10 v vanhat renkaat

kantapään kautta

Kertokaas asiaa tuntevat,

98 volvon mukana tuli vanteilla sakkokesärenkaat, sekä erikseen 2 kpl päällisin puolin suht ok:t michelinit joissa pintaa n. 2,5 mm jäljellä. Aloinpa sitten nuukailemaan ja päätin viisauksissani uusien renkaiden oston sijasta hakea 2 kpl lisää käytettyjä renkaita rengasliikkeestä. Juuri kävin teettämässä vannetyöt ja kaveri liikkeestä sanoi että michelinit ovat 10 v vanhat, mutta ei "katastrofinaineksia" kuitenkaan päällisin puolin näy. Kyllähän ne sitten kun lähemmin katsoi, tuntuivat hieman kovettuneilta, ja pientä hiushalkeamaa näkyi olevan uranpohjilla ja kulmassa "kulmaurassa".

Kertokaapa asiaa tuntevat, onko kova riski ajella tuollaisia kesä loppuun??? Saattavat tietenkin kestää hyvinkin, mutta kyllä nyt takaraivossa kolkuttaa että uudet alle ja äkkiä... prkl kun olisi taas järki leikannut ennenkun laitatin nuo vanteille..

mielipiteitä?

23

9149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harkinnassa

      Noin vanhat renkaat ovat yleensä niin kovettuneet että kuluminen on todella hidasta uusiin renkaisiin verrattuna. Hyvästä pidosta on kuitenkin turha uneksiakaan...jos vannetöitä aloit kerta teettämään niin olisi varmaan kannattanut samalla vaivalla asennuttaa vanteille vaikka sitten vähän edullisemmatkin mutta uudet renkaat.

      Vanhoilla renkailla ajamisen riskeistä en osaa sanoa muuta kuin että jokaisen omassa harkinnassa on miten paljon rahaa autoiluun/renkaisiin käyttää ja jos aikoo vanhoilla (ja kuluneilla) renkailla ajaa niin ainakin kannattaa tiedostaa asia ainakin kun seuraavan kerran ajelee satella.

      • Anonyymi

        se on vähän kuin ajais sauppua renkailla liukuu joka paikassa.


    • vanhallakin

      ajelee. En usko, että ovat katastrofirenkaat, ellei sivussa ole isoja halkeamia. Siitä ne helposti murtuvat lisää. Kulutuspinnan kanssa ei ole niinkään ongelmia. Märällä asfaltilla pito ei ole kuitenkaan uusien luokkaa, soratiellä menevät täydestä.

    • tuskin sentään halkeavat

      Olen itsekin opiskeluaikoina joutunut tyytymään rengaspinosta kaivettuihin mutta laillisen pinnan omaaviin merkkirenkaisiin joilla oli ikää kymmenen vuotta ja rapiat.

      Kyllähän ne kuivalla asfaltilla pitivät mutta voi he-le-vet-ti kun taivaalta putosi ensimmäinenkin vesipisara. Ajo oli aivan itsemurhaa ja auto poikittain joka kadunkulmassa ellei sitten puskenut suoraan kuin kelkka. Oli ensimmäinen ja viimeinen kerta tuota sorttia.

      En ole kyllä koskaan kuullut että renkaat olisivat suorastaan haljenneet ihan kumin hapertumisen takia ellei kyse ole museoautosta mutta pidosta ei ole enää tietoakaan kun kumi kuivuu riittävän pitkään.

    • liikkeelle,

      Pieni hajoamisriski on olemassa, mutta kyllä noilla liikkeelle uskaltaa lähteä jos tiedostaa niiden heikkoudet.

      Sateella köröttelyvauhtia, ja muutenkin kannattaa ajella rauhallisesti, jos yllättävä rengasrikko tulee.

      Todennäköisesti ei tule, mutta mahdollista se on.

      • Anonyymi

        ei ne mihinkään hajoa jos ei ole säikeitä näkyvissä


      • Anonyymi

        Minulla kyllä räjähti ja kunnolla, riekaleiksi saakka. Nopeutta oli ollut siihen mennessä 80 km/h ja rajoituksen vuoksi laskin nopeuteen 60 km/h. Ei ollut herkkua vaihtaa valtatiellä ruuhka-aikana rengasta ja vieläpä tien puolelta.


    • auto9

      Ilmeisesti meinaat ajella Volvolla vielä ensi kesänäkin. Siinä tapauksessa säästit ihan väärässä paikassa, sanovat palstan asiantuntijat mitä tahansa. Renkaat kun ovat ainoa auton kosketuspinta tiehen, niissä liika pihistely saattaa kostautua. Luultavasti maksoit muutaman kympin tuostakin hommasta, jolla sait huonot renkaat kesäksi alle. Ensi keväänä joudut kuitenkin ostamaan uudet. Olisit saanut nyt uudet alle laitettuna varmasti alle 400 €:lla. Kunnon sadekelillä 2,5 mm on turhan vähän. Eri juttu jos ajelet autollasi vain kilometrin päähän lähikauppaan, sitten ok. Jos taas aiot liikkua muuallakin kelillä kuin kelillä, oli turhaa säästöä.

      • vesiliirto

        "Kunnon sadekelillä 2,5 mm on turhan vähän."

        Onhan se, mutta niitä kunnon sadekelejä onneksi kuitenkin on melko harvoin. Eikä se vesiliirtoherkkyys pelkästään kuvion syvyydestä ole kiinni. 185 leveä kumi pysyy 2,5mm:n urasyvyydelläkin luultavasti paremmin tiessä kiinni kuin 225 leveä 3,5mm:n urasyvyydellä...

        Suurempana ongelmana näkisin mahdollisen kumin kovettumisen ja siitä seuraavan pidon heikentymisen. Siihen taas vaikuttaa aika paljon sekin missä renkaita on säilytetty. Ovatko ne olleet kaikki kesät aukealla parkkipaikalla jossa aurinko porottaa koko päivän vai viileässä kellaritallissa...
        Renkaiden pito selviää ainoastaan ajamalla ja kun tiedostaa niiden kunnon, pystyy kyllä ajelemaan turvallisesti.


      • auto9
        vesiliirto kirjoitti:

        "Kunnon sadekelillä 2,5 mm on turhan vähän."

        Onhan se, mutta niitä kunnon sadekelejä onneksi kuitenkin on melko harvoin. Eikä se vesiliirtoherkkyys pelkästään kuvion syvyydestä ole kiinni. 185 leveä kumi pysyy 2,5mm:n urasyvyydelläkin luultavasti paremmin tiessä kiinni kuin 225 leveä 3,5mm:n urasyvyydellä...

        Suurempana ongelmana näkisin mahdollisen kumin kovettumisen ja siitä seuraavan pidon heikentymisen. Siihen taas vaikuttaa aika paljon sekin missä renkaita on säilytetty. Ovatko ne olleet kaikki kesät aukealla parkkipaikalla jossa aurinko porottaa koko päivän vai viileässä kellaritallissa...
        Renkaiden pito selviää ainoastaan ajamalla ja kun tiedostaa niiden kunnon, pystyy kyllä ajelemaan turvallisesti.

        Jokaisella on oma mielipiteensä turvallisuudesta ja jokainen valitsee itse miten turvallisesti haluaa ajella. Mulla menee renkaat vaihtoon kun pintaa alkaa olla alle 3 mm. Mieluummin käytän normaaleja rengasleveyksiä ja vaihtelen niitä useammin, kuin sijoittaisin kalliimpiin ylileveisiin renkaisiin. Vuosien varrella olen jokusen kerran vesiliirtoonkin joutunut. Joka kerta on alla ollut jo melko kuluneet renkaat. On totta ettei renkaiden urasyvyys ole ainoa vaikuttava tekijä vesiliirtoherkkyyteen, mutta varmasti suurin, puhuttaessa nimen omaan renkaan ominaisuuksista. Kyllä ainakin täällä eteläisessä Suomessa tiet on sen verran urautuneet, ettei tarvita isoakaan sadetta, kun on jo vesipatjat urissa. Eikä aina voi uran vieressäkään ajaa.

        Olen itsekin ajanut joskus renkailla joissa on pintaa vain 2,5 mm, mutta vain hetken ennen uusien hankintaa. Kuluuhan ne uutena hankitutkin huonoiksi ennen pitkää. En vain ostaisi jo valmiiksi loppuun ajettuja.

        Jos aloittajalla on tarkoitus ajaa koko kesänä alle tuhat kilsaa, on sama mitkä alle laittaa. Jos taas kilsoja tulee enemmän, menee kumit sakkorajalle jo tänä kesänä. Syksyllä saa jo ajaa körötellen, kun alla on lähes sliksit. Itse en ainakaan halua alle renkaita, joihin luottamista joutuu miettimään. Huonoilla renkailla ajaminen ei ole riski vain itselle, vaan myös muille tienkäyttäjille.

        2,5 mm:n kumien osto puoltaa paikkaansa, jos ei rahat muuhun riitä ja liikkeelle pitää päästä, ei muuten.

        P.S. Hyvänkin auton ajo-ominaisuudet voi pilata loppuun ajetuilla renkailla, mutta loppuun ajetusta autosta ei saa hyvää parhaillakaan renkailla.


      • sitroen.
        auto9 kirjoitti:

        Jokaisella on oma mielipiteensä turvallisuudesta ja jokainen valitsee itse miten turvallisesti haluaa ajella. Mulla menee renkaat vaihtoon kun pintaa alkaa olla alle 3 mm. Mieluummin käytän normaaleja rengasleveyksiä ja vaihtelen niitä useammin, kuin sijoittaisin kalliimpiin ylileveisiin renkaisiin. Vuosien varrella olen jokusen kerran vesiliirtoonkin joutunut. Joka kerta on alla ollut jo melko kuluneet renkaat. On totta ettei renkaiden urasyvyys ole ainoa vaikuttava tekijä vesiliirtoherkkyyteen, mutta varmasti suurin, puhuttaessa nimen omaan renkaan ominaisuuksista. Kyllä ainakin täällä eteläisessä Suomessa tiet on sen verran urautuneet, ettei tarvita isoakaan sadetta, kun on jo vesipatjat urissa. Eikä aina voi uran vieressäkään ajaa.

        Olen itsekin ajanut joskus renkailla joissa on pintaa vain 2,5 mm, mutta vain hetken ennen uusien hankintaa. Kuluuhan ne uutena hankitutkin huonoiksi ennen pitkää. En vain ostaisi jo valmiiksi loppuun ajettuja.

        Jos aloittajalla on tarkoitus ajaa koko kesänä alle tuhat kilsaa, on sama mitkä alle laittaa. Jos taas kilsoja tulee enemmän, menee kumit sakkorajalle jo tänä kesänä. Syksyllä saa jo ajaa körötellen, kun alla on lähes sliksit. Itse en ainakaan halua alle renkaita, joihin luottamista joutuu miettimään. Huonoilla renkailla ajaminen ei ole riski vain itselle, vaan myös muille tienkäyttäjille.

        2,5 mm:n kumien osto puoltaa paikkaansa, jos ei rahat muuhun riitä ja liikkeelle pitää päästä, ei muuten.

        P.S. Hyvänkin auton ajo-ominaisuudet voi pilata loppuun ajetuilla renkailla, mutta loppuun ajetusta autosta ei saa hyvää parhaillakaan renkailla.

        kunhan muistat, että märkäliukkautta SAATTAA olla enemmän kuin uusilla renkailla.
        Itse ajan aina kaikki renkaat kesärenkaina 1,6 milliin (ellei kudosvaurioita) enkä koskaan ole vesiliirtoon joutunut enkä märkäliukkautta kokenut, mutta olenkin vasta ajanut vajaat miljoona km reilun 40 vuoden aikana. Vanhoillakin renkailla on tullut ajettua.


      • ..............................
        sitroen. kirjoitti:

        kunhan muistat, että märkäliukkautta SAATTAA olla enemmän kuin uusilla renkailla.
        Itse ajan aina kaikki renkaat kesärenkaina 1,6 milliin (ellei kudosvaurioita) enkä koskaan ole vesiliirtoon joutunut enkä märkäliukkautta kokenut, mutta olenkin vasta ajanut vajaat miljoona km reilun 40 vuoden aikana. Vanhoillakin renkailla on tullut ajettua.

        Meillä oli tilanne, että renkailla olisi ehkä ajanut laillisesti ½ kesää, mutta alle vaihtoa suunnitellessani huomasin yhdessä renkaassa naulan.
        laskeskelin, et paikkaus maksaa 50€ (tai jotain sinne päin) eli noin puolen uuden renkaan hinnasta.
        Laitoin kaikki renkaat samantien vaihtoon ja sain 400 euroon uudet merkkirenkaat (205/55R16). Renkaat eivät olleet edes ko. merkin hinnat alkaen malli.

        Sen verran ajattelin omaa turvallisuuteen satsata.

        Toisaalta ei ne renkaat ihan heti puhkea... meillä on peräkärryssä 25 vuotta vanhat renkaat eivätkä ole vielä haljenneet.... tosin uudet on jo tilauksessa.


      • tyyppi taas...
        sitroen. kirjoitti:

        kunhan muistat, että märkäliukkautta SAATTAA olla enemmän kuin uusilla renkailla.
        Itse ajan aina kaikki renkaat kesärenkaina 1,6 milliin (ellei kudosvaurioita) enkä koskaan ole vesiliirtoon joutunut enkä märkäliukkautta kokenut, mutta olenkin vasta ajanut vajaat miljoona km reilun 40 vuoden aikana. Vanhoillakin renkailla on tullut ajettua.

        Luonnollisesti varmaan käytät vessapaperinkin molemmin puolin, ja juot kusesi ettei vaan mene hukkaan...


      • Anonyymi
        .............................. kirjoitti:

        Meillä oli tilanne, että renkailla olisi ehkä ajanut laillisesti ½ kesää, mutta alle vaihtoa suunnitellessani huomasin yhdessä renkaassa naulan.
        laskeskelin, et paikkaus maksaa 50€ (tai jotain sinne päin) eli noin puolen uuden renkaan hinnasta.
        Laitoin kaikki renkaat samantien vaihtoon ja sain 400 euroon uudet merkkirenkaat (205/55R16). Renkaat eivät olleet edes ko. merkin hinnat alkaen malli.

        Sen verran ajattelin omaa turvallisuuteen satsata.

        Toisaalta ei ne renkaat ihan heti puhkea... meillä on peräkärryssä 25 vuotta vanhat renkaat eivätkä ole vielä haljenneet.... tosin uudet on jo tilauksessa.

        Sen naulanreiän olisit voinut itsekin paikata. En nyt tiedä, paljonko se paikkasatsi maksaa, mutta kannattaa ostaa. Paikkauksessa suurin työ on pyörän irrotus autosta ja takaisinlaitto. Itse paikkaus vie aikaa ehkä 10 minuuttia; en ole kellottanut. Ja paikkausohjeet ovat siinä paikkaussatsissa.
        Vaan rahoillaanhan (joita joko on tai oikeasti ei ole) elvistelevät ne, jotka vain eivät osaa. Siinäpä menettäkööt rahansa, jos eivät viitsi opetella, omapa on asiansa ja häpeänsä.


    • revennyt...

      Itselläni 7 vuotta vanhat renkaat oli kovettunut ja haurastunut niin pahasti että repes koko pinta kudos renkaan keskeltä ajon aikana motarilla. Tosin rengas ei tyhjentynyt, mutta eipä sillä enään sitten mitään tehnyt.
      Kyllä siitä sen oppi että kun nykyajan renkaat on niin paljon pehmeämpää seosta kuin vanhan ajan renkaat että ei ne myöskään säily kauaa hyvänä.
      Itse olen nyt joka toinen tai kolmas vuosi aina ostanut uudet kesärenkaat vaikka ei olisi ihan pahasti kulunutkaan.
      Nykyään kun noita Japanissa/Kiinassa valmistettu täysin uusia renkaita saa jo niin edullisesti ja vielä 2-3 vuoden takuulla ni ei paljon kannata riskeerata. Ainut miinus puoli Japani/Kiina renkaissa on se, et ne pitää ehkä hitusen kovempaa rengas melua, mutta ei se minua ole haitannut. Kun muuten ovat hyvät niin kuivalla kuin vesi kelilläkin.

      • paremmat

        Paljonkohan ne Linglongit ovat pari kesää ajettuja merkkirenkaita paremmat? Rengastesteissä nuo kaikkein halvimmat renkaat ovat ainakin yleensä varsin kaukana merkkirenkaiden melko tasaisesta joukosta.

        Minkälaiset renkaat ne muuten olivat joista pinta irtosi? Olivatko pinnoitetut, vai tulivatko nekin jostakin Kiinan suunnalta? Ja olihan renkaassa varmasti riittävästi ilmaa...


      • Anonyymi

        Mikähän oli rengasmerkki jos tosiaan oli noin huono? Minulla autossa Michelin nastarenkaat joilla ikää 36 vuotta. Ei moittimista pidossa eikä missään muussakaan. Eikä moittinut katsastusvirkamieskään, totesipahan vain renkaitten iän.
        Totuushan on, että Suomen nopeusrajoituksilla riittää, että rengas on musta ja pyöreä.


    • Anonyymi

      vanhoissa renkaissa erittäin huono märkäpito vaarallista ajaa saa lipsua
      kaistoilla jarrutus matka todella pitkä - uudet pinnotetut renkaat halpoja toimii hyvin

      • Anonyymi

        Näin meille valehtelee rengaskauppias, jolla kauppa ei tahdo käydä.


    • Anonyymi

      Eiköhän se suurin riski ole että alkavat vuotamaan jos tosi vanhaksi käyttää. Omat oli 9v vanhoja kun yksi alkoi hitaasti vuotamaan ilman mitään ulkoista vahinkoa.

    • Anonyymi

      Moottoritoimittajat ovat näköjään pelotelleet poikaset pahasti.
      Olen ajanut lukuisia kesärengassarjoja viimeiselle rajalle eli alle 2 mm pinnalle ja olen ajanut 5-6 sarjaa nypittyjä talvirenkaita huhtikuusta lokakuuhun asti .
      En ole koskaan joutunut vesiliirtoon eikä auton pysäyttämisessä ole ongelmia.
      Ajelee vaan kohtuunopeuksia kun tietää mitkä renkaat on auton alla.
      Ei ole mitään tarvetta ajella rajanopeuksia ( 80-90 km/h)kastellulla ympyräradalla, kuten useat moottoritoimittajat tekevät vaan mennään ihan tasaista 40-60 vauhtia ympyröissä ja rampeilla niin eipä ole ongelmia tiedossa.

      • Anonyymi

        Toki vanhoilla kesärenkailla pidon puolesta pärjää rauhallisesti ajamalla, mutta ongelmia voi tulla pinnan halkeamista, jolloin rengas tyhjenee tai räjähtää.


    • Anonyymi

      Minä olen ajanut loppuun jopa 20 vuotta vanhoja renkaita eikä ole ikinä mitään ongelmia tyhjentymisiä tai tieltä suistumisia tapahtunut.
      Kuluttajaa viedään markkinamiesten puheilla kun pässiä narussa. Ajan 40 tkm vuodessa pakulla kuormaautolla ja henkilöautolla.
      Kuormaauton renkaat pidettävä parhaimmassa kunnossa vaikka yliaikaiset nekin varmaan on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 148
      4153
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3744
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      21
      2598
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1737
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1595
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1501
    Aihe