Liisa Hyssälä muistuttaa, että kansaneläkkeet nousivat vuoden alusta.
Äitiys-,isyys-,vanhempain-,sairauspäivärahat nousevat 160€kk.
Minäkin sain korotusta peräti 30€. Mitenkähän senkin summan sijoittaisi.
Ostaisi osakkeita, laivalipun Ruotsiin,Tallinnaan ja alkaisin kerjäämään. Eläkeläinen Suomesta. Tietäisivät ulkomaillakin kuinka suomi kohtelee ikääntyvää kansaa.
Emme voi mennä lakkoon, miten? Kuka meistä välittää. Media ainoa toivomme.
En ole koskaan saanut yhteiskunnalta tukia muuta kuin joskus lapsilisät kolmen kuukauden välein.
Lapsia ei ole myöskään viety tarhaan eikä päiväkotiin. Nyt siitä rangaistaan.
Joten kiitos vaan suomelle minun pahoin voinnista.
Asun täällä, mutta ei ole maani enää.
Vuosimallia-46
KÖYHÄ
32
1843
Vastaukset
- vuosikertaa
Että se nainen kehtaa.
Edellisis vaaleis lupaili satasten korotuksia.
Eikö tiedä et pelkästään vuokrat, sahköt, lääkkeet on noussut yli tuon 20e, ja jos ruoka on jo nyt noussut 10-40% niin kiva sille. Tekis mieli sanoo kaikki rumat sanat mitä osaa.- Dippa Enska
Niin tuota joo... Että eläkkeitä pitäisi nostaa reilusti? Ajatellaanpas kansatalouden kannalta tätä asiaa hieman tarkemmin. Jos niiden ihmisten tukia/eläkkeitä nostetaan, jotka eivät töitä tee, laskee työtä tekevien ihmisten määrä huimasti. Jo nyt on vaikeaa saada työvoimaa matalapalkka-aloille, koska korvaukset ovat niin hyvät.
Etkö ole aikoinasi maksanut työstä eläkettä rahastoon ja nyt saat sitä osasi mukaan takaisinpäin, kun kerran eläkkeellä olet.
Kaikille osansa mukaan, niinhän sen täytyy olla. En ainakaan omalla ahkeruudellani hankittuja varoja haluaisi toisille antaa. - vm 47
Dippa Enska kirjoitti:
Niin tuota joo... Että eläkkeitä pitäisi nostaa reilusti? Ajatellaanpas kansatalouden kannalta tätä asiaa hieman tarkemmin. Jos niiden ihmisten tukia/eläkkeitä nostetaan, jotka eivät töitä tee, laskee työtä tekevien ihmisten määrä huimasti. Jo nyt on vaikeaa saada työvoimaa matalapalkka-aloille, koska korvaukset ovat niin hyvät.
Etkö ole aikoinasi maksanut työstä eläkettä rahastoon ja nyt saat sitä osasi mukaan takaisinpäin, kun kerran eläkkeellä olet.
Kaikille osansa mukaan, niinhän sen täytyy olla. En ainakaan omalla ahkeruudellani hankittuja varoja haluaisi toisille antaa.Oletan , että olet nuorempi ihminen, etkä tunne lähihistoriaa. Minun (ja myös alkuperäisen kirjoittajan) vuosikymmenellä syntyneet naiset olimme kotiäitejä. Ei silloin viety lapsia päivähoitoon.Ja kun sitten jatkossa tein työtä maatilallamme niin ei siitä eläkettä kovin paljon kerry.
Minua niin korpeaa tuo nuoremman sukupolven valitus meidän eläkeläisten elättämisestä. Kaikesta tuloistamme(ja omaisuudesta) me edelleenkin maksamme veroa. Uskaltaisimpa melkein sanoa että minun sukupolveni ihmiset , ovat tehneet työtä enemmän kuin nuoret koskaan ,vaikkei siitä aina palkkaa saanutkaan Vapaa aika oli aivan tuntematon käsite. - Dippa Enska
vm 47 kirjoitti:
Oletan , että olet nuorempi ihminen, etkä tunne lähihistoriaa. Minun (ja myös alkuperäisen kirjoittajan) vuosikymmenellä syntyneet naiset olimme kotiäitejä. Ei silloin viety lapsia päivähoitoon.Ja kun sitten jatkossa tein työtä maatilallamme niin ei siitä eläkettä kovin paljon kerry.
Minua niin korpeaa tuo nuoremman sukupolven valitus meidän eläkeläisten elättämisestä. Kaikesta tuloistamme(ja omaisuudesta) me edelleenkin maksamme veroa. Uskaltaisimpa melkein sanoa että minun sukupolveni ihmiset , ovat tehneet työtä enemmän kuin nuoret koskaan ,vaikkei siitä aina palkkaa saanutkaan Vapaa aika oli aivan tuntematon käsite.Oma äitini on sota-aikana syntynyt ja kyllä hän kävi töissä muualla maataloustöiden ohessa. Eläkkeelle jäätyään myivät tilan ja maat pois, niistä sai niin hyvän hinnan, ettei oikeastaan eläkkeestä olisi varsinaisesti väliäkään.
Maanviljelijän eläke koostuukin siitä, että kun eläkkeelle pääsee, on velat maksettu ja myytävää maata riittää.
Eläkeläiset ovat eläkkeensä ansainneet ja jokainen saa ansionsa mukaan. Järjestelmä on täysin oikeudenmukainen ja sitä ei voida muuttaa, sillä seuraukset voisivat olla tuhoisat.
Konkreettisesti voitaisiin ajatella, että jos minulla olisi 10Ha peltoa, mutta kylväisin siitä vain 5Ha, ei minun pitäisikään saada viljaa kuin siltä 5 hehtaarilta. - maksetaan
vm 47 kirjoitti:
Oletan , että olet nuorempi ihminen, etkä tunne lähihistoriaa. Minun (ja myös alkuperäisen kirjoittajan) vuosikymmenellä syntyneet naiset olimme kotiäitejä. Ei silloin viety lapsia päivähoitoon.Ja kun sitten jatkossa tein työtä maatilallamme niin ei siitä eläkettä kovin paljon kerry.
Minua niin korpeaa tuo nuoremman sukupolven valitus meidän eläkeläisten elättämisestä. Kaikesta tuloistamme(ja omaisuudesta) me edelleenkin maksamme veroa. Uskaltaisimpa melkein sanoa että minun sukupolveni ihmiset , ovat tehneet työtä enemmän kuin nuoret koskaan ,vaikkei siitä aina palkkaa saanutkaan Vapaa aika oli aivan tuntematon käsite.myelliä...Sama juttu kuin yel yrittäjillä.
Silloin olis pitänyt maksaa tän päivän eläkkeet teidänkin,ihan oma vika jos on jäänyt ja nyt pien eläke. - .........
Dippa Enska kirjoitti:
Kaikille osansa mukaan, niinhän sen täytyy olla. En ainakaan omalla ahkeruudellani hankittuja varoja haluaisi toisille antaa.Eläkkeellä olevat vanhukset on kyllä tehneet työnsä ja me työkyvyttömyyseläkkeellä olevat ei kyetä työhön. Sinun ajatusmaailmallasi me pieneläkeläiset kuollaan tai ajaudutaan ainakin huonoon kuntoon.
Mitä maksaa yleiskuntonsa ja psyykkisenterveytensä menettäneen ihmisen hoitaminen? Jos pääsee hoitoon, niin kyllä se tulee yhteikunnalle kalliimmaksi. Jo pari psyykelääkettä maksaa valtiolle 200-400 €/kk, siihen sitten vielä mahdolliset terapiahoidot. Vilustumisista ja huonosta ravinnosta aiheutuu sairauksia, joiden selvittäminen kokeineen, lääkäripalveluineen ja lääkkeineen on taas yksi lisäkustannus. Luulen ko. ihmisryhmän tarvitsevan myös laitoshoitoa nuorempana, kuin muut.
Jos eläkkeet olisivat sillä tasolla, että myös eläkeläiset heikkokuntoiset pystyisivät elämään perustarpeet (mm. ravinto, lämpö, sosiaaliset aktiviteetit) hyvin tyydyttävää elämää, säästyisi paljon mainitsemiani kuluja sekä ihan puhdasta kärsimystä.
Toivottavasti et tule koskaan eläköitymään, sillä ahkeruutta ei aina palkita. - paksua tarinaa
Dippa Enska kirjoitti:
Kaikille osansa mukaan, niinhän sen täytyy olla. En ainakaan omalla ahkeruudellani hankittuja varoja haluaisi toisille antaa.Ei eläkeläisiä enää juuri edes huolita töihin jos eivät nuoria ole, joten ei eläkkeet työvoman saatavuuteen juuri mitään vaikuta.
Aikanaan kun eläkkeitä ei vielä muille ollut paljon kertynyt kuin joillekkin lähinnä virkamiehille kansaneläke tuli mahdollistamaan työkykynsä iän tai sairastumisen takia menettäneiden niukan toimeentulon.
Kansaneläkemaksua on peritty siinä missä työeläkemaksuakin ja myös verovaroista tietääkseni otettiin 60-,70-,80- luvuillakin näihin vanhemman väen, joilla ei työeläkettä ollut, kansaneläkkeisiin.
Moni pieneläkeläinen joka saa työeläkkeen lisäksi vähän kansaneläkettä on jo kansaneläkemaksussaankin tuon kela-eläkkeensä itse kartuttanut kuten työeläkkeensäkin. Jos ottaa huomioon tämän verorahoilla aikaisemman sukupolven kela-eläkkeiden rahoituksen, niin paljon suuremmankin kela-eläkkeen on moni itse itselleen kartuttanut.
Lisäksi on huomattava, että monet ovat tehneet töitä nuorena ja maksaneet eläkkeitä ja veroa ihan täydestä 7 vuottakin saamatta siitä mitään omaan eläkkeeseensä. Esim. minä itse, vaikka palkkatöissäkin kävin maksoin muutaman vuoden myös yrittäjäeläkettäkin nuorena henkilönä, mutta en niistä mitään eläkettä tietenkään saa. - nuo kommentit
vm 47 kirjoitti:
Minua niin korpeaa tuo nuoremman sukupolven valitus meidän eläkeläisten elättämisestä. Kaikesta tuloistamme(ja omaisuudesta) me edelleenkin maksamme veroa. Uskaltaisimpa melkein sanoa että minun sukupolveni ihmiset , ovat tehneet työtä enemmän kuin nuoret koskaan ,vaikkei siitä aina palkkaa saanutkaan Vapaa aika oli aivan tuntematon käsite.koskien eläkeläisiä, vaikka suurella osalla eläkeläisiä on vain vaatimaton pieni eläke. Mutta ei sellaisia kommentteja kannata turhan vakavasti ottaa.
Nimenomaan työtä on vanhemmat tehneet paljon enemmän. Nuoret nyt sitten kyllä saavat hyviä palkkoja kun ovat tehokkaiden koneiden puikoissa ja heille myös noista hyvistä palkoista hyvät eläkkeet karttuvat.
Hyvästä esimerkistä tässä käy metsätyöt.
Mutta olisiko meillä noita tehokkaita koneita, ja jos olisikin niin kuka niiden puikoissa olisi jos eivät aikaisemmat sukupolvet olisi rämpineet tukkisaksien, kirveen ja 50-luvun lopulta moottorisahan kanssa saaden työstään vain pienen palkan ja eläkekertymän, jos aina niitäkään. Ei koskaan kannata uskoa porvarin lupauksia, sillä suuret lupaukset eivät suuta halkaise. Seuraavissa vaaleissa suosittelen äänestämään eduskuntaan ihmistä joka on omassa nahassaan kokenut köyhyyden.
Jos ehdokkaasi sanoo ymmärtävänsä tosiasioita niin älä äänestä häntä olipa puoluekanta mikä tahansa, koska niissäkin puolueissa jotka aiemmin ovat köyhien asemaa halunneet ja voineetkin parantaa ovat "tosiasioita ymmärtävät" kusipäät mätäpaiseena. Takinkääntäjä kusipäiden sijasta kannattaa eläkeläisten äänestää ihmistä, jolla on sama tilanne kuin itsellä.
Hyvinä vaihtoehtoina köyhälle eläkeläiselle vaaleissa näen ehdokkaan, joka täyttää jonkin seuraavista kriteereistä:
1§ elättää itsensä ruumiillisella työllä kuten esimerkiksi siivooja, varastotyöntekijä, kaupan myyjä.
2§ tekee työtä sosiaali- ja terveyssektorilla. Tällä alalla työtä tekevä joutuu TYÖSSÄÄN KOHTAAMAAN IHMISTEN KÖYHYYDEN JA HÄDÄN. esimerkiksi Marjaana Koskinen (sd), jonka työpaikka on Turun Sosiaalitoimi.
3§ Ammattiyhdistys liikkeen aktivistit ovat aina hyvä vaihtoehto. esimerkkinä Turun metalli49 aktiivi Jyrki Yrttiaho (Vas)
4§ kansalaisjärjestöjen tai antiglobalisaatio liikkeen aktivistit esim Yrjö Hakanen (SKP.
Edellä mainitut kriteerit näen köyhälle eläkeläiselle HENKILÖKOHTAISESTI ELINTÄRKEIKSI siksi, että kriteerit täyttävä ehdokas voi tulla riittävän tunnetuksi tullakseen valituksi ILMAN RAHAMAAILMAN TUKEA JA MASSIIVISTA TV-MAINONTAA.
Jaksamista ja parempaa jatkoa kaikille.- Dippa Enska
nuo kommentit kirjoitti:
koskien eläkeläisiä, vaikka suurella osalla eläkeläisiä on vain vaatimaton pieni eläke. Mutta ei sellaisia kommentteja kannata turhan vakavasti ottaa.
Nimenomaan työtä on vanhemmat tehneet paljon enemmän. Nuoret nyt sitten kyllä saavat hyviä palkkoja kun ovat tehokkaiden koneiden puikoissa ja heille myös noista hyvistä palkoista hyvät eläkkeet karttuvat.
Hyvästä esimerkistä tässä käy metsätyöt.
Mutta olisiko meillä noita tehokkaita koneita, ja jos olisikin niin kuka niiden puikoissa olisi jos eivät aikaisemmat sukupolvet olisi rämpineet tukkisaksien, kirveen ja 50-luvun lopulta moottorisahan kanssa saaden työstään vain pienen palkan ja eläkekertymän, jos aina niitäkään.On totta, että nykyään keskimäärin nuoriso varmasti työskentelee vähemmän, ainakin (ruumiillisesti), kuin vaikkapa 50 vuotta sitten.
Tästä aspektista myös eläkeläiset jaksavat meitä nuorempia kokoajan muistuttaa.
Mutta muistellaanko vielä hieman kauemmaksi? ´Kun ei ollut eläkkeitä. Silloin painettiin niin kauan töitä kunnes kuolema korjasi. (eikä tarvitse mennä kovin kauas menneisyyteen)
Täten samalla tavalla kuin eläkeläiset tällä hetkellä haukkuvat nuorisoa, voin todeta, että eläkeläiset ovat veltostuneet entisestään ja eivät enää osaa/jaksa tehdä töitä, niin kuin ennen. Eikös tämänkin väite ole aivan totta? Vai otatteko netissä istumisen työstä? - Putkiaivot?
Dippa Enska kirjoitti:
On totta, että nykyään keskimäärin nuoriso varmasti työskentelee vähemmän, ainakin (ruumiillisesti), kuin vaikkapa 50 vuotta sitten.
Mutta muistellaanko vielä hieman kauemmaksi? ´Kun ei ollut eläkkeitä. Silloin painettiin niin kauan töitä kunnes kuolema korjasi. (eikä tarvitse mennä kovin kauas menneisyyteen)
Täten samalla tavalla kuin eläkeläiset tällä hetkellä haukkuvat nuorisoa, voin todeta, että eläkeläiset ovat veltostuneet entisestään ja eivät enää osaa/jaksa tehdä töitä, niin kuin ennen. Eikös tämänkin väite ole aivan totta? Vai otatteko netissä istumisen työstä?Siis pitäisikö eläkeläisten työskennellä?
Kiva olisi edes ulos päästä, mitenkähän siitä sit töihin?
En istu vaan makaan, onneks on puh,netti, yhden käden jaksaa pitää tuettuna tyynyl ylhääl.
Voi voi, eipä oo ihme et maa on mennyt päin peetä, jos kaltaisiasi on paljon.
Eläkeläisiä on sairaita, loppuunpalaneita, liikuntakyvyttöminä, ja osa jopa töistä poispotkittuja.
Osa voi hyvin, mutta he tuskin köyhyyspalstalla aikaansa viettävät. - Kuoltiin
Dippa Enska kirjoitti:
On totta, että nykyään keskimäärin nuoriso varmasti työskentelee vähemmän, ainakin (ruumiillisesti), kuin vaikkapa 50 vuotta sitten.
Täten samalla tavalla kuin eläkeläiset tällä hetkellä haukkuvat nuorisoa, voin todeta, että eläkeläiset ovat veltostuneet entisestään ja eivät enää osaa/jaksa tehdä töitä, niin kuin ennen. Eikös tämänkin väite ole aivan totta? Vai otatteko netissä istumisen työstä?Viiskymppisinä!
- Dippa Enska
Putkiaivot? kirjoitti:
Siis pitäisikö eläkeläisten työskennellä?
Kiva olisi edes ulos päästä, mitenkähän siitä sit töihin?
En istu vaan makaan, onneks on puh,netti, yhden käden jaksaa pitää tuettuna tyynyl ylhääl.
Voi voi, eipä oo ihme et maa on mennyt päin peetä, jos kaltaisiasi on paljon.
Eläkeläisiä on sairaita, loppuunpalaneita, liikuntakyvyttöminä, ja osa jopa töistä poispotkittuja.
Osa voi hyvin, mutta he tuskin köyhyyspalstalla aikaansa viettävät.jos ei voi, mutta silloin lienee turhaa valittaa toistenkaan työskentelystä.
- Työeläkeläinen
Dippa Enska kirjoitti:
Täten samalla tavalla kuin eläkeläiset tällä hetkellä haukkuvat nuorisoa, voin todeta, että eläkeläiset ovat veltostuneet entisestään ja eivät enää osaa/jaksa tehdä töitä, niin kuin ennen. Eikös tämänkin väite ole aivan totta? Vai otatteko netissä istumisen työstä?Kyllä kerkisin töitäkin tekemään 17 - 63v, sitä ennen olin vain kesätöissä.
Tuohon aikaan sisältyi 11kk vakinaista ja 4 lukukautta opiskelua, ei kannata väittää eläkeläisiä veltoksi vaan elämästään nauttivaksi. Tämä tietysti käytettävän varallisuuden puitteissa.
Olenkin moneen otteeseen ehdottanut eläkeläisille virkistysmenojen korvaamista tai niiden verovähennysoikeutta koskien parempaa eläkettä saavia. Minulle sopisi vaikka 3 x 1kk kylpylöissä ylöspidolla tai virkistys matkailuun 15000km polttoaineet vuodessa. Tämä tietysti eläkkeen lisäksi.
Dippa Enska voisi punnertaa siellä töissä vähän enemmän, että saisi eläkeläisten ansaitut pienet ilot maksuun. Lapsen työhän on leikki ja eläkeläisen viihtyminen eli pitää hommata viihdyttäviä aktiviteettejä kuten vaikka kylpyläreissut tai Espanjan matka yhteiskunnan kustannuksella. Saavathan työssä käyvätkin työmatkavähennyksen työhuonevähennystä unohtamatta. - Jönssii
ristokopon kirjoitti:
Ei koskaan kannata uskoa porvarin lupauksia, sillä suuret lupaukset eivät suuta halkaise. Seuraavissa vaaleissa suosittelen äänestämään eduskuntaan ihmistä joka on omassa nahassaan kokenut köyhyyden.
Jos ehdokkaasi sanoo ymmärtävänsä tosiasioita niin älä äänestä häntä olipa puoluekanta mikä tahansa, koska niissäkin puolueissa jotka aiemmin ovat köyhien asemaa halunneet ja voineetkin parantaa ovat "tosiasioita ymmärtävät" kusipäät mätäpaiseena. Takinkääntäjä kusipäiden sijasta kannattaa eläkeläisten äänestää ihmistä, jolla on sama tilanne kuin itsellä.
Hyvinä vaihtoehtoina köyhälle eläkeläiselle vaaleissa näen ehdokkaan, joka täyttää jonkin seuraavista kriteereistä:
1§ elättää itsensä ruumiillisella työllä kuten esimerkiksi siivooja, varastotyöntekijä, kaupan myyjä.
2§ tekee työtä sosiaali- ja terveyssektorilla. Tällä alalla työtä tekevä joutuu TYÖSSÄÄN KOHTAAMAAN IHMISTEN KÖYHYYDEN JA HÄDÄN. esimerkiksi Marjaana Koskinen (sd), jonka työpaikka on Turun Sosiaalitoimi.
3§ Ammattiyhdistys liikkeen aktivistit ovat aina hyvä vaihtoehto. esimerkkinä Turun metalli49 aktiivi Jyrki Yrttiaho (Vas)
4§ kansalaisjärjestöjen tai antiglobalisaatio liikkeen aktivistit esim Yrjö Hakanen (SKP.
Edellä mainitut kriteerit näen köyhälle eläkeläiselle HENKILÖKOHTAISESTI ELINTÄRKEIKSI siksi, että kriteerit täyttävä ehdokas voi tulla riittävän tunnetuksi tullakseen valituksi ILMAN RAHAMAAILMAN TUKEA JA MASSIIVISTA TV-MAINONTAA.
Jaksamista ja parempaa jatkoa kaikille.Ei päättäjäksi koskaan sellaista, joka ei ole omia asioitaankaan osannut hoitaa. Vain sellaisia, jotka on saaneet taloutensa mallilleen ja mutenkin asiansa erinomaiseen kuntoon. Heillä on kykyä hoitaa asioita, sitten nistä valitaan ne, joila olisi myös halua hoitaa yhteisiä asioita ja niitä äänestetään.
Joka ei saa omia asioitaan hoidettua, ei kykene yhteisiäkään asioita hoitamaan vaikka olisi kuinka kova halu. - vihjaa
Jönssii kirjoitti:
Ei päättäjäksi koskaan sellaista, joka ei ole omia asioitaankaan osannut hoitaa. Vain sellaisia, jotka on saaneet taloutensa mallilleen ja mutenkin asiansa erinomaiseen kuntoon. Heillä on kykyä hoitaa asioita, sitten nistä valitaan ne, joila olisi myös halua hoitaa yhteisiä asioita ja niitä äänestetään.
Joka ei saa omia asioitaan hoidettua, ei kykene yhteisiäkään asioita hoitamaan vaikka olisi kuinka kova halu.Mutta ei kai tämä sitä tarkoita että jos omat asiansa osaa hoitaa niin sitten osaa kyllä koko yhteiskunnankin asioita hoitaa ja on pelkästään jo sen perusteella sopiva sellaiseenkin hommaan.
- Sitä se tarkottaa
vihjaa kirjoitti:
Mutta ei kai tämä sitä tarkoita että jos omat asiansa osaa hoitaa niin sitten osaa kyllä koko yhteiskunnankin asioita hoitaa ja on pelkästään jo sen perusteella sopiva sellaiseenkin hommaan.
Mutta se on varmaa, että jos ei ole kyennyt omia asioitaan panemaan oikealle mallille niin ei taatusti kykene yhteisiäkään hoitamaan, se on varmaa. Siis niistä kannattaa etsiä, joiden omat asiat on hyvällä maallilla.
Minä en vihjannut mitän, minä sanoin ihan suoraan. - Työeläkeläinen
Sitä se tarkottaa kirjoitti:
Mutta se on varmaa, että jos ei ole kyennyt omia asioitaan panemaan oikealle mallille niin ei taatusti kykene yhteisiäkään hoitamaan, se on varmaa. Siis niistä kannattaa etsiä, joiden omat asiat on hyvällä maallilla.
Minä en vihjannut mitän, minä sanoin ihan suoraan.Näin se vaan on, ettei pidä päästä luuseria yhteisiä rahoja vahtimaan, mitenkäs se niillä pärjäisi jos ei omillaankaan?
Jos ehdokkaalla on mammonaa tarpeeksi niin ei tarvitse Kakkosten avustuksia anoa. - eikös tämä
Työeläkeläinen kirjoitti:
Näin se vaan on, ettei pidä päästä luuseria yhteisiä rahoja vahtimaan, mitenkäs se niillä pärjäisi jos ei omillaankaan?
Jos ehdokkaalla on mammonaa tarpeeksi niin ei tarvitse Kakkosten avustuksia anoa.nyt ryöstätymään päässyt inflaatio ole juuri selvä merkki siitä, että meillä on nyt johdossa ja vastuupaikoilla surkeita luusereita.
- Totuuden torvi
eikös tämä kirjoitti:
nyt ryöstätymään päässyt inflaatio ole juuri selvä merkki siitä, että meillä on nyt johdossa ja vastuupaikoilla surkeita luusereita.
