Haluaisin asentaa pieneen peräprutkuuni 4 hv käyttötuntimittarin. Moottorikopassa oleva tankki vaati jatkuva seurantaa ja ajoajan arviointia, ettei pääse 95:nen loppumaan kesken kaiken pahassa paikassa.
Pähkäilin että jos olisi pieni ledinäyttö joka kertoisi moottorin käyttötunnit. Mikäli olen ymmärtänyt oikein käyttötuntimittarit toimivat periaatteella virta sisään moottori mittari juoksee... joten saisiko viriteltyä virran esim. kuolleen miehen kahvasta.
ideoita?
Käyttötuntimittari
8
2531
Vastaukset
- idealisti.
Eiks olisi paaljon helpompi laittaa 5litran varakannu veneeseen? Siitä sitten kaatelis aina kun hörppää tyhjää.
Oikean käyttötuntimittarin kello käy sitä nopeammin mitä enemmän konetta kuormitetaan.
Tuntimittaria käytetään yleisimmin ei ammattiliikenteessä. Tämä kello rullaa tasaiseen aina moottorin käydessä.
Prutkuun tuntimittarin virittely saattaa olla vaikeaa. Ulos saatava sähkö saattaa olla niin raakaa, että se rikkoo kaikki kellot. Regulointi on asiaa osaamattomalle hankalaa.
Voisit yrittää mitata sytkänohjausboksiin menevistä johdoista, jos sieltä löytys sopivaa sähköä. Epäilen, että sun kokemus ei siihen riitä.
Jos koneessa on valovirran ulosotto, niin siitä vois saada sopivasti entsyymiä. Tosim siimä on tuo sähkön raakuus ongelmana sillä jännite vaihtelee kirrosten mukaan.
Kuolleen miehen kahva maadoittaa sytkävirtoja, joten siitä tuskin saat mitään ulos.
Ehdotan sitä varakannua, sillä muutoin homma maksaa helposti sun koneen hinnan.- Peloton Pelle
Moottorissa on 6 ampeerin latausvirta akulle joten yksi vaihtoehto on otta virta siitä mutta se on johdettu akulle joten tarvitaan toinen katkaisin jotta jos moottori ei käy, niin käyntimittari ei pyörisi akun kautta.
diodin kytkeminen max 6 amperin virtakaapeliin vähän arveluttaa.. - kytkijä.
Peloton Pelle kirjoitti:
Moottorissa on 6 ampeerin latausvirta akulle joten yksi vaihtoehto on otta virta siitä mutta se on johdettu akulle joten tarvitaan toinen katkaisin jotta jos moottori ei käy, niin käyntimittari ei pyörisi akun kautta.
diodin kytkeminen max 6 amperin virtakaapeliin vähän arveluttaa..Laita koneen ja akun väliin päävirtakatkaisija. Aina kun käytät konetta, niin käännät "ON" asentoon ja kun sammutat sitten "OFF". Helpoin tapa.
Toinen vaihto on tuon diodin kytkeminen. Virran määrällä ei ole mitään tekemistä diodin kytkennän kanssa. Ainoa tekijä joka vaikuttaa on tuntimittarin jännitealue (tuntikellot toimivat hyvin pienellä virralla eli teho on pieni), jolla se toimii. Akku onneksi rauhoittaa vaihteluja. Kytke pikku diodi estosuuntaan akkuun päin, niin tuntikello saa sähköä vain kun mylly sitä tuottaa.
Etsi kello joka toimii laajalla jännitealueella esim 6-18V. Mittaa koneen tyhjäkäynnillä tuottama jännite. Toisaalta tuntikellolla polttoaineen kulutuksen arvioiminen on kyllä hyvin epävarmaa. - hännätön
kytkijä. kirjoitti:
Laita koneen ja akun väliin päävirtakatkaisija. Aina kun käytät konetta, niin käännät "ON" asentoon ja kun sammutat sitten "OFF". Helpoin tapa.
Toinen vaihto on tuon diodin kytkeminen. Virran määrällä ei ole mitään tekemistä diodin kytkennän kanssa. Ainoa tekijä joka vaikuttaa on tuntimittarin jännitealue (tuntikellot toimivat hyvin pienellä virralla eli teho on pieni), jolla se toimii. Akku onneksi rauhoittaa vaihteluja. Kytke pikku diodi estosuuntaan akkuun päin, niin tuntikello saa sähköä vain kun mylly sitä tuottaa.
Etsi kello joka toimii laajalla jännitealueella esim 6-18V. Mittaa koneen tyhjäkäynnillä tuottama jännite. Toisaalta tuntikellolla polttoaineen kulutuksen arvioiminen on kyllä hyvin epävarmaa.Vaikuttaa, ettei noissa ohjeissa ollut päätä eikä häntää. Ainakaan minä en ymmärtänyt.
Kytkemällä latausjohtoon diodi moottorin ja akun väliin, ja ottamalla kellon käyttösähkö diodin moottorinpuoleisesta päästä, saadaan kellolle sähköä vain koneen käydessä. Diodi ei edes heikennä merkittävästi latausta, joka on suurella varmuudella säätämätön.
Se on sitten eri asia mitä kello kertoo. - hännällinen
hännätön kirjoitti:
Vaikuttaa, ettei noissa ohjeissa ollut päätä eikä häntää. Ainakaan minä en ymmärtänyt.
Kytkemällä latausjohtoon diodi moottorin ja akun väliin, ja ottamalla kellon käyttösähkö diodin moottorinpuoleisesta päästä, saadaan kellolle sähköä vain koneen käydessä. Diodi ei edes heikennä merkittävästi latausta, joka on suurella varmuudella säätämätön.
Se on sitten eri asia mitä kello kertoo.Jos kytket diodin latausjohdon ja moottorin väliin, niin diodi pudottaa latausjännitettä ja tarvitaan virrankestoltaan suurempi malli. Vaikka diodin pudottama jännite on pieni, niin pikku prutkun laturin teho on niin vaatimaton, että kaikki kannattaa suunnata akulle. Miksei laittaisi pikku diodia vain kellon johtimeen? Tällöin mahdollisessa vikatilanteessa vain kello putoaa pois pelistä.
- elektroniikkaerkki
hännällinen kirjoitti:
Jos kytket diodin latausjohdon ja moottorin väliin, niin diodi pudottaa latausjännitettä ja tarvitaan virrankestoltaan suurempi malli. Vaikka diodin pudottama jännite on pieni, niin pikku prutkun laturin teho on niin vaatimaton, että kaikki kannattaa suunnata akulle. Miksei laittaisi pikku diodia vain kellon johtimeen? Tällöin mahdollisessa vikatilanteessa vain kello putoaa pois pelistä.
Mikäli moottorin virran ulostulo lataa akkua niin siellä on silloin tasasuuntaaja tekemässä latauspuolan vaihtovirrasta akun vaatimaa tasavirtaa.
Etsi koneesta ne johdot jotka vievät puolasta tasasuuntaajalle, niissä kulkee siis vaihtovirtaa. Näihin piuhoihin (tasasuuntaajan vaihtovirtanapoihin)laitat pienen tasasuuntaajasillan vaihtovirtanavat, napaisuudella ei ole väliä. Niitä saa halvalla elektroniikkaliikkeistä. Tämä pikkutasuri tekee sitten mittarin kaipaamaa tasavirtaa jonka plussan ja miikan kytket mittariin. Koneen alkuperäinen tasasuuntaaja estää akun virran pääsyn mittarille ja mittari pyörii vain silloin kun kone käy ja tuottaa virtaa.
Autotarvikeliikkeissä on tuntimittareita myynnissä eikä edes VDO maksa monta kymppiä. Sitäkin saa sellaisena jossa on numerolaskurin lisäksi viisari joka kiertää tunnissa yhden kerran.
Onhan systeemi 12 volttinen, silloin toimii. Ei 6 V. - hännätön
elektroniikkaerkki kirjoitti:
Mikäli moottorin virran ulostulo lataa akkua niin siellä on silloin tasasuuntaaja tekemässä latauspuolan vaihtovirrasta akun vaatimaa tasavirtaa.
Etsi koneesta ne johdot jotka vievät puolasta tasasuuntaajalle, niissä kulkee siis vaihtovirtaa. Näihin piuhoihin (tasasuuntaajan vaihtovirtanapoihin)laitat pienen tasasuuntaajasillan vaihtovirtanavat, napaisuudella ei ole väliä. Niitä saa halvalla elektroniikkaliikkeistä. Tämä pikkutasuri tekee sitten mittarin kaipaamaa tasavirtaa jonka plussan ja miikan kytket mittariin. Koneen alkuperäinen tasasuuntaaja estää akun virran pääsyn mittarille ja mittari pyörii vain silloin kun kone käy ja tuottaa virtaa.
Autotarvikeliikkeissä on tuntimittareita myynnissä eikä edes VDO maksa monta kymppiä. Sitäkin saa sellaisena jossa on numerolaskurin lisäksi viisari joka kiertää tunnissa yhden kerran.
Onhan systeemi 12 volttinen, silloin toimii. Ei 6 V.Toi ohje toimii toisin kuin "hännällisen" ohje.
Se latausjohtoon sarjaan tuleva diodi ei vaikuta mitään koska laturin jännite nousee virran pienentyessä jolloin virta kasvaa :)) Kyseisen moottorin laturissa ei ole jännitesäätöä. Eikä 6 ampeeria kestävä diodikaan maksa kuin 2€. - moottorimies minäkin
hännätön kirjoitti:
Toi ohje toimii toisin kuin "hännällisen" ohje.
Se latausjohtoon sarjaan tuleva diodi ei vaikuta mitään koska laturin jännite nousee virran pienentyessä jolloin virta kasvaa :)) Kyseisen moottorin laturissa ei ole jännitesäätöä. Eikä 6 ampeeria kestävä diodikaan maksa kuin 2€.Luuletko, että alkuperäinen kyselijä osaa etsiä johdot ja juotella tasurit paikoilleen? Tuskin sillä muutoin ei olisi kysellyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961896- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693