Kärry Euroopasta

Suomeen

Varsinkin jarrullisia kärryjä näkyy olevan myynnissä mannermaalla Suomea sopuisampaan hintaan. Onkohan jossain vaiheessa odotettavissa ongelmia, jos tuo kärryn automatkalta Suomeen? Veroja kai ei mene, mutta miten rekisteröinti ja katsastus?

Onkohan kotimaisissa ja eurooppalaisissa kärryissä suuria laatueroja - ja kumman hyväksi?

15

10830

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laadussa ja

      isoja.Suomalainen laatu on kekkosslovakian (kekkosta mitenkään morkkaamatta) aikainen myytti vailla pohjaa.Eurooppalaisilla kärrin tekejöillä on isot voluumit ja työn jälki aivan eri tasoa kuin suomalaisilla nyrkkipajoilla.Ja jos haet kärrin, hae yksin tein alumiininen kipillä varustettu.Saat samaan hintaan kuin normaalin sinkityn suomesta ilman kippiä.Ja samat todistukset saat kaupan yhteydessä kuin suomestakin rekisteröintiä varten.Ja veroja ei ole alv;n lisäksi ja se maksetaan sinne minne kärri rekisteröidään

      • Perävaunumyyjä

        Jos aikoo tuoda uuden perävaunun Suomeen esimerkiksi Saksasta, on papereiden ja dokumenttien kanssa oltava tosi tarkkana.

        Näin siksi että Suomessa ei minkään muun maan tyyppihyväksyntä perävaunun kohdalla päde, joten jokainen ulkomailta tuotu perävaunu, siis uusi, on katsastettava ikään kuin se olisi "omavalmiste" - ja tässä yhteydessä niitä puuttuvia dokumentteja aletaan kysellä.

        Saksalaiselta kauppiaalta niitä useinkaan ei saa, yksinkertaisesti siitä syystä ettei hän voi käsittää että jossain sellaisia tarvitaan, ja koska asia on näin, ei hänellä noita dokumentteja yleensä ole.

        Maahantuoja, siis se virallinen maahantuoja Suomessa, kykenee auttamaan, jos on todella virallinen maahantuoja, mutta vain oman merkkinsä/merkkiensä kohdalla.

        Katsastuskonttorilta saa tiedot tarvittavista dokumenteista (valmistustodistus, valmistajan vakuutus siitä ja tästä jne.) mutta tässäkin törmää helposti ongelmaan, sillä direktiivit, joiden tulee täyttyä on ilmaistu suomalaisessa kieliasussa, esim EY-jotain, eikä saksalainen myyjä tiedä mikä on EY, eikä siis kykene selvittämään mistä dokumentista on kyse.

        Ilman muuta puuhasta selviää, mutta kannattaa etukäteen huolehtia siitä että varmasti saa riittävän määrän oikeita dokumentteja. Sen jälkeen homma sujuu kuin tanssi, katsastuskonttorillakin.

        Viimeksi tänä vuonna olen keskustellut kahden henkilön kanssa aiheesta; toinen ei koskaan saanut dokumentteja, ja kärry on ollut kolmisen vuotta ilman kilpiä, ja toiseen kärryyn oli vaihdettu jostain käsittämättömästä syystä hyväksymätön vetoaisa.

        Löytyypä tuolta "entisestä elämästä" omakohtainenkin töppäys. Toin Ruotsista hevoskuljetusvaunun, rekisteröidyn, uuden, ja vasta kahden vuoden kuluttua sain sen kilpiin.

        Tarkoituksena ei ole pelotella, vaan muistuttaa siitä että meillä Suomessa on jokseenkin ainutlaatuinen systeemi näiden perävaunujen rekisteröinnin suhteen, ja juuri siksi se saksalainen/hollantilainen/belgialainen myyjä ei välttämättä tiedä mitä dokumentteja kärryn matkaan on annettava. Ostajan pitää se tietää.

        Hyvää kesää kaikille!


      • peräkärri-
        Perävaunumyyjä kirjoitti:

        Jos aikoo tuoda uuden perävaunun Suomeen esimerkiksi Saksasta, on papereiden ja dokumenttien kanssa oltava tosi tarkkana.

        Näin siksi että Suomessa ei minkään muun maan tyyppihyväksyntä perävaunun kohdalla päde, joten jokainen ulkomailta tuotu perävaunu, siis uusi, on katsastettava ikään kuin se olisi "omavalmiste" - ja tässä yhteydessä niitä puuttuvia dokumentteja aletaan kysellä.

