reilua?!?

näin meillä

hei!

oltiin juuri viikko tutkimassa sairaalassa onko pojallamme adhd.
kertoilin asioita rehellisesti kysymyksiin jne...
nyt lääkäri aamulla soitti ja ilmoitti tehneensä lastensuojelu viranomaisille kantelun meistä...
koska olivat huolissaan niin pojan/pikku veljien turvallisuudesta... poikamme (3v) ei ole koskaan ollut väkivaltainen muita lapsia kohtaan tai mitään agressiivisyyttä ei ole!! mutta poika on todella villi ja kekseliäs. ja toinen syy kanteluun oli koska en halunnut laittaa lasta päiväkotiin (homeongelman ja jatkuvan sairastelu aaltojen vuoksi)
olen ihan neuvoton ja tilanne pelottaa onko kokemusta tälläisestä!?!?!

8

1357

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön ilmianto

      Tiedän tunteesi.
      Meillä eräs lapsiamme hoitanut henkilö teki nimettömän ilmiannon lastensuojeluun (tiesimmee ttä se on hän, koska lopetti sinä samana päivänä, kun teki ilmoituksen). Syynä oli pojan tila. Pojalla vasta silloin alettiin epäillä adht:ta. Se käytiin kertomassa lastensuojelun tapaamisessa, eikä siitä ikinä tullut sen enempää. Nyt olen sen jälkeen itse hakeutunut perheneuvolan piiriin ja poikakin on päässyt tutkimuksissa eteenpäin. Eli voisin nyt pari vuotta tapahtumasta sanoa, että olinpa pitkään vihainen, ei vaan suorastaan raivoissani tuolle henkilölle, vaan ulkopuolisena tilanteemme on voinut näyttää vaikka miltä, ja aivan varmasti olin väsynytkin.

      Mene huoletta sinne tapaamiseen, kerro mitä tunnet, kerro mitä olette nyt tekemässä, eli poikaa ollaan tutkituttamassa, sehän se on
      mitä tässä auttaa. Ota se tuki vastaan, mitä tarjotaan, mutta ole jämäkkä, ja kuitenkin yhteistyökykyinen.

      • ihmeessä

        voit päätellä ilmoituksen tekijän?
        Mielestäni erittäin hatara epäily tuo, että ilmoitus on tehty samana päivänä kun (päiväkodin?)työntekijä lopetti työt. Onhan sen ilmoituksen voinut tehdä joku muukin ajatellen, että näin vierittää syyn tämän lähteneen työntekijän kontolle.


      • Nimetön ilmianto
        ihmeessä kirjoitti:

        voit päätellä ilmoituksen tekijän?
        Mielestäni erittäin hatara epäily tuo, että ilmoitus on tehty samana päivänä kun (päiväkodin?)työntekijä lopetti työt. Onhan sen ilmoituksen voinut tehdä joku muukin ajatellen, että näin vierittää syyn tämän lähteneen työntekijän kontolle.

        Hoitaja oli meille kotiin palkattu ja oli jättänyt 'kivan' viestin keittiöön lähtiessään (viesti oli myös välitön irtisanoutuminen). Tämä lienee sivuseikka tässä keskustelussa; meille ilmoituksen tekijä on päivänselvä asia.


    • tällaista

      Ihan samaan tilanteeseen en ole joutunut, mutta meillä päiväkodin henkilökunta puuttui "tilanteeseemme", ja kehotti minuakin hakemaan itselleni apua... He olivat nähneet kuinka raahasin itkevää ja kirkuvaa, lyövää ja potkivaa lasta väkisin autoon. Kerroin heille, että lapsella tutkitaan neurologisia ongelmia, ja että asiamme ovat kyllä muuten kunnossa. Silloin vasta uskalsivat kertoa minulle millaisia ongelmia lapsen kanssa on päiväkodissa ollut.

      Meillä oli onneksi jo olemassa yhteys lastenpsykiatriselle puolelle, ja tunsin sieltä ihmisiä, joiden yhteystiedot annoin, jos päiväkodista haluavat olla yhteydessä. Myös sosiaalitoimeen ollaan itse oltu pojan (hoito)asioissa yhteydessä, joten sielläkin tiesivät ennestään perheemme tilanteen.

      Eli neuvoisin, että otat itse yhteyttä sosiaalitoimeen, ihan lastensuojeluun, ja selvität tilannetta! Minulle ainakin on oltu tosi ymmärtäväisiä, eikä ole syyllistetty tai vastaavaa. Haluavat ehkä tulla käymään kotiin, mutta sehän on vaan hyvä, näkevät sitten itse miten lapsesi käytös vaikuttaa arkipäiväänne. Itse saimme sosiaalitoimelta korvaamatonta apua, kun saimme kodinhoitajan käymään muutamia kertoja.

      Kannattaa myös olla yhteydessä perheneuvolaan, tai jos mahdollista, lastenpsykiatrian puolelle. Kun yhteyksiä on enemmän, löytyy aina joku henkilö joka voi kirjoittaa esim. lausuntoja tai antaa lisätietoja teidän tilanteesta, jos niitä johonkin tarvitaan!

      • Nimetön ilmianto

        Anteeksi hämmästelyni, mutta kirjoituksessani pisti silmään, että lapsesi oli jo neurologisissa tutkimuksissa, eikä päiväkodissa tiedetty niistä mitään. Miksi? Eikä ole ensiarvoisen tärkeää, että lasta hoitava taho tietää, missä mennään?

        Lisäksi päiväkodista ei kerrottu lastasi koskevia asioita, jos jotain ongelmia oli. Mitenihmeess? Tämä on suorastaan huolestuttavaa, miten päiväkoti voi olla kertomatta lasta koskevia asioita lapsen vanhemmalle? Miten kumpikaan osapuoli voi toimia oikeasti lapsen hyväksi, jos lapsen hoidosta ei keskustella puolin eikä toisin?

        Anteeksi toisen kerran, mutta


      • tiedonkulussa
        Nimetön ilmianto kirjoitti:

        Anteeksi hämmästelyni, mutta kirjoituksessani pisti silmään, että lapsesi oli jo neurologisissa tutkimuksissa, eikä päiväkodissa tiedetty niistä mitään. Miksi? Eikä ole ensiarvoisen tärkeää, että lasta hoitava taho tietää, missä mennään?

        Lisäksi päiväkodista ei kerrottu lastasi koskevia asioita, jos jotain ongelmia oli. Mitenihmeess? Tämä on suorastaan huolestuttavaa, miten päiväkoti voi olla kertomatta lasta koskevia asioita lapsen vanhemmalle? Miten kumpikaan osapuoli voi toimia oikeasti lapsen hyväksi, jos lapsen hoidosta ei keskustella puolin eikä toisin?

        Anteeksi toisen kerran, mutta

        Päiväkodin ja kodin välisessä tiedonkulussa oli TODELLAKIN ongelmia, se oli yksi suurimmista syistä miksi lapsi ei enää ole kyseisessä hoitopaikassa. Jostain kumman syystä hoitopaikassa vaan aina sanottiin "hyvin menee, hyvin menee..." vaikka jälkeenpäin selvisi että niin ei ollutkaan. Päiväkodissa oli jatkuva kiire, jatkuvasti vaihtuvat hoitajat, ei saatu sijaisia, iso ryhmä, ei aikaa keskustella lapsesta, ei reissuvihko tms. systeemiä että tieto kulkisi ym. Vain kerran puolen vuoden aikana sain varattua ajan että pääsin keskustelemaan lapsen ongelmista, eikä sekään keskustelu oikein johtanut mihinkään.

        Toivon että uusi hoitopaikka syksyllä on ainakin tiedonkulun kannalta parempi.


    • Nimetön ilmianto

      Tässä olen tätä pohtinut ja lääkrillä varmaan on kuitenkin joku syy tehdä tämä ilmoitus. Erittelikö hän tarkemmin asiaa, että miksi olisi huolissaan pojan ja pikkuveljensä turvallisuudesta? mahtoiko hän kuitenkaan tarkoittaa, että juuri tämä tutkittu poika olisi se vaaratekijä?

      Toinen asia on tuo päiväkotiasia. Mahtaako sielläpäin olla toista päiväkotia, sillä jos yhdessä on homeongelma (miksi sitä ei korjata, jos se on?), niin ei kaikissa kunnan päiväkodeissa varmaankaan ole?
      Sairastelukierrekään ei ole mikään varma asia.
      Hyvä asia päiväkotiin menossa olisi, että poika
      saisi päivisin koulutetun henkilökunnan tukea
      kasvulleen. Minä olen ainakin ollut onnellinen
      hyvästä päiväkodista ja asiantuntevasta henkilökunnasta.

    • sosionomi

      Lääkäri on luultavasti nähnyt pojan käyttäytymisessä jotain, joka on herättänyt hänen huolensa. Lääkärinä hänellä on ilmoitusvelvollisuus heti, jos pienintäkään aihetta ilmenee. Ilmoittamatta jättäminen olisi virkavelvollisuuden laiminlyöminen. Lääkäri oli myös velvollinen ilmoittamaan teille tekemästään yhteydenotosta.

      Lastensuojeluilmoituksen tekeminen ei kuitenkaan todellakaan tarkoita, että lapsenne otettaisiin teiltä pois. Hänen kohdallaan tehdään tarkistus, onko huoleen ole aihetta. Jos perheessänne on siis kaikki hyvin, ei kannata hermostua. Suurin osa ilmoituksista ei johda lastensuojeluasiakkuuteen, kun huomataan, ettei perheessä ole tuen tarvetta. Toisaalta tuo tuen tarpeen kartoittaminen kannattaa käyttää hyväksi, jos esimerkiksi haluaisi lisätukea esim. arjen pyörittämiseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 145
      4097
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      112
      3700
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2575
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1595
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1523
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      90
      1496
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    Aihe