Ilmastoinnin aiheuttama lisäkulutus

Kuluttaja

Osaako kukaan arvioida, paljonko seuraavat lisälaitteet suunnilleen lisäävät polttoaineenkulutusta VW dieseleillä:
- ilmastointi (kesällä)
- lämmityslaite (talvella)
- istuimenlämmitin

Ilmeisesti bensakoneilla vastaavat kulutuslukemat ovat noin 30 % korkeammat ?

28

4761

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arvelen

      Istuimenlämmittimen ja lämmityslaitteen puhaltimen virrat on useita ampeereja. Jos peffa grilli vie vaikka 100 W niin se on n. 7 Ampeeria, näitä on sitten mahdollisesti kaksikin päällä. Puhallin vie suurimmillaan n. 6 A, mutta 2-asennolla ehkä vain 3 A. Sitä minä ainakin pidän auton lämmittyä päällä, nelosta tuskin koskaan. Tämähän on sitten koko ajan kuormana, istuinlämmittimet kytkee termostaatti pois viimeistään 5 minuutin ajon jälkeen. Laskeskelin, että näiden keskimääräinen vaikutus normaaliajossa vastaa 60 W tehoa. Laturin ja hihnavalityksen hyötysuhde on huono, joten ottoteho kampiakselilta voi olla kaksinkertainen = 120 W. Näin pienen lisäkuorman (auton kulkemiseen tarvittaneen luokkaa 10 - 20 kW tasaisessa vauhdissa) vaikutusta on vaikea huomata, jää varmaan alle desilitran / 100 km.

      Ilmastoinnin käyttäjät osannevat vastata siihen kulutuslisäykseen, jutun olen kuullut, että olisi n. 0,5... ja ylöspäin l/ 100 km.

      • tdi

        voi olla että kirjoitan nyt aivan typeriä kun fysiikka ei koskaan ole ollut vahvoja lajeja, mutta kysyn kuitenkin seuraavaa. kuinka auton sähkölaitteet (penkinlämmitin, puhallin ym.) voivat lisätä kulutusta silloin kun ne ottavat käyttövirtansa laturilta joka pyörii aina vakionopeudella eikä ymmärtääkseni virrantarpeen mukaan?

        ilmastointi on eri juttu koska sille on kai erilliset käyttölaitteet?


      • Kuluttaja
        tdi kirjoitti:

        voi olla että kirjoitan nyt aivan typeriä kun fysiikka ei koskaan ole ollut vahvoja lajeja, mutta kysyn kuitenkin seuraavaa. kuinka auton sähkölaitteet (penkinlämmitin, puhallin ym.) voivat lisätä kulutusta silloin kun ne ottavat käyttövirtansa laturilta joka pyörii aina vakionopeudella eikä ymmärtääkseni virrantarpeen mukaan?

        ilmastointi on eri juttu koska sille on kai erilliset käyttölaitteet?

        Oletan, että laturin pyörintävastus on sitä suurempi, mitä enemmän on virrankulutusta oli virtaa kuluttava laite mikä hyvänsä. Suuri virrankulutus merkitsee tavallaan samaa kuin jos auto kulkisi lievään ylämäkeen. Ja sen vaatima lisäteho tuotetaan polttamalla lisää polttoainetta.

        (Tämän amatöörien keskustelun joku varsinainen autoasiantuntija palauttakoon oikeille raiteille.)


      • latauksessa
        Kuluttaja kirjoitti:

        Oletan, että laturin pyörintävastus on sitä suurempi, mitä enemmän on virrankulutusta oli virtaa kuluttava laite mikä hyvänsä. Suuri virrankulutus merkitsee tavallaan samaa kuin jos auto kulkisi lievään ylämäkeen. Ja sen vaatima lisäteho tuotetaan polttamalla lisää polttoainetta.

        (Tämän amatöörien keskustelun joku varsinainen autoasiantuntija palauttakoon oikeille raiteille.)

        Irrallaan otettunahan se laturi pyörii tosi keveästi mutta silloin kun se rupeaa tuotamaan virtaa niin vastus on ihan eri luokkaa.


      • insinööri
        latauksessa kirjoitti:

        Irrallaan otettunahan se laturi pyörii tosi keveästi mutta silloin kun se rupeaa tuotamaan virtaa niin vastus on ihan eri luokkaa.

        tuollainen sähkögeneraattori tuottaa tietyn määrän virtaa pyörimisvastuksen ollessa vakio. eli virrankulutus ei muuta laturin pyörimisvastusta. näin ollen myöskään laturista virtansa saavat sähkölaitteet eivät lisää polttoaineenkulutusta.


      • Kuluttaja
        insinööri kirjoitti:

        tuollainen sähkögeneraattori tuottaa tietyn määrän virtaa pyörimisvastuksen ollessa vakio. eli virrankulutus ei muuta laturin pyörimisvastusta. näin ollen myöskään laturista virtansa saavat sähkölaitteet eivät lisää polttoaineenkulutusta.

        Onko sitten niin, että laturin tuottamalle energialle on vain kaksi käyttövaihtoehtoa: sähköä sinne, missä sitä tarvitaan tai lämpönä ilmaan ? Vai onko kolmas vaihtoehto: varastointi akkuun ? Jos kolmas vaihtoehto pitää paikkansa, kaikki auton sähkönkulutusmuodot näkyvät lopulta polttoaineenkulutuksessa.

        Mitkäs auton sähkölaitteet saavat sitten virtansa suoraan laturista ? Keskustelussa on mainittu ainakin istuimenlämmitin ja tuuletin (jotka toimivat vaikka auto ei käy !) Ja mitkä kaikki käyttävät suoraan akkuvirtaa ? Ilmastointi, valot, jäähdytysnesteen lämmittimet (jos on), starttimoottori, ... ? Mutta kun jotenkin tuntuu siltä, että nämä kaikki kiertyvät samaan vyyhtiin.

        Toivottavasti pian joku tietäjä selittää koko jutun perinpohjaisesti !


      • tämä
        tdi kirjoitti:

        voi olla että kirjoitan nyt aivan typeriä kun fysiikka ei koskaan ole ollut vahvoja lajeja, mutta kysyn kuitenkin seuraavaa. kuinka auton sähkölaitteet (penkinlämmitin, puhallin ym.) voivat lisätä kulutusta silloin kun ne ottavat käyttövirtansa laturilta joka pyörii aina vakionopeudella eikä ymmärtääkseni virrantarpeen mukaan?

        ilmastointi on eri juttu koska sille on kai erilliset käyttölaitteet?

        Laturin pyörintänopeus on verrannolinen kampiakselin pyörimisnopeuteen (hemmetin pieni luisto on kyllä olemassa, jos on suurempi luisto niin ei kauaa, meinaan hihna menee, kokemusta on). Hihnavälityksen suhde on luokkaa 1 : 3 eli laturi pyörii tyypillisissä henkilöautoissa n. 3 x moottoria nopeammin, että tyhjäkäynnilläkin saadaan tarpeeksi sähköä. Hyötydieselit ja venemoottorit, jotka ovat hidaskierroksisempia vaativat vieläkin suuremman välityssuhteen.

        Laturin moottorilta ottama vääntömomentti taas riippuu laturin kuormasta ja häviöistä. Ja moottorilta tarvittava teho on siis momentti x pyörimisnopeus (siinä on joku kerroinkin). En nyt viitsi kaivaa tarkkaa kaavaa tähän, löytynee ainakin lukion fysiikan kirjasta ja kakista teknisen alan asiaa käsittelevistä opuksista. Jos moottori pyörii nopeammin on tarvittava momentti vastaavasti pienempi, hyötysuhde muuttuu kyllä jonkin verran kierrosten muuttuessa.

        Sen pienillä kierroksilla tarvittavan suuremman momentin kuulee hyvin kun starttaa auton jossa on hiukan löysä laturin hihna, meinaan vinkaisee silloin. Kun lisää kierroksia niin momentintarve pienenee ja luisto lakkaa. Jos on valot ja takalasinlämmitin päällä niin vinkuna palaa kun pudottaa taas tyhjäkäynnille.

        Ainakin ennen oli Boschin laturien tyyppikilvessä mm. seuraavia tietoja: esim. 14 V = on laturin nimellinen latausjännite, 55 A = on laturin nimellinen (maksimi) antovirta, 22 = on luku joka kerrottuna 100:lla kertoo (laturin)pyörimisnopeuden, jolla se pystyy antamaan (oliko se nyt näin, en muista ihan varmasti suuruusluokka on oikein) 0,6 x nimellisvirtansa. Ja sitten helvetin pitkä sarjanumero.

        Voin kertoa, että esim vain 35 A vaihtovirtalaturin ottama vääntömometti (pienillä kierroksilla) on niin suuri, että kun tein 3,5 hp 3600 kierroksen polttomoottorista ja laturista polttomoottorigeneraattorin, niin kun sen sai heräämään ja alkoi ladata akkua (täysillä) niin kune sammui, ellei sitä narrannut pistämällä aluksi piiriin sarjavastusta

        Näitä tarinoita voisin kirjoittaa pitempään kuin viitsitte lukea, mutta työnantajani haluaisi saada siitä yli 100 eeroa / tunti. Jos haluatte yksityisopetusta voin tehdä sitä hintaan 100 mummoa / tunti (pimeänä tietysti ;=) vitsi, vitsi. Taidanpa lähteä kotiin ja juoda pullollisen kirkasta viinaa (tämä ei ollut vitsi, valitettavasti).


      • auttaako tämä
        Kuluttaja kirjoitti:

        Onko sitten niin, että laturin tuottamalle energialle on vain kaksi käyttövaihtoehtoa: sähköä sinne, missä sitä tarvitaan tai lämpönä ilmaan ? Vai onko kolmas vaihtoehto: varastointi akkuun ? Jos kolmas vaihtoehto pitää paikkansa, kaikki auton sähkönkulutusmuodot näkyvät lopulta polttoaineenkulutuksessa.

        Mitkäs auton sähkölaitteet saavat sitten virtansa suoraan laturista ? Keskustelussa on mainittu ainakin istuimenlämmitin ja tuuletin (jotka toimivat vaikka auto ei käy !) Ja mitkä kaikki käyttävät suoraan akkuvirtaa ? Ilmastointi, valot, jäähdytysnesteen lämmittimet (jos on), starttimoottori, ... ? Mutta kun jotenkin tuntuu siltä, että nämä kaikki kiertyvät samaan vyyhtiin.

        Toivottavasti pian joku tietäjä selittää koko jutun perinpohjaisesti !

        ensin. Jatkan sitten sulle vaikka humenna tarinaa kysymyksiisi. (jos aikaa jä...)


      • Kuluttaja
        tämä kirjoitti:

        Laturin pyörintänopeus on verrannolinen kampiakselin pyörimisnopeuteen (hemmetin pieni luisto on kyllä olemassa, jos on suurempi luisto niin ei kauaa, meinaan hihna menee, kokemusta on). Hihnavälityksen suhde on luokkaa 1 : 3 eli laturi pyörii tyypillisissä henkilöautoissa n. 3 x moottoria nopeammin, että tyhjäkäynnilläkin saadaan tarpeeksi sähköä. Hyötydieselit ja venemoottorit, jotka ovat hidaskierroksisempia vaativat vieläkin suuremman välityssuhteen.

        Laturin moottorilta ottama vääntömomentti taas riippuu laturin kuormasta ja häviöistä. Ja moottorilta tarvittava teho on siis momentti x pyörimisnopeus (siinä on joku kerroinkin). En nyt viitsi kaivaa tarkkaa kaavaa tähän, löytynee ainakin lukion fysiikan kirjasta ja kakista teknisen alan asiaa käsittelevistä opuksista. Jos moottori pyörii nopeammin on tarvittava momentti vastaavasti pienempi, hyötysuhde muuttuu kyllä jonkin verran kierrosten muuttuessa.

        Sen pienillä kierroksilla tarvittavan suuremman momentin kuulee hyvin kun starttaa auton jossa on hiukan löysä laturin hihna, meinaan vinkaisee silloin. Kun lisää kierroksia niin momentintarve pienenee ja luisto lakkaa. Jos on valot ja takalasinlämmitin päällä niin vinkuna palaa kun pudottaa taas tyhjäkäynnille.

        Ainakin ennen oli Boschin laturien tyyppikilvessä mm. seuraavia tietoja: esim. 14 V = on laturin nimellinen latausjännite, 55 A = on laturin nimellinen (maksimi) antovirta, 22 = on luku joka kerrottuna 100:lla kertoo (laturin)pyörimisnopeuden, jolla se pystyy antamaan (oliko se nyt näin, en muista ihan varmasti suuruusluokka on oikein) 0,6 x nimellisvirtansa. Ja sitten helvetin pitkä sarjanumero.

        Voin kertoa, että esim vain 35 A vaihtovirtalaturin ottama vääntömometti (pienillä kierroksilla) on niin suuri, että kun tein 3,5 hp 3600 kierroksen polttomoottorista ja laturista polttomoottorigeneraattorin, niin kun sen sai heräämään ja alkoi ladata akkua (täysillä) niin kune sammui, ellei sitä narrannut pistämällä aluksi piiriin sarjavastusta

        Näitä tarinoita voisin kirjoittaa pitempään kuin viitsitte lukea, mutta työnantajani haluaisi saada siitä yli 100 eeroa / tunti. Jos haluatte yksityisopetusta voin tehdä sitä hintaan 100 mummoa / tunti (pimeänä tietysti ;=) vitsi, vitsi. Taidanpa lähteä kotiin ja juoda pullollisen kirkasta viinaa (tämä ei ollut vitsi, valitettavasti).

        Vastasit: "Laturin moottorilta ottama vääntömomentti taas riippuu laturin kuormasta ..." Siis mitä enemmän sähköä kulutetaan, sitä enemmän myös polttoainetta kuluu. Eli "Kuluttajan" klo 13.46-kommentti "Näin oletan" on oikeilla jäljillä, kun Kuluttaja vertaa lisävirrankulutusta lievään ylämäkeen ?


      • Kuluttaja
        auttaako tämä kirjoitti:

        ensin. Jatkan sitten sulle vaikka humenna tarinaa kysymyksiisi. (jos aikaa jä...)

        Keskustelu jatkuu alemmassa haarassa kohdasta "Auttaako" ... "tämä".


      • se on
        Kuluttaja kirjoitti:

        Vastasit: "Laturin moottorilta ottama vääntömomentti taas riippuu laturin kuormasta ..." Siis mitä enemmän sähköä kulutetaan, sitä enemmän myös polttoainetta kuluu. Eli "Kuluttajan" klo 13.46-kommentti "Näin oletan" on oikeilla jäljillä, kun Kuluttaja vertaa lisävirrankulutusta lievään ylämäkeen ?

        Oikeassa olet. Tosin sähkölaitteiden normaaliajossa ottama teho on varsin pieni (satoja Watteja kuitenkin ja sitten hyötysuhteet päälle), verrattuna vaikka ilmastointilaitteen kompressoriin tai sitten siihen pääasiaan, eli auton kuljettamiseen.

        Nykyautoissa on kylläkin varsin tehokkaat laturit, enpä ole viimeaikojen volkkareissakaan nähnyt alle 90 Ampeerista, ja isoissa bemareissa ja mersuissa vielä suurempia, oliko jossain jo yli 2000 W (n. 150 A) laturi. Tätä maksimitehoa käytetään vain kovin harvoin. Ainakin diesel volkkareissa on ollut lämmitysvastuksia vesitilassa jolloin saadan moottori nopeammin lämpimäksi.

        Tilanne sähkötehontarpeen suhteen tulee muuttumaan kun lähitulevaisuudessa siirrytään 42 V / 12 V kaksoissähköjärjestelmiin ja jarrutkin toimii sitten sähköllä.


      • jatkuu
        Kuluttaja kirjoitti:

        Onko sitten niin, että laturin tuottamalle energialle on vain kaksi käyttövaihtoehtoa: sähköä sinne, missä sitä tarvitaan tai lämpönä ilmaan ? Vai onko kolmas vaihtoehto: varastointi akkuun ? Jos kolmas vaihtoehto pitää paikkansa, kaikki auton sähkönkulutusmuodot näkyvät lopulta polttoaineenkulutuksessa.

        Mitkäs auton sähkölaitteet saavat sitten virtansa suoraan laturista ? Keskustelussa on mainittu ainakin istuimenlämmitin ja tuuletin (jotka toimivat vaikka auto ei käy !) Ja mitkä kaikki käyttävät suoraan akkuvirtaa ? Ilmastointi, valot, jäähdytysnesteen lämmittimet (jos on), starttimoottori, ... ? Mutta kun jotenkin tuntuu siltä, että nämä kaikki kiertyvät samaan vyyhtiin.

        Toivottavasti pian joku tietäjä selittää koko jutun perinpohjaisesti !

        Laturin tehtävänä on tuottaa kaikki se sähkö jota auto tarvitsee. Akku toimii ainoastaan varastona josta sähköä otetaan jos laturi ei pyöri tai sen teho ei riitä. Koneen käydessä laturin tulisi pitää akun napajännite n. 14 Voltissa jolloin se latautuu. Startin ja koneen seisoessa olleiden kuluttajien ottama sähkö korvataan siis koneen käydessä akkuun menevällä latausvirralla. Se voi alussa olla kymmeniä ampeereja, mutta laskee sitten nopeasti ja on täydellä akulla vain ampeerin muro-osia.

        Moottorin käydessä laturista tulee siis kaikkien kulutuskohteiden tarvitsema sähkö, jota ne ottavat juuri niin paljon kuin tarvitsevat (kun jännite kojeen navoissa on oikea, yleensä jännitehäviöiden vuoksi hieman pienempi kuin 14 V, esim. tavallinen 55 W ajovalopolttimo ottaa juuri tuon tehon kun sen napoihin tulee 13,2 V jännite).

        Kaikki auton sähkölaitteet voivat saada virtansa joko laturista tai akusta, kuten edellä selvittelin. Eri laitteilla on eroa siinä, että toiset voivat toimia riippumatta virta-avaimen asennosta (esim. pysäköintivalot ja sähköinen jäähdytyspuhallin) ja sitten monissa autoissa on avaimelle ns. "radioasento", kolmas on normaali "virta päällä" jolloin kaikki (paitsi starttimoottori) voivat toimia ja viimeisenä "starttiasento", jossa virta-avaimella annetaan startin solenoidille sähköä ja se kytkee startin päävirtapiirin. Starttiasennosta avaimen tulee palautua itsekseen "virta päällä" asentoon. Kun startataan kytkeyvät monissa autoissa siinä tilanteessa tarpeettomat, suuret virrankuluttajat (ajovalot, takalasinlämmitin jne.) pois, jolloin heikohkokin akku jaksaa paremmin antaa riittävän starttivirran. Lämpimän moottorin starttivirta jatkuvuustilassa on tavallisessa henkilöautossa n. 100 A luokkaa, mutta kylmällä suurempi ja hetkellinen virtapiikki aivan startin alkuhetkellä on luokkaa 1000 A.

        Toivottavasti tämä selvitti enemmän kuin sekoitti ?


      • tdi
        jatkuu kirjoitti:

        Laturin tehtävänä on tuottaa kaikki se sähkö jota auto tarvitsee. Akku toimii ainoastaan varastona josta sähköä otetaan jos laturi ei pyöri tai sen teho ei riitä. Koneen käydessä laturin tulisi pitää akun napajännite n. 14 Voltissa jolloin se latautuu. Startin ja koneen seisoessa olleiden kuluttajien ottama sähkö korvataan siis koneen käydessä akkuun menevällä latausvirralla. Se voi alussa olla kymmeniä ampeereja, mutta laskee sitten nopeasti ja on täydellä akulla vain ampeerin muro-osia.

        Moottorin käydessä laturista tulee siis kaikkien kulutuskohteiden tarvitsema sähkö, jota ne ottavat juuri niin paljon kuin tarvitsevat (kun jännite kojeen navoissa on oikea, yleensä jännitehäviöiden vuoksi hieman pienempi kuin 14 V, esim. tavallinen 55 W ajovalopolttimo ottaa juuri tuon tehon kun sen napoihin tulee 13,2 V jännite).

        Kaikki auton sähkölaitteet voivat saada virtansa joko laturista tai akusta, kuten edellä selvittelin. Eri laitteilla on eroa siinä, että toiset voivat toimia riippumatta virta-avaimen asennosta (esim. pysäköintivalot ja sähköinen jäähdytyspuhallin) ja sitten monissa autoissa on avaimelle ns. "radioasento", kolmas on normaali "virta päällä" jolloin kaikki (paitsi starttimoottori) voivat toimia ja viimeisenä "starttiasento", jossa virta-avaimella annetaan startin solenoidille sähköä ja se kytkee startin päävirtapiirin. Starttiasennosta avaimen tulee palautua itsekseen "virta päällä" asentoon. Kun startataan kytkeyvät monissa autoissa siinä tilanteessa tarpeettomat, suuret virrankuluttajat (ajovalot, takalasinlämmitin jne.) pois, jolloin heikohkokin akku jaksaa paremmin antaa riittävän starttivirran. Lämpimän moottorin starttivirta jatkuvuustilassa on tavallisessa henkilöautossa n. 100 A luokkaa, mutta kylmällä suurempi ja hetkellinen virtapiikki aivan startin alkuhetkellä on luokkaa 1000 A.

        Toivottavasti tämä selvitti enemmän kuin sekoitti ?

        varmaan osalle moni asia selvisi kirjoituksestasi, pääpiirteissään kuitenkin aika selvää kauraa monelle - luulisin... sano kuitenkin oma näkemyksesi siihen lisäävätkö "normaalit" sähkölaitteet polttoaineen kulutusta, esim penkinlämmittimet. itse olen edelleen sitä mieltä etteivät lisää?


      • mielipiteeni
        tdi kirjoitti:

        varmaan osalle moni asia selvisi kirjoituksestasi, pääpiirteissään kuitenkin aika selvää kauraa monelle - luulisin... sano kuitenkin oma näkemyksesi siihen lisäävätkö "normaalit" sähkölaitteet polttoaineen kulutusta, esim penkinlämmittimet. itse olen edelleen sitä mieltä etteivät lisää?

        Paljonhan olen yrittänyt selittää, mutta tarkennetaan vielä.

        Auton sähkölaitteiden aiheuttama polttoaineen "lisäkulutus" riippuu kahdesta asiasta. (Oletetaan että kysymyksessä on tavallinen tehdastekoinen auto ja ei aleta rakentaa mitään virityksiä kulutuksen pienentämiseksi keinotekoisesti (esim, ottamalla laturi pois ja lataamalla akku kotona verkkovirralla).

        Kulutus siis riippuu näistä:

        1. Sähkölaitteen ottama teho
        2. Sähkölaitteen käyttöaika

        Tarvittava energiamäärä on tunnetusti teho x aika.
        Tämä energia on sitten tuotettava laturilla jota moottori pyörittää ja kuluttaa enemmän polttoainetta jos tarvittava teho kasvaa. En ole polttomoottoritekniikan erikoistuntija, mutta olettamukseni on että polttomoottorin hyötysuhdekäyrässä ei ole sellaista ominaisuutta, että kuorman lisääminen pienentäisi polttoaineen kulutusta, vaikka hyötysuhde sinänsä paranisikin kuormaa lisättäessä.

        Siis jokainen lisäwatti vaatii hieman lisää polttoainetta. Käytännössä nämä kuitenkin suhteellisen pienitehoiset ja varsinkin lyhytaikaisessa käytössä olevat kuluttajat, esim. penkinlämmittimet, aiheuttavat niin pienen kulutuksen lisäyksen, ettei se ole mitattavissa kuin laboratorio olosuhteissa.

        Vaikka ajaisi joka päivä samaa reittiä töihin ihan samalla tavalla aiheuttaa esimerkiksi vasta- / myötätuuli paljon suuremman kulutusmuutoksen kuin mitä normaalien sähkölaitteiden päällä tai pois pitäminen vaikuttaa.

        Minulla ainakin lämmityslaitteen puhallin on tasan siinä asennossa kuin ikkunoiden aukipysyminen ja matkustusmukavuus kulloinkin vaatii, samoin istuinlämmityksen termostaatti on juuri kullekin miellyttävimmässä asennossa, valoja pidän aina päällä niinkuin asetuksetkin määräävät. Takalasinlämmitys on niin pitkään päällä kunnes lasi on kokonaan kirkas (joskus kyllä unohtuu pidemmäksikin aikaa, kun merkkivalo jää oikean käden katveeseen).

        Toisaalta mitään kyseiseen ajotilanteeseen tarpeettomia tai kiellettyjä laitteita en pidä päällä. (Täällähän käydään aina vähän väliä innokasta sumuvalo keskustelua ;=)


      • aapo

        Kulutus 4.5 - 5.0 kesät talvet.
        Kesällä nostaa kulutusta kovemmat nopeudet ja ilmastointikompura.
        Talvella nostaa kulutusta talvirenkaat ja se että diesel kuluttaa kovilla pakkasilla enempi.
        Tulos on siis -0.
        Oma arvio ilmastoinnin vaikutuksesta noin 0.1-0.2 litraa / 100 km, kun ulkolämpötila > 20.
        Tätä olen joskus kokeillut keväisin/syksyisin kun kompuraa ei tartte kytkemällä sen pois päältä.


      • tdi
        mielipiteeni kirjoitti:

        Paljonhan olen yrittänyt selittää, mutta tarkennetaan vielä.

        Auton sähkölaitteiden aiheuttama polttoaineen "lisäkulutus" riippuu kahdesta asiasta. (Oletetaan että kysymyksessä on tavallinen tehdastekoinen auto ja ei aleta rakentaa mitään virityksiä kulutuksen pienentämiseksi keinotekoisesti (esim, ottamalla laturi pois ja lataamalla akku kotona verkkovirralla).

        Kulutus siis riippuu näistä:

        1. Sähkölaitteen ottama teho
        2. Sähkölaitteen käyttöaika

        Tarvittava energiamäärä on tunnetusti teho x aika.
        Tämä energia on sitten tuotettava laturilla jota moottori pyörittää ja kuluttaa enemmän polttoainetta jos tarvittava teho kasvaa. En ole polttomoottoritekniikan erikoistuntija, mutta olettamukseni on että polttomoottorin hyötysuhdekäyrässä ei ole sellaista ominaisuutta, että kuorman lisääminen pienentäisi polttoaineen kulutusta, vaikka hyötysuhde sinänsä paranisikin kuormaa lisättäessä.

        Siis jokainen lisäwatti vaatii hieman lisää polttoainetta. Käytännössä nämä kuitenkin suhteellisen pienitehoiset ja varsinkin lyhytaikaisessa käytössä olevat kuluttajat, esim. penkinlämmittimet, aiheuttavat niin pienen kulutuksen lisäyksen, ettei se ole mitattavissa kuin laboratorio olosuhteissa.

        Vaikka ajaisi joka päivä samaa reittiä töihin ihan samalla tavalla aiheuttaa esimerkiksi vasta- / myötätuuli paljon suuremman kulutusmuutoksen kuin mitä normaalien sähkölaitteiden päällä tai pois pitäminen vaikuttaa.

        Minulla ainakin lämmityslaitteen puhallin on tasan siinä asennossa kuin ikkunoiden aukipysyminen ja matkustusmukavuus kulloinkin vaatii, samoin istuinlämmityksen termostaatti on juuri kullekin miellyttävimmässä asennossa, valoja pidän aina päällä niinkuin asetuksetkin määräävät. Takalasinlämmitys on niin pitkään päällä kunnes lasi on kokonaan kirkas (joskus kyllä unohtuu pidemmäksikin aikaa, kun merkkivalo jää oikean käden katveeseen).

        Toisaalta mitään kyseiseen ajotilanteeseen tarpeettomia tai kiellettyjä laitteita en pidä päällä. (Täällähän käydään aina vähän väliä innokasta sumuvalo keskustelua ;=)

        vielä kerran tyhmä pyytää tarkennusta... eli laturin pyörintävastus siis kasvaa mitä enemmän siitä virtaa otetaan? siitä kai tässä kaikessa yksinkertaisuudessa on kysymys?

        muuten ei pieni pää voi ymmärtää kulutuksen kasvua?


      • noin
        tdi kirjoitti:

        vielä kerran tyhmä pyytää tarkennusta... eli laturin pyörintävastus siis kasvaa mitä enemmän siitä virtaa otetaan? siitä kai tässä kaikessa yksinkertaisuudessa on kysymys?

        muuten ei pieni pää voi ymmärtää kulutuksen kasvua?

        Kyllä, noin se juuri on.

        Pyörintävastus (siis vääntömomentti) joka on jotain ilman kuormaa, kasvaa kun laitetaan sähkölaitteita päälle.


    • 1.8TVariant

      Ilmastoinnin huolto 2-3 vuoden välein voi olla merkittävämpi kuluerä kuin bensan/dieselin lisäkulutus.

      Omien kustannusteni arvio:
      Huolto: 198 euroa/3 vuotta = 66 euroa/vuosi
      Bensa: 5000 km * 0.5l/100km *1.1 euoroa/l = 28 euroa/vuosi

      Huollon hinta on todellinen. Bensan lisäkulutus ja ilmastoinnin kilometrit ovat arvioita.

      • jossain 20 eeroa

        Siitä keskusteltu joillain palstoilla ja tuo luku on kai ollut halvin kylmäaineen täydennykselle ja huollollekin ? Mutta ei arvattavasti ole Stockmannin hinta ;=)


    • kerron

      Tämän ketjun kirjoituksista ovat saman henkilön (minun) tekstejäni nimimerkeillä : arvelen, auttaako tämä, jatkuu, tämä, se on, jossain 20.. kirjoitetut.

      Pitäisiköhän siirtyä vakio nickiin ?

    • Kuluttaja

      Alkuperäiseen kusymykseen on tullut pari arvausta:
      - 0,5-? l/100km
      - noin 0,5 l/100km
      - 0,4-0,5 l/100km (Tuulilasi Fiesta 1,4:lle)

      Mutta eikä kellään ole omia mittaustuloksia ?

      Onko kukaan kokeillut esim. ajoa satasen nopeudella ilmastointi päällä ja pois vähän pitempään ja tarkkaillut ajotietokoneesta hetkellisen kulutuksen muutosta ?

      Ja mikä on ero TDI- ja bensakoneen välillä ?

      • me Mercedes Benz

        tai siis ainakin sellainen auto jossa on ilmastointilaite. Sitten voin kokeilla. Nykyinen autoni on peruskouluikäinen Golf ja siinä ei kyseistä hienoutta ole.

        ps. englannin kieli ei ole vahvimpia puoliani, kuten otsikosta huomannette, vai menikö vahingossa oikein ?


      • on unohtunut

        Se että autossa on yleensä ilmastointilaite, aiheuttaa hyvin pienen kulutuslisäyksen. Nimittäin kun moottori joutuu pyörittämään koko ajan sitä kompressorin hihnapyörää, vaikka magneettikytkin irroittaakin kompressorin kun ilmastointia ei käytetä.

        Lisäksi ilmastointilaitteisto lisää hiukan auton painoa joten siitäkin tulee pienen pieni kulutuslisä.

        Näiden lisäävää vaikutusta on varmasti tavallisessa ajossa mahdotonta huomata.


      • tdi 66kw

        1.4bensa golfissa on tyhjäkäynnillä kulutus jossain vajaan litran tunnissa (muistaakseni 0.7-0.8l/h), kun ilmastointi lahsahtaa päälle nousee kulutus jonkun 4-5 desiä tunnissa, eli jos ajattelee, että ajelee 80km/h niin siinä puolen litran pinnassa se voisi olla ehkä hieman yli.

        Uudessa tdi96kw passatissani vastaava lisäys on vain pari desiä tyhjäkäynnillä, mutta eilenkään ei ollut oikein helle, joten kompuran vastus ei ole verrattavissa kesähelteillä bensagolfin mittaukseen. Todellisessa ajossa moottorijarrutuksethan tosin pienentää kulutuslisäystä, koska silloin kompuraa pyöritetään ilmaiseksi hukkaan menevällä energialla.

        Yllä on ollut sekavaa keskustelua siitä laturin vastuksesta ja oikeita vastauksiakin on tullut, mutta maalaisjärjellähän tällaiset periaatteet selviävät: Kun kytkee vaikka takalasin lämmityksen tai muita isoja virrankuluttajia kuulee jo korvalla kuinka moottorinohjaus korjaa kierroslukua, kun se meinaa pudota laturin aiheuttaman vastuksen lisääntyessä.

        penkinlämmittimet voisi olla rinnastettavissa ajovaloihin, eli puhuttaisiin ehkä 1 desilitran lisäyksetä satasella, mutta eihän niitä 100km pidetä päällä.


    • Kuluttaja

      Ilmastoinnin hyödyt:
      1. Matkustamon jäähdyttäminen - paljon käyttöä Suomessakin, jos ilmastointi autossa on
      2. Ikkunoiden hikeentymisen estäminen kostealla säällä (perustuu siihen, että jäähdytyksen kautta matkustamoon tuleva ilma on kuivempaa kuin ilman jäähdytystä) - ja näitä kosteita säitä Suomessa kyllä riittää

      Ilmastoinnin haitat:
      1. Lisääntynyt polttoaineenkulutus
      2. Ilmastointilaitteen suhteellisen korkeat huoltokulut

      Pakkasella ilmastointilaite ei yleensä edes mene päälle, ja jos meneekin, sillä ei ole vaikutusta sisään tulevaan ilmaan, koska jäähdytin ei jäähdytä ilmaa alle 0:n.

    • mä en kestä

      mä en kestä näitä keskusteluita, siis aivan turhaa
      miettimistä ihan oikeesti.
      Jos ei ole varaa ajaa,pitää ilmastointia päälle niin ....

      Se minkä ilmastointi vie tai ei vie, hukkaa paljon helpommin esim. ajotavalla. Muutama turha kiihdytys valoista,vedätys,väännöllä vedättäminen,
      ylipäätänsä "väärillä kierroksilla" ajaminen ym ym - siellä se kulutus mitataan!

      Ihan sama kun joskus jotkut väittili ajovalojen vaikutuksesta kulutukseen?? Kuin typerää.

      • Kuluttaja

        Olet oikeassa, mitään syvällistä tarkoitusta ei näillä keskusteluilla ole. Yksi asia elämässä kiinnostaa yhtä, toinen toista, mikään ei jotakuta. Sitten on olemassa yliuteliaita ja tiedonhaluisia - kuten minä "Kuluttaja" - jotka haluavat selvittää mitä turhimmatkin yksityiskohdat - kuten vaikka sen, paljonko ilmastointilaite kuluttaa polttoainetta. Mutta onneksi kenenkään ei ole pakko näitä lukea, jos ei sitten ole masokisti !


      • pointti

        Tällähän suuri mentaalihygieninen merkitys, kun me jotka tiedämme nämä asiat niin mahdottoman hyvin, voimme osoittaa suuren viisautemme. Niinkuin minäkin, vaikka sitten tässäkin keskustelussa eri nimimerkeillä.

        Yritä ymmärtää minuakin, ehkä vain kompensoin tällä pippelini pienuutta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pysy kaukana musta

      Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      101
      6153
    2. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      212
      3406
    3. Näin susta unta

      Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      18
      3335
    4. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      66
      3298
    5. Niin voimakkaat tunteet

      Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      16
      2515
    6. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

      sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2494
    7. Katu täyttyy askelista...

      Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      28
      2353
    8. Onko 172cm lyhyt?

      Pitääkö miehen olla pidempi kuin 172cm?
      Sinkut
      270
      2081
    9. Puhe on halpaa

      Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1646
    10. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      25
      1417
    Aihe