Syön normaalisti refluksiin aamuisin yhden 40 mg nexium-tabletin. Nyt olen kuitenkin huomannut, että lievää närästystä esiintyy aamuöisin ja aamuisin ennen kuin olen noussut sängystä. Olen ajatellut syyksi, että nexiumin teho on aika pieni silloin, kun se on otettu jo edellisenä aamuna. Nyt olen ottanut lisäksi yhden 20 mg nexium-tabletin iltaisin. Se on auttanut aamuiseen närästykseen, mutta alavatsani tuntuu aralta, ehkä runsaasta lääkemäärästä johtuen. Onko muilla näin iso lääkeannos käytössä ja miten se toimii? Onko sivuoireita? Itselläni ei ole kurkkurefluksia.
Nexiumin annoskoko
13
5463
Vastaukset
- R.potilas
Mielestäni lääkärini sanoi että Nexium40 kannattee ottaa ainakin pari tuntia ennen nukkumaan menoa, jotta se tehois yöllä. Sitten hän kertoi että Nexium40 ei saa ottaa kuin yhden päivässä.
Onneksi olen pistänyt elämäni siihen kuntoon että mun ei tarvitse sitä Nexium40 ottaa, kuin tarpeeseen. Sitten kun nuo lääkkeet loppuu, niin en hae ollenkaan niitä uudestaan.- :-O
Millä konstilla pääsit eroon Nexiumista??
Millä konstilla "pistit elämäsi siihen kuntoon"?
- Mhmm
Minulla on juuri päinvastoin, eli iltaisin otan aina yhden 40 mg Nexium-tabletin ja vaikutus lakkaa joskus puolen päivän aikaan, jolloin kurkku kipeytyy hieman (eli minulla taitaa olla kurkkurefluksi). Lääkäri kyllä sanoi, että tabletti on hyvä ottaa iltaisin, koska yöllä haponeritys on suurimmillaan vaikkei tuntisikaan niin.
- maksimiannos
vuorokaudessa on se 40mg. En tiedä, mitä haittoja tulee jos käyttää liian isoa annosta, mutta ehkä ei kannattaisi ainakaan lääkäriltä kysymättä. Entä jos ottaisit Nexiumin vain iltaisin?
- sanoi
että tarvittaessa voi ottaa kaksi nexiumia esim. aamulla ja illalla. Mut olen huomannut, että jos käyn nukkumaan aivan tyhjällä mahalla, herään aamulla oireettomana ja seuraava päiväkin sujuu paremmin, vaikka söisikin vähän "kiellettyjä aineita".
Itselläni kaksi nexiuma per päivä ei auta jos käyn nukkumaan niin että mahaan jää vielä ruokaa.- R.potilas
Minkä vahvuinen sun Nexium lääke on ?
- ---
R.potilas kirjoitti:
Minkä vahvuinen sun Nexium lääke on ?
siis tarkoitin, että 40mg nexiumia kaks päivässä. Mutta niitä ei pidä ottaa yhtäaikaa, koska lääkäri selitti että vaikka ottaisinkin kovissa oireissa kaksi 40mg tablettia yhtäaikaa teho ei parane kuitenkaan. (en nyt osaa selittää asiaa yhtä hienosti kuin lääkäri, kun en muista miten se meni..)
- R.potilas
--- kirjoitti:
siis tarkoitin, että 40mg nexiumia kaks päivässä. Mutta niitä ei pidä ottaa yhtäaikaa, koska lääkäri selitti että vaikka ottaisinkin kovissa oireissa kaksi 40mg tablettia yhtäaikaa teho ei parane kuitenkaan. (en nyt osaa selittää asiaa yhtä hienosti kuin lääkäri, kun en muista miten se meni..)
Juu, kyllä se on ihan totta, Nexiumin annosta voi nostaa lääkärin luvalla.
Mulle kuitenkin kävi näin:
Lääkäri hieman säikähti kun mä kerroin hänelle että olen ottanut 2 Nexium40 taplettia vuorokaudessa kun maha kiukuttelee. Lääkäri siinä sitten mulle selitteli että ei sitä saa ottaa kuin kerran päivässä.
En minäkään niitä kerralla ottanut vaan muutama tunti välissä. - lääkkeensyöjä
R.potilas kirjoitti:
Lääkäri hieman säikähti kun mä kerroin hänelle että olen ottanut 2 Nexium40 taplettia vuorokaudessa kun maha kiukuttelee. Lääkäri siinä sitten mulle selitteli että ei sitä saa ottaa kuin kerran päivässä.
En minäkään niitä kerralla ottanut vaan muutama tunti välissä.Minulle lääkäri käski nimenomaan syödä aamulla nexiumin. Mulla onkin yleensä ollut eniten oireita päivällä, mutta nyt oireisto on pahentunut. Oon menossa lääkäriin juttelemaan asiasta. Ehkä se ei oo kovin mielissään että otin oma-alotteisesti suurempaa annoskokoa...Voisin kokeilla tuota iltasyömisen vähentämistä, olen yrittänyt vähentää sitä, mutta se on vaikeaa, kun ennen tätä sairautta totuin menemään aika täydellä mahalla nukkumaan, ja olin kova syömään iltaisin.
- ------
R.potilas kirjoitti:
En minäkään niitä kerralla ottanut vaan muutama tunti välissä.yksi nexium 40mg vaikuttaa noin 16 tuntia. eli vasta sitten kun vaikutus loppuu tai on loppumaisillaan otan yleensä uuden. Mutta ei kannata ominpäin nostaa lääkkeen määrää.
Ainahan se ruokavalion muutos on parempi vaihtoehto kuin lääkkeiden syönti. - huomioi vaik.ajat
Määrä ihan ok - huolehdi ruokavaliostasi kunnolla ettei
maha mene sekaisin (ripuli/ummetus). Se 4o mg on se "perusannos" -
lääkettä määrätään paljon enemmänkin.
(jollakin oli ennen
leikkausta 3 x 40 mg annostus).
40 mg vaikutusaika runsaat 16 h,
20 mg runsaat 12h - idea olisi kaiketi
saada vrk ympäri lääkityksen alaisuuteen.
Ainakin siihen kurkkurefluksiin pitäisikin
määrätä aggresssivisempi annos heti alusta
eli 2 x 40 mg. Suomessa maininta on ollut
vain yhden lääkärin artikkelissa
(se turkulainen kurkkulääkäri guru Elina Sala/sola, joka on erikoistunut refluksiin -
ja on selvästikin lukenut alan tämän vuosisadan
tutkimukset). Itsellä aamulla 40 mg tuntia ennen
aamiaista (ylärefluksi-ihmisillä refluksointi
usein päivän aikana) ja 20 mg tuntia ennen
iltasyöntiä. Tämän lisäksi n. 3 tuntia syönnin ja nukkumaanmenon välillä. - refluksikurkku
lääkkeensyöjä kirjoitti:
Minulle lääkäri käski nimenomaan syödä aamulla nexiumin. Mulla onkin yleensä ollut eniten oireita päivällä, mutta nyt oireisto on pahentunut. Oon menossa lääkäriin juttelemaan asiasta. Ehkä se ei oo kovin mielissään että otin oma-alotteisesti suurempaa annoskokoa...Voisin kokeilla tuota iltasyömisen vähentämistä, olen yrittänyt vähentää sitä, mutta se on vaikeaa, kun ennen tätä sairautta totuin menemään aika täydellä mahalla nukkumaan, ja olin kova syömään iltaisin.
Se iltasyönti lisää portin painetta, joten
yritä päästä siitä ehdottomasti eroon.
Lääkityksen lisäksi tiukka dieetti päälle
ja noi tavalliset sänky ym jutut.
Entisenä iltasyöppönä opetin itselleni
tekniikkaa niin että jos söin vaikka esim klo 11
jotain, sain mennä nukkumaan todellakin vasta 3 h
päästä (herätys aina kuudelta) - n. viikko aamuja
silmät ristissä ja opit menivät perille.
Itsekuria se kyllä vaati.
Muista pitkä kokeiluväli - pari kuukautta ainakin.
Jos sun tauti on tarpeeksi "lievä" (tai syöt erittäin ei- refluksiystävällisesti), voi olla
jopa että oireet häipyvät tiukalla dietillä (näin lähinnä tutkimusten mukaan siis vain lievissä
refluksitapauksissa). - lääkkeensyöjä
huomioi vaik.ajat kirjoitti:
Määrä ihan ok - huolehdi ruokavaliostasi kunnolla ettei
maha mene sekaisin (ripuli/ummetus). Se 4o mg on se "perusannos" -
lääkettä määrätään paljon enemmänkin.
(jollakin oli ennen
leikkausta 3 x 40 mg annostus).
40 mg vaikutusaika runsaat 16 h,
20 mg runsaat 12h - idea olisi kaiketi
saada vrk ympäri lääkityksen alaisuuteen.
Ainakin siihen kurkkurefluksiin pitäisikin
määrätä aggresssivisempi annos heti alusta
eli 2 x 40 mg. Suomessa maininta on ollut
vain yhden lääkärin artikkelissa
(se turkulainen kurkkulääkäri guru Elina Sala/sola, joka on erikoistunut refluksiin -
ja on selvästikin lukenut alan tämän vuosisadan
tutkimukset). Itsellä aamulla 40 mg tuntia ennen
aamiaista (ylärefluksi-ihmisillä refluksointi
usein päivän aikana) ja 20 mg tuntia ennen
iltasyöntiä. Tämän lisäksi n. 3 tuntia syönnin ja nukkumaanmenon välillä.Voisin kokeilla nyt tiukentaa tuota ruokavaliota iltasyömisen osalta. Aina välillä onnistun olemaan syömättä 3 h ennen nukkumaanmenoa, välillä en. Se ei taida riittää...Kyllähän tuo isomman lääkeannoksen syöminen tulee aika tyyriiksi, niin olisi parempi jos pärjäisi ilman sitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302255
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261968Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121509Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121347Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 951066
- 17987
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752