Oletteko kasvattaneet köynnöksiä aivan suoraan räystään alla? Puhun nyt monivuotisista..hiukan puuvartisista köynnöksistä. Menisiköhän köynnös ihan pilalle..katolta tuleva lumihan saattaisi vaurioittaa köynnöstä jos se lumi ei tule vauhdilla ja "hyppää" köynnöksen yli.
Itse olisin istuttamassa räystään alle ruotsinköynnöskuusamaa. Eli ritilä lyötäisiin siihen katonreunaan räystäskourujen taakse. Räystään alle siksi, että kuulemma ihan kiinni seinään ei ole hyvä puutalossa laittaa...sen lisäksi ei kuulemma saa istuttaa lähelle kivijalkaa. Isäntä mieluiten jättäisi köynnöksen istuttamatta kokonaan tuohon räystään alle, jotta ei salaojat kivijalan lähellä "häiriinny". Olen kyllä nähnyt muilla köynnöksiä seinällä..puutaloissakin :) Ehkä ne sitten ovat niitä hometaloja :D
Räystäänalus kasvupaikkana
4
708
Vastaukset
- Kokeilija-amatööri
En halua tyrmätä ideaasi, enkä noista salaojituksista tiedä, mutta yksi on varmaa: kasvit ei välttämättä "tottele" ritilöitä, ne kasvaa mihin suuntaan haluaa, ritilän läpikin, jos ovat sitä sorttia.
Itse tein virheen, aidan eteen ritilävirityksen, nyt köynnökset menevät kuitenkin ritilän läpi aitaan, auringon mukaan, aurinkoa päin ja mihin sattuu.
Halusin nimenomaan, että köynnösten kukat eivät hukkuisi aitaan, vaan ne pysyisivät erillisenä.
Köynnöskuusama on ehkä helpommin ohjattavissa ja sidottavissa ritilään kuin köynnösruusut ja hentovartisemmat kärhöt, joita itselläni on ritilässä. - henna gy
Kannattaa laittaa juurimattoa salaojien suojaksi.
- alkup.
Ostettiin tuossa juuri eilen juurimattoa, jotta kuusamat voi kasvaa rauhassa, ilman, että täytyy pelätä juurien luikertelevan salaojaputkiin.
Hyvä juttu tässä kasvien pyrkimyksessä valoon on se, että kun istuttaa seinustalle, niin se aurinko on juuri päinvastaisessa suunnassa (talon läpi ei toki paista :D) ja köynnös taitaa kurkotella ritilästä siihen suuntaan enimmäkseen. Eli eiköhän se seinän ja köynnöksen väli jää ihan ilmavaksi..pitää vain laittaa ritilä n. 30cm ulos seinästä, niin ainakin se on varmaa. Saas katsoa kuinka köynnös "lähtee käyntiin" :)
- Räystään alle
Jo esitetyistä syistä, ja lisäksi ainakin minun makuuni tietty selkeys on kauniimpaa kuin peitellä kasveilla taloa. Itselläni on isompi piha eikämuita kasveja seinän vieressä kuin kolme suikerovihmaa. Muualla kasveja onkin sitten enemmän.Kun istutukset ryhmitellään hyvin taloon nähden, kokonaisuus näyttää hyvältä taloa myöten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .894600Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403133Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503125Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032202Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2311348Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111223- 761207
- 671097
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301084Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että112999