ahtaako turbodiesel

paikallaan kierrättämällä

Nouseeko turbodieseleissä ahtopaine jos kierrättää auton ollessa paikallaan?

12

5150

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysympä

      vaan...

    • bensa tai diesel

      Turboahdinhan on yhtä kuin pakokaasuahdin, eli pakokaasu pyörittää turbiinia, joka paineistaa moottorille menevän imuilman (siitä johtuu myös turboviive, kestää hetken ennen kuin pakokaasu ehtii nostaa ahtimen kierrokset ylös). Pakokaasuhan syntyy tietysti poltetusta polttoaineesta, paljonko sitä nyt sitten paikallaan ollessa kierrättäessä palaakaan. Noin siis yksinkertaistettuna. Jos haluat yksityiskohtaisempaa tietoa autostasi, niin hanki ahtopainemittari tai OBD-porttiin liitettävä lukija (Scangauge tms.).

    • Nousta

      ...koska turbo vaatii moottorilta "vastusta/työtä" että ahtopaineet selvästi nousisivat. Ainakin bensamoottoreissa näin on niin luulisin dieselinkin näin toimivan.

      • paikallaan kierrättämällä

        Bensa-turbo kyllä nosti paineita paikallaan kierrättämällä, maksimipaineita ei kylläkään saanut. Nyt turbodieselin ahtopainemittaria asennettaessa huomasin ettei paineita saanut nousemaan paikallaan poljettaessa ollenkaan. Voi olla että tuli jokin virhe asennuksessa.


      • hmm???

        Jos on esim bensavehje ja ahdot noi 1.3bar eli todella kovat kun normaalisti noin 0.4-0.7 Ja jompikumpi dumppi tai hukkaportti niin mistä tulee ääni seb jälkeen kun kierroksia nostetaa ja päästetään kaasusta "irti"? Siis se suhaus ääni ? hmm.. ? :D

        Tulisko siitä kun turpo ahtaa ilmaa kun kaasua painetaan ja sitten kun se päästetään irti niin hukkaportti tai dumppi päästää paineen pois..


      • Nousta
        hmm??? kirjoitti:

        Jos on esim bensavehje ja ahdot noi 1.3bar eli todella kovat kun normaalisti noin 0.4-0.7 Ja jompikumpi dumppi tai hukkaportti niin mistä tulee ääni seb jälkeen kun kierroksia nostetaa ja päästetään kaasusta "irti"? Siis se suhaus ääni ? hmm.. ? :D

        Tulisko siitä kun turpo ahtaa ilmaa kun kaasua painetaan ja sitten kun se päästetään irti niin hukkaportti tai dumppi päästää paineen pois..

        ...siihen,että ainakin korkeampiviritteiset moottorit ottavat kierroksia ilman "kuormaa" niin nopeasti että moottori menee rajoittalle ennenkuin turbo kunnolla ehtii ahtamaan. Ainakin turbopyörissäni asia on ollut näin. Uskoisin myös pienten moniventtiilisten autojen käyttäytyvän samoin. Omassa pyörässäni ei ahtopaineet mittarin mukaan nouse yhtään ennenkuin kierrokset ovat jo punaisella.Tämä siis paikallaan ilman kuormaa! Toki turbo on eteenkin pyörään sangen kookas joka osaltaan huonontaa sen reagointia.


    • ahtopaine

      hetkellisesti nousee..esim. mulla opelixin TDI kone, nostaa ahdot paikallaan ryntäyksessä noin 1 baariin mittarin mukaan. mittari on tarkistettu kalbroidulla mittarilla, eli näyttämä suht oikein. mutta paine nousee siis vain hetkeksi ryntäyksen alkuvaiheessa. esim. savutustestissä asian huomaa hyvin. autoon on tosin ajettu vähän kireempi softa, joten löpöäkin tulee runsaammin.

    • ML213

      Jos tämän päivän Dieseleissä ei rajoitettaisi ilman määrää, niin ahtopaine olisi sama käytettäisiinkö moottoria paikallaan tai vedossa.

      Ilman saannin rajoittaminen vaikuttaa juuri ahtimen toimintaan.Siis sama ilmiö kuin Bensiini moottorissa.Esim. Moottorihan saavuttaa helposti 3000 kierrosta ja pienellä ilma määrällä.Taas rasituksessa happea/ilmaa tarvitaan enemmän ja tämä tapahtuma nostattaa ahtopainetta.

      • Jorppe777

        Ei se ilma kuitenkaan paineita nosta.. Vaan palotapahtumassa palokaasujen muodostama paine, sama mikä niitä mäntiäkin liikuttaa. Ilman kuormaa ei moottorille voida syöttää kummoista polttoainemäärää kuin sen hetken, että moottori ehtii rajoittimelle, joka taas tiputtaa syötöt pois ja pakokaasuja ei muodostu.


      • ML213
        Jorppe777 kirjoitti:

        Ei se ilma kuitenkaan paineita nosta.. Vaan palotapahtumassa palokaasujen muodostama paine, sama mikä niitä mäntiäkin liikuttaa. Ilman kuormaa ei moottorille voida syöttää kummoista polttoainemäärää kuin sen hetken, että moottori ehtii rajoittimelle, joka taas tiputtaa syötöt pois ja pakokaasuja ei muodostu.

        Todella pakosarjaan tulee suurempi ilmavirtaus/paine moottorin ollessa rasituksessa kuin tyhjillään pyöriessä, joka taas antaa paremman tehon ahtimeen.

        Tietenkään ei sama paine kuin männän päässä työtahdin aikana, jolloin venttiilit on kiinni.


      • toisissa ei
        ML213 kirjoitti:

        Todella pakosarjaan tulee suurempi ilmavirtaus/paine moottorin ollessa rasituksessa kuin tyhjillään pyöriessä, joka taas antaa paremman tehon ahtimeen.

        Tietenkään ei sama paine kuin männän päässä työtahdin aikana, jolloin venttiilit on kiinni.

        riippuu täysin miten on suunniteltu, eli tähän ei ole yhtä oikeaa vastausta, bensalla eikä dieselillä.


    • jjkhl

      Tottakai nousee ahtopaineet

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3382
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3192
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      123
      2718
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2548
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1495
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1330
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82
      1199
    Aihe