ILTO 270 ja liikalämpö öisin

Petri-x

Ollaan asuttu emännän kanssa kivassa melkein uudessa rivitalohuoneistossa (omistusasunto) muutama viikko. Kaikki toimii muuten ok mutta ILTO:n en oikeen saa otetta.

Ongelma on seuraava. Tykätään nukkua molemmat aika viileässä sellainen 19-20 astetta on meille sopiva. Aiemmin painovoimalla toimivissa ilmanvaihdoissa ko tavoitteeseen on päästy paitsi aivan kesähelteillä. Nyt kun ollaan hienossa teknisessä talossa on tilanne hassu: vaikka yöllä on lkona vain 5 astetta lämmintä ei tahdo yläkerran (2 kerroksinen rivari) makuuhuoneen lämmöt mennä millään alle 22-23 vaikka makuuhuoneen ovi on kiinni ja patterit kaikki nollilla koko talossa.

Hassua pitää ikkunaa hieman auki ko tilanteessa. Ei se ole vedon takia edes kovin terveellistä. Tuntuu että ILTo laite pakkolämmittää taloa vaikka ei sitä itse haluaisi. Olen availlut konehuonetta ja miettinyt eri vaihtoehtoja ja soitellutkin siitä valmistajalle. Kesäpelti asetukset on päällä mutta tuloilmaa ei ole saanut vielä alle 17 asteen vaikka ko hetkellä ulkolämpötila oli vain joitain plusasteita.

Kaikki hokevat etä ei se ole mikään ilmastointilaite. Ok ei ole, en sitä oletakaan. Mutta maallikkona ajttelen että ILTON pitäisi kyllä pystyä samaan kuin autonkin normaalin lämmityslaitteen jossa pelivaraa on ulkoilman lämpötilan ja moottorin lämpötilan välillä...

Olen säätänyt termostaatin 3 asteeseen (aiemminse oli 28!!! astetta edellisellä asukkaalla) ja mittaillut lämpötiloja koneen sisällä ja ulkona ja huoneen tuloventtiilin osalta. Olen todennut että a) ulkoilma lämpiää melkoisesti jo kennon sisällä vaikka kesäasetus on päällä (on aina melkoisesti lähempänä huoneilman lämpötilaa kuin ulkoilman lämpötilaa) b) ilma lämpiää vielä lisää ennen kuin tulee huoneeseen. Mitenkähän eristykset????

Haluaisin kommentteja muilta etenkin siltä osin onko ILTo pelkäämäni pakkolämmityslaite joka väkisin pyrkii säilyttämään huonelämpötilaa em tavalla kuin kuvailin. Vai onko teillä muilla mahdollista hyödyntää reilusti ulkoilman viileyttä yön aikana myös sisätilan jäähdytykseen kunhan vain yöt ovat sopivan viileitä. Koska meillä on naapurit molemmin puolin taloa tarvitaan jäähdytystä enemmän kuin jos olisivat ulkoseiniä. Tuloilma olisi hyvä saada varmaan lähelle 10 astetta ja miksei sen pitäisi olla mahdollistakin jos ulkona on yöllä 3 astetta lämmintä? Naapurissa ovat varmaan t-paidat päällä päivät kesät talvet ja tottuneet nukkumaan 23 asteessa. Niin monet suomalaiset nykyään taitavat tiedostamattaan tehdäkin. Me emme, emmekä ikinä opi. halutaan nukkua viielässä. Mikä avuksi? Pitääkö alkaa katolla kiipeilemään?

36

18122

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mulla on

jälkilämmitytermari säädetty nollille ja kesäpeltitermari maximiinsa ja varmistettu käsin, että se pelti menee kennon päälle. Nyt on vielä niin viileää, että kesäpeltiä emme käytä.

Muuta lämmitystä lammitalossani ei ole päällä, parin päivän välein lämmitämme vastavirtaleivinuunia, jos tällaiset 10 asteiset kelit jatkuvat.

Kesähelteiden sisälämpötilaennätys on ollut 27.

• kanavat eristämättä

> Olen todennut että a) ulkoilma lämpiää melkoisesti jo kennon sisällä vaikka kesäasetus on päällä (on aina melkoisesti lähempänä huoneilman lämpötilaa kuin ulkoilman lämpötilaa)

Tod. näk. se ilma lämpiää useamman asteen jo ennen konetta, mikäli ulkoilmakanava kulkee lämpimien tilojen läpi. Kanavassa on eristys, mutta eristystä on vain sen verran, ettei huoneilman kosteus kondensoi kanavan pintaan. Ei se täydellisesti lämmön siirtymistä estä.

Myös tuloilmapuhallin nostaa lämpötilaa vajaalla asteella.

> b) ilma lämpiää vielä lisää ennen kuin tulee huoneeseen. Mitenkähän eristykset????

Tuloilmakanavissa ei normaalisti ole eristyksiä ja eristämättömässä, pienikokoisessa, kanavassa ilma lämpenee hyvin äkkiä ympäristön lämpötilaan. Laskeskelin tässä päissäni, että pienissä kanavissa (Ø100/125 mm) ja ilmamäärillä (esim. makuuhuoneen tuloilmavirta 12 l/s -> nopeus vain 1-1,5 m/s) 10 astetta huoneilmaa viileämpi tuloilma lämpenee reilun asteen per metri.

Jos vielä sattuu kaikki kanavat kulkemaan 25°C lämpöisen kylppärin alaslasketussa katossa, kuten minulla...

> Tuloilma olisi hyvä saada varmaan lähelle 10 astetta

Ei hyvä. Liian matala lämpötila aiheuttaa helposti vetohaittaa ja vedosta natisijoita on jo enemmän kuin tarpeeksi. Onhan se edellinen asukaskin ollut yksi tällainen, kun on kerran jälkilämmitys ollut tappiin säädettynä...

Optimi olisi jotain 16°C luokkaa niin pelaisi vielä ilmanjako suunnitellulla tavalla.

Joka tapauksessa normaalit asunnon ilmamäärät ovat niin pienet, ettei niillä ihmeemmin taloa jäähdytetä. Todennäköisesti aiempaa asuntoa korkeammat lämpötilat johtuvat ensisijaisesti paremmasta lämmöneristyksestä, jonka lämmönhukka on pienempi kuin mitä kodinkoneista (hukkalämpö) auringon säteilystä tulee -> sisälämpötila nousee.

Myös lattialämmitykset ovat paha miina. Jos lämpötilan säätää niin, että lattia tuntuu lämpimältä = pintalämpötila n. 30°C, lattia pukkaa asuntoon lämpöä moninkertaisesti tarpeeseen nähden. Hyvin eristetyssä talossa riittäisi asteen, pari, huoneilmaa korkeampi pintalämpötila, mutta eihän 22°C lattia tunnu lämmitetyltä ja pitäähän sen nyt lämpimältä tuntua, kun on kerran maksettukin....

• kieroliero

Tuossa koneessa näyttää olevan aika omituinen kennon ohitus. Jos käsitin kuvan oikein niin ilmaa ei ohjata kokonaan kennon ohi, vaan avatataan tuloilmalle toinenkin reitti josta ilma (osin) kiertää.

Kun mainitsit että ilma lämpenee paljon kennnon kohdalla niin oliko sinulla ohitusläppä auki? Paljonko lämpenemä oli?

Yksi keino olisi ohittaa kenno kunnolla, peittämällä tulo ja poistopuolelta puolet kennosta. Tulopuolelle laitetaan jotain(muovinpala, pahvi tms.) peittämään takaosa kennosta ja poistopuolelle etuosa. Näin kennossa tuloilma kulkee etuosasta ja poistopuolella takaosasta. Kun ilmat eivät kohtaa kennossa ei lämpökään siirry.

Ongelmasi ei ole ihan tavaton. Samaan ongelmaan törmää kun talo on tavallista paremmin eristetty. Talon sisäiset lämpökuormat lämmittävät tarpeeksi tai liikaa ja lämpöä pitää saada jollakin keinolla poistettua.

Minulla lämpöä ei ole näillä ilmoilla liikaa mutta huonekohtainen lämmönsäätö on täysin mahdotonta. Avoimesta ovesta ilma vaihtuu sen verran että koko talo on samanlämpöinen. Pakkasella homma toimii jotenkuten.

• saa kesäpeltejä

Pitäis sun saada kesäpelti kun minullakin on sellainen ilto 300:een erikseen hankittuna, suolaiseltahan toi 70 egee mokomasta pellinpalasta tuntuu mutta täytyy sanoa että aika halpa hellejäähdytin ja toimii kuin junanvessa. Periaate on vaan se hellekeleillä, että yöllä kone täysille/isommalle ja aamulla pois päältä/pienemmälle ja avot on talo ainakin puoli päivää mukavan viileä.

