Kysymys :)

Lukija....

Kuinka moni teistä on opiskellut runoutta tai kirjoittamista? Kuinka kauon olette kirjoittaneet?
Käyn aina lukemassa täällä runoja, joskus tulee annettua palautettakin. Mutta yleensä vain luen.
Kiitos etukäteen.

14

987

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mysteriet

Ellei sitten oteta lukuun ylä-aste-aikaista äidinkielenopettajaani, jonka ansiosta ylipäätään kirjoitan... ja olen kirjoittanut siitä asti!

Hauska kysymys muuten - minuakin alkoi kiinnostamaan =)

• Kirjoittamiseen en mitään koulutusta.
      Vain kiinnostus ja into kirjoittaa.

• tomppa2006

...lukemalla hänen runojaan...

Ei vaiskaan, ei mitään opiskelua runouteen. Olen ollut lukiovuosista lähtien melko hyvä aine- ja tarinakirjoittaja. Kirjoitan myös paljon työssäni.

Yhden vuoden olen runoja kirjoittanut. Oppipoika vielä tällä alalla.

*hymyilee*

• muiden taideaineiden ohella joskus opiskellut myös luovaakirjoitustaidetta, siis sivuaineena, yhtenä osana siinä oli runous, mut enimmäkseen eri kirjoituksen tyylisuuntia. Pitäis muuten lähtä opiskeleen lisää, ne oli meinaan tosi kivoja juttuja. Vielä on tallessa kansiot en ole niitä heittänyt pois, joskus selailen niitä. Kirjottanut olen jotain 20 vuotta.
      Kattelin ykspäivä netistä kirjoituskursseja niitä on pilvinpimein. :)

• pulpahtaa pintaan ja

sitten kirjoittamaan...
      ehkä kuudes aisti..
      ei oppia, itsenäistä
      harjoittelua vain pari vuotta.

• cocoz_vanilla

... vasta 2 viimeisen kk:n aikana olen nyt kokeiluluonteisesti kirjoittanut ns. "runoja", ilman koulutusta kirjoittamiseen, mutta jonkun esikuvan innoittamana... :)

• kevätpuro

opiskellut runoutta enkä kirjoittamista sitten lukioaikojen... :) Mutta eihän sitä tiedä, vaikka vielä joskus ;) Kuukauden olen kirjoitellut runoja :D

• yks mies.

eli osaisin kirjoittaa runon jos haluaisin -
      ehkä, mutta en jaksa noudattaa runomittoja.

• padme_amidala

Minulla on tekninen koulutus. Olen aina inhonnut runoja.
      Mieluummin luen paksua romaania, kuin lyhyttä runonpätkää.
      Viime keväänä eksyin tänne runopalstalle lueskelemaan.

Syyskuun puolivälissä tein sen virheen, että aloitin
      itse kirjoittamaan runoja. Runojen kirjoittaminen
      on siitä mukava harrastus, että siihen ei kulu
      paljoa aikaa.

• ..pakko on kysäistä....

...ihan varmistaakseen oliko tuo tekninen koulutus noin niinkun runojen osalta se mitä aikoinaan jo kansakoulussa opetettiin lukemisen ja kirjoittamisen tunneilla. Sitä sitten myöhempinä aikoina taidettiin kutsua äidinkielen suulliseksi ja kirjalliseksi esitykseksi kieliopin opetuksen kanssa. Ja mitä ne lieneekään ne nykyajan nimitykset sille suomenkielen alkeitten perusoppimäärälle tämän päivän kouluissa, sitä en edes tiedä.
        No kumminkin jos vastaus kysymykseeni oli kyllä, niin voin sanoa omaavani saman oppimäärän kuin sinäkin runojen kirjoittamisen osalta. Jos taas hahmotushäiriöni teki taas jonkinlaisen kielimuurin ja sinä vastaat, että ei, niin metsään meni taas meikäläisella ja saattaa olla, että sinulla on asiasta ainakin minua parempi koulutustausta jos siellä sitä oikeaa tekniikkaa opettavassa koulussa edes jollakin tavalla paneuduttiin runoiluun.

• padme_amidala
        ..pakko on kysäistä.... kirjoitti:

...ihan varmistaakseen oliko tuo tekninen koulutus noin niinkun runojen osalta se mitä aikoinaan jo kansakoulussa opetettiin lukemisen ja kirjoittamisen tunneilla. Sitä sitten myöhempinä aikoina taidettiin kutsua äidinkielen suulliseksi ja kirjalliseksi esitykseksi kieliopin opetuksen kanssa. Ja mitä ne lieneekään ne nykyajan nimitykset sille suomenkielen alkeitten perusoppimäärälle tämän päivän kouluissa, sitä en edes tiedä.
        No kumminkin jos vastaus kysymykseeni oli kyllä, niin voin sanoa omaavani saman oppimäärän kuin sinäkin runojen kirjoittamisen osalta. Jos taas hahmotushäiriöni teki taas jonkinlaisen kielimuurin ja sinä vastaat, että ei, niin metsään meni taas meikäläisella ja saattaa olla, että sinulla on asiasta ainakin minua parempi koulutustausta jos siellä sitä oikeaa tekniikkaa opettavassa koulussa edes jollakin tavalla paneuduttiin runoiluun.

..tarkoitin ammattiani. Äidinkieltä ja kirjallisuutta en ole siis opiskellut, kuin sen pakollisen, joka koulutuksen myötä on tullut esiin. Joskus kansakoulussa kirjoitettiin äikäntunnilla joku runo, mutta muuten en ole runonkirjoittamista harjoitellut ennen syyskuuta. Niinkuin jo mainitsin, en ole runoista edes pitänyt.

• *roxette*

'
      koulutusta ei porukoilla ole mitenkään viljalti, tosin moni on vielä vastaamatta - ehkä ne opiskelleet ;D

Mä voin sanoa samoin kuin joku toinen tässä edellä, että inhosin runoja, kun ne olivat niin lyhyitä ja jättivät niin paljon sanomatta. Olin vahvasti sitä mieltä, että vasta 300 sivua alkaa olla tarpeeksi ja usein 500-sivuisetkin kirjat loppuvat kesken.

Mutta, kuinka ollakaan, täältä löydän nykyään itseni tämän tästä ja olen alkanut kirjoittaa lyhyitä juttuja ja näitä, mitä nää nyt sitten on, tällasia... Ihan vissiin 4 tullut kirjoitettua, että saldo on mahtava!

He hee! Kirjoitetaan vaan ihan erkkinä!

• 'm-p'

olen kirjoitellut eli ainekirjoituksia, keski-iässä uutta ammttia varten kouluttautuessa muutama aine ja pikkuisen tieteellisen kirjoittamisen alkeita. Nyt on jo viisikymppiä tullut täyteen, joten on tullut luettua paljon; ei yhtään varsinaista runokirjaa, paitsi tietenkin Kahlil Gibranin *Profeetta' jonka ajatelmallisiin sisältöihin tutustuin parikymppisenä.

Runoihin innostuin nyt ihan vasta, kun tajusin, miten niiden kautta on helpompi luodata elämää muutamalla sanalla.

Sanoilla voi löytää ja jakaa kauneutta etc.

• elämääni, kuolema kosketti

vei lapseni, senjälkeen olen purkanut itseäni
      kirjoittamalla kolmisen vuotta runoja, joissa
      lapseni on mukana.elämän koulu on opettanut.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      107
      1173
    2. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      62
      1153
    3. Miehen ja naisen ystävyys

Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa
      Ikävä
      146
      866
    4. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      64
      863
    5. Pidätkö itseäsi varattuna

Kaivatullesi?
      Ikävä
      68
      757
    6. Naisten top-5 red flagit

1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel
      Ikävä
      108
      667
    7. Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta

ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto
      Pyhäjärvi
      97
      633
    8. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      54
      608
    9. 78
      571
    10. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      39
      538
    Aihe