turvonnut ja kipeä vatsa

jokin allergia?

Onko kenelläkään samankaltaisia oireita kuin minulla?

Eli aamusella vatsa näyttää suht litteältä ja normaalilta mutta usein syönnin jälkeen, erityisesti normaalin lounaan jälkeen, vatsa turpoaa useita senttimetrejä...jopa 4-5cm paksummaksi. Joskus turvotus kestää useamman tunnin ja vatsa tuntuu todella tiukalta ja kaikki liikkuminen tuntuu tuskalliselta...erityisesti jos menee farkut jalassa vaikkapa kyykkyasentoon/istuu niin on ihan pakko avata napit ja joskus vieläpä vetoketjukin. Useimmiten pidän joustavia housuja jalassa vatsan vuoksi.

Vatsassa on koko ajan tunne että olisi kamalia ilmavaivoja ja olo on todella tukala ja turpea. Joskus syönnin jälkeen vatsani tulee erittäin superkipeäksi eikä oikein tiedä missä asennossa voisi olla ja vatsa on todellakin kivikova ja iso. Yleensä vatsani menee myös täysin sekaisin ja saa istua vessassa seuraavan päivän ruikulilla.

Olen kokeillut laihduttamistakin, mutta vaikka muualta senttejä lähteekin niin vatsa pysyy turvonneena ja näyttää siltä kuin olisi melkeinpä raskaana. Ja laihduttamisen aikana kuitenkaan en ole syönyt rasvaisia ruokia.

Tänäänkin pistelin poskeeni pakastekasviksia ja vaaleita papuja oliiviöljyssä paistettuna ja laitoin kevyttä ruokakermaa joukkoon...nyt vatsa on taas tosi turvonnut ja ahtaan tuntoinen.

Olen kärsinyt tästä vaivasta noin 1-2 vuotta vasta ja olen 25-vuotias. En osaa ainakaan yhtäkkiä yhdistää vaivaa mihinkään tiettyyn ruoka-aineeseen.

9

6309

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikkapa

laktoosi-intoleranssi? Se on ainakin itse testattavissa.

• vatsavaivaa

..myös on samanlaisia oireita. Laktoosi-intoleranssi on itselläni. Olen noudattanut laktoositonta ruokavaliota, mutta oireet jatkuvat silti. Nyt epäilen että minulla on pahasti ärtynyt suoli. (Tällä viikolla oli myös vähän kuumetta) Ajattelin testata tällä palstalla suositeltua Lacto7 -maitohappobakteeria ja jättää pois rasvaiset ja paistetut ruoat. Jos ei näillä apu löydy niin sitten lähden lääkäriin. Itse olen myös 25-vuotta.

• "kaasunaiheuttajat"

Keliakia, laktoosi-intoleranssi, allergiat ....??
      Ruoansulatushäiriö?

Mitä jos kokeilisit ensinnä pitempiaikaisen
      ruokavalion avulla?
      Pidä ruoka/kehopäiväkirjaa parin kuukauden ajan
      ja katso onko mitään vaikutusta.

Jätä ensinnäkin se paistaminen pois (sekä kaikki maustetut, rasvaiset ruoat) ja minimoi
      enemmän "kaasuamuodostavien" syöntiä
      (kaalit, pavut, idut, lanttu, nauris, rusinat, paprika). Itse syön kerralla
      max n 50-100 gr noita papuja/kaaleja ym per päivä.

Maitotuotteet huoneen lämpöisinä ja
      pienin kulauksin pienissä määrin.
      Jos kyse laktoosi-intoleranssista,
      kokeile perinteisesti olla ilman
      pari viikkoa (mutta muista hankkia kalsium
      sitten jostakin muualta!!).

Tsekkaa seuraavat:

-pois hiilihappoiset juomat (kivennäisvedet,limskat)

- hiivapitoiset ruoat minimiin (olut, pullat, leipä (hiivattomia versioita löytyy, kuidut voi korvata lesepuuroilla ja lesepirtelöillä), sima, kotikalja ym, leivät ei samana päivänä valmistettuja

- maitohappobakteereita peliin

- nesteet ruoan yht. minimiin
      -unohda purukumit, irtokarkkien ym jäyssäys
      - rauhallinen syöminen ja kunnon pureskelu,
      pienet annokset
      - käsittele ruoka (soseuta, höyrytä ym) -
      auttaa ruoan sulamisessa
      - syö pieniä määriä kerralla hedelmiä,
      jotkut hedelmät saattaa aiheuttaa vaivoja
      esim omena, banaani, kuivahedelmät
      - lopeta tupakointi
      - hoida ummetus (jos sellaista on) pois alta

Noi on melko yleisiä ohjeita.
      Toivottavasti löydät jotain helpotusta.

• charlyle

kuin minun suustani! olen kyllä vasta 13-vuotias, joten tämä on TODELLA häiritsevää .
      tulee aivan kaikesta. joopa kaikki muut syövät ihania herkuuja yms. ja en voi syödä edes salaattia ja näkkileipää ilman että vatsani turpoaa. sen takia todistukseni keskiarvo laskee 8,5 siihe 6,2 luulisin... poissaolojen takia.

ja monen mielestä tuntuu aivan yliluonnolliselta. moni monia lääkkeitä olen kokeillut, ja nyt muutama viikko sitten homeopaattisia lääkkeitä. vähän apua turvotukseen, mutta vasta yön yli, ja sekin katoaa heti syömisen jälkeen. ja verikokeissa ei todettu mitään, vaikka kaikki testattiin. ja lääkäriin taas keskiviikkona. todella nolo, ärsyttävä, kiusallinen, hermojariipivä ja tuskallinen vaiva.

toivon tämän loppumista enemmän kuin mitään. sano ihmeessä jos löydät mitään mikä auttaa vähäsenkään!

• se tod. näk. on

Todennäiköisesti on juuri ärtynyt paksusuoli. Minulla on myös ihan samoja oireita ollut jo vuosia. Ei siihen mitään muuta vastausta ole saanut yhdeltäkään lääkäriltä. Sanovat vain, että "opi elämään sen kanssa". Kuulostaa tosi turhauttavalta, enkä ole halunnut uskoa sitä itsekään. Mutta kun MISTÄÄN ei tunnu olevan apua, niin todellakin tekee mieli luovuttaa.
        Minulla siihen yhtäkkiä alkavaan vatsan turvotukseen ja kipuun auttaa vain se, että menee äkkiä makaamaan vatsalleen ja odottelee, että pahin kipu menee pois. Monesti täytyy jossain vaiheessa kivun alkamisen jälkeen juosta vessaan. Eli ei kovin helppoa ole tämä olo toisinaan -useinkin. Eli tiedän hyvin, miltä sinustakin tuntuu.

• charlyle

lekurilla käynyt?

parasta olisi, minullakin on se huomenna.. saa nähä jankuttaako sitä "ärtynyt paksusuoli"-hommaa, johon en itse edes usko. jos mulla ois ärtyny suoli, nii sehä ei millää paranis, en nimittäi _MITÄÄN_ ruokia voi syyä. tekis mieli luovuttaa

• ruskolevää se on...
      • charlyle

siis mitä vittua nää mainostajat on? todella paljon apua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      46
      3030
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2854
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2306
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1326
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1276
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1073
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      979
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      912
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      792
    Aihe