Veneen piirustuksia

alumiinivene

Onko kenelläkään tietoa mistä saisi ilmaisia veneen piirustuksia? Yritin etsiä netistä, mutta kaikilla sivuilla yritetään periä maksua järkevistä suunnitelmista. Tarkoituksena olisi tehdä alumiinista n. 6-8 metriä pitkä moottorivene. Seuraavaksi käyn läpi kirjastojen tarjonnan..

23

11053

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdflökhagsdug

Onpa hassu juttu. Pyytävät ihan maksua järkevistä suunnitelmistaan.

• jooo......

hei, mistä sais ilmaseksi alumiinipeltiä kun kaikki kenellä on järkevänpaksuista alumiinia haluaa periä siitä maksua?

• Stefann

Minä joka kerta ihmettelen kun joku kysyy piirrstuksia. Mikä siinä piirtämisessä on niin vaikeata että piirrustukset pitää hankkia muualta, mutta sitten osataan kyllä lukea ne piirustukset ja viellä rakentaakin venettä. Jos itse suunnittelet ja rakennat niin et edes tarvitse piirtää, paitsi vähän muistiinpanoja että et unohda mitä olet suunnitellut. Veneen rakentamiseen sitten tarvitaan monen eri alan tietämystä.

• rakentavista

palautteista.. löysin netistä hyvät piirustukset, joiden mukaan ajattelin tehdä rungon. Etsin vielä jos löytyisi muita vaihtoehtoja, mutta tämäkin näyttää hyvältä. Miksi maksaa turhaan jos ilmaiseksikin saa? Halukkaat voivat tietysti tilata muutaman sadan euron suunnitelmat ja tehdä niiden mukaan, jos siltä tuntuu.

• vois sanoa

senverran, että paatti on tosi helppo tehdä ihan itsesuunniteltunakin ja tulee hyvä malli, jos vaan tietää, mitä on tekemässä. Pääasia on, että ei sorru mihinkään kahteensuuntaan kaareutuviin pintoihin, vaan antaa sopivasti v-pohjaa, johon voi koneen upottaa ja teräviin nurkkiin vesirajassa jne..
        Monet mallit on suorastaan syvältä, kun ajattelee hyvin kulkevaa mallia.

• lienee

Jaksaisitko heittää linkkiä notta mistä löysit?
        Kiitos

• Plänneri

Ei se suunnittelutyö hyväntekeväisyyttä ole. Jo parikymmentä vuotta sitten maksoi hollantilaisen suunnittelijan teräsveneen (n. 10m) piirustukset montakymmentä tuhatta markkaa. Kahdeksan metrin alumiiniveneprojektista ilman kunnon piirustuksia ja työselityksiä saa aikaan mojovanhintaisen suden ja ison kasan jätemetallia.

• Motti masa

Tee malline/pienoismalli vanerista/pahvista siitä näet ongelmat ja saat levyn leikkaus mallit.

• Stefann

Jos ei itellä ole mitään käsitystä minkälaisen veneen pitäisi rakentaa niin muutama sadan euron säästö piirustuksista on selainen säästö josta säästöä ei tule. Muutaman sadan euron säästö veneen hinnassa on kuin pisara meressä.

• se vaan
        Stefann kirjoitti:

Jos ei itellä ole mitään käsitystä minkälaisen veneen pitäisi rakentaa niin muutama sadan euron säästö piirustuksista on selainen säästö josta säästöä ei tule. Muutaman sadan euron säästö veneen hinnassa on kuin pisara meressä.

menee..mutta jokainen voi maksaa opirahansa, miten haluaa.
        Valmiin veneen arvo voi olla 170000 egee, eli veneen suunnitteluun kannattaa ehkä panostaa hieman, vaikka sen itse tekeekin murto-osalla sitä. Ostajat kyllä tietää, mitä haluaa.

• Motti masa
        Stefann kirjoitti:

Samaa mieltä, hyvin suunniteltu puoliksi tehty, sen jo sanoo sananlaskukin. Mutta jos haluaa itse suunnitella niin sitten on järkevin tehdä ensin pienoismalli vaikka 1:10, että näkee edes minkänäköinen se on oikeasti.

• oolle

metallivalmiin rungon osuus tuollaisen valmiin veneen loppuhinnasta on 25-35%. ammattitaitoisesti tehdyn piirustussarjan osuus rungon hinnasta on noin 10%. se on muuten todella vähäinen hinta siitä, että veneestä tulee käyttökelpoinen, mahdollisesti jopa hyvä. aina ei omasuunnittelu oikein onnistu!
      mietipä muuten miksi haluat rakentaa veneen itse!
      tuleeko siitä halvempi kuin tehdastekoisesta?
      tuleeko siitä parempi kuin tehdastekoisesta?
      onko se helpompi myydä edelleen kuin tehdastekoinen?
      itse olen näitä muutaman rakentanut ja sittemmin myynyt edelleen. ostajat ovat etenkin nykyisin kovin epäileväisiä omarakenteiden suhteen. tämä johtuu siitä, että oma tietämys ja arviointikyky puuttuu. huonoinkin bella on parempi kuin hyvin tehty yksittäiskappale. venevälittäjät ja kauppiaat sekä vakuutusmieht, lehdistöstä puhumattakaan, lietsovat samaa hölmöyttä! vain massatuote on hyvä! miljoona kärpästä ei voi olla väärässä: paska on hyvää!

