Päästömittaus pieleen, miksi?

Bimmeristi

Päästömittaus näytti tältä:

Joutokäynnillä:

CO-pitoisuus(%): 0,15, sallittu 0,50
HC-pitoisuus(ppm): 168, sallittu 100
CO2-pitoisuus(%) 15,30
O2-pitoisuus(%) 0

Yli 2000 kierrosta minuutissa:

CO-pitoisuus(%): 0,73, sallittu 0,30
HC-pitoisuus(ppm): 73, sallittu 100
Lambda-arvo: 0.98, sallittu 0,97-1,03
CO2-pitoisuus(%) 14,80
O2-pitoisuus(%) 0

Eli tyhjäkäynnillä HC-pitoisuus ylittyi runsaasti. Katsastusmies sanoi et joku 20 olis hyvä lukema.

Sit toiseksi yli 2000 kierrosta minuutissa ollessa CO-pitoisuus ylittyi myös runsaasti. Välillä mittari meni noin 0,400 mutta sitten yhtäkkiä oltiinkin jo 1,0 lukemissa.

Katsastusmies piti varmaan 5 minuuttia kierroksia siinä 2000rpm pinnassa mutta päästöt oli edelleen korkealla.

Auto on ollut pari-kolme viikkoa ilman ajoa ja katsastettu noin kuukausi sitten OK päästölukemilla.

Autotohtorin vaihtotarkastusta siis vain tein nyt ja tollaset ikävät lukemat tuli päästöjen osalta vastaan...

Mikä mättää?

13

8253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pientä häikkää

      Hiilivetyjen kohominen kertoo epätäydellisestä palamisesta. Jos auto on ollut pitkään ajamatta, voi koneeseen kertynyt karsta nostaa päästöarvoja. Tulpat ovat syytä tarkistaa ensimmäisenä ja ilmanputsari. Mutta uskon, että ko. tapauksessa arvot korjaantuu kun ajaa vähän pidempää hieman korkeammilla kierroksella eli "antaa hanaa" Bemarille..Ei syytä "huoleen"..aika tavallista sanoisin.

    • 328i

      jossakin 20min kierrokset 4000orpm ja käy sitten mittauttamassa päästöt uudelleen. Jos ei korjaannu niin jossakin on häikkää ja auto piuhan päähän.

      • "lujaa" ajamalla korjaannu mikään muu kuin bensa-aseman hoitajan talous ja mahdollisesti sakottajan sakkokiintiö.

        Jostain syystä vain autosi käy hivenen rikkaalla. Saattaa olla huollon tarvetta syttöpuolellakin. Huolto olisi kova sana - siinä katsotaan sekä syttö- että bensapuoli. Mahdollisia vikapaikkoja on enemmän kuin yksi, kaksi tai kymmenen.


      • Bimmeristi
        sitroen kirjoitti:

        "lujaa" ajamalla korjaannu mikään muu kuin bensa-aseman hoitajan talous ja mahdollisesti sakottajan sakkokiintiö.

        Jostain syystä vain autosi käy hivenen rikkaalla. Saattaa olla huollon tarvetta syttöpuolellakin. Huolto olisi kova sana - siinä katsotaan sekä syttö- että bensapuoli. Mahdollisia vikapaikkoja on enemmän kuin yksi, kaksi tai kymmenen.

        Voiko nämä oireet viitata siihen pirun kalliiseen katalysaattoriin vai onko muut vaihtoehdot mistä jo puhuittekin todennäköisempiä?

        Eli siis järkevintä olisi nyt lämmittää auto korkeilla kierroksilla kunnolla ja sitten päästömittaukseen, jos ei sillä korjaannu, on syytä mennä huoltoon tsekkaamaan vikakoodeja yms.?

        Katoin tossa noita päästömittauksien hintoja ja huomasin samassa sen OBD-mittauksen, joka on hieman halvempi. Tehdäänkö OBD:n yhteydessä myös pakokaasumittaus eli onko ihan sama vienkö auton vain OBD-tsterille ja onko se ylipäätään mahdollista näin vanhan auton kohdalla?

        Kiitti jälleen


      • 328i
        sitroen kirjoitti:

        "lujaa" ajamalla korjaannu mikään muu kuin bensa-aseman hoitajan talous ja mahdollisesti sakottajan sakkokiintiö.

        Jostain syystä vain autosi käy hivenen rikkaalla. Saattaa olla huollon tarvetta syttöpuolellakin. Huolto olisi kova sana - siinä katsotaan sekä syttö- että bensapuoli. Mahdollisia vikapaikkoja on enemmän kuin yksi, kaksi tai kymmenen.

        takuulla katalysaattori pitää ajaa lämpimäksi, ennen testiä. Riippuen auton äistä, katti on joko pakosarjassa (lämpiää nopeammin) tai auton alla. Jos auton alla niin lämpiäminen vie oman aikansa. Katin saa nopeimmin lämpimäksi ajamalla lujaa (=100km/h) ja pitämällä kierroksia yllä.


    • Eskoo

      Arvot ovat aika lailla samanlaisia kuin minulla, kun lamda-anturi meni sököksi. HC ylittyi reilusti tyhjäkäynnillä ja CO kierroksilla, lamda-arvo oli 0,99.

      Voi olla myös lamdan johto poikki.

      • Bimmeristi

        Miten sait varmuuden, että vika oli lambda-anturissa vai vaihdoitko vähän niinkuin kokeeksi sen, että jos sattuisi olemaan siinä ja sitten korjaantui sillä?

        Joskus vaan olen lukenut että testeri saattaa näyttää et lambda ehjä mut silti lambda tekee ihan omiaan.


      • Eskoo
        Bimmeristi kirjoitti:

        Miten sait varmuuden, että vika oli lambda-anturissa vai vaihdoitko vähän niinkuin kokeeksi sen, että jos sattuisi olemaan siinä ja sitten korjaantui sillä?

        Joskus vaan olen lukenut että testeri saattaa näyttää et lambda ehjä mut silti lambda tekee ihan omiaan.

        Kulutus nousi pari litraa, muuten ei huomannut mitään vikaa. Käytin Bosch-korjaamolla testerissä, jossa vika varmistui. Lamdan vaihdolla päästöt reilusti alle. Vika voi olla myös ilmamäärämittarin jälkeen olevassa vuotavassa kumipalkeessa.


    • kalle kustaa

      pakoventtiili vuotaa , takertelee. Toimiiko hydraulinostimet kunnolla. Nakuttaako nostimet?

      • Bimmeristi

        Ihan normaalisti kone käy eli ei mitään nakutuksia. Ja kiihtyy ja kulkee muutenkin ihan normaalisti


      • asentaja-x
        Bimmeristi kirjoitti:

        Ihan normaalisti kone käy eli ei mitään nakutuksia. Ja kiihtyy ja kulkee muutenkin ihan normaalisti

        öljyt, ilmanputsari, tulpat vaikuttaa siihen arvoon. myös risat ilmäärämittari ja lamba-anturi "auto ei todellakaan toimi normaalisti" viiminen ja kallein se katti. virilastukin joissain tapauksissa nostaa päästöjä


      • kalle kustaa
        Bimmeristi kirjoitti:

        Ihan normaalisti kone käy eli ei mitään nakutuksia. Ja kiihtyy ja kulkee muutenkin ihan normaalisti

        koitapas Forte merkkistä ruiskujenputsaus ainetta bensan joukkoon. Se putsaa myös palotilat.
        Jos nyt nostimissa olisi takertelua,koittaisin öljyn joukkoon laitettavalla aineella putsata hydraulinostimien paluureijät.


    • Anonyymi

      Suuttimet vuotaa, lambda sökö, lämpöanturi sökö, vuoto imupuolella, katalysaattori loppu...
      Jos käy nätisti tyhjäkäyntiä/kiihtyy/kulkee hyvin rajaisin imuvuodon pois.
      Seuraavaksimolempien antureiden mittaus jos ovat ohjearvoissa rajaisin nuo pois.
      Seuraavaksi tarkistaisin tulpat jos ovat mustat moottori saa liikaa soppaa eli suuttimet vaihtoon voi toki korjaantua jollain ihmeaineilla.
      Viimeiseksi vaihtaisin sen todennäköisimmän, katalysaattorin.
      Sitten vielä E85 tankkiin ja leimalle....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      12
      3169
    2. Mies! Lupaatko

      enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1801
    3. Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?

      Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit
      Ikävä
      19
      1642
    4. En tullut, koska käytit päätäsi.

      Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      32
      1555
    5. Yksi "sometähti" vähemmän

      Ei tunnu missään.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1543
    6. Tuliko ikävä

      Vai miksi laitoit viestin? Soittamalla voisi saada kiinni. Mutta et sä uskalla
      Ikävä
      23
      1511
    7. Saitko ne viestit

      Silloin viime kuussa? Vai etkö lukemut niitä.
      Ikävä
      28
      1360
    8. Miten lasketaan?

      Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.
      Haapavesi
      9
      1334
    9. Hyvää Huomenta Rakas Neiti

      Hyvää Huomenta Nainen🤗 Kaikkea hyvää toivon sinun päivääsi😘 Näin toivoo mies
      Ikävä
      11
      1274
    10. Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?

      Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui
      Ikävä
      34
      1252
    Aihe