• Petri_xX

Kiitos täällä vastauksista! Todellakin taitaa olla niin että paljon ilma lämpenee nimenomaan putissa. Toisaalta tilanteessa jossa se lämpenee putkissa ei saisi sitten itse kennossa tapahtua mitään lämmönsiirtoa jos ei itse niin halua.

Aivan sattumalta huomasin sellaisen asian että mitä ilmeisemmin iltokasetin takaosan talvi/kesäpelti oli kokonaan väärällä puolella ainakin verratuna ohjeisiin. Meidän sovelluksessa asentaja on merkannut tussilla itse nuolen ylöspäin (tarra normaalisti) ja ilmeisesti ruuvannut pellin väärinpäin sinne taakse. Käsitin niin että pelti pitää olla sisäpoistoilman puolella eikä ulkoa tuloilman puolella. -> vaihdoin pellin ruuvaamalla ja taisi lämpötila asteen puolitoista sitten laskeakin.

Itse viritin jo Iltoa lisää teippaamalla puolet poistosäleiköstä tukkoon --> Ilma jäähtyi taas vähän. kokonaan ohitus aiemmmin kuvatulla tavalla on vielä tekemättä ja taidan senkin tässä vielä tehdä jos tarvii. Nyt nukkumalämmön saa jo 19 asteeseen (ovi kiinni) kin päivisin on 12 astetta ja yöllä 5 astetta ulkona plussaa. Alakerran patteria on joutunut jo hieman aukaisemaan, Kylpyhuoneessa ja alakerran vessassa voipitää jo hyvällä syyllä lämmöt päällä kokoajan.

Pannaan teippia vielä toisellekin puolelle jos tarvii. Onko kellään kösitystäsiitä miten tälläinen virittely vaikuttaa huoneilmaan. maalaisjörjellä ajatellen ei mitenkään. Estää vain lämmön siirtymisen kenossa. Miten paloturvallisuus jne asiat Ei kai tälläinen pieni virittely voi saada mitään oikosulkuja kennossa aikaiseksi? Kun en ole asiantuntija...

• Rivari 120 m2
        Petri_xX kirjoitti:

Kiitos täällä vastauksista! Todellakin taitaa olla niin että paljon ilma lämpenee nimenomaan putissa. Toisaalta tilanteessa jossa se lämpenee putkissa ei saisi sitten itse kennossa tapahtua mitään lämmönsiirtoa jos ei itse niin halua.

Aivan sattumalta huomasin sellaisen asian että mitä ilmeisemmin iltokasetin takaosan talvi/kesäpelti oli kokonaan väärällä puolella ainakin verratuna ohjeisiin. Meidän sovelluksessa asentaja on merkannut tussilla itse nuolen ylöspäin (tarra normaalisti) ja ilmeisesti ruuvannut pellin väärinpäin sinne taakse. Käsitin niin että pelti pitää olla sisäpoistoilman puolella eikä ulkoa tuloilman puolella. -> vaihdoin pellin ruuvaamalla ja taisi lämpötila asteen puolitoista sitten laskeakin.

Itse viritin jo Iltoa lisää teippaamalla puolet poistosäleiköstä tukkoon --> Ilma jäähtyi taas vähän. kokonaan ohitus aiemmmin kuvatulla tavalla on vielä tekemättä ja taidan senkin tässä vielä tehdä jos tarvii. Nyt nukkumalämmön saa jo 19 asteeseen (ovi kiinni) kin päivisin on 12 astetta ja yöllä 5 astetta ulkona plussaa. Alakerran patteria on joutunut jo hieman aukaisemaan, Kylpyhuoneessa ja alakerran vessassa voipitää jo hyvällä syyllä lämmöt päällä kokoajan.

Pannaan teippia vielä toisellekin puolelle jos tarvii. Onko kellään kösitystäsiitä miten tälläinen virittely vaikuttaa huoneilmaan. maalaisjörjellä ajatellen ei mitenkään. Estää vain lämmön siirtymisen kenossa. Miten paloturvallisuus jne asiat Ei kai tälläinen pieni virittely voi saada mitään oikosulkuja kennossa aikaiseksi? Kun en ole asiantuntija...

Sama vika kuin sinulla ja virittelyjä pitäisi harkita. Tuloilma huoneisiin on 24 asteista vaikka ulkolämpötila on 16 asteista.

Ymmärsin ohjeista, että kesäpelti pitää olla raittiin ilman tulopuolella ja kun sen avaa niin osa ilmasta menee kennoston takaa ulkoilman viileänä ohi.

Yksi vaihtoehto tosiaan olisi viritellä sulkulevy tai puolikkaita sulkulevyjä, joilla saisi kennoston kesäajaksi "pois pelistä". Jos syy on siinä, että ilma lämpiää putkissa niin näistäkään virittelyistä ei ole apua.

Keksitkö mitään muita konsteja ?

• jäätävän kylmä

"Naapurissa ovat varmaan t-paidat päällä päivät kesät talvet ja tottuneet nukkumaan 23 asteessa."
      Hrrr... 23 asteessa! Kyllä kylmäisi, jos noin vähän olisi lämpöä.

• muuntajan voi vaitaa

Yksi vaihto ehto lisää, siellä on muuntaja jossa on muuntaja jossa voidaan säätää moottoreihin tuleva jännite, itselläni on kaikista pienin nopeus muistini mukaan 75 volttia joka on pienin

• Näin meillä
        muuntajan voi vaitaa kirjoitti:

Yksi vaihto ehto lisää, siellä on muuntaja jossa on muuntaja jossa voidaan säätää moottoreihin tuleva jännite, itselläni on kaikista pienin nopeus muistini mukaan 75 volttia joka on pienin

Tuloilmapuhaltimen kun ottaa pois päältä niin ei ainakaan puhalla lämmintä ilmaa sisätiloihin.
        Puhaltimen virtaliitin vaan irti koneen sisältä. Yöksi kun laittaa poistopuhaltimen 3 tai 4:lle ja ikkunaluukun auki makuuhuoneista niin syntyvä alipaine imee viileetä ilmaa sisään ja kuumuus ei häiritse nukkuessa.

• kesäkenno
        Näin meillä kirjoitti:

Tuloilmapuhaltimen kun ottaa pois päältä niin ei ainakaan puhalla lämmintä ilmaa sisätiloihin.
        Puhaltimen virtaliitin vaan irti koneen sisältä. Yöksi kun laittaa poistopuhaltimen 3 tai 4:lle ja ikkunaluukun auki makuuhuoneista niin syntyvä alipaine imee viileetä ilmaa sisään ja kuumuus ei häiritse nukkuessa.

hieman kokemuksia ilto270 kennon-ohitus testeistä. nyt helteillä tein neuvon mukaan sillain että kennon raitisilmapuolelta peitin jäykällä paperilla puolet kennosta, jätin kennon takaseinän (kesäpellin) puolen auki että raitisilma pääsee suorinta tietä kennon läpi tulokanavaan. poistopuolelta peitin kennosta saman kokoisen alueen mutta tietenkin just erikohdasta eli kennon etuseinän puolelta. laitoin raitisilma ja tulokanavaan bilteman halvat digimittarit (kapea anturi , ei tarvi tehdä isoa reikää). ilma lämpesi koneessa vajaa 3 astetta. esim raitisilma kanavasta tuli 24 asteista niin suodattimien ja kennon läpi mennessä tulokanavassa virtasi 26.7asteinen ilma (kone on tilassa jossa on kokoajan 30) .eli aika paljon se lämpenee tuolla koneessa vielä. eilen ostin 58e kesäkennon kys. laitteeseen ja laitoin päälle, lämpotilaero pieneni n1.5c, koska tuo kesäkenno on ilman noita tiheitä lamelleja niin ehkä siinä ilmanvirtaus on suurempi kuin puoleksi peitetetyllä vakio kennolla, ei tuota lämpötilaeron pienetymistä muuten voi selittää. eli nyt kun ulkoa tuli eilen 21.3 niin tulokanavassa 22.8

• Iltonen
        kesäkenno kirjoitti:

hieman kokemuksia ilto270 kennon-ohitus testeistä. nyt helteillä tein neuvon mukaan sillain että kennon raitisilmapuolelta peitin jäykällä paperilla puolet kennosta, jätin kennon takaseinän (kesäpellin) puolen auki että raitisilma pääsee suorinta tietä kennon läpi tulokanavaan. poistopuolelta peitin kennosta saman kokoisen alueen mutta tietenkin just erikohdasta eli kennon etuseinän puolelta. laitoin raitisilma ja tulokanavaan bilteman halvat digimittarit (kapea anturi , ei tarvi tehdä isoa reikää). ilma lämpesi koneessa vajaa 3 astetta. esim raitisilma kanavasta tuli 24 asteista niin suodattimien ja kennon läpi mennessä tulokanavassa virtasi 26.7asteinen ilma (kone on tilassa jossa on kokoajan 30) .eli aika paljon se lämpenee tuolla koneessa vielä. eilen ostin 58e kesäkennon kys. laitteeseen ja laitoin päälle, lämpotilaero pieneni n1.5c, koska tuo kesäkenno on ilman noita tiheitä lamelleja niin ehkä siinä ilmanvirtaus on suurempi kuin puoleksi peitetetyllä vakio kennolla, ei tuota lämpötilaeron pienetymistä muuten voi selittää. eli nyt kun ulkoa tuli eilen 21.3 niin tulokanavassa 22.8

Entä ennen jäykän paperin asettamista. Mittasitko silloin paljonko lämpenee? Eli oliko paperista mitään hyötyä? Mistä muuten noita kesäkennoja saa ostaa?

• ilto
        Iltonen kirjoitti:

Entä ennen jäykän paperin asettamista. Mittasitko silloin paljonko lämpenee? Eli oliko paperista mitään hyötyä? Mistä muuten noita kesäkennoja saa ostaa?

Sama vika "rahikaisella" sisälle tulee 25 astetta ulkona 27 sisä ilma 25. Suurin syy minkä olen havainnut on raitisilma joka tulee kennoon ja on välikatolla olevat putket vaikka eristystä on ~40 senttiä yhteensä. Välikatolla ilma lämpiää pikkuhiljaa ja eristykset sen mukana, joten kun eristykset lämpiää niin loppujen lopuksi lämpö saavuttaa putket ja siten kennoon tuleva lämpö myös. mulla on mittarit joka putkessa (ei tarvitse tehdä reikiä kun ujuttaa mittarin anturat koneen sisälle ja putkiin minkä käsi yltää jäykällä rautalangalla poikittain kiinni ja tuo sieltä anturat sähköläpiviennin kautta ulos) joten näkee aina tilanteen mitä tulee ja menee mihinkin. ilman. Ei ne villat jäähdy yön aikana paljoakaan!
        Talvella taas käy päinvastoin, mutta kennon vastus tasoittaa sen

• arkkiatri
        ilto kirjoitti:

Sama vika "rahikaisella" sisälle tulee 25 astetta ulkona 27 sisä ilma 25. Suurin syy minkä olen havainnut on raitisilma joka tulee kennoon ja on välikatolla olevat putket vaikka eristystä on ~40 senttiä yhteensä. Välikatolla ilma lämpiää pikkuhiljaa ja eristykset sen mukana, joten kun eristykset lämpiää niin loppujen lopuksi lämpö saavuttaa putket ja siten kennoon tuleva lämpö myös. mulla on mittarit joka putkessa (ei tarvitse tehdä reikiä kun ujuttaa mittarin anturat koneen sisälle ja putkiin minkä käsi yltää jäykällä rautalangalla poikittain kiinni ja tuo sieltä anturat sähköläpiviennin kautta ulos) joten näkee aina tilanteen mitä tulee ja menee mihinkin. ilman. Ei ne villat jäähdy yön aikana paljoakaan!
        Talvella taas käy päinvastoin, mutta kennon vastus tasoittaa sen

Minulla on myös asumisoikeusrivarissa tuo ilto 270 M-laite. Vaihdoin siihen kesäksi erillisen kesäkennon jossa tulo- ja poistoilma eivät kohtaa. Hieman siitä on apua, mutta eihän sekään auta helteillä, kun ei jäähdytä. Sen sijaan minua askaruttaa, pitäisikö ko. laitteessa myös poistoilman puhallin säätyä tuloilmapuhaltimen mukaan, eli kun ilmanvaihtotehoa lisätään ? Omassa laitteessa poistoilma tuntuu pysyvän samana vaikka tuloilma lisääntyy ! Onko tuo laitteen ominaisuus, vai onko asennus jäänyt kesken ? Säätimessä on kolme nappia, jotka tosiaan ohjaavat vain tuloilmapuhallinta !

• arkkiatri
        Iltonen kirjoitti:

minä ostin kesäkennon Kaarinasta Ilmatalo-nimisestä liikkeestä hintaan 60 euroa, liike löytyy netistä.

• TT

Minä käänsin kennoa 90 astetta vastapäivään ja laitoin räppänän kesäasentoon ja pahvin kennon päälle jotta poistoilma kiertää ohituksen, eikä kennon kautta. En tiiä, mutta ainahan voi kokeilla.

• ILTOTON KESÄ

Jos teillä on ILTO systeemi ainoa keino on panna sähköt pois kesäksi ja akkunat auki. Typerin systeemi minkä uhriksi olen koskaan joutunut Terveisin sähköinsinööri

• hot summer

Joo, se ilton vika on että Suomen kesä on lämmin

• ei öle
        hot summer kirjoitti:

Joo, se ilton vika on että Suomen kesä on lämmin

Ei ole lämmin, nytkin on ulkona vain 13,0c ja lämmöntalteenotto päällä ja jälkilämitys pois, puhaltaa sisään 19,4c ilmaa just ja just tarkenee sisällä.

• Mara..

Helpoin tapa estää lämmön talteenotto kesällä on tehdä puusta kesäkenno, jossa vain 2 virtauskanavaa. Ei varmasti ota lämpöä talteen, minulla on jo vuosien kokemus tästä, todella toimiva.
      Kenno on tehty kolmesta peltikennon päädyn kokoisesta vanerista, joihin naulattu laudat . Keskimmäisen levyn etupuolelle vasemmalle ja oikealle ja takapuolelle eteen ja taakse ja näihin päätykappaleet. Lautojen leveys pitää olla sellainen, että kennosta tulee oikean pitunen.

• 17+3

Kyllä sitä lämpöä kannattaa ottaa kesälläkin talteen, nimittäin siirtää ulkoilmasta jäteilmaan.
        Ulkona mukavat 23,8c ja sisälle puhaltaa tuloventtiilistä 21,4c tämä on mahdollista kun ulkoilman lämpö otetaan talteen ja siirretään jäteilmaan, mukavan viileetä muuten sisällä vaikka ilmastointi ei ole vielä päällä.

• jlkhoho98yh

Minun mielestäni vielä helpompi tapa estää lämmön talteenotto on ostaa valmis peltinen kesäkenno, joka maksaa 30 €. Ei kannata odottaa ihmeitä, eli hyvä jos tuloilman lämpötila putoaa yhden asteen. Kesäkennoon joutuu suodattimet teippaamaan kiinni, jotta ne saa pysymään paikallaan. Ei ole mikään hauska homma niiden asentaminen. No, Illon kanssa ei mikään ole hauskaa.

• Kerrostalo

Todella ikävää tämä ILTON pakkolämmitys kesällä. Jos paras tapa viilentää nykyisestä on puukennon rakentelu niin hei HALOO onko mitään JÄRKEE ko. laitteessa?

• rami h

osta kesäkenno

• Taneli

Meillä kanssa tuo Ilto 270 ja lämpöä riittää kesällä...ikävä kyllä.....Alkuun laitoin umpeen kokonaan kennosta tulopuolen joten kaiken tulevan ilman piti mennä sieltä kesäpellin avaamasta raosta...se ei vielä paljoa helpottanut. Nyt sitten otin ja tekasin linkin mukaisen "kesäkennon" itse. http://aijaa.com/Zd5CNo Ei lämmitä kenno ilmaa enää yhtään....kunhan nyt hiukka viilenee yöt niin näkee tehokkuuden. Minulla on läpömittarit mittaamassa tuloilmaa tuloilmaputken kohdalla ja toinen mittari "kennon" toisella puolella mittaamassa ilmanlämpötilaa joka lähtee koneesta huoneisiin....ainakin siinä ero on pudonnut 1 asteen luokkaan....tuo menee nyt lämpömittareiden virheen piikkiin tuo ero...ovat halvimmat johdolliset mittarit mitä kiinanpoika toimitti. Maksaa paikallisessa liikkeessä melkein 10e kpl...nuo oli jotain vajaa 2e. Mutta eikun hiukka mittaa ja työkalua käteen ja vanerista uusi kenno kesäksi...pitäs tulla viileetä ilmaa sisään.

• Järkinytkäteen

VOI TAIVAS näitä pellepelottomia, jotka muuttelevat ilmanvaihtokoneita omin nokkinensa... Onkohan jokaisen muutoksen jälkeen pyytetty ammattilainen ilmamäärämittarin kanssa tarkastamaan jokaisen huoneen ilman vaihtuminen, kuten kuuluu? Ilmanvaihtokoneita ei SAA mennä itse räpeltämään mitenkään muuten, kuin suodattimien puhdistuksen / vaihdon merkeissä (ja sen joutuukin sitten 10 - 12 kertaa vuodessa tekemään näköjään), jos ei halua taloonsa ongelmia. Talossa / asunnossa kun pitää olla alipaine, mikäli rakenteiden haluaa pysyvän kunnossa.

Täällä Ilto 270 asennutettu uuteen taloon 2009 ja mitään em. kaltaisia viritelmiä ei ole tarvittu, toimii ihan hyvin ja lämpö on samat 23 - 25 astetta ympäri vuoden, IV-kone ei lämpöön ole vaikuttanut, vaan leivinuunin ja lattialämmityksen käyttö...

• Tai jotain muuta

Kun yksinkertaisesta hommasta yrittää yksinkertaiset tehdä rakettitiedettä, niin juuri kuten kirjoitit.

Pitää olla AMMATTILAINEN tekemässä AMMATTIhommia, eikä kukaan noita muu pysty tekemään kuin AMMATTILAINEN, koska se on käynyt kirjekurssin ja saanut AMMATTIpätevyyden.

• Taneli

No kylläpä tuo ilma oikein vaihtuu täällä, mutta poistoilma ei vain nyt kesällä lämmitä tulevaa ollenkaan. Eikä tuosta ole ongelmia ollut minkäänlaisia. Naapurissa asuu lvi-alan opettaja ja ei tuota haukkunut ollenkaan. Se kesäasennon pelti siellä perässä ei vain auta yhtään mitään. Lämpömittarit olleet sekä ulkoaotettavan ja huoneisiin tulevan ilman puollella, niin sillä pellillä saa kyllä heittää vesilintua....ei auta yhtään, suurin osa ilmasta kuitenkin kennon lävitse kulkee. Ja alipaine tuntuu mökissä olevan "kennostani" huolimatta.

• Liian suuri alipaine

Onko muilla vastaavaa? Liian suuri alipaine aiheuttaa meillä ongelmia, kun korvausilmaa tulee myös viemäristä, hormista (hajut) ja oventiivisteiden välistä (kosteus) ... IV-suunnittelijamme mukaan laitteen poistopuhallin pyörii n. 10% lujempaa kuin tulopuolen puhallin. Tuloilma on kuulemma nyt maksimissa eli sitä ei saa yhtään enempää tulemaan. Hän selitti, että jos poistoa yritetään nyt pienentää säätämällä poistopuolen kattoventtiileitä pienemmälle, niin sitten venttiilit alkaa ujeltaa... Valmistaja kauppaa lääkkeeksi ILTO-Alennusmuuntajaa, joka pienentää puhaltimen nopeutta 10%, mikä saattaa olla kuitenkin liikaa. Ellei sitten ammattisäätäjät saisi kattoventtiilien säädöllä sen muuntajan kanssa paine-erot kohilleen... Ajattelin, että jos tuollainen lisävaruste, kuin ILTO-Alennusmuuntajakin on oikein valmistettu, niin onkohan nuota ongelmia ollut tämän asian kanssa enemmänkin...? Onhan tuohon valmistaja tehnyt myöhemmin sen kesäkennonkin... Kokemuksia tuohon alipaineeseen liittyen? (Pahoittelut kun laitoin väärän otsikon alle, mutta kun täällä on nimenomaan 270-laitteen omistajia... Loin uuden keskustelun kyllä aiheesta, mutta ajattelin , että jos ei siihen tule kunnon vastauksia...)

• tai sit ei mittään

poisto kanavaan iiris säätö pelti niin saa vihellyksen pois.

• Woogie
        tai sit ei mittään kirjoitti:

poisto kanavaan iiris säätö pelti niin saa vihellyksen pois.

Meillä kove vihellys ilmanvaihtolaitteesta ja tulo- ja poistoilmaventtiileistä. Mikä on iiris säätö pelti ja mistä niitä saa?
        18

• Salamijakk

Siinä ILTO 270:ssä on kromattu U:n muotoinen hukkaputki viemäristöön.
        Kun siitä hukkaputkesta haihtuu vesi pois ajan myötä, niin ILTO alkaa vinkua kunnolla. Voit lisätä siihen U- putkeen kastelukannulla vettä sen putkellisen verran niin vinkuminen loppuu taas vuosiksi. Tämä toimenpide edellyttää tietysti laitteen kannen avaamista ja kurkottelua kastelukannulla sinne ohueen ja pienireikäiseen U- putkeen, joka on sijoitettu melkein takaseinään. Tässä laittessa on kyllä kaikki pielessä. Hellekesät ovat yhtä helvettiä, sisällä tänä kesänä 2018, on mitattu pahimmillaan 31 astetta.
        Meillä loppui vesi tästä U- putkesta ja kone alkoi huutamaan.

• Taneli

Ja ko. koneeseen ei ole saatavilla kesäkennoa erikseen koska siinä on kyseinen kesäpelti siellä takana jonka saa avattua.

• Liian suuri alipaine

Nimenomaan on kesäkennokin saatavilla (ainakin ollut), mutta enpä tiedä viitsiikö ostaa, jos kerran suodatin on sen kanssa vaikea saada pysymään paikallaan ja kun kerran saman asian voi hoitaa kahdella sopivankokoisella pahvinpalalla.

• iulg

> Nimenomaan on kesäkennokin saatavilla (ainakin ollut)

Jos osaisin niin voisin laittaa kuvan tuosta kesäkennosta. Sellainen todellakin on olemassa. Mutta ei se ainakaan minulla ole ylilämpöä poistanut, koska ongelman syy on ikkunoita kuumentava auringonpaiste. En kyllä huomannut että kesäsuodattimet likaantuisivat erityisesti kesäaukon kohdalta, joten epäilen koko aukon toimivuutta. Niin ja teipatkaahan suodatin koska muuten se lurpahtaa ja ilma menee suodattamattomana.

• tekniikanihmetämäkin

Ilto suuri ilmastointipömpeli ei ole mikään muu kuin moottoroitu ulkoilman sisäänpuskija. Mitä enemmän kerroksia sitä enemmän se puskee raakaa ulkoilmaa huoneisiin kesällä kesäilmaa, syksyllä syyshyyräkkää, talvella pakkasta, kevällä herääviä hyönteisiä ja kaiken aikaa teollisuus- ja liikennesaasteita. Uskomatonta ettei muka ikkunoista saa samaa kuin mottorilla puskettamalla. Ikkunoihin saa hyönteiverkot ja jos haluaa ilamansuodattimetkin. Eivät pure hyttyset eikä istu punkit iholle verta imemään niin kuin ihanasta Iltosta joka tappaa hirvittävät määrät linnunruokaa eli hyönteisiä kesän mittaan. Ihmisiltä menee terveys kun he luulevat että muutama vaahtomuoviläpyskä pelastaa heidät pienhiukkasilta. Lisäksi ohjeessa lukee että laite pitää asentaa puhtaaseen ilmaan, eli he tietävät että se ei tule missään tapuksessa riittämään saasteisen ilman puhdistamiseen. Päin vastoin se puskettaa väkisin kaikkein pahimmatkin saastepöllyt meidän hengitettäväksemme. Liikalämpö riippuu ilmeisesti talon materiaalista koska meillä lattiat ja seinät ovat kellarimaisen jääylmiä hyvästä iltotuuletuksesta huolimatta. Tuskin mikään taho myöskään testaa vaahtomuovin läpi virtaavan ilman tervellisyyttä tai sen paperihärvelin... Koska elämme nykyaikaa myös suodatinteolliuus tekee halvimmalla sen mitä tekee eikä siinä panna painoa ihmisen terveydelle. Moottorihullut ihmiset tykkäävät kun joku jyrää nurkassa ja vie sähköä eli sitä "säästettävää energiaa". Tosin on siitä se hyöty että pahimmat katkut takertuvat vaahtomuoviin ja laskostettuun kahvinsuodatinpaperiin. Ihmisille myydään enemmän mielikuvia kuin todellisuutta enkä kirjoituksista päätellen ole ainoa joka on tähän tekniikan ihmeeseen perin pettynyt.

• Taneli234

Onhan noita kesäkennoja kaupan, mutta juuri kyseiseen koneeseen sitä ei myydä koska siinä on se ohitus pelti takana jolla ei tee mitään. Pitää vertailla nyt eri laitteiden kennojen kokoja jotta löydän sopivan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      74
      5608
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      35
      3141
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      43
      2748
    4. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2082
    5. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      27
      2065
    6. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      1869
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      100
      1844
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      1782
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      24
      1478
    10. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      17
      1258
    Aihe