• ....

naulan kantaan. Jos olet tehnyt paremman veneen, kun joku merkkituote, ei sitä kukaan noteeraa mitenkään, vaan mennään yleisten mittapuitten mukaan ja se on se ainoa ja oikea, kun sen on joku ihan oikea insinööri suunnitellut,, hehheh..........!

• Motti masa
        .... kirjoitti:

naulan kantaan. Jos olet tehnyt paremman veneen, kun joku merkkituote, ei sitä kukaan noteeraa mitenkään, vaan mennään yleisten mittapuitten mukaan ja se on se ainoa ja oikea, kun sen on joku ihan oikea insinööri suunnitellut,, hehheh..........!

Kaveri teki itselleen alumiiniveneen (Malliltaan lähelle HT, 6,9 m x 2,5 m, 1300 kg
        2,5 TDI, 140 hv-vesisuihku, matkanopeus 23.
        ), niin sitä kävivät Silverin miehet mittailemassa ja ottamassa mallia, vaikka olikin itse tehty ja suunniteltu.

Vene olisi muuten myynnissä, että saisi uuden pikkasen isomman työn alle.

voin lähettää yhteystiedot sähköpostiin jos jotain kiinnostaa.

• alumiinivene

Netistä löytämäni piirustukset eivät olekaan hyvät, niistä puuttuu liikaa tietoa.. alan sittenkin kallistumaan suunnitelmien ostamiseen, ellen löydä jostakin hyväksi havaittuja piirustuksia. Joku kysyi, miksi en itse suunnittele venettä? Ensinnäkään en ole ikinä suunnitellut venettä, mutta olen tehnyt puu- ja metallitöitä tarpeeksi, joten luulen selviäväni niistä. Olen myös liikkunut vesillä tarpeeksi, joten tiedän mitä veneessä tarvitaan ja miten sen pitäisi toimia. Toiseksi, ammattilaisen suunnittelema ja hyväksi todettu suunnitelma on varmasti parempi kuin jos suunnittelisin ensimmäisen veneeni itse. Harva piirtää esim. oman talonsa itse, harjoittelee sillä lujuuslaskelmat ym. ja toteaa epäonnistuneensa.
        Miksi haluan rakentaa veneen itse? Koska rakentelu ja näpertely on mukavaa puuhaa. Aion rakentaa veneen kaverini kanssa, joka on myös taitava hitsaaja ja hallitsee muutkin käsityöt. Tuleeko parempi kuin tehdastekoisesta? Luulen, että tulee. Veneeseen saa tehdä haluamansa muutokset/parannukset niihin veneisiin nähden, joita olen käyttänyt. Jokainen kohta viimeistellään niin hyvin kuin mahdollista, aikaa säästämättä. Venettä ei ole aikomustakaan myydä, ellei projekti sitten onnistu hyvin ja aloitamme mahdollisesti isomman rakentamisen, mutta sitä on tässä vaiheessa turha miettiä. 6m-8m mittainen vene siksi, ettei haukattaisi heti liian suurta palaa. Luulen että lopputulos tulee olemaan kuitenkin lähempänä kuutta kuin kahdeksaa metriä.. Aluksi teemme veneen rungon, kiinnitämme moottorin ja ohjausvälineet sekä kaiken mitä tarvitaan veneen ajokuntoon saamiseksi. Sisustuksia ym. nippeleitä voi hinkata sitten pikkuhiljaa vuosi vuodelta valmiimmaksi.

• Näitä
        alumiinivene kirjoitti:

Netistä löytämäni piirustukset eivät olekaan hyvät, niistä puuttuu liikaa tietoa.. alan sittenkin kallistumaan suunnitelmien ostamiseen, ellen löydä jostakin hyväksi havaittuja piirustuksia. Joku kysyi, miksi en itse suunnittele venettä? Ensinnäkään en ole ikinä suunnitellut venettä, mutta olen tehnyt puu- ja metallitöitä tarpeeksi, joten luulen selviäväni niistä. Olen myös liikkunut vesillä tarpeeksi, joten tiedän mitä veneessä tarvitaan ja miten sen pitäisi toimia. Toiseksi, ammattilaisen suunnittelema ja hyväksi todettu suunnitelma on varmasti parempi kuin jos suunnittelisin ensimmäisen veneeni itse. Harva piirtää esim. oman talonsa itse, harjoittelee sillä lujuuslaskelmat ym. ja toteaa epäonnistuneensa.
        Miksi haluan rakentaa veneen itse? Koska rakentelu ja näpertely on mukavaa puuhaa. Aion rakentaa veneen kaverini kanssa, joka on myös taitava hitsaaja ja hallitsee muutkin käsityöt. Tuleeko parempi kuin tehdastekoisesta? Luulen, että tulee. Veneeseen saa tehdä haluamansa muutokset/parannukset niihin veneisiin nähden, joita olen käyttänyt. Jokainen kohta viimeistellään niin hyvin kuin mahdollista, aikaa säästämättä. Venettä ei ole aikomustakaan myydä, ellei projekti sitten onnistu hyvin ja aloitamme mahdollisesti isomman rakentamisen, mutta sitä on tässä vaiheessa turha miettiä. 6m-8m mittainen vene siksi, ettei haukattaisi heti liian suurta palaa. Luulen että lopputulos tulee olemaan kuitenkin lähempänä kuutta kuin kahdeksaa metriä.. Aluksi teemme veneen rungon, kiinnitämme moottorin ja ohjausvälineet sekä kaiken mitä tarvitaan veneen ajokuntoon saamiseksi. Sisustuksia ym. nippeleitä voi hinkata sitten pikkuhiljaa vuosi vuodelta valmiimmaksi.

http://www.bateau.com/
        Ottavat rahaa, mutta jotain käsitystä saa...

http://www.svensons.com/boat/
        Vanhoja kapistuksia...

• noin!
        .... kirjoitti:

Piirtäminen on ihan yliarvostettua hommaa. Veikkaan että lentolipun hinnastakin saisi puolet pois kun ei lipun hinnassa tarvitsisi maksaa lentokoneiden älyttömiä piirtämiskuluja. Wrightin veljekset keksi lentokoneen ihan ilman mitään tietokoneita sun muita laskelmia ja nyt nykyajan insinöörit rahastavat vanhoilla prujuilla! Sama juttu autoissa, kerran kun lyö päänsä rattiin, niin jo tyhmempikin keksii turvatyynyn ja älyää lisätä rautaa runkoon.

• Seam
        Motti masa kirjoitti:

Kaveri teki itselleen alumiiniveneen (Malliltaan lähelle HT, 6,9 m x 2,5 m, 1300 kg
        ), niin sitä kävivät Silverin miehet mittailemassa ja ottamassa mallia, vaikka olikin itse tehty ja suunniteltu.

Kiinnostaa.
        Kuvia tulemaan
        Kiitos.

• Motti masa
        Seam kirjoitti:

Kiinnostaa.
        Kuvia tulemaan
        Kiitos.

Niin laitan lisätiedot

• Valmiiksi
        alumiinivene kirjoitti:

Noita on nähty, niin vene kuin talopuolella.
        KEskeneräisen veneen käyttöönotto on tuhoon tuomittua.
        Ihan kuin taloon muuttaminen, jossa puuttuu enää muutama lista yläkerrasta ja saunasta.
        Ne listat puuttuu sieltä niin kauan, kunnes talo myydään, ja sitten tulee kiire.
        Tai kun jollain on 50-vuotis synttärit tai häät niin tehdään kiireellä valkmiiksi.
        Tee vene loppuun, sitten vasta veteen.

• PAskaa.
        Näitä kirjoitti:

http://www.bateau.com/
        Ottavat rahaa, mutta jotain käsitystä saa...

http://www.svensons.com/boat/
        Vanhoja kapistuksia...

Kuka oikeasti haluaa tollaisen muinaishistoriallisen jäänteen allensa.
        Nuo svenssonit varsinkin on ihan järkyttäviä ruuhia.
        Ei ihme että omavalmisteet ovat taakka myydessä, jos noiden kuvien mukaan tekee.

• venemies81
        Motti masa kirjoitti:

Moi, minua kiinnostaisi nähdä tuon kyseisen alumiiniveneen kuvia ja mahdollisesti ostaa sen suunnitelmat, mikäli se on lähellä hakemaani. Sähköpostiosoitteeni on [email protected]

Kiitos!

• kippari

teen itse alumiini venettä ilman piirustuksia.kiersin pari talvea ja kesää koluamassa mitan kans busterin ja silverin veneeen pohjia.otin kuvia kans.harjoittele paperilla a4lla pohjamuodon tekemistä.yllättävän helppoa rakentaa.neuvoja ei kukaan veneen piirtäjä suomessa anna.jos et osta piirustuksia.huom ilmasia et saa mistään

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      85
      7505
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      96
      5424
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      261
      4669
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      44
      4555
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      64
      3302
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2728
    7. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2378
    8. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      51
      2362
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2352
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2214
    Aihe