Kysymyksiä ADD:stä ja AD/HD:sta.

SpilledBlood

- Onko mahdollista, että samassa perheessä sisaruksista toisella voi olla AD/HD ja toisella ADD?

- Paljonko maksaa ADD:n tai AD/HD:n diagnosointi?

- Miten voi hankkia ajan diagnoosiin?

13

1666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmr78

      kyseinen oireyhtymä kulkee suvussa, valitettavasti yleisempää miehillä kuin naisilla. meillä on vanhimmalla pojalla ja hänen isällään ja hänen pikkusiskollaan adhd. periytynyt heidän suvun kautta.se voi olla toisella add ja toisella adhd. adhd on erilaisena lapsilla ja aikuisilla, esim jotkut ovat todella omissa maailmoissaan ja toiset niin vilkkaita etteivät pysy hetkeäkään paikoillaan ruokailutilanteissakin heiluu jalat ja häiritään muita, naputellaan sormia pöytään ja puhutaan niin että syöminen unohtuu. yleistä heillä on huono muisti, tarkkaavaisuus häiriö ja ylivilkkaus. toiset ovat matikka neroja ja toiset ovat liikunnallisesti taitavia. meillä meni diagnoosin saamiseen 5vuotta, kävimme pojan kanssa kaikki mahdolliset tutkimukset mitä vaan voi olla,jotkut testit kahteen kertaan. kaikki lähti siitä kun tarhassa hoitajat väittivät että kotioloissa on jotain vikaa kun poika käyttäytyy niin oudosti. kävimme keskusteluja tarhaväen ja sossutanttojen kanssa ja sitten sain kuin ihmeen kautta ajan perheneuvolaan ja sitten kaikki lähti rullaamaan. vika ei ollutkaan kotioloissa vaan jossain muussa asiassa, kävimme koulukypsyystesteissä kahdesti, lastenlääkärillä, puheterapiassa, neurologilla useasti,neuropsykologilla, psykiatrilla ja usesti perheneuvolassa ja koulun opettajan kanssa keskusteluja,kunnes viimein saimme kutsun lastenlinnaan lasten lääkärille joka vihdoin diagnosoi kaiken tämän adhd:ksi. kyllä siinä helpotuksen kyyneleet tippuivat kun kaikki se juokseminen oli vihdoin saatu päätökseen ja saataisiin poika oikeille raiteille.lääkäri vaan totesi että eipä ole ketään toista tutkittu näin tarkoin kun meidän poikaa. toivottavasti saatte asiat nopeammin rullaamaan ja jaksatte olla kovia vaatimaan tutkimuksia, niihin kun ei oikein tahdo päästä kun ovat niin huonoja laittamaan tutkimuksiin. hyvää kesää teille.

      • eräs äiti

        Miten adhd vai add näkyy sinun pojassasi? Onko niin jos isältä peryityy pojalle, niin onko heille vakavampia oireita? Kysyn siksi kun minun pojallani on adhd tai add(tutkimukset vielä kesken)ja hän on perinnyt sen minulta siis äidiltä, minun isälläni ei tietääkseni ole ollut, mutta minun ukkilla (kuullut jälkeen päin että hän on ollut ns. outo eikä töitä ole kovinkinkaa paljoa tehnyt. Minä itse en ole kyllä missään tutkimuksissa käynyt, mutta tunnistan samoja piirteitä kuin pojassani. Voiko sairaus hypätä yhden sukupolven yli? Minun pojan tyttöystävä on tällä hetkellä raskaana, voiko olla että heidän tulevalle lapsella ei tuliskaa tätä samaa sairautta tai olisko hänellä kuinka vakavia oireita kun tässä tapauksessa se periytyy isältä lapselle? Hieman sekavasti kirjoitettu, mutta ehkä ymmärätte huoleni.


      • vaimitähähtäh
        eräs äiti kirjoitti:

        Miten adhd vai add näkyy sinun pojassasi? Onko niin jos isältä peryityy pojalle, niin onko heille vakavampia oireita? Kysyn siksi kun minun pojallani on adhd tai add(tutkimukset vielä kesken)ja hän on perinnyt sen minulta siis äidiltä, minun isälläni ei tietääkseni ole ollut, mutta minun ukkilla (kuullut jälkeen päin että hän on ollut ns. outo eikä töitä ole kovinkinkaa paljoa tehnyt. Minä itse en ole kyllä missään tutkimuksissa käynyt, mutta tunnistan samoja piirteitä kuin pojassani. Voiko sairaus hypätä yhden sukupolven yli? Minun pojan tyttöystävä on tällä hetkellä raskaana, voiko olla että heidän tulevalle lapsella ei tuliskaa tätä samaa sairautta tai olisko hänellä kuinka vakavia oireita kun tässä tapauksessa se periytyy isältä lapselle? Hieman sekavasti kirjoitettu, mutta ehkä ymmärätte huoleni.

        Adhd ei ole sairaus.Sairaudesta parannutaan tai kuollaan.Adhd on oireyhtymä jonka kanssa on opittava elämään.


      • Vai kuinka
        vaimitähähtäh kirjoitti:

        Adhd ei ole sairaus.Sairaudesta parannutaan tai kuollaan.Adhd on oireyhtymä jonka kanssa on opittava elämään.

        Sairaus voi olla pelkästään pystyvä, ei etenevä.
        Miten on diabetes? Entäpä alkoholismi, josta voidaaan päästä eroon, mutta kyllä se siellä on ja pysyy. Sairaus on aika laaja käsite ja sanoisin, että puute aineenvaihdunnassa on sairaus.


      • äiti ja lto
        Vai kuinka kirjoitti:

        Sairaus voi olla pelkästään pystyvä, ei etenevä.
        Miten on diabetes? Entäpä alkoholismi, josta voidaaan päästä eroon, mutta kyllä se siellä on ja pysyy. Sairaus on aika laaja käsite ja sanoisin, että puute aineenvaihdunnassa on sairaus.

        Mulle on opetettu mukava ajatus että ADHD/ADD on ominaisuus ihmisessä. Sen kanssa on opittava elämään, vähän kuin vasenkätisen oikeakätisten elämässä.
        Siinä mielessä sairaus on ymmärrettävä termi, että lääkitystä voidaan käyttää.
        Ajatus näistä häiriöistä sairautena voi olla jollekin myös helpotus, mutta se voi olla jollekin myös tekosyy luovuttaa ja käyttäytyä huonosti!
        Sitäpaitsi, nyky-yhteiskunnassa on monia ammatteja, joissa adhd-ominaisuuksia omaava ihminen pärjää hyvin: sietää keskeneräisyyksiä, jopa unohtaa ne, voi tehdä asioita pienissä pätkissä, jopa haluaa tehdä niin jne.Näin on esim täyteenahdetuissa päiväkodeissa ja vanhustenhuollossa...

        Vielä alkuperäisen kysymykseen terveyskeskuksen kautta pääsee tutkimuksiin
        ja kyllä, samassa perheessä voi olla adhd ja add. Jos add on tyttö, hänen vaikeutensa valitettavasti huomataan usein liian myöhään, hän hukkuu massaan ja jää adhdlasten varjoon vetäytyessään.


      • Vai kuinka
        äiti ja lto kirjoitti:

        Mulle on opetettu mukava ajatus että ADHD/ADD on ominaisuus ihmisessä. Sen kanssa on opittava elämään, vähän kuin vasenkätisen oikeakätisten elämässä.
        Siinä mielessä sairaus on ymmärrettävä termi, että lääkitystä voidaan käyttää.
        Ajatus näistä häiriöistä sairautena voi olla jollekin myös helpotus, mutta se voi olla jollekin myös tekosyy luovuttaa ja käyttäytyä huonosti!
        Sitäpaitsi, nyky-yhteiskunnassa on monia ammatteja, joissa adhd-ominaisuuksia omaava ihminen pärjää hyvin: sietää keskeneräisyyksiä, jopa unohtaa ne, voi tehdä asioita pienissä pätkissä, jopa haluaa tehdä niin jne.Näin on esim täyteenahdetuissa päiväkodeissa ja vanhustenhuollossa...

        Vielä alkuperäisen kysymykseen terveyskeskuksen kautta pääsee tutkimuksiin
        ja kyllä, samassa perheessä voi olla adhd ja add. Jos add on tyttö, hänen vaikeutensa valitettavasti huomataan usein liian myöhään, hän hukkuu massaan ja jää adhdlasten varjoon vetäytyessään.

        Niin, onhan tämä ominaisuus ihmisessä. Mielestäni juuri ominaisuus ihmisessä on tila, josta voi sanoa, että "minä nyt olen tällainen", eikä tehdä asian eteen mitään. Poikani setä esimerkkinä. Kuitenkin aiemman 'sairaudesta paranee tai kuolee' ei pidä paikkaansa. Ennen yritettiin vasenkätisiä muuttaa oikeakätisiksi, mutta jo sentään he saavat kirjoittaa sillä itselleen oikealla kädellä. Jos sama pätee ahdh-ihmiseen, hän saisi olla ja käyttäytyä miten haluaisi. En ymmärrä sairauden varjolla luovuttamista, sillä monen monta ihmistä on sairaudestaan huolimatta toteuttanut unelmansa, jotka joku toinen olisi jo hylännyt, juuri sairauden vuoksi. Pitää vain tehdä hieman enemmän töitä joillain osa-alueilla, ehkäpä lääkitystä myös.
        Adhd-ihmiosen hyvät ominaisuudet eivät varmaankaan katoa mihinkään, vaikka se määriteltäisiin sairaudeksi, oman poikani osalta hyvksyn, että asia on sairaus, jolle voi tehdä jotain, mutta hoitamattomana sen kanssa ei voi elää.


      • vamma sinäänsä
        vaimitähähtäh kirjoitti:

        Adhd ei ole sairaus.Sairaudesta parannutaan tai kuollaan.Adhd on oireyhtymä jonka kanssa on opittava elämään.

        sairaudesta parannutaan vammaa kuntoutetaan, mut kun vamma tässä tapauksessa korvien välissä niin on mukana läpi elämän. jos jotain puuttuu ihmiskehosta puhutaan vammasta ja ADHD ihmiseltä puuttuu jokin välittäjäaine tai sen toiminnassa on häiriöitä jonku vamman takia.. näinhän tää juttu menee yxinkertaistettuna.


      • Vai kuinka
        vamma sinäänsä kirjoitti:

        sairaudesta parannutaan vammaa kuntoutetaan, mut kun vamma tässä tapauksessa korvien välissä niin on mukana läpi elämän. jos jotain puuttuu ihmiskehosta puhutaan vammasta ja ADHD ihmiseltä puuttuu jokin välittäjäaine tai sen toiminnassa on häiriöitä jonku vamman takia.. näinhän tää juttu menee yxinkertaistettuna.

        'vamma korvien välissä' saa kuulostamaan asian, että tämä on psykologinen sairaus. Noh, kun on kyseessä aivojen välittäjäaine, niin siellä se myös on.

        Sairauden määritelmää voit sanoa omalla sanoillasi miten haluat, se ei kuitenkaan ole mikään kiveen hakattu totuus. Mikä on sairaus, joka ihmisellä on jo syntyessään, geeneissään? MS-tauti on sairaus, sen syy on häiriö aivojen sähköimpulseissa (osuvat väärään paikkaan), vamma, joka on jo syntyessä. Vamma korvien välissä, aivojen sähkötoiminnassa häiriöitä.

        Ei, se ei ole yksinkertaista. Lapseni sairastaa ADHD:ta ja toivon, että lääke auttaa.


      • Vai kuinka
        Vai kuinka kirjoitti:

        'vamma korvien välissä' saa kuulostamaan asian, että tämä on psykologinen sairaus. Noh, kun on kyseessä aivojen välittäjäaine, niin siellä se myös on.

        Sairauden määritelmää voit sanoa omalla sanoillasi miten haluat, se ei kuitenkaan ole mikään kiveen hakattu totuus. Mikä on sairaus, joka ihmisellä on jo syntyessään, geeneissään? MS-tauti on sairaus, sen syy on häiriö aivojen sähköimpulseissa (osuvat väärään paikkaan), vamma, joka on jo syntyessä. Vamma korvien välissä, aivojen sähkötoiminnassa häiriöitä.

        Ei, se ei ole yksinkertaista. Lapseni sairastaa ADHD:ta ja toivon, että lääke auttaa.

        ... olevani jääräpää. Ei siinä mitään. Minulle vain ei tuo tiukka määrittely ole mikään avainasia, minulle äy, kuntiedän a) mikä lapsellani on b) miten sen (sairauden/vamman) kanssa tullaan toimeen.

        Eli aivan sama, omalta osaltani päätän asian tähän, koska myönnänolevani vähemmistössä tässä asiassa.


      • Vai kuinka
        Vai kuinka kirjoitti:

        'vamma korvien välissä' saa kuulostamaan asian, että tämä on psykologinen sairaus. Noh, kun on kyseessä aivojen välittäjäaine, niin siellä se myös on.

        Sairauden määritelmää voit sanoa omalla sanoillasi miten haluat, se ei kuitenkaan ole mikään kiveen hakattu totuus. Mikä on sairaus, joka ihmisellä on jo syntyessään, geeneissään? MS-tauti on sairaus, sen syy on häiriö aivojen sähköimpulseissa (osuvat väärään paikkaan), vamma, joka on jo syntyessä. Vamma korvien välissä, aivojen sähkötoiminnassa häiriöitä.

        Ei, se ei ole yksinkertaista. Lapseni sairastaa ADHD:ta ja toivon, että lääke auttaa.

        Vaikka olen jääräpää, voinmyösmyöntää, jos olen väärässä. Katselin vielä tuota MS-taudin mnäärittelyä, ja tuo sähköhäiriö on seuraus, ei syy. Mutta vamma on kuitenkin ollut jo syntyessä, onko tässä sitten erona, että se yleensä etenee jotenkin. Ja kun on MS-tauti hyvänlaatuisena, joka ei etene, se olisi sittan vamma. Joopa joo, nyt vaikenen.


      • äiti ja lto
        Vai kuinka kirjoitti:

        Niin, onhan tämä ominaisuus ihmisessä. Mielestäni juuri ominaisuus ihmisessä on tila, josta voi sanoa, että "minä nyt olen tällainen", eikä tehdä asian eteen mitään. Poikani setä esimerkkinä. Kuitenkin aiemman 'sairaudesta paranee tai kuolee' ei pidä paikkaansa. Ennen yritettiin vasenkätisiä muuttaa oikeakätisiksi, mutta jo sentään he saavat kirjoittaa sillä itselleen oikealla kädellä. Jos sama pätee ahdh-ihmiseen, hän saisi olla ja käyttäytyä miten haluaisi. En ymmärrä sairauden varjolla luovuttamista, sillä monen monta ihmistä on sairaudestaan huolimatta toteuttanut unelmansa, jotka joku toinen olisi jo hylännyt, juuri sairauden vuoksi. Pitää vain tehdä hieman enemmän töitä joillain osa-alueilla, ehkäpä lääkitystä myös.
        Adhd-ihmiosen hyvät ominaisuudet eivät varmaankaan katoa mihinkään, vaikka se määriteltäisiin sairaudeksi, oman poikani osalta hyvksyn, että asia on sairaus, jolle voi tehdä jotain, mutta hoitamattomana sen kanssa ei voi elää.

        Tästä sitä huomaa kuinka monimuotoinen asia adhd/add on!
        Sen verran vaan, että kun sanoin että ominaisuus, jonka kanssa on opittava elämään, tarkoitin tietysti että on opittava. Eli elämiseen kuuluu kohtuullisen hyvä käytös toisia kohtaan jne. Adhdlle se voi olla vaikeaakin, ihan niinkuin jollekin voi olla vaikeaa muistaa nimiä, hahmottaa karttoja, tai mitä tahansa ominaisuuksia.
        Hienoa on, että vaikeisiin oireisiin voi saada lääkitystä, oli tää sitten sairaus tai ei. Ja että adhd ei estä oppimista (akateemista tai käytännön asioita) vaikka voi sitä vaikeuttaa ja hidastaa, se meidän muka-normaalien täytyy muistaa...


    • tutkimuksiin

      aika helposti. Viisivuotisneuvolassa kerroin huoleni lääkärille joka laittoi sitten lähetteen adhd-tutkimuksiin mielenterveystoimistoon. Neuvolalääkäri n. tunnin verran haastatteli meitä siitä millaista meillä on ollut/on ja seurasi siinä sivussa pojan toilailuja. ;) Parin kuukauden kuluttua tuli ensimmäinen aika jonka jälkeen kävimme yhdessä pojan kanssa pari kertaa niin että hän teki toisessa huoneessa testejä ja me juttelimme psykologin kanssa. Pari seuraavaa kertaa poika teki yksin tehtäviä. Tämän jälkeen vielä yksi lääkärikäynti mielenterveystoimistossa ja saimme diagnoosin adhd.

    • äiti minäkin

      ADD on tarkkaavaisuuden häiriö ja kun lisätään se H niin saadaan edelliseen lisättyä hyperaktiivisuus. tarkkaavaisuushäiriötä voi esiintyä kummassakin muodossa samassa perheessä, riippuu yksilöstä liittyykö hyperaktiivisuus vammaan.. tarkkaavaisuushäiriöhän johtunee aivosähkökemiallisesta ongelmasta välittäjäaineet ei pelitä.. en ole lääkäri vaan olen joutunut tekemisiin näiden ongelmien kanssa liian usein...
      hoitoon pitäisi hakeutua oman lääkärin kautta terveysasemalta saada siis lähete neuropsykiatrisiin tutkimuksiin, yksityisellä puolella maxaa yli 1000 e, riippuu paikkakunnasta missääin siis asutte, onko sieltä mahdollista päästä tutkimuksiin, oulussa saa terveysasemilta lähetteen vain hautausmaalle.. ei pääse tutkimuksiin millään vaan onneksi täällä ottaa vastaan yx johtavista ADHDlääkäreistä niin yxityispuolelle voi päästä mut jonoja sielläkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2936
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2692
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2168
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1757
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe