Kokonaistyöaika

Untuvikko

Toivottavasti kukaan nyt ei hermostu tästä kysymyksestä! Olen aloittamassa syksyllä open sijaisena amk-koulussa ja kokonaistyöajakseni on työsopimuksessa laitettu 1600 tuntia. Opetustunteja minulla tulisi olemaan luultavasti alta 1300 tuntia. Tiedän että tuntien suunnitteluun ja itsensä kehittämiseen varataan tietty määrä tunteja.
Esitin henkilöstöpäällikölle kysymyksen että onko minulla riskiä että ensi vuoden keväällä työtunnit "tarkistetaan" ja katsotaan että en olekaan tehnyt töitä näin paljon ja jo maksettua palkkaa silloin peritään takaisin. En saanut selvää vastausta... toisaalta työsopimuksessa lukee tuo 1600 tuntia mutta osaako joku sanoa että onko tälläinen riski olemassa ja joutuuko työntekijä tässä tilanteessa todistamaan että on töitä tehnyt?? Minulla ainakin uutena opettajana tulee menemään aikaa paljon tuntien valmisteluun.

Kiitos asiallisista vastauksista jo etukäteen.

13

4694

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huoli!

1600 tuntia tulee täyteen luultavasti jo maalis-huhtikuussa. Palavereita ja kehittämisprojekteja piisaa niin paljon, että tentit tarkastat luultavasti iltaisin ja viikonloppuisin, tod.näk. valmistelet luennot/oppitunnit myös ns. omalla ajalla.

Yleensä kokonaistyöaikaiselta edellytetään tiettyä läsnäolopakkoa työpaikalla; lisäksi lienee työaikaseuranta joko paperilla tai sähköisesti. Joissakin oppilaitoksissa homma menee ykskantaan näin: olet koululla 8-16 ja iltahommia ei merkitä ylitöiksi, jos kyseessä ei ole esim. rehtorin määräämä tehtävä tms.

Vinkki: lue ves/tes tarkkaan ja juttele asioista luottamusmiehen kanssa...

• Untuvikko

Kiitos hyvästä vastauksesta! Varsinkin tuo työehtosopimus pitää selvittää - olen ollut vain yksityisellä töissä ja maailma taitaa olla erilainen tuolla.

• eri tavat

Olin 4 vuotta AMKissa töissä kokonaistyöajassa. AMKin sopimukseenhan kuuluu, että 400 tuntia tuosta 1600:sta on "oma aika ja paikka"-työtä, joten ainakaan millään tuntilätkillä työajan kulumista ei voi mitata. Meillä oli webissä toimiva systeemin, johon jokainen kirjasi ainakin viikottain, ellei päivittäin, mitä oli tehnyt.Kuinka paljon lähiopetusta, kuinka paljon valmistelua, oppilashuoltoa, verkko-opetusta, arviointeja, opiskelua jne. Kuten täällä jo sanottiinkin, tuskin sitä ongelmaa tulee, ettei työtä riitä. Useimmissa paikoissa kai riittää todisteeksi tuntien tekemisestä se, että sovitut hommat on hoidettu.

Meillä oli ylityötuntien suhteen hyvä juttu se, että luottamusmies oli hyvin tiukka ja usein painotti muistamaan, että työt tehdään vain niin hyvin kuin annettujen resurssien rajoissa se on mahdollista, joten minä en tehnyt ylitöitä vuositasolla. Se ongelma kokonaistyöajassa on, että joskus suurin osa työstä osuu yhteen osaan vuotta, jolloin ylitöitä tulee. Sitten täytyy vain olla tarkka merkkauksessa, että saa ne pois myöhemmin vuodessa tekemällä lyhyempää päivää ja pitämällä vapaita.

• amisope

Heitin keikkaa eräässä AMK:ssa ja siellä jokaista kahdeksan tunnin opetuspäivää kohti merkittiin kaksi tuntia valmisteluja.

Amiksessa kun opetan täyspäiväisesti, siellä maksetaan vain opetustunneista. Tämän lisäksi on sitten kaikenlaisia resursseja ja huojennuksia liittyen ryhmänohjaajan tehtäviin, työssäoppimisen ohjaamisiiin, valintakokeisiin, erityisopetukseen etc. etc. Näistä muodostuu kokonaistyöaika, joka jakautuu tasaisesti koko vuodelle ja palkka sen mukaan. Käytännössä: kerään esmeks kaikki vuoden opetustuntini tiukaksi neljän kuukauden paketiksi, jolloin sauhuan tukka putkella, mutta vietän kevään löysin rantein, rapsutan venettä ja remontoin mökkiä. Palkka ei ole häävi, mutta sopii mulle.

• amk-ope
        amisope kirjoitti:

Heitin keikkaa eräässä AMK:ssa ja siellä jokaista kahdeksan tunnin opetuspäivää kohti merkittiin kaksi tuntia valmisteluja.

Amiksessa kun opetan täyspäiväisesti, siellä maksetaan vain opetustunneista. Tämän lisäksi on sitten kaikenlaisia resursseja ja huojennuksia liittyen ryhmänohjaajan tehtäviin, työssäoppimisen ohjaamisiiin, valintakokeisiin, erityisopetukseen etc. etc. Näistä muodostuu kokonaistyöaika, joka jakautuu tasaisesti koko vuodelle ja palkka sen mukaan. Käytännössä: kerään esmeks kaikki vuoden opetustuntini tiukaksi neljän kuukauden paketiksi, jolloin sauhuan tukka putkella, mutta vietän kevään löysin rantein, rapsutan venettä ja remontoin mökkiä. Palkka ei ole häävi, mutta sopii mulle.

Meillä amk:ssa on niin paljon kaikenlaista muuta työtä kuin opettamista, että ei onnistuisi meillä mitenkään kasata kaikki työ neljälle kuukaudelle. Yksikön kokoukset on joka toinen viikko, lisäksi amk:n yhteisten työryhmien ja tiimien kokoukset. Opiskelijoiden projektit jakautuvat koko vuodelle; opinnäytetöitä pitää ohjata myös koko vuoden; kesäkuussa kun ei opeteta niin suunnitellaan, järjestetään ja arvioidaan valintakokeita; erikoistumisopinnot alkavat vuoden vaihteessa, niihin on erikseen valintahaastattelut ja aloitussessiot.

Ja lisäksi niitä opetustuntejakin pitää valmistella: jos opettaa 4 kk putkeen, se vaatii meillä n. 2 kk valmistelua. Asiat muuttuvat ja meillä ainakin on tapana päivittää tietoja ja menetelmiä, ei vuodesta toiseen heitellä samoja juttuja. Yksinkertaisesti suurin osa meidän opiskelijoista ei hyväksyisi vanhentunutta tietoa. Onko oikeasti amiksessa noin löysää kuin kuvailit? Mistä ne teille oikein maksaa?

• amisope
        amk-ope kirjoitti:

Meillä amk:ssa on niin paljon kaikenlaista muuta työtä kuin opettamista, että ei onnistuisi meillä mitenkään kasata kaikki työ neljälle kuukaudelle. Yksikön kokoukset on joka toinen viikko, lisäksi amk:n yhteisten työryhmien ja tiimien kokoukset. Opiskelijoiden projektit jakautuvat koko vuodelle; opinnäytetöitä pitää ohjata myös koko vuoden; kesäkuussa kun ei opeteta niin suunnitellaan, järjestetään ja arvioidaan valintakokeita; erikoistumisopinnot alkavat vuoden vaihteessa, niihin on erikseen valintahaastattelut ja aloitussessiot.

Ja lisäksi niitä opetustuntejakin pitää valmistella: jos opettaa 4 kk putkeen, se vaatii meillä n. 2 kk valmistelua. Asiat muuttuvat ja meillä ainakin on tapana päivittää tietoja ja menetelmiä, ei vuodesta toiseen heitellä samoja juttuja. Yksinkertaisesti suurin osa meidän opiskelijoista ei hyväksyisi vanhentunutta tietoa. Onko oikeasti amiksessa noin löysää kuin kuvailit? Mistä ne teille oikein maksaa?

>>Onko oikeasti amiksessa noin löysää kuin kuvailit? Mistä ne teille oikein maksaa?>Yksikön kokoukset on joka toinen viikko> lisäksi amk:n yhteisten työryhmien ja tiimien kokoukset.>Opiskelijoiden projektit jakautuvat koko vuodelle>opinnäytetöitä pitää ohjata myös koko vuoden>kesäkuussa kun ei opeteta niin suunnitellaan, järjestetään ja arvioidaan valintakokeita>erikoistumisopinnot alkavat vuoden vaihteessa, niihin on erikseen valintahaastattelut ja aloitussessiot.>Ja lisäksi niitä opetustuntejakin pitää valmistella: jos opettaa 4 kk putkeen, se vaatii meillä n. 2 kk valmistelua. Asiat muuttuvat ja meillä ainakin on tapana päivittää tietoja ja menetelmiä, ei vuodesta toiseen heitellä samoja juttuja.>Yksinkertaisesti suurin osa meidän opiskelijoista ei hyväksyisi vanhentunutta tietoa.>Onko oikeasti amiksessa noin löysää kuin kuvailit?>Mistä ne teille oikein maksaa?

• amk-ope

Kokonaistyöaika 1600 tuntia tulee varmasti täyteen, jos opetustunteja on noin paljon. Vaikka amk:si ei vaatisikaan, niin kirjaa käytetty työaika silti ylös. Tuo on todella suuri opetustuntimäärä.

Nimittäin, keväällä, jos tulee ekstratöitä, tunnit voidaan tarkistaa ja jotain aiemmin sovittua voidaan vähentää, jotta ekstratyö mahtuisi 1600 tuntiin. Tarvitset näyttöä että olet tehnyt 1600 tuntia jo, jotta sinulle suostutaan tekemään ylituntipäätös, jolla saat ekstratyöstä koituvista ylitunneista korvauksen.

• tarkoititko näin?

Että keväällä voi tulla vielä jotain lisätehtäviä jo sovittujen lisäksi?

Ja näistä ei makseta lisää palkkaa, jos ei pysty osoittamaan että on tehnyt kaikki sovitut 1600 tuntia? Ovelaa! Harvahan jälkikäteen pystyy tekemään työajanseurantaa.

• meillä näin
        tarkoititko näin? kirjoitti:

Että keväällä voi tulla vielä jotain lisätehtäviä jo sovittujen lisäksi?

Ja näistä ei makseta lisää palkkaa, jos ei pysty osoittamaan että on tehnyt kaikki sovitut 1600 tuntia? Ovelaa! Harvahan jälkikäteen pystyy tekemään työajanseurantaa.

Olen ope sos ja terv alan oppilaitoksessa ja meillä myös ns kokonaistyöaika 1600 tuntia. Mutta se on aivan näennäinen juttu. Itselläni opetustunteja vuodessa noin 800. Kokeneena konkarina valmistelut ja materiaalien päivitykset vievät vain noin 100 tuntia, kokeiden korjaukset toiset 100. Kokouksia ja koulutuksia noin 80 tuntia. Eli käytännössä töitä mulla on 1080 tuntia ja 520 tuntia saan ilmaiseksi:) Kukaan ei kysele tuntien perään, eikä työpaikalla tarvi olla, jos ei oo opetusta. Sama juttu muillakin opettajilla. Ainoastaan jotkut uudet ehkä saa just just ton 1600 h täyteen, kun valmistelevat kaiken alusta asti.

• AMK..
        meillä näin kirjoitti:

Olen ope sos ja terv alan oppilaitoksessa ja meillä myös ns kokonaistyöaika 1600 tuntia. Mutta se on aivan näennäinen juttu. Itselläni opetustunteja vuodessa noin 800. Kokeneena konkarina valmistelut ja materiaalien päivitykset vievät vain noin 100 tuntia, kokeiden korjaukset toiset 100. Kokouksia ja koulutuksia noin 80 tuntia. Eli käytännössä töitä mulla on 1080 tuntia ja 520 tuntia saan ilmaiseksi:) Kukaan ei kysele tuntien perään, eikä työpaikalla tarvi olla, jos ei oo opetusta. Sama juttu muillakin opettajilla. Ainoastaan jotkut uudet ehkä saa just just ton 1600 h täyteen, kun valmistelevat kaiken alusta asti.

Tuon huomasin minäkin, kun olin oppilaitoksessa, jossa oli samassa rakennuksessa sairaanhoitajien ja tradenomien koulutus. Terveydenhuoltopuolen porukka teki paljon vähemmän töitä. En tiedä, onko siellä enemmän rahaa, eli että samaa opiskelijamäärää kohti palkataan enemmän opettajia.

Joku sanoi ylimääräisistä töistä kauden lopulla kesäksi. Meillä ainakin kausi on kalenterivuosi, eli menee poikki joulukuussa, ei keväällä.

• Missä opetat?
        meillä näin kirjoitti:

Olen minäkin kokenut konkari, mutta ei meillä mitenkään voi vuodesta toiseen heittää samoilla kalvoilla samaa luentoa! Opiskelijat nauraisi meillä luokasta ulos sellaisen opettajan.

Tämä on dynaaminen kulttuuriala ja tasokkaasta opetuksesta tunnettu oppilaitos, jolla hyvä maine. Opetusmenetelmiä päivitetään jatkuvasti. Arvioinnit tehdään huolella, niihin menee kaikki varatut tunnit, usein ylittyvätkin, koska annetaan samalla palautetta ja evästystä eteenpäin opiskelijoille.

Vähän tulee mieleen, että mikä on terveydenhoitoalan koulutuksen taso, jos opetustunnit pidetään valmistelematta ja arvioinnitkin tehdään noin nopeasti. Käykö koskaan mielessä että sieltä voi tulla ulos noita Ylöjärven tapauksia sitten?

• amisope
        Missä opetat? kirjoitti:

Olen minäkin kokenut konkari, mutta ei meillä mitenkään voi vuodesta toiseen heittää samoilla kalvoilla samaa luentoa! Opiskelijat nauraisi meillä luokasta ulos sellaisen opettajan.

Tämä on dynaaminen kulttuuriala ja tasokkaasta opetuksesta tunnettu oppilaitos, jolla hyvä maine. Opetusmenetelmiä päivitetään jatkuvasti. Arvioinnit tehdään huolella, niihin menee kaikki varatut tunnit, usein ylittyvätkin, koska annetaan samalla palautetta ja evästystä eteenpäin opiskelijoille.

Vähän tulee mieleen, että mikä on terveydenhoitoalan koulutuksen taso, jos opetustunnit pidetään valmistelematta ja arvioinnitkin tehdään noin nopeasti. Käykö koskaan mielessä että sieltä voi tulla ulos noita Ylöjärven tapauksia sitten?

>>Olen minäkin kokenut konkari, mutta ei meillä mitenkään voi vuodesta toiseen heittää samoilla kalvoilla samaa luentoa!

• kyllä pärjää
        AMK.. kirjoitti:

Tuon huomasin minäkin, kun olin oppilaitoksessa, jossa oli samassa rakennuksessa sairaanhoitajien ja tradenomien koulutus. Terveydenhuoltopuolen porukka teki paljon vähemmän töitä. En tiedä, onko siellä enemmän rahaa, eli että samaa opiskelijamäärää kohti palkataan enemmän opettajia.

Joku sanoi ylimääräisistä töistä kauden lopulla kesäksi. Meillä ainakin kausi on kalenterivuosi, eli menee poikki joulukuussa, ei keväällä.

Kyllä pärjää vuodessa noin 1000 tunnin työllä. On todellakin silkkaa hulluutta tehdä joka vuosi erilaiset oppitunnit. Harva aine muuttuu niin radikaalisti. Viisas pääsee todellakin vähemmällä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      82
      4206
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      30
      3191
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      167
      2566
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      1925
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1482
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1366
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1150
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      1009
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      38
      960
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      862
    Aihe