"Uusi lupaava hoito Psoriaasiin."

I´m psori

Luin tänään eräästä sanomalehdestä Uutispalvelu Duodeci:n jutun. Hyvältä kuulostaa:

"Vaikeakin psoriaasi saattaa lähitulevaisuudessa pysyä kurissa kolmen kuukauden välein otettavalla pistoksella. Tähän viittaavat kaksi arvostetussa Lancet-lehdessä julkaistua tutkimusta, jossa selvitettiin uuden ustekinumabi-lääkkeen tehoa vaikean ja keskivaikean psoriaasin hoidossa.

Ustekinumabi toimii estämällä interleukiini 12:n ja 23:n toimintaa.

Kyseiset sytokiiniproteiinit liittyvät psoriaasin kehittymiseen, vaikka tarkkaa mekanismia ei tunnetakkaan.

Tutkimuksiin osallistui yhteensä lähes 2000 miestä ja naista, jotka sairastivat vaikeaa tai keskivaikeaa psoriaasia.

He saivat pistoksena 45 mg tai 90 mg ustekinumabia tai lumelääkettä tutkimuksen alussa, neljä viikkoa myöhemmin ja siitä lähtien kolmen kuukauden välein.

Lumeryhmäläiset vaihtoivat ustekinumabiin kolmen kuukauden kohdalla.

Hoitoja verrattiin toisiinsa sen perusteella, kuinka monen potilaan iho-oireet vähenivät yli 75 prosenttia kolmen kuukauden hoidon aikana.

Oireet lievenivät näin paljon lähes seitsemällä kymmenestä ustekinumabia saaneesta, mutta vain kolmella sadasta lumeryhmässä.

Lääkkeestä kymmenen kuukauden hoidossa hyötyneistä puolet myös satunnaistettiin jatkamaan lääkitystä, ja heillä oireet pysyivät hyvin kurissa vielä vuosi tutkimuksen aloittamisesta. Haittavaikutuksia todettiin suurin piirtein yhtä paljon kaikissa ryhmissä.

Tulokset ovat rohkaisevia, koska ustekinumabi vaikuttaa tehokkaammalta kuin parhaat nykyiset psoriaasilääkkeet ja sitä tarvitsee ottaa vain kolmen kuukauden välein, mikä keventää taudin hoitoa. Ustekinumabi vaikuttaa myös turvalliselta, vaikkakin sen pitkäaikaisvaikutukset pitää vielä selvittää tutkimuksissa, jotka ovat nyt tehtyjä pidempiä.

Psoriaasi on ihon ja nivelten sairaus, jota sairastaa noin kaksi prosenttia suomalaisista. Iholla se aiheuttaa hilseläiskiä eri puolille kehoa.

Nivelissä tauti voi tuntua mm. arkuutena ja aamujäykkyytenä.

Nyt tehdyssä tutkimuksessa ei selvitetty lääkkeen vaikutuksia niveloireisiin."

26

4457

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joooooaoooo

      mitäköhän ne haittavaikutukset ovat? Kerrottiinko jutussa olleenkaan enempää niistä? vai oliko tuo juttu kokonaisuudessaan?

      Kiitos tiedoista!! olisi myös itse kiva lukea juttu ihan suoraan lähteestä. Jos ne netistä löytyy, voisitko vielä laittaa linkin?!

      • I´m prosi

        oli kokonaisuudessaan tuollainen. Kirjoitin artikkelin sanansta sanaan erään sanomalehden sivulta.

        Löysin googlettamalla juuri tämän artikkelin:

        http://www.laaketietokeskus.fi/page.php?page_id=166&news_id=299

        Pidempiaikaisia haittavaikutuksia varmaan juuri tutkitaan ja toivotaan, että niitä ei olisi.

        Tuossa linkitetyssä sivussa mainitaan, että lainaaminen kielletty, mutta en lainannut kirjoitusta sieltä. :)


    • psoriaatikkoti

      Paljonkohan tällainen pistos lie sitten maksaakin. Sillä ei ole väliä, nimittäin olen valmis maksamaan kovan hinnan siitä, että psoriasikseni saataisiin poissa.
      Tämä pistos pitäisi antaa jokaiselle psoriaasista sairastavalle.

      On hyvä huomata, kuinka tiede edistyy ja auttaa ihmisia paranemaan vaikeistakin sairauksista mm. nykyään japanilaiset ovat kehittäneet sydämen ihan tyhjästä, verkkokalvon, jolla voidaan jopa palauttaa sokean näkö ja halvantuumisia parantavia leikkauksia.
      ELÄKÖÖN TIEDE!

      • hätäile

        kattos sanonta...jos joku tuntuu liiaan hyvältä ollakseen totta, se ei ole totta...!!!
        veikkaan, että kyseisen lääkkeen kohdalla löytyy vakavia sivuoireita, jotka estävät sen laajemman käytön...!!!


      • mistex
        hätäile kirjoitti:

        kattos sanonta...jos joku tuntuu liiaan hyvältä ollakseen totta, se ei ole totta...!!!
        veikkaan, että kyseisen lääkkeen kohdalla löytyy vakavia sivuoireita, jotka estävät sen laajemman käytön...!!!

        aina on joku pessimisti,joka yrittää mitätöidä ihmisten toiveet paremmasta.itse paranin vaikeasta psorista 99% :sti kokeilemalla uusia
        hoitokeinoja(ei lääketieteellisiä)joten aina on toivoa paremmasta


      • höpön..
        mistex kirjoitti:

        aina on joku pessimisti,joka yrittää mitätöidä ihmisten toiveet paremmasta.itse paranin vaikeasta psorista 99% :sti kokeilemalla uusia
        hoitokeinoja(ei lääketieteellisiä)joten aina on toivoa paremmasta

        psoriin ei ole parantavaa lääkettä. mitkään luontaisrohdot ei paranna psoria.. sinun tapauksessa psorisi on ns. rauhallisessa vaiheessa ja pian taas leimahtaa. mutta jos haluaa uskoa kaiken maailman luonnonhömppiin...niin siitä vaan.. oot joutunut huijauksen kohteeksi...heh..


      • seuraus
        höpön.. kirjoitti:

        psoriin ei ole parantavaa lääkettä. mitkään luontaisrohdot ei paranna psoria.. sinun tapauksessa psorisi on ns. rauhallisessa vaiheessa ja pian taas leimahtaa. mutta jos haluaa uskoa kaiken maailman luonnonhömppiin...niin siitä vaan.. oot joutunut huijauksen kohteeksi...heh..

        Eiköhän psoriaskin ole seurausta jostain syystä?
        Vasta kun sen varsinainen aiheuttaja on löytynyt ja poistettu, sen jälkeen voi seurauksetkin poistua, parantua.

        Ainahan lääketeollisuus kehittelee myytäviä tuotteita.
        Ja uusimmat tuotteet ovat tietenkin kalleimpia, kuten bisneksessä yleensäkin!


      • mistex
        höpön.. kirjoitti:

        psoriin ei ole parantavaa lääkettä. mitkään luontaisrohdot ei paranna psoria.. sinun tapauksessa psorisi on ns. rauhallisessa vaiheessa ja pian taas leimahtaa. mutta jos haluaa uskoa kaiken maailman luonnonhömppiin...niin siitä vaan.. oot joutunut huijauksen kohteeksi...heh..

        on hienoa, kun aina joku tietää asiat paremmin kuin minä.


      • on niin
        mistex kirjoitti:

        on hienoa, kun aina joku tietää asiat paremmin kuin minä.

        helppo vedättää.. luvataan ihmeparantumista ja kaikenvoitavaa lääkettä. tätä tekee yleensä luontaishössöttäjät..!!
        psoriin ei VIELÄ ole olemassa mitään luontaislääkettä, joka parantaisi sen.. ei MITÄÄN ihmelääkettä siis ole olemassa. Tämä uusi lääke ei ole luontaislääke ja sitä on testattu ja on saatu hyviä tuloksia, mutta mitähän sivuvaikutuksia sillä tulee. Aikoinaan, kun kortisoni keksittiin, luultiin, että nyt voidaan reuma parantaa, mutta käytännössä huomattiin sen vakavat sivuvaikutukset...että sillai


      • mistex
        on niin kirjoitti:

        helppo vedättää.. luvataan ihmeparantumista ja kaikenvoitavaa lääkettä. tätä tekee yleensä luontaishössöttäjät..!!
        psoriin ei VIELÄ ole olemassa mitään luontaislääkettä, joka parantaisi sen.. ei MITÄÄN ihmelääkettä siis ole olemassa. Tämä uusi lääke ei ole luontaislääke ja sitä on testattu ja on saatu hyviä tuloksia, mutta mitähän sivuvaikutuksia sillä tulee. Aikoinaan, kun kortisoni keksittiin, luultiin, että nyt voidaan reuma parantaa, mutta käytännössä huomattiin sen vakavat sivuvaikutukset...että sillai

        aivan sama minulle ,miten muut vaivaansa suhtautuvat,itse paranin kokeilemalla,kokeilemalla,ja kerranvielä kokeilemalla erilaisia asioita auttaakseni omaa
        paranemistani,eikä tietenkään tarvitse uskoa
        mihinkään ,varsinkin jos on noinkin negatiivinen ajatuksenkulku, kuin sinulla tuntuu olevan.


      • negatiivinen
        mistex kirjoitti:

        aivan sama minulle ,miten muut vaivaansa suhtautuvat,itse paranin kokeilemalla,kokeilemalla,ja kerranvielä kokeilemalla erilaisia asioita auttaakseni omaa
        paranemistani,eikä tietenkään tarvitse uskoa
        mihinkään ,varsinkin jos on noinkin negatiivinen ajatuksenkulku, kuin sinulla tuntuu olevan.

        vaan realistinen ja tutkimuksiin ja tietoon perustuva. sulla taas liian sinisilmäinen ja helppouskoinen..


      • mistex
        negatiivinen kirjoitti:

        vaan realistinen ja tutkimuksiin ja tietoon perustuva. sulla taas liian sinisilmäinen ja helppouskoinen..

        minun tilanteeni paheni huomattavasti lääketieteen realistispohjaisilla hoidoilla ,mutta muutettuani hoitoja pois lääketieteestä paranin????????olenko todella sinisilmäinen vai tyhmä


      • kerran..
        mistex kirjoitti:

        minun tilanteeni paheni huomattavasti lääketieteen realistispohjaisilla hoidoilla ,mutta muutettuani hoitoja pois lääketieteestä paranin????????olenko todella sinisilmäinen vai tyhmä

        olet löytänyt psoriin parantavan luonnonlääkkeen, miksi siitä ei ole tullut suosittua ja miksi et kerro siitä.. eikö kaikkien psoritiikkojen kuuluisi sitä käyttää, jotta pääsisivät vaivoistaan.. niin ja missä on luotettavat tutkinukset tästä luontaislääkkeesta...


      • mistex
        kerran.. kirjoitti:

        olet löytänyt psoriin parantavan luonnonlääkkeen, miksi siitä ei ole tullut suosittua ja miksi et kerro siitä.. eikö kaikkien psoritiikkojen kuuluisi sitä käyttää, jotta pääsisivät vaivoistaan.. niin ja missä on luotettavat tutkinukset tästä luontaislääkkeesta...

        kerron sitten, kun on luotettavaa tietoa, ei kannata näillä palstoilla käydä eipäs juupas jutustelua .ps ei
        näitä asioita kukaan edes tutki ,joten menee
        vuosikymmeniä ,kun psoriin saadaan lääketieteellistä helpotusta .eli neuvona sanon
        kokeilkaa ,kokeilkaa,ja kerran vielä kokeilkaa
        erilaisia juttuja psorin kurissapitämiseen,voitte myös te onnistua.
        hyvää kesää


      • on jo!
        mistex kirjoitti:

        kerron sitten, kun on luotettavaa tietoa, ei kannata näillä palstoilla käydä eipäs juupas jutustelua .ps ei
        näitä asioita kukaan edes tutki ,joten menee
        vuosikymmeniä ,kun psoriin saadaan lääketieteellistä helpotusta .eli neuvona sanon
        kokeilkaa ,kokeilkaa,ja kerran vielä kokeilkaa
        erilaisia juttuja psorin kurissapitämiseen,voitte myös te onnistua.
        hyvää kesää

        Nimittäin enbrel.. jouluna aloittaessa ihosta 92% psorin peitössa, tänään enää jaloissa muutama alue!! Eläköön tiede!!! Ja myös kaikki nivelkivut poissa =D


      • kysymys olisi
        on jo! kirjoitti:

        Nimittäin enbrel.. jouluna aloittaessa ihosta 92% psorin peitössa, tänään enää jaloissa muutama alue!! Eläköön tiede!!! Ja myös kaikki nivelkivut poissa =D

        Mistä tätä voidetta saa ja onko reseptilääke?


      • on jo
        kysymys olisi kirjoitti:

        Mistä tätä voidetta saa ja onko reseptilääke?

        Enbrel on ihon alle laitettava injektio-ruiske.. määrätään vasta sitten kuin muilla hoidoilla ei saada riittävää vastetta. Minulle tämä oli oikea lääke ja pari tuttua on myös saanut koko taudin täysin OIREETTOMAKSI!!!


      • lääkäri..
        on jo kirjoitti:

        Enbrel on ihon alle laitettava injektio-ruiske.. määrätään vasta sitten kuin muilla hoidoilla ei saada riittävää vastetta. Minulle tämä oli oikea lääke ja pari tuttua on myös saanut koko taudin täysin OIREETTOMAKSI!!!

        tätä määrää..täytyykö olla reumatologi tai ihotautilääke... oon kuullut, että hirmu kallis.. tulee omavastuu heti täyteen yhdellä kerralla..


      • kelan hylkäämä
        lääkäri.. kirjoitti:

        tätä määrää..täytyykö olla reumatologi tai ihotautilääke... oon kuullut, että hirmu kallis.. tulee omavastuu heti täyteen yhdellä kerralla..

        Sain reseptin enbreliin reumatologilta, mutta kela ei sitä hyväksynyt. Kyseinen lääke maksaa n. 1300e/kk. kelan kirjeessä luki, että minun pitäisi käyttää halvempia lääkkeitä ja ne eivät minulle sovi.
        Seurauksena on sitten, että olen osa-aikatyökyvytön. Niin mikä tulee yhteiskunnalle kalliimmaksi tai halvemmaksi..??


      • Amalia

        Reuman hoidossa on rituksipami-hoito, jota myös annetaan pistoksina muutaman kuukauden välein. Tällä hetkellä sitä annetaan keskussairaaloissa ja piikki on maksuton.
        Moni muukin kallis reumalääke on ollut aluksi terveydenhuollon kustannettava ja sitten siirtyi kela-korvauksen piiriin.

        Toivottavasti tässäkin käy näin.

        En ole ihan varma tuon lääkkeen tai lääkeaineen nimestä, mutta rituksipami tai sinne päin se nimi oli.


      • voi kirjoittaa
        lääkäri.. kirjoitti:

        tätä määrää..täytyykö olla reumatologi tai ihotautilääke... oon kuullut, että hirmu kallis.. tulee omavastuu heti täyteen yhdellä kerralla..

        mutta kun kummatkin kirjoittaa niin on paremmat mahdollisuudet saada. ja huom. vain vaikeisiin tapauksiin!! (oon vaikee =D) kallis tuo on muuta pieni hinta siististä ihosta. vituttaa kun normaali-ihmiset ei tajua kuinka hyvä niiden on kun ei oo tämmöstä paska tautia!!


      • pointti sinulta
        voi kirjoittaa kirjoitti:

        mutta kun kummatkin kirjoittaa niin on paremmat mahdollisuudet saada. ja huom. vain vaikeisiin tapauksiin!! (oon vaikee =D) kallis tuo on muuta pieni hinta siististä ihosta. vituttaa kun normaali-ihmiset ei tajua kuinka hyvä niiden on kun ei oo tämmöstä paska tautia!!

        ja sitten ku he vielä kysyvät että mitä tuo on ja osoittavat psoriasista. Sitten vastaa, että se on ihottumaa, niin kuuluu vastaus "Hyii! Mene pois, että et tartuta sitä minuun."


      • säiky
        pointti sinulta kirjoitti:

        ja sitten ku he vielä kysyvät että mitä tuo on ja osoittavat psoriasista. Sitten vastaa, että se on ihottumaa, niin kuuluu vastaus "Hyii! Mene pois, että et tartuta sitä minuun."

        mullahan oli koko kroppa täynnä ja katsoi ja tutki ja totesi että tehääkö susta terve mies? ja lupauksen ne piti, että mulla ei oo ollenkaan negatiivista palautetta ainakaan vaasan lääkäreistä (vks)


      • Humiraa...
        on jo! kirjoitti:

        Nimittäin enbrel.. jouluna aloittaessa ihosta 92% psorin peitössa, tänään enää jaloissa muutama alue!! Eläköön tiede!!! Ja myös kaikki nivelkivut poissa =D

        Myöskin tuollanen pistettävä lääke..ja nyt oon reilu kuukauden käyttäny, ja iho on todella hyvä..Kallistahan se on mutta...sanat ei riitä kertomaan =)


    • On olemassa parempikin.

      On olemassa parempikin tuote ja eikä tarvi kärsiä piikeistä.

      Laittakaa googleen NuViSal.

      • koivuvaseliini

        ei tehonnut minuun pätkääkään.
        Olen sitä mieltä, että mikään ulkoinen rasva tms ei itsessään tehoa ja että psori on loppupeleissä suolistosairaus. Olen huomannut, että pienikin stressi laukaisee ainakin minulla psorin. Vuodenajalla yms ei ole mitään merkitystä ainakaan minun kohdalla. Myös se mitä suuhunsa pistää on merkitystä.

        Rasvat yms kyllä helpottaa oloa kun psori on päällä. Parempi kuitenkin olisi jos ei tarvis mitään rasvaa jos psorin "kukinta" voitaisiin tavalla tai toisella estää. Tähän ei auta mikään rasva (vaikka söisi NuViSal:ia kuinka paljon tahansa :-)) vaan täysin jokin muu.
        Piikki tms on pieni paha siihen nähden, että rasvaa itseään jatkuvalla syötöllä päivästä toiseen...

        ps. Psori ollu 5v ja testattu on vaikka ja mitä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      158
      27485
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      202
      17472
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      345
      9176
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6338
    5. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      19
      4103
    6. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      193
      3751
    7. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      21
      1644
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1457
    9. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      49
      1205
    10. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      50
      1134
    Aihe