voiko ex puoliso periä? pitäisikö tehdä jo 26v testamentti?

eronnut81

Elikkäs ei varsinaisesti kuulu ehkä tälle palstalle mutta sivuaa tätä hyvin.

Olen ostanut osakkeen, ja minulla on ex kumppanin kanssa kaksi yhteistä lasta. Avioero ollut virallinen pari vuotta. Eli jos kuolen nuorena jolloin lapseni alaikäisiä, niin meneekö minun omaisuuteni ex-mieheni hallintaan? Vai pitäisikö tehdä jo nyt testamentti jossa itse määrittelee sen että kuka on lapsien edun valvoja, ettei esim. pahasti velkaantunut isä pääse lapsien tulevaa perintöä tärvelemään.

17

1857

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itsellä melkein sama asia

      Samaa asiaa olen miettinyt.Onneksi lapset jo lähellä aikuisikää eli 18-vuotta.
      ajattelen itse näin,että eihän isä sinua voi periä,mutta jos lapsesi kuolee vaikka ennen isää,niin sitten on eri juttu.eli siis,jos sinä olet kuollut(hirveältä tuntuu kirjoittaa noin)ja lapset ovat sinut perineet.
      Eli ex-miehesi pääsee siis heidän huoltajaksi.Mutta ei minun mielestä pääse omaisuuteen käsiksi,sehän on lasten.
      En tiedä miten sitten,jos on yksinhuoltajuus miten se vaikuttaa.Voi olla,että tuolloin voi itse vaikuttaa,kuka esim.toimisi holhoojana,jos sattuisit lähtemään aiemmin.
      Uskoisin,että jollain testamentillä voit estää ex pääsyn omaisuuteesi.Kanttaisi kääntyä hyvissä ajoin lakimiehen puoleen tuossa asiassa.

    • peri..........

      Olkoot puoliso ex tai nykyinen, niin hän ei koskaan peri, jos perittävällä on rintaperillisiä.
      Kun sinusta aika jättää, niin omaisuutesi menee kokonaisuudessaan lapsillesi tai heidän jälkeläisilleen, ellet eläessäsi testamenttaa, lahjoita, tai muuten kuluta sitä.

      • jos Exästäsi

        tulee kuolemasi jälkeen lastesi huoltaja, hän hallitsee omaisuuttasi, ennenkuin lapsistasi tulee täysi-ikäisiä.


    • nix nax

      >>jos kuolen nuorena jolloin lapseni alaikäisiä, niin meneekö minun omaisuuteni ex-mieheni hallintaan?>pitäisikö tehdä jo nyt testamentti jossa itse määrittelee sen että kuka on lapsien edun valvoja

      • onko pankista valmiiksi saatava testamentti lomake riittävä tuolla lauseella....jos laitan saajiksi esim. kummityttöni tai vaikka sisarusteni lapset, joiden lopullista lukumäärää en voi tietää, mutten halua loukatakaan muita sillä että vain kummitytöt saisivat osuuden?


      • zzz...
        premiata kirjoitti:

        onko pankista valmiiksi saatava testamentti lomake riittävä tuolla lauseella....jos laitan saajiksi esim. kummityttöni tai vaikka sisarusteni lapset, joiden lopullista lukumäärää en voi tietää, mutten halua loukatakaan muita sillä että vain kummitytöt saisivat osuuden?

        Voit testamentata omaisuutesi vain henkilölle, joka on syntynyt tai siitetty silloin kun kuolet.


      • zzz... kirjoitti:

        Voit testamentata omaisuutesi vain henkilölle, joka on syntynyt tai siitetty silloin kun kuolet.

        pitää olla sisko ja veli tai sitten pitää valita kummitytöt ja toivoa että muut anteeksiantavat joskus


      • ap,
        premiata kirjoitti:

        onko pankista valmiiksi saatava testamentti lomake riittävä tuolla lauseella....jos laitan saajiksi esim. kummityttöni tai vaikka sisarusteni lapset, joiden lopullista lukumäärää en voi tietää, mutten halua loukatakaan muita sillä että vain kummitytöt saisivat osuuden?

        tarkoitus ei ole loukata ketään, vaan sulkea lapsieni isä pois huoltajana lasten edunvalvojana. eli lapseni ovat silloinkin ainoina perillisinä, sillä erotuksella että isällä ei ole mitään toimenpide oikeutta vaan se olisi sellaisella henkilöllä joka ymmärtää vastuunsa.


      • vähänooutojuttu
        premiata kirjoitti:

        pitää olla sisko ja veli tai sitten pitää valita kummitytöt ja toivoa että muut anteeksiantavat joskus

        Siis niinko mitä anteeksi antavat?


      • sielanmöåaskelseomlhkni

        Suunnitellut jotain, mikä loukkaa toisten oikeuksia ja sitten kuvittelee selviävänsä pelkällä anteeksipyynnöllä.


      • sepghjdpläishejklseie

        Se sillä Premiatalla on kysymyksen pointtina ja tärkeimpänä asiana, että kelpaako pankista saatava lomake testamentiksi.
        Muu on pelkkää höpötystä, jotta tuo varsinainen asia ei paljastuisi.


    • jeanniina

      Eräissä harvinaisissa tapauksissa exäsi voi periä sinut jopa kokonaisuudessaan. Kuvitellaan vaikka autokolari, jossa sinä kuolet ensin ja sitten lapsenne (ilman rintaperillisiä). Tällöin koko omaisuutesi menee exällesi.

      On myös mahdollista, että osa omaisuudestasi menee exälle, jos vaikka toinen lapsistasi kuolee ilman rintaperillisiä.

      Suosittelen nixnaxin (olemme näköjään hänen kanssaan jo nykyään samaa mieltä, vaikka toki nämä harvinaisia tapauksia ovatkin, että lapset kuolevat ennen vanhempiaan, mutta mahdollisia kuitenkin) tapaan, että teet toissijaismääräyksen. Esimerkiksi, että jos lapsesi a kuolee ilman rintaperillisiä, niin omaisuutesi menee lapselle b ja päinvastoin ja jos molemmat lapset kuolevat ilman rintaperillisiä, niin siinä tapauksessa omaisuutesi menee henkilölle c (joka voi olla sitten vaikka sisaruksesi, jos et halua tässä tilanteessa erityisesti exää muistaa).

      Uusperheiden testamentit ovat melkoisia, nimimerkillä itsellänikin on jo testamentti ja täynnänsä toissijaismääräyksiä.

      • emma

        Aina kannattaa trehdä testamentti jos on yhteisiä lapsia ex -puolison kanssa.Koska joskus voi olla tilanne toisin.Itsekkin teettänyt lakimiehellä testametin jo aikoja sitten.Varmuus ennenkaikkea.Oma päätäntävalta.


    • nutturalla

      mutta vastaa alaikäisten lastenne rahoista. Tee testamentti, jolla määräät varainhoitajan, ja muista kertoa tutuille testamentin olemassaolosta.Meillä vastaava tilanne, tämä oli lakimiehen ohje meille.

      • valvoja

        Edunvalvoja järjestetään joka tapauksessa kunnan puolesta, ilman etukäteissopimuksia. Yksi ystävättäreni elää lapsensa kanssa, kun ex muutama vuosi sitten kuoli yllättäen ja ystävättäreni pystyy käyttämään lapsen perimiä rahoja ainoastaan lapsen menoihin (kuitit on esitettävä edunvalvojalle).


      • Kaikki huomioitava
        valvoja kirjoitti:

        Edunvalvoja järjestetään joka tapauksessa kunnan puolesta, ilman etukäteissopimuksia. Yksi ystävättäreni elää lapsensa kanssa, kun ex muutama vuosi sitten kuoli yllättäen ja ystävättäreni pystyy käyttämään lapsen perimiä rahoja ainoastaan lapsen menoihin (kuitit on esitettävä edunvalvojalle).

        Valitettavasti tunnen tapauksen, jossa kunnan edunvalvojasta huolimatta isä (ex-avomies) on tuhlannut lasten rahoja (mm. kahteen autoon edellisen liittonsa lapsille, kahden viikon ulkomaan matkaan, jossa mukana tyttöystävä ja sisarpuolet). Väärinkäytökset saivat jatkua yli vuoden ilman kuittien esittämistä. Vasta isovanhempien uhattua valituksella ja oikeuslaitoksella, kunnan valvoja muutti suhtautumistaan. Mielenterveysongelmista ja rahattomuudesta kärsivää isää yliymmärrettiin lasten kustannuksella.

        Tapaus on nyt oikeudessa ja lapset huostaanotettu (lasten hoidossa myös pahoja ongelmia), mutta omaisuutta saadaan tuskin koskaan takaisin.


    • ilmansejää

      Kun avioero on tullut voimaan, ei entisillä puolisoilla eli ex-puolisoilla ole mitään oikeutta sinulta jäävän omaisuuden perimiseen.
      Erotilanteessahan on omaisuus jaettu, eikä se mihinkään muutu kuoleman takia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe