Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Räystäänalus kasvupaikkana

Sirja1

Oletteko kasvattaneet köynnöksiä aivan suoraan räystään alla? Puhun nyt monivuotisista..hiukan puuvartisista köynnöksistä. Menisiköhän köynnös ihan pilalle..katolta tuleva lumihan saattaisi vaurioittaa köynnöstä jos se lumi ei tule vauhdilla ja "hyppää" köynnöksen yli.

Itse olisin istuttamassa räystään alle ruotsinköynnöskuusamaa. Eli ritilä lyötäisiin siihen katonreunaan räystäskourujen taakse. Räystään alle siksi, että kuulemma ihan kiinni seinään ei ole hyvä puutalossa laittaa...sen lisäksi ei kuulemma saa istuttaa lähelle kivijalkaa. Isäntä mieluiten jättäisi köynnöksen istuttamatta kokonaan tuohon räystään alle, jotta ei salaojat kivijalan lähellä "häiriinny". Olen kyllä nähnyt muilla köynnöksiä seinällä..puutaloissakin :) Ehkä ne sitten ovat niitä hometaloja :D

4

648

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokeilija-amatööri

      En halua tyrmätä ideaasi, enkä noista salaojituksista tiedä, mutta yksi on varmaa: kasvit ei välttämättä "tottele" ritilöitä, ne kasvaa mihin suuntaan haluaa, ritilän läpikin, jos ovat sitä sorttia.
      Itse tein virheen, aidan eteen ritilävirityksen, nyt köynnökset menevät kuitenkin ritilän läpi aitaan, auringon mukaan, aurinkoa päin ja mihin sattuu.
      Halusin nimenomaan, että köynnösten kukat eivät hukkuisi aitaan, vaan ne pysyisivät erillisenä.
      Köynnöskuusama on ehkä helpommin ohjattavissa ja sidottavissa ritilään kuin köynnösruusut ja hentovartisemmat kärhöt, joita itselläni on ritilässä.

    • henna gy

      Kannattaa laittaa juurimattoa salaojien suojaksi.

      • alkup.

        Ostettiin tuossa juuri eilen juurimattoa, jotta kuusamat voi kasvaa rauhassa, ilman, että täytyy pelätä juurien luikertelevan salaojaputkiin.

        Hyvä juttu tässä kasvien pyrkimyksessä valoon on se, että kun istuttaa seinustalle, niin se aurinko on juuri päinvastaisessa suunnassa (talon läpi ei toki paista :D) ja köynnös taitaa kurkotella ritilästä siihen suuntaan enimmäkseen. Eli eiköhän se seinän ja köynnöksen väli jää ihan ilmavaksi..pitää vain laittaa ritilä n. 30cm ulos seinästä, niin ainakin se on varmaa. Saas katsoa kuinka köynnös "lähtee käyntiin" :)


    • Räystään alle

      Jo esitetyistä syistä, ja lisäksi ainakin minun makuuni tietty selkeys on kauniimpaa kuin peitellä kasveilla taloa. Itselläni on isompi piha eikämuita kasveja seinän vieressä kuin kolme suikerovihmaa. Muualla kasveja onkin sitten enemmän.Kun istutukset ryhmitellään hyvin taloon nähden, kokonaisuus näyttää hyvältä taloa myöten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2257
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1698
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1506
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1407
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1374
    8. 52
      1268
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe