Rintamamiestalon eristys

Sinikka K

Olen vaihdattamassa ikkunoita rintamamiestalooni ja samalla varmaan kannattaisi lisäillä eristeitä ikkunoiden kohdalle jos ne ovat vähissä. Onko kokemusta mitä siellä yleensä on eristeenä ja mitä kannattaisi hankkia varastoon ikkunoiden vaihtoa odotellessa. Vaihtohan kestää vain päivän, joten siinä ei ole enää aikaa lähteä ostoksille.

9

1938

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kalle K

sahanpurutäyte, joka on painunut ikkunoiden alta. karhuntaljaa voit laittaa lisäksi.

• Juha

Luulisin, että uretaanivaahto on käytännöllisin lisättävä. Se tunkeutuu melko hyvin pieniin koloihin -- jos on selviä reikiä niin turpoaa niistä. Kannattaa tulpata myös se porausreikä ;)

En itse oikein tykkää tuosta karhuntaljan laitosta, kun silloin käytännössä joudut ottamaan vanhoja puruja pois, jotta saa sen sinne sopimaan -- enemmän työtä ja ei saavuteta parempaa eristävyyttä.

Jos ikkunan karmit & karmin tuet vaihtaa, niin silloin purut tulee karmin päältä alas ja nekin saa sopivalla uretaanin käytöllä pysäytettyä eli poraillaan reikiä riviin ja sinne uretaania.

• Asukki

Minä olen kuullut, että seinien väliin on tungettu eristysvaahtoa. Ilmeisesti se on polyuretaania. Kysy joltain remonttifirmalta, josko he tietäisivät. Voisin melkein pistää pääni pantiksi, että nykyinen eriste on purua. Se ei ole huono eriste, mutta on varmaan painunut vähän kasaan. Lisäksi jotkut talot on rakennettu niin, että puru on lisätty vasta sitten, kun seinät ovat pystyssä ja ikkunat paikallaan. Tämän seurauksena ikkunan alla ei alunperinkään ole ollut kunnolla purua. Jos haluat noudattaa perinteitä, aukaise seinä ikkunan alta ja täytä tyhjä kohta purulla.

• Kokemuksella

Kun ikkunoita vaihdetaan taloihin joissa todennäköisesti on puru eristys, tulisi rakenteet pitää saman aineisina eikä lisäillä mitään epäorgaanisia aineksia niihin.
      Ikkunoiden alle voi lisätä painuneiden purujen päälle puukuitueristettä (Esim. Ekovillaa saa rautakaupoista)ja ikkunoiden tilkitys pellava tai puukuitu riveellä. Pysyy rakenteet kunnossa seuraavatkin 100 vuotta.

• hmm

Ikkunaremontti meneillään: Vanha rive ja pellavaa laitetaan, mutta mitäs laittaisitte ikkunanpielen ja riveen väliin.Liimapaperia vai mitä?

• pha
        hmm kirjoitti:

Ikkunaremontti meneillään: Vanha rive ja pellavaa laitetaan, mutta mitäs laittaisitte ikkunanpielen ja riveen väliin.Liimapaperia vai mitä?

Itse ajaisin sisäpuolelle pielen ja karmin välisen riveraon pintaan ohuen uretaanisauman. Sen ei tarvitse olla paksu. Riittää kun se tekee saumaan ilmasulun, Lisäksi se tukee karmin kiittymän.

• Vanha tekiä

Jos olet vaihtamassa ikkunoita, poraa kolme seitsämän sentin reikää (rasiapora) alapuuhun ja tunge reijistä selluvilaa niin paljon että tulee täyteen ja reiätkin tulee täyteen ja reikien päälle kovalevypalat ja ikkuna paikalleen ja uretaanilla raot umpeen, tulee hyvä...

• öööllö

Ei kannata leikkiä.Pura ja ota purut pois ja laita karhuntalja ja tuulensuojalevyt.Kerralla tulee kunnolla.Ongelma voi tulla räystäiden kanssa.Joudut uusimaan katon ja pidentämään räystäitä.

• pöperö123

Oletkos harkinnut, että käytät vanhoja ikkunoita pois paikaltaan ja lisäät kolmannen lasin!! Samalla tarkistat eristeet ikkuneiden reunoilla.
      Todennäköisesti saat huonompi kestoiset ikkunat niistä uusista, sillä aikanaan (jos ovat alkuperäiset) osattiin tehdä pokia. Ne tehtiin aina sydän puusta ja ovat siten lähes ikuiset kunhan muistaa maalia sillointällöin sipaista. Nykyisten pokien materiaali on toisinaan ala-arvoista "talousmetsän" nopeasti kasvaneesta puusta kokoonkasattua pöperöä. Kannattaa harkita!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5822
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4374
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3247
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2961
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1559
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      66
      1301
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1206
    9. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe