Automyyjien suusta

pohjanoteerauksia

Kun menette autoliikkeeseen ja "kauppaatte" omaa käytettyä autoanne vaihdossa, niin silloinhan se yleensä alkaa - enemmän tai vähemmän hienovarainen autonne mollaus ja vikojen havainnointi myyjän toimesta, eli esipuhe sille miksi autostanne ei kovinhyvin voi enää maksaa.

Osa on varmaankin ihan perusteltua, mutta kertokaahan omakohtaisia kokemuksia ja pohjanoteerauksia ?

198

306589

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • naurattaa

Ekalla kerralla kun myin autoani, katseli myyjä auton valkoista konepeltiä ja ihmetteli "onkos tuo maalattu kun se noin omituisesti peilailee".

Tänään tarjosin erästä toista autoani ja eri myyjä kylläkin totesi "erikoisia kivenhakkaumia, täytyy koko konepelti maalata"... hauskaa vaan että nuo "kivenhakkaumat" lähtevät kynnellä raaputtamalla pois, eli pelkkää likaa...

• joro

manuaalinen ilmastointi. Automaattinen on nykyään niin monessa".

Kaveri ei muuta keksinyt, kun autossani oli kaikki tarpeelliset varusteet ja vähän extraa. Join kahvit ja jatkoin kesälomaani.

• kerrankesäl
        joro kirjoitti:

manuaalinen ilmastointi. Automaattinen on nykyään niin monessa".

Kaveri ei muuta keksinyt, kun autossani oli kaikki tarpeelliset varusteet ja vähän extraa. Join kahvit ja jatkoin kesälomaani.

pandaa kauppasin eräälle jobbarille hesassa...kaveri ihmetteli miten se oli kestänyt ajaa keskisuomesta asti hesaan, kommentoi viel, että kannattaisi jättää se parkkipaikalle ja kävellä pois. eh, en jättäny, myin sen 3500markalla pörssin kautta.

• hmm...
        kerrankesäl kirjoitti:

pandaa kauppasin eräälle jobbarille hesassa...kaveri ihmetteli miten se oli kestänyt ajaa keskisuomesta asti hesaan, kommentoi viel, että kannattaisi jättää se parkkipaikalle ja kävellä pois. eh, en jättäny, myin sen 3500markalla pörssin kautta.

Kymmeniä vuosia sitten isäni oli ajanut kolarin mb:llä ja sen johdosta oltiin vakuutusyhtiön tarkastajan kanssa paikallisessa mersuliikkeessä. Korjaukseen käytettävistä osista tuli vähän kinaa, olisivatko ne ns. a vai b -osia. Vehon varaosapäällikkö lähti varastoon selvittelemään osien saatavuuksia jne. ja tokaisi siinä matkalla isälleni että "eiköhän kuseteta tota ukkoa ja laitetaan siihen b-osat vaikka papereissa olisi maininta a-osista ei se kuitenkaan mitään huomaa" Vehon ukko oli jokseenkin punainen kun tajusi että hänen mukaansa varastolle lähti asiakas eikä vakuutusyhtiön edustaja!

• seat

VW myyjä haukkui Seattini niin maan rakoon, että päädyin siihen tulokseen ettei VAG voi osata autoja tehdä.. eli tuli konsernin vaihto eteen.

• dfgh

...eikös ollutkin??

• seat
        dfgh kirjoitti:

...eikös ollutkin??

www.porhonautoliike.fi

• Huh hah hei

"aijai tässä on automaattivaihde, tämä laskee vähän hintaa kun ei ole automaateista kysyntää"

Seuraava autoliike: " Aha automaatti, se tietysti nostaa vähän arvoa.

Kaupat tuli ja auto myytiin liikkeestä ulos jo seuraavana päivänä. Uusi omistaja kyseli auton historiasta ja sehän oli kunnossa.

• Tapahtui Turussa

Olin tossa kesällä katselemassa renkaita eräässä
        rengasliiikkeessä,kysyin onko muita merkkejä
        kuin tätä korealaista ja se tais olla vikatikki,kun myyjä aloitti:mitäs vikaa tässä sitten on, tää on maailman suurin rengas valmistaja ja hyvät on renkaat. Et taida tietää mitä olet hakemassa
        katselet vaan mikä koko, onko liian kallis yms.. perääni huudellen kuin pikkupojat konsanaan.
        Menin tien toiselle puolelle ja ostin renkaat sieltä,sanoivat miehen ajelleen ennenkin asiakkaita heille.

• joskus näinkin päin ;-))

Hyviä on jutut täällä ... joten tarvitsee kertoa päinvastainen tapaus vastapainoksi. Kuvannee kuitenkin autokauppiaden "urpoutta", ja miksi tällaisen tapauksen jälkeen naama saattaa olla "norsunvitulla" seuraavan asiakkaan kanssa :

1998 päätin vaihtaa puolitoista vuotta palvelleen Mazda 626 (-92 tms.) uuteen Mondeoon. Ei kun kaupantekoon Tampereelle Auto-Kivitilaan. Asiallinen vastaanotto, ja kun kerroin aikeistani myyjän ilme muuttui aurinkoiseksi. Meni siinä sitten lärpättämään, että heillä on bonuskausi katkolla huomenna, ja nyt yksi mittareista on ollut paljonko "ei Fordeja" saadaan vaihtoautoina (markkina osuuden valtausta siis) ... ovat muutaman auton jäljessä seuraavasta portaasta. Ilouutinen minulle, lopun arvaattekin ... kannaltani hyvitys oli mainio, hieman enemmän suurempi mitä kärrystä lähes 50 tkm aikaisemmin (tosin suorakauppa silloin).

Vaan tarina jatkuu ... tilaamani 1,8 aut. Mondeo STW oli määrä luovuttaa "lähi viikkoina", kun saan myyjältä puhelun. Oli sattunut pieni moka hänelle, tehdas oli päättänyt lopettaa automaatin laittamisen 1,8 litraiseen Mondeoon (hyvä idea sinänsä). Kesälomat pukkaavat tehtaalla päälle, eikä ollut saanut minua kiinni ... oli sitten ollut omatoiminen ja korjannut tilaukseni 2,0 litraiseksi (automaatilla), jotta olisi vain kuukauden myöhästyminen edessä.

Alkoi sitten kyselemään, mitenkäs tämä maksupuoli ja kompensointi hoidetaan. Silloin iski pikku piru mieleeni ... kohteliaasti kerroin, että hieman suurempi polttoaineen kulutus ei minua niin paljoa haittaa, ettäkö liikkeen tarvitsisi hyvittää tästä. Myyjä nikotteli, ja kertoi mitä kompensoinnilla oli tarkoittanut (oliko eroa nyt sitten jotain vajaa kymmentuhatta mummon markkaa, en muista tarkkaan). Kerroin, että olemme tehneet kaupat ao. autosta, hyväksyn sen että se onkin erituote mitä minulle on myyty. Mitään en maksa lisää. Jos tahtovat, voivat sitten vaikka vaihtaa siihen uuden 1,8 moottorin kaksi litraisen.

Näiden kahden yhteensattuman tuloksena olin tyytyväinen Mondeon omistaja ... tietäen että tämä sattuu "only once in a lifetime".

• Ana
        joskus näinkin päin ;-)) kirjoitti:

Hyviä on jutut täällä ... joten tarvitsee kertoa päinvastainen tapaus vastapainoksi. Kuvannee kuitenkin autokauppiaden "urpoutta", ja miksi tällaisen tapauksen jälkeen naama saattaa olla "norsunvitulla" seuraavan asiakkaan kanssa :

1998 päätin vaihtaa puolitoista vuotta palvelleen Mazda 626 (-92 tms.) uuteen Mondeoon. Ei kun kaupantekoon Tampereelle Auto-Kivitilaan. Asiallinen vastaanotto, ja kun kerroin aikeistani myyjän ilme muuttui aurinkoiseksi. Meni siinä sitten lärpättämään, että heillä on bonuskausi katkolla huomenna, ja nyt yksi mittareista on ollut paljonko "ei Fordeja" saadaan vaihtoautoina (markkina osuuden valtausta siis) ... ovat muutaman auton jäljessä seuraavasta portaasta. Ilouutinen minulle, lopun arvaattekin ... kannaltani hyvitys oli mainio, hieman enemmän suurempi mitä kärrystä lähes 50 tkm aikaisemmin (tosin suorakauppa silloin).

Vaan tarina jatkuu ... tilaamani 1,8 aut. Mondeo STW oli määrä luovuttaa "lähi viikkoina", kun saan myyjältä puhelun. Oli sattunut pieni moka hänelle, tehdas oli päättänyt lopettaa automaatin laittamisen 1,8 litraiseen Mondeoon (hyvä idea sinänsä). Kesälomat pukkaavat tehtaalla päälle, eikä ollut saanut minua kiinni ... oli sitten ollut omatoiminen ja korjannut tilaukseni 2,0 litraiseksi (automaatilla), jotta olisi vain kuukauden myöhästyminen edessä.

Alkoi sitten kyselemään, mitenkäs tämä maksupuoli ja kompensointi hoidetaan. Silloin iski pikku piru mieleeni ... kohteliaasti kerroin, että hieman suurempi polttoaineen kulutus ei minua niin paljoa haittaa, ettäkö liikkeen tarvitsisi hyvittää tästä. Myyjä nikotteli, ja kertoi mitä kompensoinnilla oli tarkoittanut (oliko eroa nyt sitten jotain vajaa kymmentuhatta mummon markkaa, en muista tarkkaan). Kerroin, että olemme tehneet kaupat ao. autosta, hyväksyn sen että se onkin erituote mitä minulle on myyty. Mitään en maksa lisää. Jos tahtovat, voivat sitten vaikka vaihtaa siihen uuden 1,8 moottorin kaksi litraisen.

Näiden kahden yhteensattuman tuloksena olin tyytyväinen Mondeon omistaja ... tietäen että tämä sattuu "only once in a lifetime".

Ei ole Mondeo-myyjällä helppoa. Tuttuni osti uuden 1.6 Mondeon v. 1997. Vasta n. vuoden kuluttua huomattiin huollossa että auto onkin 1.8. Auto oli myyty tietysti 1.6:n hinnalla! Tämäkin voi sattua kohdalle vain kerran elämässä. Sen verran tapaus harmitti piirimyyjää, että myöhemmin hyvitystarjous oli kuulemma "naurettava".

• Lähisukulainen
        Ana kirjoitti:

Ei ole Mondeo-myyjällä helppoa. Tuttuni osti uuden 1.6 Mondeon v. 1997. Vasta n. vuoden kuluttua huomattiin huollossa että auto onkin 1.8. Auto oli myyty tietysti 1.6:n hinnalla! Tämäkin voi sattua kohdalle vain kerran elämässä. Sen verran tapaus harmitti piirimyyjää, että myöhemmin hyvitystarjous oli kuulemma "naurettava".

Siskoni perhe osti 1.6 litraisen Mondeon muutaman vuoden vanhana ja 60 tuhatta ajettuna. Kaupanteon jälkeen moottori kirjaimellisesti levisi, syynä valmistusvirhe. En ole tekniikkaihmisiä, mutta mieleeni jäi lause, että "kampiakseli tuli läpi". Mitä sitten tarkoittaneekaan. Joka tapauksessa: Mondeoon tuli takuuna täysin uusi kone :)

• Randy

Edellinen auto oli myyjän mielestä liian siisti, epäili ylimaalatuksi (tutkivat autoa liikkeen pihalla parhaimmillaan kolmen kaverin avulla). Tosin olin kyllä juuri ennen liikkeeseen tuloa käynyt pesemässä auton, mutta olettaisi myyjän (ammattilaisena?) huomaavan esim. konepellin kiveniskemistä ja maalipinnan pyörrejäljistä että maalipinta on tehtaan jäljiltä. No, ainakin opin itse sen, etten enää vie autoa putipuhtaana liikkeeseen tarjolle.

Lopullisesti kaupanteko myyjän kanssa meni puihin, kun myyjä yritti kaupata reilusti kalliimpaa mallia, koska halvempaan ei kuulemma saa ilmastointia. Oliko tuo sitten puhdas erehdys, en tiedä, mutta toisen paikkakunnan liikkeestä kyllä sain tarjouksen halvemmastakin mallista ilmastoinnilla.

Samassa liikkeessä eräällä toisella myyjällä taas ei ollut mitään aavistusta siitä, saako uuteen autoon vakionopeudensäätimen jälkiasennettuna halvemmalla, "en ole kyllä ikinä kuullut, aina ne on tehdasasenteisina tilattu...". Kumma kyllä, huollon puolelta kun asiaa kysyi niin saman tien tuli vastauksena että onnistuu ja hinta olisi jäänyt alle puoleen tehdasvarusteen hinnasta. Eli, joko myyjä ei halunnut kertoa halvemmasta jälkiasennusmahdollisuudesta tai sitten huolto ja automyynti eivät keskustele keskenään.

• Color

Kauppasin valkoista autoani, johon myyjä totesi että on vähän väärä väri... ei ole oikein valkoiselle kysyntää.

Kyllä niitä valkoisia autoja kuitenkin pirusti näkyy liikenteessä olevan.

• Pasu

Myyjä ei tässä tapauksessa vedättänyt. Olimme ostamassa uutta autoa ja mietimme väriä. Myyjä sanoi että kaikki muut käy mutta valkoisesta hän ei tulevaisuudessa hyvitä yhtäpaljon. Uskoin koska tässä tilanteessa myyjäl lä ei ollut syytä puhua potaskaa.

• ostako

On järjen köyhyyttä valita uuteen autoon väriksi valkoinen, kun on varaa valita.
        Valkoinen auto kertoo kaikenlaisen tyylin tajuttomuudesta huipussaan, ja siitä ettei ostajalla ole lainkaan silmää väreille.
        Valkoinen ei ole minkään värinen, se vain on. Valkoisen auton omistajat, voitte olla varmoja ettei autonne näytä yhtään miltään.
        Kaikki muut värit sopisivat autoonne paremmin. Siksi siitä myös maksetaan vähemmän.
        Auton ostoni ei milloinkaan kohdistu valkoiseen yksilöön oli auto sitten käytetty tai uusi. Ei edes väkipakolla...

• Igaunija
        ostako kirjoitti:

On järjen köyhyyttä valita uuteen autoon väriksi valkoinen, kun on varaa valita.
        Valkoinen auto kertoo kaikenlaisen tyylin tajuttomuudesta huipussaan, ja siitä ettei ostajalla ole lainkaan silmää väreille.
        Valkoinen ei ole minkään värinen, se vain on. Valkoisen auton omistajat, voitte olla varmoja ettei autonne näytä yhtään miltään.
        Kaikki muut värit sopisivat autoonne paremmin. Siksi siitä myös maksetaan vähemmän.
        Auton ostoni ei milloinkaan kohdistu valkoiseen yksilöön oli auto sitten käytetty tai uusi. Ei edes väkipakolla...

...ainakin sinulla! Värihän on makuasia, vai mitä?
        Useassa maassa valkoinen on yksi suosituimmista väreistä, tiesitkös sitä? Esim. Etelä-Afrikassa autokannasta hyvin suuri osa on väriltään valkoisia, mistäköhän johtuu? Kertooko se mielestäsi jotain eteläafrikkalaisten tyylitajuttomuudesta vai ko. värin käytännöllisyydestä Afrikan paahtavan auringon alla? Eipä silti, MIELESTÄNI valkoinen on kaunis väri Pohjolan taivaan allakin.

• Keke
        Igaunija kirjoitti:

Useassa maassa valkoinen on yksi suosituimmista väreistä, tiesitkös sitä? Esim. Etelä-Afrikassa autokannasta hyvin suuri osa on väriltään valkoisia, mistäköhän johtuu? Kertooko se mielestäsi jotain eteläafrikkalaisten tyylitajuttomuudesta vai ko. värin käytännöllisyydestä Afrikan paahtavan auringon alla? Eipä silti, MIELESTÄNI valkoinen on kaunis väri Pohjolan taivaan allakin.

Anna kun arvaan.
        Sulla on valkoinen Lada ?

• Igaunija
        Keke kirjoitti:

Anna kun arvaan.
        Sulla on valkoinen Lada ?

Autoni on kullanvärinen. Vaimoni auto on tummanvihreä. Moottoripyöräni on musta. Yhdenkään em. merkki ei ole Lada.
        Valkoinen väri autossa vain sattuu mielestäni olemaan tyylikäs. Se on minun mielipiteeni.

• Apinas
        ostako kirjoitti:

Valkoinen sisältää kaikki mahdolliset värit, muuten ei ole valkoinen.

Sellaisen omistajalla on muita ihmisiä laajempi värikäsitys.

• viileä
        ostako kirjoitti:

Suomen kesien helle-jaksot ovat yleensä niin lyhyitä, ettei ilmastointia kannata hankkia (mieluummin talveksi webasto/eberi).

Mittasimme kaverini kanssa viime kesänä autojemme pintalämpötilat minun autossa 74C ja kaverin 38C (minun auto on met.viininpun., kaverin valkoinen). Sisäilman lämpötilat olivat minun 65C, kaverin 32C (autossani sisusta tumma, kaverilla vaalean harmaa).

Autot olivat seisseet auringossa yhtä kauan vierekkäin.

...seuraava autoni on valkoinen

• pelle
        Apinas kirjoitti:

valkoisessa ei ole mitään väriä, mustassa on kaikki värit! opiskele ennen kuin selität.

• ostako
        Igaunija kirjoitti:

Valkoinen auto näyttää pesua seuraavana päivänä likaiselta. Niin, ja suomalainen voisi kyllä afrikkalaisen sijaan jo alkaa ajattelemaan muutakin kuin käytännöllisyyttä.
        Olen muuten tuulipuvuista samaa mieltä kuin tuosta valkoisesta auton väristä, noin niinkuin tyylistä ja käytännöllisyydestä kun puhutaan. Olisi parempi ostaa ennemmin ilmastointi kuin valkoista maalia, jos pääsee varustelistalta ruksimaan. Hoidon kannalta valkoinen maali ei ole yhtään helpompi kuin muut värit.

• takaisin
        Igaunija kirjoitti:

Autoni on kullanvärinen. Vaimoni auto on tummanvihreä. Moottoripyöräni on musta. Yhdenkään em. merkki ei ole Lada.
        Valkoinen väri autossa vain sattuu mielestäni olemaan tyylikäs. Se on minun mielipiteeni.

...eikä myöskään vaimosi tai poikaystäväsi merkkikään ole toivottavasti lada :D

• tässä oppia

• vuoksi
        ostako kirjoitti:

Valkoinen auto näyttää pesua seuraavana päivänä likaiselta. Niin, ja suomalainen voisi kyllä afrikkalaisen sijaan jo alkaa ajattelemaan muutakin kuin käytännöllisyyttä.
        Olen muuten tuulipuvuista samaa mieltä kuin tuosta valkoisesta auton väristä, noin niinkuin tyylistä ja käytännöllisyydestä kun puhutaan. Olisi parempi ostaa ennemmin ilmastointi kuin valkoista maalia, jos pääsee varustelistalta ruksimaan. Hoidon kannalta valkoinen maali ei ole yhtään helpompi kuin muut värit.

vaikkapa musta väri: se vasta näyttääkin seuraavana päivänä likaiselle joka ikisen pölyhiukkasen loistaessa esiin pinnalta.

• Impe
        viileä kirjoitti:

Suomen kesien helle-jaksot ovat yleensä niin lyhyitä, ettei ilmastointia kannata hankkia (mieluummin talveksi webasto/eberi).

Mittasimme kaverini kanssa viime kesänä autojemme pintalämpötilat minun autossa 74C ja kaverin 38C (minun auto on met.viininpun., kaverin valkoinen). Sisäilman lämpötilat olivat minun 65C, kaverin 32C (autossani sisusta tumma, kaverilla vaalean harmaa).

Ilmastoinnille on käyttöä keväästä syksyyn. Kantelepas jotain tavaroita kesällä ja sitten istut vaikka 35 asteiseen autoon ja lähdet tyytyväisenä ajamaan vaikka 100km. Kyllä varmasti vituttaa ja on tukahduttava fiilis.

Mitä tulee vaaleisiin penkkeihin, niin eipä ne varmaan kovin kauniita ole muutaman vuoden jälkeen, kun tummuvat kaikesta scheissesta pikku hiljaa, saati sitten, jos joskus vahingossa sotkee enemmänkin. Ellet sitten aina ajele vimpanpäälle puku pykälässä, ja sittenhän se vasta mukavaa onkin olla ilmastoimattomassa autossa kraka tiukalla.

Itse en aio ostaa enää ainuttakaan autoa ilman ilmastointia. Ihmettelen, miten esim. pakettiautoissa ilmastointi alkaa vasta nyt yleistymään, vaikka niitä usein käytetään työssä. Siinä on kyllä säästetty väärässä paikassa.

• x3m
        pelle kirjoitti:

valkoisessa ei ole mitään väriä, mustassa on kaikki värit! opiskele ennen kuin selität.

sä todistit nyt aika pahasti tietämättömyytes... ei oo järin fiksuu vittuilla asioista joista ei tiedä mitään...

• Valkonen auto..
        ostako kirjoitti:

Käytännöllisyydestä puheenollen valkoisessa ei näy maalausvirheet, kiveniskut eikä appelsiinipinta niin hyvin kun muissa väreissä.. Ja musta on kyllä kaiken huonoin väri jossa näkyy jopa lika, kiveniskut, maalausvirheet ja appelsiinipinta kaiken parhaiten... Kyllä valkoinen on käytännöllisin väri..

• Sopivasti toimeentuleva
        Impe kirjoitti:

Ilmastoinnille on käyttöä keväästä syksyyn. Kantelepas jotain tavaroita kesällä ja sitten istut vaikka 35 asteiseen autoon ja lähdet tyytyväisenä ajamaan vaikka 100km. Kyllä varmasti vituttaa ja on tukahduttava fiilis.

Mitä tulee vaaleisiin penkkeihin, niin eipä ne varmaan kovin kauniita ole muutaman vuoden jälkeen, kun tummuvat kaikesta scheissesta pikku hiljaa, saati sitten, jos joskus vahingossa sotkee enemmänkin. Ellet sitten aina ajele vimpanpäälle puku pykälässä, ja sittenhän se vasta mukavaa onkin olla ilmastoimattomassa autossa kraka tiukalla.

Itse en aio ostaa enää ainuttakaan autoa ilman ilmastointia. Ihmettelen, miten esim. pakettiautoissa ilmastointi alkaa vasta nyt yleistymään, vaikka niitä usein käytetään työssä. Siinä on kyllä säästetty väärässä paikassa.

Itse en edes harkitsisi ilmastoimattoman auton ostoa, saati sitten että ajelisin turpa jäässä kaiket talvet. Onneksi joihinkin autoihin mahtuu sekä ilmastointi että Webasto, ettei tarvitse miettiä kumpi on järkevämpi.

Kumpi muuten on autossa järkevämpi varuste: kääntyvät etupyörät vai kuljettajan istuin? Toisaalta on kiva valita ajosuuntansa itse, mutta kovin pitkää ajomatkaa en jaksa seistä. Höh, ja vielä tuulilasinpyyhkijätkin pitäisi kuulemma olla...

• Igor
        Sopivasti toimeentuleva kirjoitti:

Itse en edes harkitsisi ilmastoimattoman auton ostoa, saati sitten että ajelisin turpa jäässä kaiket talvet. Onneksi joihinkin autoihin mahtuu sekä ilmastointi että Webasto, ettei tarvitse miettiä kumpi on järkevämpi.

Kumpi muuten on autossa järkevämpi varuste: kääntyvät etupyörät vai kuljettajan istuin? Toisaalta on kiva valita ajosuuntansa itse, mutta kovin pitkää ajomatkaa en jaksa seistä. Höh, ja vielä tuulilasinpyyhkijätkin pitäisi kuulemma olla...

Ostan auton vm 2000 tai uudempi jossa ei ole ilmastointia, webastoa, sähköikkunoita, keskuslukitusta kauko-ohjauksella tai muutenkaan, airbaggeja, vakionopeudensäädintä, ajotietokonetta eikä mitään muutakaan mikropiireihin perustuvaa eikä muutenkaan mitään lisävarusteita mitä jäi mainitsematta.
        Ostan heti jos löytyy - ei ole vielä löytynyt

• Turhaa ?
        viileä kirjoitti:

Olet ehkä oikeassa...
        Kerroppa samalla miten saat lapset ja kotieläimet pysymään hengissä kesähelteillä, ilman ilmastointia.

• Samara
        Igor kirjoitti:

Ostan auton vm 2000 tai uudempi jossa ei ole ilmastointia, webastoa, sähköikkunoita, keskuslukitusta kauko-ohjauksella tai muutenkaan, airbaggeja, vakionopeudensäädintä, ajotietokonetta eikä mitään muutakaan mikropiireihin perustuvaa eikä muutenkaan mitään lisävarusteita mitä jäi mainitsematta.
        Ostan heti jos löytyy - ei ole vielä löytynyt

Tässä taitaa olla melko lähellä:
        http://194.142.38.249/lada/samara.html

• faktori
        Apinas kirjoitti:

Additiivisessa värinmuodostuksessa valkoinen sisältää kaikki päävärit: punainen, vihreä ja sininen; kauniina se heijastuu valkoisesta autosta.

• ilmastointi-asiaa
        Impe kirjoitti:

Pakettiauton ilmastointihan on yleistynyt vain, ja ainoastaa siksi, että nykyisin yleisin käyttäjäkunta (rakennusmiehet ym. raskaan, ammatin omaavat) ko. autolla ei saa hikeä päälle ilman, että istuu ja matkaa ilmastoimattomassa autossa kesäisin. Työnantajat ovat epäilleet alaistensa laiskotelleen koko päivän, mutta pakettiautosta saa hetkessä oivan "alibihien" päälle.

• T_R_T
        Igaunija kirjoitti:

Vai että Etelä-Afrikassa suosituin väri on valkoinen... Johtuu ehkä siitä että he eivät itse saa päättää auton väriä. Täältä Suomestakin sinne viedään uskomaton määrä autoja vuodessa. Ja herää kysymys että miksi se on suosituin väri siellä, ehkäpä sen takia että sen väriset autot viedään täältä pois.

• ilmastointi
        viileä kirjoitti:

on hyvä olla olemassa jo niitä helteitä varten, mutta yhtä käytännöllinen se on myös kosteilla keleillä, jolloin huurretta pukkaa tulemaan laseihin. Ilmastointihan kuivattaa sisääntulevan ilman, ja näin ollen ikkunat pysyvät kirkkaina. Tälläisiä kelejähän Suomessa riittää niin keväisin, syksyisin kuin talvellakin 0°C:n tienoilla.

Monet eivät ymmärrä, että ilmastointia voi pitää päällä, mutta SAMALLA voi säätää lämmintä, eli ilmastoidun ilman ei aina tarvitse olla kylmää.

• neljäs_auto

En ole ikinä myynyt liikkeeseen, mutta kai sekin tilanne joskus tulee eteen.

• Minä myös

Haluaisin kovasti aina myydä itse autoni, mutta mihin ja miten?
        Kerran koitin myydä pientä pösöäni, laitoin pörssiin ilmoituksen -> ei yhtään yhteydenottoa.
        Taitaa siinäkin lehdessä olla niin paljon ilmoituksia, että sitä ei kukaan viitsi edes lukea. No, sekin auto tuli sitten vaihdetuksi liikkeessä uudempaan.
        Kerran yritin ostaakin autoa lehti-ilmoituksella.
        Sain ihmetellä, kun siihenkään ei tullut kuin pari vastausta.
        Että mites ja missä se myynti sulla tapahtuu?

• minäkin
        Minä myös kirjoitti:

Haluaisin kovasti aina myydä itse autoni, mutta mihin ja miten?
        Kerran koitin myydä pientä pösöäni, laitoin pörssiin ilmoituksen -> ei yhtään yhteydenottoa.
        Taitaa siinäkin lehdessä olla niin paljon ilmoituksia, että sitä ei kukaan viitsi edes lukea. No, sekin auto tuli sitten vaihdetuksi liikkeessä uudempaan.
        Kerran yritin ostaakin autoa lehti-ilmoituksella.
        Sain ihmetellä, kun siihenkään ei tullut kuin pari vastausta.
        Että mites ja missä se myynti sulla tapahtuu?

Kun minä yritin myydä autoani, sain monia soittoja ja monet lupasivat tulla katsomaan. Minä lähdin sitten kiireellä kotiin odottamaan ostajaa esim. kello viideksi. No, eivät vaivautuneet tulemaan eikä edes ilmoittamaan että ei tule. Myös sen opin, että koskaan ei kannata "varata" autoa kenellekään. Siinä voi menettää monen tosi ostajan ja sitten se varannut henkilö ei kuitenkaan osta lupauksista huolimatta.
        Jos myyt halvalla, epäilevät että on jotain vikaa.. Jos pyydät enemmän, valittavat että on kallista..
        Yhteenvetona sanoisin, että mieluummin annan vaihdossa halvalla kuin alan myymään näille pörssinlukijoille jotka sitten eivät edes vaivaudu ilmoittamaan tulematta jättämistään...

• <z
        minäkin kirjoitti:

Kun minä yritin myydä autoani, sain monia soittoja ja monet lupasivat tulla katsomaan. Minä lähdin sitten kiireellä kotiin odottamaan ostajaa esim. kello viideksi. No, eivät vaivautuneet tulemaan eikä edes ilmoittamaan että ei tule. Myös sen opin, että koskaan ei kannata "varata" autoa kenellekään. Siinä voi menettää monen tosi ostajan ja sitten se varannut henkilö ei kuitenkaan osta lupauksista huolimatta.
        Jos myyt halvalla, epäilevät että on jotain vikaa.. Jos pyydät enemmän, valittavat että on kallista..
        Yhteenvetona sanoisin, että mieluummin annan vaihdossa halvalla kuin alan myymään näille pörssinlukijoille jotka sitten eivät edes vaivaudu ilmoittamaan tulematta jättämistään...

tänäpäivänä, olet myymässä sitten mitä tahansa niin ei kannata varata kuin varausrahalla. Ei tainut kaikki edes muistaa kysyä osoitetta vaikka lupasivatkin tulla. Nykyajan lupaus on aivan eri asia kuin mitä se oli joskus 30 vuotta sitten.
        Tosi on.

• Tom
        <z kirjoitti:

tänäpäivänä, olet myymässä sitten mitä tahansa niin ei kannata varata kuin varausrahalla. Ei tainut kaikki edes muistaa kysyä osoitetta vaikka lupasivatkin tulla. Nykyajan lupaus on aivan eri asia kuin mitä se oli joskus 30 vuotta sitten.
        Tosi on.

Itse olen 4 autoa myynyt pörssin kautta n.10 vuoden aikana... Kaikki ovat menneet ensimmäiselle joka on tullut katsomaan!!! Autot ovat olleet tietenkin todella hyväkuntoisia ja erikoisia, tusina tavaraa on tietenkin vaikeampi myydä! Hinnatkaan eivät ole olleet lähelläkään halvimpia, mutta jos hinta ja kunto on yksissä, niin myynti on helppoa!!!

• Betu

Kaivokselan biliaan tarjosin 1v ja 4 kuukauden ikäistä omegaa, mittarissa 55 000km. Oli kuulemma liian uusi auto vaihtoautoksi (kumma kyllä se mitä olin mennyt katsomaan, oli saman ikäinen vähemmillä kilometreillä). Hintaa ei osannut itse sanoa vaan piti soitaa "kaverille" Opel liikkeeseen. Omalta kohdalta kaupan hieronta oli jo siinä vaiheessa ohi. Todella ammattitaitoisia myyjiä, kun pitää toisesta liikkeestä väliärahat kysyä.

• L.T.

Automyyjillä on monesti tuttuja eri liikkeissä.
        Meidän liike myy Opelia, mutta jos vaihtoon tulee esim. Mercedes tai BMW, Saab tai jokin muu "vierasmerkkinen" auto (=harvemmin vaihtarihallissa) niin kaverilta voi kysyä mitä he yleensä hyvittävät vastaavasta autosta. Tämähän on nimenomaan ammattitaitoa, vältetään erehdyksiä..

• Betu
        L.T. kirjoitti:

Automyyjillä on monesti tuttuja eri liikkeissä.
        Meidän liike myy Opelia, mutta jos vaihtoon tulee esim. Mercedes tai BMW, Saab tai jokin muu "vierasmerkkinen" auto (=harvemmin vaihtarihallissa) niin kaverilta voi kysyä mitä he yleensä hyvittävät vastaavasta autosta. Tämähän on nimenomaan ammattitaitoa, vältetään erehdyksiä..

Mitenkäs te arvostatte Omegaa Vectraan nähden (olis ilmeisesti pitänyt olla Vectra antaa vaihdossa)?
        Myyjän mukaan Vectraa arvostetaan Opel liikeessä enemmän, kumma kyllä hintaa vedetään silti enemmän Omegasta.

• kone
        Betu kirjoitti:

Mitenkäs te arvostatte Omegaa Vectraan nähden (olis ilmeisesti pitänyt olla Vectra antaa vaihdossa)?
        Myyjän mukaan Vectraa arvostetaan Opel liikeessä enemmän, kumma kyllä hintaa vedetään silti enemmän Omegasta.

... on vähän sellaisia juttuja, että vectra on halvempi auto joten niitä menee enemmän. Omega on varmasti hyvä auto, mutta auttamattoman vanhanaikainen. Sitten se kuitenkin on niin paljon kallis auto tuon ikäisenä että siinä saa yksi sun toinen asiakas pyörähtää siellä Biliassa ennenkuin se omega sieltä kenenkään mukaan lähtee. Toi arvostusjuttu ei vaan mitenkään liity rahaan vaan myytävyyteen.

Nää jutut menee just niin että niitä mitä on helppo myydä, niistä hyvitetään paremmin kun ei ole pelkoa varastopäivistä tai siistä että joutuu dumppaamaan jonkun ison erän mukana maakuntaan. Sitten kun tulee hankalampia myytäviä, hyvitykset on pienemmät ja muutenkin kaupanteko nihkeämpää kun ei oikein voi asiakkaalle sanoa, että mielelläni sulle myyn sen mitä haluat mutta tosta sun omegastas en voi sulle juuri mitään hyvittää. Usein nää on vielä ylhäältä tulleita asioita jolle se yksittäinen automyyjä ei voi mitään.

Homma etenee parhaiten silleen, että viet omegan Opel-liikkeeseen ja ostat sieltä sen Volvon.

Kone

• sdfg

Kaverilta kuulin: kun muuta ei keksinyt niin lausahti myyjä : tää on aika kulunu näillä kilsoilla. "kulunut"!

• Scuore sportivo

Tuttava tarjosi koinsyömää '89 Fiestaa vaihdossa Puntoon. Myyjä meni katsomaan ja kokeilemaan Fiestaa ja kehui autoa hyväkuntoiseksi ja siistiksi. Kaveri taisi ymmärtää, ettei 14 -vuotias Ford voi olla mikään helmi...=) Hyvitys oli 1500 €uroa, vaikka arvailumme mukaan olisi voinut hyvittää hyvässä lykyssä tonnin. Liike oli myynyt Fiestan samaan hintaan seuraavana päivänä.

• Jarmo

Veli sai muuten myös 1500 euron hyvityksen puntoon. Hänen autonsa pysyi teipillä juuri ja juuri kasassa, hoppa oli Ibitza, vuosimalli jossain sähkövalon keksimisen tienoilla. Tuohon puntoon taitaa saada raadoista aika hyvät vaihtorahat.

• Scuore sportivo
        Jarmo kirjoitti:

Veli sai muuten myös 1500 euron hyvityksen puntoon. Hänen autonsa pysyi teipillä juuri ja juuri kasassa, hoppa oli Ibitza, vuosimalli jossain sähkövalon keksimisen tienoilla. Tuohon puntoon taitaa saada raadoista aika hyvät vaihtorahat.

Delta hyvittää muutenkin kilpailevista merkeistä asiallisen hinnan. Mutta jos menee tarjoamaan "omaa merkkiä" (Fiat, Alfa Romeo ym.), niin saa yleinsä korkeintaan kaksi kourallista paskaa.

• fiatti
        Scuore sportivo kirjoitti:

Delta hyvittää muutenkin kilpailevista merkeistä asiallisen hinnan. Mutta jos menee tarjoamaan "omaa merkkiä" (Fiat, Alfa Romeo ym.), niin saa yleinsä korkeintaan kaksi kourallista paskaa.

Tämä on niin totta kun olla ja voi !!
        Vuosi sitten tarjosin peugeot 309 -88 DA ->1600€
        Muualta 500-800€
        Sitten tänä vuonna -01 Fiattia tarjoomassa DA->11000€
        Muualla 13500-14500€

Deltassa oikeen kannustetaan merkki uskollisuuteen

• Pasu

Myyjä toimi tuossa tilanteessa oikein; kehui asiakkaan autoa, asiakas tuli tyytyväiseksi ja osti uuden. (Hyvityksellä ei niin väliä, eikös tuo 1500 katsastetusta autosta ole aika yleinen tarjous.)
        Niinkuin tässäkin threadissa näkyy monet myyjät ei tajua tätä vaan haukkuu asiakkaan vaihtoauton alhaisemman hyvityksen toivossa, mikä on suorastaan loukkaus suomalaista miestä kohtaan -> asiakas suuttuu, ei kauppoja, mitä järkeä?

• Hexodus
        Pasu kirjoitti:

Myyjä toimi tuossa tilanteessa oikein; kehui asiakkaan autoa, asiakas tuli tyytyväiseksi ja osti uuden. (Hyvityksellä ei niin väliä, eikös tuo 1500 katsastetusta autosta ole aika yleinen tarjous.)
        Niinkuin tässäkin threadissa näkyy monet myyjät ei tajua tätä vaan haukkuu asiakkaan vaihtoauton alhaisemman hyvityksen toivossa, mikä on suorastaan loukkaus suomalaista miestä kohtaan -> asiakas suuttuu, ei kauppoja, mitä järkeä?

Viisaan myyjän luulisi olevan tyytyväinen, jos saa uuden auton myytyä. Myyntikate on kuitenkin mukava, ja taskuun kilahtava provisio aikalailla eri luokkaa kuin käytettyä kaupatessa. Ja vaikkei hän saisi vaihdokista kuin sen, mitä siitä maksoi, on hän kuitenkin myynyt yhden uuden auton. Se ei ole erotiikkaa saati tekniikkaa, se on matematiikkaa.

• Juha
        Jarmo kirjoitti:

Joo, Delta-autolla taisi jokunen vuosi sitten olla oikein joku isompi myynninedistämiskampanja. Itselleni ja muutamalle sukulaiselle ja tuttavalle tuli postissa tarjous jossa luvattiin hyvittää muistaakseni 1680€ vanhasta autosta vaihdossa uuteen puntoon. Vanhan auton tiedot oli urkittu AKE:lta ja mukana oli jo rahoitustarjouskin loppusummalle.
        Ja kaikki autot joista tuo summa tarjottiin olivat käyvältä myyntiarvoltaan luokkaa 200-1000€.
        Harkitsin jo ihan vakavasti tuota tarjousta, mutta koska punto ei pysty vastaamaan kaikkiin tarpeisiini, jäi homma siihen.

• Scuore sportivo
        Pasu kirjoitti:

Tässä kertomassani tapauksessa Punto olisi ostettu jokatapauksessa, myyjän hyvityksestä riippumatta. Tuosta "(Hyvityksellä ei niin väliä, eikös tuo 1500 katsastetusta autosta ole aika yleinen tarjous.)" - lauseesta en välttämättä ole samaa mieltä. Yleinsä jos tarjoaa vanhaa romua vaihdossa, niin myyjän mielestä kohtuullinen tarjous on se, että asiakas antaa romun liikkeeseen ja he hoitavat auton paalaamoon...=) Omia kokemuksia ei ole, mutta mitä nyt isot pojat ovat kertoneet..

• Scuore sportivo
        fiatti kirjoitti:

Tämä on niin totta kun olla ja voi !!
        Vuosi sitten tarjosin peugeot 309 -88 DA ->1600€
        Muualta 500-800€
        Sitten tänä vuonna -01 Fiattia tarjoomassa DA->11000€
        Muualla 13500-14500€

Deltassa oikeen kannustetaan merkki uskollisuuteen

Itse suunnittelin (puolitosissani) viime talvena nykyisen 156 V6:n vaihtoa 156 GTA:han. Kaikenlaista siinä sitten jo suunniteltiinkin ja myyjä kehui jopa antavansa vanhasta hyvän tarjouksen...
        Ostohalut kuitenkin hiipui, kun kertoi hyvityshinnan. Oli täysin naurettava. On se kumma, kun autoliike ei ole halukas myymään 156 GTA:n hintaista autoa.
        Se tässä on myös huvittavaa, että D-A kuitenkin pyytää "omista merkeistään" käsittämättömän korkeita hintoja käytettynä.

• Pasu

Tässä kertomassani tapauksessa Punto olisi ostettu jokatapauksessa, myyjän hyvityksestä riippumatta. Tuosta "(Hyvityksellä ei niin väliä, eikös tuo 1500 katsastetusta autosta ole aika yleinen tarjous.)" - lauseesta en välttämättä ole samaa mieltä. Yleinsä jos tarjoaa vanhaa romua vaihdossa, niin myyjän mielestä kohtuullinen tarjous on se, että asiakas antaa romun liikkeeseen ja he hoitavat auton paalaamoon...=) Omia kokemuksia ei ole, mutta mitä nyt isot pojat ovat kertoneet..

Karrikoin vähän, 1500ehan oli ihan jees tässä tapauksessa, mutta tuollaisia "1500e katsastetusta" mainoskampanjoita on näkynyt, ettei vain juuri Fiatilla. Tarkoitus oli oikeastaan sanoa, että tilanteessa A)jossa myyjä ensin haukkuu vaihtoauton ja tarjoaa sitten 5000e ja tilanteessa B) myyjä kehuu autoa ja tarjoaa sen saman 5000e, niin mielestäni tapauksessa B kauppa syntyy todennäköisemmin vaikka raha on sama.

• beeämwee
        Pasu kirjoitti:

Karrikoin vähän, 1500ehan oli ihan jees tässä tapauksessa, mutta tuollaisia "1500e katsastetusta" mainoskampanjoita on näkynyt, ettei vain juuri Fiatilla. Tarkoitus oli oikeastaan sanoa, että tilanteessa A)jossa myyjä ensin haukkuu vaihtoauton ja tarjoaa sitten 5000e ja tilanteessa B) myyjä kehuu autoa ja tarjoaa sen saman 5000e, niin mielestäni tapauksessa B kauppa syntyy todennäköisemmin vaikka raha on sama.

Kuulostaapi olevan että päälle 10 000 euron hintaiseen autoon vaihtaessa vaihdokista saa sen 1 000 euroa näkemättäkin, kunhan on katsastettu. Näin ainakin omien ja tuttujen romuja on pistetty liikkeisiin, kun yksityiset eivät ole niistä mitään maksaneet. Liikkeistä ne on sitten mennyt jobbareille könttinä tai paalaamoon.

• topi

Itse suunnittelin (puolitosissani) viime talvena nykyisen 156 V6:n vaihtoa 156 GTA:han. Kaikenlaista siinä sitten jo suunniteltiinkin ja myyjä kehui jopa antavansa vanhasta hyvän tarjouksen...
        Ostohalut kuitenkin hiipui, kun kertoi hyvityshinnan. Oli täysin naurettava. On se kumma, kun autoliike ei ole halukas myymään 156 GTA:n hintaista autoa.
        Se tässä on myös huvittavaa, että D-A kuitenkin pyytää "omista merkeistään" käsittämättömän korkeita hintoja käytettynä.

ei alfoja paljon muissa liikkessä ole myynnissä.seki on vähän sellainen merkki et on aina vaihdettava uuteen samanmerkkiseen,koska d-a maksaa niistä niin plajon enemmän kuin muut liikkeet.Siihen perustuu heidän pyyntihinnatkin.Totuushan on se että alfojen asiakaskunta on suomessa hirveän pieni ja autot on aliarvostettuja.

• RST2

Kaveri on autojobbari ja sanoi että homma toimii näin:Pistetään uuteen autoon sen verran ilmaa että voidaan sitten tarjota vanhasta "hyvin",ts se sun 1680:n euron romu on oikeasti siinä punton hinnassa jo huomioitu.Siksi ihmiset luulevat että "ompas mulla hyvä auto kun tarjoavat siitä vielä noin paljon",oikeasti se sun romusi on myyjille vain harmi jonka arvo on jossain romuraudan tienoilla,romuista onneksi pääsee nykyään nopeasti eroon kiitos kuusakosken.
        Itse ostin juuri uuden auton samalta kaverilta ja sain hinnasta PALJON pois(en paljasta kuinka paljon siinä uudessa autossa on hinnassa ilmaa,sopimus mikä sopimus)kun sovimme niin etten tuo vanhaa autoani liikkeeseen ollenkaan vaan myyn sen itse.Heidän liikkeessä on myyjille sanottu että yli 5 vuotta vanhoja ei tosiasiassa haluta nurkkiin ollenkaan...

• Scuore sportivo
        topi kirjoitti:

ei alfoja paljon muissa liikkessä ole myynnissä.seki on vähän sellainen merkki et on aina vaihdettava uuteen samanmerkkiseen,koska d-a maksaa niistä niin plajon enemmän kuin muut liikkeet.Siihen perustuu heidän pyyntihinnatkin.Totuushan on se että alfojen asiakaskunta on suomessa hirveän pieni ja autot on aliarvostettuja.

Kyllä Alfisten merkkiuskollisuus johtuu ihan muusta. Niinkuin aikaisemmassa viestissä sanoin, Delta ei hyvitä omista merkeistään käytettynä juuri mitään.. Muissa liikkeissä vaihtotarjous on järjestään aina suurempi.

• joopajoo

vieraalta merkiltä 1,700 Eur parempi hyvitys (saman hintaluokan autoon)
        delta-auto :(

• TERO

Että minun vuosimalli -85 saab 900i joka lojuu tuolla pihalla melkein raatona. Saat siitä vaihdossa 1500,erkkiä vaihtaessasi sen uuteen puntoon. Autosi käy käsirahana etkä tarvitse vakuuksia jne. Jostain rekisteristä tonkivat minun autoni ja omistajan, koska mainoksessa myös viitattiin rekisterinumeroon joka oli oikein.

• mokaa!
        TERO kirjoitti:

Että minun vuosimalli -85 saab 900i joka lojuu tuolla pihalla melkein raatona. Saat siitä vaihdossa 1500,erkkiä vaihtaessasi sen uuteen puntoon. Autosi käy käsirahana etkä tarvitse vakuuksia jne. Jostain rekisteristä tonkivat minun autoni ja omistajan, koska mainoksessa myös viitattiin rekisterinumeroon joka oli oikein.

saabillasi on enemmän kilometrejä edessä kuin uudella puntolla. ettäs kehtaavat.

• heh

1)
      "...no tiedämmehän me kumpikin että mikä tämä oikein on..."

2)
      "...tämä ei vaan oo koskaan ollut oikein minulle mieluinen merkki..."

• Vectra

Tarjosin liikkeeseen 92 mallista vectraa vaihdossa viisivuotta uudempaan saman merkkiseen autoon. Myyjä ei edes vaivautunut ovea aukaisemaan ja tarjosi autosta 3000e. Sanoi syyksi sen, että heillä on tuossa samanlainen myynnissä samalla hinnalla, joten enempää ei voi maksaa. No piti ihan käydä sitten yksikseen vilkaisemassa tätä toista samanlaista. Hintaa tällä kuitenkin oli 4500e ja mittarissa lähes 100tkm enemmän.
      Lähdin litomaan kyseisestä liikkeestä.

• Fård

Itse vaihdoin kulkinetta n. vuosi sitten. Ylivieskassa ja Oulussa tarjottiin vaihdokista aika tasaseen 4200-4500 euroa. Pörhön vaihtoautopuolella tarjosivat pokkana 3100 euroa. Ei ollut ilmeellä väliä...

• asd

3000 euroahan on -92 mallisesta Vectrasta aika hyvin minun mielestä!?

• Vectra
        asd kirjoitti:

3000 euroahan on -92 mallisesta Vectrasta aika hyvin minun mielestä!?

Asiahan on niin että halvimmat 2,0i -92 vectrat lähtee liikkeestä noin 4500e hintaan. Paremmista ja vähänajetuista saatetaan pyytää 1000e enemmänkin.
        Ja kun oma vaihdokkini kuuluu näihin parempiin ja vähänajettuihin yksilöihin niin kyllä olisin ollut sitä 4500e vailla vähintäänkin vaihdossa.

• Timppa

Asiakkaan yrittäessä tinkiä myyjä tokaisee: "Voin mennä tonne takahuoneeseen vemppaan, mutta hinta ei siitä muutu..."

Ja 50teur kaupat siirtyivät Porvooseen, Auto-Salpaan.

• Hannes

Kävin minäkin Porvoossa, mutta onneksi jatkoin matkaa Hyvinkäälle. Olin suunnitellut käyväni myös Lohjalla, mutta tulin siihen tulokseen, ettei enää kannata. Eli jos Volvoa tai Renaultia halajaa älkää ihmeessä tyytykö piilian tarjouksiin. En muuten tarkoita, etteikö myös Lohjalla kannata käydä, todennäköisesti kyllä, ainakin piilian jälkeen.

• köpi
        Hannes kirjoitti:

Kävin minäkin Porvoossa, mutta onneksi jatkoin matkaa Hyvinkäälle. Olin suunnitellut käyväni myös Lohjalla, mutta tulin siihen tulokseen, ettei enää kannata. Eli jos Volvoa tai Renaultia halajaa älkää ihmeessä tyytykö piilian tarjouksiin. En muuten tarkoita, etteikö myös Lohjalla kannata käydä, todennäköisesti kyllä, ainakin piilian jälkeen.

Hyvinkään Autoilveksestä jäi hyvät kokemukset ! Tarjosivat autostani n. 10 000 Wanhaa mk enemmän kuin biliassa vuotta aikaisemmin. Bilia SUCKS.

• Betu

kävi Kaivokselan bilialla. Kun ei käytetyn kauppa siellä onnistunut, ostin uuden Turun Keskusautohallista.

-v70 2,4t

• jope
        köpi kirjoitti:

Hyvinkään Autoilveksestä jäi hyvät kokemukset ! Tarjosivat autostani n. 10 000 Wanhaa mk enemmän kuin biliassa vuotta aikaisemmin. Bilia SUCKS.

onko vaan se siinä että teidän pitää mollata bilia kun teillä raukoilla ei oo rahaa ostaa autoa, ei ne bilian hinnat ole sen kalliimpia kun kun maakunnissa..

• Ei tullut Volvo kauppaa..
        Betu kirjoitti:

kävi Kaivokselan bilialla. Kun ei käytetyn kauppa siellä onnistunut, ostin uuden Turun Keskusautohallista.

-v70 2,4t

Tapahtui Kaivokselan Biliassa vuosia sitten. Olin katsomassa 25000 ajettua vaihto Volvoa. Ajoin auton myyjän kanssa, tykästyin Volvoon ja eikun kaupan tekoon. Nyt ei ollut tyrkyllä vaihtoautoa joten vanhan arvoa ei tarvinnut arvuutella. Siinä keskustellessamme valui Volvosta hieman jäähdytin nestettä maahan jonka syyn pyysin tarkistamaan. Korjaamon kaveri tuli katsomaan ja totesi jäähdyttäjän reunastaan hieman vuotavan. Lupasivat laittaa autoon uuden syylärin ja eikun hinnanhierontaan. Alkoi tinkiminen ja hinnan hinaaminen alas muutamalla tuhat markkasella kun tapahtui ihme. Kesken kaupan hieronnan Bilian myyjä havaitsi Volvon alkavan näyttää yht´äkkiä vuotta nuoremmalta jolloin hintakin nousi reilun kymppitonnin mummon markoissa. Noh, Volvoahan ei tietenkään enää neuvottelemaamme hintaan pystynyt myymään koska Bilia olisi tehnyt tappiota. Kaupat jäivät siis tekemättä eikä ole myöhemminkään tarvinnut Biliassa käydä. Ostin Saabin. Sen Volvon nuorentumisen huomasi kuulemma etuvilkun paikasta? Mene ja tiedä.

• hannes
        jope kirjoitti:

onko vaan se siinä että teidän pitää mollata bilia kun teillä raukoilla ei oo rahaa ostaa autoa, ei ne bilian hinnat ole sen kalliimpia kun kun maakunnissa..

Ehkä ilmaisin asiani epäselvästi, mutta kysymys ei ollut vauraudestani tai varattomuudestani, vaan pelkästään välirahan suuruudesta vaihtaessani käytettyä Volvoani uuteen. Olin päättänyt jo aiemmin, että vaihdan ja tiesin tasan tarkkaan mihin, eli väliraha ratkaisi. Siinä olet oikeassa, että ei minulla raukalla todellakaan ole varaa jättää useamman tuhannen euron hyvitys ero huomiomatta. Nykyisellä Hyvinkäältä ostetulla Volvollani on ajettu 420 km, eli se siitä rahattomuudestani auton ostoon

• Näin on

Täällä Jyväskylästä vähän alaspäin on "mielenkiintoinen" volkkarikauppias. Häntä ei nimittäin kauppa kiinnosta. Menin tosi siistin, jotain 100 tkm ajetun ZX:n kanssa Golffeja katsomaan, ihan vaihtomielessä. Myyjä lymyili jossain kaverinsa kanssa ja lopulta vaivautui tulemaan paikalle tyyliin: ja mitähän teillekin nyt pitäisi esitellä...
      Hakusassa oli sellainen vähän ajettu VW Golf/Vento. Mutta myyjä tappoi fiiliksen heti alkuun kun selvisi mikä auto on tulossa vaihdossa. Kommentti myyjältä: Yritä kuule myydä toi sitikka pois itse ja tule sitten tänne, niin eiköhän sitten löydy !
      Hain sitten paikallisesta sitikkaliikkeestä uuden sitikan. Eikä ole sen jälkeen ollut volkkariliikkeeseen asiaa.

• Aineeton

Oulussa ei taas Skoda liikkeestä löydä myyjiä, jotta pääsi koeajolle.. saatikka kauppoja hieromaan.. onko se sitten hyvä vai huono asia?!

• Tsekh
        Aineeton kirjoitti:

Oulussa ei taas Skoda liikkeestä löydä myyjiä, jotta pääsi koeajolle.. saatikka kauppoja hieromaan.. onko se sitten hyvä vai huono asia?!

Ei löydy myyjiä Skoda-liikkeestä lainkaan, sanovat kyllä poikkeuksen tähän löytyvän Tampereen suunnalta?

• Jussi
        Tsekh kirjoitti:

Ei löydy myyjiä Skoda-liikkeestä lainkaan, sanovat kyllä poikkeuksen tähän löytyvän Tampereen suunnalta?

Taitavat sitten nuo hämeen Skoda kauppiaat olla poikkeuksellisen aktiivisia jos Tampereellakin saa palvelua. Itse yllätyin Hämeenlinnan myyjän aktiivisuudesta ja kaupat tuli. Koeajolle pistettiin 5 min. juttelun jälkeen ja vaihtoautosta sain heti asiallisen tarjouksen. Hämeenlinnan huollon ammattitaidosta sen sijaan en ole niinkään vakuuttunut.
        Hämeenlinnan Volkkarikaupasta sen sijaan ei kovin positiivista kuvaa jäänyt. Juttelin hetken oven suussa tupakalla olevan myyjän kanssa. Vaihtoautosta myyjä kertoi näkemättä että se on se 200 mitä tollasista voidaan hyvittää. Ja kun kerroin katselevani vähän käytettyä tai uutta perheautoa, kommentti oli muistaakseni seuraava: "Siäl niit on hallis, kattele ite mitä sieltä löytyy" ja lisäksi myyjä vielä osoitti oven takana seisovaa Golfia: "Toi on hyvä osta toi". Ja kyseessä oli 4v/200000 ajettu diesel... eli ei ehkä ihan uutta vastaava perheauto.

• Peemeli

1. Myy itse niin saat enemmän kun tuo autosia on liian paljon/niin vähän ajettu.

2. Myy itse suoraan kun tuo autosi on niin yleistä mallia/erikoinen malli.

3.Myy atuosi itse kun se on farmari niin saat sen heti kaupaksi/meillä kun on farkkuja nyt tosi paljon varastossa.

4 Voisit kokeilla ite myyrä tuota auttosi kun on liian uusi/vanha.

Yleensä käskevät myymään itse. Johtunee siitä kun pieni paikkakunta ja itse myyntihommissa...en kuitenkaan autoja;D

• Pasu

Ei johdu sinusta eikä paikkakunnasta. Olen meinaan itsekin kuullut tuon lauseen monta kertaa. Uskoakseni silloin vaihtoautovarastot on liikkessä aika täynnä.

• tämä

"voit sä sen tohon jättää" (Golf diesel, juuri kats)

• Pasu

Oli tarjoamassa kolme vuotta sitten siistiä ja viatonta (ihan oikeasti!)6 vuotiasta 100 tkm ajettua A Vectraa erääseen liikkeeseen vaihdossa. Myyjä kävi katsomassa autoa ja ensimmäinen tokaisu oli kuulustelu tyyliin: "Miten sä oot saanu sen katsastuksesta läpi!?
      Auto oli juuri katsastettu ja minä ihmeissäni.
      Selvisi että kaveri oli hakemalla hakenut pienen puutteen: ajovalon pesurin varsi oli hieman koholla, jousi ei jaksanut kunnolla vetää (otti silti vielä hyvin ajovaloon ja toimi, ei huomautusta edes katsastuksessa). Voitte kuvitella jäinkö sinne hieromaan kauppoja uudesta autosta.

• Nipponin Dena

Stockalla tarjottiin autostani 10 t€ ja sanottiin, että tätä autoa on tarjottu tänne ennenkin ja silloin hyvitys oli 12 t€. No okei virheistäänhän on turha ottaa opiksi. Kolmen muun merkin edustajat tarjosivat autostani 20 t€. Keep on rocking Stockmann Auto!

• rimpula

9 vuotta vanhasta Primerasta (huoltohistoria kunnossa ja 170000 mittarissa) lupasi myyjä ensin 5000 € vaihdossa uudempaan. Kävin koeajamassa uuden auton ja hankkimassa "luvan" vaimoltani sen ostamiseen ja kun piti kaupat tehdä oli hyvitys jostain syystä tippunut 4000:een. Tinkaamalla sain sen nostettua 4500:een mutta huonolla mielin tein kaupat. Muut liikeet olisivat antaneet 5000.

Kauhistus vasta koitti kun surffasin netissä oikotie.com:issa ja löysin vanhan autoni myytävänä kuopiolaisessa liikkeessä 7500 €:lla!

• Kauppiaita ymmärtävä
        rimpula kirjoitti:

9 vuotta vanhasta Primerasta (huoltohistoria kunnossa ja 170000 mittarissa) lupasi myyjä ensin 5000 € vaihdossa uudempaan. Kävin koeajamassa uuden auton ja hankkimassa "luvan" vaimoltani sen ostamiseen ja kun piti kaupat tehdä oli hyvitys jostain syystä tippunut 4000:een. Tinkaamalla sain sen nostettua 4500:een mutta huonolla mielin tein kaupat. Muut liikeet olisivat antaneet 5000.

Kauhistus vasta koitti kun surffasin netissä oikotie.com:issa ja löysin vanhan autoni myytävänä kuopiolaisessa liikkeessä 7500 €:lla!

Siis tuo 7500 euroahan oli vain hintapyyntö. Todennäköisesti auton saisi ostettua 6500 eurolla. Täten liikkeen katteeksi jäisi 1500 euroa, joka ei ole mitenkään älyttömästi, kun ajatellaan, että liikkeen pitää antaa käytetyllekin autolle lain edellyttämä takuu...

• sebbo
        rimpula kirjoitti:

Itse ostin primerani sieltä vuosi sitten...pyysin faijan paikalle tinkaamaan ja johan hinta tippui...s**tana , vaati toisen ammattihuijarin että hinta tippui 1500€ ja tyytyväiseksi tulin,kun kuulin paljon antaa vanhasta opelista...2500€....89 kadetti...no kysyin myyjältä,että mitä autolle teette, ukko tokasi vain et heillä on näitä tällä hetkellä 10 varastossa ja könttäsummalla myy ne jollekin maalisautoliikkeeseen...että kai se munkin bilika on ny sit jossain päin suomee myynnis...

• mielenkiintoinen

Tarjosin eräässä autoliikkeessä juuri kolme vuotta vanhaa autoani vaihdossa hieman isompaan pirssiin.

Nuorempi automyyjä oli hyvin kiinnostunut hieman tuunatusta vaihtoautostani ja nimenomaan sen väristä, mutta tietystihän vanhemman myyjän piti myös käydä kommentoimassa vaihdokkiani. Hänen ensimmäisen kommenttinsa olivat "vaikea väri, hyvin vaikea väri"..huh huh. Koomisen asiasta tekee vielä se seikka, että kyseisellä autoliikeellä on muutenkin myynnissä tavallisia ja tuunattuja autoja, joiden värit edustaa lähes kaikkia sateenkaaren värejä...

Turha varmaan mainita, ettei kauppoja syntynyt..

• asd

kyllähän se niin on vissiin että ei se ole aina helppoa saada niitä kirkkaankeltaisia tai violetteja autoja myydyksi. varsinkaan jos ne on teinitetty.

• ESE00

Vein Escorttia näytille.
      Myyjä sanoi. "kun on vain 3 ovinen, huono juttu"

Vastasin:

"Mulla on aikaisemmin ollut 4 -ovinen ja 5-ovinen edellisillä kerroilla tarjolla ja sillonkin on ollut aina väärä määrä ovia joten nyt ei voi olla mahdollista"

Myyjä totesi tähän;
      "No jotain meidän myyjien on aina keksittävä, että saadaan hinthaarukkaa maksimoitua"

• Polo

Toyota- liikkeeseen vein -91 Orionin, vaihdoin Volkkariin. Auto oli ihan menevän näköinen, -nuoren pojan unelma- voisi sanoa. Autolla oli vaan ajettu aika paljon, 360000 km ja helmat oli jonkin verran ottanut ruskeaa sävyä valkoisen rinnalle. Autokauppias ei turhia tutkinut autoa, pikaisesti vilkaisi ja teki tarjouksen. Olin tyytyväinen saamaani hyvitykseen ja Orkku jäi sinne. Vuosi sitten olin maksanut saman toiseen liikkeeseen ja kilometrejä oli kertynyt yli 30000 lisää, olin tyytyväinen.

Muutaman viikon Orion odotti sitä nuorta miestä joka lunasti itselleen taivaspaikan.

Nyt olen ajellut Pololla tyytyväisenä, enkä karsasta yhtään ajatusta vierailla kyseisessä Pohjois- Suomalaisessa Toyota- liikkeessä toistekkin.

• ÖööÖöö

Paikallinen volkkarimyyjä:
      -97, 110tkm ajetusta juuri huolletusta, katsastetusta ja täyden nivelvaihdon kokeneesta Passatista:

"Eihän me voida tota edes ottaa myyntiin kun siinä ei ole lämmitettäviä istuimia. Ne tarttee asentaa ja maksaa pirusti. Toi on ihan mahdoton myydä ilman niitä."

Auto kun on muuttoauto tuontia ja siinä on mm. Climatronic, sähkölasit, hälyt, ...

Että silleen...

• Pauli

Tarjosin vaihtoon passattia 1.9 variant Pwd vm-01. Ajettu vain 60tkm.
        Liike oli näitä pieniä "tienvarsi"-sutkiliikkeitä tyyliin "Jaskan auto ja sisäkumi ky"...

Kaveri ei ensinnäkään tuntenut käsitettä Powerdiesel. Kyseli autosta, katsoi ikkunasta ja sanoi, "Oisko tuo 20t euroa, hä!"
        Auto muuten on niillä varusteilla varmasti vähintään tuollaiset 25te. Yritin perustella, että kyseessä ei nyt ole ihan tavallinen TDI, vaan kalliimpi ja tehokkaampi PWD TDI. Oli asiasta(tai tekeytyi tietämättömäksi)täysin tietämätön.

Sitten keskustelu jatkui..."No jos se kerran on joku erikoisempi diesel, niin ei asiakas sellaisesta välitä, vaan ostaa tiettyä mallia"..ja jatkuu "sulla on varusteitakin hyvin, mutta ei ne vaikuta hintaan"...Tässä välissä soi kännykkä myyjällä. Kollega kysyi hinnoitteluapua Volvo V70 malliin."Onko se 10-, vai 20-venttiilinen kone?"...Jaa 20? No, laita sitten 1000euroa enemmän.
        Kun myyjä sulki puhelimen, sanoin heti, että nythän ne varusteet ja malli alkoi vaikuttamaan omaan hinnoitteluun! Meillä meni sukset aika pahasti ristiin...
        Just tollasta p..aa, yritetään mollata ja saada asiakas luulemaan, että paska autohan mulla onkin.

Sitten jos passat olisi joskus ollut myynnissä, niin jo olis myyntilapussa lukenut kaikki varusteet ja "Näitä harvoin myynnissä!" -27000E-

En enää ikinä käy noissa tienvarsiliikkeissä, ennemmin kuuntelen samaa valehtelua paremmin muotoiltuna merkkiliikkeessä pukutakkisen myyjän kanssa kahvikupin ääressä...

• Passat Variant
        Pauli kirjoitti:

Tarjosin vaihtoon passattia 1.9 variant Pwd vm-01. Ajettu vain 60tkm.
        Liike oli näitä pieniä "tienvarsi"-sutkiliikkeitä tyyliin "Jaskan auto ja sisäkumi ky"...

Kaveri ei ensinnäkään tuntenut käsitettä Powerdiesel. Kyseli autosta, katsoi ikkunasta ja sanoi, "Oisko tuo 20t euroa, hä!"
        Auto muuten on niillä varusteilla varmasti vähintään tuollaiset 25te. Yritin perustella, että kyseessä ei nyt ole ihan tavallinen TDI, vaan kalliimpi ja tehokkaampi PWD TDI. Oli asiasta(tai tekeytyi tietämättömäksi)täysin tietämätön.

Sitten keskustelu jatkui..."No jos se kerran on joku erikoisempi diesel, niin ei asiakas sellaisesta välitä, vaan ostaa tiettyä mallia"..ja jatkuu "sulla on varusteitakin hyvin, mutta ei ne vaikuta hintaan"...Tässä välissä soi kännykkä myyjällä. Kollega kysyi hinnoitteluapua Volvo V70 malliin."Onko se 10-, vai 20-venttiilinen kone?"...Jaa 20? No, laita sitten 1000euroa enemmän.
        Kun myyjä sulki puhelimen, sanoin heti, että nythän ne varusteet ja malli alkoi vaikuttamaan omaan hinnoitteluun! Meillä meni sukset aika pahasti ristiin...
        Just tollasta p..aa, yritetään mollata ja saada asiakas luulemaan, että paska autohan mulla onkin.

Sitten jos passat olisi joskus ollut myynnissä, niin jo olis myyntilapussa lukenut kaikki varusteet ja "Näitä harvoin myynnissä!" -27000E-

En enää ikinä käy noissa tienvarsiliikkeissä, ennemmin kuuntelen samaa valehtelua paremmin muotoiltuna merkkiliikkeessä pukutakkisen myyjän kanssa kahvikupin ääressä...

Vai kahvikuppi ja asiallisuus merkkiliikkeessä ja lehmätkin lentää eikö totta???
        Arvioitin oman 61tkm ajetun 00-mallisen tdi variantin heti vuosihuollosta haettuani merkkiliikkeessä Helsingissä. Ajatuksissa oli pyörinyt uusi bensa variant vähentyneen ajon vuoksi. Aikani potkittua renkaita joudun viittelöimään myyjän luokseni. selitin aikeeni ja myyjä kyseli autostani. Ei halunnut edes nähdä autoani. Soitti kännykällä johonkin, naureskeli räkäisesti ja ilmoitti ettei siitä voida 18 tuhatta enempää tarjota koska auto on vaikea myydä koska siinä ei ole ilmastointia! Voi perse sanoin minä. Johon kaveri naama pokerina väittämään, että nykyaikana vaihtoautoa ostava asiakas kysyy ensimmäiseksi ilmastointia ja jos sitä ei ole, ei autoa meinaa saada millään myydyksi vaikka se olisi vähän ajettu tdi- farkku. Sanoin vastaavasta autosta olevan yleisen hintatason tuossa 24000 eukan tietämissä johon kundi ei sanonut mitään. Tuli kieltämättä tunne, että olisin hyvin pidetyn passatin sijasta ollut tarjoilemassa lapiollista paskaa myyjälle, ja tämä siis merkin omassa liikkeessä. Onneksi tulee säännöllistä käyntiä tuonne itä-suomeen josta ilmeisesti nyt hommaan seuraavan autoni. Helsingissä on näköjään pahasti ylitarjontaa asiakkaista ja autoista.

• asd
        Passat Variant kirjoitti:

Vai kahvikuppi ja asiallisuus merkkiliikkeessä ja lehmätkin lentää eikö totta???
        Arvioitin oman 61tkm ajetun 00-mallisen tdi variantin heti vuosihuollosta haettuani merkkiliikkeessä Helsingissä. Ajatuksissa oli pyörinyt uusi bensa variant vähentyneen ajon vuoksi. Aikani potkittua renkaita joudun viittelöimään myyjän luokseni. selitin aikeeni ja myyjä kyseli autostani. Ei halunnut edes nähdä autoani. Soitti kännykällä johonkin, naureskeli räkäisesti ja ilmoitti ettei siitä voida 18 tuhatta enempää tarjota koska auto on vaikea myydä koska siinä ei ole ilmastointia! Voi perse sanoin minä. Johon kaveri naama pokerina väittämään, että nykyaikana vaihtoautoa ostava asiakas kysyy ensimmäiseksi ilmastointia ja jos sitä ei ole, ei autoa meinaa saada millään myydyksi vaikka se olisi vähän ajettu tdi- farkku. Sanoin vastaavasta autosta olevan yleisen hintatason tuossa 24000 eukan tietämissä johon kundi ei sanonut mitään. Tuli kieltämättä tunne, että olisin hyvin pidetyn passatin sijasta ollut tarjoilemassa lapiollista paskaa myyjälle, ja tämä siis merkin omassa liikkeessä. Onneksi tulee säännöllistä käyntiä tuonne itä-suomeen josta ilmeisesti nyt hommaan seuraavan autoni. Helsingissä on näköjään pahasti ylitarjontaa asiakkaista ja autoista.

Kyllä se vaan valitettavasti nykyään niin on että ei kukaan järkevä hieman uudempaa autoa ostava halua ilmastoimatonta, joten sen takia ei autoliikekkään niitä niin hanakasti halua.

• ÖööÖöö
        asd kirjoitti:

Kyllä se vaan valitettavasti nykyään niin on että ei kukaan järkevä hieman uudempaa autoa ostava halua ilmastoimatonta, joten sen takia ei autoliikekkään niitä niin hanakasti halua.

Niinpä, niin...
        Mutta jos on ilmastointi, niin sillä ei tee mitään. Mutta kun ei ole noita sähkölämmitteisiä istuimia...

• vilukissa
        ÖööÖöö kirjoitti:

Niinpä, niin...
        Mutta jos on ilmastointi, niin sillä ei tee mitään. Mutta kun ei ole noita sähkölämmitteisiä istuimia...

olet vissiin, jos et ilmastointia kesähelteiltä käytä. Niin, ja löytyisihän sille käyttöä ympäri vuoden aina kosteina ilmoina, kun ilmastointihan kätevästi kuivattaa sisääntulevan ilman ja pitää näinollen ikkunat kirkkaina.

• Holofernes

Välillä tuntuu siltä, että ei autokauppiaat haluakaan mitään kauppaa tehdä. Yhdessäkin liikkeessä olin ainoa asiakas. Kukaan ei tullut minua palvelemaan(2 vuotta sitten jolloin autokaupoilla meni heikosti). Kun joku lopulta vaivautui paikalle, niin minkäänlaista palvelua ei tapahtunut. Marssinkin sitten pihalle, ja ostin auton viereisestä liikkeestä, mistä koslastani sain vielä hyvän hinnan. Eikä tarvinnut kuunnella haukkuja.

Tarjosin tänään pari vuotta sitten ostamaani Nissania samaan liikkeeseen, josta olin ostanut sen. Vaihtoarvoksi ilmoitettiin 6900 euroa, riippumatta siitä mihin olisin sen vaihtanut. Toisessa Nissanin liikkeessä tarjottiin 11 000 euroa (60 % enemmän). Kannattaa suorittaa vertailua.

• reiska

Tuttuni meni laakkoselle vaihtamaan ventoa boraan. Myyjä kattoi jostain listasta venton vaihtoarvon ja oli kuulemma kovan suostuttelun takana että se myyjä vaivautui kahtomaan sitä ventoa. Elikkä huonostakin autosta voi saada käypäsen hinnan jos ei kerran myyjä sitä viitsi edes kattoa.

• jjk

ei kai ne sitä mistään takatasku lapusta voineet katsoa???Jos se myyjä oliskin katsonut sen boran hinnan siitä lapusta....tiedä sitä sitten

• rautaa

Mentiin 80-luvun lopussa tarjoamaan erääseen Lahtelaiseen länsiautoja myyvään liikkeeseen, faijan helmeä. Skoda 120 GLS -86:sta. Faija myyjän kanssa tutkiskeli vaihtoautoja tarkkaan. Mieleisen löydettyään toi myyjän skodansa luo ja ylpeänä kysyi "mitäs tästä tarjoat?" Myyjä kaivoi taskustaan lapun, löi sen faijan kouraan ja totesi, "Tän saat jos et tuo sitä tänne". Faijan kanssa katsottiin mitä lapussa luki. Lapulla sai autoliikkeen yhteydessä olevasta baarista ilmaisen kahvin ja pullan :)

• riisikuppi

Yritin tarjota joskus 80-luvulla vanhaa Datsunia vaihdossa Mazdaan ja myyjä lupa pari tonnia alennusta, jos Datsunia ei tarvi ottaa.. kaupat tuli :)

Viimevuonna kun katselin 29 500 - 31 000 euron hintaisia uusia autoja, niin nykyisestä tarjottiin 9 000 - 15 000.. eli melkoinen oli hyvityshaitari, vaikka ostettavat olivat lähelle saman hintaisia. Kaikki eivät vaivautuneet katsomaan vaihdokkiani, vaan totesivat että noiden hinta on ihan varusteista kiinni.

• saab

noin 3 vuotta sitten olin ostamassa uutta autoa suoralla kaupalla, nuori kun olen (silloin 24) niin kohtelu oli sen mukaista

audia sain kierrellä ja katsella pitkään ennenkuin myyjä ehti pasianssia pelaamasta luokseni muuten tyhjässä liikkeessä. istuin tuolloin A4:sen etupenkillä. myyjä nojasi avonaisen oven karmiin ja totesi "NÄIDEN HINNAT ALKAVAT SITTEN 170 TMK:STA" ...kysyin että mitäs sitten saa käteisalennusta suoralla kaupalla... myyjän leuka loksahti auki ja muuttui aika asialliseksi... harmi vaan että tervehdys sanojen perusteella päätin että tästä liikkeestä en autoa osta! kyseessä automarkku porissa =)

parasta kohtelua olen saanut metro-autosta lielahdessa eräältä nuorehkolta saab myyjältä... aina on ollut aikaa esitellä autoja ja jopa tyrkkyttänyt autoa koeajoon... ajelen siis tällä hetkellä 3v vanhalla saabilla, mutta tuli ostettua "tutulta" myyjältä toisesta liikkeestä vaikkei palvelua ollutkaan aivan yhtä hyvää kuin treella

• Pautero

Kävin pari vuotta sitten kauppaamassa Turussa Airiston autossa, silloin 10 vuoden ikäistä ja noin 150 t ajettua Citroen BX vaihdossa uudempaan farkkuun. Auto oli kaikin puolin siisti ja toimiva ( merkistä huolimatta! ) Myyjä kyseli auton taustaa ja kävi koeajolla(... ja ilmeisesti soitti jollekkin huollon puolelle ) Ja tuomio oli tyly... ei tälläistä 80-luvun autoa kelpuuteta vaihdossa! Onnekseni en lannistunut asiasta ja hain auton kauempaa...sain autostani asiallisen hyvityksen ja erinomaisen auton. Ja seuraavankin auton vaihdoin samassa liikkeessä: Arton Auto Tervajoki

• seppo

tuli heti kaksi juttua mieleen oulusta.
      mulla oli rahat taskussa muutama vuosi sitten.
      markoissa 20000mk.
      ja myyjä aloitti,että millainen kärry laitetaan ja minä vastasin,että en ole kärryä hakemassa ja lähdin samantien.
      toinen juttu koski appiukkoani,hänellä oli ollut 3 uutta mazdaa peräkkäin ja liikkeessä luultiin,että hän ei muualta edes kysyisi,joten kävi niin,että hän sai mazdasta 10000mk enemmän kun hän vaihtoi toyotaan.
      kyllä automyyjiä on monenlaisia.

• Erkki

Autonmyyjien oppaissa lukee isolla, "että asiakkaan autoa ei saisi vähätellä eikä haukkua"

Mutta eipä monet autonmyyjät olekaan hyviä asiakaspalvelijoita. Monissa liikkeissä tehdään jo arvio asiakkaasta pelkän vaatetuksen/-ja sen perusteella millä autolla tulee.

Olen sitäkin testannut, eri palvelua saa kun menee pukupäällä kunnon autolla kuin huonoissa vaatteissa huonolla autolla.

Itse en ainakaan taida esim veholta tulevaa mersuani ostaa, koska en ole ikinä siellä saanut kunnon palvelua, haen uuden mersuni vaikka ulkomailta ennemmin kuin annan rahani firmalle joka ei osaa palvella asiakkaitaan.

• Jarmo

Tää on muuten ihan totta. Poikkesin tuossa yksi päivä itsekseni autokauppaan katsomaan uutta autoa (n. 30.000 €). Palvelua ei tullut sitten millän. Seuraavana päivänä mentiin vaimon ja pojan kanssa niin johan oli myyjä tikkana paikalla. Yhdessä autokaupassa kehoitettiin tulemaan vaimon kanssa uudelleen...

• Niki
        Jarmo kirjoitti:

Tää on muuten ihan totta. Poikkesin tuossa yksi päivä itsekseni autokauppaan katsomaan uutta autoa (n. 30.000 €). Palvelua ei tullut sitten millän. Seuraavana päivänä mentiin vaimon ja pojan kanssa niin johan oli myyjä tikkana paikalla. Yhdessä autokaupassa kehoitettiin tulemaan vaimon kanssa uudelleen...

Itsekään en meinaa koskaan saada palvelua autoliikkeestä Syynä varmaankin 18 vuoden ikä. Ajelen Skoda Fabia 1.9 SDI:llä tällä hetkellä. Selkeästi huomaa että palvelua sai, kun muisti ottaa esim. tädin tai äidin tms. mukaan. Toinen hyvä tapa oli olla puhuvinaan työsuhdekommunikaattoriin (jollainen minulla oli puolitoista vuotta).

Kiinnostusta ei ollut, mutta kun kaivoin kommarin taskusta ja aloin mukamas puhua siihen, tuli kauppias heti esittelemään autoa. Näin on tapahtunut jo useammassakin liikkeessä- ymmärrettävistä syistä en autoani kyseisistä liikkeistä ostanut.

• tietävät
        Jarmo kirjoitti:

mistä narusta vetää: useimmiten perheen autokaupat syntyvät siten, että miehellä on hirveä halu saada uusi auto alle, mutta sitä on vaikea perustella vaimolle, jos vanhakin peli on vielä varsin kelpo. Näin ollen autokauppiaiden kannattaa ikäänkuin voidella vaimoja, jotka viime kädessä voivat romuttaa hyvät kaupat. Useimmitenhan mies, jolla se autokuume alunperinkin oli, on huomattavasti helpommin ympäripuhuttavissa.

• mene ristiin
        tietävät kirjoitti:

mistä narusta vetää: useimmiten perheen autokaupat syntyvät siten, että miehellä on hirveä halu saada uusi auto alle, mutta sitä on vaikea perustella vaimolle, jos vanhakin peli on vielä varsin kelpo. Näin ollen autokauppiaiden kannattaa ikäänkuin voidella vaimoja, jotka viime kädessä voivat romuttaa hyvät kaupat. Useimmitenhan mies, jolla se autokuume alunperinkin oli, on huomattavasti helpommin ympäripuhuttavissa.

tämän aiheen kanssa. Pitäisikö myyjän tämän perheen saapuessa autokauppaan istua vain omassa kopissaan, vai pitäisikö myyjän sanoa perheelle "ajakaa vanhalla autollanne"?
        Eikö silloin olla taas tilanteessa, jossa myyjä ei ole palvellut?

• pappa

Vaihdoin vanhan mazdani uudempaan ihan maahantuojan liikkeessä. Vanha autoni oli vanha mutta kunnossa. Halusin päästä kärrystä eroon enkä sitä liiemmin kehunut. Myyjä huomasi asenteeni ja ainoa kommentti oli "ja tankki on tietysti tyhjä".
      Ihmettelin valitsemani vaihtoauton pikkaisen röpöttävää ääntä heti käynnistyksen jälkeen. Kysyin myyjältä ja sain vastauksen että "ei se mittän haittaa, se johtuu vain automaattiryypystä". Lisäksi auto ei ollut mennyt katsastuksesta jarrulevyn takia. Myyjä lupasi reippaasti: "pojat laittavat sen kuntoon, tule hakemaan huomenna"
      Hain auton seuraavana päivänä. Ajettuani 20 km huomasin että juuri vaihdettu jarrulevy oli tulikuuma. Ajoin takaisin maahantuojan luo, mutta menin suoraan korjaamon puolelle sanomaan kavereille että juuri vaihdettu levy kuumenee. Korjaamon kaverit katsoivat minua hitaasti, tarkistivat rekisterinumeron tietokoneelta ja sitten heittivät minut pihalle sanoen "tätä autoa ei ole tässä talossa korjattu, turha yrittää". Meinasi hihat palaa, vaadin korjaamopäällikköä paikalle. Selitin että olin juuri ostanut auton ja jarrut oli luvattu korjata. Korjaamopäällikön mukaan auto olikin korjattu juuri täällä tänään (vaikka huoltomiehet olivat hetkeä aikaisemmin väittäneet toista). Lupasivat tehdä homman uudelleen. Kuumenemisen syynä oli sökö jarrusatula.
      Selitys lienee se, että myyjä oli käyttänyt omia pikkupajoja auton korjaukseen, mutta eivät voineet sanoa sitä minulle (mittariin oli tullut 40 km lisää). Tai sitten auton oli korjannut joku näkymätön huoltomies ilman että mitään kirjausta ko. korjauksesta oli tehty koneelle. Kumpihan on totta vai joku muu syy?

Lisäksi röpöttävä ääni johtui siitä, että kaasarin ryyppypuoli oli täysin sökö. Auto lähti käyntiin maahantuojan lämpimästä hallista mutta erittäin huonosti omalta kotipihaltani.Eli remppa oli edessä. Eli tämmöinen oli maahantuojan myyjän pikkuinen "ei se mitään"-röpötysääni.

• Niki

Olin juuri saanut kortin ja innoissani menin katselemaan autoja erääseen pieneen käytettyjen autojen liikkeeseen. Budjetti oli 10000 euroa. Myyjä istui kopissa ja kyselin tältä mitä on tarjolla ja kerroin budjetista. Vastaus oli "no tossahan niitä on ulkona vaikka kuinka paljon". Kun sitten löysin pari sopivaa ja kysäisin lisätietoja (ovet oli autoissa lukossa). Tuli vastaus. "Tule sitten niiden vanhempies kanssa kattomaan niin katotaan sitten tarkemmin"

Tässä välissä lähdin liikkeestä ja hankin auton toisaalta- enkä ole enää kyseiseen liikkeeseen astunut. Tällä hetkellä mulla on Skoda Fabia 1.9 SDI, josta liikkeet eivät ole olleet kiinnostuneita. Kaikkialla on järjestäen sanottu, ettei dieselit mene nykyään kaupaksi... Onko totta?

• Hane

Dieselit eivät mene kaupaksi? Varmasti menevät, taisi myyjä puhua omiaan.

• Holofernes

Joo se on bumbiduu bullshittiä etteikö muka dieselit mene kaupaksi. Mene jonnekin kehäkolmosen ulkopuolelle. Ota vaikka päivä pari vapaata töistä ja aja muutamansadan kilometrin päähän niin siellä sanotaan, että emme ota bensavehkeitä, kun ne eivät mene kaupaksi. Monet maaseudun asukkaat joilla on pitkät työmatkat ja asiointimatkat kirkolle hakevat dieseleitään etelästä saakka. Minäkin hain dieselini etelästä. Nyt kyllä olen vaihtamassa uuteen bensa-autoon. Ihan tosissaan kannataa kokeilla autosi vaihtamista jossain kauempana. Saatat saada omastasi paremmin. Veikkaampa, että jos valehtelu on syntiä ja ne lasketaan tuonpuoleisessa, niin ei niitä autokauppiaita yläkerrasta löydy!

• qwe

menee mut fabiaan se ehkä tökkäs?

• Niki
        qwe kirjoitti:

menee mut fabiaan se ehkä tökkäs?

Toisaalta Fabiankin myynti on viime aikoina lähtenyt uuteen nousuun. Eikös kumulatiivinen myynti kasvanut viime vuoteen nähden jotain 200 % (tuli ohimennen tuulilasista lukaistua)

Jotenkin huvittavaa katsella kun samanlaisia Fabioita myydään hintaan 14900 euroa mutta tarjotaan vain 10000-11500 euroa. Taitaa olla vaihtoautovarastot niin täynnä ettei autokauppa kiinnosta. Tosin eräs Skoda-liikekin ilmaisi asian hyvin hienovaraisesti "Ehkä nyt ei ole ihan paras aika tehdä vaihtoautokauppoja".

• 50 % hinnannousu
        Niki kirjoitti:

Toisaalta Fabiankin myynti on viime aikoina lähtenyt uuteen nousuun. Eikös kumulatiivinen myynti kasvanut viime vuoteen nähden jotain 200 % (tuli ohimennen tuulilasista lukaistua)

Jotenkin huvittavaa katsella kun samanlaisia Fabioita myydään hintaan 14900 euroa mutta tarjotaan vain 10000-11500 euroa. Taitaa olla vaihtoautovarastot niin täynnä ettei autokauppa kiinnosta. Tosin eräs Skoda-liikekin ilmaisi asian hyvin hienovaraisesti "Ehkä nyt ei ole ihan paras aika tehdä vaihtoautokauppoja".

Suhteessa vielä huonommin tarjosi Mazda-kauppias tarjosi Rellusta. 5000 euroa lupasi hyvittää 19 000 euron vaihdokkiin ja sanoi vielä samaan hengenvetoon Clion hintalappuun tulevan hinnaksi 7500. Kun kysyyin että eikö se ole hieman yläkanttiin suhteessa hyvitykseen niin tokaisi vain että "Jollakinhan meidänkin on elettävä". Eikä tullut taaskaan kauppoja.

• pet
        50 % hinnannousu kirjoitti:

Suhteessa vielä huonommin tarjosi Mazda-kauppias tarjosi Rellusta. 5000 euroa lupasi hyvittää 19 000 euron vaihdokkiin ja sanoi vielä samaan hengenvetoon Clion hintalappuun tulevan hinnaksi 7500. Kun kysyyin että eikö se ole hieman yläkanttiin suhteessa hyvitykseen niin tokaisi vain että "Jollakinhan meidänkin on elettävä". Eikä tullut taaskaan kauppoja.

että autoliikkeiden idea on, että ne ostavat autot halvemmalla ja myyvät siten kalliimmalla pois? Tätä kutsutaan liikevoitoksi ja ilman tätä menettelyä ei olis autokauppoja eikä muitakaan kauppoja ollenkaan.

• -M-
        pet kirjoitti:

että autoliikkeiden idea on, että ne ostavat autot halvemmalla ja myyvät siten kalliimmalla pois? Tätä kutsutaan liikevoitoksi ja ilman tätä menettelyä ei olis autokauppoja eikä muitakaan kauppoja ollenkaan.

Niin, moni tuntuu luulevan että tommonen 1000 neliön halli on ilmaista rakentaa ja lämmittää... Eikä korjaamotkaan maksa mitään, palkoista puhumattakaan! Melkoisia UUNOJA on tämäkin maa täynnä! Ja jos vielä tosta diisselistä, niin ainakin täällä kaakkois-suomessa jää käytetyt diisselit myymättä tai sitten pitää olla todella edullinen! Hinta ero löpön ja bensan välillä suht pieni nyt... Ja nämä kaikki ja sukulaisten lonkkaviatkin on pelkästään AUTOMYYJIEN vika, eikös näin!

ps. ja jos sulle hyvitetään 5000€ autosta ja lappun pannaan 7500€, niin mitä luulet kuinka moni maksaa ton 7500€? Niin, tosta lähtee 1500-2000€ pois, eli ei siitä romustasi jää kovin paljoa liikkeelle! Ja sitten uusi omistaja rikkoo vaihdelaatikon omaa tyhmyyttään... no kuluttajaasiamiehelle itkemään = liikkeellä 6kk vastuu = remontti 2000€!!! Oliko kannattavaa ottaa paskasi vaihdossa??? Aina ei tietysti mene näin, mutta HYVIN USEIN!!!

• Automyyjä

Olen seurannut lomallani tätä keskustelua ja haluaisin tuoda muutaman mielipiteeni julki 6 vuotta autoja myyneenä:
      Autoliike ei "osta" autoasi, vaan ottaa sen vaihdossa. En kiellä sitä, etteikö hyvityshinta olisi asiakkaalle tärkeä, mutta eikö tärkeämpi asia ole väliraha, se mitä mitä omasta pussistaan joutuu maksamaan ja se, mitä sillä rahalla saa?
      Ostettava ajoneuvo saattaa olla joskus todella edullinen ja väliraha pieni, mutta asiakkaat tuijottavat vain oman autonsa hyvityshintaa, eivätkä aina tajua välirahan merkitystä kaupassa.
      Jos tuijotatte vain hyvityshintaa autostanne, kysykää automyyjältä mihin autoon saan parhaimman hyvityshinnan, myyjä myy varmasti mielellään talon pitkäpäiväisimmän auton, tai kaikista paraskatteisimman auton...

• jore

Juu, niinhän ne suurin osa tuijottaa vaan oman auton hyvitys hintaa. Myönnän, että minäkin silloin nuoruudessa tuijotin oman auton arvoa, mutta nykyään kysyn vain välirahan suuruutta ja mikäli kiinostaa oman auton arvo, niin helppohan se on siitä laskea. Voihan sitä ensin kysyä, että paljonko autoo maksaa suorassa kaupassa ja sitten tarjoo vasta vaihtoautoa. Tämän jälkeen vasta selittelyt alkaa

• seppo

väliraha ratkaisee,mutta on automyyjän velvollisuus se tuoda julki.
        jos kysyn vain,että paljonko saan vaidossa,niin myyjän pitää sanoa,että väliraha on eri toisesta autosta,kun toisesta.
        hyvä myyjä osaa sen selittää.

• Holofernes

Mitä ihmeen väliä on sillä, ilmoitetaanko asiakkaalle hyvityshinta vai väliraha. Kai jokainen osaa sen verran laskea? Jos olen ostamassa uuden 25 000 € maksavan auton, ja omastani luvataan 10 000 €, niin eiköhän jokaiselle ala pikkuhiljaa valjeta, mikä on väliraha. Tai vastaavasti jos olen ostamassa 25 000 € maksavaa autoa, ja välirahaksi ilmoitetaan 15 000 €, niin selvä kai on asiakkaalle jo tässä vaiheessa oman autonsa arvo tässä liikkeessä.

Asiasta toiseen Automyyjä. Mitä teiltä Automyyjiltä vaaditaan, kun haette alallenne. Jonkinlaista koulutusta varmaankin, mutta millaista. Tällaisena aikana palkatkin varmaan on hyvät. Voitko hieman valaista, millaisissa summissa liikutaan (20 000 € vai peräti 60 000 € vuodessa). Tänään radiossa mainittiin, että tulevana vuonna suurin ostohysteria on ohi. Eli tulonnekin varmaan pienenevät jatkossa.

• Toinen myyjä
        Holofernes kirjoitti:

Mitä ihmeen väliä on sillä, ilmoitetaanko asiakkaalle hyvityshinta vai väliraha. Kai jokainen osaa sen verran laskea? Jos olen ostamassa uuden 25 000 € maksavan auton, ja omastani luvataan 10 000 €, niin eiköhän jokaiselle ala pikkuhiljaa valjeta, mikä on väliraha. Tai vastaavasti jos olen ostamassa 25 000 € maksavaa autoa, ja välirahaksi ilmoitetaan 15 000 €, niin selvä kai on asiakkaalle jo tässä vaiheessa oman autonsa arvo tässä liikkeessä.

Asiasta toiseen Automyyjä. Mitä teiltä Automyyjiltä vaaditaan, kun haette alallenne. Jonkinlaista koulutusta varmaankin, mutta millaista. Tällaisena aikana palkatkin varmaan on hyvät. Voitko hieman valaista, millaisissa summissa liikutaan (20 000 € vai peräti 60 000 € vuodessa). Tänään radiossa mainittiin, että tulevana vuonna suurin ostohysteria on ohi. Eli tulonnekin varmaan pienenevät jatkossa.

Kyllä sillä on asiakkaalle toisinaan väliä
        mitä omastaan saa. Itse olen myös törmännyt monesti
        asiakkaaseen joka vain tuijottaa oman rakkaan
        autonsa hyvitystä. Itse teen yleensä tarjoukset
        (myyn uusia) niin, että vaihtoauton arvo on se
        todellinen mitä siitä maksetaan ja alennus erikseen, joko sellaisenaan taikka tavarana (renkaat, lohkolämmitin jne). Toisinaan kun asiakas kauhistelee alhaista hyvitystä niin pitää selittää että väliraha pysyy samana oli se uuden alennus sitten vaihtarissa tai erikseen. Valtaosa tämän ymmärtää, mutta ei kaikki :-)

Itse olen YO merkonomi.

Myyn saksalaista merkkiä joka oli muutama vuosi
        sitten vielä top 3 joukossa ("arvatkaapa" siitä ;) ja vuosiansiot jäänee tänä vuonna tuonne 28te paikkeille...

Valoa on toki tunnelin päässä, meillä tulee ensivuonna myynti varmasti kasvamaan uuden merkittävän mallin ansiosta.

• Automyyjä
        Holofernes kirjoitti:

Parahin Holofernes
        Olet oikeassa, hyvityshinnalla on suurempi merkitys silloin, kun ollaan ostamassa uutta autoa. Tosin myös eri jälleenmyyjien palveluissa on suuriakin eroja, eli kannattaa edelleen miettiä mitä välirahalla saa, saako pelkästään auton vai lisäksi myös palveluita, mistä joutuu maksamaan muissa autoliikkeissä.

Automyyjiltä vaaditaan ennenkaikkea oikea luonne. Koulutuksella ei varmasti niin väliä, itse olen YO-merkonomi, niinkuin Toinen automyyjäkin.
        Tuloni ovat kohtuulliset, mutta vuositulot jaettuna työssä vietettyyn aikaan tuntipalkka ei kyllä järin suuri. (50-55 h / viikko)
        Merkki taitaa muuten olla sama Toisen automyyjän kanssa, ensi kevättä odotellaan :)

• Autonmyyjä minäkin
        Holofernes kirjoitti:

Tervetuloa vain joukkoon tekemään monesti kuusi päiväistä työviikkoa ympäripyöreitä päiviä viikonloppunäyttelyt päälle. Ps.Alasta on muuten monella varsin ruusuinen käsitys jostain syystä

• minäkinkö?
        Autonmyyjä minäkin kirjoitti:

Tervetuloa vain joukkoon tekemään monesti kuusi päiväistä työviikkoa ympäripyöreitä päiviä viikonloppunäyttelyt päälle. Ps.Alasta on muuten monella varsin ruusuinen käsitys jostain syystä

Unohdit kuitenkin mainita, että osa automyjistä saa kuitenkin jatkuvasti ajaa melko edullisesti (eli siis ei lähellekään verotusarvon mukaan) 40 000 euron työsuhdeautoilla ja firma maksaa vielä bensatkin. Ja se auto vaihtuu 2-3 kertaa vuodessa ettei tarvitse turhan vanhoilla paskoilla ajaa.

Varmaan on kuitenkin eroa sillä, myykö Fiiattia vai jotain enempi työsuhdeautona suosittua merkkiä.

Ja onhan sekin vielä yhtä helvettiä jos pitää harva se kuukausi käydä asiakastilaisuuksissa milloin Lapissa, milloin Hungaroringillä. Kyllähän se vituttaa, jos moisesta ei ylityökorvauksia makseta.

Automyyjän kaverina vaan näkee ja kuulee kaikenlaista.

• Automyyjä
        minäkinkö? kirjoitti:

Unohdit kuitenkin mainita, että osa automyjistä saa kuitenkin jatkuvasti ajaa melko edullisesti (eli siis ei lähellekään verotusarvon mukaan) 40 000 euron työsuhdeautoilla ja firma maksaa vielä bensatkin. Ja se auto vaihtuu 2-3 kertaa vuodessa ettei tarvitse turhan vanhoilla paskoilla ajaa.

Varmaan on kuitenkin eroa sillä, myykö Fiiattia vai jotain enempi työsuhdeautona suosittua merkkiä.

Ja onhan sekin vielä yhtä helvettiä jos pitää harva se kuukausi käydä asiakastilaisuuksissa milloin Lapissa, milloin Hungaroringillä. Kyllähän se vituttaa, jos moisesta ei ylityökorvauksia makseta.

Automyyjän kaverina vaan näkee ja kuulee kaikenlaista.

Juu, ei makseta ylityökorvauksia. Minä saan kyllä näistä matkoista päivärahat...

• Golf
        Toinen myyjä kirjoitti:

Kyllä sillä on asiakkaalle toisinaan väliä
        mitä omastaan saa. Itse olen myös törmännyt monesti
        asiakkaaseen joka vain tuijottaa oman rakkaan
        autonsa hyvitystä. Itse teen yleensä tarjoukset
        (myyn uusia) niin, että vaihtoauton arvo on se
        todellinen mitä siitä maksetaan ja alennus erikseen, joko sellaisenaan taikka tavarana (renkaat, lohkolämmitin jne). Toisinaan kun asiakas kauhistelee alhaista hyvitystä niin pitää selittää että väliraha pysyy samana oli se uuden alennus sitten vaihtarissa tai erikseen. Valtaosa tämän ymmärtää, mutta ei kaikki :-)

Itse olen YO merkonomi.

Myyn saksalaista merkkiä joka oli muutama vuosi
        sitten vielä top 3 joukossa ("arvatkaapa" siitä ;) ja vuosiansiot jäänee tänä vuonna tuonne 28te paikkeille...

Valoa on toki tunnelin päässä, meillä tulee ensivuonna myynti varmasti kasvamaan uuden merkittävän mallin ansiosta.

En ole seuraillut pahemmin mitkä autot siellä top-3:ssa ovat pyörineet mutta olettaisin sakusi olevan Golf/Astra. Ja tästäpä tulikin mieleen pari ystävällistä VW myyjää...

Viime huhtikuussa kiertelin Tampereen Laakkosella uutta Boraa katselemassa. Huomasin uuden Polon pyöreillä lampuilla ja kysyin myyjältä, että milloin uusi Golf on tulossa. No myyjä vastasi ettei ainakaan kahteen vuoteen ole tulossa!

No kesäkuussa kiertelin Oulun Pörhöllä ja huvikseni testasin myyjää samalla kysymyksellä. Vastaus oli SAMA "ei ainakaan kahteen vuoteen". Eipä mennyt kauaa, kun lehdistä luettiin uusista Golffeista ja Astroista...

Sääli, että teitä autoliikkeen myyjiä pidetään näin pitkään pimennossa uusien mallien osalta ;-)

t. Onnellinen Mazda6:n omistaja

• iku

Itse olin vuosi sitten Huittisissa Pelttarilla katsomassa yhtä 900 Saabia. Oli kolaroitu keulaan, suurin osa olikin korjattu asiallisesti, mutta toinen lokasuoja edelleen lommolla. Myyjä kehui, että on loistohyvä auto. Mainitsin pienistä peltivaurioista ja koitin saada hintaa alas kolaroinnin takia, johon myyjä vastasi: Ei siinä mitään vikaa ole, siinä on vaan sellainen ominaisuus.

Myyjä suositteli 9000 Saabia, kehui auton maasta taivaisiin tyyliin: tekisi itsekin mieli ostaa tuo. Mentiin koeajolle ja huomasin että vaihdelaatikosta/tasauspyörästöstä lähtee helvetillinen krahina. Lenkelitä palattuani tokaisin vain myyjälle: On tuossakin autossa näköjään ominaisuuksia ja lähdin lätkimään putiikista.

Myös velipojalle sattui "hauska" tapahtuma Tampereen Laakkosella. Hän oli hieronut kauppaa Ventosta ja halusi mennä koeajolle, johon myyjä oli tokaissut: Ei se nyt sovi, kun siellä on ulkona niin kuraista.

• spade

Jobbari totesi "lievästi sporttisen" Mazda 626 Coupen kelpaavan korkeintaan jollekin amis-kundille.

• tgb

oli oikeessa.

• jazve

Isäni kävi tekemässä kauppaa uuteen autoon liikkeessä. Valittuaan mahdollisen kohteen, kysyi mitämieltä myyjä oli hänen vanhasta Sierrastaan. Myyjä alkoi kiertään autoa ja kertoi naarmuista ja kivenhakkauksista ym.. pelkkää negatiivista. Isäni sanoi: Älä sinä minun autoani hauku, ja lähti pois.

• ookook

kun noin sanoo. Käskikö se sun käydä jääkaapilla ottamassa limsaa ja olla sitten toppeena keskustelupalstalla?

• ....
        ookook kirjoitti:

kun noin sanoo. Käskikö se sun käydä jääkaapilla ottamassa limsaa ja olla sitten toppeena keskustelupalstalla?

No on kyllä aika äijä sun iskäs. Mahto siinä olla automyyjäreppana ihmeissään kun iskä kaahas Sierralla tontilta pois.

• Ookoo?
        ookook kirjoitti:

mitä tarkoittaa: "toppeena"?

• crc

Vein Rellun Laakkoselle Helsingissä tarkoituksenani punnita Mazda 6:n hankintaa. Koeajon aikana myyjä pyysi vaihtoautoista vastaavan ihmisen arvioimaan mun auton. Kun palasin myyjä kertoi hyvityshinnan. Sanoin, että tämä on lähes 3000 euroa huonompi kuin Veholla ja Biliassa. Lähdin ajelemaan pois. Kohta soi käsipuhelin. Myyjä: "Voi, voi kun meidän vaihtoautopäälliköllä oli tullut virhe. Hän oli tarkoittanut ehdottaa 3000 euroa parempaa hyvityshintaa." Kysyin, että "pidättekö te minua hölmönä". No, en minä sitä Mazdaa olisi muutoinkaan kelpuuttanut.

• joku

...saanut hyvää palvelua...
        äitini osti uuden micran länsi-autosta lahesta,oli siinä sisko miehensä kanssa mukana myös,ja heille lähti uusi almera tino samalla reissulla...

ainoa autokauppa,missä ei tuputeta yms kun ollaan kauppaa tekemässä...eikä olleet ensimmäiset autot siitä liikkeestä,eikä viimeiset...

HYVÄÄ JA ASIALLISTA PALVELUA!

SANOTTIIN JOPA ÄITINI VANHASTA LANCERISTA,ETTÄ JUURI TUOLLAINEN AUTO MEILTÄ PUUTTUUKIN...;)

eikä lähdetty linjalle,no jooh....ei kai tosta nyt voi mitään hyvittäää jne...kun on niin vanhakin!

• Kävi

Vaihtoi vanhan autonsa uudempaan. Uudemman hinta n. 4500€, myyjä pyysi välejä 2000€, eli vanhasta hyvitystä n. 2500€, ostettaessa maksettu 2v sitten n. 2000€ (12000mk), eli tartuimme syöttiin. Kauppakirjassa oli kuitenkin merkitty auton hinnaksi 2800€, hyvitys 800€ ja väliraha 2000€. Ihmettelen moista, oisko huijausta vai veronkiertoa?

• Tero

Tapahtumapaikkana Runosmäen takana sijaitseva Autoliike Sipilä vai Sipilän Autoliike, mikä lieneekin.

Tapahtumasta on aikaa n.10 vuotta. Kävimme kaksi kertaa saman viikon aikana liikkeessä ja ensimmäisellä kerralla huomio kiinnittyi kahteen myyjään, jotka kävelivät liikkeen jostain sivuovesta myymälän puolelle pyyhkeet yllään ja huutelivat toisille myyjille, että olisiko joku muu menossa vielä saunaan. Silloin tajusimme, että automyyjän työ ei ole mitään helppoa ja kevyttä :-)

Muutaman päivän kuluttua kun menimme uudestaan, niin kaverini kysyi aika hienokuntoisesta Opel Commodoresta, että mitä siitä on tarjottu, jos hän jättää tarjouksen. Myyjän vastaus oli, että kyllä siitä on tarjottu enemmän, kuin ollaan pyydetty eli ei kannata.

Tämä on sitä ammattiylpeyttä jota tarvitaan joka alalla :-))

• _-_-_
        Tero kirjoitti:

Tapahtumapaikkana Runosmäen takana sijaitseva Autoliike Sipilä vai Sipilän Autoliike, mikä lieneekin.

Tapahtumasta on aikaa n.10 vuotta. Kävimme kaksi kertaa saman viikon aikana liikkeessä ja ensimmäisellä kerralla huomio kiinnittyi kahteen myyjään, jotka kävelivät liikkeen jostain sivuovesta myymälän puolelle pyyhkeet yllään ja huutelivat toisille myyjille, että olisiko joku muu menossa vielä saunaan. Silloin tajusimme, että automyyjän työ ei ole mitään helppoa ja kevyttä :-)

Muutaman päivän kuluttua kun menimme uudestaan, niin kaverini kysyi aika hienokuntoisesta Opel Commodoresta, että mitä siitä on tarjottu, jos hän jättää tarjouksen. Myyjän vastaus oli, että kyllä siitä on tarjottu enemmän, kuin ollaan pyydetty eli ei kannata.

Tämä on sitä ammattiylpeyttä jota tarvitaan joka alalla :-))

kyseisen liikkeen. Niillä on tainnut silloin todella hyvin, kun ei ole kannattanut myydä vaikka on tarjottu enemmän kuin on pyydetty.
        Oisko sielläkin ollut myyjinä näitä hullunkuuluisia yo-merkonomeja.

• olli

mitä yks vanha ihminen sanoi jo 15v sitten.
      KAUPANKÄYNTI PERUSTUU AINA PETOKSEEN.

• Kauppa se on joka kannattaa

Niinhän se vanha sananlasku sanoo. Samalla lailla "kusettavat" kaikki muutkin kauppiaat, eivät vain autokauppiaat. Ostavat halvalla ja myyvät kalliilla. Jä käyttävät bisnestä tehdessään räikeästi hyväksi ihmisen tarpeita ja mieltymyksiä.

Autokauppiaat vaan vituttavat (ja asunnonvälittäjät vielä suuremmassa mittakaavassa) sen takia, että heidän kusetuksensa takia katoaa helposti kuin taivaan tuuliin monen kuukauden käteen jäävä palkka.

Hommaa ei tietysti kuluttajan kannalta yhtään helpommaksi Suomen autoverokäytäntö. On se hienoa, että albanialainenkin maksaa suhteessa vähemmän tojotastaan kuin suomalainen.

• sammakko?
        Kauppa se on joka kannattaa kirjoitti:

Niinhän se vanha sananlasku sanoo. Samalla lailla "kusettavat" kaikki muutkin kauppiaat, eivät vain autokauppiaat. Ostavat halvalla ja myyvät kalliilla. Jä käyttävät bisnestä tehdessään räikeästi hyväksi ihmisen tarpeita ja mieltymyksiä.

Autokauppiaat vaan vituttavat (ja asunnonvälittäjät vielä suuremmassa mittakaavassa) sen takia, että heidän kusetuksensa takia katoaa helposti kuin taivaan tuuliin monen kuukauden käteen jäävä palkka.

Hommaa ei tietysti kuluttajan kannalta yhtään helpommaksi Suomen autoverokäytäntö. On se hienoa, että albanialainenkin maksaa suhteessa vähemmän tojotastaan kuin suomalainen.

Mitäs vikaa albanialaisissa on kun juuri niiden pitäisi maksaa toyotastaan enemmän kuin suomalaisen?

• Kauppuri

Arvoisa asiakas saa valehdella niin paljon kuin haluaa. Sehän ei kuluttaja asiamiestä kiinostavaa.
      Niin hinnoista sisään ostohinnan ja myyntihinnan
      välillä tulee olla eroa vai mitä?
      Kaupanteko on joillekin työ ei vain harrastus.
      Miksi auton myynti tekisi tästä poikkeuksen?
      Ottakaa realiteetti mukaan myös autokauppaan.
      Asianhan voi kertoa monella tavalla:Onhan tuo jo
      matkaa ja tapahtumia nähnyt,mutta ei silti toivoa
      ole menetetty, kyllä tuolla vielä joku ajaa pitkälle.

• susinaaras

Tämä tapahtui useita vuosia sitten Porvoon Vehossa... Olimme hankkineet jo aiemmin käytetyn taksimersun jolla oli ajettu vähän ja muutenkin vielä loistavassa kunnossa. Työn takia kuitenkin perheeseen tarvittiin myös minulle omaa autoa ja menin sitten yksin kyseiseen liikkeeseen. Aikani kierreltyäni ja katseltuani muutama mahdollinen ajopeli oli katsottuna ja menin etsiskelemään myyjää, joka edes hiukan olisi osoittanut kiinnostusta asiaan ja olisin päässyt koeajolle.

Innokasta myyjää ei ollut - ohjasivat vain toinen toisensa luo ja viimein sitten eräällä heistä oli hiukan aikaa. Muita asiakkaita liikkeessä ei silloin ollut. Pyysin saada pienempää mersua koeajolle ja kerroin että meillä on jo ennestään täältä hankittu vähän isompi malli.

Myyjä sitten alkoi muistelemaan että näinhän se olikin, ja kyselemään mieheni kuulumisia. Pyysin uudelleen sitä autoa koeajoon johon myyjä tuumasi:
      Voisitko soittaa miehesi tänne niin asia järjestyy.

Olin hetken aikaa sanaton ennenkuin sain kysyttyä miten mieheni liittyy minun auton hankintaani. Myyjän kommentti oli: Miehethän ne tällaiset kaupat kuitenkin tekevät.
      Enpä sitten ostanut käytettyä mersua, ostin uuden seatin ;o))

• aapo

Koeajettuani noin 50000 euron koslan sanoin myyjälle, että "no ei se mua nyt liikaa vituttanu".
      Meinas suuttua onneton...
      Kannattaa kokeilla !
      Toinen homma on se, että tingattuaan hinnan ihan viimeiseen euroon asti, kannattaa aina kysyä, että
      mites tää rahotetaan ku mulla ei oo penniäkään puntaa päällä...

• -M-

Yleensä tommosen tyhjataskun tunnistaa kilometrien päästä ja haistaa myös! Mee töihin pummi! Eikös ne sun kotikaupungissa järjestä työttömille ohjelmaa kun pitää käydä viisastelemassa autokaupoissa? Ajatteleppas kun joskus pääset töihin ja tienaat rahaa (tää on kyllä jo mustaa huumoria) ja tarvitsetkin auton munamankelis sijaan... Sua varmaan palvellaan melkoisen hienosti, sitä lippistä on turha kysellä... =)

• aapo
        -M- kirjoitti:

Yleensä tommosen tyhjataskun tunnistaa kilometrien päästä ja haistaa myös! Mee töihin pummi! Eikös ne sun kotikaupungissa järjestä työttömille ohjelmaa kun pitää käydä viisastelemassa autokaupoissa? Ajatteleppas kun joskus pääset töihin ja tienaat rahaa (tää on kyllä jo mustaa huumoria) ja tarvitsetkin auton munamankelis sijaan... Sua varmaan palvellaan melkoisen hienosti, sitä lippistä on turha kysellä... =)

Oli sentää tua iso ämmä vastannu tähänki, heh...

• Justus

Muutama hyvä ja huono tapaus on tullut vastaan.... Muutama vuosi sitten olin ostamassa suoralla kaupalla ja käteisellä autoa...ja sitä kun asustaa maakunnassa, niin silloin kun lähdetään hakeman niin se kans otetaan mukaan:)

Olin kiinnostunut silloin eräästä gsi opelista ( rovaniemellä merkkiliikkeessä) ja lähdin hieroo kauppoja siitä....suoraa duunista tulleena, ei niin hirveen freesinä 300 km ajaneena en varmaankaan ollut mikään pontentiaalisen asiakkaan näköinen tapaus. Mutta asiakan kuitenkin. Ihan tasi olla paikallisen myymälän päällikkö kenen kanssa asioin...kerroin tilanteen, suorkauppa jne....hinta luokka n. 40-50tmk...ja mitä on tarjolla...viskeli ja pyöritteli päätään ja viittoi vaihtareriden puoleen että sieltäs käy katselemssa, mulla on yx homma kesken...ok, kiertelin aikani ja ilmaisin kiinnostuksen gsi astraan...toi olis kiva...nooh, koeajolle pääsi ihan jee...mut 4-5 km liikkeen pihalta lähdön jälkeen, niin hiihaa....nokka hihna paukahti poikki....soitin äijälle ja tuli hinaa pois...puolihuolimattomasti mainitsin, että onkos tää yleinen vika ooppelissa vai ainoastaan tiedän kaupassa..ja saman tien ukolla herneet nenässä...(okei, myönnetään että v-tuiluahan toi on, mut tilanteen koomisuudelle en voinut mitään...) ilamisin kyllä, että voidaan alkaa kauppaa hieromaan sitten kunhan biili on asiallisesti korjattu jne...mut äijä ei alkanut keskustelemaan....

Nooh, ei muuta kuin liikkeen vaihto toyotaan...ja siellä olikin viimeisen päälle asiakaspalvelija, vanhempi mies myyjä otti vastaan toivotti tervetuulleeksi alkoi kyselee, että mitäs sitä saisi olla....kerroin tilanteen...myyjä katsoi sopivat vaihdokit (olikohan jotain 4-5 autoa) ja ehdotti koe ajoa...ei kun ensimmäistä kokeilee, niin sehän oli ajanut muut ehdokkaat pihalle riviin odotteleemaan....arvaahan siinä kun on tuollee tullut kohdelluksi ja tavarakin vastasi annettuja ehtoja ( en nyt igan mitään gsi:tä) saanut, mutta palvelulla se mies myi mulle auton.

Jkl:ssä...(jotain 2 v. sitten)tullu moikkaamaan kamuja kaupunkiin ja pienessä krapulassa oli toiminnan puutetta ja ajattelin lähtee katselee autoja. Itse asiassa ei ollut edes tarkoitus vaihtaa....mutta sillä kerralla sain niin hyvää myyntityötä delta-autossa ( vaikka muutakin kuuluu) että päivä kun oli ohi, niin ihmettelin, että tuli sit ostettu ihan uusi auto...;)

• sepp0

yks vanha juttu ja se puolustaa kyllä automyyjiäkin,ei niillääkkään oo aina helppoa.
      eräs mies henkilö kulki lähes joka päivä liikkeessä ja tinkas ja tinkas,niin että myyjät jo hermostuivat ja tekivät kokeen.
      he puottivat 60000mk olevan auton hintaa ja sanoivat sen maksavan 25000mk jos heti tehdään kaupat.silloin selvis,että miehellä ei ollut rahaa,kunhan vain kävi kiusaamassa ja tinkimässä.
      niin ne pääsivät siitä eroon.
      on kuulemma tosi juttu.

• Arto

Vein tässä yhtenä aamuna autoni huoltoon. Palvelu oli ihan hyvää mutta olisin tarvinnut myös iltapäiväksi autoa. Pitivät vai niin ankaraa hintaa sillä vuokra-autolla etten mokomaa raaskinut ottaa. Kävelin siihen viereiseen liikkeeseen ja tutkin siinä vaihtoautoja aikani kunnes myyjä tarjosi yhtä koeajoon :) Sillä sitten kävin kauppareissut ja hain muksut tarhasta. Palautin sitten vähän ennen neljää ja hain omani huollosta. Valittelin vain ettei nyt tullut kauppoja kun emäntä ei tykännyt väristä.

• Näin tein

Oli kuulemma ruosteessa ja sitä sun tätä, kilometrivikainen sun muuta....

No, minä kuitenkin myin itse.Nettiauton kautta.

Ai paljonko sain ? 2900 !

• asd

on ihan normaalia. Joskus autoliikkeet tarjoavat tahallaan liian vähän, koska eivät halua sitä asiakkaan vanhaa romua sinne halliin. Jos olisivat oikeasti halunneet autosi niin olisivat tarjonneet 1500 eur.

• saisse

Olin Tampereen metroautossa ostamassa Zafiraa ja tarjosin vm90 pajeroo vaihdossa. sain siitä 2500€ ja parinviikon päästä metroauto myy Pajerooni 6000eskolla!! Eiks oo upeeta?

• No voi v....
        saisse kirjoitti:

Olin Tampereen metroautossa ostamassa Zafiraa ja tarjosin vm90 pajeroo vaihdossa. sain siitä 2500€ ja parinviikon päästä metroauto myy Pajerooni 6000eskolla!! Eiks oo upeeta?

Miten sä kehtaat tällä valittaa omaa tyhmyyttäs, oisit myynyt ite sen Pajeros 6000 eurolla.
        Tottakai liike ottaa ostohinnan ja myyntihinnan väliltä katetta, oli kauppa mikä tahansa.

• Raimo

Tämä viestiketju nimittäin. Välillä on saanut ihan kippurassa nauraa muiden kokemuksille, jotka eivät ehkä tapahtuessaan ole juurikaan naurattaneet.

Itse olen välillä huomannut kiusaavani tuotteitaan maasta taivaisiin kehuvia kauppiaita (muitakin kun autokauppiaita) tokaisemalla että "No sulla ja koko suvullasi on varmaan samanlaiset kun tää on kerran niin hyvä". Aika harvoin kuitenkaan myöntävät ;)

• sa.

Ihmettelin autossa olevaa hajua. Myyjä otti tuhkakupin irti ja laittoi nopeasti takaisin ja sanoi, että ei ole ainakaan tupakoitu. Otin heti perään tuhkakupin irti ja katsoin sitä, ja sanoin, että onhan tätä käytetty. Myyjä alkoi väittää vastaan, että ei varmasti ole kun hän itse oli sen tarkastanut. Ei myöntänyt millään, eikä suostunut katsomaan kuppia uudestaan, vaikka siellä oli vielä poroja. Itseäni kiinnosti ainoastaan hajun alkuperä. Myöhemmin myyjä tuli kertomaan, että auto on ollut jollain sikaria polttavalla herrasmiehellä.

Todellisuudessa (juu minä hölmö ostin sen auton) tämä "herrasmies" oli myös kolhinut auton pohjan ihan paskaksi, eikä sitä oltu korjattu (mm. lämpösuojapellit hajalla, kiinni rautalangalla ja kämmenen kokoisia alueita lähes puhki ruosteessa). Myös pyörän kulmat olivat sekaisin. Auto oli muistaakseni 3 v. vanha. Lopulta nämä asiat kyllä korjattiin, että ei siinä mitään.

Ai niin aikaisemmin myyjä oli mainostanut, että BMW myöntää jopa KUUDEN vuoden puhkiruostumattomuustakuun. Miksi mainostaa lakisääteistä minimiä, se kuulostaa lähinnä huvittavalle.

En tiedä miksi automyyjät ovat yleensä sellaisia ketkuja (myös joissakin merkkiliikkeissä). Minusta tuntuu, että se ainoastaan huonontaa myyntiä. Harvemmin ne ihme selitykset auttavat ostopäätösen syntyä.

• kansalainen

Tällaiset keskustelut ovat osoitus siitä, että keskustelijoiden enemmistö on tyhjätaskuja, joilta menee kaljotteluun ja muuhun humpuukiin suuri osa tuloista ja näin ollen autoilussa pelisäännöt on samat kuin 5-vuotiaalla pojulla, joka itkee sitä, että nallit on pyssystä loppu.
      Autokauppiaista valtaosa on samanlaisia rahaongelmaisia helppoheikkejä. Olisi paljon parempi, mikäli nämä keskustelut käytäisiin liikkeen ja maahantuojien kanssa.

• mielestä

Suomessa ei saa myydä käytettyjä autoja.
      Kun auto on rekisteröity henkilölle, vain tämä voi vaihtaa autonsa mieluisaan uuteen valtion holhouksessa ja suosituksessa. Tehköön valtio bisnistä esim.Virolaisten,Ruotsalaisten tai Saksalaisten, ehkä Venäjällekin. Valtio hoitaa myymispuolen tai vaihtaa tankkeihin jne.
      Autojen katsastus lopetetaan jo 5 vuoden sisällä.
      Autokanta säilyy tuoreena ja jos ei uuteen autoon ole varaa niin ei autoa sitten laisinkaan.

• Raimo

Lisäksi ehdottaisin, että sinunlaisesi idiootit kuohittaisiin.

• god,

että tuo oli vain sinun mielipiteesi.

• Erno

Tällaisen tarinan oon kuullut, että joku oli tarjonnut Wanhaa Volvoa vaihdossa uuteen (tai käytettyyn?), niin myyjä oli jutellut: "Kuule, jos sulla on sukulaisia, jolla on sopivan ikäisiä lapsia, niin vie tuo Volvos niille lapsille peltoautoksi. Kaikki on tyytyväisiä ja lapsetkin kiittelee sua koko ikänsä!"

Asiasta toiseen. Kävin eilen katselemassa autostereioita liikkeissä. Mentiin ensin yhteen liikkeeseen, jossa oli kaverin tuttu myyjä ja pyydettiin tarjous 300e soittimesta 100e kaiuttimista. Tarjous: 308e. Sitten mentiin Giganttiin, kun 'Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa!'

Täsmälleen samat laitteet. Lähtöhinta Gigantissa jotain yhteensä 420, eli 20e edelliseen verrattuna. Pyysin tarjousta.
      Myyjä sanoi: "No mä voisin ne sulle myydä hintaan 380e."
      Kysyin, että onkos tämä nyt sitten kilpailukykyinen hinta? "Kyllä sen pitäis olla" sanoi myyjä vakavana.
      Siihen tuumasin, että: "Meinaan vaan, kun tuossa 300m päässä myisvät samat laitteet kolmeen sataan.. et se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa.."
      "Ihanko totta? Ai samat laitteet?" myyjä kyseli. Näytin kuittia, jossa tarjous oli minulle esitettynä.
      Myyjä katseli hetken kuittia ja sanoi: "Eli näähän siis tekee 308e. No mä voisin myydä sulle nää tasan kolmella sadalla."

Silleen lähti minuutissa 80e 'kilpailukykyisestä tarjouksesta'. Eikä myyjää tietenkään hävettäny yhtään, vaikka ensin oli kusettamassa mua urakalla. Ja eihän toikaan hinta vielä omilla mene, vaan siinä on varmaan vielä ilmaa toiset 80 euroa.

• JM.

Joillekin ihmisille tuntuu olevan vaikea käsittää sitä mihin kaupankäynti perustuu. Tottakai liikkeiden pitää saada myytyä useimmat tuotteet kalliimmalla kuin ne ovat itse ostaneet. Ei sitä kukaan ilmaiseksi rupea töitä tekemään...

• Erno
        JM. kirjoitti:

Joillekin ihmisille tuntuu olevan vaikea käsittää sitä mihin kaupankäynti perustuu. Tottakai liikkeiden pitää saada myytyä useimmat tuotteet kalliimmalla kuin ne ovat itse ostaneet. Ei sitä kukaan ilmaiseksi rupea töitä tekemään...

Totta hemmetissä mä tiedän sen. Taidat olla niitä spedejä, jotka maksaa sen mitä lapussa lukee mukisematta? Onneksi olkoon vaan. Onhan se hyvä, että sinun kaltaisiakin on olemassa, niin pysyy kauppiaat tyytyväisinä, ja me hinnoista jotakin ymmärtävät saamme tingittyä tuotteet kunnolla.

Sehän on selvää, että kalliimmalla myydään, kuin mitä on ostettu, mutta ei pidä idiootti olla ja maksaa 300% katteita tuotteista. Mainitsemallani hinnallakin kauppias saa vielä reilun välityspalkkion.

Sitä paitsi minulla ei ole mitään hinkua rahoittaa jotain kapitalistiurpoa yhtään enempää kuin mitä pakko on.

SE NYT VAAN ON TYHMÄÄ MAKSAA LIIKAA

• kateeksi
        Erno kirjoitti:

Totta hemmetissä mä tiedän sen. Taidat olla niitä spedejä, jotka maksaa sen mitä lapussa lukee mukisematta? Onneksi olkoon vaan. Onhan se hyvä, että sinun kaltaisiakin on olemassa, niin pysyy kauppiaat tyytyväisinä, ja me hinnoista jotakin ymmärtävät saamme tingittyä tuotteet kunnolla.

Sehän on selvää, että kalliimmalla myydään, kuin mitä on ostettu, mutta ei pidä idiootti olla ja maksaa 300% katteita tuotteista. Mainitsemallani hinnallakin kauppias saa vielä reilun välityspalkkion.

Sitä paitsi minulla ei ole mitään hinkua rahoittaa jotain kapitalistiurpoa yhtään enempää kuin mitä pakko on.

SE NYT VAAN ON TYHMÄÄ MAKSAA LIIKAA

Olet sinäkin melko urpo. Ensinnäkin kaupankäynnin perusasioita: kate ei voi olla yli 100%. Toisekseen kypsy paska duunari osaasi. Ja tuosta stereo-esimerkistä sen verran, että jos tuttu myyjä antaa 80euroa 400euron ostoksista niin tuskin siitä kauppiaalle enää "mitään" jää. JOS nettohinta on esim 260eur ja myytihinta 300eur, niin periaatteessa TAPPIOLLISTA KAUPPAA! Kun se maksaa senkin lampun polttaminen siellä kaupan katossa ja sen myyjän lapsien ruokkiminen. Meneeko Ernolle jakeluun, vai pitääkö vääntää vielä rautalangasta?

• Goldfinger

Hyvä ja kokenut automyyjä ei koskaan hauku vaihdossa tulevaa autoa, vaan koittaa löytää siitä mieluummin kehumista, vaikkei sitä juuri olisikaan.

Kuka tahansa vittuuntuu, kun omaa autoa aletaan ensitöikseen haukkua ja syynätä siitä vikoja. Kokenut automyyjä huomio viat, mutta ei puhu niistä asikkaalle mitään, mutta huomio ne kuitenkin hinnassa.

Asiakkaan auton mollaaminen ja vikojen pikkutarkka syynääminen on varmin tapa saada asiakas ulos liikkeestä. Merkonomipellet ja merkkiliikkeiden myyntipäälliköiden marionetit, jotka luulevat osaavansa tehdä autokaupaa ovat asia erikseen. Juuri he ovavat niitä pilkunnussijoita.

Tein yli 30- vuotta autokauppaa ja tiedän mistä puhun.

• Jusa

Ajattelin vaihtaa noin vuoden vanhan autoni uuteen, ja kävinpä sitten pyytämässä tarjouksen eräässä huonosti saksalaismerkkiä myyvässä liikkeessä.
      Myyjä:"Miksi tuot uutta autoa myyntiin?"
      Minä:"No, saisko senmukaisen hyvityksen?"
      Myyjä:"Jaa'a,Jaa'a...
      Minä:"Voisinko koeajaa tuota uutta mallianne?"
      Myyjä:"En nyt oikein tiedä..., on jonoa niin paljon (liikkeessä vain yksi asiakas minun lisäksi)
      Minä:"No, täytynee mennä muualle...
      Myyjä kävi pikaisesti korjaamopäällikön luona ja tuli takaisin sanoen, "nyt onnistuu koeajo"
      Minä:"Selvä",sanoen poistuin koeajolle
      Samaan aikaan oma autoni jäi heidän ajettavaksi...
      Tulin koeajolta ja kysyin hyvitystä ko. autoon. Myyjä: "Laitan sitten sähköpostia hyvityksistä"
      Minä:"Aika omituista, no laita sitten",sanoen poistuin liikkeestä läheiselle huoltoasemalle väliaikakahville.
      Huoltamon pihalla huomasin autoni sivulistojen repsottavan. Näin ei ollut aamulla(olen aika tarkka kulkuneuvoistani). Olivat sitten repineet listat auki, kun epäilivät ilmeisesti kolariautoksi.Olisivat voineet asian hoitaa ihan puhelimitsekin merkkikorjaamolta. En viitsinyt asiaa lähteä kaivelemaan sen enempää,mutta tiedoksi myyjille, että olen hoitanut nyt kolmet autokaupat (omat, sukulaisten) muille, ihan vaan periaatteesta.

PS. Hyvitys oli todella surkeaa tasoa,en ihmettele enää huonoa myyntiä.

• Manteli

semmosta kyselisin että minne sais myytyy/vaihdettuu (myynti/vaihto liikkeissä)
      opel mantan-B-2.0-79/86 vikaa,ruostetta,kolaroitu vehje mutta ois uudemman auton hankinta mielessä ainut este on ollut että en tiedä mistä alottais kysellä vaihtoo uudempaan kun toi auto on aika heikossa kunnossa (toimii kuitenkin) vai huoliiko liikkeet ees tätä? liian vanha ja huonossa kunnossa?

tiedän et saattas saada sutiihin tai jörssin kautta myytyä en oo vaa viel kyselly...

• rutinoffini!

Ei heille kelvannut :( Olis pitänyt kärrätä purkaamoon ja se kuulemma maksaa rahaa.Tuumasin itekseni,vai tällaista peliä pelaavat autokauppiaat.Vittuuntuneena menin toiseen saman automallin edustajan liikkeeseen.En enää tarjonnut autoani vaihtokaupassa,vaan siellä tehtiin kaupat.Auton merkki on Mercedes Benz.Entinen nissan cherryni lepää tuolla autotallissa.Olkoot siellä.Ajelen sillä sitten ens kesänä.Minunhan rutinoffiani eivät Laakkosen perkeleen hyenaat hauku.Pistäkää ihmiset boikottiin tuo Laakkosen ylimielinen käytös.Luulevat olevansa koko Suomen ainut autoliike.Perkeleen ketkut.Meinasin vittuillessani mennä näyttämään uutta autoa kyseiselle autofirmalle mutta en ikinä enää astu siihen lafkkaan jalallani perkele.Niin pisti heidän käytös vituttamaan.Jos ei osata käyttäytyä asiallisesti autonostajaa kohtaan niin toivon että älyäisivät pitää edes turpansa kiinni silloin kun puhutaan ostajan autosta.Tietääkseni näillä ketkuilla on myös nissanin edustus jossain myös.Luulis niitten nyt ymmärtävän..nooh.. olkoon perkele.Ei muutakuin syksynjatkoja autoilijat.T:Vittuuntunut Laakkosiin.

• Kruuse

pois sen cherrys, ihan sellaseks lauluautoks vaa. Tulee hyvään kotiin eikä varmasti tavota koskaa Laakkosen näppejä!

• opely

olin vaihtamassa muutaman vuoden vanhaa vectraani uudempaan.. myyjällä sattui olemaan minulle sopiva yksilö, jossa kuitenkin oli hurjat kilometrit kertynyt mittariin 240 000km(v2000). sanoin etten noin ajettua oikein viitsis..johon myyjä selitti-> "ei tällä ole oikeastaan paljon ajettu, tää on pohjoisesta Kajaanista, ymmärrätsä mitkä etäisyydet siel on? kaupasta haet maitoa ja siinä on heti 100km lisää mittariin..."
      p.s. en ostanut

• Reijo

Se on ainoa keino ja tarina kävi näin: Hain autoani määräaikaishuollosta (140 tkm, BMW 525 -92, nyt vasta toisessa perheessä ja ylihuollettu itse asiassa) ja merkkiliikkeen seniori autokauppias sattui hampparoimaan paikalle ja tokaisin että mitäs jos vaihtaisin uuteen Bemariin? Kierteli kotvan ja tokaisi että siinä 5-6000 euroa tästä vois hyvittää - tiedän hyvin että jos ikinä myisin niille niin hintalappu seuraavana päivänä olisi 13-15.000 euroa, JOTENKA: Kysyin että "ootko täällä töissä vai kävelitkö vaan kadulta sisään?" Johon myyjä hölmistyneenä että "töissä". "No mitenkäs ensimmäinen työpäivä on mennyt, onko isojakin kauppoja tehty?" Nyt myyjä jo ymmärsi että tässähän vittuillaan ja naama menikin norsunvitulle jollonka huikkasin huoltopuolen miehille että "hei jätkät, jos firman ovi ei käy niin taajaan kun on toivottu niin tästä löyty heti yks syy, jos sattuu tuleen palavereissa esille".

• L.T.

Miksi aloit vittuilemaan? Miksi et hyväksynyt hänen
        tarjoustaan sellaisenaan? Jos se on se summa mitä
        kaveri hyvittää niin sitten sillä selvä.. Saahan
        sitä muualtakin kysyä..? En mä ainakaan jaksaisi
        alkaa väittelemään / pätemään, tuumaisin vaan että
        selvä..täytyy miettiä..

• Rejo
        L.T. kirjoitti:

selvä..täytyy miettiä..

Kysymys on merkkiliikkeestä, ja kun vittuillaan niin vittuilen takasin, lahjota se ladas pelastusarmeijalle paitsi että nekin siitä urputtaa.

• hehee
        L.T. kirjoitti:

selvä..täytyy miettiä..

...millaisia bemarin kuskit ovat? Menepäs haukkumaan heidän autoaan tai kertomaan sen todellinen hinta!!

• asd

pitikö pilata sen myyjän päivä vittuilemalla aiheetta?? 5000-6000 euroa on ihan kelpo hyvitys tuollaisesta autosta. ja hintalapussa luultavasti olisi ollut sitten n.10000 euroa. herää!!

• asd

Piti sitten sen myyjän päivä mennä pilaamaan??! 5000-6000 euroa on ihan kelpo hyvitys noin vanhasta autosta. hintalapussa olisi luultavasti ollut n.10000 euroa. herää!

• soukemmalle,
        asd kirjoitti:

Piti sitten sen myyjän päivä mennä pilaamaan??! 5000-6000 euroa on ihan kelpo hyvitys noin vanhasta autosta. hintalapussa olisi luultavasti ollut n.10000 euroa. herää!

kun ei näemmä asioista mitään tiedä.

"5000-6000 euroa on ihan kelpo hyvitys noin vanhasta autosta."

Määräytyykö sun mielestä auton hinta pelkästään iän mukaan, merkillä ja mallilla ei ole väliä, niinkö? Aivan sama, onko kyseessä vm. -92 Lada tai Rolls Royce, niinkö? Herääpäs itse! Suoralla sisäänostolla tuon Bemarin hinnan olisi pitänyt olla yli 10 tuhatta euroa.

• Japi

Että mitä isompi bemari sen pienempi mulkku omistajalla on ja eipä taida noissa "loistoautoissa" edes vilkku kuulua vakiovarusteisiin mitä liikenteessä seuraa bemari kuskien ajokäyttäytymisiä.

• asd
        soukemmalle, kirjoitti:

kun ei näemmä asioista mitään tiedä.

"5000-6000 euroa on ihan kelpo hyvitys noin vanhasta autosta."

Määräytyykö sun mielestä auton hinta pelkästään iän mukaan, merkillä ja mallilla ei ole väliä, niinkö? Aivan sama, onko kyseessä vm. -92 Lada tai Rolls Royce, niinkö? Herääpäs itse! Suoralla sisäänostolla tuon Bemarin hinnan olisi pitänyt olla yli 10 tuhatta euroa.

herätyys!! 5000-6000 euroa on ihan hyvä hyvityshinta 90-luvun alun hieman paremmasta autosta. käyppäs tajoomaan samanikäistä Mazda 626 tai nissan primeraa niin tarjoavat 2000 euroa.

• Oka

Reijo oli sitten taas vähän "kouluttanut" myyjiä! Hyviä ja keksittyjä juttuja! Valitettavastihan asia on niin, että auton omistajan mielestä se oma auto on paras ja ylihuollettu, ja sitten siitä saa vielä tuplahinnan verrattuna liikkeen hyvityshintaan, kun myy suoraan. Vielä kerran Reijolle!!!

• nih

Kehäkolmosella HKI/Vantaa rajalla Aamuruskontien Rintajoupin pihalla oli hieno ilmastoitu Alfa Romeo ja ikkunassa lappu jossa luki auton tiedot, hinta ja lisäksi "myös osamaksulla, käsiraha 1XXX euroa". Menin myyjän luokse sanoen että olisin kiinnostunut tuosta Alfasta osamaksukaupalla, niin äijä vastasi "ei siihen saa osamaksukauppaa". Kun sanoin "Ai jaa, ikkunassa vain oli lappu...", myyjä vastasi "Joo, niihin lappuihin laitetaan aina tollasia mutta ei me anneta osamaksua noin vanhaan autoon."

Vaihdoin äkkiä liikettä.

• nih

Ja kun nyt Aamuruskontielle eksyttiin, niin kerrompa toisenkin tarinan. Syy miksi menin ko. alueelle oli näkemäni auto Carmondin www-sivulla ( http://carmond.nettiauto.com/ ). Etsin puhelinluettelosta liikkeen osoitteen: Aamuruskontie 1. Menin paikan päälle mutten Carmondia löytänyt. Soitin numerotiedusteluun ja sanoivat että osoite on Aamuruskontie 37. Menin sinne, mutta viimeinen osoite tiellä taisi olla 35. Soitin uudestaan numerotiedusteluun ja pyysin puhelinnumeron, antoivat kännykkänumeron (ei kuulema ollut kuin kännykkänumeroita Carmondille). Soitin annettuun numeroon jossa vastasi joku "Tomppa". Kysyin "Onko Carmondissa?", johon "Tomppa" vastasi että ei ole. Päätin unohtaa koko liikkeen ja menin tuonne Joupille mistä kävelin hetikohta ulos. Ei ole helppoa tämä auton osto...

• Vaihdoin merkkiä

Aikoinaan menin vaihtamaan volkkaria samaan liikkeeseen kuin olin ostanut eli Laakkoselle.Oli lauantai ja nahkatakkinen myyjä poltteli sikaria ja kun menin myyjää "häiritsemään" puhalteli savut silmille.Katsoi ulos pihalla olevaa autoani ja sanoi "aja tuo kaatopaikalle".Autossa ei ollut mitään vikaa edes maalissa ruostetta.Lienee selvää että kaupanteko loppui siihen enkä ole koskaan kyseisen liikkeen autoja vakavissani ajatellutkaan.Nyt kyseinen herra on samassa liikkeessä johtajatasolla.

• Urmas

Itse menin Alkoon vaihtamaan kerran käytetyn puolenlitran Kossupullon puolta suurempaan, niin eivät olisi hyvittäneet siitä kuin 50 senttiä! Vaikka olisin ostanut kokonaan uuden, niin hyvä etteivät nauraneet pihalle!

Ei ihme, jos ihmiset hakevat viinansa Virosta!

• Olis kelvannut

Toihan olis ollu ihan törkeen korkee hyvitys, etkö hullu suostunut? Eikös ne tarjoa Alkossa pullosta normaalisti vaan 10 senttiä, eivätkä suostu tulemaan pulloa edes ulos katsomaan, vaikka sanoo, et on hyvin pidetty, yhdellä omistajalla ollut ja vielä huollettukin :D

• Upi

Kauppailin alkuvuodesta autoani (en ollut antamassa vaihdossa vaan myymässä suoraan).

Kävinpä eräässä "Suomen suurimmassa yksityisessä" liikkeessä myös kaupittelemassa tätä, sillä ilmoittelevat lehdissä ostavansa autoja suoraan ja vieläpä käteisellä. Kyseinen toimipiste on paikkakunnalla, josta toiminta on lähtenyt laajenemaan muuhun Suomeen.

Myyjän käytös ihmetytti alusta lähtien.

Esittelin auton läpikotaisin (joutunut pienen ikäni kaikenlaista ostamaan ja myymään). Myyntihetkellä autolla 4 vuotta ikää, 108 tkm mittarissa ja täysin virheetön kunto (myös myyjän mielestä). Helppo myydä eteenpäin täydellisine huoltokirjoineen sekä ottaen huomioon sen, että kyseessä on yksi maamme rekisteröidyimpiä merkkejä ja malleja.

Myyjä pyysi sanomaan mitä siitä pyysin, vastasin, että hän on ostaja ja että tekisi jonkinlaisen tarjouksen (autokauppiaan tulee tietää hinnat, varsinkin sen jälkeen kun on sitä esimieheltään puhelimessa kysynyt...) Tätä jatkui pitkään - toki tiesin mitä aion pyytää.

Sitten äkkiä tuli puhe aluvanteista ja hyvistä kesärenkaista. Myyjä sanoi, että "kai sinulla on hyvät aluvanteet ja renkaat tähän laittaa mukaan, olet sen näköinen kaveri, että sinulla on". No en pidä henkilökohtaisuuksista varsinkaan hintahtavan oloisilta ruotsinkielisiltä, joten vastasin - vielä ihan asiallisesti - että nämä yhdet peltivanteet vain on, joihin olen kausittain vannettanut renkaat uudelleen (mikä oli totuus). Tämä selvästi v**utti myyjää jostain syystä.

Lopulta sanoin mitä ajattelin autosta pyytää (silloisten jälleenmyyntihintojen keskiarvojen alle n. 2 000 EUR). Myyjä tarjosi tämän jälkeen vielä 3 900 EUR vähemmän siitä mitä pyysin. Sanoin että lähdenpä tästä sitten kotiin, johon myyjä "älä nyt ala tunteilemaan tässä asiassa, jätä auto tänne, ota rahat ja me ajamme sinut kotiin". Sanoin, että jos joku tässä asiassa saa tunteilla, se olen minä, ei tämä myyjä.

Sitten paloi käämit ja selitin tälle myyjälle, että on turha yrittää selittää, että jos maksaa pyytämäni hinnan (tai edes lähemmäs sen) ja pyytää autosta eteenpäin myytäessä sen, mikä on keskihintataso ja kohtuullista, niin saa autokaupallekin ihan kohtuullisen 20 prosentin myyntikatteen. Myyjä oli nimittäin tätä ennen väittänyt, että maksamalla pyytämäni hinnan hän tekee selvää tappiota firmalle.

5 900 EUR myyjän tarjouksen ja yleisen hintatason välillä on tuossa silloisen 15 000 Euron hintaluokassa (sen ikäiset käytetyt) hieman liikaa minulle. Toki on ymmärrettävää, että myyjä mieluummin tavoittelee 35 - 40 % myyntikatteita, kuin 20 %:n, mutta mielestäni asiakkaan huono kohtelu tai suoranaisesti avoin älykkyyden aliarviointi on sellaista palvelua, jota ei pitäisi saada edes autoliikkeissä, saati suurena itseään pitävissä...

Kohtelu oli mielestäni käsittämätöntä, ottaen huomioon, että en itse provosoinut tilannetta tähän suuntaan, ennenkuin alkoi riittävästi tämän ruotsinkielisen touhut ottamaan kupoliin.

• Pasu

Viestissä ei tarkasti käy selville mutta oletan, että tarkoitat hintatasolla hintaa joita yleisesti PYYDETÄÄN tuollaisista.
        Huomaa seuraavat seikat miksi en pidä myyjän käytöstä v-tuiluna:
        - myyjän on annettava uudelle ostajalle alennusta 1000-2000e
        - myyjä ottaa riskin vaihtoautovaraston arvon alentumisesta nykyisinä epävarmoina aikoina jos ostajaa ei löydykään nopeasti
        - myyjä joutuu ostamaan siihen vanteet jotka olet piheyttäsi jättänyt ostamatta
        - myyjä joutuu varautumaan korjauksiin kuluttajasuojan takia

Luuletko että yllämainittuun riittää se 2000e rako yleiseen hintatasoon mitä olit ajatellut? Etenkin kun et osta sieltä mitään mistä tulisi myyjälle vähän lisäkatetta?
        Luuletko tosiaan että myyjiä kiinnostaa sinulle v-lu?

Huom en ole automyyjä, mutta alkaa vähän ihmetyttämään nämä jutut huonoista välirahoista.

• Holofernes
        Pasu kirjoitti:

Viestissä ei tarkasti käy selville mutta oletan, että tarkoitat hintatasolla hintaa joita yleisesti PYYDETÄÄN tuollaisista.
        Huomaa seuraavat seikat miksi en pidä myyjän käytöstä v-tuiluna:
        - myyjän on annettava uudelle ostajalle alennusta 1000-2000e
        - myyjä ottaa riskin vaihtoautovaraston arvon alentumisesta nykyisinä epävarmoina aikoina jos ostajaa ei löydykään nopeasti
        - myyjä joutuu ostamaan siihen vanteet jotka olet piheyttäsi jättänyt ostamatta
        - myyjä joutuu varautumaan korjauksiin kuluttajasuojan takia

Luuletko että yllämainittuun riittää se 2000e rako yleiseen hintatasoon mitä olit ajatellut? Etenkin kun et osta sieltä mitään mistä tulisi myyjälle vähän lisäkatetta?
        Luuletko tosiaan että myyjiä kiinnostaa sinulle v-lu?

Huom en ole automyyjä, mutta alkaa vähän ihmetyttämään nämä jutut huonoista välirahoista.

Minä sain tänään autoliikkeissä pääsääntöisesti hyvää palvelua. Hyvityshinnat vain ihmetyttävät minua. Koslastani luvattiin 7000 euroa käytettyyn ja 8000 euroa uuteen, vaikka viereisessä liikkeessä vastaavan käytetyn pirssin pyyntihinta oli 15900 euroa (tässä liikkeessä olisin saanut omastani 11700 euroa). Kerroinkin niille, että helpostikin saatte pirssistäni semmoiset 12000 euroa, minkä lisäksi saisitte voiton myös minun ostaessani heidän vaihtoautonsa. Eli heille ei riittänyt noin 2000 - 3000 euron realistinen voitto, vaan he tavoittelivat noin kolminkertaista summaa. Minä jonkin verran taloustietoa lukeneena, ymmärrän kaupankäynnin sellaisena, että mielummin vähävoittoinenkin kauppa on kannattava, kuin asiakkaan karkoittaminen kyseisestä liikkeestä ikuisesti. Lisäksi tietenkin heiltä jäi ymmärtämättä se tosiseikka, että kerron tästä kusetusyrityksestä KAIKILLE tuttavilleni!
        Tämän jälkeen meninkin Toyota-liikkeeseen, missä sain asianmukaisen tarjouksen omastani vaihdossa täysin vastaavaan autoon, joka oli tarjolla tuossa kusettajaliikkeessä. Myyjä vieläpä kehui autoani - päivä oli pelastettu.

• Sivustakatsoja

Minulle on yksi lysti, meneekö Toyota kaupaksi vai ei, mutta pakko puuttua tuohon tarinaasi. Ensinnäkin tietysti hiukan värität tuota juttuasi, mikä on täysin ymmärrettävää. Myyjät siis ärähtelevät ja heillä on outo virne kasvoillaan. Ajatellaanpa tilanne autokauppiaan silmin.

Päivällä ei autoliikkeissä ole täyttä miehitystä - tietenkään - sillä suurin osa autojen ostajista on silloin töissä. Illalla sen sijaan myyjiä on paikalla enemmän. No, sinä satuit menemään päiväsaikaan liikkeeseen, ja sattumalta siellä oli muutama muukin asiakas. Vapaita myyjiä ei siis juuri sillä hetkellä ollut, vaan kaikki palvelivat jo asiakkaita. Pistäpä itsesi sellaisen asiakkaan saappaisiin, joka oli juuri palveltavana: joku marssii sisään ja autokauppias alkaakin palvella häntä sinun sijaan!

Mitä tuohon toiseen kohtaan tulee, että automyyjä olisi tiennyt, ettei Mazda6:lla ole edustusta, niin ei se välttämättä pitänyt paikkaansa. Muista kun itsekin olin ostamassa uutta autoa, ja sanoin, että kilpailijan auto pitää vielä käydä koeajamassa, kun oli testivoittaja, niin myyjä - aivan oikeaoppisesti - kehui kilpailijankin autoa, mutta muisti tietysti mainita, että se oli hiukan kalliimpi. Ehkäpä tässä sinunkin tapauksessasi myyjä vilpittömästi halusi sinun ajaa myös Mazda6:lla, koska oli vakuuttunut, että tykkäisit Avensiksesta enemmän.

• sucks edelleen
        Sivustakatsoja kirjoitti:

Minulle on yksi lysti, meneekö Toyota kaupaksi vai ei, mutta pakko puuttua tuohon tarinaasi. Ensinnäkin tietysti hiukan värität tuota juttuasi, mikä on täysin ymmärrettävää. Myyjät siis ärähtelevät ja heillä on outo virne kasvoillaan. Ajatellaanpa tilanne autokauppiaan silmin.

Päivällä ei autoliikkeissä ole täyttä miehitystä - tietenkään - sillä suurin osa autojen ostajista on silloin töissä. Illalla sen sijaan myyjiä on paikalla enemmän. No, sinä satuit menemään päiväsaikaan liikkeeseen, ja sattumalta siellä oli muutama muukin asiakas. Vapaita myyjiä ei siis juuri sillä hetkellä ollut, vaan kaikki palvelivat jo asiakkaita. Pistäpä itsesi sellaisen asiakkaan saappaisiin, joka oli juuri palveltavana: joku marssii sisään ja autokauppias alkaakin palvella häntä sinun sijaan!

Mitä tuohon toiseen kohtaan tulee, että automyyjä olisi tiennyt, ettei Mazda6:lla ole edustusta, niin ei se välttämättä pitänyt paikkaansa. Muista kun itsekin olin ostamassa uutta autoa, ja sanoin, että kilpailijan auto pitää vielä käydä koeajamassa, kun oli testivoittaja, niin myyjä - aivan oikeaoppisesti - kehui kilpailijankin autoa, mutta muisti tietysti mainita, että se oli hiukan kalliimpi. Ehkäpä tässä sinunkin tapauksessasi myyjä vilpittömästi halusi sinun ajaa myös Mazda6:lla, koska oli vakuuttunut, että tykkäisit Avensiksesta enemmän.

"Ensinnäkin tietysti hiukan värität tuota juttuasi, mikä on täysin ymmärrettävää."

En mielestäni värittänyt sitä, ainakaan tarkoituksella. Sinähän et mukana ollut, kerroin asiat niin kuin ne minusta tuntuivat.

"No" alkuisia lauseita oli kyllä todella paljon näin jälkikäteen luettuna :)

"Päivällä ei autoliikkeissä ole täyttä miehitystä"

1. myyjä kopissa
        2. myyjä myymässä
        3. myyjä jolle palautin avaimet koeajon jälkeen ja jota ei auton myynti kiinnostanut tippaakaan, kun olin "kaverin" saalista.

Onko kolme paljon vai vähän? Ei niitä tuota enempää koskaan ole näkynyt keskenään juttelemassa, kun palvelua kaivataan (yleisesti lähes kaikissa liikkeissä).

"Pistäpä itsesi sellaisen asiakkaan saappaisiin, joka oli juuri palveltavana: joku marssii sisään ja autokauppias alkaakin palvella häntä sinun sijaan!"

Pyysin auton avaimia koeajoa varten EN autoesittelyä!

"Ehkäpä tässä sinunkin tapauksessasi myyjä vilpittömästi halusi sinun ajaa myös Mazda6:lla, koska oli vakuuttunut, että tykkäisit Avensiksesta enemmän. "

Ehkä, ehkä ei. Kuten sanoin, kirjoitin sen miltä asia MINUN silmin näytti. En tietääkseni kärsi kovinkaan pahoista harhoista enkä tunne, että minua seurataan. Vanne ei myöskään kiristä päätä ;-) MINUN silmin nähden sain paskaa palvelua kahteen kertaan (vaikka toinen kerta alkoikin varsin hyvin) ja se riitti.

• vaan!
        sucks edelleen kirjoitti:

"Ensinnäkin tietysti hiukan värität tuota juttuasi, mikä on täysin ymmärrettävää."

En mielestäni värittänyt sitä, ainakaan tarkoituksella. Sinähän et mukana ollut, kerroin asiat niin kuin ne minusta tuntuivat.

"No" alkuisia lauseita oli kyllä todella paljon näin jälkikäteen luettuna :)

"Päivällä ei autoliikkeissä ole täyttä miehitystä"

1. myyjä kopissa
        2. myyjä myymässä
        3. myyjä jolle palautin avaimet koeajon jälkeen ja jota ei auton myynti kiinnostanut tippaakaan, kun olin "kaverin" saalista.

Onko kolme paljon vai vähän? Ei niitä tuota enempää koskaan ole näkynyt keskenään juttelemassa, kun palvelua kaivataan (yleisesti lähes kaikissa liikkeissä).

"Pistäpä itsesi sellaisen asiakkaan saappaisiin, joka oli juuri palveltavana: joku marssii sisään ja autokauppias alkaakin palvella häntä sinun sijaan!"

Pyysin auton avaimia koeajoa varten EN autoesittelyä!

"Ehkäpä tässä sinunkin tapauksessasi myyjä vilpittömästi halusi sinun ajaa myös Mazda6:lla, koska oli vakuuttunut, että tykkäisit Avensiksesta enemmän. "

Ehkä, ehkä ei. Kuten sanoin, kirjoitin sen miltä asia MINUN silmin näytti. En tietääkseni kärsi kovinkaan pahoista harhoista enkä tunne, että minua seurataan. Vanne ei myöskään kiristä päätä ;-) MINUN silmin nähden sain paskaa palvelua kahteen kertaan (vaikka toinen kerta alkoikin varsin hyvin) ja se riitti.

"1. myyjä kopissa
        2. myyjä myymässä
        3. myyjä jolle palautin avaimet koeajon jälkeen ja jota ei auton myynti kiinnostanut tippaakaan, kun olin "kaverin" saalista."

1. Kuten itsekin mainitsit, "kenties kauppoja hieromassa". Puhelimen päässä oleva asiakas on aivan yhtä tärkeä kuin paikan päälle tullutkin, eikö totta?

2. Palveli asiakasta

3. Aivan oikein, monissa yrityksissä, joissa osa palkasta perustuu provisioon - en nyt puhu siis vain autokaupoista - pätee kultainen sääntö, että toisen asiakkaaseen ei kajota. Myyjän on helppoa keskittyä vain asiakkaan tarpeisiin, kun ei tarvitse olla varuillaan takana väijyvistä kolleegoista, jotka heti tilaisuuden tullen vetävät kaupan omiin nimiinsä.

"Pyysin auton avaimia koeajoa varten EN autoesittelyä!"

Ja oletit, että myyjä kaivaa avaimet taskustaan ja päästää sinut tuliterän auton kanssa häipymään horisonttiin? Yleensä koeajoluovutusta varten tarkastetaan ajokortti, kirjoitetaan vakuutuspaperi yms, eli ei niitä avaimia tuosta vaan anneta. Eli myyjän olisi pitänyt jättää sen hetkisen asiakkaan palveleminen kesken ja lähteä sinun kanssasi täyttelemään papereita, niinkö?

• suckia vaan
        vaan! kirjoitti:

"1. myyjä kopissa
        2. myyjä myymässä
        3. myyjä jolle palautin avaimet koeajon jälkeen ja jota ei auton myynti kiinnostanut tippaakaan, kun olin "kaverin" saalista."

1. Kuten itsekin mainitsit, "kenties kauppoja hieromassa". Puhelimen päässä oleva asiakas on aivan yhtä tärkeä kuin paikan päälle tullutkin, eikö totta?

2. Palveli asiakasta

3. Aivan oikein, monissa yrityksissä, joissa osa palkasta perustuu provisioon - en nyt puhu siis vain autokaupoista - pätee kultainen sääntö, että toisen asiakkaaseen ei kajota. Myyjän on helppoa keskittyä vain asiakkaan tarpeisiin, kun ei tarvitse olla varuillaan takana väijyvistä kolleegoista, jotka heti tilaisuuden tullen vetävät kaupan omiin nimiinsä.

"Pyysin auton avaimia koeajoa varten EN autoesittelyä!"

Ja oletit, että myyjä kaivaa avaimet taskustaan ja päästää sinut tuliterän auton kanssa häipymään horisonttiin? Yleensä koeajoluovutusta varten tarkastetaan ajokortti, kirjoitetaan vakuutuspaperi yms, eli ei niitä avaimia tuosta vaan anneta. Eli myyjän olisi pitänyt jättää sen hetkisen asiakkaan palveleminen kesken ja lähteä sinun kanssasi täyttelemään papereita, niinkö?

heh, tämä menee jo hauskaksi

"1. Kuten itsekin mainitsit, "kenties kauppoja hieromassa". Puhelimen päässä oleva asiakas on aivan yhtä tärkeä kuin paikan päälle tullutkin, eikö totta? "

Totta, ja tässä tapauksessa asiakas oli siis kopissa myyjän kanssa eli kaupat oli varmasti menossa. Kysymys olikin vain siitä, että myyjä todellakin, yhtään värittämättä, ärähti hakemaan muita myyjiä => paskaa palvelua.

2. Palveli asiakasta mutta antoi silti avaimet kysymällä ensin kuitenkin luvan toisilta asiakkailta. Jos tämä myyjä olis ollut myymässä, saattaisin ajaa Avensiksella.

"3. - pätee kultainen sääntö, että toisen asiakkaaseen ei kajota. Myyjän on helppoa keskittyä vain asiakkaan tarpeisiin"

Ja asiakkaana minun pitäisi hyväksyä töykeä käytös, koska se toinen tuntematon myyjä (2. myyjä)oli antanut minulle avaimet ja koska myyjien välillä on kultaiset säännöt? Ilmeisesti oma palkkasi koostuu osittain provikoista, kun näin ymmärtäväinen olet? Joka tapauksessa minä olin tässä se orpo piru, joka katseli myyjän selkää, kun lähti käveleen...

"Yleensä koeajoluovutusta varten tarkastetaan ajokortti, kirjoitetaan vakuutuspaperi yms, eli ei niitä avaimia tuosta vaan anneta."

Missäs näin tehdään? Yleensä ovat kysyneet vain ajokorttia mutteivat sitäkään monesti. Eikä kysynyt silloinkaan, kun lopulta sain avaimet (ensimmäisellä vierailulla).

• har suckit!
        suckia vaan kirjoitti:

heh, tämä menee jo hauskaksi

"1. Kuten itsekin mainitsit, "kenties kauppoja hieromassa". Puhelimen päässä oleva asiakas on aivan yhtä tärkeä kuin paikan päälle tullutkin, eikö totta? "

Totta, ja tässä tapauksessa asiakas oli siis kopissa myyjän kanssa eli kaupat oli varmasti menossa. Kysymys olikin vain siitä, että myyjä todellakin, yhtään värittämättä, ärähti hakemaan muita myyjiä => paskaa palvelua.

2. Palveli asiakasta mutta antoi silti avaimet kysymällä ensin kuitenkin luvan toisilta asiakkailta. Jos tämä myyjä olis ollut myymässä, saattaisin ajaa Avensiksella.

"3. - pätee kultainen sääntö, että toisen asiakkaaseen ei kajota. Myyjän on helppoa keskittyä vain asiakkaan tarpeisiin"

Ja asiakkaana minun pitäisi hyväksyä töykeä käytös, koska se toinen tuntematon myyjä (2. myyjä)oli antanut minulle avaimet ja koska myyjien välillä on kultaiset säännöt? Ilmeisesti oma palkkasi koostuu osittain provikoista, kun näin ymmärtäväinen olet? Joka tapauksessa minä olin tässä se orpo piru, joka katseli myyjän selkää, kun lähti käveleen...

"Yleensä koeajoluovutusta varten tarkastetaan ajokortti, kirjoitetaan vakuutuspaperi yms, eli ei niitä avaimia tuosta vaan anneta."

Missäs näin tehdään? Yleensä ovat kysyneet vain ajokorttia mutteivat sitäkään monesti. Eikä kysynyt silloinkaan, kun lopulta sain avaimet (ensimmäisellä vierailulla).

"Totta, ja tässä tapauksessa asiakas oli siis kopissa myyjän kanssa eli kaupat oli varmasti menossa. Kysymys olikin vain siitä, että myyjä todellakin, yhtään värittämättä, ärähti hakemaan muita myyjiä => paskaa palvelua."

Siinä tapauksessa, että kopissa oli vielä asiakaskin, niin tilannehan oli täysin selvä: kaupan hieronnat kesken. Ehkäpä hän tosiaan ärähti, mutta yritti joka tapauksessa korjata tilanteen juoksemalla perääsi. Ärähtely ei kuitenkaan sovi palveluammattiin, eli sikäli myyjä teki virheen.

"2. Palveli asiakasta mutta antoi silti avaimet kysymällä ensin kuitenkin luvan toisilta asiakkailta. Jos tämä myyjä olis ollut myymässä, saattaisin ajaa Avensiksella."

Sait avaimet ilman ajokortin näyttöä, koeajopapereiden allekirjoittamisia yms. Mielestäni aika joustavaa palvelua.

"Ja asiakkaana minun pitäisi hyväksyä töykeä käytös, koska se toinen tuntematon myyjä (2. myyjä)oli antanut minulle avaimet ja koska myyjien välillä on kultaiset säännöt? Ilmeisesti oma palkkasi koostuu osittain provikoista, kun näin ymmärtäväinen olet? Joka tapauksessa minä olin tässä se orpo piru, joka katseli myyjän selkää, kun lähti käveleen..."

Oma palkkani ei perustu provisioihin millään tavalla. Kyllä sinun olisi asiakkaana sen verran pitänyt ymmärtää, että myyjä, joka aloitti sinun palvelemisesi, myös jatkaisi sinun palvelemistasi. Mikäli avaimet vastaanottanut myyjä ei selittänyt, minne oli menossa ja kauanko kestää, niin jälleen virhe myyjän osalta. Ei tosin mielestäni kovinkaan hirvittävä virhe.

"Missäs näin tehdään? Yleensä ovat kysyneet vain ajokorttia mutteivat sitäkään monesti. Eikä kysynyt silloinkaan, kun lopulta sain avaimet (ensimmäisellä vierailulla)."

Pk-seudulla en ole kuullut kenenkään saavan uutta autoa koeajoon ilman ajokortin näyttöä ja papereiden täyttöä. Yksi riski on tietenkin, että kyseessä on pitkäkyntinen, joka kääntää koko auton, mutta entäpä jos koeajoautolla ajetaan kolari ja selviää, että koeajajalla ei olekaan ajokorttia tai se on hyllyllä? Luuletko vakuutusyhtiön korvaavan autoliikkeelle auton arvon tuosta vain? Tuskinpa. Sama tilanne, jos koeajoautolla ajetaan kolari liikennesääntöjä rikkomalla. Koeajoautoillahan usein nimenomaan "revitellään" ja tutustutaan auton ajo-ominaisuuksiin, ja näin ollen todennäköisyys kolarille kasvaa verrattuna normaaliin autoiluun.

• vakuutus
        har suckit! kirjoitti:

"Totta, ja tässä tapauksessa asiakas oli siis kopissa myyjän kanssa eli kaupat oli varmasti menossa. Kysymys olikin vain siitä, että myyjä todellakin, yhtään värittämättä, ärähti hakemaan muita myyjiä => paskaa palvelua."

Siinä tapauksessa, että kopissa oli vielä asiakaskin, niin tilannehan oli täysin selvä: kaupan hieronnat kesken. Ehkäpä hän tosiaan ärähti, mutta yritti joka tapauksessa korjata tilanteen juoksemalla perääsi. Ärähtely ei kuitenkaan sovi palveluammattiin, eli sikäli myyjä teki virheen.

"2. Palveli asiakasta mutta antoi silti avaimet kysymällä ensin kuitenkin luvan toisilta asiakkailta. Jos tämä myyjä olis ollut myymässä, saattaisin ajaa Avensiksella."

Sait avaimet ilman ajokortin näyttöä, koeajopapereiden allekirjoittamisia yms. Mielestäni aika joustavaa palvelua.

"Ja asiakkaana minun pitäisi hyväksyä töykeä käytös, koska se toinen tuntematon myyjä (2. myyjä)oli antanut minulle avaimet ja koska myyjien välillä on kultaiset säännöt? Ilmeisesti oma palkkasi koostuu osittain provikoista, kun näin ymmärtäväinen olet? Joka tapauksessa minä olin tässä se orpo piru, joka katseli myyjän selkää, kun lähti käveleen..."

Oma palkkani ei perustu provisioihin millään tavalla. Kyllä sinun olisi asiakkaana sen verran pitänyt ymmärtää, että myyjä, joka aloitti sinun palvelemisesi, myös jatkaisi sinun palvelemistasi. Mikäli avaimet vastaanottanut myyjä ei selittänyt, minne oli menossa ja kauanko kestää, niin jälleen virhe myyjän osalta. Ei tosin mielestäni kovinkaan hirvittävä virhe.

"Missäs näin tehdään? Yleensä ovat kysyneet vain ajokorttia mutteivat sitäkään monesti. Eikä kysynyt silloinkaan, kun lopulta sain avaimet (ensimmäisellä vierailulla)."

Pk-seudulla en ole kuullut kenenkään saavan uutta autoa koeajoon ilman ajokortin näyttöä ja papereiden täyttöä. Yksi riski on tietenkin, että kyseessä on pitkäkyntinen, joka kääntää koko auton, mutta entäpä jos koeajoautolla ajetaan kolari ja selviää, että koeajajalla ei olekaan ajokorttia tai se on hyllyllä? Luuletko vakuutusyhtiön korvaavan autoliikkeelle auton arvon tuosta vain? Tuskinpa. Sama tilanne, jos koeajoautolla ajetaan kolari liikennesääntöjä rikkomalla. Koeajoautoillahan usein nimenomaan "revitellään" ja tutustutaan auton ajo-ominaisuuksiin, ja näin ollen todennäköisyys kolarille kasvaa verrattuna normaaliin autoiluun.

"Kyllä sinun olisi asiakkaana sen verran pitänyt ymmärtää, että myyjä, joka aloitti sinun palvelemisesi, myös jatkaisi sinun palvelemistasi."

Kyllä, jos se toinen myyjä olis ollut jossain näkösällä mutta silloin ei enää näkynyt ketään muita, ei asiakkaita eikä myyjiä. Paitsi se yks joka juoksi karkuun avaimien...ai niin mutta kultainen juttu ;-)

"Pk-seudulla en ole kuullut kenenkään saavan uutta autoa koeajoon ilman ajokortin näyttöä ja papereiden täyttöä. Yksi riski on tietenkin, että kyseessä on pitkäkyntinen, joka kääntää koko auton, mutta entäpä jos koeajoautolla ajetaan kolari ja selviää, että koeajajalla ei olekaan ajokorttia tai se on hyllyllä? Luuletko vakuutusyhtiön korvaavan autoliikkeelle auton arvon tuosta vain? Tuskinpa. Sama tilanne, jos koeajoautolla ajetaan kolari liikennesääntöjä rikkomalla. Koeajoautoillahan usein nimenomaan "revitellään" ja tutustutaan auton ajo-ominaisuuksiin, ja näin ollen todennäköisyys kolarille kasvaa verrattuna normaaliin autoiluun. "

Omat kokemukseni rajoittuvat Tampereelle ja Ouluun( lähikunnat) enkä koskaan ole mitään vakuutupapereita nähnytkään saati allekirjoittanut. Ainoastaan yhdessä autossa, VW Bora, oli tarra, joka kertoi omavastuun kolaritapauksessa olevan jotain 300eur, jos en väärin muista. Ajokortti on tähän saakka riittänyt.

No tämä oli vain minun kokemukseni/mielipiteeni huonosta palvelusta eikä se rajoitu ainoastaan Toyotan liikeeseen.

t. Ikionnellinen Mazda6 kuski, joka sai todella hyvää palvelua toiselta paikkakunnalta ja jolle auto tuotiin kotipihaan sen saavuttua maahan!

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4611
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2588
    3. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2425
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      55
      2317
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1787
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1611
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1496
    8. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      50
      1295
    9. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1294
    10. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82