Päästömittaus pieleen, miksi?

Bimmeristi

Päästömittaus näytti tältä:

Joutokäynnillä:

CO-pitoisuus(%): 0,15, sallittu 0,50
HC-pitoisuus(ppm): 168, sallittu 100
CO2-pitoisuus(%) 15,30
O2-pitoisuus(%) 0

Yli 2000 kierrosta minuutissa:

CO-pitoisuus(%): 0,73, sallittu 0,30
HC-pitoisuus(ppm): 73, sallittu 100
Lambda-arvo: 0.98, sallittu 0,97-1,03
CO2-pitoisuus(%) 14,80
O2-pitoisuus(%) 0

Eli tyhjäkäynnillä HC-pitoisuus ylittyi runsaasti. Katsastusmies sanoi et joku 20 olis hyvä lukema.

Sit toiseksi yli 2000 kierrosta minuutissa ollessa CO-pitoisuus ylittyi myös runsaasti. Välillä mittari meni noin 0,400 mutta sitten yhtäkkiä oltiinkin jo 1,0 lukemissa.

Katsastusmies piti varmaan 5 minuuttia kierroksia siinä 2000rpm pinnassa mutta päästöt oli edelleen korkealla.

Auto on ollut pari-kolme viikkoa ilman ajoa ja katsastettu noin kuukausi sitten OK päästölukemilla.

Autotohtorin vaihtotarkastusta siis vain tein nyt ja tollaset ikävät lukemat tuli päästöjen osalta vastaan...

Mikä mättää?

13

8346

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pientä häikkää

      Hiilivetyjen kohominen kertoo epätäydellisestä palamisesta. Jos auto on ollut pitkään ajamatta, voi koneeseen kertynyt karsta nostaa päästöarvoja. Tulpat ovat syytä tarkistaa ensimmäisenä ja ilmanputsari. Mutta uskon, että ko. tapauksessa arvot korjaantuu kun ajaa vähän pidempää hieman korkeammilla kierroksella eli "antaa hanaa" Bemarille..Ei syytä "huoleen"..aika tavallista sanoisin.

    • 328i

      jossakin 20min kierrokset 4000orpm ja käy sitten mittauttamassa päästöt uudelleen. Jos ei korjaannu niin jossakin on häikkää ja auto piuhan päähän.

      • "lujaa" ajamalla korjaannu mikään muu kuin bensa-aseman hoitajan talous ja mahdollisesti sakottajan sakkokiintiö.

        Jostain syystä vain autosi käy hivenen rikkaalla. Saattaa olla huollon tarvetta syttöpuolellakin. Huolto olisi kova sana - siinä katsotaan sekä syttö- että bensapuoli. Mahdollisia vikapaikkoja on enemmän kuin yksi, kaksi tai kymmenen.


      • Bimmeristi
        sitroen kirjoitti:

        "lujaa" ajamalla korjaannu mikään muu kuin bensa-aseman hoitajan talous ja mahdollisesti sakottajan sakkokiintiö.

        Jostain syystä vain autosi käy hivenen rikkaalla. Saattaa olla huollon tarvetta syttöpuolellakin. Huolto olisi kova sana - siinä katsotaan sekä syttö- että bensapuoli. Mahdollisia vikapaikkoja on enemmän kuin yksi, kaksi tai kymmenen.

        Voiko nämä oireet viitata siihen pirun kalliiseen katalysaattoriin vai onko muut vaihtoehdot mistä jo puhuittekin todennäköisempiä?

        Eli siis järkevintä olisi nyt lämmittää auto korkeilla kierroksilla kunnolla ja sitten päästömittaukseen, jos ei sillä korjaannu, on syytä mennä huoltoon tsekkaamaan vikakoodeja yms.?

        Katoin tossa noita päästömittauksien hintoja ja huomasin samassa sen OBD-mittauksen, joka on hieman halvempi. Tehdäänkö OBD:n yhteydessä myös pakokaasumittaus eli onko ihan sama vienkö auton vain OBD-tsterille ja onko se ylipäätään mahdollista näin vanhan auton kohdalla?

        Kiitti jälleen


      • 328i
        sitroen kirjoitti:

        "lujaa" ajamalla korjaannu mikään muu kuin bensa-aseman hoitajan talous ja mahdollisesti sakottajan sakkokiintiö.

        Jostain syystä vain autosi käy hivenen rikkaalla. Saattaa olla huollon tarvetta syttöpuolellakin. Huolto olisi kova sana - siinä katsotaan sekä syttö- että bensapuoli. Mahdollisia vikapaikkoja on enemmän kuin yksi, kaksi tai kymmenen.

        takuulla katalysaattori pitää ajaa lämpimäksi, ennen testiä. Riippuen auton äistä, katti on joko pakosarjassa (lämpiää nopeammin) tai auton alla. Jos auton alla niin lämpiäminen vie oman aikansa. Katin saa nopeimmin lämpimäksi ajamalla lujaa (=100km/h) ja pitämällä kierroksia yllä.


    • Eskoo

      Arvot ovat aika lailla samanlaisia kuin minulla, kun lamda-anturi meni sököksi. HC ylittyi reilusti tyhjäkäynnillä ja CO kierroksilla, lamda-arvo oli 0,99.

      Voi olla myös lamdan johto poikki.

      • Bimmeristi

        Miten sait varmuuden, että vika oli lambda-anturissa vai vaihdoitko vähän niinkuin kokeeksi sen, että jos sattuisi olemaan siinä ja sitten korjaantui sillä?

        Joskus vaan olen lukenut että testeri saattaa näyttää et lambda ehjä mut silti lambda tekee ihan omiaan.


      • Eskoo
        Bimmeristi kirjoitti:

        Miten sait varmuuden, että vika oli lambda-anturissa vai vaihdoitko vähän niinkuin kokeeksi sen, että jos sattuisi olemaan siinä ja sitten korjaantui sillä?

        Joskus vaan olen lukenut että testeri saattaa näyttää et lambda ehjä mut silti lambda tekee ihan omiaan.

        Kulutus nousi pari litraa, muuten ei huomannut mitään vikaa. Käytin Bosch-korjaamolla testerissä, jossa vika varmistui. Lamdan vaihdolla päästöt reilusti alle. Vika voi olla myös ilmamäärämittarin jälkeen olevassa vuotavassa kumipalkeessa.


    • kalle kustaa

      pakoventtiili vuotaa , takertelee. Toimiiko hydraulinostimet kunnolla. Nakuttaako nostimet?

      • Bimmeristi

        Ihan normaalisti kone käy eli ei mitään nakutuksia. Ja kiihtyy ja kulkee muutenkin ihan normaalisti


      • asentaja-x
        Bimmeristi kirjoitti:

        Ihan normaalisti kone käy eli ei mitään nakutuksia. Ja kiihtyy ja kulkee muutenkin ihan normaalisti

        öljyt, ilmanputsari, tulpat vaikuttaa siihen arvoon. myös risat ilmäärämittari ja lamba-anturi "auto ei todellakaan toimi normaalisti" viiminen ja kallein se katti. virilastukin joissain tapauksissa nostaa päästöjä


      • kalle kustaa
        Bimmeristi kirjoitti:

        Ihan normaalisti kone käy eli ei mitään nakutuksia. Ja kiihtyy ja kulkee muutenkin ihan normaalisti

        koitapas Forte merkkistä ruiskujenputsaus ainetta bensan joukkoon. Se putsaa myös palotilat.
        Jos nyt nostimissa olisi takertelua,koittaisin öljyn joukkoon laitettavalla aineella putsata hydraulinostimien paluureijät.


    • Anonyymi

      Suuttimet vuotaa, lambda sökö, lämpöanturi sökö, vuoto imupuolella, katalysaattori loppu...
      Jos käy nätisti tyhjäkäyntiä/kiihtyy/kulkee hyvin rajaisin imuvuodon pois.
      Seuraavaksimolempien antureiden mittaus jos ovat ohjearvoissa rajaisin nuo pois.
      Seuraavaksi tarkistaisin tulpat jos ovat mustat moottori saa liikaa soppaa eli suuttimet vaihtoon voi toki korjaantua jollain ihmeaineilla.
      Viimeiseksi vaihtaisin sen todennäköisimmän, katalysaattorin.
      Sitten vielä E85 tankkiin ja leimalle....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      64
      3235
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3087
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2447
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      100
      2197
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1903
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1800
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1616
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1405
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1290
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      81
      1132
    Aihe