Rahaa yo-lahjaksi vanhemmilta

kuinka paljon

Mikähän olisi sopiva määrä antaa lapselle rahaa ylioppilaslahjaksi? Tiedän lapseni serkun saavan vanhemmiltaan noin 20 000 euroa asuntosäästötiliä varten, ja tyttäreni pyysi rahaa samaan tarkoitukseen, mutta minulla ei ole antaa tuollaisia rahoja. Mikä siis on tarpeeksi?

174

41798

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • köyhän-perheen-valmistuja

      Eipä varmaan montaa ole, joka tuollaisia summia saisi. Kyllä varmaan monet saavat satoja jopa tuhansia euroja, mutta että 20 000!
      No, ehkä en voikaan käsittää sellaisia summia, koska meidän perheessä (minä äiti) se olisi jo lottovoitto.
      Jokainen antakoon sen verran, kun rahapussi sallii eli varojensa mukaan. Minä olen tyytyväinen, jos saan 50-100 euroa, mutta joissakin perheissä se olisi vielä aika pieni summa.

      • tulevana ylioppilaana

        olen iloinen jos tulee jotakin 50-100e väliltä, mutta ei se niin tärkeää ole vaikka vähemmänkin tulisi


      • muitakin

        kun ylioppilaita jotka joksikin jostakin koulusta
        valmistuvat.Miksi he tuppaavat unohtumaan?
        Moni heistä kuitenkin valmistuu ammattiin ja alkaa heti hyödyttää yhteiskuntaa.Tasapuolisuutta
        hyvät täti-ihmiset .


      • otsikkohan
        muitakin kirjoitti:

        kun ylioppilaita jotka joksikin jostakin koulusta
        valmistuvat.Miksi he tuppaavat unohtumaan?
        Moni heistä kuitenkin valmistuu ammattiin ja alkaa heti hyödyttää yhteiskuntaa.Tasapuolisuutta
        hyvät täti-ihmiset .

        nimenomaan viittasi ylioppilaisiin. Tottakai valmistuvatkin lahjansa ansaitsevat, mutta alkuperäinen nimenomaan kyseli YO-lahjasumman perään... Kannattaisi aina yrittää sisäistää lukemansa eikös?


      • yolakki
        muitakin kirjoitti:

        kun ylioppilaita jotka joksikin jostakin koulusta
        valmistuvat.Miksi he tuppaavat unohtumaan?
        Moni heistä kuitenkin valmistuu ammattiin ja alkaa heti hyödyttää yhteiskuntaa.Tasapuolisuutta
        hyvät täti-ihmiset .

        Ylioppilaaksi kirjoitetaan vain kerran elämässä. On turhaa rinnastaa sitä ammattiin valmistumiseen. Ihminen voi valmistua moneen ammattiin, mutta vain kerran ylioppilaaksi. Ne eivät ole vertailukelpoisia sillä tavalla. En väheksy yhtään ammattitutkintoja, itsellänikin on kolme sen yo-tutkinnon lisäksi, mutta silti en ymmärrä, että niitä "arvostus" -mielessä verrataan toisiinsa.

        Melkein voisin sanoa, että häitäkin moni järjestää useat elämänsä aikana, ja niihinkin voi upottaa kerrallaan useita rahoja. Kyllä ammattiin valmistumistakin pitää/saa juhlia, mutta ei rinnasteta sitä kuitenkaan yo-juhliin.


      • ylioppilas-k08
        muitakin kirjoitti:

        kun ylioppilaita jotka joksikin jostakin koulusta
        valmistuvat.Miksi he tuppaavat unohtumaan?
        Moni heistä kuitenkin valmistuu ammattiin ja alkaa heti hyödyttää yhteiskuntaa.Tasapuolisuutta
        hyvät täti-ihmiset .

        Homma on käytännössä sellanen, että me saadaan suosiota nyt, mutta ammattiin valmistuneet saavat suosiota sitten töitä hakiessa. Ja kumpikohan se sitä parempaa suosiota on?

        Itse arvostan ammattiin valmistuneita ja tiedän, ettei se VÄLTTÄMÄTTÄ ole ollut niin kamalan helppoa. Mutta minkäs sille voi, että vanhoista perinteistä johtuen ylioppilaista on näin kamala hössötys keväällä.


      • yo yo
        ylioppilas-k08 kirjoitti:

        Homma on käytännössä sellanen, että me saadaan suosiota nyt, mutta ammattiin valmistuneet saavat suosiota sitten töitä hakiessa. Ja kumpikohan se sitä parempaa suosiota on?

        Itse arvostan ammattiin valmistuneita ja tiedän, ettei se VÄLTTÄMÄTTÄ ole ollut niin kamalan helppoa. Mutta minkäs sille voi, että vanhoista perinteistä johtuen ylioppilaista on näin kamala hössötys keväällä.

        Mikäli YO-n on suorittanut aukeavat huomattavasti useammat ovat paperia vilauttamalla kuin ilman, jotku ovet saattavat jopa pysyä kiinni, vaikka kuinka koputat ja koputat...


      • extrakarkki
        ylioppilas-k08 kirjoitti:

        Homma on käytännössä sellanen, että me saadaan suosiota nyt, mutta ammattiin valmistuneet saavat suosiota sitten töitä hakiessa. Ja kumpikohan se sitä parempaa suosiota on?

        Itse arvostan ammattiin valmistuneita ja tiedän, ettei se VÄLTTÄMÄTTÄ ole ollut niin kamalan helppoa. Mutta minkäs sille voi, että vanhoista perinteistä johtuen ylioppilaista on näin kamala hössötys keväällä.

        Hauskaa lukea kuinka osaa asioista voi perustella "kerran elämässä". Toisaalta ammattiinvalmistuneet pääsevät lähes heti koulutustaan vastaaviin töihin kun taas ylioppilaat vaan pyörittelevät peukaloita ja tekevät ns. hanttihommia Jospa koittais luetella mitä kaikkea tehdään "kerran elämässä";

        - synnytään (lähes pakollista)
        - päätetään peruskoulu (hieno saavutus)
        - ensimmäinen kesätyöpaikka
        - valmistutaan; yo, dipl.ins...
        - muutto omaan kotiin (vuokra, oma, asumisoik.as.)
        - kokeillaan huumeita (valitettavasti useimmat)
        - rakastutaan palavasti
        - kihloihin & naimisiin (voi uusia tarvittaessa)
        - saadaan ensimmäinen muksu (tai sukup.tauti)
        - erotaan (voi uusia)
        - kuollaan (liityy ensimmäiseen)


      • ainakin
        tulevana ylioppilaana kirjoitti:

        olen iloinen jos tulee jotakin 50-100e väliltä, mutta ei se niin tärkeää ole vaikka vähemmänkin tulisi

        kolme euroa


      • vielä hienoisen summan
        ainakin kirjoitti:

        kolme euroa

        Lottoaisin. Pääasia että muistaa jotenkin.


      • Amis+Amk
        yolakki kirjoitti:

        Ylioppilaaksi kirjoitetaan vain kerran elämässä. On turhaa rinnastaa sitä ammattiin valmistumiseen. Ihminen voi valmistua moneen ammattiin, mutta vain kerran ylioppilaaksi. Ne eivät ole vertailukelpoisia sillä tavalla. En väheksy yhtään ammattitutkintoja, itsellänikin on kolme sen yo-tutkinnon lisäksi, mutta silti en ymmärrä, että niitä "arvostus" -mielessä verrataan toisiinsa.

        Melkein voisin sanoa, että häitäkin moni järjestää useat elämänsä aikana, ja niihinkin voi upottaa kerrallaan useita rahoja. Kyllä ammattiin valmistumistakin pitää/saa juhlia, mutta ei rinnasteta sitä kuitenkaan yo-juhliin.

        Millä vuosisadalla elät?
        Ennen muinoin ylioppilas oli iso herra, mutta nykyään pelkillä yo papereilla pääsee mäkkäriin myymään hampurilaisia 5 euron tuntipalkalla. Ammattiin valmistunut pääsee töihin minne vaan ja tienaa kivasti. Moni duunari jopa enemmän, kun ylioppilas ikinä elämänsä aikana.
        Lukio on hyvä juttu, jos tavoitteena on yliopisto. Muuten turha. Uskallan nimittäin väittää, että esim. insinööri jolla on amis pohja on paljon pätevämpi, kuin lukio pohjalla insinööriksi lukenut.

        Ja siitä raha summasta vielä. Omalle lapselleni antaisin tietysti niin paljon, kun minulla on varaa. Mutta vieraalle en tietenkään niin paljon, 100e. ois ihan soppeli.


      • suku
        extrakarkki kirjoitti:

        Hauskaa lukea kuinka osaa asioista voi perustella "kerran elämässä". Toisaalta ammattiinvalmistuneet pääsevät lähes heti koulutustaan vastaaviin töihin kun taas ylioppilaat vaan pyörittelevät peukaloita ja tekevät ns. hanttihommia Jospa koittais luetella mitä kaikkea tehdään "kerran elämässä";

        - synnytään (lähes pakollista)
        - päätetään peruskoulu (hieno saavutus)
        - ensimmäinen kesätyöpaikka
        - valmistutaan; yo, dipl.ins...
        - muutto omaan kotiin (vuokra, oma, asumisoik.as.)
        - kokeillaan huumeita (valitettavasti useimmat)
        - rakastutaan palavasti
        - kihloihin & naimisiin (voi uusia tarvittaessa)
        - saadaan ensimmäinen muksu (tai sukup.tauti)
        - erotaan (voi uusia)
        - kuollaan (liityy ensimmäiseen)

        Unohdit välistä
        tulee 50 -vuotis päivät
        60-vuotispäivät,....
        lapsenlapsi/t aloittaa samat kuviot
        sisarusten (6 kpl) lapset
        70-,75,-80 .... -vuotispäivät
        lastenlastenlapset aloittavat samat kuviot
        em. hautajaiset

        tosiaan häät, kihlajaisest, kastajaiset, opiskelupaikat, uudet kodit muut kissanristijäiset

        Sitä mukaa kun suku kasvaa, kasvaa velvoitteetkin, mä ainakin on jo pelkästä ajatuksesta raihnainen, miksen mä saa van olla ja möllöttää???


      • tarvitaan

        mielestäni 50-100€ on minulle ainakin jo rahaa.mutta jos jollakulla on tuollaisia summia antaa niin siitä vaan.itse olen kyllä tyytyväinen pienestäkin summasta.


      • se paras lahja
        otsikkohan kirjoitti:

        nimenomaan viittasi ylioppilaisiin. Tottakai valmistuvatkin lahjansa ansaitsevat, mutta alkuperäinen nimenomaan kyseli YO-lahjasumman perään... Kannattaisi aina yrittää sisäistää lukemansa eikös?

        Itse en edes odottanut vanhemmilta mitään erikoista yo-lahjaa pari vuotta sitten, koska se oli jo mahtavan hienoa että vanhemmat järjestivät ikimuistoiset ja mukavat juhlat mulle! Ruoka oli niin hyvää ja vieraita paljon, iso suku ku on. Mitä muuta sitä tarvitsee?? Monelle ystävälleni ei järjestetty minkäännäkösiä juhlia, ei edes kahvitusta. Joten ei mitään stressiä lahjasta. Jos nuori on fiksu niin hän kyllä arvostaa juhlia jotka järjestätte!


      • onnea se on
        ainakin kirjoitti:

        kolme euroa

        tolla summallahan voi ostaa jo arvan josta vois voitaa isompia summia..
        joten silloin se 3€ riittää..
        Eli ostakaa vaika arpapaketti..


      • Amis+Amk kirjoitti:

        Millä vuosisadalla elät?
        Ennen muinoin ylioppilas oli iso herra, mutta nykyään pelkillä yo papereilla pääsee mäkkäriin myymään hampurilaisia 5 euron tuntipalkalla. Ammattiin valmistunut pääsee töihin minne vaan ja tienaa kivasti. Moni duunari jopa enemmän, kun ylioppilas ikinä elämänsä aikana.
        Lukio on hyvä juttu, jos tavoitteena on yliopisto. Muuten turha. Uskallan nimittäin väittää, että esim. insinööri jolla on amis pohja on paljon pätevämpi, kuin lukio pohjalla insinööriksi lukenut.

        Ja siitä raha summasta vielä. Omalle lapselleni antaisin tietysti niin paljon, kun minulla on varaa. Mutta vieraalle en tietenkään niin paljon, 100e. ois ihan soppeli.

        Hah, johan on juttu tämäkin!

        Tuo insinöörivertaus on erityisen hauska, mistähän ammattikoululainen saa paremmat tiedot kuin YO?

        Nämä ovat täysin henkilökohtaisia juttuja, itse olen YO insinööri, juuri viime viikonloppuna totesin, että vielä näkyy hitsauspuikkokin kädessä pysyvän, vaikka edellisestä kerrasta on aikaa noin 20 vuotta. Sen jälkeen on enemmän MAGilla tullut hitsailtua, parhaana vuotena noin 300 kiloa lankaa.

        Hyvin sujuu rosterin, mustan, kuuma- ja sähkösinkityn sekä valuraudan ja alumiinin (3 venettä olen tehnyt)hitsaus. Kotoa löytyy puu- ja metallisorvi, joilla olen amismiehien tekemättäjääneitä hommia tehnyt, jyrsimet sun muutkin.

        Olette te hauskaa porukkaa, ei voi muuta sanoa :-D!

        Ja ylioppilaalle voi mielestäni satkun antaa, se on kohtuusumma noin merkittävästä teosta.


      • SANO-

        hitut sano vatanen - jos ei ole antaa rahaa so what - vie ruusun ja sillä siisti - kattokoon toiset ja sukulaiset - mua ei heilauttais yhtään - ei minunkaan eläkkeellä (47 v) olisi antaan, ku enhä 50 ekua - poika valmistumassa amiksesta 2-vuoden päästä - hän kyllä ymmärtää jos ei ole antaa rahaa - sitä ostetaan sillon tarvittava, kun tarvii ja kaikki alennusmyynnit käytetään hyväksi. AAMEN.


      • Tuleva merkonomi
        yo yo kirjoitti:

        Mikäli YO-n on suorittanut aukeavat huomattavasti useammat ovat paperia vilauttamalla kuin ilman, jotku ovet saattavat jopa pysyä kiinni, vaikka kuinka koputat ja koputat...

        Kerropa mulle mitä hyötyä siitä paperin vilautuksesta on jos et sitte osaa kunnolla niitä hommias siellä? :D Ei millää pahalla, mutta naurattaa tuommoset "vilauttamalla papereita" jutut.


      • MMJKLMS
        yo yo kirjoitti:

        Mikäli YO-n on suorittanut aukeavat huomattavasti useammat ovat paperia vilauttamalla kuin ilman, jotku ovet saattavat jopa pysyä kiinni, vaikka kuinka koputat ja koputat...

        EHKÄ ENS ALKUUN JOKU 5 EUROA VOI POIKIA JOTAIN


      • Amis+ Amk
        pyy-nikki kirjoitti:

        Hah, johan on juttu tämäkin!

        Tuo insinöörivertaus on erityisen hauska, mistähän ammattikoululainen saa paremmat tiedot kuin YO?

        Nämä ovat täysin henkilökohtaisia juttuja, itse olen YO insinööri, juuri viime viikonloppuna totesin, että vielä näkyy hitsauspuikkokin kädessä pysyvän, vaikka edellisestä kerrasta on aikaa noin 20 vuotta. Sen jälkeen on enemmän MAGilla tullut hitsailtua, parhaana vuotena noin 300 kiloa lankaa.

        Hyvin sujuu rosterin, mustan, kuuma- ja sähkösinkityn sekä valuraudan ja alumiinin (3 venettä olen tehnyt)hitsaus. Kotoa löytyy puu- ja metallisorvi, joilla olen amismiehien tekemättäjääneitä hommia tehnyt, jyrsimet sun muutkin.

        Olette te hauskaa porukkaa, ei voi muuta sanoa :-D!

        Ja ylioppilaalle voi mielestäni satkun antaa, se on kohtuusumma noin merkittävästä teosta.

        Sä oot sit varmaan poikkeuksellisen fiksu yksilö. Mutta kyllä musta ainakin tuntuu, että käytäntö (lue. työelämä) opettaa sata kertaa enemmän, kun kirjojen lukeminen ilman minkäänlaista kosketusta käytäntöön.
        Ja ammattikoulussa on ihan sikana työharjoittelua ja amislaiset pääsee hyvin todennäköisesti kesäks oman alan töihin.
        Toi oli vaan mun kokemus usean vuoden työkokemuksella ja nuoria vasta valmistuneita ohjanneenna ja nähneenä.
        Sillä on niin pirusti väliä, että ootko sä vaan lukenut vai ootko välillä tehnytkin sitä hommaa.


      • untuvikko
        yolakki kirjoitti:

        Ylioppilaaksi kirjoitetaan vain kerran elämässä. On turhaa rinnastaa sitä ammattiin valmistumiseen. Ihminen voi valmistua moneen ammattiin, mutta vain kerran ylioppilaaksi. Ne eivät ole vertailukelpoisia sillä tavalla. En väheksy yhtään ammattitutkintoja, itsellänikin on kolme sen yo-tutkinnon lisäksi, mutta silti en ymmärrä, että niitä "arvostus" -mielessä verrataan toisiinsa.

        Melkein voisin sanoa, että häitäkin moni järjestää useat elämänsä aikana, ja niihinkin voi upottaa kerrallaan useita rahoja. Kyllä ammattiin valmistumistakin pitää/saa juhlia, mutta ei rinnasteta sitä kuitenkaan yo-juhliin.

        Halooo.....yo-lakki ja ei verrata ammattitutkintoo. Olen samaa mieltä että ne jotka istuu yo-lakin takia kolme vuotta päästäkseen kaupankassalle tai sitten yliopistoon niin siitä vaan. Juhlia vaan ja vielä sen takia että siitä sais rahaa. Minä itse kävin ammattitutkinnon ja siitäkin olisi saanut valkea lakin jos olisin sen halunnut ostaa. Monestikko käytät sitä lakkia...vappuna? Minä pidin silloin pienet juhlat vain itselleni ja perheellini kiitokseski tuesta ja siitä että jaksoin pakertaa kolme vuotta saaden siitä ammatin itselleni. Mielestäni vois ostaa nuorelle pussilakanasta pyyhkeeseen ihan mitä vaan mitä omassa kodissa tarvitaan. Tuo raha kun tahtoo mennä savuna ilmaan. Eli ostakaa jotain mistä on hyötyö kauan.


      • Ylioppilas_vuodesta1996
        tulevana ylioppilaana kirjoitti:

        olen iloinen jos tulee jotakin 50-100e väliltä, mutta ei se niin tärkeää ole vaikka vähemmänkin tulisi

        Yksi hyvä lahja idea on maksaa ajokortti. Tätä ei tarvitse kerralla maksaa mutta on suhteellisen arvokas lahja. Itse sain isältäni ajokorttirahat lahjaksi ja se oli kyllä sellainen asia jonka muistan aina. Isovanhemmat antoivat minulle silloin tuhat markkaa että olisiko nyt 200e hyvä jos on ylioppilaan lähisukulainen.


    • toinen hämmästynyt

      Huh hui, minkälainen summa! Toki jos rikas on, niin kannattaahan sitä maallista mammonaa jakaa myös jälkikasvulle eläessään. Harva kuitenkaan noin rikas on, eli voit kertoa tyttärellesi, että teidän perheessä ei ole varaa ihan tuollaisiin summiin. Kyllä hän sen ymmärtää, eihän kukaan voi olettaa vanhempien ottavan lainaa (sitähän tuollaisen summan lahjoittaminen normaalituloisella vaatisi) lapsensa yo-lahjaa varten.

      Itse sain vanhemmiltani mekon, juhlat ja lakin. Näihin olisin jo ollut kiitollinen ja tyytyväinen, mutta lisäksi sain kannettavan tietokoneen, koska vanhempani oli saanut vastikään parin tuhannen euron "perinnön" (ja tämä läppäri oli siis hintaluokkaa n. 800e, eli ei tietenkään koko summaa). Jos tuota yllättävää rahantuloa ei olisi ollut, olisi lahjakin ollut pienimuotoisempi - täysin ymmärrettävistä syistä.

      Jos olet ns. normaalituloinen, niin kyllä juhlien järjestäminen riittää jo lahjaksi, ainakin minulle olisi riittänyt. Jos haluat kuitenkin antaa vielä käyttörahaa, niin mielestäni 100-250 euroa on jo erittäin hyvä summa. Tietenkin oman rahatilanteesi mukaan, eli jos pystyt ja haluat antaa vaikkapa 500 euroa, niin siitä vaan.

      Koska tyttäresi on nuori, niin hänellä ei ehkäpä ole vielä käsitystä rahan arvosta, tai siitä kuinka paljon rahaa normaali-ihmisellä on säästössä tai tuloina. Tämän vuoksi hän voi kuvitella jopa 20 000 euron lahjoituksen olevan yleinen tapa (varsinkin jos serkkusi lapsi on ainut yo, jonka kanssa lapsesi on asiasta keskustellut)... Vaikka pienempien summien arvon ymmärtää, isommissa summissa arvo hämärtyy nuoremmilla ja itse ainakin opin rahan todellisen arvon vasta omilleni muutettuani.

      Nuori voi naiivisti ajatella tai unelmoida, että vanhempien kuuluu maksaa ensimmäinen asunto, tai ainakin aimo siivu siitä, mutta mielestäni tuossa vaiheessa lasta pitää tukea itsenäistymään, eikä enää voi olla kiinni vanhempien lompakolla. Alussa vuokra-asunto on realistinen vaihtoehto, samoin opintotuella eläminen. Nuoren pitää oppia itse säästämään unelmiensa eteen, ja pankkilainahan se avustaa kun koko summaa ei saa yksin kokoon. Elämän realiteettejä.

      • RoopeAnka

        Minusta on ollut mahtavaa, kun vanhempani ovat tukeneet minua rahallisesti asunnon ostossa, joka olisi muuten ollut mahdotonta. Ei lainaa saa ilman omaa rahaa tai takauksia. Ja miksi ottaa lainaa koko summa, jos vanhemmilla on rahaa ylimääräistä ja he sillä haluava tukea lapsiaan jo elinaikanaan? Minä ihmettelen enemmän vanhempia, joilla on kuusinumeroista summaa tilillä, eikä silti viitsi avata kukkaroaan lapsiensa auttamisessa..


      • .....
        RoopeAnka kirjoitti:

        Minusta on ollut mahtavaa, kun vanhempani ovat tukeneet minua rahallisesti asunnon ostossa, joka olisi muuten ollut mahdotonta. Ei lainaa saa ilman omaa rahaa tai takauksia. Ja miksi ottaa lainaa koko summa, jos vanhemmilla on rahaa ylimääräistä ja he sillä haluava tukea lapsiaan jo elinaikanaan? Minä ihmettelen enemmän vanhempia, joilla on kuusinumeroista summaa tilillä, eikä silti viitsi avata kukkaroaan lapsiensa auttamisessa..

        Saikohan vanhemmat ne rahat kenties omilta vanhemmiltaan. Ei todellaakaan.
        Hanki kuule omat rahasi ja oma elämäsi, se on kuule ELÄMÄN TARKOITUS.


      • Äitee vaan

        Oootteko tullu aatelleeks, että ei tommosten rahojen antamiseen tartte olla rikas. Lapselle maksetaan lapsilisää n.100 e/kk. Jos ne kaikki laittaa säästötilille koko sen ajan on rahaa tilillä aika tarkkaan ton verran antaa vaikka sit rippilahjaks.
        Kätevää, yhteiskunta maksaa.
        Eikä tartte olla mikään sika rikas, että sen lapsilisän voi säästää. Jos vaan haluaa.


      • RoopeAnka
        ..... kirjoitti:

        Saikohan vanhemmat ne rahat kenties omilta vanhemmiltaan. Ei todellaakaan.
        Hanki kuule omat rahasi ja oma elämäsi, se on kuule ELÄMÄN TARKOITUS.

        Kyllä sai.. Tuo on kateellisten puhetta! Vituttaako, että omat vanhempasi ovat tuhlanneet rahansa etelänmatkoihin? Meidän suvussa on aina laitettu jälkipolvi etusijalle.. Mihin luulet vanhempieni niitä rahoja myöhemmin haudassa tarvitsevan? Minulle ne tulee perintönä kuitenkin, eli on minustä hyvin järkevää, että autetaan muita silloin, kun sitä tarvitaa.


    • ohoh!

      Piti oikein lukea kaksi kertaa läpi, että ymmärsin summan todella olevan 20 000 euroa! ..Itse vietin ylioppilasjuhliani vuosi sitten. Vanhemmilta sain lahjaksi juhlien ylläpidon (ihan vaan kotona), ruokakustannukset, hameeni, lakin sekä puolet kannettavasta tietokoneestani (1100 koko summa). Toisen puolikkaan maksoin itse.
      Olen kyllä sitä mieltä, että 20 000 euron antaminen ylioppilaslahjaksi on päätöntä. Tuollaista summaa en unelmoisi saavani vahemmiltani edes kun valmistun ammattikorkeakoulusta! (Ja kyllä, vanhempani ovat hyvätuloista sakkia.) Nyt kun pohdin asiaa voisin jopa olla häpeissäni, jos vanhempani antaisivat minulle tuollaisen summan. Haluan kuitenkin pärjätä omillani ja kerätä omaisuuteni itse.
      Jos rahaa kuitenkin haluaa antaa mielestäni sopiva summa olisi 100-300 euroa. Itse kuitenkin auttaisin lastani vaikka takuuvuokrassa kun sen maksun aika koittaa.

      • 20 000

        Tyttäreni serkun vanhemmat (siis mieheni sisaren perhe) ovat ilmeisesti säästäneet jokaisen lapsilisän erilliselle tilille juuri yo-lahjaa varten. Summa ei tarkalleen ole tietenkään 20 000 euroa, mutta aika lähelle sitä, ehkä ylikin.

        Minä olen elänyt siinä käsityksessä, että lapsilisien säästäminen lapsille ei enää nykyaikana olisi edes kovin harvinaista?!


      • ....
        20 000 kirjoitti:

        Tyttäreni serkun vanhemmat (siis mieheni sisaren perhe) ovat ilmeisesti säästäneet jokaisen lapsilisän erilliselle tilille juuri yo-lahjaa varten. Summa ei tarkalleen ole tietenkään 20 000 euroa, mutta aika lähelle sitä, ehkä ylikin.

        Minä olen elänyt siinä käsityksessä, että lapsilisien säästäminen lapsille ei enää nykyaikana olisi edes kovin harvinaista?!

        Meillä ainakin lapsilisät menee ihan kokonaan lasten kuluihin. Ei olisi todellakaan varaa laittaa niitä "sivuun"....


      • oikeaan tarkoitukseen
        .... kirjoitti:

        Meillä ainakin lapsilisät menee ihan kokonaan lasten kuluihin. Ei olisi todellakaan varaa laittaa niitä "sivuun"....

        Lapsilisät on tarkoitettu todellakin lapsen kustannuksia osittain kattamaan -eli siis vanhemmille (kaikkia lapsen kustannuksia ne eivät tietenkään pysty kattamaan). Jos on niin varoissaan, että pystyy laittamaan kaikki lapsilisät sivuun, niin mielestäni ei tarvitsisi ollenkaan lapsilisiä. Parempi olisi ehkä, jos lapsilisät määräytyisivät varallisuuden mukaan, siis köyhemmille enemmän ja tiettyyn rajaan asti rikkaammille vähemmän. Lapsilisät eivät todellakaan ole mikään valtion lahja tuoreelle ylioppilaalle...


      • pystyy säästämään
        oikeaan tarkoitukseen kirjoitti:

        Lapsilisät on tarkoitettu todellakin lapsen kustannuksia osittain kattamaan -eli siis vanhemmille (kaikkia lapsen kustannuksia ne eivät tietenkään pysty kattamaan). Jos on niin varoissaan, että pystyy laittamaan kaikki lapsilisät sivuun, niin mielestäni ei tarvitsisi ollenkaan lapsilisiä. Parempi olisi ehkä, jos lapsilisät määräytyisivät varallisuuden mukaan, siis köyhemmille enemmän ja tiettyyn rajaan asti rikkaammille vähemmän. Lapsilisät eivät todellakaan ole mikään valtion lahja tuoreelle ylioppilaalle...

        Menee nyt täysin alkuperäisen aiheen ohitse, mutta eivät kaikki lapsilisiä säästävät ole rikkaita vanhempia. Meidän talous on aina kuulunut vähävaraisiin (molemmat vanhemmat satunnaisesti työtä tekeviä opiskelijoita), mutta olemme silti tallettaneet kaikki lapsilisät säästötilille, jotta voisimme antaa lapsille jonkinlaiset rahalliset avustukset heidän itsenäistyessään. Kyllä se on vanhempien tahdosta eikä tulotasosta kiinni. Toivottavasti voimme niillä rahoilla tarjota lapsille hieman mukavamman ja velattoman opiskeluajan.


      • kysyn vain
        pystyy säästämään kirjoitti:

        Menee nyt täysin alkuperäisen aiheen ohitse, mutta eivät kaikki lapsilisiä säästävät ole rikkaita vanhempia. Meidän talous on aina kuulunut vähävaraisiin (molemmat vanhemmat satunnaisesti työtä tekeviä opiskelijoita), mutta olemme silti tallettaneet kaikki lapsilisät säästötilille, jotta voisimme antaa lapsille jonkinlaiset rahalliset avustukset heidän itsenäistyessään. Kyllä se on vanhempien tahdosta eikä tulotasosta kiinni. Toivottavasti voimme niillä rahoilla tarjota lapsille hieman mukavamman ja velattoman opiskeluajan.

        Ei kai se sitten ole ainoastaan rikkaiden hommaa, mutta kyllä siinä totisesti tahtoa tarvitaan. Meillä ei olisi onnistunut lapsilisien sivuun laittaminen, tai olisimme joutuneet säästelemään lapsen kuluissa ja karsimaan kuluja esim. harrastuksista ym. Kumman lapsi oikeasti valitsisi? Taloudellisesti vakaamman lapsuuden, vai "pääpotin" ylioppilaana? Meillä ainakin olisi jouduttu tinkimään elämänlaadusta ilman lapsilisiä.

        Halusin antaa lapsilleni hieman mukavamman ja velattomamman lapsuuden, siis käytin lapsilisät siihen mihin ne on tarkoitettu.

        Miten muuten "lapsilisäsäästäjät" toimitte, kun lapset saavat erisuuruisen summan lapsilisää? Saako toinen lapsi siis enemmän rahaa, vai jaetaanko ne "kristillisesti" tasan?


      • meillä tehdään
        kysyn vain kirjoitti:

        Ei kai se sitten ole ainoastaan rikkaiden hommaa, mutta kyllä siinä totisesti tahtoa tarvitaan. Meillä ei olisi onnistunut lapsilisien sivuun laittaminen, tai olisimme joutuneet säästelemään lapsen kuluissa ja karsimaan kuluja esim. harrastuksista ym. Kumman lapsi oikeasti valitsisi? Taloudellisesti vakaamman lapsuuden, vai "pääpotin" ylioppilaana? Meillä ainakin olisi jouduttu tinkimään elämänlaadusta ilman lapsilisiä.

        Halusin antaa lapsilleni hieman mukavamman ja velattomamman lapsuuden, siis käytin lapsilisät siihen mihin ne on tarkoitettu.

        Miten muuten "lapsilisäsäästäjät" toimitte, kun lapset saavat erisuuruisen summan lapsilisää? Saako toinen lapsi siis enemmän rahaa, vai jaetaanko ne "kristillisesti" tasan?

        Me laitamme lapsilisät lasten yhteiselle säästötilille, johon meillä vanhemmilla on tietenkin täydet käyttöoikeudet. Siltä tililtä voimme kustantaa sitten mahdolliset isommat hankinnat myöhemmin: kalliimmat harrastusvälineet, mopon, ajokortin tms. ja loput jää lapsille jaettavaksi, kun muuttavat pois kotoa. Vaikkei kristillisiä ollakaan, en näe mitään syytä miksi lapsille annettaisi eri määrä rahaa.


      • äiti37-
        oikeaan tarkoitukseen kirjoitti:

        Lapsilisät on tarkoitettu todellakin lapsen kustannuksia osittain kattamaan -eli siis vanhemmille (kaikkia lapsen kustannuksia ne eivät tietenkään pysty kattamaan). Jos on niin varoissaan, että pystyy laittamaan kaikki lapsilisät sivuun, niin mielestäni ei tarvitsisi ollenkaan lapsilisiä. Parempi olisi ehkä, jos lapsilisät määräytyisivät varallisuuden mukaan, siis köyhemmille enemmän ja tiettyyn rajaan asti rikkaammille vähemmän. Lapsilisät eivät todellakaan ole mikään valtion lahja tuoreelle ylioppilaalle...

        Olen tässä asiasssa aivan samaa mieltä. Jos kerran ei tarvitse lapsilisiä siihen mihin se on tarkoitettu, niin silloin senkin rahan voisi siirtää valtion kassasta sellaislle jotka sen todella tarvitsevat. Meillä ainakin joka penni lapsilisistä menee lasten tarpeisiin.


      • Papa-75
        äiti37- kirjoitti:

        Olen tässä asiasssa aivan samaa mieltä. Jos kerran ei tarvitse lapsilisiä siihen mihin se on tarkoitettu, niin silloin senkin rahan voisi siirtää valtion kassasta sellaislle jotka sen todella tarvitsevat. Meillä ainakin joka penni lapsilisistä menee lasten tarpeisiin.

        Entäpä sitten tilanne, että perheessä menee kaikki mitä tuleekin, mutta veroprosentti on aina hilattu sen verran korkealle, että veronpalautuksia tulee 1000-2000 euroa vuosittain. Saako nämä rahat laittaa säästöön (esim. lapsilleen) ilman, että menettää oikeutta lapsilisiin?

        Eipä jää meilläkään säästöön juurikaan, mutta silti ihmetyttää nämä kateellisten vuodatukset. Lapsilisät on tarkoitettu kannustimeksi perheenlisäykselle, riippumatta tuloista.


      • vielä vuosi lapsilisiä jälj...
        kysyn vain kirjoitti:

        Ei kai se sitten ole ainoastaan rikkaiden hommaa, mutta kyllä siinä totisesti tahtoa tarvitaan. Meillä ei olisi onnistunut lapsilisien sivuun laittaminen, tai olisimme joutuneet säästelemään lapsen kuluissa ja karsimaan kuluja esim. harrastuksista ym. Kumman lapsi oikeasti valitsisi? Taloudellisesti vakaamman lapsuuden, vai "pääpotin" ylioppilaana? Meillä ainakin olisi jouduttu tinkimään elämänlaadusta ilman lapsilisiä.

        Halusin antaa lapsilleni hieman mukavamman ja velattomamman lapsuuden, siis käytin lapsilisät siihen mihin ne on tarkoitettu.

        Miten muuten "lapsilisäsäästäjät" toimitte, kun lapset saavat erisuuruisen summan lapsilisää? Saako toinen lapsi siis enemmän rahaa, vai jaetaanko ne "kristillisesti" tasan?

        lapsilisät on jaettu kristillisesti tasan kahden lapsen välillä. Säästöön on jäänyt mukavat summat, jotka pojat saavat käyttöönsä lähtiessään opiskelemaan.


      • Vielä vuosi lapsilisiä jälj...
        äiti37- kirjoitti:

        Olen tässä asiasssa aivan samaa mieltä. Jos kerran ei tarvitse lapsilisiä siihen mihin se on tarkoitettu, niin silloin senkin rahan voisi siirtää valtion kassasta sellaislle jotka sen todella tarvitsevat. Meillä ainakin joka penni lapsilisistä menee lasten tarpeisiin.

        kuulostaa rumalta, kateellisen kirjoitukselta. Meneekö teillä lapsilisät sitten ehkä asunto-tai autolainojen maksuun?!

        Jokainen käyttäköön tämän rahan omien tarpeittensa mukaan. :D Pankoon menemään tai säästöön, ihan sama, kun summa kuitenkin sama tuloista riippumatta!


      • äiti-mamma
        pystyy säästämään kirjoitti:

        Menee nyt täysin alkuperäisen aiheen ohitse, mutta eivät kaikki lapsilisiä säästävät ole rikkaita vanhempia. Meidän talous on aina kuulunut vähävaraisiin (molemmat vanhemmat satunnaisesti työtä tekeviä opiskelijoita), mutta olemme silti tallettaneet kaikki lapsilisät säästötilille, jotta voisimme antaa lapsille jonkinlaiset rahalliset avustukset heidän itsenäistyessään. Kyllä se on vanhempien tahdosta eikä tulotasosta kiinni. Toivottavasti voimme niillä rahoilla tarjota lapsille hieman mukavamman ja velattoman opiskeluajan.

        Olin 6 vuotta kotona kolmen poikamme kanssa, ja täytyy sanoa että elintaso kyllä, laski mutta aika kotona lasten kanssa oli minulle korvaamatonta aikaa =)


      • Nimetön
        oikeaan tarkoitukseen kirjoitti:

        Lapsilisät on tarkoitettu todellakin lapsen kustannuksia osittain kattamaan -eli siis vanhemmille (kaikkia lapsen kustannuksia ne eivät tietenkään pysty kattamaan). Jos on niin varoissaan, että pystyy laittamaan kaikki lapsilisät sivuun, niin mielestäni ei tarvitsisi ollenkaan lapsilisiä. Parempi olisi ehkä, jos lapsilisät määräytyisivät varallisuuden mukaan, siis köyhemmille enemmän ja tiettyyn rajaan asti rikkaammille vähemmän. Lapsilisät eivät todellakaan ole mikään valtion lahja tuoreelle ylioppilaalle...

        kuulin tässä jokin aika sitten töissä et jos lapilisät säästää ja antaa sitten lapselle täysi-ikäisenä niistä kuuluis maksaa perintövero... että jos verottaja saa tiedon niin tälläista olis tiedossa... nehän on tarkotettu lapsen tarpeisiin kun lapsi on pieni...


      • sfdbv
        Nimetön kirjoitti:

        kuulin tässä jokin aika sitten töissä et jos lapilisät säästää ja antaa sitten lapselle täysi-ikäisenä niistä kuuluis maksaa perintövero... että jos verottaja saa tiedon niin tälläista olis tiedossa... nehän on tarkotettu lapsen tarpeisiin kun lapsi on pieni...

        avaa tilin lapsen nimiin ja siirtää rahat lapsilisät ym. lahjarahat sinne odottamaan sopivaa hetkeä jotta lapsi saa tilin omaan käyttöönsä. itse avasin lapselleni säästötilin, jonne laitan lapsen lahjaksi saamat rahat ja kun siihen joskus pystyn niin myös lapsilisät aion siirtää sinne, eihän se silloin ole mikään "lahja" tai "perintö" jos tili on jo valmiiksi lapsen nimissä???!!!


      • lapsilisästä
        Nimetön kirjoitti:

        kuulin tässä jokin aika sitten töissä et jos lapilisät säästää ja antaa sitten lapselle täysi-ikäisenä niistä kuuluis maksaa perintövero... että jos verottaja saa tiedon niin tälläista olis tiedossa... nehän on tarkotettu lapsen tarpeisiin kun lapsi on pieni...

        mitään perintöveroa mene, mutta verottoman lahjan se ylittää. Eli lahjavero pitäisi muistaa(?) maksaa.


      • vielä vuosi lapsilisiä jälj...
        sfdbv kirjoitti:

        avaa tilin lapsen nimiin ja siirtää rahat lapsilisät ym. lahjarahat sinne odottamaan sopivaa hetkeä jotta lapsi saa tilin omaan käyttöönsä. itse avasin lapselleni säästötilin, jonne laitan lapsen lahjaksi saamat rahat ja kun siihen joskus pystyn niin myös lapsilisät aion siirtää sinne, eihän se silloin ole mikään "lahja" tai "perintö" jos tili on jo valmiiksi lapsen nimissä???!!!

        Näin tehtiin myös meillä, joten raha menee suoraan pojille eikä sitä siis enää "lahjoiteta".

        En käsitä asiaa, että raha PITÄÄ laittaa menemään, jos se ei ole välttämätöntä. Ei järkeä, jos lapset saavat kaiken tarpeellisen ja enemmänkin ilman rahoja, jonka voi säästää tulevaan, jolloin raha TODELLA on tarpeen.


      • gourmet mamma
        vielä vuosi lapsilisiä jälj... kirjoitti:

        Näin tehtiin myös meillä, joten raha menee suoraan pojille eikä sitä siis enää "lahjoiteta".

        En käsitä asiaa, että raha PITÄÄ laittaa menemään, jos se ei ole välttämätöntä. Ei järkeä, jos lapset saavat kaiken tarpeellisen ja enemmänkin ilman rahoja, jonka voi säästää tulevaan, jolloin raha TODELLA on tarpeen.

        Mulla vanhin lapsi säästää jo ruokarahaa lukion jälkeisiä opiskeluvuosia varten, jottei tarvii syödä kaupan mummonmuussia. No lukion eka kohta takana. Arvostan tällaista ajattelua, sillä itse samanikäisenä raha tuli raha meni...ja syötiin jotain kökköruokia kun ei osattu tehdä oikein ruokaakaan... nyt se jo onneks sujuu kun ikääkin on jo 40v =)


      • lapsen elinkustannuksiin
        pystyy säästämään kirjoitti:

        Menee nyt täysin alkuperäisen aiheen ohitse, mutta eivät kaikki lapsilisiä säästävät ole rikkaita vanhempia. Meidän talous on aina kuulunut vähävaraisiin (molemmat vanhemmat satunnaisesti työtä tekeviä opiskelijoita), mutta olemme silti tallettaneet kaikki lapsilisät säästötilille, jotta voisimme antaa lapsille jonkinlaiset rahalliset avustukset heidän itsenäistyessään. Kyllä se on vanhempien tahdosta eikä tulotasosta kiinni. Toivottavasti voimme niillä rahoilla tarjota lapsille hieman mukavamman ja velattoman opiskeluajan.

        Meillä se meni kautta aikojen ruokaan ja vaatteisiin eikä piisannutkaan. Ei pidä yleistää vaikka teillä niin pystytään tekemäänkin,


      • oikean valinnaan
        äiti-mamma kirjoitti:

        Olin 6 vuotta kotona kolmen poikamme kanssa, ja täytyy sanoa että elintaso kyllä, laski mutta aika kotona lasten kanssa oli minulle korvaamatonta aikaa =)

        varmasti ,et tule katumaan.sillä tuolla annoit lapsillesi henkistä pääomaa,jossa korko on tuottoisaa


      • mies vm48
        Nimetön kirjoitti:

        kuulin tässä jokin aika sitten töissä et jos lapilisät säästää ja antaa sitten lapselle täysi-ikäisenä niistä kuuluis maksaa perintövero... että jos verottaja saa tiedon niin tälläista olis tiedossa... nehän on tarkotettu lapsen tarpeisiin kun lapsi on pieni...

        miksi ilmoitat verotajalle ei oo pakko, anna rahat ja suut kiinni se on siinä, annat vaikka vähitelen jos muu ei käy,minä en oo ilmoituksia tehnyt enkä tee,jos rahaa annan,,,,,,,, se sit eri asia kun muuta kiinteää omaisuutta


      • Äitee vaan
        oikeaan tarkoitukseen kirjoitti:

        Lapsilisät on tarkoitettu todellakin lapsen kustannuksia osittain kattamaan -eli siis vanhemmille (kaikkia lapsen kustannuksia ne eivät tietenkään pysty kattamaan). Jos on niin varoissaan, että pystyy laittamaan kaikki lapsilisät sivuun, niin mielestäni ei tarvitsisi ollenkaan lapsilisiä. Parempi olisi ehkä, jos lapsilisät määräytyisivät varallisuuden mukaan, siis köyhemmille enemmän ja tiettyyn rajaan asti rikkaammille vähemmän. Lapsilisät eivät todellakaan ole mikään valtion lahja tuoreelle ylioppilaalle...

        Minä äitinä olen monesti miettinyt, että miksi ei lapsilisäänkin voisi tulla tulorajaa? Silloin ne ei sitä sais, jotka ei todella tarvi. Vaikka olen edelleen sitä mieltä, että ei lapsille säästäminen ole vain rikkaiden hommaa. Pienituloinenkin voi säästää, jos vaan haluaa.

        Totta kai kaikki lasten rahat laitetaan kristillisesti tasan.


      • Äitee vaan
        Nimetön kirjoitti:

        kuulin tässä jokin aika sitten töissä et jos lapilisät säästää ja antaa sitten lapselle täysi-ikäisenä niistä kuuluis maksaa perintövero... että jos verottaja saa tiedon niin tälläista olis tiedossa... nehän on tarkotettu lapsen tarpeisiin kun lapsi on pieni...

        Eihän kukaann ole niin hölmä, että tommosen summan menee kerralla antamaan. Kaikkihan sen tietää, että 3999 e/ 3vuotta(?). Vuosista en ole varma, mutta joku vuosi siinä pitää väliä pitää. Ja sit molemmat vanhemmat saa omana itsenään antaa tuon kyseisen summan ja jos on hyvät välit sukulaisiin voi laittaa muidenkin tilien kautta. Niin ei ole verottajalla mitään naputtamista ja perimistä.


      • äiti37-
        Papa-75 kirjoitti:

        Entäpä sitten tilanne, että perheessä menee kaikki mitä tuleekin, mutta veroprosentti on aina hilattu sen verran korkealle, että veronpalautuksia tulee 1000-2000 euroa vuosittain. Saako nämä rahat laittaa säästöön (esim. lapsilleen) ilman, että menettää oikeutta lapsilisiin?

        Eipä jää meilläkään säästöön juurikaan, mutta silti ihmetyttää nämä kateellisten vuodatukset. Lapsilisät on tarkoitettu kannustimeksi perheenlisäykselle, riippumatta tuloista.

        Minä en ymmärrä miksi aina vedotaan kateuteen jos uskaltaa avata suunsa asiasta joka ei mene oikeuden mukaisesti. Saivartelu ei auta nyt asiassa, mikä oikeasti olisi miettimisen paikka. Kun on ihmisiä joilla menee oikeasti huonosti. On perheitä, me emme kuulu niihin, jotka tarvitsisivat kipeästi vaikka tuplaten lapsilisää jos olisi mahdollista, samaan aikaan kun muilla ei siihen taloudellisesti ole oikeasti tarvetta.

        Me emme laita sitä rahaa asuntolainaan eikä autovelkaankaan, vaikka lapset asuu saman katon alla ja kuljetetaan samalla autolla. Mutta lasten menoja niillä katetaan, juuri niin kuin se on tarkoitettu.


      • Vielä vuosi...
        äiti37- kirjoitti:

        Minä en ymmärrä miksi aina vedotaan kateuteen jos uskaltaa avata suunsa asiasta joka ei mene oikeuden mukaisesti. Saivartelu ei auta nyt asiassa, mikä oikeasti olisi miettimisen paikka. Kun on ihmisiä joilla menee oikeasti huonosti. On perheitä, me emme kuulu niihin, jotka tarvitsisivat kipeästi vaikka tuplaten lapsilisää jos olisi mahdollista, samaan aikaan kun muilla ei siihen taloudellisesti ole oikeasti tarvetta.

        Me emme laita sitä rahaa asuntolainaan eikä autovelkaankaan, vaikka lapset asuu saman katon alla ja kuljetetaan samalla autolla. Mutta lasten menoja niillä katetaan, juuri niin kuin se on tarkoitettu.

        jos käyttäisimme lapsilisän lasten harrastuksiin ja/tai muihin kuluihin ja siirtäisimme vastaavasti palkasta saman summan kuukausittain lasten tilille?
        Menee ihmeelliseksi rahojen siirtelyksi, joten näin hyvä.


      • äiti37-
        Vielä vuosi... kirjoitti:

        jos käyttäisimme lapsilisän lasten harrastuksiin ja/tai muihin kuluihin ja siirtäisimme vastaavasti palkasta saman summan kuukausittain lasten tilille?
        Menee ihmeelliseksi rahojen siirtelyksi, joten näin hyvä.

        Puhuin lapsilisän tarpeellisuudesta ylipäänsä todella hyvätuloisille jos sitä on vara laittaa sivuun samaan aikaan, kun muut tarvitsevat sitä kipeäämin ja minä en kuulu kumpaankaan ryhmään.
        Tämä aihe meni jo alkuperäisestä sivuun, joten en sitä enää jatka, mutta kannattaa lukea kunnolla mitä toinen sanoo, eikä tarttu yhteen lauseeseen.


    • Tavis vanhempi

      Itse olen tavallinen duunari. Otin pankista 5000 e lainan, jonka olen tallettanut lapseni ylioppilas lahjaksi.

      Mielestäni tämä summa on sopiva.

      • Haiskahtaa...

        Omalle lapselle on tietysti mukava ja kiva antaa (5000e) mutta jhollekkin kaukaiselle sukulaistytölle kyseinen summa on mielestäni järjetön, joten olen poäätynyt pienempään summaan (50e)


      • Sopiva lahja
        Haiskahtaa... kirjoitti:

        Omalle lapselle on tietysti mukava ja kiva antaa (5000e) mutta jhollekkin kaukaiselle sukulaistytölle kyseinen summa on mielestäni järjetön, joten olen poäätynyt pienempään summaan (50e)

        Lasta on turha nostaa jalustalle. Leffaliput käteen ja kehut päälle. Näin nuori oppii sen, ettei ole toisten yläpuolella. Lukio on kuitenkin vain yleissivistävää, ilman mitään valmiuksia minkäänlaiseen työnteon valmiuksiin.

        Ammattiin valmistuneelle anna vaikka tonni, tällä rahalla tämä yhteiskunnan tukipilari voi ostaa ammattiiin liittyvää materiaalia, mm. työkaluja, suojavälineitä ym. ammattiin liittyvää materiaalia.

        Palautetaan siis ylioppilaat sinne, mihin kastiin ha kuuluvatkin!


      • arvaan..
        Sopiva lahja kirjoitti:

        Lasta on turha nostaa jalustalle. Leffaliput käteen ja kehut päälle. Näin nuori oppii sen, ettei ole toisten yläpuolella. Lukio on kuitenkin vain yleissivistävää, ilman mitään valmiuksia minkäänlaiseen työnteon valmiuksiin.

        Ammattiin valmistuneelle anna vaikka tonni, tällä rahalla tämä yhteiskunnan tukipilari voi ostaa ammattiiin liittyvää materiaalia, mm. työkaluja, suojavälineitä ym. ammattiin liittyvää materiaalia.

        Palautetaan siis ylioppilaat sinne, mihin kastiin ha kuuluvatkin!

        Et taida itse olla ylioppilas..? Älä huoli, voit vielä mennä aikuislukioon, niin sinäkin saat lakin eikä tarvitse olla kateellinen.


      • kesäyönuni
        Sopiva lahja kirjoitti:

        Lasta on turha nostaa jalustalle. Leffaliput käteen ja kehut päälle. Näin nuori oppii sen, ettei ole toisten yläpuolella. Lukio on kuitenkin vain yleissivistävää, ilman mitään valmiuksia minkäänlaiseen työnteon valmiuksiin.

        Ammattiin valmistuneelle anna vaikka tonni, tällä rahalla tämä yhteiskunnan tukipilari voi ostaa ammattiiin liittyvää materiaalia, mm. työkaluja, suojavälineitä ym. ammattiin liittyvää materiaalia.

        Palautetaan siis ylioppilaat sinne, mihin kastiin ha kuuluvatkin!

        Ja jos haluaa vielä vähän lisää yleissivistystä yleisivistyksen päälle niin yliopisto on ihan oikea paikka. Lääkärin taidoilla sitä nyt toimitaan, lukion kurssit antoivat hyvän pohjatiedon ja yo-paperit viitoittivat tietä eteenpäin. ONNEA UUSILLE YLIOPPILAILLE! Tervetuloa alalle!


    • Nörttiiiiiiiiiiiiii

      Joku edullinen Acer osamaksulla niin
      ei tule kalliiksi.

    • järjetöntä

      Tuo summa on jo jonkun vuosiansio. Ylioppilaaksi pääseminen ei minusta ole moisen summan arvoinen. Eikä mikään muukaan tutkinto, ne ovat luonnollinen vaihe opinnoissa omaan ammattiin ja tutkintoon ja ymmärtämään sen mitä on ITSE tienata tuos summa, eikä saada sitä tarjottimella.
      Kuten moni on jo sanonutkin, niin juhlien järjestäminen on jo iso panostus taloudellisesti, se ei ole mitään halpaa lystiä. Älä missään tapauksessa ota paineita moisista ylilyönneistä.

    • Kattara

      No tuon ymmärrän että omalle lapselleen lahjoitus pyörii joillakin noissa summissa mutta mikä olisi sopiva summa lahjoitukseen vaikkapa tuttavaperheen ylioppilaalle?

    • ylioppilas vm98

      Sain vanhemmiltani 500 markkaa!
      Tuntuisi 500 euroakin isolta rahalta minusta.

      • Adam

        Markka-aikaan yleisin raha-lahja oli 50 tai 100 markkaa. Vanhemmilta saattoi saada peräti 500 mk.
        Kun nämä nyt muuttaa euroiksi, olisivat rahamäärät 10-20 euroa tai maksimissaan 100 euroa.
        Tuntuu, että tässä lahja-asiassa ovat nyt eurot muuttuneet markoiksi !
        Jos antaisin serkulle 10 euroa, katsottaisiinkohan minua kieroon ?


    • sfdbv

      otsikon nähdessäni ajattelin keskustelun kulkevan summissa 50€-500€, mutta 20000... huhhuh!!
      itsellä kuukausitulot käteen on 403€, että kyllä täytyy olla joku lääkäri tai muu hyvätuloinen ammatti että tollasia summia pystyy tosta vaan antamaan lahjaksi. Mielestäni yo-tutkinto on hieman liian yliarvostettu sellaisenaan, koska sen jälkeen täytyy jatkaa vielä opiskelua, jotta saa jonkun ammattitutkinnon. vasta kun on kaikki koulut käyty ja ammatti valmiina, niin sitten hieman suurempi summa olisi ehkä ajankohtainen, mutta 20000, en ymmärrä sitä silti. köyhistä oloista kun olen...

    • daadelis

      Sairaita summia. Pappa betalar toisin sanoen... Saisivat kakarat ite oppia rahansa hankkiin.


      Riippuu tietysti omasta rahatilanteesta, itse pitäisin sopivana summana lapselleni sellaista 150 euroa.

    • kolmen lapsen äiti

      . . .niin mielestäni jokaisella on oma oikea lahjan suuruus. Elettyä elämää on jo takana ja hankintoja on tehty enemmän tai vähemmän tarpeiden ja elämäntilanteen mukaan. Lahjaan ei koskaan ole yhtä ja oikeaa suuruutta, mutta lahja pitää aina antaa sydämestä ja sen määrää ei silloin voi kenenkään toisen antamaan verrata. Jos lapselle annetaan suuria rahasummia ns. lahjaksi ne voivat olla oikeesti esim.ennakkoperintöä yms. vanhempien mielestä sopivalla hetkellä tehtyjä lahjoituksia. Joka tapauksessa olisin sekä vanhempana että juhlan kohteena myös ammattiin valmistuneena . . onnellinen siitä, että nuori on taas ison askeleen lähempänä unelmaansa tai tavoitettaan.
      . . elämä ilman unelmia ei ole mitään elämää. .
      Älkä koskaan verratko itseänne toisiin. . kulkekaa omia polkujanne. Onnea matkaan!

      • Kattara

        Toivottavasti tämä viisas toteamuksesi/neuvosi saavuttaa mahdollisimman monen nuoren ja aikuisen.
        Sanomassasi oli todella asiaa.


    • tytäryhtiö

      Itse tulen hyvätuloisesta perheestä jossa ei ole koskaan ollut rahasta ns. puutetta. Mutta en voisi kuvitellakaan että vanhempani antaisivat ylioppilaslahjaksi 20 000€! Se on jo sairasta. Enkä varmasti olisi kehdannut sellaista summaa ikimaailmassa ottaa vastaankaan.

      Omasta mielestäni vanhemmilta sopiva summa on 100-200 euroa. KYllähän sitä rahaa nuori saa joka tapauksessa sukulaisilta ja tuttavilta muutenkin.

      • kunkin kukkarolle

        löytyy moneen lähtöön. Olisin kiitollinen niin 20 eurosta kuin 20.000 eurosta. t: nuorimies


    • rane

      MItää rahaa ku töihin vaan opiskelijaluuserit

    • vähän suhteellisuudentajua

      Itse sain tietokoneen. Ja vanhempani ovat hyvätuloisia. Ei olisi kyllä tullut koskaan mieleenkään odottaa tai pyytää mitään 20 tonnia! Ja lapsilisät käytettiin meidän lasten menojen kattamiseen: ruoka, vaatteet, yms, mihin ne on tarkoitettukin! Sukulaisilta ja ystäviltä tuli sitten 20-200 euroa, jos rahaa antoivat.

      • kumpi ompi parempi

        Minä ymmärrän tuollaisen summan asuntoa varten jonkinlaisena ennakkoperintönä, perintöverojen takia niitä ennen annettiin, nyt en tiedä millainen systeemi on verouudistuksen jälkeen. Ei tavallisen lahjan antajan tarvitse ollenkaan hävetä 50 euron lahjaa. Mutta onko ylipäänsä parempi antaa rahaa, jonka käytön nuori voi sitten itse päättää? Luulen että Kalevala-korut ja varsinkin jotkut lahjakauppojen kitsit menevät hukkaan jos ei tarkasti tiedä mitä nuori haluaa ja toivoo. Usein on omaan kämppään muuttaminen juuri suunnitteilla, mutta sinnekin on kiva valita itse mieleisiään sisustus ja käyttötavaroita. Vai mitä mieltä, ois kiva kuulla itse uusilta ylioppilailta.


      • YLIOPPILAILLE
        kumpi ompi parempi kirjoitti:

        Minä ymmärrän tuollaisen summan asuntoa varten jonkinlaisena ennakkoperintönä, perintöverojen takia niitä ennen annettiin, nyt en tiedä millainen systeemi on verouudistuksen jälkeen. Ei tavallisen lahjan antajan tarvitse ollenkaan hävetä 50 euron lahjaa. Mutta onko ylipäänsä parempi antaa rahaa, jonka käytön nuori voi sitten itse päättää? Luulen että Kalevala-korut ja varsinkin jotkut lahjakauppojen kitsit menevät hukkaan jos ei tarkasti tiedä mitä nuori haluaa ja toivoo. Usein on omaan kämppään muuttaminen juuri suunnitteilla, mutta sinnekin on kiva valita itse mieleisiään sisustus ja käyttötavaroita. Vai mitä mieltä, ois kiva kuulla itse uusilta ylioppilailta.

        Moniko teistä pistää lahjaksi saamansa rahat talteen
        myöhempää käyttöä varten,uskompa ei monikaan.
        Tiedän monta jotka hummaavat yo-illanvietossa monta sataa euroa ,ei tarvii pihistellä kun kerrankin on varaa juhlia.
        20000 euroa on tosi raju lahja,mut ne antaa joil on varaa.(kirjoittaja ei tienaa edes vuodessa kyseistä summaa)
        Minä annan lahjaksi "kapioita"tulevaa omaa kotia varten,ettei tarvii kaikkea sitten itse hankkia.
        Koen ettei siitä pienestä summasta jonka voin lahjaksi antaa jää mitään muistoa.
        Vanha sanonta,"lahja hevosen suuhun ei saa katsoa"
        pitää muistaa et lahja on aina lahja.
        YO-tutkinto on liiaksi arvostettu,ei sillä vielä töitä saa,saatika tehdä.


      • rahat
        YLIOPPILAILLE kirjoitti:

        Moniko teistä pistää lahjaksi saamansa rahat talteen
        myöhempää käyttöä varten,uskompa ei monikaan.
        Tiedän monta jotka hummaavat yo-illanvietossa monta sataa euroa ,ei tarvii pihistellä kun kerrankin on varaa juhlia.
        20000 euroa on tosi raju lahja,mut ne antaa joil on varaa.(kirjoittaja ei tienaa edes vuodessa kyseistä summaa)
        Minä annan lahjaksi "kapioita"tulevaa omaa kotia varten,ettei tarvii kaikkea sitten itse hankkia.
        Koen ettei siitä pienestä summasta jonka voin lahjaksi antaa jää mitään muistoa.
        Vanha sanonta,"lahja hevosen suuhun ei saa katsoa"
        pitää muistaa et lahja on aina lahja.
        YO-tutkinto on liiaksi arvostettu,ei sillä vielä töitä saa,saatika tehdä.

        Kyllä minä ainakin ne muutamat kymmenet eurot säästän. En usko, että omat yo-lahjaksi saadut rahat olisivat monissa sadoissa euroissa. Pienestä pitäen olen oppinut, että vain tarpeellisin ostetaan. Köyhistä oloista kun olen.


      • 18vee
        kumpi ompi parempi kirjoitti:

        Minä ymmärrän tuollaisen summan asuntoa varten jonkinlaisena ennakkoperintönä, perintöverojen takia niitä ennen annettiin, nyt en tiedä millainen systeemi on verouudistuksen jälkeen. Ei tavallisen lahjan antajan tarvitse ollenkaan hävetä 50 euron lahjaa. Mutta onko ylipäänsä parempi antaa rahaa, jonka käytön nuori voi sitten itse päättää? Luulen että Kalevala-korut ja varsinkin jotkut lahjakauppojen kitsit menevät hukkaan jos ei tarkasti tiedä mitä nuori haluaa ja toivoo. Usein on omaan kämppään muuttaminen juuri suunnitteilla, mutta sinnekin on kiva valita itse mieleisiään sisustus ja käyttötavaroita. Vai mitä mieltä, ois kiva kuulla itse uusilta ylioppilailta.

        Autokoulua varten, kiitti=)


      • voi pyhä yksinkertaisuus
        YLIOPPILAILLE kirjoitti:

        Moniko teistä pistää lahjaksi saamansa rahat talteen
        myöhempää käyttöä varten,uskompa ei monikaan.
        Tiedän monta jotka hummaavat yo-illanvietossa monta sataa euroa ,ei tarvii pihistellä kun kerrankin on varaa juhlia.
        20000 euroa on tosi raju lahja,mut ne antaa joil on varaa.(kirjoittaja ei tienaa edes vuodessa kyseistä summaa)
        Minä annan lahjaksi "kapioita"tulevaa omaa kotia varten,ettei tarvii kaikkea sitten itse hankkia.
        Koen ettei siitä pienestä summasta jonka voin lahjaksi antaa jää mitään muistoa.
        Vanha sanonta,"lahja hevosen suuhun ei saa katsoa"
        pitää muistaa et lahja on aina lahja.
        YO-tutkinto on liiaksi arvostettu,ei sillä vielä töitä saa,saatika tehdä.

        YO- todistuksella haetaan esim. yliopistoihin omassa maassa sekä ulkomailla. Mistä sä luulet että meidän yhteiskunnan kerma tulee, amiksista vai? Kirurgit harjoittelevat amisluokassa leikkuutekniikoitaja, ja dipinnsit vääntävät ruuvipenkissä vai?


      • ...myös amiksesta
        voi pyhä yksinkertaisuus kirjoitti:

        YO- todistuksella haetaan esim. yliopistoihin omassa maassa sekä ulkomailla. Mistä sä luulet että meidän yhteiskunnan kerma tulee, amiksista vai? Kirurgit harjoittelevat amisluokassa leikkuutekniikoitaja, ja dipinnsit vääntävät ruuvipenkissä vai?

        Nykyään ei tarvitse olla ylioppilas päästäkseen opiskelemaan yliopistoon. Itse olen valmistunut kauppakoulusta (ei siis AMK) opistoasteen merkonomiksi ja niillä papereilla hain yliopistoon ja kohta on kädessä ekonomin paperit. Että näin!


    • sopiva...

      Nykyajan nuoret ovat aivan liian materialistisia ja rahan perään.

      Suosittelen jotain itsetehtyä tai rahaa hernekeittopurkkeihin: opiskeluaika ei ole aivan sitä miltä se saattaisi tuntua kotioloissa luetut YO-vuodet.

    • Tyylillään

      Minusta olisi hienoa, jos pystyisin antamaan lapselleni edes osan asunnon hinnasta kun hän on muuttamassa omilleen. Mutta ei todellakaan ole tarpeen ajatella että, kun sukulaisen lapset saavat isoja summia lahjaksi. Olisi itsekkin pystyttävä samaan. Minä uskon ettei, ylioppilas itse odota hirveitä rahasummia tai muutenkaan hienoja lahjoja. Useat ovat tyytyväisiä, kun vanhemmat järjestävät juhlat. Lahjoista voi lapsensa kanssa sopia etukäteen, voi antaa sen vasta, kun nuori on muuttamassa omilleen Ym.
      Mutta vieraalle ylioppilaalle antaisin 50 - 100€.
      Kun oma lapseni valmistuu annan hänelle 3000€. Se on rahasto osuuksina pankissa. Sitä olen säästänyt vuosia ja se käytetään varmaan juuri ensimmäiseen omaan kotiin.
      Onnea kaikille kevään valmistuneille !

    • Roope.

      Kyllä tuo riippuu rahatilanteesta ja omastatunnosta. Rikashan ei olis rikas jos olis antelias!

    • Ulkomaalainen

      Minulla olisi kysymys niille (kai suomalaisille???) kenellä on pienet palkat (täällä ilmestyi 403 kk.) Kun tulin Suomeen 3 vuotta sitten siivojana sain noin 1200 puhtaana käteen? Silloin puhuin vain englantia. Nyt totta kai kun (jonkin verran) osaan suomen kieltä minulla on ihan eri ammatti ja palkka.
      Miksi teillä on niin pienet palkat? Mikä ammati se on kun saa 403 e?

      • Kusettaa

        Nämä peruspäivärahalla elelevät yhteiskunnan loiset välttelee töitä, joita riittää pilvin pimein. Suomessa on pakko maksaa vähintään 7,5e/ tunti, se on vähimmäispalkka. Ammatti osaaminen nostaa palkan välittömästi korkeammaksi.

        Hienoa, että tässä maassa myös maahanmuuttajat tekevät muutakin kuin loisii näiden 403e kumppaneiden kanssa.


      • Kolme..

        vuotta sitten olet tullut Suomeen ja nyt kirjoitat virheettömämmin, kuin monet suomalaiset?:) Mistä maasta tuollaisia tulee?!


      • sfdbv

        Ei liity keskustelun pääaiheeseen!

        olen siis kotiäiti, ja saan kelasta sen verran rahaa elämiseen 380€ äitiyspäivärahaa siitä verot pois, jää 304€ ja lapsilisä 100€ lapselle, mutta kaikki menee eikä riitäkään. Avomies maksaa asunnosta kaikki(on siis työssäkäyvä), mutta laskujen jälkeen ei paljon hänellekää jää käteen. käytännössä kaikki menee. itse tein kahta työtä raskausaikana suuremman äitiyspvrahan toivossa, mutta minimirahat silti sain. lapsi nyt puolen vuoden, joten liian pieni hoitoon(omasta mielestäni), joten töihin en ihan vielä pääse. hengissä kuitenkin selvitään.


      • sfdbv
        Kusettaa kirjoitti:

        Nämä peruspäivärahalla elelevät yhteiskunnan loiset välttelee töitä, joita riittää pilvin pimein. Suomessa on pakko maksaa vähintään 7,5e/ tunti, se on vähimmäispalkka. Ammatti osaaminen nostaa palkan välittömästi korkeammaksi.

        Hienoa, että tässä maassa myös maahanmuuttajat tekevät muutakin kuin loisii näiden 403e kumppaneiden kanssa.

        niitä loisia suomessa tosiaan riittää, että ihan asiaa puhut. itse en mielestäni loinen ole vaikka en tällä hetkellä työssä käyvä olekaan. olen tieten tahtoen kotiäitinä, vaikka ei tämä rahallisesti helppoa olekaan. niitä loisia tiedän(en voi sanoa että tunnen, kun en ole missään tekemisissä) ja esim. tämä yksi "loinen" joka ei ole piskellut eikä tehnyt päivääkään töitä, pärjää rahallisesti paremmin kuin minä. sossu maksaa; vuokrat, laskut ym. kulut jos hän jotakin tarvitsee. ja hän reissaa jlähes joka viikonloppu. on varaa mennä laivalle, toiselle puolelle suomea ym. reissuja ihan tosta vaan. jos minä menen sossuun pyytämään edes vähän avustusta, vastauksena on tiukka ei avopuolison tulojen takia, vaikka niistäkään ei jää mitään käteen.
        lapselle ostan vaatteita, mutta itse en ole saanut mitään uutta varmaan vuoteen(paitsi yhdet alennusmyyntifarkut, 10€!!) että loisetkin saavat enemmän kuin sen 403€/kk


    • tuo 20 000

      euroa asuntoa varten ei ole mitenkään älytöntä. Huom, ei ole todellakaan kyse siitä, että lapselle annettaisiin tilille tuon verran käyttörahaa.

      Nykypäivänä on pidemmän päälle halvempaa ostaa asunto, kuin asua vuokralla. Miksi nuori aikuinen asuisi ensin "turhaan" vuokralla vaikkapa kymmenen vuotta, ennenkuin olisi varaa käsirahoihin ym, jos kerran vanhemmilla on varaa auttaa alkuun? Miksi pitäisi odottaa, että vanhemmat potkaisevat tyhjää, jolloin rahoista suuri osa siirtyy valtiolle?

      Selvästikin tuo 20 000 annettaisiin lapselle joka tapauksessa asuntoa varten, eikä se ole niinkään ylioppilaslahja. Eihän kukaan tuollaisia summia antaisi puhtaasti siihen tarkoitukseen. On melko yleistäkin, että vanhemmat auttavat asuntoa ostavan nuoren alkuun.

      Ja sitten alkuperäiseen kysymykseen, mielestäni vanhemmilta sopiva summa ylioppilaslahjaan riippuu täysin varallisuudesta. Omasta mielestäni ehkä noin 50-500€ kuulostaisi sopivalta. Tavalliselta vieraalta sopiva lahja voisi olla 20-50€ arvoinen ja kummeilta tai isovanhemmilta 50-100€. Nämä olivat siis vain minun mielipiteitäni, jonkun toisen mielestä ovat ehkä liian suuria/pieniä. Jos mennään käymään ihan vain piipahtamassa naapuria tai muuta "hyvänpäivän tuttua" on mielestäni esim. ruusu ihan sopiva vieminen.

      • sopiva lahja

        Kun käy tervehtimässä ja kehumassa 3 vuoden "urakasta", se riittää. Ylioppilastutkinto ei ole mikään tutkinto. Palautetaan ylioppilaat takaisin maanpinnalle!

        Ei kaikesta tarvitse maksaa. Jos jollekin kannattaan antaa rahaa, on se ammattiin valmistuvalle. He tämän maan hyvinvoinnista vastaa jatkossakin. Klemmarin pöyrittelijöitä on jo riittämiin ;o)


      • Endorfiinihumala
        sopiva lahja kirjoitti:

        Kun käy tervehtimässä ja kehumassa 3 vuoden "urakasta", se riittää. Ylioppilastutkinto ei ole mikään tutkinto. Palautetaan ylioppilaat takaisin maanpinnalle!

        Ei kaikesta tarvitse maksaa. Jos jollekin kannattaan antaa rahaa, on se ammattiin valmistuvalle. He tämän maan hyvinvoinnista vastaa jatkossakin. Klemmarin pöyrittelijöitä on jo riittämiin ;o)

        Minua ihmetyttää nämä ylioppilaidenvähättelyviestit. Ei tarvitse olla psykologi nähdäkseen puhtaan kateuden paistavan viestin läpi! Ylioppilastutkinto on todella tärkeä tutkinto, mahdollistaa jatko-opiskelun moniin tärkeisiin ammatteihin (enkä näin sanoessani vähättele duunariammatteja).

        Ei kai ole ylioppilaiden vika, jos sinulla ei ole ylioppilastutkintoa?!


    • valmistuva 2008

      Toi 20 000€ on kyl aikamoinen summa ylioppilaslahjaksi, vaikka se menisiskin johonkin isompaan hankintaan..
      Mielestäni koko ylioppilasvouhotus on ihan turhaa, tässä taas oikeestaan näkee että ammattiin valmistuvia syrjitään, koska muutenkin puhutaan tähän tyyliin et; meidän tytär saa ylioppilaslakin ihan kohta.. onhan sekin saavutus mutta itse pidän tärkeämpänä ammatiin valmistumista koska hyvällä säkällä olisi jo työpaikkakin valmiina kun valmistuu.. ylioppilaat lopulta päätyy johonkin kauppojen kassoille, miettimään seuraavaa opiskelukohdetta..
      Itse en moisia rahasummia saisi, vaikka ei ole kotoväellä rahasta hirveästi puutetta.. hyvä jos 20€ saisin..

      • köyhempi

        Kyllä on eri arvoisssa asemassa lapsemme tänä päivänä.
        Itse en voi antaa suuria,koska olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja yksinhuoltajana.Ja meidän rahat alle EU köyhyys rajan.
        Turha sanoa,jonkun,että köyhempikin voi säästää.Mistä säästää jos nyt jo säästät kaikessa???
        Joka noin sanoo,ei tiedä mitään köyhyydestä!
        Itse en voi lapselleni antaa suuria summia.Yritän antaa 50-100 euroa.
        Luotan Jumalan apuun elämässämme.
        Siunattua tulevaisuutta toivon kaikille lapsillemme ,kaikesta huolimatta.

        ps.Äiti minäkin,vaikkakin köyhä


      • ugly girl
        köyhempi kirjoitti:

        Kyllä on eri arvoisssa asemassa lapsemme tänä päivänä.
        Itse en voi antaa suuria,koska olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja yksinhuoltajana.Ja meidän rahat alle EU köyhyys rajan.
        Turha sanoa,jonkun,että köyhempikin voi säästää.Mistä säästää jos nyt jo säästät kaikessa???
        Joka noin sanoo,ei tiedä mitään köyhyydestä!
        Itse en voi lapselleni antaa suuria summia.Yritän antaa 50-100 euroa.
        Luotan Jumalan apuun elämässämme.
        Siunattua tulevaisuutta toivon kaikille lapsillemme ,kaikesta huolimatta.

        ps.Äiti minäkin,vaikkakin köyhä

        oli pakko laittaa itse olen syksyllä ammattiin valmistuva,suoraan työkyvyttömyys eläkkeelle joudun melkolailla 100%varmuudella,ja olen myös yh. Koko ajan peeaa enemmän tia vähemmän ja todellakin elämme eun köyhyys rajan alapuolella. Mielestäni on suomen tasoisessa yhteiskunnassa häpeäpilkku että 26vuotiaanakin on edelleen vanhemmistaan taloudellisesti riippuvainen..itsenäisty siinä sitten...


    • .........

      summa musta on 100.euroo älytöntä edes aatellakkaan,että antais tuhansia euroja onhan niitä sukulaisia joilta saa kanssa rahaa...

      • fdgfdg

        jotku saa 30 000e auton ajokortin saatuaan.Onseki mielestäni aika kova lahja.


      • ja kumarrus
        fdgfdg kirjoitti:

        jotku saa 30 000e auton ajokortin saatuaan.Onseki mielestäni aika kova lahja.

        Auto on hyvä ja käytännöllinen lahja; suuret kiitokset vanhemmille ja sukulaisille jo etetukäteen=) t:Jere,18v


    • 3 tuhatta

      jos saa vuodessa niin siitä joutuu maksamaan lahjaveroa,voidaan katsoa ennakkoperinnöksi.se olisi jaettava useammalle vuodelle tai kierrätettävä raha muuta kautta.

    • ei tarvii rahaa...

      Miks tarvii? eihän ylioppilas ole saanut vielä ammattiakaan... Sillon ei ole vielä mitään...

      • älliä tälläkin

        ja sitä ei rahalla saa=) t: Minttu


    • hallelujahh

      ei YHTÄÄN rahaa tai maallista mammonaa, sillä sehän vääristää koko ylioppilaan elämän alun!!!

      Tottahan toki lastaan tukee koko elämänsä, mutta liika"antaminen" on kyllä loppujen lopuksi väärä tie!!

      Kun itse pitää hankkia,omalla työllä, elantonsa ja tavaransa,niin elämä kantaa kyllä!!

      Nohh, jos nyt se 100e kuiteskin. :)

      • kohtuusko liian vähän

        Ei mekään mitään varakkaita olla koskaan oltu, itse ollaan aikoinaan maksettu opintomme ja asuntomme, mutta lapsille on säästetty aspitilille kuukausittain 150-300 E siitä asti kun lähtivät opiskelemaan, ovat ottaneet opintolainaa elämiseensä. Toki ymmärrän, että lapsille pitää antaa silloin kun he tarvitsevat, mutta elämän realiteetin vääristämiseenhän se johtaa, jos ei tarvitse koskaan laskea omia kulutuksiaan edes itsenäisenä nuorena aikuisena.


    • PaleBoy

      Onhan se hienoa valmistua ja saada rahaa mutta toisaalta, raha on kulutushyödyke ja niinpä sitä saa jonkun summan mutta tuskin enää parin vuoden päästä muistaa keneltä saanut minkäkin verran. Mieluummin vaikkapa 100e lahjakortti esimerkiks kirjakauppaan - varmasti muistaa pidempään keneltä saamallaan lahjalla osti tuonkin hyvän kirjan.

      Nm. PaleBoy, yo -01

    • hyvä vinkki

      pullo viinaa ja aikuisten suriseva "lelu"...

    • marione

      Kyllä tuo tuolta väliltä on sopiva lahjaksi jos rahaa antaa sii oman taloudellisen tilanteen mukan jokainen antaa lahjan . Kylmä ja tlsä lahja on raha .Mieluimmin muistaa oikealla lahjalla esim jotain sellaista mitä nuori just tarvii oman itsenäisen elämänsä alussa
      On se sitten koru tai joku muu tarvike siitähän voi kysellä nuorelta itseltä tai hänen vanhemmiltaan .
      Jokainen joka muistaa nuorta ihan voi kyllä itse päättää mitä lahjoittaa jokainen lahja on ARVOKAS
      on sitten miten pienikin se ajatus ja muistaminen on tärkeää hyvät sanat ja kukkaset tietenki onnittelunosana .
      Jos on noin kovia vaatimuksia että kymmeniätuhansia tai edes satoja ja tuhansia niin silloin saapi jäädä ilman lahjaa kokonaan
      laittaisin vain onnittelukortin ja pienenkukan sellaiselle vain muistaminen on tärkeää jos on ahne kerran.
      Jos on rikkaat vanhemmat heillä on varaa pröystäillä mutta se o aivan toinen asia .
      en usko että on yhtään onnellisempi se nuori joka on saanut olla kultalusikkasuussa ja elää pumpulissa ,niin ja vanhemmat näyttäää ylpeillen että tässä sulle ylenpalttinenlahja että kadehtikoot toiset ja varsinkin naapurit ja sukulaiset . Se ei ole fiksua ei mitään arvostettavaa
      Onnellisempia on muut nuoret kyllä ja sen jos eivät heti tajua huomaavat kyllä myöhemmin .

    • summa.

      olisi 5-10 euroa.Ylioppilas on vain koulunsa saanut päätökseen.Ammattikorkea ja ammattikoulusta valmistunut on saanut itselleen ammatin,jota pitäisi muistaa suuremmilla rahasummilla.Ylioppilas ei siis ole valmistunut vielä yhtään mihinkään,joten isoja rahoja on aivan naurettavaa antaa.

    • reijo53

      Kyllä olen lapselleni säästänyt ja niitäkin on kertynyt 32000 euroa. Lapsen kanssa sovimme että hän käyttää rahansa uuden auton ostamiseen. Saapahan meidän poika ajella sitten sillä muutaman vuoden ja vaihtaa sen muutaman vuoden päästä kun siltä tuntuu.

    • Itselläni ei ole antaa muuta kuin rakkautta.Sen itse haluaisin lapseni tietävän. Muuten yo-lahjat ovat kaikkea siskonmakkaroista piikkilankaaitaan, uskoisin.
      T. Tarkkis Viisi lasta ja yx lapsenlapsi, eikä yhtään rahhaa :)

    • RaijaT

      Sellainen kolmisen kymppiä maksimissaan. Jos on läheinen niin sitten jopa 50 e. Ei auta opettaa liialliseen rahan antamiseen.

    • Nyt?

      Luin viime viikolla lehdestä tutkimuksen, jossa 100mk oli ennen tyypillinen rahasumma sekä hääparille, että ylioppilaalle. Jos otetaan huomioon yleinen elintasonnousu, vastaisi sama summa euroissa nykyään n.24euroa.

      Miksi lahjoitukset pyörivät 50-100e?

      • The Vittu Pettynyt Relander

        Yleinen elintasonnousu. Mikä se on?


    • Onhan se hienoa saada joltakin mukava summa kahisevaa valmistumisen johdosta, mutta kyllä siinä aina raja pitäisi piettää. Jos aletaan liikaa hemmotteleen ja tuputtaan rahaa niin sitä kohta totutaan siihen että kyllä mamma och pappa betalar.

      mutta sopiva summa liikkuisi siinä 20 - 500 € paikkeilla, riippuen kuinka läheinen juhlija on ja miten oma rahatilanne sallii.

    • Ylioppilas vm 2008

      Ei vaan, erikoinen tytär sinulla, itse en kehtaisi edes pyytää, jos tietäisin ettei vanhemmilla ole. Olikohan hän edes tosissaan. Tarpeeksi on se mihin sinulla on varaa. Jos se on 20€ niin se on hyvä. Kyllä 18 vuotias sen ymmärtää.

    • ..tapahtumassa

      Lain mukaan saa toiselle antaa 3999,- kolmen vuoden aikana verotta. Sen jälkeen yli menevistä on maksettava lahjaveroa.

      • Äiti Itsekin

        Mietin juuri samaa, että verottajalle tuommoiset summat kuuluvat. Lahjaveroa napsahtaa, joten kannattaisi varmaan harkita asioiden eri puolia...


      • löakjlöakdsf

        tässä nyt ollaan rikosta tekemässä?

        Eihän lahjoittaminen ole rikos, verottajalle luonnollisesti tulee ilmoittaa nuo isommat lahjoitukset, samoin maistraatille jos alaikäisen omaisuus kohoaa yli 15 tEur..


    • abi2004**

      Itse sain kymmennestä sataan euroon ihmisestä riippuen. Yhteensä rahaa tuli noin 1000euroa. Muut olivat sitten tavaralahjoja, astioita yms. Pitäisin yleisenä lahjasummana 10-20eur. Joku enemmän tärkeä ihminen voi antaa 50-100eur jos on rahaa. Isovanhemmat antoivat minulle 200eur. Se ylioppilas joka vaatii tuollaisia summia - hävetköön! Pelkkä ruusukin riittää!

    • tulen saamaan

      ainakin n.200 e ehkä... sain jo 120 e näin etukäteen ja tiedän, että rikkaat sukulaiset ainakin lahjoittavat vielä lisää... :)

      • Pasi Virta

        No jo on jollain rahaa. Meillä aikoinaan lapsilisät menivät kyllä hyvin tarkkaan elinkuluihin. Onko ajat muuttuneet niin paljon että ne nykyjään jäävät ns. "ylimääräiseksi rahaksi". En usko. Kyllä tassä on kyseessä todella poikkeustapaus. Ja tuollaisista lahjoista menee kyllä melkoinen lahjavero.

        Itse antaisin lahjaksi 20-50e. Sitä suuruusluokkaa muistaakseni itsekin sain. Tosin kustansin itse tarjoilut sun muut. Ja maksoin saamillani rahoilla juhlan aiheuttamat kulut. Tulipahan juhlat pidettyä. Minuahan siinä juhlittiin ja itseäni vartenhan minä opiskelin. Miksi itsensä kehittämisestä pitää vielä maksaa jonkinlainen palkka?


    • LAULUKILPAILU

      Euroviisut eivat ole enaa laulukilpailu, vaan poliittinen koydenveto lannen ja idan valilla.

      Euroviisut ovat nykyaan kylman sodan uusi areena, jossa entiset neuvostoliiton maat aanestivat Venajalle voiton.

      Samoin muutkin naapurimaat tukivat toisiaan.

      Kysymys ei ole siita mika laulu tai laulaja on paras, vaan aivan jostakin muusta.

    • The Relander

      Eivät ole tästä maailmasta nuo summat! Siis mitä hä????? 120 000 markkaa???? HALOO???

      • minunkin..

        vanhempani asunnostani 30 000 euroa, eikä ollut edes mikään ylioppilaslahja. Miksi rahat pitäisi säästää siihen, että kuolee? Ei niitä arkkuunkaan kannata mukaan ottaa. Toinen vaihtoehto on se, että menee valtiolle.


      • Äitee vaan
        minunkin.. kirjoitti:

        vanhempani asunnostani 30 000 euroa, eikä ollut edes mikään ylioppilaslahja. Miksi rahat pitäisi säästää siihen, että kuolee? Ei niitä arkkuunkaan kannata mukaan ottaa. Toinen vaihtoehto on se, että menee valtiolle.

        Minä olen ainakin sitä mieltä, että ennemmin antaa kaikki mitä vaan mahdollista lapsilleen silloin, kun ne tarvii. Kun on asuntolaina, pienet lapset jne. Eikä säästele itse jollain tilillä ja anna sit vasta, kun on metri multaa päällä. Ei ne (lapset) eläkeläisinä enään tartte ylimääräistä rahaa, koska sit niillä on jo omat säästöt ja velattomat talot jne.
        Moni on tänä päivänä erimieltä, koska harvalla tulee edes eläkkeellä sitä hetkeä, ettei oo velkaa. Kun kaikki pitää olla niin hienoo, ökytalo, uudet autot ja kaikki mahdollinen ja velka rahalla tietysti.
        Minusta olisi paljon tärkeämpää, kun se että mietitään kuinka paljon kukakin antaa omille lapsilleen rahaa. Olisi se, että opetettais kotona lapset käyttämään rahaa ja tajuamaan elämän realiteetit. Vehkeet tulojen mukaan ja silleen. Jos on huonossa duunissa niin ei silloin haaveilla uudesta 300 neliöisestä ok talosta, vaan pienemmästä kerrostalo osakkeesta.


    • weskuu

      Magee ja hyvä lahja etten sanois.Nykyisin ainakin ,kun kaikki pyörii rahan ehdoilla,niin ihmiset sekoo.Kokemuksesta tiedän,et jos ei ole antaa,niin ei se toinen siitä katkeroidu.Kivaahan se jotain tollaista olis saada,mut älä murehdi noin isoja.Tuon ikäsel joku hulabaloo lomakin on jo ihan ok tai joku sellainen,mistä hyötyä ja iloa pitkään

    • mamu_68

      Mielestäni kyllä 20 e - 200 e sopiva summa , jos jollain lähiomaisella on tuollaisia isojarahoja mahdollisuus antaa lapsilleen tai lapsenlapselleen , sehän on vain plussaa.

      Mutta aika harvalla varmaan on antaa vaikka hienoa olisikin antaa noin hyvä rahapotti, alkaneelle elämänpolulle , joka vasta alussa.

      Ja lopuksi haluan onnitella kaikkia valmistuneita tasa-arvoisesti,oli sitten ammattikoulusta , ylioppilaaksi tai korkeakoulusta valmistunut, kaikki opiskelu on jokaiselle tulevaisuuden kannalta yhtä arvokasta.

    • SatamaJätkänPoika

      Törkeään verorikokseen, ilmoita verottajalle. 3499€ on veroton jonka saa antaa 3 vuoden välein, jos antaa enemmän joutuu maksamaan lahjaveron.

      • ...tarkennus

        Tuo määrä on se vanha raja joka muuttui nyt vuodenalussa 3999,-:n euroon. Mutta yhtä kaikki, oikeassa olet, ei kun häkki heilumaan tuommoisille ;-)


      • raja 4 000 €
        ...tarkennus kirjoitti:

        Tuo määrä on se vanha raja joka muuttui nyt vuodenalussa 3999,-:n euroon. Mutta yhtä kaikki, oikeassa olet, ei kun häkki heilumaan tuommoisille ;-)

        Näin verottajan ohjeessa: "Lahjaveroilmoitus on aina annettava, kun lahjan arvo on 4 000 euroa tai enemmän. Lahjaveroilmoitus
        on annettava myös silloin, jos on saanut samalta antajalta kolmen vuoden kuluessa muita lahjoja ja lahjojen yhteenlaskettu arvo nousee 4 000 euroon."

        Ja jos lahjasta ei ilmoita verottajalle, tulee sanktioita: "Veroa korotetaan, jos verovelvollinen, jonka velvollisuutena on antaa veroilmoitus, on ilman hyväksyttävää
        syytä laiminlyönyt veroilmoituksen antamisen määräajassa tai antanut ilmoituksen olennaisesti
        vaillinaisena."

        Koska tämän vuoden alusta lahjaveron raja nousi 4 000 euroon, ei lapsilisästä enää mene lahjaveroa, jos sen antaa suoraan lapselle. Aikaisemmin myös lapsilisä meni lahjaverotuksen piiriin (36 kk x 100 €).

        Jos vanhemmat haluavat antaa lapselleen suurehkon summan rahaa, kannattaa menetellä niin, että molemmat vanhemmat antavat oman lahjan (vaikka käytännössä molemmat summat olisivatkin vanhempien yhteisiä rahoja, mutta maksajana on eri henkilö).


    • kummitytölle viimekeväänä

      100e.tollaset 20000e jutskat on hieno homma,mut todella harva pystyy moiseen,eli turha potea huonoa omaatuntoa.
      jos järjestät juhlat,maksat valokuvan,sen lakin ja vaatteet niin ne nielevät jo sievoisen summan rahaa,tarviiko sitten enää muuta antaa?

    • Kun itse valmistuin ylioppilaaksi en saanut markkaakaan Aioastaan kaksi ruusua.Samoin en myöskään KK:sts valmistuessani. Opiskelin lainan avulla. Jota valtio takasi. Pojilleni annoin 1000 markaa kummallekkin. Siitä mitä lastenlapsille lahjoitan ei ole tietoa. Siihen kuluu aikaa vielä muutma vuosi. Summa riippuu varallisuudestani sillä hetkellä. Tai sitäkään en tiedä elänkö. Summa riippuu ainoastaan siitä mitä on ja mitä itse haluaa antaa. Ei siihen ole määrää laitettu. Jokainen kait sen henkilökhtaisesti päättää

      • Peter Shaumann

        harvinaisen tyhmä viesti! Onneksi olkoon, olet oikea älyKÄÄPIÖ! :-)

        Kyss

        -Peter


    • yo08

      On kyllä huima summa mutta kun luin muut viestit ja ajattelin että rahat on säästetty lapsilisistä ja tarkoitettu vain asuntoon niin.. juu hyödyllistä ja hienoa mutta silti mielestäni liikaa.
      Nyt on omat ylioppilasjuhlani tulossa. Vanhemmat eronnu, asun isän luona ja isä on eläkkeellä. Todella huimia juhlia tulossa juu.. Omaan asuntoon pitäis syksyllä muuttaa toiselle puolelle suomea eli jos yhden vuokran saan sukulaisiltani YHTEENSÄ olen todella kiitollinen! En koskaan ole mitään rahaa saanut. Tuntui jotenkin tyhmältä kun kuunteli rippijuhlien jälkeen kavereiden yli 1000 e tiliä. Itse sain satasen ja meni kyllä ihan käyttöön sillä en polta tai juo.
      Ne jotka valittaa että ylioppilaille ei pidä antaa rahaa koska he eivät saa tutkinnollaan työpaikkaa, niin miettikööt vähän. Mistä ylioppilas sitten repii rahat opintojen jatkamiseen? Helppo se on ammatti-nimikeellä valmistuneiden mennä töihin ja tienata! Itse en saanut kunnalta kesätöitä ja muutenkin työpaikat menevät ohi koska asun 10-30 km päässä työpaikoilta keskustasta. Koeta siinä nyt tienata kun kahden viikon työstä saat minimipalkan joka jää alle 300 e ja menee elämiseen koska isä ei pysty eläkkeellään ja tuillaan kaikkea maksamaan!
      Astiastoo ja muuta oman kämpän tavaraa olen ostanut jo ennalta halvalla kirppareilta ja kierrätyskeskuksesta. Mutta kyllä se on monella kaverillanikin että raha on todella se mitä tarvitsee. Monet syyttävät nuoria rahanahneiksi, mutta rahaa tarvitaan elämiseen ja opiskelijat elävät usein huonommin kuin työttömät!
      Lahjarahasummien pitäisi mielestäni pysyä kuitenkin kohtuudessa tai kaikki juhlavieraat yms onnittelijat voisivat tehdä nuorelle tilin johon kaikki ovat lahjoittaneet rahaa. Yhteinen lahja kaikilta lämmittää todellakin mieltä!

    • Nimetön

      Varmaan tuo 20.000 on erityinen poikkeus. Sehän menee myös lahjaverolle saajalleen. Vanhemmilta noin 200-500 € on sopiva ja muilta 20-100 €.

    • kuin budjettisi

      antaa myöten.
      Jokaisessa perheessä on erilainen taloudellinen tilanne.Ja rakkautta ei osteta rahalla.Voithan ehdottaa , jotta kaikki vieraat laittaisi parhaaksi katsoman summan tilille, jonka voit avata tarkoitusta varten, Kasvakoon korkoa siihen saakka, kun asunnon osto tulee ajankohtaiseksi ja opinnot ovat ohi. Ei varmaankaan tarkoitus ole saada koko summa kerralla. Ja oppivatpahan nuoretkin rahan todellisen arvon. Kiva on, kun vanhemmat antaa oman panoksensa, mutta liian hyvällekään ei kannata opettaa. Ja jos naapuri saa 20 000 ja Sinä annat tyttärellesi 200 €, ei huonoa omatuntoa kannata potea. Olkaa ylpeitä siitä, että olette kouluttaneet tyttärenne tänne saakka. Ei se totta vie ilmaista ole ollut,( nimim. kokemusta) Onnea tulevalle ylioppilaalle ja vanhemmille.

    • 1500

      Sitten jatkossa jos hyvin menee 30,000 ihan sopiva summa!!

      • Jos lupaa maksaa

        Takaisin ,kun pääsee töihin .Ei muuten .


    • hiopol

      omasta kokemuksesta sanon et lahjarahat on ne sitten asuntoon tai opiskeluun tarkotettu, menevät dokaamiseen.ihan ns. kiltti tyttö olin kyllä silloin, vanhemmat ei vain tienneet muusta elämästäni.heh. että 20 000, sil juottaa kaveritkin pitkän aikaa

    • Roope Ankka

      Ylioppilaalle sopiva rahamäärä on 2 - 3 euroa, kaikki mitä menee sen ylitse niin sekoittaa nuoren opiskelijan talouden hallinnan. Parasta olisi jos opiskelijatkin tienaisivat rahansa itse niin ei tulisi turhia kuvitelmia siitä että rahaa kasvaa puussa ja isi-liising auttaa aina.

    • ffcc

      ei ylioppilaat mitään tarvi lahjaksi. eihän ne ees saa sitä mitään muuta ku kämäsen lakin, eil ammattia ei mitään

    • euroa

      Se olisi sellainen sopivan pyöreä summa.

    • köyhistä köyhin

      jos oikein muistan kuin itsetulin ylioppilaaksi ei se raha summa ole tärkein vaan se et muistettiin . itselleni olisi kymenen euro iso summa laitaa kiinni sekin kuin on rahaa iteltä pois jostain muistakaa et moni elää tänä päivänä köyhyys luokassa alle 500e kuussa josta joutuu maksaan kaikki .pitää siis olla tyytyväinen siihen mitä saa
      ei ole tarkoitus et antaja joutuu kuseen oman elämisen kanssa vaika on ylioppilas hommasta kyse .viisi euro jos antaa niin sitä ei tarvi hävetä yhtään olet siten muistanut itse juhlakalua jollain lailla siloin. tärkeintä on käydä ,, teevaikka kortti itse tarkoitus on vain muistaa eikä rahoittaa kenenkään juhlia jokainen homatkoot itse työllään isommat summat..

    • Nimetön

      Kakskytä senttiä olis ihan riittävä... Rahan tuhlausta mokoma meininki muutenki...

    • Nimetön

      Raha on siitä kumma asia, että se kelpaa aina, oli summa mikä tahansa. Minä sain ylioppilaslahjakseni vuonna 2000 muistaakseni 400 markkaa ja se oli mielestäni iso raha sen lisäksi, että sain astioita, kodinkoneita ja kalusteet omaan asuntooni, kun heti yo-juhlien jälkeen vuokralle muutin.

      Voisit, jos rahaa riittää, avata ylioppilaalle sen tilin, pistää sinne alkupääomaksi vaikka sata euroa ja antaa kortissa lupauksen, että sijoitat joka kuukausi sille tilille 30 euroa (tai summan, joka sinulta irtoaa) ja sitten vaan suoraveloituksena tililtäsi vaikka 36 erää ja sitten elämäntilanteen mukaan uusi arvio.. Lapsi oppii, että apua saa, mutta itse on suurin osa tehtävä.

      Ylioppilas on jo niin vanha, että ymmärtänee rahan arvon ja sen että se ei kasva puussa tai tule seinästä muoviläpyskällä.

      Lycka till! Kaikki on tarpeeksi.

    • Ylioppilas08

      Koulutoverini sai vanhemmiltaan uuden avobemarin, minä sain vanhemmiltani lahjaksi YO JUHLAT! olen tyytyväinen ja kiitollinen, koska jos opiskelijana omasta pussista joutuisin maksamaan hameen, kengät, assessorit, ruoat, lakin, juhlat muuten, olisin korvia myöten veloissa :D
      Varmasti äitini tulee antaa minulle jotain sen lisäksi, tuskin 50e enempää rahaa.. Mummuni tulee antamaan perintösormuksen ja 100e, joka on mielestäni liikaa..

      Jos lapsesi ei osaa arvostaa vähääkään mitä saa, voit kertoa paljonko ne perkeleen juhlat tulivat maksamaan..

    • yo:t eivät arvosta

      sitä lmaista rahaa vaikka kuinka sitä syydätte joten teette karhunpalveluksen antamalla sitä tuosta vaan. Ylioppilas kun ei nykypäivänä ole mitään eikä mikään.
      En ole tavannut nuorta joka oikeasti osaa antaa arvon sille minkä helposti saa, en juuri aikuistakaan. Vain itse ansaittu raha ja sillä ostettu krääsä antaa arvostuksen rahaa kohtaan. Joten työntäkää rahaa mahdollisiman kohtuullisella kouralla älkääkä nyt kahelit lainoittako itseänne moisella. Mukavat juhlat olisivat paljon tärkeämmät, paljon kuvia ja iloisia ilmeitä. Lähisuku voisi lähettää ylioppilaansa vaikkapa tavalliselle turistilomalle etelään jos tahtoo hemmotella.

    • vanha pie ru

      noin 10-20 euroa.
      ylioppilas ei ole mitään, ylioppilas on pelkkä housu, tutkinto jolla ei tee mitään, korkeintaan pyyhkiä persettä.

      juuri oli tutkimus jossa todettiin, että lukiossa pitkän matematiikan käyneistä yli puolet ei osannus yksinkertaista jakolaskua tai vähennyslaskua. lyhyen matematiikan käyneistä harva osasi edes plus laskuja.

      joten lukion arvo on täysi nolla, 7 ällän ylioppilaatkin ovat useimmiten työelämässä täysiä persereikiä, joilla ei pysy hommat hanskassa millään, tämä on nähty, onnettomia nyhveröitä, jotka sopisivat parhaiten perhosten laskijoiksi kainuuseen.

      • ...ainakin...

        Kainuun metsiin vipinää, talouselämä vilkastuisi ja tulisi perhosetkin katseltua kunnolla :-DDDD


      • Ahdasmielistä ajattelua....
        ...ainakin... kirjoitti:

        Kainuun metsiin vipinää, talouselämä vilkastuisi ja tulisi perhosetkin katseltua kunnolla :-DDDD

        Itse valmistun merkonomiksi viikon päästä ja en todellakaan oleta saavani noin isoja rahasummia. Hei jotain rajaa vanhemmat!? Itselleni riittää, että äitini kustantaa pienimuotoiset juhlat. No ehkä mut on kasvatettu vaatimattomaksi, mutta kyllä 50 euroa on ihan sopiva summa vastavalmistuneelle, oli sitten yo tai ammattiin valmistunut. Miten aikuiset ihmiset voi olla noin lapsellisia, että yo:ksi valmistutaan vaan kerran ja sitä ei voi edes verrata ammattikoulusta valmistumiseen? Kyllä on taas niin 50-luvun ajattelutyyli... Tervetuloa vuoteen 2008


    • TÄMÄN KEVÄÄN YLIOPPILAS

      en ole hemmoteltu, ja arvostan rahaa. mutta herranjumala! ylioppilas on vain kerran ja tämä on ainutlaatuista. 50e kyllä siis tuntuu vanhemmilta saatuna aivan liian vähältä. Ja vanhemmat, antakaa mielummin rahan sijaan jotain esineitä, esim taidetta tai jotain huonekaluja. Sukulaiset hoitaa rahan. Ja jos rahaa vanhemmat haluatte antaa niin 500e-1000e on varmaan aika ok. Jos pitemmällä mittakaavalla ajattelee niin ei sellaisen summan säästäminen kovin montaa vuotta vie! Ja sitä paitsi, eihän 50e saa edes housuja. Kahden päivän ruokaostokset korkeintaan. Miettikääs:) tulen tavallisesta perheestä ja näin ajattelen. kaikella hyvällä!

      • ninnuwii

        olen kyllä aivan samaa mieltä.. itse kanssa nyt lakin saavana, tuntuisi jotenkin oudolta jos saisin 50 e vamhemmiltani, vaikka eivät olekaan hyvätuloisia.. haluan itselleni mielummin kuitenkin jotai pysyvää ja hyödyllistä, kuitenkin opiskelemaan lähdössä. raha on aina rahaa mutta uskon että ihmiset jotka eivät jaksa keksiä henkilökohtaista lahjaa antavat rahaa, ja 50 e on sopiva summa sukulaiselta.. vanhemmiltani saan ulkomaan matkaan rahaa, joka tuntuu hyvältä, koska en ole pahemmin päässyt lomailemaan kotimaata kauempana..
        jokainen tietysti päättää itse mitä antaa, itse antaisin 50e sukulaiselle, vaikka opiskelia olenkin..


      • heviprinssi

        Yo vuosimallia '05. Lähdin lukiosta suoraan omien siipien varassa kiertämään firmoja, nyt onnistunut nousemaan toimihenkilöksi, palkka on alle 2 tonnia kuussa. Sillä perhettä perustamaan, hyvä kun poikamieselämään riittää.

        Sain kaikki yhteen lukien yo-lahjaksi noin 500€. Hieno päivä oli.

        Tollaset 20 000€ jutut on jotai nii vitun ufoa että haloo. Inhottaa noi sokerisuu kakarat.


      • mutta mielestäni

        alle 100 euroa on noloa. Ainutlaatuinen päivä ja eihän 100 ole enää tänäpäivänä kuin kertaostos kaupassa.


      • YO08

        Järkyttäviä summia rahaa yhdeltä vieraalta. En kehtaisi ottaa sellaista summaa vastaan, kiitos ei. Jokainen antakoon niin paljon rahaa kuin haluaa, tai jotain muuta. Itselleni tärkeintä on se, että tutut tulee käymään ja onnittelemaan.

        P.S " Ja sitä paitsi, eihän 50e saa edes housuja." Oma mokas, miksi ostat niin kalliita vaatteita. Hyviä housuja yms. saa tuolla summalla useammat, jos tietää mistä etsii (kirpparit toimii)...


    • rouva-79

      20e on aivan sopiva summa valmistuneelle.(markoissa kuitenkin se ~100mk joka ennen oli yleinen)

      Tietysti jos on varaa niin antaa 100e(~600mk)

    • Rapaspperitorttu

      Pitääkö siitä ki antaa lahja ku valmistuu.
      Lukiolaiset ku ei osaa mitttään ja saavat silti töitä ammattikoululaisia enemmän. Vetäkää händyyn..!!!!!!! Oon käynyt lukioo ja ammattikouluja
      mutta ei irtoo mitään muuta kuin irtoseksiä. :)

      • katsella

        asiaa vähän laajemmin! Ei lukiolaistenkaan ole helppo saada töitä, työnantajat tahtovat kokemusta helpoissakin työtehtävissä. Kirjoitin tänä keväänä ylioppilaaksi, ja luulin että kesätyöpaikan saanti on tänä vuonna varmaan paljon helpompaa kuin ennen koska voin olla kauemmin töissä kuin tavallisena kesänä. Mutta ei, olin kirjoitusten jälkeen yli kuukauden ilman työtä vaikka hain aktiivisesti tosi moneen paikkaan, ja tiedän pari kaveria joilla ei vieläkään ole kesätöitä aktiivisesta hakemisesta huolimatta. Niin että ei tämä lukiolaisenkaan elämä mitään ruusuilla tanssimista ole!


    • angel-ique

      aika hurja summa.. Itse kirjoitin -04 ja silloin sain yhteensä 2000 euroa. Yleisin summa mitä vierailta sain, oli siinä 50 euron paikkeilla..

      • kaverini

        sai ylioppilaslahjaksi 70 000 euron auton ja opiskelijaasunto oli vanhempien puolesta Helsingin Mannerheimintiellä.


    • tyttöööö333

      jos mietitään että annatte esim 100e lapselle kuukaudessa rahaa, mikä on aivan normaalia. niin miten oletatte että esim 20e on sopiva summa 12 vuoden opiskelun ja ylioppilastodistuksen kunniaksi? SUHTEUTTAKAA OLKAA HYVÄT!

      • ja saan levätä

        Ninpä, pitäisi suhteuttaa: kun on pessyt aikuisen ihmisen lakanat, kalsarit, ostanut ruoat, tahnat ja vaatettanut. Tarjonnut lomia, ajokortteja ja koulutuksen. On myös järjestänyt synttäreitä, matkoja, ottanut kavereita hoiteisiinsa ja ruokkinut heidätkin. On maksanut sairastelut, on joutunut itse maksamaan sairaspäivistä, on hoivannut, huolehtinut ja ylittänyt usein oman jaksamisensa. Keitä oikeastaan pitäisikään muistaa ylioppilaan juhlissa???? Mietihän nirppanokka sitä.


      • suhteuttaja

        Tässäpä suhteuttamiseni, ole hyvä.

        Ne "normaalit", joilla on varaa antaa lapselleen 100 euroa joka kuukausi, tuskin lahjovat näitä 20 eurolla ylioppilasjuhlissa, eiköhän rahaa ole kunnon lahjaankin silloin aivan riittämiin.

        "Normaalinpaa" voisi olla noin 20 euron kuukausiraha ja 100 tai muutaman sadan euron lahja. Kaikissa "normaali"tapauksissa summat eivät ole niinkään isoja.

        Lukio on noin kolmen vuoden urakka - peruskoulu on kaikille (sen juhlimiseksi ei tarvitse käydä lukiota, sitä voi juhlia kun se päättyy) ja useimmiten (toivottavasti) opiskelu ylioppilailla ei myöskään pääty lukioon. Eli kyllä minä puhuisin nimenomaan ylioppilastodistuksesta tässä kohdassa, enkä mistään 12 vuodesta.


      • vanhempi7777

        No on se ihan sopiva summa. Kouluttamisesi ja ruokkimisesi ei ole ollut ihan halpaa ja kiitosta ei ole kuulunut vai onko?
        Kiva et sinustakin pääsee....

        100 euro kk:ssa ei ole ihan normaali summa, aika paljon.
        Maailma opettaa vielä sinutkin.
        Onnea kuitenkin. Jokainen antaa mitä antaa, vanhemmat yleensä enemmän kuin heillä olisi varaa.


    • 100

      100€

    • joku hölyn pölyn keiju

      no mä antasin omalle lapselle 5400000 euroo se on sopiva summa

    • jorma uotila

      no 7890 euroo on sopiva

    • Ylioppilas k08

      Vanhemmat ovat luvanneet 100€/päättötodistuksen kymppi sekä ehkä hieman bonusta hyvin menneistä kirjoituksista. Motivoivaa.

    • tuleva ylioppilas

      Itse valmistun tänä keväänä ylioppilaaksi. Vanhempani ovat nähneet hurjasti vaivaa juhlien järjestämiseen ja maksaneet kaikki kulut: pitopalvelun, pukuni, lakin, kengät, koristeet, kukat jne. jne. Huono omatunto kolkuttelee jo ovella koska he syytävät valtavan määrän rahaa yhden päivän tapahtumaan. Hienoahan se toisaalta on, mutta ei kaiken tarvitse olla täydelistä, eikä voikaan olla.

      Takaisin siihen raha-asiaan: 20 000 euroa!?!?!? Selvä ääritapaus, tuohan on valtava summa rahaa eikä tavallisella perheellä voi mitenkään olla varaa siihen (ellei sitten ole juuri sattunut voittamaan lotossa, mikä on epätodennäköistä).

      Omasta mielestäni sopiva summa antaa lahjaksi on 30-200 euroa. Sekin riippu tietysti siitä, kuinka läheinen tuttava/sukulainen on kyseessä. Itse odotan isovanhemmiltani 50-150 euroa omien astioiden ostoon, muilta sukulaisilta riittää hyvin pari kymppiä. Asuntoasioissa tiedän voivani pyytää vanhemmilta apua joskus jos sellainen tilanne tulee.

      Jos miettii ylioppilaalle lahjaa, yksi TODELLA HYVÄ VAIHTOEHTO on kysyä valmistuvalta, mitä hän toivoisi. Silloin itsenäisen elämän kynnyksellä oleva saa sellaisia tavaroita, joista on hyötyä tulevaisuudessa ja joita oikeasti tarvitsee. Jos jokainen vieras tuo koriste-esineen, nuorella on omassa kämpässään valtava kasa turhaa tavaraa eikä mitään millä kokata tai siivota.

    • Nimetön

      elä ota paineita tuommoisesta..jokainen antakoon mitä pystyy,ei sitä silti yhtään huonompia ole..
      Itse olisin onnellinen jos perhe on vaan läsnä..ei se raha onnea tuo vaan ne muut pienet asiat:)

    • Nimetön

      En minäkään äidiltäni rahaa saanut YO-lahjaksi,kun juhlat minulle järjesti. Sukulaisilta taas sitä rahaa tuli, kun oltiin yhdessä sovittu, että lahjat rahana, jotta voin ostaa tietokoneen tulevaa opiskelua varten(kone tuli maksamaan jonkin verran yli 1000 euroa ja sukulaiset antoivat lahjana kukin n 50-100 euroa). Isältä sain lahjaksi rahat autokoulua varten ja lisäksi hiukan rahaa tietokonepottiin.
      Suurin yllätys oli kuitenkin ainoa ukkini, joka antoi minulle YO-lahjaksi 500 euron shekin. Sanoi sitä normaalikäytännöksi.

    • nimetönnä

      Siis ihan älytöntä euron jälkeen rahan käyttö... Ennen sai jtn 100 markkaa lahjaksi ja nyt pitäis niinkö 100 egee !! Huh huh, kyllä 20 egee on ihan hyvä ihan mihin lahjaksi vaan, pois luetaan lapsena kaverille lahja ni siihen riittä vitonen eli about 30 markkaa, ei sitä ois ennen annettu 30 markkaa, huh huh... Ja tietty jokainen antaa sen verran ku omasta pussista voi antaa, kyllä kaikkien pitää ymmärtää ettei kaikilla ole mistä antaa...

      • hullujako??

        kuka antaa rahaa ylppärilahjaksi? mitä siitä jää jäljelle? Baareissa ne rahat menee tai jossain vastaavassa. (hyvä jos jollain ei mene mutta yleisesti ottaen kuinka moni nuori osaa säästää ne?) eikö olisi järkevämpää antaa kodinkoneita, lahjakortteja jonnekin, astioita yms tavaraa josta hyötyä tulevaisuudessa?


    • YO vm -99

      Itse vietin yo-juhlia vuonna -99 ja sain vanhemmiltani lahjaksi puvun, jota käytin sit yo-juhlissa. Hintaa puvulla oli muistaakseni 1200 markkaa (n. 200e). Muuta en saanut lahjaksi vanhemmiltani (olin tosi tyytyväinen pukuun).

      Muutenkin lahjarahat mitä sain muilta, vaihteli 50 mk - 500 mk. Yhteensä sain rahaa noin 5000 mk ja siihen päälle jotain kodinelektroniikkaa (yht. 1000 mk:lla).

      Aika suolaisilta kuulostaa nuo lahjarahat nykyisin :/

    • esim. maisterille?

      Meneekö lahjan arvo jotenkin kimpassa saavutuksen kanssa? Joten minkä arvoinen on vaikkapa maisteri tai maalari?

      • ...koska....

        lukiosta valmistunut jatkaa yleensä opiskelua entistä köyhempänä, koska muuttaa pois vanhempiensa luota ja joutuu tulemaan toimeen lähinnä opintotuella. Siksi raha on erittäin hyvä ja tarpeellinen lahja ylioppilaalle.

        Jos taas valmistuu maalariksi tai maisteriksi, siirtyy luultavasti suoraan työelämään. Silloin rahaa saa sitä kautta. Mutta tuskin raha silloinkaan huono lahja on. :D

        Mielestäni lahja pitää valita niin juhlan kuin juhlijan persoonan ja elämäntilanteenkin mukaan.


    • ei vielä ylioppilas

      Meidän "suurperheessä" (5 lasta) vanhemmat halusivat meidän kaikkien menevän lukioon, joten silloin kun oli markat, iskä lupasi maksaa 10 000 markkaa sille, joka käy lukion. Nyt kun on eurot käytössä, ylioppilaana saadaan 1800 euroa.

      Vanhemmat ovat hyvätuloisia kauppiaita, ja summa oli ehkä vain houkutin, että mentäisiin lukioon sivistämään itseämme ja sen jälkeen yliopistoon tai ammattikorkeakouluun, sillä äiti ei pidä ammattikoulusta. Meistä sisaruksista minä olen lukiossa, kolme on jo ylioppilaiksi valmistuneita, ja nuorin on aikeissa tulla myös lukioon vuoden päästä. Opiskelua vielä motivoi se, että jokaisesta Laudaturista saa ylimääräiset 100 euroa.

      Kukaan ei ole valittanut, että tuollainen tapa olisi kiristystä, koska kukaan ei ole ammattikouluun aikonutkaan hakea, vaikka meitä onkin viisi. Meidän perheessä vain iskä ei ole käynyt lukiota, mutta ei hänkään mikään tyhmä ole, vaikka hänellä yleistietoa vähemmän onkin.

    • HUOMIO.
      • abiturientti

        Luulisi että noin suuria summia (20 000e) on säästetty ks. perheessä pitkään? Jotkut vanhemmat keräävät lapsen säästötilille rahaa monia vuosia ja antavat ne sitten 18v. täyttävälle nuorelle tai ylioppilaaksi valmistuvalle nuorelle lahjaksi. En usko, että monikaan äkkiseltään muutaman kuukaudenkaan varoitusajalla päättää antaa yli 1000e summaa lahjaksi?


    • ei rahaa

      Minusta on älytöntä antaa rahaa ylioppilaalle tai ainakaan älytöntä summaa se jos mikä opettaa kakaralle/nuorelle että eurot putoo puusta kun vaan jaksaa odottaa ja 20 tonnia on sairasta...kas kun ei saman tien urheilu autoa ja luksus luukkua Havaijilta sekä Amerikan express luottokorttia on se YO niin iso asia joillekin vaikka sillä ei vielä nyky suomessa mitään tee...siitä alkaa vasta opiskelu..nyt järki käteen vanhemmat!! minuööe aikoinaan tehtiin selväksi että sitten kun olet työssä osaat myös arvostaa rahaa ja varsinkin kun sen tienaa itse se tuntuu vielä paremmalta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 137
      3888
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      108
      3542
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      19
      2513
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1599
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1575
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1481
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      87
      1458
    Aihe