Hoitopöytä + muuta

kohta lisääntyvä

Mulla on hankittuna vauvalle vaatteita, tuttipulloja, tutteja, lakanoita, pyyhkeitä, turvakaukalo ja rintareppu. Vaunut ostan vasta synnytyksen jälkeen, kun meinaan tilata ne netistä. Pinnis on tulossa piakkoin ja amme. Niin, ja äippäpakkaus on jo.

Millainen hoitopöytä olisi hyvä? Mulla on matala ja aika huono sänky, joten selkäparkaani mietin. Pesukoneen päälle laitettava hoitoalusta ei käy, koska en omista pesukonetta vaan käytän taloyhtiön ilmaista pesutupaa. Kylppärissä olisi kyllä tilaa nurkassa. Onko olemassa millaisia/miten kalliita kosteaan tilaan sopivia hoitopöytiä? Voiko tavallista lipastosysteemiä pitää kosteassa tilassa, vai meneekö piloille?

Budjetti on tiukilla, kun saan vauvan yksin ja oon työtön. Mitäs muuta vielä pitää hankkia? Sitteriä oon miettinyt, täytyyhän vauva johonkin laittaa siksi aikaa kun kokkaan ja käyn suihkussa.

5

1607

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..............

kannattaa katsella huuto.netistä hoitopöytiä ja sittereitä. sieltä saattaa tehdä joskus hyviä löytöjä ja kannattaa etsiä joiltain lähipaikkakunnilta niin ei tarvitse maksaa kalliita postimaksuja. meillä on ihan normaali hoitopöytä jossa on alla neljä laatikkoa (kätevät vauvan vaatteille) ja kun hoitotasoa ei enää tarvitse, saa siitä tavallisen lipaston.

• Mummu ja siitä ylpeä

Tyttärelläni 3 kk:n ikäinen vauva ja hänkin on yksin vauvansa kanssa, joten olen ollut paljon auttamassa häntä vauvan hoidossa yms. kotitöissä.

Luulen, että jos pidät puista hoitopöytää kosteassa, niin se ei sitä kosteutta kauan kestä. Mutta olen nähnyt jossain nettisivulla sellaisen hoitopöytä-ammeyhdistelmän, mutta en nyt saa mieleeni, minkälainen se oikein oli. Mutta sinullahan oli se amme jo.
      Jos puisen hoitopöydän hankit, niin hanki sellainen, jossa olisi laatikoita hoitotason alla, niin saat helposti vauvalle sieltä vaatteet esille. (ettei tarvitse kaapista kurkotella) Toisaalta voisit teettää myös hoitopöydän sivulle jonkin kapean lokerikon, johon saat harsot, vaipat ja muut vauvan hoitovälineet.
      Tyttärelläni oli valmiina hankittuna ennen vauvan syntymää nuo kaikki sinun mainitsemisiesi tavaroittesi lisäksi terveyssiteitä, kertakäyttöisiä liivinsuojia, vaippoja, sinkkivoidetta, talkkia, hoitopyyhkeitä, harsoja, minirisk pesunestettä ja -huuhteluainetta, otsakuumemittari, suppoja, pesulappuja, natusan hoitoöljyä, roskis. Niinkin turhalta tuntuva hankinta, kuin tuttipullojen kuivaisteline on ollut tosi kätevä hankinta, kun noita pulloja keittelee ja niihin on hyvä laittaa pullot kuivaamaan.
      Muista hankkia myös valmiiksi äidinmaitokorviketta. Onpahan varalla, jos maito ei riitä omasta takaa. Onko sinulla mahdollista saada lainaksi jostain sähköistä rintapumppua?

Täydennä muutenkin ruokakaapit, jos mahdollista. Yksin kun vauvan kanssa olet, niin siitä ei noin vain pyyhälletäkään kauppaan ruokaostoksille.