        Saksalaiselta kauppiaalta niitä useinkaan ei saa, yksinkertaisesti siitä syystä ettei hän voi käsittää että jossain sellaisia tarvitaan, ja koska asia on näin, ei hänellä noita dokumentteja yleensä ole.

        Maahantuoja, siis se virallinen maahantuoja Suomessa, kykenee auttamaan, jos on todella virallinen maahantuoja, mutta vain oman merkkinsä/merkkiensä kohdalla.

        Katsastuskonttorilta saa tiedot tarvittavista dokumenteista (valmistustodistus, valmistajan vakuutus siitä ja tästä jne.) mutta tässäkin törmää helposti ongelmaan, sillä direktiivit, joiden tulee täyttyä on ilmaistu suomalaisessa kieliasussa, esim EY-jotain, eikä saksalainen myyjä tiedä mikä on EY, eikä siis kykene selvittämään mistä dokumentista on kyse.

        Ilman muuta puuhasta selviää, mutta kannattaa etukäteen huolehtia siitä että varmasti saa riittävän määrän oikeita dokumentteja. Sen jälkeen homma sujuu kuin tanssi, katsastuskonttorillakin.

        Viimeksi tänä vuonna olen keskustellut kahden henkilön kanssa aiheesta; toinen ei koskaan saanut dokumentteja, ja kärry on ollut kolmisen vuotta ilman kilpiä, ja toiseen kärryyn oli vaihdettu jostain käsittämättömästä syystä hyväksymätön vetoaisa.

        Löytyypä tuolta "entisestä elämästä" omakohtainenkin töppäys. Toin Ruotsista hevoskuljetusvaunun, rekisteröidyn, uuden, ja vasta kahden vuoden kuluttua sain sen kilpiin.

        Tarkoituksena ei ole pelotella, vaan muistuttaa siitä että meillä Suomessa on jokseenkin ainutlaatuinen systeemi näiden perävaunujen rekisteröinnin suhteen, ja juuri siksi se saksalainen/hollantilainen/belgialainen myyjä ei välttämättä tiedä mitä dokumentteja kärryn matkaan on annettava. Ostajan pitää se tietää.

        Hyvää kesää kaikille!

        kauppiaat eivät tunnu itse tietävän mitä direktiivejä kärrin on täytettävä, mutta saksan poika tietää myös ne suomen direktiivit.Kas kun ne ovat olleet jo voimassa muutaman vuoden ja niiden mukaan mennää.Samat todistukset antavat kun suomi"kauppias", joten nuo oman tietämyksen tiedot kannattaa päivittää.Aisoista,vetopäästä,akseleista, kuten kaikista muistakin elementeistä löytyy merkinnät hyväksymisestä.Ja niilä menee läpi katsastuksesta että humahtaa.Mutta suomi"kaupias" voi vielä koittaa myydä vanhojen säännöstöjen mukaisia vehkeitä.Joten tarkkana olkaa kun kotimaasta ostatte.


      • Katsastaja1234
        peräkärri- kirjoitti:

        kauppiaat eivät tunnu itse tietävän mitä direktiivejä kärrin on täytettävä, mutta saksan poika tietää myös ne suomen direktiivit.Kas kun ne ovat olleet jo voimassa muutaman vuoden ja niiden mukaan mennää.Samat todistukset antavat kun suomi"kauppias", joten nuo oman tietämyksen tiedot kannattaa päivittää.Aisoista,vetopäästä,akseleista, kuten kaikista muistakin elementeistä löytyy merkinnät hyväksymisestä.Ja niilä menee läpi katsastuksesta että humahtaa.Mutta suomi"kaupias" voi vielä koittaa myydä vanhojen säännöstöjen mukaisia vehkeitä.Joten tarkkana olkaa kun kotimaasta ostatte.

        Ei ymmärrä kyllä mitä ihmeen papereita tarvitaan uu
        den kärryn tuontiin saksasta.

        Ostin vappuaattona uuden 2 akselisen jarruttoman kuomullisen vaunun hampurista ja otin siihen 5 päivän keltaiset kilvet/liikennevakuutuksen..
        Otteessa luki Fahrzeugschein mit gryne gard.
        Saksalainen kauppias otti noista papereiden hoidosta 80e. Piti sisällään kilpien vakuutuksen ja myyjän kulut.

        Ajelin kärryn kanssa tuliaisten kera suomeen, rekisteröinti hässäkkä kesti kokonaista 2 päivää Turussa. Lopputulos kilvet ja suomen ote pienin kuluin ja ihan normaali paperein mitä sai saksassa vaunun edustajalta mukaan.

        Että näin vaikeaa se rekisteröinti uudelle kärrylle oli.


      • Perävaunumyyjä
        Katsastaja1234 kirjoitti:

        Ei ymmärrä kyllä mitä ihmeen papereita tarvitaan uu
        den kärryn tuontiin saksasta.

        Ostin vappuaattona uuden 2 akselisen jarruttoman kuomullisen vaunun hampurista ja otin siihen 5 päivän keltaiset kilvet/liikennevakuutuksen..
        Otteessa luki Fahrzeugschein mit gryne gard.
        Saksalainen kauppias otti noista papereiden hoidosta 80e. Piti sisällään kilpien vakuutuksen ja myyjän kulut.

        Ajelin kärryn kanssa tuliaisten kera suomeen, rekisteröinti hässäkkä kesti kokonaista 2 päivää Turussa. Lopputulos kilvet ja suomen ote pienin kuluin ja ihan normaali paperein mitä sai saksassa vaunun edustajalta mukaan.

        Että näin vaikeaa se rekisteröinti uudelle kärrylle oli.

        Kun tuo rekisteröimättömän uuden jarrullisen perävaunun maahan, mukana on oltava tiettyjä dokumentteja, kuten valmistustodistus ja valmistajan vakuutus siitä että määrätyt direktiivit täyttyvät etc.

        Olen joutunut näitä asiakirjoja hankkimaan edustamaltani tehtaalta parikin kertaa henkilöille, jotka ovat tuoneet kärryn Saksasta. Mielelläni olen sen tehnyt.

        Tämä vain osoittaa, ettei homma aina suju aivan niin helposti ja ruusuisen kauniisti kuin äkkiä kuvittelisi.

        Mutta se onnistuu erittäin helposti ja hyvin, kun etukäteen katsastuskonttorilta varmistaa mitä dokumentteja missäkin tapauksessa tarvitaan. Tämä oli ja on viestini pointti.

        Tässähän on esillä aivan sama asia kuin auton tonnissa: faktat kannattaa varmistaa etukäteen. Mistään sen kummemmasta ole kysymys!

        Muistutan vielä siitä, että juuri tämä tyyppihyväksyntäkuvio tätä ylimääräistä työtä tuojalle teettää, yksittäiselle ja ammattimaiselle. Perävaunu, jota ei ole tyyppihyväksytetty Suomessa, on Suomessa ikävä kyllä omavalmiste ja sen mukaiset paperit vaaditaan, vaikka ko. vaunu olisi tyypitetty kymmenessä eri EU-maassa (ja tietysti yhdenkin pitäisi riittää).

        Viro liittyi Suomea paljon myöhemmin EU:hun, mutta siellä minkä tahansa muun maan tyyppihyväksyntä kelpaa, ja tuonti on merkittävästi helpompaa, yksityiselle ja ammattilaiselle.

        En lähtisi parin edellisen kirjoittajan tavoin vähättelemään asiaa. On huomattavasti mukavampi kärryn kanssa reissusta kotiin palata, kun tietää mitä pitää tietää! Ei kai se niin hirveän iso vaiva ole varmista asia etukäteen katsastuskonttorilta?


      • Uudelle jarrulliselle
        Katsastaja1234 kirjoitti:

        Ei ymmärrä kyllä mitä ihmeen papereita tarvitaan uu
        den kärryn tuontiin saksasta.

        Ostin vappuaattona uuden 2 akselisen jarruttoman kuomullisen vaunun hampurista ja otin siihen 5 päivän keltaiset kilvet/liikennevakuutuksen..
        Otteessa luki Fahrzeugschein mit gryne gard.
        Saksalainen kauppias otti noista papereiden hoidosta 80e. Piti sisällään kilpien vakuutuksen ja myyjän kulut.

        Ajelin kärryn kanssa tuliaisten kera suomeen, rekisteröinti hässäkkä kesti kokonaista 2 päivää Turussa. Lopputulos kilvet ja suomen ote pienin kuluin ja ihan normaali paperein mitä sai saksassa vaunun edustajalta mukaan.

        Että näin vaikeaa se rekisteröinti uudelle kärrylle oli.

        Saa noita puolalaisia jarruttomia kuomukärriä suomestakin. Jarrullisen kohalla jouduin itte maksamaan jotain 140 egee ensikatsastuksesta kotomaassa. Näyttäs olevan listahinta kaikilla asemilla. Mutta toinkin rekisteröimättömän uuden kärrin vanhan kärrin päällä. Ei siinä mitään gryyne gaardeja ollut matkassa.


      • Niitä papereita oli
        Uudelle jarrulliselle kirjoitti:

        Saa noita puolalaisia jarruttomia kuomukärriä suomestakin. Jarrullisen kohalla jouduin itte maksamaan jotain 140 egee ensikatsastuksesta kotomaassa. Näyttäs olevan listahinta kaikilla asemilla. Mutta toinkin rekisteröimättömän uuden kärrin vanhan kärrin päällä. Ei siinä mitään gryyne gaardeja ollut matkassa.

        Joo, unohtu mainita että olin ottanu selvää konttorilta mitä paperia uuden jarrullisen kärrin kohalla olla pitää. Oli niitä muistaakseni jokunen dokumenttilomake. Kaikki kyllä sain, vaikka ei ihan helpolla.


      • Suomeen
        Katsastaja1234 kirjoitti:

        Ei ymmärrä kyllä mitä ihmeen papereita tarvitaan uu
        den kärryn tuontiin saksasta.

        Ostin vappuaattona uuden 2 akselisen jarruttoman kuomullisen vaunun hampurista ja otin siihen 5 päivän keltaiset kilvet/liikennevakuutuksen..
        Otteessa luki Fahrzeugschein mit gryne gard.
        Saksalainen kauppias otti noista papereiden hoidosta 80e. Piti sisällään kilpien vakuutuksen ja myyjän kulut.

        Ajelin kärryn kanssa tuliaisten kera suomeen, rekisteröinti hässäkkä kesti kokonaista 2 päivää Turussa. Lopputulos kilvet ja suomen ote pienin kuluin ja ihan normaali paperein mitä sai saksassa vaunun edustajalta mukaan.

        Että näin vaikeaa se rekisteröinti uudelle kärrylle oli.

        AKE:n mukaan pelkän kauppalaskun pitäisi riittää kärryn rekisteröimiseksi Suomeen. Laskulla varmaankin voi osoittaa omistusoikeuden.

        AKE:n sivuilla pelotellaan rekisteröintikatsastuksella, ellei ajoneuvoa ole ennakkoilmoitettu. Kuinka tämän kanssa on, eikö rekisteröintikatsastus juuri tuomittu EU-oikeudessa?

        Paljonko rekisteröinnistä kaiken kaikkiaan tulee kuluja, ja onko merkitystä minkä värisillä kilvillä maahan tulee?


      • Kärrykauppias minäkin
        Suomeen kirjoitti:

        AKE:n mukaan pelkän kauppalaskun pitäisi riittää kärryn rekisteröimiseksi Suomeen. Laskulla varmaankin voi osoittaa omistusoikeuden.

        AKE:n sivuilla pelotellaan rekisteröintikatsastuksella, ellei ajoneuvoa ole ennakkoilmoitettu. Kuinka tämän kanssa on, eikö rekisteröintikatsastus juuri tuomittu EU-oikeudessa?

        Paljonko rekisteröinnistä kaiken kaikkiaan tulee kuluja, ja onko merkitystä minkä värisillä kilvillä maahan tulee?

        Pitää tehdä selvä ero siinä että tuoko maahan uuden vai käytetyn perävaunun.

        Uuden ja rekisteröimättömän kärryn kohdalla paperipuolella kauppalasku on vasta alkua. Monta muutakin paperia eli dokumenttia tarvitaan. Jos on onnistunut saamaan mukaansa kaikki tarvittavat dokumentit niin sitten ensikatsastukseen, jossa kärry katsastetaan niin kuin se ois omavalmiste.

        Maksaa kai siinä 120 - 140 egee.

        Käytetyn kärryn kohdalta ei ole mulla kokemuksia. Näitä ei kuitenkaan näitä kärryasioita voi verrata auton tuontiin. Ihan siksi että iso osa autoista on tyypitetty Suomessa, mutta tuontikärryistä tuskin yhtäkään. Eikä minkään muun maan tyyppihyväksynnästä ole apua.


      • lasku ja
        Kärrykauppias minäkin kirjoitti:

        Pitää tehdä selvä ero siinä että tuoko maahan uuden vai käytetyn perävaunun.

        Uuden ja rekisteröimättömän kärryn kohdalla paperipuolella kauppalasku on vasta alkua. Monta muutakin paperia eli dokumenttia tarvitaan. Jos on onnistunut saamaan mukaansa kaikki tarvittavat dokumentit niin sitten ensikatsastukseen, jossa kärry katsastetaan niin kuin se ois omavalmiste.

        Maksaa kai siinä 120 - 140 egee.

        Käytetyn kärryn kohdalta ei ole mulla kokemuksia. Näitä ei kuitenkaan näitä kärryasioita voi verrata auton tuontiin. Ihan siksi että iso osa autoista on tyypitetty Suomessa, mutta tuontikärryistä tuskin yhtäkään. Eikä minkään muun maan tyyppihyväksynnästä ole apua.

        hyväksyntä leimat aisasta , valoista ynnä muusta semmoisesta ja katsastukseen.Turhaan nämä kärry kauppiaat koittaa tehdä näistä asioista mystisiä ja ihmeellisiä.Tietysti jos haluaa olla erikoinen ja tehdä turhaa homma, voi kaataa pari hehtaaria metsää ja teettää paperia ja näistä todistuksia, mutta euroopassa myytävistä kärryistä löytyy muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta nämä merkinnät


      • Kärrykauppias minäkin
        lasku ja kirjoitti:

        hyväksyntä leimat aisasta , valoista ynnä muusta semmoisesta ja katsastukseen.Turhaan nämä kärry kauppiaat koittaa tehdä näistä asioista mystisiä ja ihmeellisiä.Tietysti jos haluaa olla erikoinen ja tehdä turhaa homma, voi kaataa pari hehtaaria metsää ja teettää paperia ja näistä todistuksia, mutta euroopassa myytävistä kärryistä löytyy muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta nämä merkinnät

        On se hyvä että joku tietää ja osaa kaiken. Kerrohan nyt mulle miksi minä joudun näille yksittäistuojille päämiehiltäni eli tehtailta niitä puuttuvia dokumentteja hommaamaan?
        Minkähän takia kaikkia kärryjä ei välttämättä koskaan saada kilpiin?
        Sinä varmasti osaat vastata!
        Kiitos jo etukäteen. Laita muuten yhteystietosi tänne jotta osaan nämä epätoivoiset erehtyneet ohjata suoraan säteilevän asiantuntemuksesi valoon.
        Kas kun mun hommiini varsinaisesti ei kuuluisi auttaa tyyppiä, joka tuo edustamaani merkkiä maahan osaamatta sitä hommaa, mutta asiakaspalvelun nimissä tietysti olen sitä tehnyt.

        Suomi on muuten Eurooppaa. Samoin Italia. Ja himskatin moni muu maa. Että mistä muualta kuin Euroopasta sen kärryn voisit ostaa, edes sinä?

        Luetteles nyt asiantuntijana ne dokumentit joita uuden rekisteröimättömän jarrullisen kärryn saaminen kilpiin Suomessa edellyttää. Helpotat sillä tavalla monen yksittäistuojan elämää.

        Minusta tuo nimimerkki Perävaunumyyjä esitti asian aika hyvin: on mukavaa lähteä kärryn hakuun, kun on ensin konttorilta / AKE:sta tarkistanut mitä dokumentteja rekisteröintiin tarvitaan. Tuo lisäys AKEsta siksi, että monesti on käynyt niin että konttori on parut hyväksynyt ja antanut kilvet, vaan sitten on AKE lähettänyt paperit bumerangina takaisin konttorille.

        Sinä kun nyt kerralla teet sen luettelon kakkien nähtäväksi niin hommat on kerralla hoidossa. Toivottavasti siis hiukan täsmällisemmän luettelon kuin " leimat ynnä muusta".

        Jäämme kaikki innolla odottamaan sitä täsmällistä luetteloa!


    • Kärryn Saksasta tuonut

      Toin kärryn Saksasta. Ostin uuden tein siihen vakuutuksen Saksassa. Vedin sen maasturin perässä
      Essenistä. Nyt tiedän mitä vaunun tuonti Saksasta
      yksittäiskappaleena maksaa enkä enää tees itä toiste. Kun yhdistelmä oli pitkä tuli lautoista kustannusta 800 € ja polttoainetta kului tuolla
      1500 km menomatkalla 150 x 1,40 = 210 € ja takastulomatkalla vaunun kanssa joka painoi 800 Kg 225 l = 315 € ja katsastus ja kilvet 97 € eli
      yhteensä 1272 € ja jos menee rikki niin takuu toimii saksassa. Eli yksittäistä vaunua ei kannata itse tuoda. Kilpailu on tuontivaunuissa niin kovaa jo Suomessakin että se kannattaa ostaa Suomesta mielluummin suoraan maahantuojalta että ei maksa 20 % hiinasta jälleenmyyjälle turhaan. Ja hinnoissa kannattaa ottaa huomioon laatuerot. Esim. ainevahvuuksissa on suuria eroja sen näkee heti vaunun painosta kevyt on tietenkin heppoinen. Pieni harvinainen rengaskoko voi olla ongelma saada. Omassa vaunussani on renkaat 195/50 R13C ja niitä ei saa nastarenkaina mistään Suomesta. Vaihdoin omaan vaunuuni renkaiksi 185 x 14 C8 ja litran menee vähemmän kallista polttoainetta sadalla. Samoin vaihdoin muoviloksuojat peltisiin. Vaununi sisäleveys on myös erittäin hankala se on tasan 200 cm ja tarpeeni on kuljettaa kahta kuormalavaa vierekkäin ja aina on lava jotenkin pullistunut ja en saa millään laitoja kiinni. Tällaiset pikku asiat monasti jäävät huomioimatta eli mitä vaunulla kuljettaa. Ja valmistajan kilvestä näkyy aina valmistaja ja valmistusmaa. Voit luulla että vaunu on Suomalainen mutta onkin tehty esim. Virossa.

      • Raksaäijä

        Nyt saa mataliakin nastarenkaita. Mutta saksalaiset kärryt on aika pehmeitä kun kuormaa laitetaan, käy veteläksi. Nyt ostin virolaisen rautajousilla ja tuntuu että on kyllä kärryä ihan toisella tavalla.


    • Kesh

      ISO ONGELMA PERÄKÄRRYN REKISTERÖINNISSA RANSKASSA

      Olen muuttanut Suomessa Ranskaan autolla ja perävaunulla. Tietysti auton ja perävaunun olen hankkinut Suomessa ja molemmissa on suomalaiset kilvet. Muutin Ranskaan ja tuli aika vaihtaa kilvet ranskalaisiin. Auton kilvet onnistui vaihtamaan tuosta vaan, mutta peräkärry on ollut iso ongelma. Mulla ei ole mitään ongelmia papereiden kanssa. Tyyppihyväksyntä paperit ja numero ja trafin paperit, kaikki on mukana. Työntekijä laittoi peräkärry tiedot koneeseen ja sanoo, ettei hän löydä perävaunua. Auton on löytänyt koneelta, mutta perävaunua ei löydetä koneelta ja rekisteröinti sitä pohjalta ei onnistu. Vieläkin peräkärryssä on Suomen kilvet. Siis olen miljoona kertaa soittanut Suomeen, sekä trafiin, että valmistajalle. Siis Suomesta sanotaan, että se on mahdotonta, että perävaunua ei nähdä koneessa ja Ranskassa sanotaan, että sitä ei löydy koneessa. Siis tämä om muka eurooppa, mutta mikään ei ole samaa. Olen niin vihainen, ettei mitään rajaa. Tämä peräkärryn rekisteröinti on muuttunut kamalaksi ongelmaksi.

      Onko kellään kokemusta Suomesta vietyjen perävaunujen rekisteröinnissa Ranskasa?

      • tttuuuppp

        Eikö olis tullut halvemmaksi ostaa uusi kärry Ranskasta kuin soittaa miljoona kertaa olemassa olevan kärryn valmistajalle ja Trafiin?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      17
      2204
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      84
      2168
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1416
    4. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1407
    5. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1267
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      146
      1198
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      253
      912
    8. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      78
      889
    9. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      173
      884
    10. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      63
      874
    Aihe