Miten pitkään menee uupumuksesta

toipumiseen??

Hakeuduin sairauslomalle työuupumuksen ja väsymyksen vuoksi. Sain alkuun viikon sairaslomaa ja koska asun toisella paikkakunnalla kuin missä työskentelen, sovimme että käyn omalla paikkakunnalla lääkärissä kontrollissa ettei tarvitse ajella pitkiä matkoja.

Kävin nyt lääkärissä ja toivoin saavani sairaslomaa lisää 1-2 viikkoa, mutta lääkäri olikin sitä mieltä että mun olisi parempi mennä mahd. nopeasti takaisin töihin. Itselläni on kuitenkin kerääntynyt ajan myötä univelkaa joka pitäisi saada nukuttua pois. Olen henkisesti ihan poikki, itkeskelen ilman syytä, unohtelen asioita, en jaksa keskittyä. Perheeni antaa minulle jatkuvasti palautetta siitä miten olen väsynyt enkä jaksa tehdä kotona kuin välttämättömimmät asiat. Teen asiakaspalvelutyötä sosiaalialalla ja olen aiemmin saanut asiakkaista voimaa jatkaa. Nyt asiakkaat alkoivat tuntua lähinnä taakalta. Tuntuu että jos menen maanantaina töihin, olen pian taas sairaslomalla koska en ehdi millään palautua ja rentoutua näin lyhyessä ajassa. Tuntuu kuin olisi sellainen ärtynyt, väsynyt ja pingottunut olo koko ajan päällä. Koko viime vuosi meni flunssakierteessä ja kaiken lisäksi fsioterapeutilla ravatessa kun niskat menivät täysin lukkoon. Päänsärky onneksi helpotti sillä mutta tämän lääkärissä käynnin jälkeen alkoi heti jyskyttää.

En tiedä mikä olisi viisasta; uskoa lääkärin sanaa vai hankkia toisen lääkärin mielipide? Kuinka pitkään teillä hyvät kanssakulkijat on mennyt että olette päässeet vastaavasta taas takaisin työn pariin?? Kiitos kaikille vastaajille jo etukäteen.

5

3905

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "hulluus"

Kylläpä kuulostikin tutulta tuo kertomuksesi. Minulla oli samanlainen tilanne vuosia sitten. Yritin hakea apua uupumukseeni TT-lääkäriltä, mutta hän vain tökkäsi rauhoittavia ja antoi enintään viikon saikkua kerrallaan, jonka jälkeen sama rumba jatkui. Tätä kesti vuositolkulla, kunnes tuli lopullinen pysähdys ja jäin totaalisesti sängynpohjalle. Makasin vaan ja vaikka pommi olisi pudotettu niskaan (jopa sitä toivoin), niin en pystynyt toimimaan.

Onneksi kuitenkin jossain uupuneen mieleni pohjalla oli vielä alkukantainen itsesuojeluvaisto ja sen turvin keräsin viimeiset voimani ja tilasin ajan psykiatrille. Diagnoosina vakava masennus. Siitä saikulle 3 kuukaudeksi ja masennuslääkitys. Joka kuukauden päästä kontrolliaika lääkärille, jolloin katsottiin tilanne ja lääkityksen teho. Siitä sitten ruvettiin nousemaan askel kerrallaan. Ensimmäinen sairaslomajakso ei riittänyt toipumiseen,joten sitä jatkettiin vielä toiset 3 kk. Eli siis 6 kk meni toipumiseen, mutta olen sitä mieltä, että jos tt-lääkäri alunperin olisi katkaissut kierteen tarpeeksi pitkällä sairaslomalla, niin olisin saattanut selvitä siitä paljon vähemmällä.

Joten vastauksena kysymykseesi on, että noin lyhyt sairasloma ei riitä, ja että tilaa pikaisesti aika tämän alan AINOALLE ASIANTUNTIJALLE, joka on psykiatri. Äläkä missään nimessä päästä uupumustasi pitemmälle, sillä siinä saattaa käydä niinkin huonosti, ettei siitä toivu koskaan takaisin työelämään.

• entinen uupunut

Älä mene työhön ennenkuin jaksat! Itse tunnollisena sinnittelin terveydenhuoltoalan työssä, kunnes tuli totaalinen uupumus ja sitä myötä myös vaikea masennus. Neljä vuotta meni helvetissä, mutta lääkityksellä ja kolmen vuoden yksilöterapian avulla olen nyt täysin toipunut :)
        Itselläni työuupumus johti ammatin vaihtoon, ja opiskelen nyt pitkään haaveilemaani ammattia. Tunnen olevani tyytyväinen ja onnellinen.

• "hoitoa"

Mikä sinun diagnoosisi oli sairauslomatodistuksessasi?

Kerroitko lääkärillesi kaikki nuo oireet, joista kirjoitit? Minusta kuulostaa siltä, että et ole vain uupunut, vaan saatat sairastaa jo keskivaikeaa masennusta. Jos näin on, niin tarvitsisit varmaankin vielä 3-6 viikkoa sairauslomaa.

Oletko tehnyt mitään netissä olevaa masennustestiä? Tee se ihan itsesi vuoksi. Testit antavat hyvän käsityksen siitä, onko sinulla masennus vai ei. Jos pisteet nousevat korkeiksi, saatat sairastaa masennusta.

Jos nyt palaat liian aikaisin töihin ,riskinä on, että sairastut vakavaan masennukseen ja siitä tervehtyminen kestää huomattavasti pidempään kuin keskivaikeasta masennuksesta.

• toimii...

kun opettelee mikä on ero rentoutuneen ja jännittyneen välillä, voi harjoitella tuota rentoutumista. Yhtä tärkeää on tuntea kuinka veri virtaa koko elimistön läpi, ettei "pysäytä" veren kulkua.

Pelkästään rentoutuminen istuma-asennossa ja makuuasennossa voi parantaa monet taudit ja varmistaa että elimistö latautuu täydellä teholla.

http://yinyangparantaja.50webs.com/

• sunshine_81

Viikko tai kaksi sairaslomaa sinun tilanteessasi ei auta mitään. Itse sain tämän kuun alussa kaksi viikkoa sairaslomaa väsymyksen, uupumuksen ja mahdottoman työtilanteen takia. Eka viikko meni siihen että mietin työasioita päivittäin. Toisella viikolla alkoi joka öiset painajaiset. Luulin että olisin jaskanut mennä töihin (kun en kuunnellut itseäni) mutta minulle nousi lämpöä ja flunssan oireet. Kävin uudestaan lääkärissä (paikallinen terkkarin lääkäri) joka oli todella ammattilainen ja empaattinen. Heti kun hän kysyi miksi olin saanut ensimmäisen sairasloman ja kysyi sitten että miten töissä menee purskahdin itkuun. Itkin ja kerroin miten huonosti voin. Kerroin lääkärille että en ole itkenyt työasiota nyt kahteen viikkoon mutta heti kun niistä täytyy puhua tulee itku.

Lyhyesti: diagnoosi työuupumus ja kaksi viikkoa lisää sairaslomaa. Tämän saikun jälkeen alkaa 4viikon kesäloma ja katson sitten loman jälkeen että haenko lisää saikkua vai mitä teen. Mutta joka tapauksessa uutta työtä etsin, en todellakaan halua rikkoa itseäni työni takia.(ja työmatkaa on yhteen suuntaan 85km...)

Joka tapauksessa SINUN tilanteessa kävisin uudestaan lääkärillä ja kertoisin todella rehellisesti mikä on olotila ja voimien määrä tällä hetkellä. Älä missään nimessä kaunistele asiaa, jos lääkäri on ymmärtämätön mene toiselle lääkärille. Oletko yrittänyt päästä työterveyslääkärille? Itsekkin pitkäntyömatkan kulkijana tiedän ettei hirveesti jaksais lähtee työpaikkakunnalle lääkäriin mutta sekin on yksi vaihtoehto.

Toivotan sinulle todella paljon voimia ja kuuntele itseäsi. Hyvä ystäni on 6kk uupumusdiagnoosin jälkeen vasta pääsemässä jaloilleen!!! Hoida itsesti kuntoon ja vaadi että lääkärit myös kunnioittavat sinun vointiasi! Joten niinkuin aluksi sanoin, parin viikon sairasloma ei riitä mihinkään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1722
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1558
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      42
      1059
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      919
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      881
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      836
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      778
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      770
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      768
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      740
    Aihe