Pienten reikien paikkaaminen

lujitemuovi veneen vesilinj...

Irrottelin vanhasta veneestä hiukan perälaudasta rojua ja siellä on nyt muutama ruuvin reikä jotka pitäisi saada tukittua mahd. tiiviisti. Mitä tuohon suositellaan, koetin vähän googlata mutta löytyy monenlaista neuvoa, ajattelin seuraavaa, reiät paikattavissa vain veneen ulkopuolelta.

1. hionta reikien ympäriltä vähän laajemmaltikin (10x10cm tms gelcoatiin/primeriin asti eli kaikki myrkyt pois ainakin.

2. gelcoat täytettä reikiin? Ideaa miten gelgoatia saa pieniin reikiin parhaiten?

3. hionta, ehkä uudelleen vielä gelcoat täytettä

4. hionta

5. 3-4 kerrosta primeria hiotulle alueelle

6. uusi myrkkymaali korjatulle alueelle

Mitäs asiantuntijat olisivat tuollaisesta mieltä? Jotenkin tuntuisi turhalta alkaa lasikuitutäytteen kanssa pelaamaan noin pienten reikien kohdalla...luulisin, että gelcoat täyte primerit olisivat riittävä vesisulku?

6

9024

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paras mutta

itselleni suositeltiin liikeessä topcoat filleriä vai onkohan virallisempi nimi epoxy filler. hempelin tuote pahvilootassa... oli helppo sekoitella aineet keskenään ja tukin niillä noin 6mm pultinreikiä. tuntui ottavan hyvin kiinni ja vaikutti tiiviille. pyörittelin ensin reijässä poranterää, jotta mahdollinen lika pinnasta irtoaisi.

aineen saaminen pieniin reikiin on sitten erikuttu. itse käytin vain tikulla täyttämis/tökkimis menetelmää ja aikahyvin onnistui. vinkkejä voi saada toki myymälästä.

päälle pitäisi laittaa topcoat, mutta se homma jää ensivuoteen.

• tosiaan lienee

järkevämpi vaihtoehto, ehdottomasti. se tosiaan pitää itsessään jo vettä eli primerin kanssa ei tarvitse leikkiä. kittauksen ulkonäölläkään ei ole suurempaa merkitystä koska tulee vesilinjan alle. sitä voi sitten joskus maalauksen yhteydessä kaunistella. kiitos vinkistä!

• purkista
        tosiaan lienee kirjoitti:

järkevämpi vaihtoehto, ehdottomasti. se tosiaan pitää itsessään jo vettä eli primerin kanssa ei tarvitse leikkiä. kittauksen ulkonäölläkään ei ole suurempaa merkitystä koska tulee vesilinjan alle. sitä voi sitten joskus maalauksen yhteydessä kaunistella. kiitos vinkistä!

http://www.marinestore.fi/www/popupcard.php?id=447

pieni kuva yläkulmassa mutta tuota tököttiä pistin.

• vanhaan lasikuituun
        tosiaan lienee kirjoitti:

Kuin polyesterihartsi-pohjaiset tökötit, mutta maksaa tietysti enemmän. Muista pyyhkiä asetonilla tai Hempelin degreaserilla pinnat ennen levittämistä. Epoksi on sitten voimakkaasti allergisoiva (toisin kuin polyesterihartsi) joten huomioi se kumikäsinein ja muutenkin suojautumalla.

• reiät tukkoon
        vanhaan lasikuituun kirjoitti:

Kuin polyesterihartsi-pohjaiset tökötit, mutta maksaa tietysti enemmän. Muista pyyhkiä asetonilla tai Hempelin degreaserilla pinnat ennen levittämistä. Epoksi on sitten voimakkaasti allergisoiva (toisin kuin polyesterihartsi) joten huomioi se kumikäsinein ja muutenkin suojautumalla.

hiukan hioin reikien reunoja auki, poistelin pölyjä ja degreaserilla pyyhin. Epoksikitti tuntui tarttuvan varsin hyvin ja vuorokauden jälkeen laitoin myrkyn päälle. tuolla virityksellä menee nyt ainakin tämän kesän, ensi keväänä saatan kaunistella hiukan vielä hiomalla mutta toivottavasti ainakin pitää veden pois vanhoista rei'istä.

kiitos neuvoista

• Mökittäjä
        reiät tukkoon kirjoitti:

hiukan hioin reikien reunoja auki, poistelin pölyjä ja degreaserilla pyyhin. Epoksikitti tuntui tarttuvan varsin hyvin ja vuorokauden jälkeen laitoin myrkyn päälle. tuolla virityksellä menee nyt ainakin tämän kesän, ensi keväänä saatan kaunistella hiukan vielä hiomalla mutta toivottavasti ainakin pitää veden pois vanhoista rei'istä.

kiitos neuvoista

Voiko epoksifillerin päälle 'maalata' topcoatilla? Ajattelin paikata vanhan lasikuituveneen sisäpuoliset reiät epoksifillerillä ja maalata sitten koko pohjan (siis sisäpuolelta) topcoatilla, jolloin lukuisien hiushalkeamien eteneminen toivottavasti loppuisi. Onko huono? Ulkopuolellakin, vesirajan alapuolella on kolhuja - riittäisikö niihin epoksifilleri?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4196
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3482
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2893
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2729
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2532
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2134
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1226
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      149
      1167
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1016
    Aihe