Onko kypärillä oikeasti eroja

aloitteleva moponisti

Olen nyt ostamassa jotain kypärää ja ihmettelen niiden hintoja. Mitä huimasti parempaa muka on satojen eurojen kypärässä verrattuna 50 euron kypärään. Itse olen katellut kiinalaisia kypäriä, niitähän saa siis alle 50 eurolla ja on komean näköisiä.

Kysyisin vielä semmoista että kalliimmissa kypärissä on semmoinen spoilerintapainen siellä kypärän takana joka ohjee ilmeisesti ilmavirtaa. Onko siitä hyötyä oikeasti?
Semmoisia yleismallisia spoilereita saa ostettua kaupasta muutamaan euroon. Ajattelin ostaa halvan kypärän ja liimata yleismallisen spoilerin siihen kiinni niin vastaa siltäkin osin kalliimpaa kypärää.

36

5798

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turo--Inkeri

      voisi olla vedellä päänuppi kaljuksi, ja liimata otsaan SHOEI taikka ARAI-tarra. Tulisi tosi halvaksi, ja olisi komean näköinen!

      ps. 50 eurolla et saa kunnollista mp-kypärää.

      • halvalla pääsee

        voihan sitä ostaa esim. tarjoustalosta päähänsä sopivan muovisen vatkauskulhon, poraa vastakkaisille sivuille reunaan reiät ja pujottaa niihin vanhat kengännauhat, jotka vedetään leuan alta yhteen. Eikä maksa paljon.


    • asfdagg

      Tärkeintä on se miltä se tuntuu päässä, ite kokeilin 5 eri krossikypärää ja ja parhaaksi osoittautui HJC:n potta. Kypärät olivat aivan täysin erilaisia sisäiseltä muotoilultaan (siis pehmusteet). Noin 150 euroa maksoi ja paras oli.

      Ostin krossikypärän koska siinä on paljon helpompi hengittää kuin umpikypärässä, jos jää johonkin mettään jumiin ja pitää punnertaa 160kg pyörän kanssa. Lisäksi visiiri ei huurru kun syksyllä ajelee, kun on ajolasit eikä visiiriä. Syksyllä kun ajoi niin piti pitää visiiriä raollaan ettei se huurru ja kylmä ilma vuodatti vettä silmistä koko ajan :P

      Spoilereitten hyötyä epäilen.

      • Kypärätestaaja

        Kannattaa kokeilla että silmä- tai aurinkolasitkin istuvat hyvin nenän päällä kun potta on päässä.


      • joo 
        Kypärätestaaja kirjoitti:

        Kannattaa kokeilla että silmä- tai aurinkolasitkin istuvat hyvin nenän päällä kun potta on päässä.

        Taidat olla viisas?

        Eiköhän ne silmälasit yleensä kulje silmälasin käyttäjän mukana ilman muistelemistakin.


      • ne, mutta
        joo  kirjoitti:

        Taidat olla viisas?

        Eiköhän ne silmälasit yleensä kulje silmälasin käyttäjän mukana ilman muistelemistakin.

        Kulkeehan ne, mutta on hyvä testata molempia vähän pidempään päässä. Itselläni alkaa silmälasien oikea sanka painamaan puolen tunnin päästä, mutta aurinkolasit istuvat hyvin. Se on pienestä kiinni, mikä istu hyvin.


    • yytr

      Tärkeintä on se miltä se tuntuu päässä, ite kokeilin 5 eri krossikypärää ja ja parhaaksi osoittautui HJC:n potta. Kypärät olivat aivan täysin erilaisia sisäiseltä muotoilultaan (siis pehmusteet). Noin 150 euroa maksoi ja paras oli.

      Ostin krossikypärän koska siinä on paljon helpompi hengittää kuin umpikypärässä, jos jää johonkin mettään jumiin ja pitää punnertaa 160kg pyörän kanssa. Lisäksi visiiri ei huurru kun syksyllä ajelee, kun on ajolasit eikä visiiriä. Syksyllä kun ajoi niin piti pitää visiiriä raollaan ettei se huurru ja kylmä ilma vuodatti vettä silmistä koko ajan :P

    • Nerkko

      Mulla kumminkin ARAI Viper GT 650€

      • unohtako...

        Treenaa myös niskalihakset hyvään kuntoon, ettei kaularanka- se heikon lenkki, "naksahda" mahdollisessa onnettomuudessa, vaikka se "viperi" säilyisi ehjänä.


    • mopetimies

      on tarkeintä, ei löysä eikä liian tiukka paras ois uuden kypärän ostos et alkuun tuntuu puristavan jokapuolelta päätä sopivasti, ku pehmusteet ajankanssa muotoutuu pään mukaan. Pysyy sit kaatuessa jos lipat ottaa ni päässä eikä valaha esim silmille. Oma makso 90 ja oon tyytyväinen, kokeilin usampaa mallii ja eri hinnoissa olevaa.

    • ZZ-Zetori

      Sellaset kypärät! Vesikampauksella hiukset taakse ja hanaa

      • ei jaksa..

        Joskus tuntuu että esim tämänkin ketjun aloittaja haluaa vaan provosoida...ei kai kukaan voi ihmetellä mikä on viidenkympin tai viidensadan kypärän ero. Ei kai viidelläkympillä saa edes kunnon fillarikypärää, skimbapotasta puhumattakaan?

        Toisaalta jos spoilerit ja komea kuviointi on pääasia niin..Toisaalta onnettomuudet kyllä karsii ne viidenkympin kypärien ostajat pikkuhiljaa pois.


      • vaan 
        ei jaksa.. kirjoitti:

        Joskus tuntuu että esim tämänkin ketjun aloittaja haluaa vaan provosoida...ei kai kukaan voi ihmetellä mikä on viidenkympin tai viidensadan kypärän ero. Ei kai viidelläkympillä saa edes kunnon fillarikypärää, skimbapotasta puhumattakaan?

        Toisaalta jos spoilerit ja komea kuviointi on pääasia niin..Toisaalta onnettomuudet kyllä karsii ne viidenkympin kypärien ostajat pikkuhiljaa pois.

        Oletko koskaan miettinyt mikä siinä 500 euron kypärässä maksaa? Montako erillistä osaa tunnistat siitä? Montako työvaihetta ja kuinkahan moni henkilö on käsin osallistunut sen kypärän valmistamiseen?

        Mietippä sitten vaihtoehtona ihan tavallista nahkaista kenkäparia. Tiedätkö kuinka monta erillistä työvaihetta liittyy niiden kenkien valmistamiseen ja kuinka monen käden kautta se kenkäpari kulkee ennen kuin se on sinun ostettavissa.

        Koska viimeksi ostit 500 euron kengät tai edes näit sen hintaiset kengät? Kehtaisitko julkisesti 'pakottaa' ihmisiä ostamaan 500 euron kenkiä?

        Tajuatko kollo edes paljonko se 500 euroa on?

        Uskon vakaasti että viidellä kympillä saa ihan turvallisen ja hyvän kypärän.

        Sinä haluat vain välttämättä ostaa sen kypäräsi kaupasta jossa kauppias sesongin jälkeen laittaa tuotteet -50 %:n alennuksella myyntiin eikä silloinkaan myy niitä tappiolla. Ja kun ketjussa on muutama muu väliporras saman laisilla katteilla niin kyllä hintaa syntyy. Sen sijaan jokin Lidl ostaa ilman väliportaita satoja myymälöitänsä varten suoraan tehtaalta ja hoitaa kuljetukset ja varastoinnit itse.

        Ja suurin syyhän noiden merkkikypäröiden hankintaan on se että yksinkertaisesti ei kehdata menna kerholle tai kokkareisiin jossain lidlin potassa. Monelta se kyllä löytyy kakkoskypäränä ja kun kukaan ei näe niin se laitetaan päähän ja ihmetellään että miksi elämä on.

        Ja puhaltamalla ne pullotkin tehdään.


      • Turo--Inkeri
        vaan  kirjoitti:

        Oletko koskaan miettinyt mikä siinä 500 euron kypärässä maksaa? Montako erillistä osaa tunnistat siitä? Montako työvaihetta ja kuinkahan moni henkilö on käsin osallistunut sen kypärän valmistamiseen?

        Mietippä sitten vaihtoehtona ihan tavallista nahkaista kenkäparia. Tiedätkö kuinka monta erillistä työvaihetta liittyy niiden kenkien valmistamiseen ja kuinka monen käden kautta se kenkäpari kulkee ennen kuin se on sinun ostettavissa.

        Koska viimeksi ostit 500 euron kengät tai edes näit sen hintaiset kengät? Kehtaisitko julkisesti 'pakottaa' ihmisiä ostamaan 500 euron kenkiä?

        Tajuatko kollo edes paljonko se 500 euroa on?

        Uskon vakaasti että viidellä kympillä saa ihan turvallisen ja hyvän kypärän.

        Sinä haluat vain välttämättä ostaa sen kypäräsi kaupasta jossa kauppias sesongin jälkeen laittaa tuotteet -50 %:n alennuksella myyntiin eikä silloinkaan myy niitä tappiolla. Ja kun ketjussa on muutama muu väliporras saman laisilla katteilla niin kyllä hintaa syntyy. Sen sijaan jokin Lidl ostaa ilman väliportaita satoja myymälöitänsä varten suoraan tehtaalta ja hoitaa kuljetukset ja varastoinnit itse.

        Ja suurin syyhän noiden merkkikypäröiden hankintaan on se että yksinkertaisesti ei kehdata menna kerholle tai kokkareisiin jossain lidlin potassa. Monelta se kyllä löytyy kakkoskypäränä ja kun kukaan ei näe niin se laitetaan päähän ja ihmetellään että miksi elämä on.

        Ja puhaltamalla ne pullotkin tehdään.

        50 eur:
        - muovikuori
        - 1-2 kuorikokoa, eri koot tehdään täytteen paksuutta vaihtelemalla (paino lisääntyy)
        - muovinen, 2-osainen klipsikiinnitys, joka voi mennä helposti epäkuntoon tai ei pysy kaatuessa kiinni
        - istuvuus on mitä on
        - visiirejä tai muita varaosia voi olla heikosti saatavilla

        500 eur:
        - kuitukuori
        - kuorikoot menee oikeiden kokojen mukaan, täytteen paksuus säilyy vakiona
        - varma kaksoislenkkikiinnitys, joka säädetään joka kerta oikealle tiukkuudelle, ja ei aukea vahingossa
        - istuvuus keskimääräisesti aivan toista luokkaa laadukkaampien sisuskomponenttien takia
        - varaosia saa.

        Että luule sinä vaan aivan vapaasti, että viidelläkympillä saat turvallisen ja hyvän kypärän.

        Jos menet ostamaan Anttilasta halvimman stereolaitteiston mitä sieltä löytyy, epäilemättä luulet saavasi silläkin aivan yhtä hyvän äänenlaadun kuin Kruunuradion kalleimmalla kokoonpanolla.


      • yrittäisit
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        50 eur:
        - muovikuori
        - 1-2 kuorikokoa, eri koot tehdään täytteen paksuutta vaihtelemalla (paino lisääntyy)
        - muovinen, 2-osainen klipsikiinnitys, joka voi mennä helposti epäkuntoon tai ei pysy kaatuessa kiinni
        - istuvuus on mitä on
        - visiirejä tai muita varaosia voi olla heikosti saatavilla

        500 eur:
        - kuitukuori
        - kuorikoot menee oikeiden kokojen mukaan, täytteen paksuus säilyy vakiona
        - varma kaksoislenkkikiinnitys, joka säädetään joka kerta oikealle tiukkuudelle, ja ei aukea vahingossa
        - istuvuus keskimääräisesti aivan toista luokkaa laadukkaampien sisuskomponenttien takia
        - varaosia saa.

        Että luule sinä vaan aivan vapaasti, että viidelläkympillä saat turvallisen ja hyvän kypärän.

        Jos menet ostamaan Anttilasta halvimman stereolaitteiston mitä sieltä löytyy, epäilemättä luulet saavasi silläkin aivan yhtä hyvän äänenlaadun kuin Kruunuradion kalleimmalla kokoonpanolla.

        pysyä pois näistä keskusteluista. Nämä on tarkoitettu moottoripyöräilystä kiinnostuneille.


      • vaan tietysti
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        50 eur:
        - muovikuori
        - 1-2 kuorikokoa, eri koot tehdään täytteen paksuutta vaihtelemalla (paino lisääntyy)
        - muovinen, 2-osainen klipsikiinnitys, joka voi mennä helposti epäkuntoon tai ei pysy kaatuessa kiinni
        - istuvuus on mitä on
        - visiirejä tai muita varaosia voi olla heikosti saatavilla

        500 eur:
        - kuitukuori
        - kuorikoot menee oikeiden kokojen mukaan, täytteen paksuus säilyy vakiona
        - varma kaksoislenkkikiinnitys, joka säädetään joka kerta oikealle tiukkuudelle, ja ei aukea vahingossa
        - istuvuus keskimääräisesti aivan toista luokkaa laadukkaampien sisuskomponenttien takia
        - varaosia saa.

        Että luule sinä vaan aivan vapaasti, että viidelläkympillä saat turvallisen ja hyvän kypärän.

        Jos menet ostamaan Anttilasta halvimman stereolaitteiston mitä sieltä löytyy, epäilemättä luulet saavasi silläkin aivan yhtä hyvän äänenlaadun kuin Kruunuradion kalleimmalla kokoonpanolla.

        Lidliin

        http://www.lidl.fi/fi/home.nsf/pages/c.o.20080519.p.Ministereosarja


        Lidl, tuo motoristien kauppa.


      • Turo--Inkeri
        vaan tietysti kirjoitti:

        Lidliin

        http://www.lidl.fi/fi/home.nsf/pages/c.o.20080519.p.Ministereosarja


        Lidl, tuo motoristien kauppa.

        autoakin ostaessasi suuntaat varmasti Lada-kauppaan, etkä Mersu-kauppaan.

        Ja sitten kuvittelet, että molemmat on ihan yhtä turvallisia kolarissa, koska kummallakin saa ajaa tieliikenteessä.

        Eikä edes se ajotuntumakaan haittaa, koska jos on ikänsä ajanut Ladalla, ei tiedä millaista on ajaa Mersulla.


      • Arska Tehtaalta
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        autoakin ostaessasi suuntaat varmasti Lada-kauppaan, etkä Mersu-kauppaan.

        Ja sitten kuvittelet, että molemmat on ihan yhtä turvallisia kolarissa, koska kummallakin saa ajaa tieliikenteessä.

        Eikä edes se ajotuntumakaan haittaa, koska jos on ikänsä ajanut Ladalla, ei tiedä millaista on ajaa Mersulla.

        Sinulle on piintynyt aika luutuneet käsitykset asioista kun olet aikoinaan kuunnellut vanhempiesi jorinoita. Mutta kyllä ne siitä oikenee kunhan pääset oman elämäsi hallintaan ja kenties joskus saat sen autonkin itsellesi.

        Anttila ei ole ollut halpakauppa enää vuosikausiin vaan se on sensijaan varsin trendikäs nuorison suosima oikea tavaratalo.

        Lada - Mersu vastakkaibasettelu taas kuului takavuosina sellaisten alakouluikäisten keskusteluun.

        Ladamies on ladamies vaikka sen voissa paistaisi ja ostaa ladan vaikka se lailla kiellettäisiin. Siinä ei ole kyse mistään turvallisuusajattelusta.

        Mersumies taas on mersumies ja ostaa sen mersun vaikka lapset näkisi nälkää ja perse vilkkuisi kulahtaneista housuista.

        Tosiautoilijat ostavat juuri sen auton johon ovat mieltyneet ja siihen ei vaikuta mitkään turvallisuushöpinät muuta kuin ehkä kielteisesti.

        Ja muutenkin, ei kukaan autoa ostava ensimmäiseksi ajattele ajavansa sillä kolaria.

        Olen ajanut mersuja ja ladoja ja sanompahan vaan että etuvetoinen Lada Samara on aivan ylivertainen ajettava suomalaisella kuoppaisella soratiellä verratuna vaikkapa väyrysmersuun.

        Mutta sinullahan nyt ei ole minkäänlaisia kokemuksia autoilla ajamisesta.


      • Turo--Inkeri
        Arska Tehtaalta kirjoitti:

        Sinulle on piintynyt aika luutuneet käsitykset asioista kun olet aikoinaan kuunnellut vanhempiesi jorinoita. Mutta kyllä ne siitä oikenee kunhan pääset oman elämäsi hallintaan ja kenties joskus saat sen autonkin itsellesi.

        Anttila ei ole ollut halpakauppa enää vuosikausiin vaan se on sensijaan varsin trendikäs nuorison suosima oikea tavaratalo.

        Lada - Mersu vastakkaibasettelu taas kuului takavuosina sellaisten alakouluikäisten keskusteluun.

        Ladamies on ladamies vaikka sen voissa paistaisi ja ostaa ladan vaikka se lailla kiellettäisiin. Siinä ei ole kyse mistään turvallisuusajattelusta.

        Mersumies taas on mersumies ja ostaa sen mersun vaikka lapset näkisi nälkää ja perse vilkkuisi kulahtaneista housuista.

        Tosiautoilijat ostavat juuri sen auton johon ovat mieltyneet ja siihen ei vaikuta mitkään turvallisuushöpinät muuta kuin ehkä kielteisesti.

        Ja muutenkin, ei kukaan autoa ostava ensimmäiseksi ajattele ajavansa sillä kolaria.

        Olen ajanut mersuja ja ladoja ja sanompahan vaan että etuvetoinen Lada Samara on aivan ylivertainen ajettava suomalaisella kuoppaisella soratiellä verratuna vaikkapa väyrysmersuun.

        Mutta sinullahan nyt ei ole minkäänlaisia kokemuksia autoilla ajamisesta.

        kunnon nokkakolari, jossa Lada ja Mersu ovat osallisina, niin kumman näistä ohjaimissa mieluummin olisit?


      • Arska Tehtaalta
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        kunnon nokkakolari, jossa Lada ja Mersu ovat osallisina, niin kumman näistä ohjaimissa mieluummin olisit?

        Sinun ajatusmaailmasi ei ole aikuisten tasolla. Lapset miettivät tuollaisia juttuja mielikuvitusmaailmassaan. Kumman kaa ja niinpäin pois.

        Tiedän eräänkin lapsen joka oppi kirjoittamaan alle kolmevuotiaana.


      • Turo--Inkeri
        Arska Tehtaalta kirjoitti:

        Sinun ajatusmaailmasi ei ole aikuisten tasolla. Lapset miettivät tuollaisia juttuja mielikuvitusmaailmassaan. Kumman kaa ja niinpäin pois.

        Tiedän eräänkin lapsen joka oppi kirjoittamaan alle kolmevuotiaana.

        aletaanpa sitten höpöttämään ihan jostain muusta kuin kypäristä. Tyypillistä tälle trollaajalle.


      • Arska Tehtaalta

      • Turo--Inkeri

      • Turo--Inkeri
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        jätit vastaamatta, koska saattaisit puhua itsesi pussiin sen suhteen, kumpi kypärä päässäsi (50 vai 500 euron) mieluiten kolaroisit. Sen sijaan siirryit taas tälle ihan muusta höpöttämis-osastolle.

        kysymyksenasettelua hieman, kun noin kovin yrität luikerrella siitä sivuun, niin:

        jos sinulla on 50 ja 500 euron kypärät, joista valita, kumpi niistä päässäsi sinulla on paremmat mahdollisuudet selviytyä kolarista?


      • Arska Tehtaalta
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        kysymyksenasettelua hieman, kun noin kovin yrität luikerrella siitä sivuun, niin:

        jos sinulla on 50 ja 500 euron kypärät, joista valita, kumpi niistä päässäsi sinulla on paremmat mahdollisuudet selviytyä kolarista?

        kun itsensä tappoi.

        Sinun ajatusmaailmasi on juuri tuollainen. Ja sen takia et varmaan uskalla ajaa pyörällä, pelkäät koko ajan ja todennäköisesti ajat sen pahan kolarin. Se on vähän sama tilanne kuin jos tuijotat jotain kuoppaa tiessä liian keskittyneesti ja yrität väistää sitä niin taatusti ajat siihen kuoppaan.

        Minä taas panostan kaikkeni aktiiviseen turvallisuuteen jotta en koskaan joudu siihen tilanteeseen mihin sinä pyrit. Olen kaatumiseni suorittanut jo ennen kuin sinä synnyit ja olen oppinut niistä paljon.

        Olen melko varma että jossain elämäni vaiheessa jopa kuolen mutta en ajattele sitä etukäteen. En ole jehova.

        Keveitä multia sulle vaan. Päätän raporttini tähän ja annan toisten jatkaa kanssasi. Halukkaita tuntuu riittävän.


      • Turo--Inkeri
        Arska Tehtaalta kirjoitti:

        kun itsensä tappoi.

        Sinun ajatusmaailmasi on juuri tuollainen. Ja sen takia et varmaan uskalla ajaa pyörällä, pelkäät koko ajan ja todennäköisesti ajat sen pahan kolarin. Se on vähän sama tilanne kuin jos tuijotat jotain kuoppaa tiessä liian keskittyneesti ja yrität väistää sitä niin taatusti ajat siihen kuoppaan.

        Minä taas panostan kaikkeni aktiiviseen turvallisuuteen jotta en koskaan joudu siihen tilanteeseen mihin sinä pyrit. Olen kaatumiseni suorittanut jo ennen kuin sinä synnyit ja olen oppinut niistä paljon.

        Olen melko varma että jossain elämäni vaiheessa jopa kuolen mutta en ajattele sitä etukäteen. En ole jehova.

        Keveitä multia sulle vaan. Päätän raporttini tähän ja annan toisten jatkaa kanssasi. Halukkaita tuntuu riittävän.

        No, minä vastaan sitten puolestasi:

        jäät selkeästi todennäköisemmin henkiin sillä 500 euron kypärällä silloin, mikäli pääsi saa kolarissa kovan iskun.

        Perustelut: kuitukuori on vahvempi, ja jakaa iskuenergian tehokkaammin laajemmalle alueelle. Sisus taas on vastaavasti pehmeämpi (kuin halvassa) jolloin pääsi/aivosi eivät tökkää yhtä helposti kuorta vasten, mikä lisäisi päävamman riskiä. Kuitukuori myös pysyy kasassa paljon kovemman iskun jälkeen, muovinen on suuressa vaarassa haljeta, ja silloin se ei ainakaan suojaa enää mahdollisilta lisäiskuilta.

        Samoin varma hihnankiinnitys pitää kypärän oikealla paikallaan, esim. mopokolareissa huomattava %-osuus kuolleistahan ei olisi kuollut, jos kypärä vain olisi pysynyt päässä, mutta kun se ei pysynyt.

        Kas siinä. Nämä asiat ovat muuten ihan faktoja, ja ne ovat kenen tahansa löydettävissä monestakin paikasta, eli ei tarvitse ihan vain minun sanaani luottaa.

        Etsi hieman tuota tietoa itsekin, niin sinulla on paremmat perusteet tehdä noita valintoja.

        On se vaan huutava vääryys ja ihme ja kumma, että halvalla ei tässäkään asiassa saa hyvää!


    • Köröttelijä

      ON!!!

    • Turo--Inkeri

      ...lehtijutusta, joka osui silmään, ja joka mielestäni ainakin kaikkien kovin edullisen kypärän ostoa suunnittelevien, tai sellaista käyttävien kannattaisi lukea. Postitin saman aiemmin myös erääseen moottoripyöräily-osioon.

      Asia on mielestäni tärkeä, koska osalla ihmisistä ei ilmiselvästi ole koko aiheesta minkäänlaista tietoa olemassa, ja harhaluulot on hurjan kuuloisia. Ja nyt on taas se aika vuodesta, kun varusteita hankitaan.

      Eli, tässä on muutama lainaus uusimmasta (?) Moto1-lehdestä (s.24-28), jossa on juttua erilaisten kypärien ominaisuuksista ja suojaavuudesta:

      ----

      "Euroopassa myytävien kypärien on läpäistävä ECE22-05 normi, jossa kypärä isketään 27 kmh nopeudella vasten alasinta, joita on kahta tyyppiä, tasainen sekä kadun reunakiveystä muistuttava kulma".
      ----
      "ECE-normin vaatimuksia ja testausapaa on arvosteltu. Jo 250g:n suuruinen kiihtyvyys tuottaa yleensä vaikean aivovamman, joten 275g:n kriteeriä voi moittia liian väljäksi."
      ----
      (ECE22-05)
      "Kutakin kypärää testataan vain yhdellä iskulla, eli jokaista edellä mainituista kohdista testataan aina uudesta kypärästä. Onnettomuudessa kypärään voi kohdistua useita iskuja. Voiko kypärä suojata niiltä, jos jo ensimmäinen isku hajottaa ulkokuoren?"
      ----
      "Koska ECE22-05-standardi määrittelee iskukohdat tarkkaan, voi kypärä olla muilta kohdilta paljon heikompi"
      ----
      "Koska ECE22-05:n mukaan kukin testattava kypärä saa vain kertaiskun, läpäisevät halvatkin kypärät testauksen yleensä yhtä hyvin kuin kalliit, vankalla kuitukuorella varustetut kypärät.Kertaiskun jälkeen halvan kypärän ohut muovikuori on halki."
      ----
      "Motorrad News-lehden testaamista halpakypäristä jotkut olivat iskunvaimennukseltaan pelottavan huonoja.
      Kaikki kypärät olivat kuitenkin saaneet hyväksymismerkinnän. Tulos panee arvelemaan, että virallisiin hyväksyntätestauksiin on toimitettu parempia kypäriä kuin ne, joita kaupan hyllyltä löytyy."
      ----

      • zippat

        turo-inkerin juttuja! Se on monessa keskustelussa vaan väittelemässä. Ilmeisesti se tuntee kikkelissään kivaa kihelmöintiä kun voi netissä anonyyminä väitellä asioista. Todennäköisesti hän on koulukiusattu ja yksinäinen ihminen. Miksi muuten hän viettäisi aikaansa kytäten foorumeilla vastauksiä aloittamiinsa väittelyihin.

        Ja aiheeseen liittyen: Itse uskon siihen, että jos moottoripyörällä aihauttaa kuolemaan johtavan kolarin niin siinä ollaan niin pahassa kunnossa muutenkin että tuskin enää ikinä kävelee vaikka pääkallo olisi ehjä. Niskat poikki ja sisäisä verenvuotoja kovista iskuista.
        Olen itse ostamassa kypärää mutta en osta halpaa kypärää siitä syystä että ne eivät ole niin hiljaisia kuin kalliimmat, ne istuvat paremmin, niistä näkee paremmin enkä tosiaankaa halua ajatella että jos kaadun ja kuolen niin se johtui siitä etten viitsinyt ostaa kunnon kypärää! Jos on rahaa ostaa useamman tuhannen euron arvoinen prätkä niin kyllä varmaan löytyy sen verran rahaa että voi ostaa 300-500€ kypärän.
        PS. FC-moto.com myy huomattavasti Suomen liikkeitä halvemmalla kypäriä ja muita ajovarusteita eikä postikulutkaan ole kuin 10€ Suomeen. Luultavasti itse tilaan sieltä kun Suomen liikkeistä saa esim. Arain kypäristä niin huonoja alennuksia.


      • Turo--Inkeri
        zippat kirjoitti:

        turo-inkerin juttuja! Se on monessa keskustelussa vaan väittelemässä. Ilmeisesti se tuntee kikkelissään kivaa kihelmöintiä kun voi netissä anonyyminä väitellä asioista. Todennäköisesti hän on koulukiusattu ja yksinäinen ihminen. Miksi muuten hän viettäisi aikaansa kytäten foorumeilla vastauksiä aloittamiinsa väittelyihin.

        Ja aiheeseen liittyen: Itse uskon siihen, että jos moottoripyörällä aihauttaa kuolemaan johtavan kolarin niin siinä ollaan niin pahassa kunnossa muutenkin että tuskin enää ikinä kävelee vaikka pääkallo olisi ehjä. Niskat poikki ja sisäisä verenvuotoja kovista iskuista.
        Olen itse ostamassa kypärää mutta en osta halpaa kypärää siitä syystä että ne eivät ole niin hiljaisia kuin kalliimmat, ne istuvat paremmin, niistä näkee paremmin enkä tosiaankaa halua ajatella että jos kaadun ja kuolen niin se johtui siitä etten viitsinyt ostaa kunnon kypärää! Jos on rahaa ostaa useamman tuhannen euron arvoinen prätkä niin kyllä varmaan löytyy sen verran rahaa että voi ostaa 300-500€ kypärän.
        PS. FC-moto.com myy huomattavasti Suomen liikkeitä halvemmalla kypäriä ja muita ajovarusteita eikä postikulutkaan ole kuin 10€ Suomeen. Luultavasti itse tilaan sieltä kun Suomen liikkeistä saa esim. Arain kypäristä niin huonoja alennuksia.

        Mainitut lainaukset olivat siis peräisin Moto-1 lehden jutusta, jonka oli kirjoittanut eräs ainakin 30 vuotta moottoripyöräilyalaa läheltä seurannut toimittaja.

        Minua ei tarvitse uskoa, mutta tuommoista kaveria ehkä silti jo ihan pikkuisen.


      • että joku

        asiallinenkin vastaus täällä. Ihme vittuilua kaverille, joka kysyy tosissaan tärkeää asiaa. Menkää vittuilijat muualle naureskelemaan hauskoille jutuillenne.


      • vittuilija
        että joku kirjoitti:

        asiallinenkin vastaus täällä. Ihme vittuilua kaverille, joka kysyy tosissaan tärkeää asiaa. Menkää vittuilijat muualle naureskelemaan hauskoille jutuillenne.

        ollut yksi ja sama eli sinä turo-tyttönen.


    • Viki Pedia

      Trolli on internet-slangisana, jolla tarkoitetaan viestiä, jonka tarkoitus on ärsyttää ihmisiä, aiheuttaa ristiriitoja, saada vastaukseksi fleimejä tai ennalta-arvattavia viestejä taikka peittää kirjoittajan puutteet käsiteltävänä olevan asian tuntemuksessa. Trolliksi voidaan kutsua myös henkilöä, joka kirjoittaa tällaisia viestejä.

      Trollaus (suomennokseksi on ehdotettu peikkoilua ja troolaamista, HAH!) on trollien kirjoittamista uutisryhmiin, keskustelupalstoille, irkkiin tai wikeihin. Vaikka trollaus saattaakin joskus kirvoittaa rakentavaa keskustelua, yleensä sitä pidetään lähinnä ärsyttävänä, joten sitä on parempi välttää. Termin alkuperä ei kuitenkaan ole skandinaavisten kielten peikkoa tarkoittava sana, vaan se juontuu vetouistelua merkitsevästä englannin sanasta trolling. Trollaava henkilö ikään kuin vetää viehettä saalisparven läpi toivoen että joku tarttuu siihen. Myös viestejä, jotka näyttävät kokemattoman tai lapsellisen kirjoittajan postaamilta, on syytä epäillä, sillä tyhmää esittämällä trollaavia esiintyy varsinkin irkissä jatkuvasti. Trollit voivat myös massapostittaa foorumeille tahallaan useita samoja puheenvuoroja toisten keskustelijoiden ärsyttämiseksi foorumeilla.

      Sanaa käytetään usein väärin tahattomasti, mutta joskus myös tahallisesti lyömäaseena toisia kirjoittajia vastaan. Pelkkä kritiikki tai eriävä mielipide, radikaalikaan sellainen, ei vielä ole trolli, ellei tavoitteena ollut ihmisten ärsyttäminen. Vaikka ärsyyntyminen olisikin lopputulos, trollista ei ole kyse, ellei se myös ollut kirjoittajan ainoa tavoite. Trolli on erotettavissa provosoivasta väittelijästä myös siitä, että trolli harvoin osallistuu itse keskusteluun.
      Älä ruoki trollia!"

    • niillä...

      Mutta todella hyviäkin kypäriä saa edullisesti. Saksasta saa jopa Schubertheja alta 300€. Se on pieni hinta sitä että pää saattaa säilyä ehjänä kolarissa. Halpamarkettien leikkikipot kannattaa unohtaa heti. Eihän kukaan normaaliälyinen aja shortseillakaan.

    • vihkis

      Joo eihän niillä olekaan muuta eroa kuin:
      -turvallisuus
      -turvallisuus
      -turvallisuus
      -käyttömukavuus, eli tuntuma päähän ja äänet sekä paino.

      Itse olen myynyt teille hyvät kanssamotoristit ehkä 600 kpl Araita, jonkin verran sitten muita merkkejä ja jopa muovikypäriä (jotka on n.90 egee)

      Sen verran olen nähnyt kolarikypäriä kun olen ollut mp-liikkeessä töissä, että en kyllä itse, eikä kukaan mun perheenjäsen tai muu mulle tärkee ihminen saa käyttää kuin Arain pottia. (on kyl Shoeinkin huippukupärät ihan ok) :D

      En jaksa nyt kaivella mitään tutkimustuloksia tähän, niitä löytyy lukutaitoisille ihan internetistä. Ja jos ei muuten usko, niin ei muuta kuin kaupan kautta ja muutama erihintanen kypärä kainaloon ja sit rautakanki ja vahva ukko hakkaamaan, johan eroja löytyy. ;)
      ps. mä oon niitä hakannut ja siksi mulla on arai.

      • sairfi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      5953
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3625
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1925
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1919
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1748
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1586
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1522
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1408
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1406
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1327
    Aihe