Joopa joo. Pidetään nyt kuitenkin mielessä että Suomi kuuluu EMU-alueeseen, eli koko euro-alueen inflaatio heijastuu Suomeen. Mietitään vielä öljyn hinnankehitystä, voiko suomipojat siihen vaikuttaa kovinkaan paljon. Suomen politikkojen pahin synti on jääräpäinen ylisuuren julkisen sektorin ja himoverotuksen ylläpitäminen.
- juu...
vm 47 kirjoitti:
Minua niin korpeaa tuo nuoremman sukupolven valitus meidän eläkeläisten elättämisestä. Kaikesta tuloistamme(ja omaisuudesta) me edelleenkin maksamme veroa. Uskaltaisimpa melkein sanoa että minun sukupolveni ihmiset , ovat tehneet työtä enemmän kuin nuoret koskaan ,vaikkei siitä aina palkkaa saanutkaan Vapaa aika oli aivan tuntematon käsite.kaukana nykyisestä. Kaikki kunnia menneille työsukupolville, mutta työtehokkuus ja vaatimukset on nykyisin se joka ajaa ihmisiä ahtaalle ja jopa sairaseläkkeelle. Minua pelottaa oma tulevaisuuteni. Olen nyt töissä ja tulen olemaan töissä vuosikymmenet mutta onko minulla koskaan edes varaa jäädä eläkkeelle? Onko nykyistä eläkejärjestelmää edes olemassa 35 vuoden päästä? Nyt nimittäin alkaa näyttämään jo aika pahalta.
- ajatella
Dippa Enska kirjoitti:
Kaikille osansa mukaan, niinhän sen täytyy olla. En ainakaan omalla ahkeruudellani hankittuja varoja haluaisi toisille antaa.sitten tukia asiaa josta ei ennestään oikeasti tiedä mitään
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Eläkeyhtiöt sijoittaneet miljardeja salaperäisiin suojarahastoihin/1135234815343
P******ä kuittiaa saat nuolla.
Ole niin hyvä ;)
- linja tässä
äitiys-, isyys-, vanhempain-, sairaspäivärahat nousevat 160€/kk. ja pienellä eläkkeellä elävän 30€/kk.
Tämä Hyssälä kyllä on ainakin neuvonantajiensa kautta perillä siitä miten pienillä eläkkeillä ihmiset joutuvat sinnittelemään, ja varsin tietoinen myös tästä nyt ihan hurjaksi revenneestä pakollisten elinkustannusten noususta tai inflaatiosta. Hyssälä tietää myös sen että nuorilla lapsiperheillä kyllä nyt enimmäkseen menee todella hyvin(ainakin joihinkin pieneläkeläisiin verrattuna)ja heillä varaa riittä kulutukseen. Näistä asioista tietoisena Hyssälä kuitenkin toteuttaa tämänkaltaista sosiaalipolitiikkaa.
Olisiko niin että Hyssälä katsoo olevansa joku hyvinkin viisas vastuun kantaja joka haluaa turvata riittävän lapsimäärän ja sillä tulevaisuutta, ja sitten mielestään vain priorisoi oikein jättäessään vanhat pienillä eläkkeillä kituvat oman onnensa nojaan(tosin Hyssälän omat ja kaltaistensa palkat ja eläkkeet eivät kuulu hänen priorisointinsa piiriin).
Todellisuudessa keskiluokkaiset nuoret lapsiperheet enimmäkseen valittavat rahanpuutettaan vaikka heillä perhettä kohti olisi käytettävissä 4000€/kk. eikä sellaisessa keskiluokkaisessa rahan käytössä Hyssälän satasetkaan missään edes tunnu, vaikka nekin siellä hyvin törsätyksi saadaan ja päätymään inflaatiota osaltaan lisäämään.
Köyhillähän ei nykyään paljon lapsia edes ole kuten joskus ennen muinoin, mutta ne köyhät joilla lapisa on ovat kyllä ahtaalla kun heidän lapsensa joutuu yleensä runsaasti törsäävien hyvätuloisten lapsien seassa elämään. Mutta onko Hyssälällä paljon mitään tällaisten lapsiperheiden ahdinkoon, tuskin. - Työeläkeläinen
30 on ruhtinaallista, itselläni tuo on alle puolet jos tarkastellaan käteen verotuksen jälkeen jäävää osuutta. miksi me bruttoa tarkastelisimme, se (v)erotus kun tuppaa sille tielleen jäämään. Taidan olla liian vanha olisi kannattanut syntyä vasta 1946 vaan kun isä pääsi lomille jo paljon aiemmin sieltä itäkarjalasta, ukon vika kaikki tyynni.
- eläkelait muuttuivat
Juuri 2006!
Ennen sitä eläkkeelle päässeet, joutuneet, saivat huomattavasti enemmän, kuin -46s
Kyllä me töitä painoimme ensin 10v, mistä ei työeläkettä kertynyt, eläkemaksu perittiin kyllä.
Sitten perheenperustaminen todellakin vei kotiin lapsia hoitamaa. Se oli pakko, koska tulot olisivat olleet pienemmät kuin lasten yksityinen hoito. Kunnallistahan ei juuri ollut.
Meille KYLLÄ LUVATTIIN peruseläke, jolla silloin -70 luvulla olisi jopa tullut toimeen.
sitten työelämää kyllä ehti kertyä enemmän mitä tänä päivänä ihmisille, vaan kun ne olivat pätkiä, 1-2v samassa, kun vaihtoi palkan takia, useinkin.
Viimeiset 20v pätkätöitä, millä kyllä eli ilman mitään tukia, vaan kun ei työnantajien tarvinnutkaan tilittää niitä mistä ei raja täyttynyt, vaikka ne palkasta kyllä vietiin.
Verot oli silloin myös huomattavasti jorkeammat.
Meidän vanhempamme eivät montaa vuotta ehtineet työeläkettä hankkia, silti laskutapa oli eri ja he saivat sen n, 60% viimeisten vuosiensa ansioista.
Kyllä se yli 1000e oli ja siihenkin kelaa lisäksi.
Nyt sitten muutettiin, nuoret saavat äitiyslomista, ja jokaisesta työpäivästä, mikä on hyvä, mutta me emme saaneet.
Katson eläkkeeni tason työvuosiini, ja viiden lapsen kasvattamisen siinä sivussa olevan häpeällisen alhainen, vietiin se peruseläke, ja maksettiin n,30% viimeisten vuosien tuloista.
En koskaan ollut rikas, enkä kadehtinut heitä, vaan omillani toimeentuleva.
Suomi saisi hävetä, alle 1000e eläkkeitä ei saisi olla, ei niitä ollut vanhemmillakaan.
Nyt kait täytyy sitten se sossun ovikin avata, vaikka kynnys vielä on korkealla.
Lääkkeet, ruoka, asuminen maksaa, muusta en edes haaveile enää, yritän vain sinnitellä, päivän kerrallaan. - ruodussa kun
eläkelait muuttuivat kirjoitti:
Juuri 2006!
Ennen sitä eläkkeelle päässeet, joutuneet, saivat huomattavasti enemmän, kuin -46s
Kyllä me töitä painoimme ensin 10v, mistä ei työeläkettä kertynyt, eläkemaksu perittiin kyllä.
Sitten perheenperustaminen todellakin vei kotiin lapsia hoitamaa. Se oli pakko, koska tulot olisivat olleet pienemmät kuin lasten yksityinen hoito. Kunnallistahan ei juuri ollut.
Meille KYLLÄ LUVATTIIN peruseläke, jolla silloin -70 luvulla olisi jopa tullut toimeen.
sitten työelämää kyllä ehti kertyä enemmän mitä tänä päivänä ihmisille, vaan kun ne olivat pätkiä, 1-2v samassa, kun vaihtoi palkan takia, useinkin.
Viimeiset 20v pätkätöitä, millä kyllä eli ilman mitään tukia, vaan kun ei työnantajien tarvinnutkaan tilittää niitä mistä ei raja täyttynyt, vaikka ne palkasta kyllä vietiin.
Verot oli silloin myös huomattavasti jorkeammat.
Meidän vanhempamme eivät montaa vuotta ehtineet työeläkettä hankkia, silti laskutapa oli eri ja he saivat sen n, 60% viimeisten vuosiensa ansioista.
Kyllä se yli 1000e oli ja siihenkin kelaa lisäksi.
Nyt sitten muutettiin, nuoret saavat äitiyslomista, ja jokaisesta työpäivästä, mikä on hyvä, mutta me emme saaneet.
Katson eläkkeeni tason työvuosiini, ja viiden lapsen kasvattamisen siinä sivussa olevan häpeällisen alhainen, vietiin se peruseläke, ja maksettiin n,30% viimeisten vuosien tuloista.
En koskaan ollut rikas, enkä kadehtinut heitä, vaan omillani toimeentuleva.
Suomi saisi hävetä, alle 1000e eläkkeitä ei saisi olla, ei niitä ollut vanhemmillakaan.
Nyt kait täytyy sitten se sossun ovikin avata, vaikka kynnys vielä on korkealla.
Lääkkeet, ruoka, asuminen maksaa, muusta en edes haaveile enää, yritän vain sinnitellä, päivän kerrallaan.köyhät parjaavat toisiaan.
Nyt ei ole mitään poliittista puoluetta joka ei söisi köyhältä LEIPÄÄ.
Vastakkain asettelu on ememmän kuin typerää..
Opiskelija lapsiperheet
opiskelija eläkeläiset
Opiskelijat työttömät
Opiskelijat toimentulotuelle pudonneet
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200805167663837_uu.shtml
Sama mitä verrataan...
http://www.ksml.fi/mielipide/artikkelit/onnistunut-el%C3%A4kkeiden-leikkaus(121284).ece
Päättäjät sairastuvat vallastaan, samantien kun pääsevät turvatulle ansiolle...
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/El%C3%A4keyhti%C3%B6t sijoittaneet miljardeja salaper%C3%A4isiin suojarahastoihin/1135234815343
Valta käyttää muiden rahoja..http://web.eduskunta.fi/Resource.phx/eduskunta/tervetuloa/palkkiot.htx
Nostaen itse 5860 € / kk josta vero, MUTTA verovapaana LISÄKSI: Kotipaikastaan riippuen edustaja saa kulukorvausta 30, 40 tai 55 %:n mukaan eli 1758 € - 2930 € kk.
http://www.stat.fi/tup/suoluk/suoluk_tulot.html
"Keskimääräiset tulot vuonna 2006 olivat 22 621 € tulonsaajaa kohti, miehillä 26 824 € (2235 €/kk miehet)
ja naisilla 18 688 €." (naiset 1557 €/kk )
Eli Vähemmän verollista palkkaa kun vallan käyttäjä saa verotonta kulukorvausta. ;)
http://www.taloussanomat.fi/raha/2008/05/19/elaketta-karttunut-jo-sadoille-tuhansille-opiskelijoille/200813530/139
Hyvä sosiaaliturva vesittäjä on nimenomaan opiskelijat..
Korvantakuset ovat sen verran märkänä että nielevät sen mitä syötetään uskoen ihan itse tietävänsä jotakin asiasta.. ;)))) - klikissä
ruodussa kun kirjoitti:
köyhät parjaavat toisiaan.
Nyt ei ole mitään poliittista puoluetta joka ei söisi köyhältä LEIPÄÄ.
Vastakkain asettelu on ememmän kuin typerää..
Opiskelija lapsiperheet
opiskelija eläkeläiset
Opiskelijat työttömät
Opiskelijat toimentulotuelle pudonneet
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200805167663837_uu.shtml
Sama mitä verrataan...
http://www.ksml.fi/mielipide/artikkelit/onnistunut-el%C3%A4kkeiden-leikkaus(121284).ece
Päättäjät sairastuvat vallastaan, samantien kun pääsevät turvatulle ansiolle...
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/El%C3%A4keyhti%C3%B6t sijoittaneet miljardeja salaper%C3%A4isiin suojarahastoihin/1135234815343
Valta käyttää muiden rahoja..http://web.eduskunta.fi/Resource.phx/eduskunta/tervetuloa/palkkiot.htx
Nostaen itse 5860 € / kk josta vero, MUTTA verovapaana LISÄKSI: Kotipaikastaan riippuen edustaja saa kulukorvausta 30, 40 tai 55 %:n mukaan eli 1758 € - 2930 € kk.
http://www.stat.fi/tup/suoluk/suoluk_tulot.html
"Keskimääräiset tulot vuonna 2006 olivat 22 621 € tulonsaajaa kohti, miehillä 26 824 € (2235 €/kk miehet)
ja naisilla 18 688 €." (naiset 1557 €/kk )
Eli Vähemmän verollista palkkaa kun vallan käyttäjä saa verotonta kulukorvausta. ;)
http://www.taloussanomat.fi/raha/2008/05/19/elaketta-karttunut-jo-sadoille-tuhansille-opiskelijoille/200813530/139
Hyvä sosiaaliturva vesittäjä on nimenomaan opiskelijat..
Korvantakuset ovat sen verran märkänä että nielevät sen mitä syötetään uskoen ihan itse tietävänsä jotakin asiasta.. ;))))http://web.eduskunta.fi/Resource.phx/eduskunta/tervetuloa/palkkiot.htx
tuo suora klikki.
"Päättäjät sairastuvat vallastaan, samantien kun pääsevät turvatulle ansiolle...
Valta käyttää muiden rahoja.. http://web.eduskunta.fi/Resource.phx/eduskunta/tervetuloa/palkkiot.htx
Nostaen itse 5860 € / kk josta vero, MUTTA verovapaana LISÄKSI: Kotipaikastaan riippuen edustaja saa kulukorvausta 30, 40 tai 55 %:n mukaan eli 1758 € - 2930 € kk."
- AVKT
Eläkeläiset ruotsissa maksavat kaikkein suurimman veron % teissa.
Minä vähintään 34% työssä käyvä 360t/kr 28%.
Jos asuisin Ranskassa (R) olisi vero 6%, minulle. Muuta sinne--- pitäisi olla paljon käteistä, että ostaa asunnon. - AVKT
Teistä kukaan ei ole ollut, niin köyhä kuin minä.
- siis selvänäkijä?
Empä jaksa kirjoittaa köyhyydestä lapsena, koska tässä nykyisessä on tarpeeksi kestämistä.
Silti tuo "heittosi" on kumma, et sinä voi tietää ihmisten elämästä, vain omastasi.
Joku saa valtit, joku pikkukortit, ja jää moni ilmankin.
Hyvää kesää, koetetaan pärjäillä, eikä kinata kuka oli tai on köyhin. - AVKT
siis selvänäkijä? kirjoitti:
Empä jaksa kirjoittaa köyhyydestä lapsena, koska tässä nykyisessä on tarpeeksi kestämistä.
Silti tuo "heittosi" on kumma, et sinä voi tietää ihmisten elämästä, vain omastasi.
Joku saa valtit, joku pikkukortit, ja jää moni ilmankin.
Hyvää kesää, koetetaan pärjäillä, eikä kinata kuka oli tai on köyhin.teitää, mikä on höyhyys, siis mikä on Suomen köyhyys????????????????? .
- vwww
esim. Intiassa 70% maan väestöstä selviää alle puollella eurolla päivässä ja 90% alle kahdella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 173796
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1722315Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731557Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641157Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella231017- 171894
Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42862Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä73831Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72790- 100789