Eli laita kaikki niin paljon kuin mahdollista valmiiksi ennen vauvan syntymää. Ja hanki jo tukiverkko ympärillesi, jotka ovat
      valmiita auttamaan sinua, jos vauva sattuisi olemaan kovin itkuinen

Yksin oleva äiti tarvitsee mielestäni paljon tukea alkuviikkoina, jotta hän jaksaa iloita pienokaisestaan!! Olet kai lukenut ns. Baby Blues -ilmiöstä, joka voi tulla synnytyksen jälkeen? Tyttärelleni tuli se, mutta me vanhemmat olimme päivittäin silloin hänen tukenaan ynnä muut hänen hyvät ystävänsä, niin se meni ohi. Juuri silloin tuo tukiverkko oli tärkeä !!
      Lepää ja nuku paljon ennen vauvan syntymää !! Eli ota ihan rennosti !!
      Kaikkea hyvää sinulle !!

• rv 20

Sulla aika hyvin onkin jo tavaraa kasassa. Muistaisin että ainakin JYSK on myynyt sellaista muovista, kylppäriin tarkoitettua hoitopöytää. Ei ole mikään kovin kallis. Tietty lipastollinen on hyvä säilytystilan kannalta, mutta saattaa kylppärissä mennä pilalle.
      Sitteri on kyllä hyvä olla, kannattaa katsella kirppareilta ja neuvolan ilmotustaululta, jos löytäisit käytetyn.

• meillä näin

Hei!

Me ei ostettu erillistä hoitopöytää, koska se vie aika paljon tilaa ja käyttöikä on loppujen lopuksi todella lyhyt. Vaikka sen lipastoksi saisikin, niin kohtuuhintaiset hoitopöydät ovat melkoisen rumia, eikä niillä siten meillä olisi jatkokäyttöä. Mies teki sen sijaan pinnasängyn päälle liikuteltavan hoitotason, niitä saa ihan kaupastakin kyllä. On ollut todella hyvä, vielä kun ostettiin Ikeasta pinniksen päätyyn sellainen pussukkamallinen lokerikko, jonne saa hoitotarvikkeita. Hoitotason voi laittaa pinniksen jalkopäähän ja vauva mahtuu mainiosti nukkumaan vielä toisessa päässä. Meillä vauva on nyt 2,5kk, ja ollaan huomattu, että jo nyt hoitopöydän käyttö vähenee kerta kerralta, sillä vaipan vaihtojen määrä ainakin meillä laski aika paljon ekan kahden kuukauden jälkeen (vauva kakkaa huomattavasti harvemmin)ja vauva on paljon lattialla (motorisen kehityksen vuoksi tärkeää), joten vaippa tulee myös usein vaihdettua siinä.
      Tällaisia tasoja saa käsittääkseni ihan kaupastakin.
      Mitä sitteriin tulee, niin sitäkään ei meille erikseen ostettu, vaan ostettiin turvakaukalo, jota voi tarvittaessa käyttää sitterinä. Senkin kohdalla oli hyvä päätös, ettei ostettu, sillä vauva on todella harvoin meillä "sitterissä". Enemmän on lattialla leikkimaton päällä, kantorepussa tai sylissä. Meillä oli sellainen filosofia, että mahdollisimman vähän ostetaan mitään pikkuvauvaiän tavaraa, koska niiden säilöminen sitten parin kuukauden käytön jälkeen on aika tympeää hommaa, vaikka meillä ihan tilava asunto onkin. Eipähän pyöri turhia tavaroita nurkissa...

• ainakin meillä

Hoitopöytänä meillä toimi pesukoneen päällä oleva hoitoalusta. Siinä vaihdettiin vaipat kunnes 4 kk ikäsenä poika ei suostunut olemaan selällään. Oli kätevää olla vessassa vaipan vaihdossa kun sitä pissaa tulee yleensä just sillon kun vaippaa vaihtaa ja kun meillä on poika sitä pissaa lensikin joka puolelle. Ja eipä tarvinnut erikseen vessaan mennä pesee peppua. Senkun vaan pesas siinä vieressä. Suosittelen. Mutta muistakaa olla varovaisia ettei lapsi tipu. Jos katsot muualle niin pitäkää jalasta kiinni niin ei tule yllätyksiä :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      229
      1420
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      995
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe