Partiolaiset eivät osaa käsitellä

TULTA

Nuuksiossa retkellä olevat partiolaiset toheloivat sen verran että 15 hehtaaria kansallispuistoa paloi poroksi. Onko tietoa minkä ikäinen porukka siellä on rymynnyt. Ennen partiossa opetettiin erätaitoa ja mm. tulenkäsittelyä mutta taitaa olla partiokin vain ajankulua nykyää

26

5026

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----------------

      Meill' on metsässä nuotiopiiri...

    • ---

      Tietoo ei ole mikä porukka tai minkä ikäsiä, mutta se jos nyt kerran sattuu pääsee tuli irti, niin ei se tarkoita, että kaikki partiolaiset on kädettömiä. Me oltiin viime kesänä Nuuksiossa ja tehtiin tuli, mutta oli mettä kunnossa sillon, kun me lähdettiin sieltä.. Nyt ei vissii enää oikee oo.

    • nuuksiontalsija

      ...eli ilmeisesti sudenpentuja ja ohjaajatkin vain jotakin 13-15 v.
      Siis tällaisen version itse kuulin.

      Mielestäni näin nuorilla pitäisi aina olla aikuinan mukana!!!

      En päästäisi omia 13 vuotiaita metsään yksin tulella leikkimään.

      Ja miten on mahdollista,että tekivät ylipäätään tulet,sillä mtsäpalovaroituksen aikaan EI avotulta saa tehdä edes merkityillä nuotiopaikoilla.
      Yksinkertaisesti ei missään varoituksen ollessa päällä.
      Sellainen käsitys mulla ainakin on!

      Ja tämä koskee kaikkia,ei vain partiolaisia.
      Itsekkin tupakoin,mutta ei tulisi kuuloonkaan heittää esim natsaa maahan sammuttamatta sitä ensin,kun keli on näin kuiva.

      • ennen ku tiiät asioista

        Jos noi sattu olee päiväretkellä ei ollu tarvetta aikuiselle johtajalle, näin mainitaan suomen partiolaisten turvallisuuusohjeessa!

        ja partiossahan opetellaan juuri mm.tulentekotaitoja, ja eikö vanha sanonta kuulukkin "virheistä oppii." ja niin varmasti täässäkin tapauksessa.

        ja metsäpalovaroituksen aikana nuuuksiossa saa tehdä tulen kahdellla nuotiopaikalla(tarkista vaikka)
        Ja loppuun yleinen huomautus että kaikki partiolaiset EIVÄT ole poropeukaloita ja kokoajanhan me kehitytään joten mitä voit vaatia 7-11vuotiaalta että hän osaa tehdä asianmukaisen tulen ensimmäisellä kerralla (hei haloo ne on lapsia)


      • PMSK

        ole kirjoittaja perillä asioista, joista puhuu. No, se on tällä palstalla aika normaalia.
        Sudenpennuilla (7-10v) ei ole 13-15 -vuotiaita vetäjiä. Vaikka joku alempana siihen malliin kirjoittaakin niin retki- ja leiritoiminnan turvallisuusohjeet eivät myöskään anna tähän mahdollisuutta.
        Lehtitietojen perusteella voi veikata kyseessä olleen vartiolaisten, jotka ovat 10---> -vuotiaita ja johtajat ns. vertaisjohtajia eli yleensä muutaman vuoden vahmepia. Tämä on firmassa täysin normaalia vaikka jotkut foobikot sitä paheksuvatkin.

