Olen lapsesta asti käyttänyt miinuslaseja. Viime aikoina ovat olleet jopa -7 - -8 luokkaa. Mutta viimeksi kun kävin lääkärillä, hän totesi, että näkö on parantunut. Minä luulin, että se olisi huonontunut, kun en nähnyt hyvin. Siitä on noin reilu vuosi ja taas on tunne, että en kertakaikkiaan näe kauas, varsinkin,jos teen töitä ja nostan katseen. Viime kuukausina se on jo tosissaan ruvennut vaivaamaan. Mietin nyt, että miten tässä on käynyt, vanhoilla vahvemmilla en näe senkään vertaa.
Onko kenelläkään kokemusta voiko näin käydä vai onko se peräti yleistäkin, että likinäköisyys paranee vanhetessa ? Toinen ongelmahan on tuo lähelle näkeminen, sekin muuttuu koko ajan.
Voiko näkö iän myötä parantua
7
6332
Vastaukset
- kerrottu, että
ellei likinäköisyyttä ole korjattu leikkauksella, niin ns. ikänäkö tulee myöhemmin, ja täten voi hyödyntää sitä seikkaa, kun nuorempana näki erittäin tarkasti todella läheltä, niin iän myötä siitä on hyötyä, kun tarkannäön alue siirtyy kauemmaksi. Ja kaikki eivät välttämättä tarvitse lainkaan ns. ikänäkö korjausta. Siitä en ole kuullut, että likinäköisyys kauas katsottaessa parantuisi iän myötä.
- että miinus
vähenee vanhetessa.
- likinäköinen
että miinus kirjoitti:
vähenee vanhetessa.
Niinpä.. Nimittäin laitoin tunti sitten vanhat, todella vanhat ja rumat :) lasit päähäni, miinusta on näissä aikalailla vähemmän ja hyvin näkyy. Ei mitään ongelmia. Näen hyvin kauas ja lähelle.
Että ehkä näin.. harmillista siinä mielessä, että noita uusilla vahvuuksilla olevia laseja on monet, aurinkolasitkin. - passatisti
likinäköinen kirjoitti:
Niinpä.. Nimittäin laitoin tunti sitten vanhat, todella vanhat ja rumat :) lasit päähäni, miinusta on näissä aikalailla vähemmän ja hyvin näkyy. Ei mitään ongelmia. Näen hyvin kauas ja lähelle.
Että ehkä näin.. harmillista siinä mielessä, että noita uusilla vahvuuksilla olevia laseja on monet, aurinkolasitkin.eikös tässä nyt sekoiteta myopia ja akkomodaatio ei kai ne vaikuta toisiinsa vai olenko mä ymmärtänyt väärin.
- jonkin verran
itsellä n -0.75
- osalla
ihmisistä miinusnäkö tosiaan vähenee iän myötä! ihan vastaavasti kuin plusnäköisillä plusvoimakkuutta tulee lisää ikää myöden. (optikkona tiedän...)
- riinaseitsemäntoista
Minulla on synnynnäinen harmaakaihi, joka molemmista silmistä vuosi syntymäni jälkeen leikattiin. Tuolloin näköni oli niin huono, että käytin n. 20 piilareita. Iän myötä pääsimme aina 15, mutta kerran näöntarkastuksessa kerroin, etten näe enää selvästi. Lisättiinpä taas plussaa 16:een. No sitten taas vuotta myöhemmin eräs hommansa osaava lääkäri alkoi tutkia näköäni enenmmän. Nyt minulla on enää 4 vahvuuksia. Ihmekös kun en oikein nähnyt - liikaa plussaa. Melkein itkin onnesta, oli mahtava tunne. Näköni ennustettiin vilä paranevan jonkin verraan.
Että kyllä ne silmälihakset voi vahvistua merkittävän paljon! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 15311031
- 545278
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html452483- 312169
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131741Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421604Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311280Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351216Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s6956Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo98952