Tarkkaavaisuuhäiriöstä

kysyisin

Oma lapseni on ekaluokkalainen.

Peppu ei pysy penkissä ns.komea sekuntia kauempaa olipa hän sitten koulussa tai kotona.

On myös luonteeltaan; hyvin sosiaalinen,impulsiivinen(osallistuu usein ikäänkuin huomaamattaan ns. tyhmien tekoon,miettimättä seurauksia),lyhytjännitteinen(aikas rajähdysherkkä ajoittain),
oma-alotteinen,ylivilkas,todella paljon ulkona liikkuva,hajamielinen(hukkaa tavaroita ulos,eikä muista mihin jätti mitäkin.

Koulussa keskittyminen herpaantuu,mutta suoriutuu tehtävistään kuitenkin hyvin,(matematiikassa hyvä,lukeminenkin sujuu hyvin ja muut kirjoitus tehtävät onnistuvat kunhan saa istumaan paikoillaan).

Mietin että onko tuollainen ns. normaalia,mistä ja miten erottaa ns.normaalin tietynlaisen tempperamentin omaavan lapsen tarkkaavaisuushäiriöstä?Milloin ns. normaalius muuttuu häiriöksi?

Lapseni on aina ollut hyvin vaativa.Vauvaikäisenä valvoi(ja huusi kaiket yöt),ja taisi olla reilusti yli 3v.kun vasta nukkui öitään kunnolla.On ollut siis todella vaativa lapsi kaikin tavoin.Hän on lapsikatraan nuorin,ja nyt on myös hänen 14vuotiaalla sisaruksellaan alettu epäilemään jonkinasteista tarkkaavaisuushäiriötä.

Joten ollakko huolissaan,ja mistä lähden apua hakemaan?Jos jollain on viisaita neuvoja,kiitollisena otan niitä vastaan.

6

897

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Annio

      Lapsesi on nyt koulupsykologin 'vaikutuspiirissä'. Meillä on nyt kouluuntutustumisissa moneen kertaan painotettu, että tulevia ekaluokkalaisiamme käy seuraamassa myös koulun erityisluokanopettaja, ihan periaattessa, että käy kaikki oppilaat läpi.

      Voisithan varmaan ottaa siis yhteyttä ensin omaan opettajaan (häneen tietenkin oletkin ollut yhteydessä, sehän on selvä), kysyä häneltä, onko erityisopettaja käynyt luokassa. Sitten ottaa häneen yhteyttä, ja tietenkin suoraan yhteys koulupsykologille. Kyllä koulupsykologi ottaa asianne vakavasti ja luultavasti ainakin aluksi kutsuu lapsenne muutamille käynneille, jolloin voi kartoittaa asiaa. Siitäpä kai se alkaisi asiat edetä.

    • VEP-palvelusta?
    • AD/HD n äiti

      Heippa,

      mitä oireita o ollut aikaisemmin muuta kun tuo tavaton rauhatttomuus pienenä?

      Aivan ensimmäisenä pyydä neuvolasta ja koulussakkin pitäisi olla näitä erityisiä istuin tyynyjä "munkkeja" jotka on suunnteltu keskittymishäiriöisten lasten istumisen ja keskittymisen parantamiseen.Meillä on auttanut huomattavasti.

      Voin vaikka meilailla lisää jos haluat.
      Itselläni vaikea AD/HD tytär joka sai diagnoosin kesällä ennen kouluun menoa,nyt 3.luokka lähenee loppuaan.

      • ap.

        Muistan vain tuon että lapsi valvoi yönsä enimmäkseen,alkoi hyvin aikaisin liikkumaan,ja sen jälkeen onkin ollut menoa.

        Muistan kuinka hän aina sohlasi ja sotki sisarustensa tekemisiä,huoneesta kuului aina "Ei ....",josta tiesin että siellä tuo nuorimmainen taas sählää.
        Olin kotiäitinä lasten ollessa pieniä,ja asuimme vuosia maalla,joten lapsen kanssa pystyin olemaan paljon.

        Sai hän muistaakseni niitä kiukkukohtauksiakin,mutta en tiedä miten ne muista lapsien saamista erosivat.Kun on kyse nuorimmaisesta,jotenkin hänen kanssaan on tullut oltua enemmän.

        Nuorimmainen oli vasta 3vuotias kun hänen isänsä muutti kotoa pois,joten ehkä aikani meni selviämiseen arjesta enemmänkin, kuin että olisin tarpeeksi yksilöllisesti lapseni kehitystä seurannut.Hänellä siis useampia sisaruksia.

        Kuitenkin lapsi ollut päiväkodissa hoidossa 3vuotta,joten ihme ettei siellä mitään ilmennyt?

        Kuitenkin kertoisitko minkä kanavan kautta sait avun lapsellesi?Entä millaisia "oireita"lapsellasi oli,että lähdit apua hakemaan?Tietäisin sitten mihin kiinnitän huomiota ja mistä lähden itse apua hakemaan.
        Nyt syyllistän tietenkin itseäni,ja mietin olenko tehnyt/toiminut jossain kohdin aivan väärin?

        Perheneuvolaan on täällä pitkät,kuukausien, jonot..ja tuntuu että apua olisi lapselle saatava nyt.


    • tärkeitä asioita onkin
    • kutri

      Tyttärelläni on dg:nä tarkkaavaisuushäiriö. Hän aloitti tänään toisen luokan erityisluokassa, jonne onneksemme pääsi suoraan päiväkodin erityisryhmästä eli aloitti eka luokan pienryhmässä.

      Löysin tuosta kirjoituksesta paljon samankaltaisuutta oman lapseni kohdalta; sosiaalisuus, impulsiivisuus, lyhytjännitteisyys, hajamielisyys ts.unohtelee myöskin asioitaan ja tavaroitaan, vilkkaus. Tyttäreni on myöskin hankala kestää ns.siirtymätilanteita, esim.kaverin luota lähteminen tai jos esim.olemme menossa kotiin ja päätänkin ajaa kaupan kautta, on tämä lapselle todella vaikeaa.

      Koulussa on keskitasoa, lukeminen sujuu joten kuten, matematiikassa hyvä, kun vaan viitsii tehdä. Luokassa kuulemma herkästi ottaa pellen-roolin, lähtee muiden juttuihin mukaan ja heittää vielä löylyä lisää näissä tilanteissa. On liikunnallinen, omaa hyvän lauluäänen ja piirustustaidon. Ja vaikka unohtelevainen niin esim.laulujen sanoja muistaa todella hyvin. Ja vaikka tarkkaavaisuus saattaa herkästi herpaantua, on hän aina kuitenkin pystynyt keskittymään hyvin mukaviin asioihin, mm.rakenteli 200 palan palapelejä 5-vuotiaana ja silloin ei kyllä mikään olisi voinut häiritä.

      Tyttäreni siirtyi päiväkoti-ikäisenä tavallisesta pkoti ryhmästä erityisryhmään lähinnä puheen kehityksen viivästymän vuoksi ja sai noina vuosina dysfasia dg:n, joka kuitenkin nyt poistunut viimeisimmästä lääkärin lausunnosta.

      Kannattaa mielestäni olla kouluun päin yhteyksissä, ottaa asia puheeksi opettajan kanssa. Koululääkäri on myöskin taho, johon kannattaa olla yhteydessä. Koulussahan toimii oppilashuoltoryhmä, joka auttaa myöskin näiden asioiden eteenpäin viemisessä.

      Lämmintä sysksyn alkua!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

      ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      101
      5470
    2. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

      Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      85
      4779
    3. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

      Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      139
      4732
    4. Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?

      Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san
      Ikävä
      367
      2159
    5. Kerro kaivattusi etunimi

      Miehille..
      Ikävä
      103
      1897
    6. 102
      1693
    7. Sulla on mies

      Aivan liikaa naisia.
      Ikävä
      257
      1538
    8. 369
      1282
    9. Pääsit koskettamaan

      Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.
      Ikävä
      59
      1111
    10. Kadutko mitään?

      Minä kadun ikävässä kirjoittamista, mutta en saa sitä tekemättömäksi.
      Sinkut
      200
      1040
    Aihe