        Mitä tulee itse tulen sytyttämiseen ja sen karkaamiseen niin huolimattoman tulenkäsittelyn (siis muutkin kuin partiolaiset) ohella suurimpina syinä ovat salamaniskut ja huolimaton tupakointi.
        Jos nyt partiolaiset kerran vuosikymmenessä saavat maastopalon aikaan kun monta kertaa useammin sen tekee luonto, huolimattomammat retkeilijät (kyllä, väitän partiolaisten yleisellä tasolla olevan siitä huolellisemmasta päästä) ja tupakointi, niin onko tuo nyt niin ison metelin arvoinen.
        Harvoin saa lehdestä lukea isoa otsikkoa, jossa lukee että tupakoitsija sytytti 15 hehtaaria.
        Tumpaatko muuten aina autossa tuhkakuppiin etkä ikinä heitä tumppia maantien varteen? Jos niin teet niin onneksi olkoon, kuulut positiiviseen vähemmistöön.


      • vielä kysyn
        PMSK kirjoitti:

        ole kirjoittaja perillä asioista, joista puhuu. No, se on tällä palstalla aika normaalia.
        Sudenpennuilla (7-10v) ei ole 13-15 -vuotiaita vetäjiä. Vaikka joku alempana siihen malliin kirjoittaakin niin retki- ja leiritoiminnan turvallisuusohjeet eivät myöskään anna tähän mahdollisuutta.
        Lehtitietojen perusteella voi veikata kyseessä olleen vartiolaisten, jotka ovat 10---> -vuotiaita ja johtajat ns. vertaisjohtajia eli yleensä muutaman vuoden vahmepia. Tämä on firmassa täysin normaalia vaikka jotkut foobikot sitä paheksuvatkin.

        Mitä tulee itse tulen sytyttämiseen ja sen karkaamiseen niin huolimattoman tulenkäsittelyn (siis muutkin kuin partiolaiset) ohella suurimpina syinä ovat salamaniskut ja huolimaton tupakointi.
        Jos nyt partiolaiset kerran vuosikymmenessä saavat maastopalon aikaan kun monta kertaa useammin sen tekee luonto, huolimattomammat retkeilijät (kyllä, väitän partiolaisten yleisellä tasolla olevan siitä huolellisemmasta päästä) ja tupakointi, niin onko tuo nyt niin ison metelin arvoinen.
        Harvoin saa lehdestä lukea isoa otsikkoa, jossa lukee että tupakoitsija sytytti 15 hehtaaria.
        Tumpaatko muuten aina autossa tuhkakuppiin etkä ikinä heitä tumppia maantien varteen? Jos niin teet niin onneksi olkoon, kuulut positiiviseen vähemmistöön.

        Luin kyllä lehdestä, että nuotiosta olisi saanut alkunsa, mutta onko asia varmistettu? Nimittäin nuorison (partiolaistenKIN) parissa on jonkinasteinen villitys ammuskella ilotulitusraketteja ympärivuoden.


      • PMSK
        vielä kysyn kirjoitti:

        Luin kyllä lehdestä, että nuotiosta olisi saanut alkunsa, mutta onko asia varmistettu? Nimittäin nuorison (partiolaistenKIN) parissa on jonkinasteinen villitys ammuskella ilotulitusraketteja ympärivuoden.

        näistä varmuuden saat.
        Keltainen lehdistö tietysti printtaa isolla otsikolla totuutena ensimmäisen paikalle osuneen paikallisen "asiantuntija"poroisännän arvion asiasta, mutta toisaalta sama tieto oli myös Aamulehdessä, jota olen tottunut pitämään hieman paremmin tietonsa varmistavana mediana.
        Eihän se mahdotonta ole, että se partiolaisten tekemää on, mutta muitakin vaihtoehtoja vielä jäänee...


      • V-I-H-A-I-N-E-N partiolainen
        vielä kysyn kirjoitti:

        Luin kyllä lehdestä, että nuotiosta olisi saanut alkunsa, mutta onko asia varmistettu? Nimittäin nuorison (partiolaistenKIN) parissa on jonkinasteinen villitys ammuskella ilotulitusraketteja ympärivuoden.

        minä olen kyllä sitä mieltä, että ei partiolaiset saa kanniskella raketteja mukana .. Koska olen itse partiossa ja siellä johtajat ovat sen verran tunnollisia että tarkistavat ettei kellään ole ilotullitteita mukana ja vahinkoja sattuu mutta uskon että se on nuotiosta jos se jostain on lähtenyt MUTTA HUOM!! METSÄSSÄ SAATTOI OLLA MUITAKIN KUIN PARTIOLAISIA!!


      • partiolaiset ovat kyllä tun...

        Sudenpentuja , johtaa yleensä aikuiset ihmiset , eikä 13 v edes pääsisi johtamaan sudenpentuja , minusta kaikkien asiasta tietämättömien pitäisi ottaa ASIASTA SELVÄÄ!!! eikä vain syytellä TIETÄMÄTTÄ ASIASTA YHTÄÄN MITÄÄN!!


      • olen samaa mieltä.
        ennen ku tiiät asioista kirjoitti:

        Jos noi sattu olee päiväretkellä ei ollu tarvetta aikuiselle johtajalle, näin mainitaan suomen partiolaisten turvallisuuusohjeessa!

        ja partiossahan opetellaan juuri mm.tulentekotaitoja, ja eikö vanha sanonta kuulukkin "virheistä oppii." ja niin varmasti täässäkin tapauksessa.

        ja metsäpalovaroituksen aikana nuuuksiossa saa tehdä tulen kahdellla nuotiopaikalla(tarkista vaikka)
        Ja loppuun yleinen huomautus että kaikki partiolaiset EIVÄT ole poropeukaloita ja kokoajanhan me kehitytään joten mitä voit vaatia 7-11vuotiaalta että hän osaa tehdä asianmukaisen tulen ensimmäisellä kerralla (hei haloo ne on lapsia)

        Niin juuri, olen aivan samaa mieltä virheistä oppii!!


      • mitäh...??
        V-I-H-A-I-N-E-N partiolainen kirjoitti:

        minä olen kyllä sitä mieltä, että ei partiolaiset saa kanniskella raketteja mukana .. Koska olen itse partiossa ja siellä johtajat ovat sen verran tunnollisia että tarkistavat ettei kellään ole ilotullitteita mukana ja vahinkoja sattuu mutta uskon että se on nuotiosta jos se jostain on lähtenyt MUTTA HUOM!! METSÄSSÄ SAATTOI OLLA MUITAKIN KUIN PARTIOLAISIA!!

        sun kannattaa tulla mun laumaan nii et opi liian tunnolliseks.

        Juostaan heikoilla jäillä johtaja ja heitellää puukkoo sinne ja tänne ja leikitään tulella.
        Välillä sattuu pieniä vahinkoja, niiku yks verho sytty tuleen ja vj opetti nuotion sytyttämistä bensalla ja näytti mihin ei saa jättää bensakanisteria (voi räjähtää, mutta onneks oltiin kauempana silloin.)


    • Partiossa 10v

      Juttelin opiskelu paikallani joskus eräistä kisoista joissa emme saaneet tehdä nuotiota, koska oli metsäpalovaroitus (tämän vuoksi palelin koko yön :D) ihminen kenen kanssa juttelin oli joskus ollu parissa partio kokouksessa vartiolaisena. Kyseinen ihminen oli aivan ällikällä lyöty kun mainitsin että emme saaneet tehdä nuotiota hänellä oli käsitys, että partiolainen saa tehdä nuotion aina ja kaikkialle, koska vaan haluaisimme, joka oli mielestäni ihan naurettavaa miten partiolaisilla olisi joku erityis oikeus nuotion tekoon?
      Ovatko muut törmänneet samanlaiseen?

      • 6v partiossa

        Kyllä oon tommosta tullu vastaa, pari mua vanhempaa johtajaa on kans ollu sitä mieltä...

        Mut sen jälkeen kyl pidettiin pieni kertaus johtajillekki noista asioista


    • PARTIO ON ELÄMÄTAPA!!

      Pariolaisetkin ovat vain ihmisiä tuo , oisi voinut sattua kenelle tahansa , vaikka sinulle!!!
      ja partio ei ole ajanhukkaa , jos partiota ei olisi niin suomessa olisi viellä enemmän nuoria jotka röllöstävät ja kännäävät ympäri suomea!!

    • Partiolainen, enpä ole mets...

      TULTA sanoi: "Ennen partiossa opetettiin erätaitoa ja mm. tulenkäsittelyä.."
      - Mitä helvattua? Ja ei enää nykyjään sitä opetella vai? Perk*le sanon minä. Itse olen istunut jok ikisen leirin ja johtajakurssin, kokouksen jne. opettelemassa erätaitoa, luonnossa selviytymistä, miten auttaa toisia hätätilanteissä, tulenkäsittelyä ja kaikkei sitä mitä ENNENKIN! Tervetuloa partiomaailmaan^^


      TULTA sanoi: "..mutta taitaa olla partiokin vain ajankulua nykyää"
      - Se on harrastus! Mutta v*ttu ei me vain istuta jotakin korttia mäiskimässä.



      Ja kuten on aiemmat ihmiset sanoneet olisi kuka vain KUKA VAIN voinut olla se joka ne 15 ihanaa hehtaariasi poltti.

      Tuntuu kuule tosi kivalta kuulla mitä muut nykyjään ajattelevat meistä partiolaisista! V*ttu miettisit vähän ennen kuin alat tänne paamaamaan. Kiitos pelastit päiväni..^^

    • Niinpä niin(:

      Montas MUUTA heppua kuin partiolaista on sytyttänyt metsäpalon? LÄHESKÄÄN aina ei ole olleet partiolaiset kuules asialla(:

      Miksi siis yhdestä partiolaisten aiheuttamasta poltosta nousee tuollainen pälätys? Ollaanhan mekin ihmisiä.


      Ja tuskin se sinua liikuttaa minkä ikäisiä olivat. Ehkä viisikymppisiä?

    • mikko (Vihdin Polunlöytäjät)

      hei c'mon sellast sattuu paremmiski piireis :D ei kyl liity meiä lippukuntaan mitenkään...

    • höpöjä

      "Jos yksi sadasta tuhannesta ei osaa käsitellä tulta, niin ei osaa kukaan muukaan."

      Näinkö ajattelet?

      Aika paljon huolellisemmin, varovaisemmin ja taitavammin partiolaiset käsittelevät tulta kuin suomalaiset keskimäärin - minun kokemusteni perusteella.

    • ne leikkii tulella

      itekkin osaan käsitellä tulta, mutta aina on pakko ruveta sekoilemaan.
      pistää pari kiloo talia nuotioon ja antaa talin ruveta kiehumaan ja heittää sitte vettä notskiin, tollalailla kerran oli lähellä ettei sytytetty laavua tuleen ku nuotio räjähti vähän kovempaa ku odotettiin.

      vähä sama juttu ku viimme vuosi sitten koverinkanssa kokeiltiin heittää kaasupullo nuotioon, sellanen puolenkilon täysinäinen, nii se räjähti ihan mukavasti ja tuntu ku paine aalto meni läpi, mutta oltiin aika vaarallisen lähellä sitä varmaan juku 2-3metriä.

    • Sivullinen sammuttaja

      Muutaman kerran olen estänyt metsäpalon Nuuksion järvuylängöllä sammuttamalla partiolaisten kytemään jättämiä nuiotioita.
      Urjan rannalla kytöalue oli jo viitisen metriä leveä, tuuli puhalsi kytöä edellään kuivassa metsäturpessa. Silloin paikalla oli ollut joku tyttöpartioporukka Vantaalta.
      Partiolaisten meluisa käytös ja paikkojen sotkeminen ovat kuitenkin vielä metsäpalojakin ikävämpää, keväisin Nuuksiosta löytyy jätesäkillisiä kaikenlaista luontoon jätettyä roskaa ja juuri partiolaisten jäljiltä.

      • Kikka

        Hei Sinä vpk paras kaveri. Olet sankarini, ei Idolini! Partiolaiset vandaaleita?? Näimpä. Tajuatko ettet voi yleistää että kaikki partiolaiset ovat metsää roskaavia tuhopolttajia.

        Ja suo anteeksi rakkain hiljaisuuden ystävä, partiolaiset tykkää ilmaista tunteitaan ja tsemppaa toisiaan laulamalla ja huutamalla. Nyt näin tähän suomen tilaan viitaten, parempi että partiolaiset, tässä siis voisin läväyttää tilastoja sinun eteesi että pelkästään suomessa on partiolaisia 70 000, ilmaisevat tunteitansa niin eikä ammuskelemalla koulussa.

        Suurin osa partiolaisista välittävät luonnosta ja sitä yrittävät kaikin tavoin suojella mutta kuuleppas et taida sinäkään oi armas sivullinen sammuttaja olla täydellinen. Ihmiset eivät ole samanlaisia ajatuksiltaan ja teoiltaan olivat ne partiolaisia tai metsäpalojen sammuttajia.

        Rakkaimmat terveiset johtajalta joka omiaan opettaa välittämään luonnosta.


      • vetänyt

        sen johtopäätöksen, että kyseessä on partiolaiset?

        Ettei olisi ihan piikkasen hätäiset johtopäätökset.

        Lippukunnanjohtajallemme tuli kerran soitto siitä kun "partiolaisemme" olivat olleet Kirskaanniemen (Hervanta, Tampere) laavulla ryyppäämässä ja meluamassa.

        Pienen salapoliisityön jälkeen selvisi, että kyseessä oli hervantalainen nuorisosakki riparia muistelemassa. Joukosta yksikään ei ollut partiolainen.


      • netissä meuhkaajista
        Kikka kirjoitti:

        Hei Sinä vpk paras kaveri. Olet sankarini, ei Idolini! Partiolaiset vandaaleita?? Näimpä. Tajuatko ettet voi yleistää että kaikki partiolaiset ovat metsää roskaavia tuhopolttajia.

        Ja suo anteeksi rakkain hiljaisuuden ystävä, partiolaiset tykkää ilmaista tunteitaan ja tsemppaa toisiaan laulamalla ja huutamalla. Nyt näin tähän suomen tilaan viitaten, parempi että partiolaiset, tässä siis voisin läväyttää tilastoja sinun eteesi että pelkästään suomessa on partiolaisia 70 000, ilmaisevat tunteitansa niin eikä ammuskelemalla koulussa.

        Suurin osa partiolaisista välittävät luonnosta ja sitä yrittävät kaikin tavoin suojella mutta kuuleppas et taida sinäkään oi armas sivullinen sammuttaja olla täydellinen. Ihmiset eivät ole samanlaisia ajatuksiltaan ja teoiltaan olivat ne partiolaisia tai metsäpalojen sammuttajia.

        Rakkaimmat terveiset johtajalta joka omiaan opettaa välittämään luonnosta.

        kannata kuule turhaa ressiä ottaa.

        Suurin osa täällä kirjoittelevista "asiantuntijoista" hakee tietonsa niistä ikuisista ja pettämättömistä tietolähteistä, Iltasanomista ja Iltaledestä.
        Sitten huudellaan asioista, joista oikeasti ei ole mitään hajua, kunhan päästään meuhkaamaan ja haukkumaan jotakuta. Välillä menee sitten päin persettä, mutta mikäs siinä, vaihdetaan vaan nimimerkkiä.

        Se on näiden vapaiden keskustelupalstojen siunaus ja kirous. Kuka vaan voi meuhkata mitä vaan ja aivan nollatietämyksellä.
        Nimettömänä on helppo heittää niinkin päätöntä juttua kuin tämäkin "pelastaja".
        Jos kytö on kuivassa turvemaassa tuulisella kelillä jo viiden metrin alueella niin ei sitä enää yksi mies sammuta (näin muutaman sadan maastopalon työkokemuksella).
        Se on vaan nimimerkin takaa helppo heittää legendaa ja olla samalla hengenvedolla satavarma, että ne perkeleen partiolaisethan ne taas...

        Yksikään näistä kirjoittajista ei pysty kertomaan miksi oli niin varma, että partiolaiset ovat sytyttäneet Nuuksion palot tai ne kymmenet muut joita ainakin tämä satunnainen sammuttaja on sammuttanut. Jos kysyt niin "niin luki keltaisessa lehdistössä".
        Antaa niiden meuhkata, tehdään me omaa juttuamme niinkuin ennenkin. Näillä palstoilla on turha alentua kinaamaan tietämättömien kanssa. Se ei lopu koskaan.


      • Partiolaulun sanat
        vetänyt kirjoitti:

        sen johtopäätöksen, että kyseessä on partiolaiset?

        Ettei olisi ihan piikkasen hätäiset johtopäätökset.

        Lippukunnanjohtajallemme tuli kerran soitto siitä kun "partiolaisemme" olivat olleet Kirskaanniemen (Hervanta, Tampere) laavulla ryyppäämässä ja meluamassa.

        Pienen salapoliisityön jälkeen selvisi, että kyseessä oli hervantalainen nuorisosakki riparia muistelemassa. Joukosta yksikään ei ollut partiolainen.

        Kuuluvat nykyään: Teemme metsästä nuotiopiirin, jossa palopillien äänet soi, jne!
        Nykyajan partiolaiset kun tekevät trangiallakin sacherkakkuja, mutta avotulen käsittely
        rajoittuu tulitikun sytyttämiseen.


      • ENDAKSI.
        Partiolaulun sanat kirjoitti:

        Kuuluvat nykyään: Teemme metsästä nuotiopiirin, jossa palopillien äänet soi, jne!
        Nykyajan partiolaiset kun tekevät trangiallakin sacherkakkuja, mutta avotulen käsittely
        rajoittuu tulitikun sytyttämiseen.

        Merkillisiä mielipiteitä partiosta.En mä tiennytkään mimmosessa fanaatikkojen laumassa mä olen kakarana juossut pitkin mettiä.Juttelin kerran yhden kaverin kanssa,ja se oli ollu pioneereissä.Samat niilläkin oli ollut touhut.Meil oli iso saari, muijan perintö,ja sinne mentiin pojat mukana.Koittakaas tehdä laavu,nuotio ilman paperisytykkeitä ja yöksi rakovalkea.Tommosia asioita ja muuta oppi partiossa ja pioneereissä.Poika oppi meripartiossa ison purjeveneen niksit.Ei me politiikasta tiedetä kun sen,ettei politiikkoa saa sanoa siaksi,sika voi suuttua sillä se on siisti elukka.


      • elokjovshi
        ENDAKSI. kirjoitti:

        Merkillisiä mielipiteitä partiosta.En mä tiennytkään mimmosessa fanaatikkojen laumassa mä olen kakarana juossut pitkin mettiä.Juttelin kerran yhden kaverin kanssa,ja se oli ollu pioneereissä.Samat niilläkin oli ollut touhut.Meil oli iso saari, muijan perintö,ja sinne mentiin pojat mukana.Koittakaas tehdä laavu,nuotio ilman paperisytykkeitä ja yöksi rakovalkea.Tommosia asioita ja muuta oppi partiossa ja pioneereissä.Poika oppi meripartiossa ison purjeveneen niksit.Ei me politiikasta tiedetä kun sen,ettei politiikkoa saa sanoa siaksi,sika voi suuttua sillä se on siisti elukka.

        Kannustakaa possuja! Possut on mun lempi elukoita! possut! possut! possut! possut! possut! possut! possut! possut! possut! possut!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5025
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3297
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1432
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1275
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      977
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      229
      764
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe