Tietääkö joku, saako työajalla käydä neuvolassa? Tai tietysti varmaan riippuu työnantajasta..
Meillä TES sanoo näin;
"Palkkaa ei vähennetä.....äitiysrahan saamisen edellytyksenä olevasta terveyskeskuksen todistuksen hankkimiseksi välttämättömästä tarkastuksesta tai muista synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista."
Tämä ei ihan mielestäni sovi neuvolaan? Työkaverini kuitenkin käy työajalla neuvolassa. En "voi" vielä kysyä pomolta/ työkaverilta, koska raskaus on niin alussa, enkä puhu siitä vielä töissä.
Neuvola työajalla?
10
1099
Vastaukset
- dksljidadb
Jos, et halua vielä kertoa raskaudesta työpaikalla, voi olla hieman hankalaa päästä nauvolaan työajalla, vaikka se TESin mukaan olisikin mahdollista. Useimpien työehtosopimusten mukaan neuvolat on kuitenkin hoidettava omalla ajalla, mutta on varmasti enemmänkin työpaikkakohtaista...
- Niin tota juu
Siis mitä siitä jos työkaverisi käy neuvolassa työ ajalla ja on sen jotenkin pomon kanssa sopinut? Mitä se sulle kuuluu? Kummaa kyttäämistä.
Ja toisaalta neuvola käynnit ovat lääketieteellistä seurantaa. - sammakkoprinsessa06
käsittääkseni kyllä neuvola on sellainen, jossa tosiaankin saa käydä työajalla, johan se ois päivätöissä käyvälle ihan mahdotontakin päästä sinne työajan ulkopuolella.
- ei saa käydä
Meillä on sellainen käytäntö, että neuvolakäynnit pitää pyrkiä sopimaan joko työajan ulkopuolelle tai sitten joko työpäivän alkuun tai loppuun. Jos niitä sopii keskelle työpäivää, niin vähennetään palkasta. Sen sijaan ultrat ovat palkallisia, koska niihin aika tulee lähetteellä. Ihan älytöntä mielestäni olisikin, että neuvolaan rampattaisiin keskellä työpäivää, jolloin työajasta menisi paitsi neuvolakäynti myös matkat molempiin suuntiin.
- sammakkoprinsessa06
ei saa käydä kirjoitti:
Meillä on sellainen käytäntö, että neuvolakäynnit pitää pyrkiä sopimaan joko työajan ulkopuolelle tai sitten joko työpäivän alkuun tai loppuun. Jos niitä sopii keskelle työpäivää, niin vähennetään palkasta. Sen sijaan ultrat ovat palkallisia, koska niihin aika tulee lähetteellä. Ihan älytöntä mielestäni olisikin, että neuvolaan rampattaisiin keskellä työpäivää, jolloin työajasta menisi paitsi neuvolakäynti myös matkat molempiin suuntiin.
onneksi saa, eikä se ole mun mielestä älytöntä ollenkaan. Helsingissä ei kauheasti saa ite sitä aikaa valita, niin ois ihan älytöntä, että se menisi palkasta.
- meppe
sammakkoprinsessa06 kirjoitti:
onneksi saa, eikä se ole mun mielestä älytöntä ollenkaan. Helsingissä ei kauheasti saa ite sitä aikaa valita, niin ois ihan älytöntä, että se menisi palkasta.
neuvolaan on päästävä jos työaika on 8-16 ja neuvolan sama. Onneksi vielä kun masu pystyy salassa on vain noin 3 käyntiä ja ehkä pari ultraa.
eli aika vähästä on kysymys jos kerran pari kuussa käy jossain työ ajalla.
meillä sovittiin päivät niin että olen vapaalla silloin kun on neuvola tjmv. osa-aikainen kun olen. Kerran kun labrassa kesti pitkään ilmoitin vain töihin että pitkäksi venyy ja ymmärsivät.
Rohkeasti kannattaa esimiehelle kertoa että nyt on tämmönen tilanne ja painottaa että haluat itse kertoa uutisen muille kun siihen on tarve/halu.
Tilanne helpottuu kummasti kun pystyy asioita sumplimaan.
- Tietämättömyydestä ei hyvä ...
katsopa vaikka työsuojelupiirien sivuilta.
http://www.tyosuojelu.fi/fi/perhepoliittiset_vapaat/54
Perhepoliittiset vapaat: muutoksia 2007 alusta
"Raskaana olevalla työntekijällä on oikeus käydä synnytystä edeltävissä lääketieteellisissä tutkimuksissa työaikana ilman palkanmenetystä, mikäli nämä tutkimukset on suoritettava työaikana."
Harvoin neuvolaan pääsee kello neljän jälkeen, ellei ole hätätilanne, joten käytännössä sinne joutuu työajalla. Kun käyt neuvolassa, sinulta joka ikinen kerta seurataa niin virtsa- kuin veriarvoja tms. eli suoritetaan lääketieteellisiä tutkimuksia.
Jos asiassa on epäselvyyksiä omalla työpaikallasi, ota yhteys siihen työsuojelupiiriin, jonka alueella työpaikkasi sijaitsee. Kukaan ei vahdi omien oikeuksiesi toteutumista, ellet itse niitä selvitä ja niitä peräänkuuluta.- Odottaja77
Siis aloitta tuossa ruikutti kun työkaveri käy neuvolassa työ ajalla. ei ollut kyse omasta.
- alkup.
Odottaja77 kirjoitti:
Siis aloitta tuossa ruikutti kun työkaveri käy neuvolassa työ ajalla. ei ollut kyse omasta.
En ruikuttanut työkaverini käymisestä, vaan mietin että kai meidän työpaikalla sitten saa käydä kun hän kerran käy. Ja iahn omaa käymistäni varten kysyn.
- 123123123
ei saa käydä työajalla neuvolassa eikä missään muuallakaan. Ainoastaan työterveyslääkärillä tai hoitajalla. Mutta otan neuvola-ajan sieltä mistä sen saan ja suunnittelen työt sen mukaan, ilmoitan pomolle vain menosta kyseisenä ajankotana ja katkaisen työajan siihen ja jatkan siitä kun palaan töihin. Näin voidaan meilä toimia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 952006
- 571939
- 121586
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351