Köynnöstä savikkoon??

irtakki

Olisiko kenelläkään ideoita kestävästä köynnöksestä, savisen rinteen maisemoimiseksi?
Meillä on lehtometsäinen maisema ympärillämme, maalaistie, jonka varrella talomme on rinteellä. No rinne on kivikovaa savea ja kiviä...tähän koitan nyt keksiä maisemointia. Rinteessä ei kasva kuin leinikki ja vadelma. Ajattelin että kaivaisin kuopan, johon saisi edes hiukan ravinteikkaampaa maata ja istuttaisin rinteeseen köynnöksiä. Kasvin pitäisi olla peittävä ja tässä tapauksessa vallata alaa niin, että nuo vadelmat yms. jäisivät toiseksija tietysti kasvin olisi hyvä näytää mukavalta, kaikkina vuodenaikoina- vaatimattomat toiveet.
Keksikää nyt joku viherpeukalo minulle mukavia rinne köynnöksiä, kiitos!!

14

3371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rinteeseen

      Miksi ei minkä vaan köynnöksen voisi istuttaa rinteeseen? Et kerro onko rinne auringossa vai varjossa. Eli nuo on oikeastaan ne sanelevat tekijät, kun valitset kyseiseen paikkaan sopivaa kasvia. Ja tietenkin myös se, millä menestymisvyöhykkeellä asutte.

      Jollain tavalla sinun kannattaisi ensin hävittää tuo leinikki ja vadelma (torjunta-aineella, kitkemällä), koska eipä taida sellaista köynnöstä suomenoloihin olla, joka kaiken tappaisi alleen.

      Teet vain kunnollisen kokoiset istutuskuopat, joihin vaihdat paremman maan, koska siellä kasvin "alapäässähän" ne juuret on, eikä sillä ole väliä minkälaista maata kasvin versojen alla on.

      Jonkinlainen kiipeilyapu voisi olla myös tarpeen: narua, kanaverkkoa tms, mihin köynnös voi ottaa kiinni kasvaessaan.

      Kannattaa käydä tutkimassa, mitä vaihtoehtoja paikkakuntasi puutarhamyymälät tarjoavat :)

      • irtakki

        Vähän tarkennusta, eli asumme Pirkanmaalla ja rinne on melkoisen aurinkoinen, osa jää kyllä aamuauringon puolelle ja on suurimman osan pvää varjoisaa. Tälle sivustalle, rinteen alkuun olen istuttanut alppiruusua. Tuo vertaukseni rikkaruohoista oli lähinnä sellainen, että ainoastaan nuo tuntuvat tuossa kovassa maassa pärjäävän....nyt siinä ei kasva juuri muu kuin KIVET!


      • että sinua
        irtakki kirjoitti:

        Vähän tarkennusta, eli asumme Pirkanmaalla ja rinne on melkoisen aurinkoinen, osa jää kyllä aamuauringon puolelle ja on suurimman osan pvää varjoisaa. Tälle sivustalle, rinteen alkuun olen istuttanut alppiruusua. Tuo vertaukseni rikkaruohoista oli lähinnä sellainen, että ainoastaan nuo tuntuvat tuossa kovassa maassa pärjäävän....nyt siinä ei kasva juuri muu kuin KIVET!

        Siis olet istuttanut alppiruusun aurinkoon,on siinäkin istutuspaikka.


    • kauniiksi

      Kyllä nuo rikkikset ensin pitää hävittää ja sitten vasta istuttaa.Siihen voisit istuttaa hyvin villiviiniä,köynnöshortensiaa tai pienikukkaista kärhöö.Ne vois mennä rinnettä alas ja olisivat kauniita.
      Ensin Rounduppia rikkaruohoille.

    • jo tuli tietoa !

      pistäpä coogleen rinnepuutarha !

      • irtakki

        Minä kyselen kokemuksia ja vinkkejä ja vastauksia satelee kuin lapselle...
        Juu, olen katsonut rinnepuutarha vinkkejä, mutta, mun rinne on KOVAA savikkoa, eli tarvitsisin kokemuksia ihmisiltä jotka ovat keksineet edullisia, metsäisiä vaihtoehtoja tällaisiin kohteisiin - siis mielikuvitusta käyttäneet, kokeilleet ja oppineet: eivät lukeneet Kekkilän mainosta!
        No vielä pikku sisäluku vinkki tuohon alppiruusun istutuspaikkaan, aamuaurinko osuu tuohon paikkaan, muun ajan varjossa ja hienosti on kasvi paikassaan viihtynyt - joten älä suotta minua surkuttele!


      • aika lailla
        irtakki kirjoitti:

        Minä kyselen kokemuksia ja vinkkejä ja vastauksia satelee kuin lapselle...
        Juu, olen katsonut rinnepuutarha vinkkejä, mutta, mun rinne on KOVAA savikkoa, eli tarvitsisin kokemuksia ihmisiltä jotka ovat keksineet edullisia, metsäisiä vaihtoehtoja tällaisiin kohteisiin - siis mielikuvitusta käyttäneet, kokeilleet ja oppineet: eivät lukeneet Kekkilän mainosta!
        No vielä pikku sisäluku vinkki tuohon alppiruusun istutuspaikkaan, aamuaurinko osuu tuohon paikkaan, muun ajan varjossa ja hienosti on kasvi paikassaan viihtynyt - joten älä suotta minua surkuttele!

        lapsenomainen, johtuneeko vastaukset omasta itsestäsi ?
        Mieti sitä.


      • Kerää lisää tietoa !
        aika lailla kirjoitti:

        lapsenomainen, johtuneeko vastaukset omasta itsestäsi ?
        Mieti sitä.

        Kuka pöllö voi edes kuvitella laittavansa köynnöstä rinteeseen savimaahan ?
        Olet ilmeisesti ihan aloittelija, joten suotakoon sinulle anteeksi.
        Vähälläkin kokemuksella suunnitelma olisi ihan toisista lähtökohdista.

        Kerää lisää tietoa ja ym-mär-rä siitä jotain !
        Sisäistä asioita, joita luet, ettei menen ihan hukkaan, niinkuin tähän asti.


      • .............
        irtakki kirjoitti:

        Minä kyselen kokemuksia ja vinkkejä ja vastauksia satelee kuin lapselle...
        Juu, olen katsonut rinnepuutarha vinkkejä, mutta, mun rinne on KOVAA savikkoa, eli tarvitsisin kokemuksia ihmisiltä jotka ovat keksineet edullisia, metsäisiä vaihtoehtoja tällaisiin kohteisiin - siis mielikuvitusta käyttäneet, kokeilleet ja oppineet: eivät lukeneet Kekkilän mainosta!
        No vielä pikku sisäluku vinkki tuohon alppiruusun istutuspaikkaan, aamuaurinko osuu tuohon paikkaan, muun ajan varjossa ja hienosti on kasvi paikassaan viihtynyt - joten älä suotta minua surkuttele!

        ja paljosta selailusta ja lukemisesta huolimatta, esität täällä vielä noinkin alkeellisen kysymyksen, et ole mitään ymmärtänyt lukemastasi, eikä kannata vastatakaan sulle, koska kaikki tieto näyttää valuvan pois tajunnastasi kuin vesi hanhen selästä.
        Jotain pientä järjenkäyttöä sentään !!! Please !!!
        Älä turhaan närkästy, katso peiliin ja aloita alusta uudella asenteella !
        Tsemppiä sulle !


      • tosi outoa,
        irtakki kirjoitti:

        Minä kyselen kokemuksia ja vinkkejä ja vastauksia satelee kuin lapselle...
        Juu, olen katsonut rinnepuutarha vinkkejä, mutta, mun rinne on KOVAA savikkoa, eli tarvitsisin kokemuksia ihmisiltä jotka ovat keksineet edullisia, metsäisiä vaihtoehtoja tällaisiin kohteisiin - siis mielikuvitusta käyttäneet, kokeilleet ja oppineet: eivät lukeneet Kekkilän mainosta!
        No vielä pikku sisäluku vinkki tuohon alppiruusun istutuspaikkaan, aamuaurinko osuu tuohon paikkaan, muun ajan varjossa ja hienosti on kasvi paikassaan viihtynyt - joten älä suotta minua surkuttele!

        että nirppanokat, jotka ei tiedä mistään mitään, ovat vielä jopa suorastaan tyhmänröyhkeitä arvostelemaan saamiaan vastauksia, olisivat hiljaa ja kiitollisia, jos joku sentään
        vaivautuu kommentoimaan edes jotain.


    • Joo, tsemppiä vaan...

      Minkä asteen kulmassa rinteesi on, eli mitä sinne ajattelet köynnöstää ja miksi ??
      Leinikki ja vadelma kannattaa säilyttää, miksi ihmeessä repiä niitä pois, jos ne luontaisesti viihtyvät siinä ?
      Nehän ovat ihan kauniita vaatimattomuudessaan.

      Niitten lisäksi sinun kannattaa ajatella muuta.
      Miksi se pitää olla köynnös, vähän ehkä utopistinen ajatus, jos rinne ei ole melkein pystysuora seinä, eikö parempi olisi miettiä matalia, joka vuosi leviäviä maanpeittokasveja ?
      Maata pitkin leviävät köynnökset ovat aikalailla pintajuurisia köynnöksiä, jotka vaativat lehtomaisen muhevan mullan, eivät menesty savimaassa.

      Mutta tämän kaiken tietysti jo tiesitkin, kun olet niin paljon lukenut asiasta ..?
      Joo----tsemppiä vaan multakin ja aimo annos realistisuutta !!!

    • nell@

      Katsoin alla olevia vastauksia ju huh huh.. täällä ei tunnu saavan mitään asiallista vastausta.
      No meillä on luultavasti kutakuinkin sama tilanne eli metsäinen tontti mutta kivikovaa savea kuin kuivunut merenpohja. Itse olen kokeillu kaikin maailman maanpeittokasvit mutta ainut minkä olen saanut siinä menestymään on villiviini. Se peittää aika kivasti ja on kova kasvamaan. Ikivihreä se ei ole mutta kesällä ja syksyllä tosi kaunis. Tein istutuskuopat tosi syviksi ja laitoin hyvää multaa ja nyt ne leviävät kuin itsestään kunhan ohjailee sinne minne haluaa ne leviävän.
      Vadelmaa kasvaa meilläkin mutta luultavasti ikuinen riesa..=)

      • irtakki

        Kiitos kovasti, kuulin muultakin taholta että juuri villiviini on savimaassa viihtyvä ja tosiaan peittää hyvin estää muiden kasvua. Tuota nyt yhden ehdokkaan kaivoin kokeilumielessä kasvamaan, peukut pystyyn että se "meillä pärjää"!
        Muutamaa kivikkokavio olen kanssa kokeillut, mutta ei ne pärjää savimaassa, eli kokeilut jatkuu. Onnea vaan sinullekkin yrityksissä! Ps. sain hyvän vinin, että taikinanmarja on savimaassakin viihtyvä pensas ja kestää hyvin muotoonleikkausta, eli on kuulemma puksipuun veroinen. Tätä lamoherukkaa oln nyt kokeilemassa myös...saa nähdä kuin käy;)


    • Sanroosa

      Minulla metsään rajoittuvalla etelärinteellä talon takana (savikossa) kasvaa maahumala.
      Leviää runsaasti mutta on helppo pitää aioissa, kukkii alkukesällä kauniin, pienen sinisen kukan.
      Kokeilin rinteeseen Sammalleimua ja Hopeahärkkiä mutta ei ne menestynyt. Rinteessä kasvoi vain sammal ja metsästä karanneita lepän taimia. En lisännyt uutta maata kun kuorin pintaa pois, pelkästään möyhensin ja lannoitin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1827
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1213
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1146
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1129
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe