kuinka kauan hevoset elää

Rodina

Kuinka hauan hevoset ja ponit keskimäärin elää?

52

20987

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nakss

      Vanhimpien hevostejen ja ponien (katoi guiness world records 2006) Tarkkaa en muista mutta hevosela tais olla 52 vuotta ja ponilla 30-40 välissä. Ikä riippuu kuitenkin hevosesta tai ponista katsoen.

    • minkkipiuhiu

      Hevosten/ponien keskimääräinen elinikä vaihtelee 25-35. Riippuu täysin rodusta, siitä kuinka eläimestä on huolehdittu ja ehkä mahdollisista sairauksista. Maailman vanhin hevonen eli minun tietämykseni mukaan 62 vuotiaaksi.

      • maiqqu

        Riippuu rodusta, terveydestä, sairauksista, kunnosta yms.
        Yleensä jos lopetetaan vanhuuden takia niin 20-30 vuotiaaks. Ponit elää yleensä pitempään


      • ponyyyy

        Tiedän olevan vielä vanhempi hevonen. Rotu on issikka, tarkkaa ikää en muista.


    • agrologi

      Muutama vuosi sitten Suomessa hevosten keskimääräinen elinikä oli 9,5v. (asia tuskin on muuttunut paljoakaan tämän päivän tilanteeseen).

      Luonnossa yli 20v hevonen on harvinaisuus. Yleensä rankka ja kuluttava elämäntapa (rajallisesti ruokaa, ei suojaa, ei lääkintää...) ja pedot vievät sitä ennen.

      Hevoselle luonnollinen "fyologinen" maksimi ikä on usein 25-30v (toki jotkut pärjäävät pirteinä paljon kauemmin ja toiset "mummoutuvat" jo aiemmin.) Eli suurin osa hevosista jaksaa perusterveinä tuohon ikään asti, jos ne hoidetaan hyvin koko elämän ajan ja mitään onneetomuutta ei satu. Tuon ikähaarukan jälkeen useimmille hevosille (huom ei kaikille) alkaa tulla sellaisia vaivoja, jotka vievät elämän laatua ja -iloa. Omistajan tehtävä huolehtia että paras ystävä saa viimeisen palveluksen ennen kuin elämän hyvät hetket jää huonojen varjoon, kotitallissa kun ei ole petoja tekemässä tätä palvelusta.

      • ...mutta en epäile. Mun edellinen polle eli 18vee ja sitten tuli tosi paha tauti. Nykyinen on 16vee ja vielä OK. Mutta ajatelkaas lehmiä,joiden poikimakerrat on enää alle 2. Ja kun hieho siemennetään 1vee ja se poikii n 2vee ja siihen vuosi lypsämistä ja seuraavaa tiineyttä se puolikas,niin mikä tulee lehmän noin iäksi !ALLE 4 vuotta ! Eikö kamalaa. Ennen lehmät poiki 10kin kertaa.Olen tosin törmännyt yli kymmenen kertaa poikineeseen nykyelämässäkin,mutta harvinaisuuksia ne ovat.


      • kaizu
        hankipanki kirjoitti:

        ...mutta en epäile. Mun edellinen polle eli 18vee ja sitten tuli tosi paha tauti. Nykyinen on 16vee ja vielä OK. Mutta ajatelkaas lehmiä,joiden poikimakerrat on enää alle 2. Ja kun hieho siemennetään 1vee ja se poikii n 2vee ja siihen vuosi lypsämistä ja seuraavaa tiineyttä se puolikas,niin mikä tulee lehmän noin iäksi !ALLE 4 vuotta ! Eikö kamalaa. Ennen lehmät poiki 10kin kertaa.Olen tosin törmännyt yli kymmenen kertaa poikineeseen nykyelämässäkin,mutta harvinaisuuksia ne ovat.

        Hieman hämmästyin kun luin että lehmien elinikä on todellakin 3-4 vuotta, sen jälkeen kuulemma lihan maku huononee.(?) Mites sen hevosten keskimääräisen iän kanssa? Eikös suomessa ole tapana, ettei huonoja ravureita aleta huvikseen hengissä pitämään ja myymään eteenpäin, vaan helpompaa on pistää eläimet lihoiksi?! Raivostuttavaa toimintaa! Korjatkaa jos olen väärässä, järkytyin todella tästä erään omistajan lausunnosta.


      • kaizu kirjoitti:

        Hieman hämmästyin kun luin että lehmien elinikä on todellakin 3-4 vuotta, sen jälkeen kuulemma lihan maku huononee.(?) Mites sen hevosten keskimääräisen iän kanssa? Eikös suomessa ole tapana, ettei huonoja ravureita aleta huvikseen hengissä pitämään ja myymään eteenpäin, vaan helpompaa on pistää eläimet lihoiksi?! Raivostuttavaa toimintaa! Korjatkaa jos olen väärässä, järkytyin todella tästä erään omistajan lausunnosta.

        ...luulen,että hevosia teurastetaan,tai siis että aika usein niitä tarjotaan,ravureita nimenomaan,lähes ilmaiseksi,jos eivät juokse. Katsoppa hevosnetistä,niin näet.4oo eurolla pääsee hevosen omistajaksi ja tinkiäkkin saa.Usein saa todella mukavan mummoratsun ja pullapollen,mutta....myös pilattuja kuuluu olevan tarjolla. Omat kokemukseni ovat positiivisiä.-Mutta nauta on lehmän lihaa vasta kai poikimisen jälkeen tai lieneekö siinä joku painoraja. En ole varma eu-aikana enää.


      • Agrologi
        kaizu kirjoitti:

        Hieman hämmästyin kun luin että lehmien elinikä on todellakin 3-4 vuotta, sen jälkeen kuulemma lihan maku huononee.(?) Mites sen hevosten keskimääräisen iän kanssa? Eikös suomessa ole tapana, ettei huonoja ravureita aleta huvikseen hengissä pitämään ja myymään eteenpäin, vaan helpompaa on pistää eläimet lihoiksi?! Raivostuttavaa toimintaa! Korjatkaa jos olen väärässä, järkytyin todella tästä erään omistajan lausunnosta.

        Menee jo vähän palstan aiheen ohi, mutta kerron näin lyhyesti nautojenkin elinkaaresta.

        Sonnin ja lihahiehot kasvatetaan yleensä 18kk-24kk ikään, jonka jälkeen ne teurastetaan. Niitähän kasvatetaan nimenomaan lihan saamiseksi ja tämän ijän jälkeen kasvu hidastuu rasvoittuminen lisääntyy.

        Lypsylehmät elää keskimäärin 4-5vuotiaiksi. Niillä teurastuksen syynä on yleensä tiinehtymättömyys (jos ei tule vasikoita säännölliseti, ei tule maitoakaan), utareongelmat (tulehtuneesta tai muuten sairaasta utareesta lypsettyä maitoa ei saa toimittaa meijeriin) ja jonkin verran lehmiä poistetaan myös luonneongelmien ja huonon tuotoksen takia.

        Naudat ovat tuontantoeläimiä, joiden tehtävänä on tuottaa lihan ja maidon kautta rahaa omistajilleen. Vaikka niistä huolehditaankin hyvin niiden elämän ajan, ei teurastusta arastella kun sen aika tulee.


      • possun elämää
        Agrologi kirjoitti:

        Menee jo vähän palstan aiheen ohi, mutta kerron näin lyhyesti nautojenkin elinkaaresta.

        Sonnin ja lihahiehot kasvatetaan yleensä 18kk-24kk ikään, jonka jälkeen ne teurastetaan. Niitähän kasvatetaan nimenomaan lihan saamiseksi ja tämän ijän jälkeen kasvu hidastuu rasvoittuminen lisääntyy.

        Lypsylehmät elää keskimäärin 4-5vuotiaiksi. Niillä teurastuksen syynä on yleensä tiinehtymättömyys (jos ei tule vasikoita säännölliseti, ei tule maitoakaan), utareongelmat (tulehtuneesta tai muuten sairaasta utareesta lypsettyä maitoa ei saa toimittaa meijeriin) ja jonkin verran lehmiä poistetaan myös luonneongelmien ja huonon tuotoksen takia.

        Naudat ovat tuontantoeläimiä, joiden tehtävänä on tuottaa lihan ja maidon kautta rahaa omistajilleen. Vaikka niistä huolehditaankin hyvin niiden elämän ajan, ei teurastusta arastella kun sen aika tulee.

        Nyt vastaan kyllä tooooosi vanhaan, mutta lehmä voi elää noin 20 vuotiaaksi. Lihakarja muuttuu pihviksi siinä kahden vuoden paikkeilla ja lypsykarja viedään ladon taa neljän tai viiden vuoden kohdalla. Kana eläisi 5-7 vuotta, joskus yli 10, broileria niistä tehdään kolmen kuukauden jälkeen, munakanat "vanhentuvat" 1,5 vuotiaina.


    • Nninnu

      Heips! Itse en tiedä kauan ne elävät mutta vanhin poni jonka olen nähnyt on 28 vuotias shettis. Yleensä ne kyllä kuolevat johonkin sairauksiin esim. kavio kuumeeseen tai ähkyyn. Harvimmat kuolevat vanhuuteen.

    • Mizzy-

      0-5½ vuotta on mun 8 hevosta eläny :( Lyhyt aika

      • ponin

        joka on 34-vuotias ja se käy tunneilla ihan normaalisti ja se voi vielä ihan hyvin hypätä esteitä! Sen jalat on nimittäin huippukunnossa! Tottakai se laiduntaa puolet päivästä... (:


      • Pallero00012345

        Hei tai moi!
        Hevosen elinikä ennätys on tiedettävästi 62 vuotta, poneista en tiedä luultavasti se oli siinä 52 tienoilla. Hevosen normaali elinikä kun on 25-40v. Jos hevonen elää tämän alle siiihen voi olla monia terveydellisiä syitä tai sikäli kuin tiedäön niin myös rodun ominaisuudet vaikuttavat. 5-15 vuotta on todella lyhyt elinikä hevoselle ja silloin ei oikeastaan voi puhua normaalista kuolemasta vaan hevosella on tuolloin ollut luultavasti jokin sairaus tai väärä ruokinta liikutus jne.


    • miiij

      Ite kans tiiän shettiksen joka on 28 vuotias, ja ihan hyvässä kunnossa vielä. Oli itsellä vuokralla se joskus kymmenen vuotta sitte se, sillon ei ollu vielä vahenemisesta tietoakaan, sen verran pirteä oli. Ainaki näytti ihan hyvin voivalta ku jotain vuosi sitten kävin kattoon sitä, ja tietääkseni edelleen elossa on. :)

    • Furunäs Jenny

      Oma shetlanninponini täyttää kohta 37 vuotta...

    • Yks vaa...

      Olen kuullut kans yhdestä hevosesta joka eli 34 vuotiaaksi. Se taisi olla joku ex-ravuri lämppäri. ;) Ja tuolla tallilla missä itse käyn on yksi suokki joka täyttää tänä vuonna 21 ja on silti yhä tunti käytössä samalla tavalla kuin muut hevoset. Itse olin sillä muutama päivä sitten hyppäämässä esteitä ja hyvin pappa jaksoi. ;D

    • Dögg fani

      Tallilla missä käyn on Issikka joka on 24 ja Suokki joka on 24!

      • poniomistaja

        Minkä ikäisellä ponilla ei enään voi ratsastaa?


      • jassuy
        poniomistaja kirjoitti:

        Minkä ikäisellä ponilla ei enään voi ratsastaa?

        tunnen useempia yli 30v poneja. paras taitaa olla muutama vuosi sitten ku 34v sai vielä varsan ja muutenkin on erittäin pirteä ja hyvässä kunnossa ja maastoillaan säännöllisesti..


    • Se riippuu ihan hevosen rodusta,terveydestä yms.
      Mutta luulisin että keskimäärin n.30 vuotiaaksi.
      Jotkut voivat elää jopa 40-50 vuotiaaksi,
      joka vastaa ihmisen iässä lähelle 90-98 vuotta!

      • Hevosystävä

        Ainakin kyseinen hevonen jolla ratsastan on 24v orii Suomen hevonen


    • hepone

      Tämmöinen löytyi sukupostista
      http://www.sukuposti.net/hevoset/64941

      Onkohan ko. issikka vielä elossa? Jos on, niin taitaapi tuo issikka olla sit Suomen vanhin hevonen.

      Mut hyvin harva hevonen elää yli 30 vuotiaiksi. Joskus olen kuullut semmoista, että kylmäveriset hevoset ja ponit ovat pitkäikäisempiä, kuin lämminveriset tai puoliveriset.

    • ghjgujyfryt

      juu samaa mieltä harvat hevoset elävät 30vuotiaaksi. Itse sanoisin että ikä on siinä 20-30 välissä, mutta yli 20 vuotiaallakaan hevosella ei voi enää mennä rankasti (paitsi poikkeuksellisista syistä)

      • Hevosystävä

        Öhöm.... hevonen jolla ratsastan on 24v hypin esteitä laukkaan ravaan yms.


    • Kake-hullu

      Hevosnetissä oli myynnissä yks 17 v. PV, joka oli kuulemma ihan terve.
      Et kannattaisko ostaa ensiponiks?!?!
      Ja on edelleen hyppykäytössä.

    • Heppahullu99

      Suomenhevoset ovat yleensä niitä "vanhimpia" juuri meidänkin tallilla kuoli 33 v ja ähkyyn menehtyi. Ponit voivat elää helpostikkin yli 20 vuotiaiksi mutta vanhuuuden takia niitä lopetellaan ja sairauksia tulee ym. Riippuu tietenkin elinoloista, kunnosta ja liikutuksesta. Keskimääräistä ikää en tiedä mutta luulisin 20-30 vuotta on suunnilleen ikä jossa hevonen/poni kuolee vanhuuteen.

    • a.mmmm

      hevoset elää noin 40-55 vuotiaiksi ja ponit elää noin 30-40 ja islanninhevoset noin ikään 40-50. siinä oli mun tiatoa.


      p.s.minä olen hevosten kasvattaja tilalla maisema vuori. toivottavasti tuosta o9li tiatoa koska minun mukaan se on oikein ja olen käynyt monta kurssia!

    • MinäWain

      Hevoset elää n.30-40 vuotiaiks ja poneista riippuu rodusta. Yleensä ponitkin elävät n. 30-40 vuotiaiksi :)

    • ----

      Hepone, tietääkseni on vielä elossa, äitini entinen lempiheonen :)

    • tsejux

      Hei, tuo 25-30v on aika oikea suunta hevosen eliniälle. Nykyään liika hevosten jalostus ja sisäsiittoisuus on pilannut hevosten terveyden.
      Lämminverisistä suurin osa kuolee eri sairauskohtauksiin tai joudutaan lopettamaan huonon kunnon/voinnin/loukkaantumisen takia n.2-11v mikä on tosi surullista. Oma entinen lämminverinen on kohta 19v ja tosi.hyvinvoiva. Hänen sisaruksistaan (4 tai 5) kuolivat kaikki 2-4v. Itse en ole nähnyt tai kuullut toisesta noin vanhasta lämppäristä vaikka lv piireissä pyörinyt.
      Suomenhevosista vanhin jonka tiedän eli 28-vuotiaaksi ja tuttavan tallilla on nyt 24-vuotta täyttänyt suomenhevonen joka on jo aika väsyneen ja heikon oloinen.
      Issikat elävät tosi pitkään omien kokemusten mukaan. Naapuritallilla oli 30v Issikka joka oli tosi vetreässä kunnossa ja olisi varmaan elänyt pidempäänkin ellei toinen hevonen olisi potkinut hengiltä.
      Nyt siellä samalla tallilla on 30v shettis x Issikka risteytys joka on tosi pirteä ja reipas.
      Shettiksetkin yleensä voivat elää kolmekymppisiksi mutta melkein joka toisella on niin paha kaviokuume että joudutaan lopettamaan ennenaikojaan niinkuin mun entiselle ponille kävi.
      Eli keskimääräisesti lämminveriset elävät n.2-11v
      Suomenhevoset 21-28v
      Issikat 25-30v
      Shettikset 15-30v

      • Vanhukset

        Erittäin vanha keskustelu, mutta meiltä löytyy nyt 28 vuotias lämppäri-tamma. Edelleen hyvässä kunnossa, joskin eläkepäiviä viettää ja kevyessä käytössä on. Kaverinaan tällä 22 vuotias pv tamma, joka myös hyvässä kunnossa-kevyessä käytössä. Esteitä ei tietenkään näillä enää hypätä, mutta maastoillaan ja koulukiekuroita vedellään =)


    • Hevosystävä

      Sanoisin että noin 30-45v

    • Marmuli

      Tallillani 31v. shettis, kaksi tuntia päivästä tunnilla, loput tarhassa ja karsinassa. Hypätä jaksaa, laukata jaksaa ja ennen kaikkea shettiksille tunnettuun tapaan kiukutella jaksaa.

    • Fannywa

      Tallilla jossa itse käyn niin vanhin hevonen on 34-vuotias shetlanninponi tamma. Mutta hevoset elää yleensä 20 - 30-vuotiaiksi. Jotkut elää enemmän jotkut vähemmän riippuen siitä miten niitä hoidetaan :)

    • Ihanacharliebrown

      Minun kepparini Charliebrown täyttää kesällä 79 v. Sain sen perinnöksi isoäidiltäni.

    • 1SSU

      JOTKUT RODUT VOIVAT ELÄÄ JOPA 40-50 VUOTTA.VANHIN HEVONEN, JONKA IKÄ ON PYSTYTTY TODISTAMAAN, OLI 62 VUOTIAS ENNÄTYSKIRJAN MUKAAN.

    • 1ssu

      on ollut huhuja vanhemmistakin mutta niiden ikää siis ei ole enää pystytty todistamaan.olis pitänyt olla paperit josta näkyis syntymäaika.

    • 1ssu

      vanhin poni, sugar puff eli 54 vuotta ja vanhin hevonen, old Billy, eli 62 vuotta.

    • 1ssu

      huhuja olen kuullut että vanhempiakin olis ollut mut ikää ei vain ole pystytty todistamaan.

    • Egyptinheppa

      Kuulin huhun, Egyptissä heppa iältään peräti 129 vuotta vanha.

    • 1ssu

      Egyptinheppa voi puhua totta.vanhin hevonen, jonka ikä on pystytty todistamaan, oli 62 vuotias, mutta olen kuullut että olis ollut jopa vanhempiakin, yli 100 vuotiaitakin.

    • 1ssu

      mistä Egyptinhevonen tietää ton?! en ole ikinä kuullu. mutta voihan se olla tottakin.yli 100 vuotiaista olen ittekin huhuja kuullut. se 62 vuotias oli vain vanhin, jonka ikä on todistettu.ongelmana on eläimet, joidenka ikää ei tiedetä.voi olla totta , että jossain on ollut 129 vuotta vanha hevonen.

    • 1ssu

      siis kuinka vanha 62 vuotias hevonen on ihmisen ässä? yli 100 kumminki.mistä sä ton egyptinheppa tiedät?!

    • 1ssu

      mistä Egyptinhevonen luki ton?! vanhin hevonen jonka ikä on todistettu oli 62 vuotias.vaikka olen kuullut, että jopa 100 vuotiaita tai ylikin on.mistä kuulit ton huhun? 129 vuotias olis jo aika vanha.

    • 1ssu

      mun tietämäni mukaan vanhin hevonen , jonka ikä on voitu todistaa, eli 62 vuotta.on silti voinu olla yli 100 vuotiaita.

    • 1ssu

      minä luin siis että vanhin hevonen, jonka ikä on varmuudella todistettu, on edänyt 62 vuotta.ihmisen iässä se olis jo yli 100 vuotias.tuo 129 vuotta vanha kuulostaa uskomattomalta.

    • 1ssu

      minä en ole varma mut toi sun tieto pitää tarkistaa.

    • 1ssu

      onks se edes oikeeta?!!

    • 1ssu

      Kuka sen tietää??!!

    • Anonyymi

      Paska

    • Anonyymi

      Paska

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1418
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1271
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1215
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1165
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1164
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1063
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1048
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1043
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe