Moni autoilija taivastelee jos ja kun toinen autoilija ohittaa juuri ennen kääntymistään risteyksestä tai erkanemistaan rampista. Tähän on kuitenkin kelpo syy nimittäin se hitaasti etenevä, ohitettava autoilija saattaa kääntyä juuri siinne samaan suuntaan kuin ohittava autoilija. Etenkin jos siirrytään 4-kaistaiselta tieltä 2-kaistaiselle, ohitus on tällöin perusteltu. Hitaasti etenevän auton ohitus olisi jatkossa huomattavasti hankalampaa. Yleensä vielä ne jotka ajelevat 4-kaistaisella tiellä liikennevirtaa hitaammin, ajavat erityisen hitaasti 2-kaistaisella tiellä.
Miksi ohittaa jos on
21
992
Vastaukset
- tosiaan!
on siis se pelko perseessä, että joutuu kääntymisen jälkeenkin ajamaan nopeusrajoitusten mukaan. kamala kohtalo sellainen.
- ajella..........
kun ei ole ketään edessä. Tämähän on tavallaan merkittävä turvallisuuskysymys.
Rajoitusten mukaan ajaminen ei ole ongelma. Monet eivät vain ymmärrä, että halvemmissa autoissa mittari heittää ja joskus tuntuu, ettei niissä ole taustapeilejä. Samaten matkantekonopeus aaltoilee ilman mitään ulkoista syytä. Siinä on paha laittaa vaikionopeussäädintä päälle. - Kallonkutistaja
ajella.......... kirjoitti:
kun ei ole ketään edessä. Tämähän on tavallaan merkittävä turvallisuuskysymys.
Rajoitusten mukaan ajaminen ei ole ongelma. Monet eivät vain ymmärrä, että halvemmissa autoissa mittari heittää ja joskus tuntuu, ettei niissä ole taustapeilejä. Samaten matkantekonopeus aaltoilee ilman mitään ulkoista syytä. Siinä on paha laittaa vaikionopeussäädintä päälle."Aina on mukavempaa ja turvallisempaa
ajella..........
kun ei ole ketään edessä."
Juuri noin ajattelevat hidastelevat jononvetäjät? Kallonkutistaja kirjoitti:
"Aina on mukavempaa ja turvallisempaa
ajella..........
kun ei ole ketään edessä."
Juuri noin ajattelevat hidastelevat jononvetäjät?Jos ajan yksin suurin piirtein sallitulla nopeudella ja perääni tulee toinen auto niin minähän en jonoa tee vaan se taempi ja ne muut mahdolliset sen takana. Toisin sanoen kärjessä ajava ei ole jonossa vaan ne taemmat, kärjessä ajava olisi yksin jos muut eivät olisi häntä kiinni ajaneet ohittamatta häntä kuitenkaan. Jos väitetään muun liikenteen estävän ohituksia niin harvapa meistä on vastuussa vastaan tulevasta liikenteestä.
Jos ajaisimme turhia vouhottelematta ja pitäisimme aina kunnon välit ajoneuvojen välissä ei koko jono-ongelmaa olisi. Jono alkaa siitä kun se saavuttanut ajoneuvo tulee liian lähelle eikä kuitenkaan ohita. Tällöin hän haittaa sen kolmanneksi tulevan ajoneuvon ohitusta koska väliin ei pääse tarvittaessa.
Kaikille jotka eivät jonoista tykkää suosittelen joko reipasta ohitusta tai niin reippaan turvavälin jättämistä, että siihen tohelompikin mahtuu ohituksia suorittaessaan ellei sitten suurin piirtein sallittu nopeus riitä.
En oikein suosittele. Monasti on käynyt, että juuri ohittanut on vasemmalle kääntymisen vuoksi haitannut ajoani suoraan koska on vastaantulevaa liikennettä. Moisesta pitäisi antaa muistutus vähintään taloudellisessa merkityksessä.
Jos sinulla aina on noin kiire niin vika on korviesi välillä juuri siinä pipon tupsun alla. Järjestä elämäsi siten, että voit siitä nauttia ainakin silloin kun ei ole pakko ajaa kovaa. Nopeusrajoitukset ovat sinuakin varten!- nopeusrajoituksista.....
Ongelma on autoilijat jotka eivät huomioi muita tiellä liikkuvia maisemia katsellessaan ymv., ajavat yleensä jonon keulilla. Anna sinäkin reippaasti tietä, niin liikenne sujuu joustavammin ja turvallisemmin.
- yleinen etu
nopeusrajoituksista..... kirjoitti:
Ongelma on autoilijat jotka eivät huomioi muita tiellä liikkuvia maisemia katsellessaan ymv., ajavat yleensä jonon keulilla. Anna sinäkin reippaasti tietä, niin liikenne sujuu joustavammin ja turvallisemmin.
ja oletko sänä se yleinen etu. tiedätkö mikä sinä olet PÄSSI. [toivottavasti lampaat eivät loukkaannu,}
- tien tukkoihin
yleinen etu kirjoitti:
ja oletko sänä se yleinen etu. tiedätkö mikä sinä olet PÄSSI. [toivottavasti lampaat eivät loukkaannu,}
jotka eivät huomioi liikenteessä muita. "Määää tässä ny ajelen, tää ommun tie".
- senkin tollo
yleinen etu kirjoitti:
ja oletko sänä se yleinen etu. tiedätkö mikä sinä olet PÄSSI. [toivottavasti lampaat eivät loukkaannu,}
Kuule minä tahdon itse valita nopeuteni. Jos ajan ylinopeutta, otan tietoisen riskin joutua maksamaan valtiolle lisää rahaa (eli teille persaukisille bensansäästäjille). Saisit olla kiitollinen.
Ei taida sinulla hyvin mennä, jos niin paljon harmittaa ohitetuksi joutuminen. Ala sinäkin ajamaan vähän reilumpaa vauhtia, niin ei ehkä harmita enää ihan niin paljoa. - ***
nopeusrajoituksista..... kirjoitti:
Ongelma on autoilijat jotka eivät huomioi muita tiellä liikkuvia maisemia katsellessaan ymv., ajavat yleensä jonon keulilla. Anna sinäkin reippaasti tietä, niin liikenne sujuu joustavammin ja turvallisemmin.
Olen monet kerrat joutunut ajamaan näitten jono kerääjien takana, niin kyllä siinä hermot on kireällä. Tuota ihemtteln todella suuresti miten voi ajaessa ihailla maisemia, eikö sitä voi pysähtyä ihailemaan niitä maisemia ? Itse olen ilmeisesti niin huono kuski ja tulen aina olemaan, etten ihaile maisemia ajaessa vaan keskityn muuhun liikenteeseen, enkä maisemiin. Ja tosiaan onko vaikea pysähtyä päästämään se jono sieltä takaa ohitse. Itse päästän kyllä kiireisimpiä ohitseni vaikka ajaisin nopeusrajoitustenkin mukaan, eli ajan mahdollisimman oiekaan reunaan ja näytä jopa vilkulla milloin takan tulija voi lähteä ohi, minullehan ei toisten nopeuden valvonta kuulu.
senkin tollo kirjoitti:
Kuule minä tahdon itse valita nopeuteni. Jos ajan ylinopeutta, otan tietoisen riskin joutua maksamaan valtiolle lisää rahaa (eli teille persaukisille bensansäästäjille). Saisit olla kiitollinen.
Ei taida sinulla hyvin mennä, jos niin paljon harmittaa ohitetuksi joutuminen. Ala sinäkin ajamaan vähän reilumpaa vauhtia, niin ei ehkä harmita enää ihan niin paljoa.Sen lisäksi, että otat sakkoriskin riskeeraat muita tiellä liikkujia. Yhden tohelon ansiosta monet syyttömät joutuvat vaaraan, ei ole yksi eikä kaksi kertaa vuodessa kun tämä vaara realisoituu Suomen teillä.
Vaikka sinusta tuntuu, että hallitset autosi niin harhaa se on ja harha vain kasvaa nopeuden noustessa. Kun nopeuden aikaansaamat massavoimat pääsevät irti ennalta arvaamattomassa tilanteessa joka eteen voi tulla on enää myöhäistä katua. Tämän havaitsee valitettavan moni vuosittain meidänkin teillämme. Uudet autot elektronisine apuineen saattavat vielä lisätä näitä valheellisia tunteita mutta ne lisäävät turvallisuutta vain, jos sitä lisää ei ulosmitata liian suurella nopeudella. Sinä kun haluat itse valita nopeutesi, tee se ottaen ensin huomioon muiden turvallisuus ja sitten vasta oma vallantunteesi.
Tuollainen ylimielinen suhtautuminen joka sinullakin on, on hyvin valitettava mielensairaus ja todellisuuden pakoa. Haluat olla jotain mitä et koskaan kuitenkaan voi olla eli fysiikan lakien yläpuolella. Toivottavasti paranet siitä ilman pyörätuolihoitoa, se kun tuppaa olemaan lopunikäinen.- lksjlgkjaslkj
karva.naamari kirjoitti:
Sen lisäksi, että otat sakkoriskin riskeeraat muita tiellä liikkujia. Yhden tohelon ansiosta monet syyttömät joutuvat vaaraan, ei ole yksi eikä kaksi kertaa vuodessa kun tämä vaara realisoituu Suomen teillä.
Vaikka sinusta tuntuu, että hallitset autosi niin harhaa se on ja harha vain kasvaa nopeuden noustessa. Kun nopeuden aikaansaamat massavoimat pääsevät irti ennalta arvaamattomassa tilanteessa joka eteen voi tulla on enää myöhäistä katua. Tämän havaitsee valitettavan moni vuosittain meidänkin teillämme. Uudet autot elektronisine apuineen saattavat vielä lisätä näitä valheellisia tunteita mutta ne lisäävät turvallisuutta vain, jos sitä lisää ei ulosmitata liian suurella nopeudella. Sinä kun haluat itse valita nopeutesi, tee se ottaen ensin huomioon muiden turvallisuus ja sitten vasta oma vallantunteesi.
Tuollainen ylimielinen suhtautuminen joka sinullakin on, on hyvin valitettava mielensairaus ja todellisuuden pakoa. Haluat olla jotain mitä et koskaan kuitenkaan voi olla eli fysiikan lakien yläpuolella. Toivottavasti paranet siitä ilman pyörätuolihoitoa, se kun tuppaa olemaan lopunikäinen.Pelle!
Minä lähden tienpäälle ajamaan autoa kun siihen on tarvetta, vailla huolen häivää, sinä lähdet näköjään kolareíta pelkäämään. Itse ajan aina reippaasti ja otan muut huomioon, kiinnitän katseeni edessä ajavien autojen lisäksi koko näkemä matkalle sen auton yli, sivuille, ali ja jopa läpi, laskemalla samalla näkyviä autoja ja huomioiden niiden tekemiset sekä kaiken muunkin, mutkat,mäet,kuolleet kulmat/syvänteet ja risteysalueet,kaiken teen ihan automaattisesti sillä kun ajan autoa, ajan vain sitä enkä tee mitään muuta. Pelisilmää kertyy silloin kun joutuu ajamaan paljon isoa autoa, kuten rekkaa taikka bussia, näitä ajaessa joutuu todellakin ottamaan huomioon muiden tekemisen sillä nämä ovat paitsi isoja myös paivavanpia, vaikeampia käsitellä, huonompia pysähtymään(niin liukkaalla kuin ei liukkaallakin), viiveet ovat pitempiä, busseilla kyydissä saattaa kävellä joku, joten äkkijarrutukset eivät tule kyseeseen, niillä on myös aikataulut, rekkaa ajaessa joutuu arvioimaan toisten nopeuksia jottei itse jäisi mäkiin jumiin, joten suosittelen kokeilemaan ajamaan isoa autoa outoon paikkaan vaikkapa johonkin euroopan suurkaupunkiin.
T: takana yli kolmemiljoonaa kilometriä autoilla, 100 000 moottoripyörällä, ja jonkin verran mönkijällä sekä nuorempana mopolla, koskaan ei ole tarvinnut liikenteessä pelätä, enkä koskaan ole kolaria ajanut, sillä sitä voi myös väistää vaikka ei sitä väistämisvelvollisuutta olekaan. Henkilöautolla ajan aina lujaa koska en pidä ajamisesta ja haluan olla nopeasti perillä(työmatkaakin on 80kilometriä suuntaansa).
- silurus
Ohittaminen on aina perusteltua, jos sen voi tehdä rikkomatta nopeusrajoituksia tai aiheuttamatta yllättäviä tilanteita. Viimeisiin lasketaan se, että palataan kaistalle 5 metrin päähän taaemmasta autosta ja lyödään jarrut pohjaan.
Tietysti kannattaisi aina muistaa hyötynäkökulmat: yhden auton ohittaminen 300 km matkan alkutaipaleella tuottaa suuremmat säästöt kuin viimeisellä kilometrillä jonossa on aivan turha ohittaa 10 autoa päästäkseen joko a) rekan perään tai b) sen auton perään, joka ei lähde kirveelläkään ohittamaan sitä rekkaa... - syy...
Motarilla jonossa ajavat ajaa 5 metrin väleillä ja reippaalla ohituksella pääset jonon eteen ja poistumisrampille.. Tai siis että olen jo ohituskaistalla mutta ei kannata palata ajoissa takaisin kun ajotaidottomat tukkii koko baanan 5 metrin "turvaväleillä".
- mielipide-'
Syy se on kait tuokin mutta miksi siten tämän ohittajan pitää kohta jäädä siihen eteen tupeksimaan ja tukkimaan tie? Nimittäin usein käy niinkin että se ohittaja sitten kuitenkin on siellä 2-kaistaisella tiellä kääntymässä seuraavasta risteyksestä pois ja jääkin ehkä vastaantulevien takia seisomaan siihen eteen ja sitten kaikki takana olevat joutuvat turhaan pysähtymään. Mutta ehkä tuo on juuri sitä minäminä ajattelua. Mitäs noista muista kunhan itse pääsen jonon eteen seisoksimaan. Enpä sanoisi tuota perusteluasi kovinkaan "kelpo syyksi".
- puskavaanari
Lisäksi tulee vielä pimeäajo. Liikun autolla jolla on kohtalaiset valot ja ajan pimeällä suurin piirtein ohjeen mukaan jossa sanotaan, että näkyvällä osuudella pitää pystyä pysähtymään. Perävalojeni takana on tietysti helppoa ajaa ja ohituskin käy kun on molempien valot käytössä mutta kun mennään eteen ja jäädään omille valoille niin monen vauhti hyytyy kuten sitten minunkin.
Ehdotankin kaikille ohittajille seuraavaa: älä palaa heti toisen eteen, jos et uskalla sataa metriä jättää väliin niin älä ohita ollenkaan varsinkaan rapakeleillä. Jos näet edessäsi jonon niin ei kannata ohittaa jos jono edes kohtuudella liikkuu ja jos ei niin siellä on jokin todellinen este eikä ohittelu todellisuudessa auta tippaakaan. Jos pimeällä ohitat niin pidä se ohitusnopeutesi kunnes ohitetun valot ovat kyllin kaukana jotta hän voi taas kytkeä pitkät ajovalot. Itse tulkitsen ohittajan joka jää jarruttamaan tai eteen roikkumaan vaikka pidän nopeuden jolla minut on ohitettu kiusaavan ja muutaman minuutin jälkeen kaikki valot loimahtavat jotta hänkin näkee ajaa vähän edemmäs. Asia ei niinkään haittaa jos ohittajalla on kunnon valot jotka auttavat minuakin näkemään etäälle, minä kun näen kuskin pukiltani useimpien henkilöautojen yli.
Valoista puheen ollen, yksisilmäisiä autoja tulee pimeällä vastaan aika usein. Mitä nämä sankarit aikovat tehdä jos se ainoakin sammuu? Kun minulta sammuu ajovalo niin seuraavalla levennyksellä vaihtuu uusi polttimo ja matka jatkuu. Tosin nykyään on rakenneltu monta autoa johon lampunvaihto on vaikeaa mutta tällöin se pitää käydä heti vaihdattamassa huoltoliikkeessä. Jos vähän viitsii katsoa niin palaneen polttimon huomaa päivälläkin aina ajaessaan jonkun taakse vaikka liikennevaloissa tai pysäköidessä seinää kohden. - Kurkoo
Ohitan sinut niin, et todellakaan näe minua enää hetken päästä, sillä jos ajan motarilla 30km/h ylinopeutta niin ajan todellakin sitä myös muuallakin, ja erityisen lujaa ajan kaikki risteysalueet(lue ei juuri jarrutusta jarruilla vaan ainoastaan moottorilla ja lujaa mutkaan jonka jälkeen reipas kiihdytys matkanopeuteen, sillä muuten säästää polttoainekuluissa). Otan myös muut tiellä liikkujat huomioon enkä estä tuki omilla toimillani heidän kulkuaan. Enkä todellakaan ohita jos olen kohta kääntymässä vilkkaasti liikennöitältä tieltä vasemmalle.
- Kurkoo
puskavaanari kirjoitti:
Lisäksi tulee vielä pimeäajo. Liikun autolla jolla on kohtalaiset valot ja ajan pimeällä suurin piirtein ohjeen mukaan jossa sanotaan, että näkyvällä osuudella pitää pystyä pysähtymään. Perävalojeni takana on tietysti helppoa ajaa ja ohituskin käy kun on molempien valot käytössä mutta kun mennään eteen ja jäädään omille valoille niin monen vauhti hyytyy kuten sitten minunkin.
Ehdotankin kaikille ohittajille seuraavaa: älä palaa heti toisen eteen, jos et uskalla sataa metriä jättää väliin niin älä ohita ollenkaan varsinkaan rapakeleillä. Jos näet edessäsi jonon niin ei kannata ohittaa jos jono edes kohtuudella liikkuu ja jos ei niin siellä on jokin todellinen este eikä ohittelu todellisuudessa auta tippaakaan. Jos pimeällä ohitat niin pidä se ohitusnopeutesi kunnes ohitetun valot ovat kyllin kaukana jotta hän voi taas kytkeä pitkät ajovalot. Itse tulkitsen ohittajan joka jää jarruttamaan tai eteen roikkumaan vaikka pidän nopeuden jolla minut on ohitettu kiusaavan ja muutaman minuutin jälkeen kaikki valot loimahtavat jotta hänkin näkee ajaa vähän edemmäs. Asia ei niinkään haittaa jos ohittajalla on kunnon valot jotka auttavat minuakin näkemään etäälle, minä kun näen kuskin pukiltani useimpien henkilöautojen yli.
Valoista puheen ollen, yksisilmäisiä autoja tulee pimeällä vastaan aika usein. Mitä nämä sankarit aikovat tehdä jos se ainoakin sammuu? Kun minulta sammuu ajovalo niin seuraavalla levennyksellä vaihtuu uusi polttimo ja matka jatkuu. Tosin nykyään on rakenneltu monta autoa johon lampunvaihto on vaikeaa mutta tällöin se pitää käydä heti vaihdattamassa huoltoliikkeessä. Jos vähän viitsii katsoa niin palaneen polttimon huomaa päivälläkin aina ajaessaan jonkun taakse vaikka liikennevaloissa tai pysäköidessä seinää kohden.valoja oikein tarvitset suoralla tiellä tai vaikka vähän mutkaisellakin tiellä, parkkienkin valossa näkee reuna- ja keskiviivat aivan hyvin, kunhan vain pitää katseensa niissä viivoissa eikä tuijottele toisten autojen valoja. Siinä olet kyllä oikeassa että näitä urpoja on ja paljon jotka eivät osaa päättää mitä nopeutta he oikein haluavat ajaa, ensin tullaan perässä tuhatta ja sataa, ja kun päästään ohi niin kiire loppuu kuin seinään, jonka jälkeen nopues seilailee kolmenkympin haarukassa ollen välillä jotain 110 ja välillä taas 80 ja taas hetken päästä 100 pudotakseen taas 80. Sitten on paljon vielä näitäkin jotka ensin ajavat esim. 120 alueella 110 ja kun tulee tietyömää, joissa rajoitus putoaa 100-80-50-30, niin nämä urpot edelleen ajavat ohi sitä sataa kymppiä ja kun alkaa taas normaali rajoitus ,niin nämä urpot sitten siinä jonkun bussin taikka vanhan transporterin rinnalla tukkivat koko ohituskaistan kymmenien kilometrien ajaksi.
- K-Kaahari
Mutta tapauksissa joissa se ohittaja kääntyy kin kakskaistaiselta vasempaan ja joutuu pysähtymään vastaantulijoiden takia, tekeekin siitä tempusta kiusanteon!
Monesti on käynyt niinkin että, kuljettaja joka on ohittanut motarilla, seisoo "jaloissa" muutaman kilometrin päästä edessä. Ja matelee hitaammin kuin takanatuleva(t). Mikä SELITYS siihen sit olisi? Kapeampi tie ja pelottaa???- sitten
joka ohitetaan motarilla ajaa siis motarillakin samaa 95km/h vauhtia ja kun motari loppuu niin samavauhti jatkuu (toimii vai jos on juuri päässyt ohi ja motari loppuu ja alkaa 80km/h rajoitus).
- ScaniavsVolvo
sitten kirjoitti:
joka ohitetaan motarilla ajaa siis motarillakin samaa 95km/h vauhtia ja kun motari loppuu niin samavauhti jatkuu (toimii vai jos on juuri päässyt ohi ja motari loppuu ja alkaa 80km/h rajoitus).
Sitten jotain v*tun järkeä siihen touhuun!
Jos on 100km/h:n rajoitus ja rekka painelee 90km/h:ssa ja kohta tulee 80km/h:n nopeusrajoitus, niin ainoastaan idiootti menee siinä enää ohi. Sitten, kun peippailet siinä 80km/h:n alueella sen 85km/h:ssa, niin rekka joutuu vuoksesi hidastelemaan ja tästä johtuu usein se, jos rekka tulee perseeseesi ajamaan.
Järki käteen ja ajatelkaa hiukan pidemmälle kuin seuraavaan mutkaan, kiitos.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 924667
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?843942Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1473661Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1152635Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1322582- 432151
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian282067Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2261840Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91717- 881709