Olisko kokemuksia Maxum merkkisistä jenkkiveneistä kokoluokassa 6-7 metriä. Vuosimalli jostain 80-90 lukujen taitteesta. Minkälaisia ajettavia ja miten rakenteet kestää? Hyviä ja huonoja puolia? Tiedän että tuon ikäiset veneet on yksilöitä ja hoito ratkaisee paljon, mutta yleinen laadukkuus/laaduttomuus mietityttää. Vertailuna voisi käyttää vaikkapa Baylineria tai Sea Rayta, jos jollain on kokemuksia useammasta jenkkivenemerkistä. Toivoisin järkeviä vastauksia perusteluineen eikä sitä ainaista turhaa kommentointia tyyliin "jenkit on kaikka pa*koja/loistavia!" Kiitos!
Kokemuksia Maxum jenkkiveneistä?
13
5763
Vastaukset
- johnsson.
Tuon ajan Maxumeita on hyvin vähän ja ylipäätäään 20-vuotiaiden perusveneiden vertailu on vähän niin ja näin. Tuollaisesta vähän harvianaisesta jenkkiveneestä on niin vaikea päästä eroon, että miettisin huippumerkkejä jo ihan jälleenmyyntiä ajatelellen. Etenkin kun valikoima on paljon parempi ja hinta lähes sama.
Jos nyt tiedossa on täysin virheetön huippuyksilö joka teknisesti on kuin uusii niin tilanne on vähän toinen, tuolloinkin miettisin eroonpääsyä ja huomioisin tämän vaikeuden jo ostohinnassa.
Mielestäni tuonikäisten veneiden ajettavuus on enemmän kunnosta kuin itse tuotemerkistä kiinni. Ja kun veneet ovat hyvin usien vielä samalla koneella ei tästäkään synny eroja.
Hoidolla tarkoitetaan tälläisisissä veneissä osien uusimista eli koska kone ja vetolaite ovat vaihdettu.- asiantuntemusta!!
Maxum voi olla harvinaisempi kuin joku muu jolla on ollut virallinen maahantuoja, mutta ei se tee veneestä huonoa eikä vaikeasti myytävää. Maxum on edelleen käytössä oleva tuotemerkki ja veneitä pidetään yleisesti laadukkaina. Se, että maahantuojaa ei ole ollut, on aika turha seikka kun kyse on 20 v. vanhasta veneestä. Takuut olisi poikki kuitenkin. Tekniikka on oleellisempi asia, mutta kuten itsekin olet huomannut, ne on jenkeissä melkein aina samat ja niissä huollot ja varaosat toimii täälläkin hyvin.
Vanhasta veneestä kannattaa pohja katsoa tarkkaan ja varsinkin pohjan kulmat (sivu- ja taka) sekä köli varsinkin etupäästä. Myös veden yläpuolisesta keulasta näkee vähän, minkälaisella pidolla on ollut ja kuinka on ajettu laitureihin, traileroitu jne.
Tekniikka on puolet tuollaisen veneen arvosta, eli kannattaa katsoa tarkkaan vetolaite kumeineen ja haastatella moottoriin tehdyistä korjauksista (jotain pitäisi olla tehty). Eteen ja taakse vaihtaessa kannattaa konetilassa kuunnella, kuuluko rutinaa tai jotain muuta sivuääntä.
Ja lisäksi vielä pieni varoitus keski-ikäisten ja vanhojen veneiden mahdollisesta hintakuplasta, asiasta on täälläkin keskusteltu paljon. - heh heh
asiantuntemusta!! kirjoitti:
Maxum voi olla harvinaisempi kuin joku muu jolla on ollut virallinen maahantuoja, mutta ei se tee veneestä huonoa eikä vaikeasti myytävää. Maxum on edelleen käytössä oleva tuotemerkki ja veneitä pidetään yleisesti laadukkaina. Se, että maahantuojaa ei ole ollut, on aika turha seikka kun kyse on 20 v. vanhasta veneestä. Takuut olisi poikki kuitenkin. Tekniikka on oleellisempi asia, mutta kuten itsekin olet huomannut, ne on jenkeissä melkein aina samat ja niissä huollot ja varaosat toimii täälläkin hyvin.
Vanhasta veneestä kannattaa pohja katsoa tarkkaan ja varsinkin pohjan kulmat (sivu- ja taka) sekä köli varsinkin etupäästä. Myös veden yläpuolisesta keulasta näkee vähän, minkälaisella pidolla on ollut ja kuinka on ajettu laitureihin, traileroitu jne.
Tekniikka on puolet tuollaisen veneen arvosta, eli kannattaa katsoa tarkkaan vetolaite kumeineen ja haastatella moottoriin tehdyistä korjauksista (jotain pitäisi olla tehty). Eteen ja taakse vaihtaessa kannattaa konetilassa kuunnella, kuuluko rutinaa tai jotain muuta sivuääntä.
Ja lisäksi vielä pieni varoitus keski-ikäisten ja vanhojen veneiden mahdollisesta hintakuplasta, asiasta on täälläkin keskusteltu paljon.Onnee vaan, jokaisel joka maxumiaan yritää kaupitella. Kesä tulee ja toinenkin.
- kun ei ole kovinkaan
heh heh kirjoitti:
Onnee vaan, jokaisel joka maxumiaan yritää kaupitella. Kesä tulee ja toinenkin.
informatiivistä. Taitaa olla liikaa vaadittua että saisit edes jotain järkevää syntymään näytölle. Anna jotain faktaa, tai anna olla!
Alkup. kysyjälle. Maxumeita pidetään "yleisesti" laadukkaampina Jenkkeinä euroopassa, esim. Ruotsissa niitä on aika runsaasti, meillä ei ole ollut niille riittävän vahvaa maahantuojaa ja siksi täällä on vain muutamia pikkumalleja käytettynä. Niin kuin tuolla aikaisemmin mainittiin, noinkin vanhoissa veneissä ratkaisee aina niiden saama hoito ja huolenpito. - naapurimaassa 2 viikon
kun ei ole kovinkaan kirjoitti:
informatiivistä. Taitaa olla liikaa vaadittua että saisit edes jotain järkevää syntymään näytölle. Anna jotain faktaa, tai anna olla!
Alkup. kysyjälle. Maxumeita pidetään "yleisesti" laadukkaampina Jenkkeinä euroopassa, esim. Ruotsissa niitä on aika runsaasti, meillä ei ole ollut niille riittävän vahvaa maahantuojaa ja siksi täällä on vain muutamia pikkumalleja käytettynä. Niin kuin tuolla aikaisemmin mainittiin, noinkin vanhoissa veneissä ratkaisee aina niiden saama hoito ja huolenpito.venereissulta perheen kanssa 2000-mallisella Maxumilla. Hyvät ajominaisuudet ja sisätilat, antaa tukevan ja asiallisen vaikutelman. Tämä ei nyt tietystikaan vastaa ihan alkup. tarkoittamaa venettä, mutta kuitenkin.
- "pommi"
naapurimaassa 2 viikon kirjoitti:
venereissulta perheen kanssa 2000-mallisella Maxumilla. Hyvät ajominaisuudet ja sisätilat, antaa tukevan ja asiallisen vaikutelman. Tämä ei nyt tietystikaan vastaa ihan alkup. tarkoittamaa venettä, mutta kuitenkin.
Ihmettelen,kun tosi harvoin puhutaan käytettyjen veneiden perä tai pohjavanereista.Jenkeissä käytetty pehmeä,paksuviiluinen vaneri kosteutta itseensä imevänä on todellinen ongelma.Myös useasti muissa 10-20 vuotta vanhoissa veneissä perävaneri kuidun välissä on läpimärkää sitä itseään.Vanhoissa veneissä myös muut tukirakenteet,jotka ovat puusta tai vanerista tehty,mutta täysin piilossa,ovat monta kertaa vettynyttä massaa.Ennenkaikkea,käytetyn,yli kymmenen vuotta vanhan ostajat,olkaa tarkkana sen perävanerin suhteen,ei mikään pikkuhomma,kun kone heiluu perässä kuin maitohammas.Kokemusta on,itse kaksi perälautaa vaihtanut.
- Maxumalisti
asiantuntemusta!! kirjoitti:
Maxum voi olla harvinaisempi kuin joku muu jolla on ollut virallinen maahantuoja, mutta ei se tee veneestä huonoa eikä vaikeasti myytävää. Maxum on edelleen käytössä oleva tuotemerkki ja veneitä pidetään yleisesti laadukkaina. Se, että maahantuojaa ei ole ollut, on aika turha seikka kun kyse on 20 v. vanhasta veneestä. Takuut olisi poikki kuitenkin. Tekniikka on oleellisempi asia, mutta kuten itsekin olet huomannut, ne on jenkeissä melkein aina samat ja niissä huollot ja varaosat toimii täälläkin hyvin.
Vanhasta veneestä kannattaa pohja katsoa tarkkaan ja varsinkin pohjan kulmat (sivu- ja taka) sekä köli varsinkin etupäästä. Myös veden yläpuolisesta keulasta näkee vähän, minkälaisella pidolla on ollut ja kuinka on ajettu laitureihin, traileroitu jne.
Tekniikka on puolet tuollaisen veneen arvosta, eli kannattaa katsoa tarkkaan vetolaite kumeineen ja haastatella moottoriin tehdyistä korjauksista (jotain pitäisi olla tehty). Eteen ja taakse vaihtaessa kannattaa konetilassa kuunnella, kuuluko rutinaa tai jotain muuta sivuääntä.
Ja lisäksi vielä pieni varoitus keski-ikäisten ja vanhojen veneiden mahdollisesta hintakuplasta, asiasta on täälläkin keskusteltu paljon.Tuonaikaisia Maxumeita toi maahan Vator Oy. Maxumeita tuotiin maahan 90 luvun alkuvuosina, mutta merkki ei koskaan saanut osakseen samanlaista suosiota kuin Baylinerit, Four Winnsit, Sea-Rayt. Ymmärtääkseni Vator oli aika suuri tekijä venemarkkinoilla Suomessa ja nykyäänhän kyseinen firma toimii Kimmotor nimellä.
Maxum kuului Brunsvick yhtiöön, joka vastaa Bayliner, Bella, Aquador, sekä monien muiden tunnettujen merkkien valmistamisesta. Myös Mercruiser sisämoottorit sekä Mercury perämoottorit kuuluvat em konsernin omistukseen.
Monissa Maxumin malleissa käytetty Baylinerin muotteja, joten käytännössä ne ovat samat veneet, vaikkakin Maxumin valmistus on lopetettu 2011. Lähinnä siksi Maxumin valmistus lopetettiin, koska se kilpaili Baylinerin kanssa samasta ostajakunnasta ja se ei ollut Brunswickille kannattavaa valmistaa kahta samanlaista merkkiä.
Maxumit eroaa Baylinerista varustelun, sekä valmistusmateriaalien osalta, myös rungot laminoitiin käsin joka osaltaan selittää korkeamman hinnan kuin Baylinerit.
- vaan perävetolaitteisten
yleensäkin. Vanha on vanha. 20 v. vanha jenkki on kuitenkin yleensä huomattavasti terveempi kuin samanikäinen eurooppalainen (suomalainen).
- Jenkki "pommi" ki...
luiskahti väärään ketjuu.
- keiz0r
Jenkki "pommi" ki... kirjoitti:
luiskahti väärään ketjuu.
Kyll ne vanhat jenkit on enempi noit perä-vammasia verrattuna suomalaiseen laatuun.
- uskokaan nyt
keiz0r kirjoitti:
Kyll ne vanhat jenkit on enempi noit perä-vammasia verrattuna suomalaiseen laatuun.
ne jenkit tehty tosi pehmeestä kuusivanerista,mutta kyllä niistä suomalaisistakin perävanereista vesi tippuu,kun vähän tarkemmin tarkastelee !!!
- edes suunniteltu
keiz0r kirjoitti:
Kyll ne vanhat jenkit on enempi noit perä-vammasia verrattuna suomalaiseen laatuun.
Suomalaista ei ole edes suunniteltu kovaan allokkoon ja ovat oleellisesti kevytrakenteisempia kuin tämä.
- kevyen inflaation - sen jäl...
keiz0r kirjoitti:
Kyll ne vanhat jenkit on enempi noit perä-vammasia verrattuna suomalaiseen laatuun.
kun Neuvostoliitto kaatui. Toimi ainostaan noilla markkinoilla tuo suomalainen laatu markkinointi. Länsi-maissa ollut aina lähinnä vitsi, ja meidän omaa(pienen osan) syötettyä harhakuvitelmaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1538373- 664664
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1404343Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233952Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko353483Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423470Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383358- 483123
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422861- 492634