohjeita


      • Anonyymi
        Pakkasukko kirjoitti:

        Onkohan perämoottoreissa tuommoista pakkasnestettä laisinkaan.

        Sisäperämoottoreissa ja sisämoottoreissa on erilaiset jäähdytyssysteemit, joihin voi tarvia pakkasnestettä. Mutta eikös perämoottorin jäähdytysjärjestelmä tyhjene kun moottorin nostaa ylös ja antaa valua huolella tyhjäksi (eli moottori pystysuorassa)...?

        Jos moottorilla on ajettu suolavedessä, kannattaa myös makeavesihuuhtelu tehdä syksyllä niin ei suola syövytä: kaupasta (Biltema tms) huuhtelumuhvi, ja vesiletkulla jäähdytysvettä moottorin alaosan sisäänottoaukoista muhvin kautta moottoriin ja antaa moottorin sitten käydä makealla vedellä suolat pois.

        Kannattaa muistaa pitää muhvia & jäähdytysvesiä paikallaan muutenkin aina kun käyttää moottoria muutamaa sekuntia pidempään kuivalla maalla (esim. suihkuttelee suojaöljyjä moottorin käydessä!), ettei leikkaa kiinni!

        Vaihteistoöljyt kannattaa vaihtaa myös syksyllä. 2-t moottorissa ei muita öljyjä olekaan, mutta 4-t moottorissa lienee myös moottoriöljy, sen vaihdosta kannattaa kurkata valmistajan huolto-ohjeita

        Jäähdytysvesimuhvit eli ”korvalappustereot” kannattaa kyllä pitää aina moottoria käytettäessä. Koneen leikkaamiseen menee kymmeniä minuutteja melkeen, mutta vesipumpun siipipyörä kärsii jo n 10sekunnin kuivakäytön jälkeen.


    • Ykä

      Tämä aihe on joka syksyinen kestosuosikki, ja hyvä niin.

      Tässä muutama ohje.

      Viimeiseen käyttöbensaan lisätään stabilointiainetta valmistajan ilmoittamassa suhteessa.

      2-t koneen voitelu tukahduttamalla tai ainakin runsaan suojaöljyn syöttö koneeseen kaasarien kautta koneen viimeisinä käyntiminuutteina on tarpeellista koneen laakerien suojaamiseksi talven aikana. Kun koneessa on teräksiset neula, rulla tai kuulalaakerit, ei bensan joukossa oleva tai erikseen syötetty pieni öljymäärä riitä suojaamaan laakereita eikä sylinteripintoja koko pitkän talvisäilytyksen aikana, vaan tapahtuu laakeripintojen ja mahdollisesti myös sylinterien ja männänrenkaiden syöpymistä. Nämä syntyvät pikkuviat nopeuttavat sitten koneen kulumista rajusti, ja jonain kauniina päivänä kone "poikii" vaikka ajotunnit eivät sitä edellyttäisikään.
      Öljy voidaan syöttää kaasuttajiin suihkupullosta, joita on markkinoilla lähes joka perämoottorimerkillä omansa. Eräissä merkeissä on kaasuttajan yhteydessä rikastisolenoidi ja solenoidissa kierreventtiili, johon voidaan liittää merkin oma suojaöljyspray pullo.

      Toinen tapa on tehdä suojaöljystä ja bensasta seos noin 0,5-1l, väkevyys valmistajan ohjeen mukaan. Mikäli käytetään pelkää 2-T öljyä, on sopiva seos noin 15%, vahvemmalla ei konetta tahdo saada käymään. Mikäli viimemainittua soppaa käytetään, on tärkeätä ajaa koneen kaasarit tyhjäksi ja vielä sitten laskea kaasarien pohjaruuveista öljyinen tavara pois. Voi tulla keväällä muuten vaikeuksia.
      (itse olen toiminut näin muutaman vuoden ilman ongelmia.)
      Sylinterien voitelu varmistetaan pistämällä lusikallinen voiteluöljyä tulpanreistä sisään ja pöyräyttämällä konetta käsin tai startilla muutama kierros ympäri öljyn levittämiseksi sylinterien sinämille.

      Mikäli kone on merivesikäytössä, kannattaa koneen suojaöljysuojaus tehdä samalla kun koneen jäähdytysjärjestelmä huuhdotaan käyttämällä konetta joko siten, että jäähdytysvesi tuodaan koneelle letkulla ns. korvalapuille tai erilliseen jäähdytysvesikanavien huuhteluliittimeen, tai sitten koneen alle sijoitetaan riittävän suuri astia makeaa vettä, jotta konetta voidaan siinä käyttää. Konetta tulee käyttää niin pitkään, että termostaatti aukeaa ja tämän jälkeen vielä muutama minuutti.

      Peräöljyt vaihdetaan syksyllä, koska silloin saadaan mahdollinen vesi vaihdepyörästöstä pois ja nähdään onko korjaus edessä. Keväällä on jo vahinko tapahtunut ja toisaalta mikäli remppa suoritutetaan korjaamolla, on koneen työnalle saanti enemmän kuin vaikeaa.
      Veneen ollessa maissa, mieluummin lämpöisellä säällä, tai juuri ajettuna, lasketaan öljyt koneen alle pantuun laajasuiseen astiaan, esim öljykannuun, jonka kylki on veistetty auki. Ruuvit ovat joskus tosi tiukassa, jolloin voi joutua käyttämään iskumeisseliä. Jos näin, tulee muistaa vaihdepesän kuorien olevan melko hennot, joten varovaisuus on tarpeen.
      Uuden peräöljyn täyttö käy kätevimmin tarkoitukseen myydyillä pumpuilla, joiden letku liitetään perän tyhjennys-täyttöaukkoon.
      Temppu onnistuu kyllä suoraan tuubistakin, mutta on joskus varsinaista sotkemista. Yksi tapa on liittää letku sopivan mittaisn muoviputkeen, kiertää muoviputki koneen ruuvikierteeseen ja työntää letkun toinen pää tuubin auki leikattuun päähän.
      Ruuvien tiivisteet kannattaa vaihtaa samalla, erityistä huolta pidetään siitä, että ruuvien alle TULEE tiivisteet. Tyhjennysvaiheessa saattaa tiiviste jäädä koneeseen kiinni ja valahtaa öljyn mukana jäteastiaan.

      Kaikkiin rasvanipoihin puristetaan vaseliinia, veden kestävää laatua. Samoin kaikki nivelet voidellaan. Kaasarit tyhjennetään, bensasuodin putsataan tai vaihdetaan, tarkastetaan ja kiristetään mahdolliset löystyneet ruuviliitokset.
      Kone putsataan ja pannaan säilöön.

      Paras säilytyspaikka olisi tasalämpöinen, ennen kaikkea kuiva paikka, siis sisällä. Jos kone jää kuitenkin veneen perään ulos, voi olla kannattavaa ruiskuttaa sen kotelon alla olevat osat suojaöljyllä.
      Konetta ei kannata peittää liian tiivisti. Muoviin pakkaaaminen on korroosion kannalta huono asia.

      Mikäli veneen suojapressu vedetään koneen ylitse, kannattaa varmistua, ettei pressu hankaa moottorin koteloon, koska tuulessa pressu kuluttaa koneen kotelon kulmista ohuen maalikerroksen pois, jolloin alta paljastuu yleensä valkoinen gelcoat pohja, mikä ei mielestäni ole tavoittelemisen arvoinen tilanne.

    • ihan

      sama säilytätkö sisällä vai ulkona, samat huollot joudut tekemään. moottorisihan on 2-tahtinen, eli bensan/öljyn seos voitelee kampikammion missä sijaitsee laakerit. jotka kuivuu ellet laita öljyä kaasuttimen kautta. autothan on yleensä 4-tahtisia jossa on öljypohja joka voitelee laakerit. Voit ottaa sytystulpat pois ja laittaa myös sinne öljyä esim.tippakannulla.Peräöljyt vaihtoon, niin siinähän se huolto suusinpiirtein onkin. Ainakin mun moottoreissa edellä mainitut on riittäneet.Jos säilytät ulkona varmista moottorin tuuletus, ettei kondensaatiovesi pääse ruostuttamaan paikkoja.

      • neuvoista kiitollinen

        Yritettiin ajaa "korvalappumuhvin" kautta glykoliliuosta Hondan 115-heppaiseen koneeseen, kun on kuulemma hyvä niin tehdä ennen talvea.

        Ei lähtenyt litkut kiertämään ainakaan niiden noin 10 sekunnin mittaisten käyttöjen aikana, joita uskallettiin tehdä.

        Mikä meni pieleen:

        - Jaksaako pumppu liikuttaa väkevää glykolia, paljonko pitää laimentaa ?

        - Kuinka pitkään pitää käyttää, että alkaisi tulla litkua ulos poistopuolelta ?

        - Onkos siellä koneessa termostaatti, joka estää nesteen kierron ihan kylmässä ( 5 C) koneessa ?

        - Muhviin menevä putki ja muhvi olivat täynnä litkua, mutta pitääkö sen litkusammion olla ylempänä niin, että saadaan myös motin kanavistoihin nousemaan nestettä ?

        - Onkohan vesipumppu vielä kunnossa ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      121
      1825
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1618
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      51
      1185
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      46
      1062
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      949
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      866
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      866
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      800
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      788
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      38
      787
    Aihe