Ensimmäinen ajokerta takana ja liikenteeseenkin jo päästiin. Ajaminen meni vähän niin ja näin; eniten jäi vaivaamaan tuo kytkimen käyttö ja vaihteiden käyttö risteykseen tultaessa.
Esim. jos olen tulossa 4-vaihteella n. 60km/h vauhdilla kohti risteystä. Miten toimin?
1) Jalka pois kaasulta
2) Annan nopeuden laskea
3) Pienennän vaihdetta 3:een ja siitä edelleen 2
4) Pysähtymisvaiheessa kytkin pohjaan ja jarrutus. Ja vaihde vapaalle.
Myös liikkeelle lähtö risteyksestä tuottaa ongelmia. Miten toimin?
1) Vaihde ykköselle
2) Nostan kytkintä "vetopisteeseen(?)" ja annan hieman pintakaasua
3) Nostan kytkimen ylös ja lisään kaasua ja käännyn/matkaan suoraan ja alan sitten vauhdin kasvaessa laittaa uutta vaihdetta.
Vai miten pitäisi toimia? Näin ite ajattelin tämän mutta jos joku ystävällinen voisi kertoa vaiheittain miten homma tapahtuu niin oisin kiitollinen =D Voisi tehdä vähän mielikuvaharjottelua ennen seuraavaa ajotuntia. Oon muutenki niin paniikissa aina siellä ratin takana ;D.
Kiitos!
Pitääkö minun ensin nostaa jalka kaasulta ja sen jälkeen antaa nopeuden laskea ja mahdollisesti sitten pienentää vaihdetta 3:een ja 2:een nopeuden laskiessa? Ja loppuvaiheessa risteyksen kohdalla sitten kytkin pohjaan ja jarrulla auto pysähdyksiin & vaihde
Kytkin & vaihteet (risteys)
20
23258
Vastaukset
- -Anneli-
Risteykseen tullessa mahdollisimman pieni vaihde (kakkonen jos nopeus on tuota luokkaa) ja siitä nelipyörälauisulla osittain poikittain risteyksen eteen. Tällä saa katu-uskottavuutta!
Risteyksen jättö kuten sanoit, mutta isompaa vaihdetta ei silmään ennen kuin kierrokset on noin kuudessa tuhannessa.- näin.
Ei risteyksestä lähteminen ihan noin mene, koska kytkintä ei missään tapauksessa nosteta ennen kaasupolkimen iskemistä pohjaan.
- kaasariturbo
Ensinnäkin toi risteys asia..
-tapauskohtaista, eli kuinka paljon matkaa sinne risteykseen,tai onko autoja edessä paljon, autokohtaisia eroja ja onko ylä-vai alamäki, vai tasaista tietä..
-mutta yleensä otetaan jalka pois kaasulta jolloin luonnollisesti tasaisella tiellä ja ylämäessä nopeus hidastuu. Yleensä kuitenkin risteykseen tultaessa on hyvä pikkuisen painaa jarrua, jotta se meno hiljenee nopeammin.
-aloittelevan kuskin hyvä vaihtaa ensin kolmoselle ja sitten kakkoselle, tai suoraan kakkoselle sitten kun tuntuu et homma toimii
-pysähtyessä voit painaa kytkimen pohjaan ja jarruttaa. Oman maun ja tilanteen mukaan laitatko vaihteen vapaalle vai ykköselle..
-ajamalla oppii..
Liikkeelle lähtö liikenteessä:
- ensin tietty menovaihde päälle, eli ykkönen
- kytkimen liutus ( ei siis kokonaan jalkaa pois kytkimeltä, jos nostat jalan nyt kokonaan pois niin auto sammuu) ja pikkasen kaasua
- liikkeelle lähdettyä kaasua maun ja tilanteen mukaan ja sitä mukaa isompaa vaihdetta silmään
Autokoulu on opettelua varten, joten ei siitä tarvitse stressata. Toi liikkeelle lähtö varmaan alussa teknisesti hankalin, mutta siihen auttaa vaan harjottelu. Ei se kytkimen käyttö ja tuntuman haku ole niin vaikeaa miltä se tuntuu alussa.. - Turbo-Pena
liikkeelle lähtö risteyksessä alkaa liikaa tökkiä, niin kannattaa autolla lähteä liikkeelle seuraavalla tavalla.
1. Sammutetaan se (auto) riisikippo siihen risteykseen.
2. Laitetaan ykkösvaihde päälle ja nostetaan jalka kytkimeltä.
3. Käynistetään auto ja samalla auto lähtee liikkeelle, helppoa kuin mikäkin.
Muutenkin kannataa olla opettelematta sen kytkimen kunnollinen käyttö. - .....
...riittä kyllä vääntö liikkumiseen vaikka et painaisi ollenkaan kaasua, pitää vain nostaa kytkin tarpeeksi hitaasti. omalla autollani pystyy käymään kaikki vaihteet läpi koskematta kaasuun kertaakaan(auto vain 1.4L) :D
- jos...
edessä ei ole ketään:
nopeus 60 km/h, laitat bensakoneella vapaalle 300-400 metriä ennen risteystä ja viimeset 50-80 metriä pistät kytkimen pohjaan ja jarrutat sitten tarpeen mukaan.
diisselikoneella tuo vaihteiden pujottelu on parempi mutta myös vaikeempi aloittelevalle kuskille.
liikkeellelähtö:
kytkin pohjaan, ykkönen päälle, oikea jalka kaasulle. painat eka kevyesti kaasua ja nostat kytintä hitaasti. näin siis alussa :) sen oppii aika nopeesti tekeen ilman mitään miettimisiä ihan miten huvittaa suunnilleen. auton äänestä oppii kuulemaan jne jne.- Teppo
Mitähän varten vapaalle pitäisi vaihtaa ennen risteystä?
- jos...
Teppo kirjoitti:
Mitähän varten vapaalle pitäisi vaihtaa ennen risteystä?
taloudellisuuden takia. bensa kohta 2 euroa litra, sitten entistä tärkeämpää.
- fef456456
jos... kirjoitti:
taloudellisuuden takia. bensa kohta 2 euroa litra, sitten entistä tärkeämpää.
Moottorijarrutuksessa on 0 kulutus, ettäs tiesit (ei toki kaikissa autoissa, mutta moottorijarrutuksessa säästää ainakin jarruja). Kytkin pohjassa ja/tai vaihe vapaalla vie sen minkä auto vie tyhjäkäynnillä.
- wd334
fef456456 kirjoitti:
Moottorijarrutuksessa on 0 kulutus, ettäs tiesit (ei toki kaikissa autoissa, mutta moottorijarrutuksessa säästää ainakin jarruja). Kytkin pohjassa ja/tai vaihe vapaalla vie sen minkä auto vie tyhjäkäynnillä.
Just näin. Eli ei koskaan vaihdetta vapaalle kun on tulossa risteykseen. Vie enemmän bensaa.
- tuosta se lähtee
Ihan hyvältä nuo tietosi jo kuullostavat, jos vasta yhden kerran olet ollut ajamassa. Siitä se lähtee, harjoittelemalla.
Eli risteykseen tulon olit ajatellut ihan oikein. Jalka pois kaasulta, nopeus hidastuu, jarruttelua ja vaihteen pienennystä tarpeen vaatiessa.
Kun auto on pysähtynyt, en kuitenkaan jättäisi sitä vaihdetta vapaalle, vaan pidä se ykkösellä. Liikkeelle lähtö tulee kuitenkin aika nopsaan, tai jos olet jonossa, pitää rullata hiukan eteenpäin koko ajan.
Ja sitten liikkeelle juuri noin, pikkasen kaasua, kytkin tuntumaan ja kaasua lisää ja kytkin ylös ja lisää vaihteita.- kallis kytkinremppa
Muuten hyvä, mutta punaisissa liikennevaloissa, tai vähänkään pidempään pysähdyttäessä kannattaa vaihtaa vapaalle JA nostaa kytkin ylös.
- auttava aatu
Helpoiten pääset kun kuuntelet autokoulun opettajaa niin kauan kun olet autokoulussa.sen jälkeen kun olet saanut kortin voit soveltaa muilta kuultua ajo ohjeita omaan ajoosi.Jos risteyksessä palaa jo punainen valo,valot vaihtuu toden näköisesti kohta vihreälle.eli neloselta-kolmoselle-jarrutusta tarpeen vaatiessa-kakkoselle vasta alle 40km/h.edessä oleva jono liikkuu jo todennäkoisesti eikä tarvinnut pysähtyä-ENNAKOIVAA AJOA-jos joutuu pysähtymään vapaalle vaihtaminen ei tunnu järkevältä.ellet sitten aja jollain vanhalla urheilu autolla,jossa on raskas kytkin.kytkin pohjaan ykkönen silmään. niin ei tarvi pohtia missä se kytkin olikaan vaihde keppi eiku polkimet, näin autokoulun alku vaiheessa takuu varma sekoilu risteyksessä.Kohdat 1,2,3 jne...ovat ihan hyviä ohjeita pysähtymiseen ja liikkeelle lähtöön.PS.Auton kaasu poljin sekä polkupyörän polkimet on perjaatteessa sama asia.HETI KUN LOPETAT POLKEMISEN VAUHTI HIDASTUU, KUN SE AUTOKOULUN SEINÄ LÄHESTYY LIIAN KOVAA SITÄ TUPPAA KAYTTÄMÄÄN JARRUA.
- jabb
kysyisin tässä samassa ketjussa tämmöistä, että kun lähestyy esim risteystä ja joutuu jarruttamaan, käytetään siis kytkintä ja samalla jarrua kunnes auto on pysähtynyt. Kun auto on sitten pysähtynyt, voiko jalan nostaa kytkimeltä vai pitääkö sitä pitää alas painettuna? :D Jos oletetaan että ollaan esim. liikennevaloissa ja vaihe on valmiiks ykkösellä odottamassa liikkeelle lähtöä..
- on päällä
jabb kirjoitti:
kysyisin tässä samassa ketjussa tämmöistä, että kun lähestyy esim risteystä ja joutuu jarruttamaan, käytetään siis kytkintä ja samalla jarrua kunnes auto on pysähtynyt. Kun auto on sitten pysähtynyt, voiko jalan nostaa kytkimeltä vai pitääkö sitä pitää alas painettuna? :D Jos oletetaan että ollaan esim. liikennevaloissa ja vaihe on valmiiks ykkösellä odottamassa liikkeelle lähtöä..
on kytkintä pidettävä pohjassa. Jos nostat vain kytkimen ylös, auto tökkää ja sammuu. Jos taas nostat kytkimen hiljaa tuntumalle ja lisäät kaasua auto lähtee liikkeelle.
Mikäli vaihde on vapaalla, voit nostaa kytkimen huoletta ylös. - Nimetön
on päällä kirjoitti:
on kytkintä pidettävä pohjassa. Jos nostat vain kytkimen ylös, auto tökkää ja sammuu. Jos taas nostat kytkimen hiljaa tuntumalle ja lisäät kaasua auto lähtee liikkeelle.
Mikäli vaihde on vapaalla, voit nostaa kytkimen huoletta ylös.Eikö vaihde pitäisi olla ykkösellä ja käsijarrupäällä kun pysäköi. Ja jos se lähtee liikkeelle jos nostaa kytkimen, niin miten voi pysäköidä?
- 67ghgh
jabb kirjoitti:
kysyisin tässä samassa ketjussa tämmöistä, että kun lähestyy esim risteystä ja joutuu jarruttamaan, käytetään siis kytkintä ja samalla jarrua kunnes auto on pysähtynyt. Kun auto on sitten pysähtynyt, voiko jalan nostaa kytkimeltä vai pitääkö sitä pitää alas painettuna? :D Jos oletetaan että ollaan esim. liikennevaloissa ja vaihe on valmiiks ykkösellä odottamassa liikkeelle lähtöä..
Jos pysähdyt, vai hiljennät vauhtia rajusti jne niin kytkin alas, jos hiljennät pintajarrulla nopeuden vaan 100km/hsta 80km{h niin sitten ei tarvi kytkintä.
- weeee
Niin siis, että jos 60km/h oot tulossa risteykseen niin vauhtia pois ja reilusti.. Ei välttämättä tarvitse vetää vaihde kerrallaan vauhdissa pois, autokoulun uudet autot jaksaa kyllä hiljasemmallakin vauhdilla pyörittää kolmosella risteykseen -> kytkin pohjaan ja seis ja siitä suoraan ykköselle.
Muttanojoo, kyllä se siitä, kuuntele sitä ajo-opea vaan =) - hjkhjkhjk45
Jos näet, että joudut varmasti pysähtymään risteykseen, älä suotta vaihtele vaihe kerrallaan alaspäin vaan anna liukua vaikka se 4-vaihde päällä pysähdyksiin asti ja vaihda pysähdyttyäsi suoraan vaihteelle 1. Jos taas valot ehtivät vaihtua, vaihda tarpeen mukaan vaikka suoraan 2. vaihteelle. Vaihteita ei siis tarvitse tuoda alas yksitellen.
Periaatteessa myös kiihdytyksissä esim. moottoritielle voi (aluksi ennen kuin oppii auton käyttäytymistä) painasta vauhdin kolmosella sinne sataseen ja nakata suoraan vitoselle. Kierrokset toki käy autosta riippuen melko korkealla, mutta mieluummin niin kuin alat sähläämään vaihteiden kanssa kiihdytyskaistalla.
Jeps, eiköhän se sun vieressä istuva kaveri osaa kuitenkin parhaiten opastaa, eli kysy siltä vaan rohkeasti. Tsemppiä autokouluun! :) - asdasd3t43t
Ei tee hyvää vaihteistolle jos 4 vaihe päällä pysähdyt, ite yleensä jos 4 vaihe päällä risteykseen niin en jarruta ollenkaan vaan moottori jarrutan, eka kolmoselle ja sitte n. 35 vauhissa laitan kakkoselle, vasta sen jälkeen jarrutan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t734416- 332511
- 402324
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin211815Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401672Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251552- 811536
- 1491346
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221243Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901145