Osaisiko joku kertoa mitä haittavaikutuksia allergialääkkeiden syönnillä on raskauteen? Vai onko mitään? itselläni on melkoisen paha siitepölyallergia ja lääkeitä on pakko syödä, muuten päätyy ensiapuun. Tällä hetkellä syön Duactia, mutta kertokaa ihmeessä jos jokin muu lääkemerkki sopii paremmin odottajalle. Kiitoksia etukäteen vastauksista :)
Allergialääkkeiden vaikutus raskauteen?
20
2659
Vastaukset
- kaikkia
suurimman osan allergialääkkeiden tuoteselostuksissa lukee että ei saa käyttää raskaana ollessaan.. apteekista kysyin, ja sanoivat että ei suositella ollenkaan ilman lääkärin määräystä.. en sitten tiedä onko jotain "erikois"- valmisteita, jotka raskaana oleville käy
- pippi88
pitänee varata aika sitten lekurille ja siellä keskustella tarkemmin...jotakin helpotusta olisi pakko saada, koska tämä minun allergiani on erittäin pahaa.. :/ olen aina vihannut tätä allergikkopuolta itsessäni >:/ se rajoittaa melko paljon tekemisiä ja syömisiäni...ja kamalinta on, että on niin suuri mahdollisuus että tämä geeni periytyy omalle lapselle..
- ettei periydy
pippi88 kirjoitti:
pitänee varata aika sitten lekurille ja siellä keskustella tarkemmin...jotakin helpotusta olisi pakko saada, koska tämä minun allergiani on erittäin pahaa.. :/ olen aina vihannut tätä allergikkopuolta itsessäni >:/ se rajoittaa melko paljon tekemisiä ja syömisiäni...ja kamalinta on, että on niin suuri mahdollisuus että tämä geeni periytyy omalle lapselle..
Mä kans erittäin allerginen, ruoka-aineille ja osalle eläimistä. Oireilee pahana ihottumana, joka tuppaa tulehtumaan aika ajoin. Myöskin atooppinen iho, ja kuinkas ollakaan; lapsi peri sekä atooppisen ihon että allergiat päälle.. on kyllä melko ärsyttävää
- allergikko ja atoopikko
pippi88 kirjoitti:
Ootko kokeillu "sarvikuonta"? Se on ihan mielettömän hyvä!!! Suosittelen lämpimästi!!! Saat sen apteekista. Se on siis sellanen kaatonokkajuttu, johon laitetaan lämmintä vettä ja suolaa ja se puhdistaa nenän. Käytän sitä aina kun on nuha ja saan sillä nenän auki.
Itsellä on nyt raskaana ollessa kaikki allergiaoireet poissa (siis siitepöly, ei ruoka-aine), mutta ihottuma kyllä vaivaa ja siihen oon joutunu käyttämään kortisonirasvoja.
Mutta kipaise apteekkiin ostamaan se sarvikuono!!! - allergikko ja atoopikko
allergikko ja atoopikko kirjoitti:
Ootko kokeillu "sarvikuonta"? Se on ihan mielettömän hyvä!!! Suosittelen lämpimästi!!! Saat sen apteekista. Se on siis sellanen kaatonokkajuttu, johon laitetaan lämmintä vettä ja suolaa ja se puhdistaa nenän. Käytän sitä aina kun on nuha ja saan sillä nenän auki.
Itsellä on nyt raskaana ollessa kaikki allergiaoireet poissa (siis siitepöly, ei ruoka-aine), mutta ihottuma kyllä vaivaa ja siihen oon joutunu käyttämään kortisonirasvoja.
Mutta kipaise apteekkiin ostamaan se sarvikuono!!!ja piti vielä sanoa, että älä vielä huolestu siitä periytyvyydestä. Mä oon itte ihan hirveen allerginen ja meidän esikoinen oli pienenä allerginen, mutta nyt (2 v 4 kk) sillä on menny kaikki allergiat pois ja kateellisena kattelen kun se juo maitoa ja syö raakaa omenaa:-/
- myös..
paha siitepöly allergia ja astma, raskaana ollessa ei saanut syödä mitään allerigialääkettä mutta astmalääkkeitä sai ottaa..
- kaikista
lääkkeistä saattaa aiheutia vauvalle kehityshäiriöitä. sinun kyllä pitäisi keskustella lääkärin kanssa tuosta lääkityksesta. riippuu myös missä vaiheessa raskaus on menossa, että kuinka vaarallisia mikäkin lääke on. Myös tapauskohtaisesti arvioidaan lääkkeen hyödyt äidille ja riskit vauvalle ja punnitaan kannattaako jne.
Turvallisesti voi käyttää paikallisesti vaikuttavia lääkkeitä, elikkä silmätippoja ja nenäsuihkeita. Sitten on apteekeissa ja luontaistuotekaupoissa sellainen kuin nasaleze, laitetaan nenäänm se tekee nenän limakalvoille kalvon, jolloin siitepölyhiukkasia eoi pääse niin paljon kroppaan.
Itselleni lääkäri sanoi, että jos on ihan, ihan pakko niin voi ottaa clarityn tabletin. Tuota duactia ei ollenkaan suositellut, sekin oikein hätätapauksessa.- pippi88
täytyypä kipasta luontaistuotekauppaan ja kysäästä josko löytyys :) niin vähän arvelinkin että duacti saatta olla kiellettyjen listalla.. eilen vielä otin aamulla varahin yhden, mutta siinä tuumailessani kävi mielessä että hetkinen, saiskohan niitä ees syödä :o raskaus on vielä hyvin alkuvaiheessa minulla. itselläni on kans ruoka-aine allergiaa,siitepölyt,osa elukoista ja silti omistan 2 koiraa :)tosin niistä ei ole ilmennyt mitään oireita, mutta taas muiden koirista saattaa alkaa nokka vuotamaan.. toivon todella että oma lapsi säästyisi allergioilta!
- ex-duact käyttäjä
pippi88 kirjoitti:
täytyypä kipasta luontaistuotekauppaan ja kysäästä josko löytyys :) niin vähän arvelinkin että duacti saatta olla kiellettyjen listalla.. eilen vielä otin aamulla varahin yhden, mutta siinä tuumailessani kävi mielessä että hetkinen, saiskohan niitä ees syödä :o raskaus on vielä hyvin alkuvaiheessa minulla. itselläni on kans ruoka-aine allergiaa,siitepölyt,osa elukoista ja silti omistan 2 koiraa :)tosin niistä ei ole ilmennyt mitään oireita, mutta taas muiden koirista saattaa alkaa nokka vuotamaan.. toivon todella että oma lapsi säästyisi allergioilta!
Mulla on myös pahat allergiat ja duactin jouduin lopettamaan jo ENNEN raskautumista. Lääkäri vielä soitti kotiin kun olin uusinut reseptin ja terveyskeskuksen tiedoissa oli että yritän raskautua (kävin siellä virtsatulehduksen vuoksi). Nyt on käytössä vain nenäsumute ja vain hätätapauksessa saa ottaa heinixiä. Alkuraskaudessa ei mielellään ollenkaan koska sikiövauriot tapahtuvat juuri silloin. Ilmanpuhdistin on päällä jatkuvasti ja sisätiloissa olen lähes oireeton. Hommaa ihmeessä ilmanpuhdistimet...
- ........
ex-duact käyttäjä kirjoitti:
Mulla on myös pahat allergiat ja duactin jouduin lopettamaan jo ENNEN raskautumista. Lääkäri vielä soitti kotiin kun olin uusinut reseptin ja terveyskeskuksen tiedoissa oli että yritän raskautua (kävin siellä virtsatulehduksen vuoksi). Nyt on käytössä vain nenäsumute ja vain hätätapauksessa saa ottaa heinixiä. Alkuraskaudessa ei mielellään ollenkaan koska sikiövauriot tapahtuvat juuri silloin. Ilmanpuhdistin on päällä jatkuvasti ja sisätiloissa olen lähes oireeton. Hommaa ihmeessä ilmanpuhdistimet...
Tuo nasaleze juttu ei muuten auta, se on kammottava tuote itse asiassa. Se on selluloosapölyä mitä vedetään nenään. Siitäpä vasta nenä vuotaakin. Ja kai tiedät että tukkoinen nenä on usein alkuraskauden oire niilläkin joilla ei ole mitään allergiaa!
- kotiin
pippi88 kirjoitti:
voi ostaa sellasen ilmanpuhdistimen, joka kerää ilmasta pölyä, siitepölyjä, eläinpölyjä. pari merkkiä saanu allergia ja astmaliiton merkinnän. Toinen ainaki electrolux.
- kolmen äiti
Eihän sitä suositella joka päiväiseen käyttöön, mutta jos on oikein paha tilanne niin cetiriziniä voit käyttää..minulle reseptin kirjoitti neuvolalääkäri ja samoin ystävälleni suositeltiin.
Minulla erittäin paha siitepölyallergia ja terve vauva syntyi ja vaikka imetän käytän lääkitystä:)Edellisissä raskauksissa ei saanut käyttää lääkkeitä, nyt tilanne muuttunut.
Pääasiassa nenäsuihketta ja astmalääkettä käytin mutta myöskin tuota cetiritzin ratiopharmia. - varmaan paremmin
ja luotettavammin kuin me palstan lukijat.noissa lääkejutuissa kannattaa kääntyä aina apteekin/lääkärin puoleen,ne on asiantuntijoita toisin kuin me monet täälä.
- pippi88
tiedän kyllä, että nenän tukkoisuus on normaalia alkuraskaudessa/raskauden aikana, mutta tiedän myös monen vuoden kokemuksen jälkeen minkämoinen tukkoisuus on allergista ja mikä taas normaalia ja tämä minun omani on puhdasta allergiaa. Taidan aivan suosista varata ajan lekurille..
- lääkkeitä mitä
pippi88 kirjoitti:
tiedän kyllä, että nenän tukkoisuus on normaalia alkuraskaudessa/raskauden aikana, mutta tiedän myös monen vuoden kokemuksen jälkeen minkämoinen tukkoisuus on allergista ja mikä taas normaalia ja tämä minun omani on puhdasta allergiaa. Taidan aivan suosista varata ajan lekurille..
voit käyttää raskausaikana.apteekkarin luulisi tietävän mitä voi ja mitä ei voi käyttää raskausaikana.
- lääkärit tietää
lääkkeitä mitä kirjoitti:
voit käyttää raskausaikana.apteekkarin luulisi tietävän mitä voi ja mitä ei voi käyttää raskausaikana.
törmätty siihenkin että ei apteekissa sanota juuta tai jaata...
lääkärit tietää kirjoitti:
törmätty siihenkin että ei apteekissa sanota juuta tai jaata...
Jos lääketehdas, joka lääkkeen on kehittänyt ja lääkettä markkinoi ei ota vastuuta lääkkeen turvallisuudesta raskauden aikana, aika paha apteekissa asiaan on mitään kantaa ottaa. Hyvin vähän on itsehoidossa lääkkeitä, joita saa valmistajan luvalla ilman lääkärin määräystä raskaana käyttää. Lääketehtaat sysäävät vastuun lääkärille, jonka pitää arvioida riski hyöty-suhde. Teratologisesta tietopalvelusta voi myös kysyä neuvoa, siellä uusin tieto lääkkeiden turvallisuudesta raskausaikana.
- Riina_79.
Duactia ei saa käyttää raskauden aikana ilman lääkärin määräystä. Tokihan lääkke on reseptillä ja aina lääkärin määräämä, mutta tilanteen muuttuessa, kun olet raskaana tulee lääkkeen käytöstä ensin neuvotella lääkärin kanssa. On olemassa antihistamiineja, jotka eivät sisällä Duactin toista vaikuttavaa ainetta. Kannattaa varmistaa riittääkö sinun tapauksessa pelkkä antihistaamiini ja mitä lääkäri suosittelee.
- gyne
Allergisen nuhan hoitosekvenssi menee raskausaikana näin:
paikallishoito nenään ja (silmiin) natriumkromoglikaatilla (käsikaupassa Glinor, Lomudal Nasal - vahvempana reseptillä)
jos ei riitä, aloitetaan kortisoninenäsuihkeet, turvallisin on beklometasonidi eli Beclonasal/Beconase tai budesonidi eli Rhinocort
jos edelleenkään ei riitä, uudemman polven antihistamiineista turvallinen on setiritsiini ja väsyttävistä Atarax.
Jos kyseessä on allerginen astma, saatetaan tarvita hengitettäviä kortisoneja (turvallisia)ja avaavia lääkkeitä (turvallisia). Tarvittaessa suun kautta otettava kortisonikuuri auttaa, mutta on alkuraskaudessa aiheuttaa lievästi kohonneen huulihalkioriskin ja loppuraskaudessa pre-eklampsia- ja gestaatiodiabeteksen riskin sekä pienipainoisuutta.
EI LORATADIINIA (esim. Clarityn, yhdistetty epämuodostumiin)
EI yhdistelmiä kuten Duact, niissä efedriini ja muut limakalvoja supistavat voivat vaikuttaa myös istukan verisuonia supistavasti. Nasolin ja vastaavat myös EI SUOSITELTAVIA. Muutenkin niitä saa käyttää vain 7 vrk yhtäjaksoisesti, tai seurauksena on lääketurvotus limakalvoilla ja entistä pahempi olo.
Oireenmukaisena hoitona tukkoisuuteen on sängyn pääpäädyn kohotus ja keittosuolanenätipat.- selevää
itselläni on myös mahoton allergia,ympäri vuoden. keväällä ja kesällä tietty kaikista pahimmoillaan, sanoin asiasta ihan alussa kun tehtiin varhaisultra neuvolalääkärillä, niin kirjotti mulle heinixiä ja jotaki nokkasumutetta. kysyin et voiko käyttää jokapäivä niin meinas et jo vai voipi. pakko kait son luottaa siihen mitä ammatti ihminen sannoo...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492338- 262233
Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161554Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271545- 1241447
- 191093
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71984Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut118963Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89944Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333893