ahtaako turbodiesel

paikallaan kierrättämällä

Nouseeko turbodieseleissä ahtopaine jos kierrättää auton ollessa paikallaan?

12

4734

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysympä

      vaan...

    • bensa tai diesel

      Turboahdinhan on yhtä kuin pakokaasuahdin, eli pakokaasu pyörittää turbiinia, joka paineistaa moottorille menevän imuilman (siitä johtuu myös turboviive, kestää hetken ennen kuin pakokaasu ehtii nostaa ahtimen kierrokset ylös). Pakokaasuhan syntyy tietysti poltetusta polttoaineesta, paljonko sitä nyt sitten paikallaan ollessa kierrättäessä palaakaan. Noin siis yksinkertaistettuna. Jos haluat yksityiskohtaisempaa tietoa autostasi, niin hanki ahtopainemittari tai OBD-porttiin liitettävä lukija (Scangauge tms.).

    • Nousta

      ...koska turbo vaatii moottorilta "vastusta/työtä" että ahtopaineet selvästi nousisivat. Ainakin bensamoottoreissa näin on niin luulisin dieselinkin näin toimivan.

      • paikallaan kierrättämällä

        Bensa-turbo kyllä nosti paineita paikallaan kierrättämällä, maksimipaineita ei kylläkään saanut. Nyt turbodieselin ahtopainemittaria asennettaessa huomasin ettei paineita saanut nousemaan paikallaan poljettaessa ollenkaan. Voi olla että tuli jokin virhe asennuksessa.


      • hmm???

        Jos on esim bensavehje ja ahdot noi 1.3bar eli todella kovat kun normaalisti noin 0.4-0.7 Ja jompikumpi dumppi tai hukkaportti niin mistä tulee ääni seb jälkeen kun kierroksia nostetaa ja päästetään kaasusta "irti"? Siis se suhaus ääni ? hmm.. ? :D

        Tulisko siitä kun turpo ahtaa ilmaa kun kaasua painetaan ja sitten kun se päästetään irti niin hukkaportti tai dumppi päästää paineen pois..


      • Nousta
        hmm??? kirjoitti:

        Jos on esim bensavehje ja ahdot noi 1.3bar eli todella kovat kun normaalisti noin 0.4-0.7 Ja jompikumpi dumppi tai hukkaportti niin mistä tulee ääni seb jälkeen kun kierroksia nostetaa ja päästetään kaasusta "irti"? Siis se suhaus ääni ? hmm.. ? :D

        Tulisko siitä kun turpo ahtaa ilmaa kun kaasua painetaan ja sitten kun se päästetään irti niin hukkaportti tai dumppi päästää paineen pois..

        ...siihen,että ainakin korkeampiviritteiset moottorit ottavat kierroksia ilman "kuormaa" niin nopeasti että moottori menee rajoittalle ennenkuin turbo kunnolla ehtii ahtamaan. Ainakin turbopyörissäni asia on ollut näin. Uskoisin myös pienten moniventtiilisten autojen käyttäytyvän samoin. Omassa pyörässäni ei ahtopaineet mittarin mukaan nouse yhtään ennenkuin kierrokset ovat jo punaisella.Tämä siis paikallaan ilman kuormaa! Toki turbo on eteenkin pyörään sangen kookas joka osaltaan huonontaa sen reagointia.


    • ahtopaine

      hetkellisesti nousee..esim. mulla opelixin TDI kone, nostaa ahdot paikallaan ryntäyksessä noin 1 baariin mittarin mukaan. mittari on tarkistettu kalbroidulla mittarilla, eli näyttämä suht oikein. mutta paine nousee siis vain hetkeksi ryntäyksen alkuvaiheessa. esim. savutustestissä asian huomaa hyvin. autoon on tosin ajettu vähän kireempi softa, joten löpöäkin tulee runsaammin.

    • ML213

      Jos tämän päivän Dieseleissä ei rajoitettaisi ilman määrää, niin ahtopaine olisi sama käytettäisiinkö moottoria paikallaan tai vedossa.

      Ilman saannin rajoittaminen vaikuttaa juuri ahtimen toimintaan.Siis sama ilmiö kuin Bensiini moottorissa.Esim. Moottorihan saavuttaa helposti 3000 kierrosta ja pienellä ilma määrällä.Taas rasituksessa happea/ilmaa tarvitaan enemmän ja tämä tapahtuma nostattaa ahtopainetta.

      • Jorppe777

        Ei se ilma kuitenkaan paineita nosta.. Vaan palotapahtumassa palokaasujen muodostama paine, sama mikä niitä mäntiäkin liikuttaa. Ilman kuormaa ei moottorille voida syöttää kummoista polttoainemäärää kuin sen hetken, että moottori ehtii rajoittimelle, joka taas tiputtaa syötöt pois ja pakokaasuja ei muodostu.


      • ML213
        Jorppe777 kirjoitti:

        Ei se ilma kuitenkaan paineita nosta.. Vaan palotapahtumassa palokaasujen muodostama paine, sama mikä niitä mäntiäkin liikuttaa. Ilman kuormaa ei moottorille voida syöttää kummoista polttoainemäärää kuin sen hetken, että moottori ehtii rajoittimelle, joka taas tiputtaa syötöt pois ja pakokaasuja ei muodostu.

        Todella pakosarjaan tulee suurempi ilmavirtaus/paine moottorin ollessa rasituksessa kuin tyhjillään pyöriessä, joka taas antaa paremman tehon ahtimeen.

        Tietenkään ei sama paine kuin männän päässä työtahdin aikana, jolloin venttiilit on kiinni.


      • toisissa ei
        ML213 kirjoitti:

        Todella pakosarjaan tulee suurempi ilmavirtaus/paine moottorin ollessa rasituksessa kuin tyhjillään pyöriessä, joka taas antaa paremman tehon ahtimeen.

        Tietenkään ei sama paine kuin männän päässä työtahdin aikana, jolloin venttiilit on kiinni.

        riippuu täysin miten on suunniteltu, eli tähän ei ole yhtä oikeaa vastausta, bensalla eikä dieselillä.


    • jjkhl

      Tottakai nousee ahtopaineet

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      134
      5385
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3337
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1840
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      12
      1443
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1317
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      20
      1288
    Aihe