Sisiliskot

Tietämätön

Tässä pari kysymystä jotka kaipais vastausta
1. Voiko sisiliskoja laittaa terraarioon?
2. Jos voi niin miten niitä hoidetaan?
3. Onko tietoa mistään hyvästä sisilisko sivusta?
4. Mitkä ovat sisiliskon englannin ja latinan
kieliset nimet?
5. Mitä sisiliskot syö ja miten ne lisääntyy?
6. Muuta tietoa?

Oho tuli vähän paljon kysymyksiä.(:

70

13172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ------

      En tiedä vielä ,mutta minulla on kirjoja joista voisin katsoa...

      • plää plää

        En mäkää mut me otetaan


    • kit

      Suomen laki kieltää eläimen vangitsemisen luonnosta! Eli et voi laittaa sisiliskoa terraarioon...
      Todennäkösesti sisilisko lakkaisi vankeudessa syömästä ja kuolisi piakkoin terraan laiton jälkeen...

      • Liisa

        Kaverillani on sisilisko lemmikkinä ja etsin tietoa sisiliskoista ja löysin tämän kysymyksen ja sitten luin sen vastauksen, ettei sisiliskoja saa ottaa lemmikiksi. Voiko kaverini jaoutua vankilaan kun silllä on sisilisko lemmikkinä? Se sisilisko on kyllä syntynyt vankeudessa mutta kuitenkin.
        P.S. Anteeksi kun kirjoitin epäselvästi, mutta kun olen vvasta 8v. niin siitä se johtuu.


      • Etanaa

        mun kaverilla on sisilisko ja se saisen luonosta ja se ei kuollu....sitte se siistosti sen kaverin kaa ssiliskon ja niitten poikaset myydään ens kussa eläin kaupassa


      • EnsQ

        Suomen laki kieltää sisiliskojen pidon, ja tiedän sen, että jos sisiliskon tappaa siitä voi saada 17€ sakot! Toinen asia taas on se, että jos jostain löydät sisiliskon joka on loukkaantunut ja autat sitä sillä että päästät sen kärsimyksistään ja tapat niin se on relua. Pitää vaan muistaa, että se pitää pystyä näyttämään toteen, että sisilisko kärsii.


    • mii
      • Kiitos

        Tätä on jo kaivattukin.
        Tähän asti täällä on jotkin jälkeenjääneet vaan natkuttaneet, että "sisiliskoa ei saa ottaa, se on laki, se on laki jne.."
        Jokainenhan tietää, että vaikka lakeja toivotaan noudatettavan, niin useissa tapauksissa se jää korkeintaan toiveeksi.
        No, viisastelematta sen enempää siitä, onko sisilisko otettu luvallisesti, vai luvatta, niin nyt ainakin jokainen osaa antaa lemmikilleen oikean hoidon ja olosuhteet.
        Sillä senhän pitää olla pääasia, että lemmikki voi hyvin.


      • ...
        Kiitos kirjoitti:

        Tätä on jo kaivattukin.
        Tähän asti täällä on jotkin jälkeenjääneet vaan natkuttaneet, että "sisiliskoa ei saa ottaa, se on laki, se on laki jne.."
        Jokainenhan tietää, että vaikka lakeja toivotaan noudatettavan, niin useissa tapauksissa se jää korkeintaan toiveeksi.
        No, viisastelematta sen enempää siitä, onko sisilisko otettu luvallisesti, vai luvatta, niin nyt ainakin jokainen osaa antaa lemmikilleen oikean hoidon ja olosuhteet.
        Sillä senhän pitää olla pääasia, että lemmikki voi hyvin.

        Marikan herppisivuilla on hoito-ohjeita vain lämpimiltä seuduilta kotoisin oleville "sisiliskoille", jotka tarvitsevat siis aivan erilaiset olosuhteet kuin tämä kotimainen.


      • Kiitos
        ... kirjoitti:

        Marikan herppisivuilla on hoito-ohjeita vain lämpimiltä seuduilta kotoisin oleville "sisiliskoille", jotka tarvitsevat siis aivan erilaiset olosuhteet kuin tämä kotimainen.

        Olen samaa mieltä. Se ON valitettavaa, että ohjeet ovat vain lämpöisemmän alueen liskoille.

        Nythän on kuitenkin niin, että käsitykseni mukaan suomalaisen sisiliskon hoidossa on ainoa oleellinen ero vain matalampi talvehtimislämpötila.

        Katsokaahan, tein kerran kaivuutyötä maalla rinteessä, jossa oli paljon koivunjuurakkoakin.
        Tulin vilkaisseeksi multakasaan, jota olin maasta lapioinut ja siinähän oli päällä pari aivan tönkköä siisseliä. Ja multakasasta löytyi vielä pari lisää.
        Varoin tönimästä niitä enempää, etteivät herää horroksestaan (silloin oli myöhempi syksy ja jo pieniä pakkasia) ja aloin miettimään, mitä niille voisi tehdä. Samaan paikkaan niitä ei enää saanut. Tietysti ne pitää saada telvehtimaan, mutta sellaiseen paikkaan, johon ei kerry vettä kovasti, mutta jossa on maalämpöä ja josta ne pääsevät poiskin.
        No, minulla oli yksi komposti myös rinteessä, joten laitoin siisselit sen reunan alle.
        Keväällä sain seurata niiden heräämistä, joten talvehtiminen sujui hyvin.
        Kompostinreunan ja lumen alla lämpötila oli noin pari, maksimissaan 4 astetta lämpöisen puolella.

        Olen myös nähnyt, kun siisseli syö. Aivan tavallista pulskaa toukkaa. Nosteli kuonoansa ja nieleskeli toukan kokonaisena. Oli siinä siisseli tyytyväisen näköinen.


      • en mainitse
        Kiitos kirjoitti:

        Olen samaa mieltä. Se ON valitettavaa, että ohjeet ovat vain lämpöisemmän alueen liskoille.

        Nythän on kuitenkin niin, että käsitykseni mukaan suomalaisen sisiliskon hoidossa on ainoa oleellinen ero vain matalampi talvehtimislämpötila.

        Katsokaahan, tein kerran kaivuutyötä maalla rinteessä, jossa oli paljon koivunjuurakkoakin.
        Tulin vilkaisseeksi multakasaan, jota olin maasta lapioinut ja siinähän oli päällä pari aivan tönkköä siisseliä. Ja multakasasta löytyi vielä pari lisää.
        Varoin tönimästä niitä enempää, etteivät herää horroksestaan (silloin oli myöhempi syksy ja jo pieniä pakkasia) ja aloin miettimään, mitä niille voisi tehdä. Samaan paikkaan niitä ei enää saanut. Tietysti ne pitää saada telvehtimaan, mutta sellaiseen paikkaan, johon ei kerry vettä kovasti, mutta jossa on maalämpöä ja josta ne pääsevät poiskin.
        No, minulla oli yksi komposti myös rinteessä, joten laitoin siisselit sen reunan alle.
        Keväällä sain seurata niiden heräämistä, joten talvehtiminen sujui hyvin.
        Kompostinreunan ja lumen alla lämpötila oli noin pari, maksimissaan 4 astetta lämpöisen puolella.

        Olen myös nähnyt, kun siisseli syö. Aivan tavallista pulskaa toukkaa. Nosteli kuonoansa ja nieleskeli toukan kokonaisena. Oli siinä siisseli tyytyväisen näköinen.

        Elikkä minä olen nyt jo alkanut sisiliskoja ruokkimaan aivan luonnossa. On jo yksi lämpimällä kivellä oleileva sisilisko ottanut minun kaksi paarmaa joilta toinen siipi oli irroitettu ettei ne lentäisi eipä aikaakaan kun oli söpö naaras lisko mennyt samantien kimppuum siinä se iloisesti maiskutteli kun katselin sitä kun naaras lisko oli syönyt paarmat hän vilkaisi minua ja alkoi lähestyä minun kättäni joka maata vasten lepäsi siihen se kädelleni asettui ja silittelin sitä kaikessa rauhassa ja lopuksi laitoin naaraan kivelle lepäämään


    • Midzi

      Sisilisko on RAUHOITETTU, eikä sitä/niitä saa ottaa lemmikiksi. Aurinkoisia syksypäiviä... =)

      • e-s-k-i

        Netissä luki, että jos sisilisko katkaisee hännän syksyllä nii se kuolee talven aikana, koska häntä ei ehdi kasvaa!! Sisiliskon hännässä on ruokaa :D Se kerää sitä sinne talvea varten eli jos sisi lisko katkaisee hännän syksyllä se ei saa talvella ruokaa ja siksi kuolee.. Eli jos näkee syksyllä sisiliskon jolla on häntä katki niin sehän kannattaa ottaa talven ajaksi ettei se kuole!!! En ainakaan halua, että sisilisko kuolisi, koska ne ovat mielestäni ihanania!! En silti pidä niitä lemmikkinä, mutta jos nään syksyllä sisiliskon jolla on häntä katki niin pidä sitä talven yli!!!
        ETTEI SE VAAN KUOLISI!!!


    • ~SisiLisko~

      Luonnosta ei missään nimessä saa ottaa sisiliskoa!
      Tuliko selväksi ilman lisäkysymyksiä "Mutta kun..."?
      Mutta lemmikkisisiliskolajit ovat todella mielenkiintoisia. Hanki ihmeessä niitä, jos sinulla on ns. "sisiliskokuume" ja tahdot todella saada sisiliskon.
      Luonnon sisiliskoista vielä. Jos todella pidät sisiliskosta, pitäisitkö sitä terraariossa niin että itse voisit katsella sitä? Vai antaisitko sen juoksennella täysin vapaana, ottaa aurinkoa ja lisääntyä?
      Kumman toteuttaisit itse?

      • -LISKOT RAUHAAN!

        Olen ehdottomasti samaa mieltä kanssasi, sisiliskoja ei missään tapauksessa saisi pitää vankeudessa! Pidän itsekin todella paljon sisiliskoista, mutta lemmikkeinä pito menee jo eläinrääkkäyksen puolelle!
        Miettikää hyvät ihmiset kunnolla, ennenkuin vangitsette ja rääkkäätte sisiliskoja tai vaskitsoja... Jos joku haluaa lemmikin, menkööt eläinkauppaan, siellä niitä hienompia liskoja myydään, mitkä elävät paljon pidempään.


      • Anonyymi

        Minä lapsena toin sliskon sisälle kotiin' äiti selvitti' että ei saa ottaa sliskoa' vie ulos. No vein' enkä ole sen koommin jahkaillut sliskoja en muitakaan luontokplta' ehkä sammakot oli vielä listalla' niitä en vienyt sisälle. Käärmeitä meidän levelillä ei ollut


      • Anonyymi
        -LISKOT RAUHAAN! kirjoitti:

        Olen ehdottomasti samaa mieltä kanssasi, sisiliskoja ei missään tapauksessa saisi pitää vankeudessa! Pidän itsekin todella paljon sisiliskoista, mutta lemmikkeinä pito menee jo eläinrääkkäyksen puolelle!
        Miettikää hyvät ihmiset kunnolla, ennenkuin vangitsette ja rääkkäätte sisiliskoja tai vaskitsoja... Jos joku haluaa lemmikin, menkööt eläinkauppaan, siellä niitä hienompia liskoja myydään, mitkä elävät paljon pidempään.

        Tämä, mun pihalla on paljon uima-altaan luona sisiliskoja ja vesiliskojaki vedessä uiskentelemassa. Tykkään ihan superisti liskoista mutta en missään nimessä ottaisi lemmikiksi, suurinpiirtein vaan katselen niitä ulkona ja välillä tarjoon jotain omia löytämiä hyönteisiä ja siinä sitten syö


    • teemusto

      moi mulla oli viime kesänä 2 sisiliskoa ja yksi vaskitsa ja pistin terraarioon ne ja sisiliskot söi hyvin ja minulla on ne vielä mutta sitten yksi aamu katsoin niin terraariossa oli 11 vaskitsan poikasta ja aikuinen vaskitsa joten päästin vaskitsat heti luontoon ja säästin yhden poikasen ja sekin elää viellä ja syö hyvin ja se muuten liikkuu päivisin ja paistattelee lampun alla

      • Joku noob

        Oot aikamoinen eläinrääkkääjä teemusto! Haista sinä sitten home! !


      • pieruperse
        Joku noob kirjoitti:

        Oot aikamoinen eläinrääkkääjä teemusto! Haista sinä sitten home! !

        teemusto ei niitä ny sais ottaa mut sattuuko elämäään viel:D jos eläisit olisit suorittanut täydellisenympäristörikoksen:D itellä oli kans ku oli häntä poikki nii eli koko talvn meil päästin sitten kesäl pois olin sillon 9 vuotta ja täytin viime kesänä 10:D


      • tommppaaaaaaaaaaaaaa
        Joku noob kirjoitti:

        Oot aikamoinen eläinrääkkääjä teemusto! Haista sinä sitten home! !

        saatanan eläinrääkkääjät


      • jimppu999

        Mistä sait sissarit ja vaskitsan? entä mil ruokit vaskitsaa?


    • osku94

      Itse joskus pidin jonkun kuukauden ajan sisiliskoa terraariosssa, ja se kyllä söi ihan terveesti joka päivä. Aluksi se oli tosin aika säikky mutta ajan myötä siitä tuli paljon kesympi eikä enää oikee välittäny jos vahingos koski siihen yms. Sisiliskot tuntuu syövän kaikennäkösii ötököit ja matoja sun muita mitä vaa löytyy. Ne syö ne vaan elävinä (sitä enemmä ja nopeemmin sen ruoka liikkuu niin sitä halukkaammin se syö) mutta aluksi ei syö lainkaan. parhaite tuntuu syövän heinäsirkkoja, toukkia ja hämähäkkejä (niit nopeit).
      Ei ne paljoo hoitoo tarvii, kuha muistaa aina siivota terraarion ja muistaa lämpölampun (tai pitää terraariota ulkona, tosin ei sellaista jossa on katto) ja vettä kannattaa aina sumuttaa sillon tällön ruohoon tai muuhun kun ne juo vettä pisaroista (varmuudeks joku pieni vesikippo). Jos sulla on niitä monta se ei haittaa, ne tulee hyvin toimeen keskenään, kunha ei käy tila pieneks. En tiiä sit miten niide suhteen tulee kun tulee horrosaika, luulisin että sillon palauttaa takaisin luontoon, koska en usko että ne tykkäis olla koko vuoden läpi terraariossa joka ei vaihtele vuodenaikojen mukaan. Kunhan pidät hyvää huolta sisiliskosta niin se tuskin on suuri haitta pitää sellaista jonkin aikaa terraariossa.

    • liskofani

      Älä ota luonnosta sisiliskoa. Sisiliskon elinpiiri on vähintään sata neliötä, ja sellaisen terraarion hankkiminen on hankalaa. Anna sisiliskojen jäädä luontoon, siellä ne ovat juuri niin onnellisia kuin pitääkin. Älä edes ruoki sisiliskoja, jottet tartuttaisi niihin vahingossa mitään tauteja. Jos ne saavat elää rauhassa, ne voivat tulla jopa kymmenvuotiaiksi. Anna niille siihen mahdollisuus.
      Ethän myöskään häiritse sisiliskoja - jos ne pudottavat häntänsä, uuden kasvattaminen vie niin paljon voimia, että ne voivat talvella kuolla nälkään. Älä kuitenkaan ota niitä edes silloin sisälle - sisiliskot kuuluvat luontoon. Rauhoitettu tarkoittaa juuri sitä.
      Jos haluat liskon, osta lemmikkilisko lemmikkikaupasta. Muista hoitaa niitä hyvin - nekin tarvitsevat siistin, puhtaan terraarion, lämpöä ja sopivaa syötävää.

      • missu <3 <3

        siis älä kuuntele noita tyhmiä kirjotuksia vaan kuuntele ennemmi mua koska mul on ollu neljä vuotiaasta asti sisiliskoja lemmikkinä ja ne on pärjännyt hyvin vaikka olen nähnyt vaan viisi kertaa sen ku mun liskot on synnyttäny eli siis talvella sisiliskoa piddetään jääkaapissa tai pakastimessa kuten useita kilpikonnia ja muita likoja liskojen vähin terraarion koko on 50x40x30 ja siellä pitää olla lämmittely paikka esim lamppu jonka alapuolella kivi ja kiven vieressä alhaalla on sukka johon lisko voi ryömiä nukkumaan. myös juoma astia on oltava ja sen on oltava hyvin matala ja niin iso että lisko mahtuu sinne itse ja vähän vettä joka on mielellään kuumassa terraarioss ainakin niin hyvin viileää muttei jää kylmää. ruokaa pitää itse pyydystää ja pakastaa esinm.kärpäsiä,heinäsirkkoja,hämähäkkejä yms.... suosittelen lemmikiksi myös vaskitsaa jolla samat olosuhteet mutta isompi terraario. liskon terraariossa pitää myös olla hiekkaa. jos kysyttävää lähetä viesti säh.post [email protected] ps. poikasilla pitää olla hyvin lämmin paikka :) iloisin terveisin lisko perheet villet lobrabit ja heikkilät :D


      • missu <3 <3
        missu <3 <3 kirjoitti:

        siis älä kuuntele noita tyhmiä kirjotuksia vaan kuuntele ennemmi mua koska mul on ollu neljä vuotiaasta asti sisiliskoja lemmikkinä ja ne on pärjännyt hyvin vaikka olen nähnyt vaan viisi kertaa sen ku mun liskot on synnyttäny eli siis talvella sisiliskoa piddetään jääkaapissa tai pakastimessa kuten useita kilpikonnia ja muita likoja liskojen vähin terraarion koko on 50x40x30 ja siellä pitää olla lämmittely paikka esim lamppu jonka alapuolella kivi ja kiven vieressä alhaalla on sukka johon lisko voi ryömiä nukkumaan. myös juoma astia on oltava ja sen on oltava hyvin matala ja niin iso että lisko mahtuu sinne itse ja vähän vettä joka on mielellään kuumassa terraarioss ainakin niin hyvin viileää muttei jää kylmää. ruokaa pitää itse pyydystää ja pakastaa esinm.kärpäsiä,heinäsirkkoja,hämähäkkejä yms.... suosittelen lemmikiksi myös vaskitsaa jolla samat olosuhteet mutta isompi terraario. liskon terraariossa pitää myös olla hiekkaa. jos kysyttävää lähetä viesti säh.post [email protected] ps. poikasilla pitää olla hyvin lämmin paikka :) iloisin terveisin lisko perheet villet lobrabit ja heikkilät :D

        niin ja vielä kesyttäminen käy helpolla mutta älä aluksi koske häntään kovasti ettei se putoa silittää häntää saa kyllä silloin kun sisilisko on kämmenellä ja pidät sitä paikoilla peukalollasi selästä jottei se livistäisi ja kesytä sitä silittämällä aurinkoisessa kohdassa sen pää lakea siitä se pitää ja usen jo ensimmäisellä kerralla sisilisko sulkee silmänsä ja nauttii auringosta ja silityksestä. ps. muista tehdä näin joka päivä viisi kertaa kolmen päivän ajan :)


      • jooko?!
        missu <3 <3 kirjoitti:

        niin ja vielä kesyttäminen käy helpolla mutta älä aluksi koske häntään kovasti ettei se putoa silittää häntää saa kyllä silloin kun sisilisko on kämmenellä ja pidät sitä paikoilla peukalollasi selästä jottei se livistäisi ja kesytä sitä silittämällä aurinkoisessa kohdassa sen pää lakea siitä se pitää ja usen jo ensimmäisellä kerralla sisilisko sulkee silmänsä ja nauttii auringosta ja silityksestä. ps. muista tehdä näin joka päivä viisi kertaa kolmen päivän ajan :)

        Okei, ensinnäkin,
        MIKÄÄN MATELIJA EI PIDÄ SILITTELYSTÄ. Matelijat eivät kesyynny samalla tavalla, vaikka niin haluaisitkin uskoa. Tarkistele googlesta ja katso sieltä syitä tähän ilmiöön.
        Toiseksi,
        VASKITSAN JA SUOMESTA TAVATUN SISILISKON LEMMIKIKSI OTTAMINEN ON RIKOS. Eläimet kuuluvat valtiolle, ja niiden vahingoittamisesta/vangitsemisesta seuraa sakot (vaskitsasta jopa yli 200€).
        Eikö olisi paljon helpompaa ja fiksumpaa ostaa lisko kaupasta?!?! Älkää lapset jooko ottako niitä luonnosta kiinni, etenkään näitä uhanalaisia tapauksia!! Eläin kärsii ja luonnon rikkaus kärsii. Ei täsätä asiasta jauhaminen ole tyhmää, yritämme vain saada muksut ymmärtämään, mikä on oiken ja mitä saa lemmikkinä pitää.
        Sitä paitsi, olette nyt avoimesti julkistaneet pitävänne moisia elikoita talossanne, oletteko miettineet, että näistä voisi tehdä rikosilmoituksen?
        Päästäkää sissarit sinne minne ne kuuluu.
        Kiitos


      • juujuu......
        missu <3 <3 kirjoitti:

        niin ja vielä kesyttäminen käy helpolla mutta älä aluksi koske häntään kovasti ettei se putoa silittää häntää saa kyllä silloin kun sisilisko on kämmenellä ja pidät sitä paikoilla peukalollasi selästä jottei se livistäisi ja kesytä sitä silittämällä aurinkoisessa kohdassa sen pää lakea siitä se pitää ja usen jo ensimmäisellä kerralla sisilisko sulkee silmänsä ja nauttii auringosta ja silityksestä. ps. muista tehdä näin joka päivä viisi kertaa kolmen päivän ajan :)

        En usko että kukaan OIKEASTI voisi noin idiootti olla.

        trollailemisiin!


      • joojoo....
        juujuu...... kirjoitti:

        En usko että kukaan OIKEASTI voisi noin idiootti olla.

        trollailemisiin!

        ja tuo oli sitten missun viestiin ;) hups.


      • sisiliskonkasvattaja

        tunge ne sun sata neliötä sinne missä ei aurinko paista... Vaikka kuin antaisit olla niin ne ei elä ku 4 vuotta


      • haist paska!!!!!
        jooko?! kirjoitti:

        Okei, ensinnäkin,
        MIKÄÄN MATELIJA EI PIDÄ SILITTELYSTÄ. Matelijat eivät kesyynny samalla tavalla, vaikka niin haluaisitkin uskoa. Tarkistele googlesta ja katso sieltä syitä tähän ilmiöön.
        Toiseksi,
        VASKITSAN JA SUOMESTA TAVATUN SISILISKON LEMMIKIKSI OTTAMINEN ON RIKOS. Eläimet kuuluvat valtiolle, ja niiden vahingoittamisesta/vangitsemisesta seuraa sakot (vaskitsasta jopa yli 200€).
        Eikö olisi paljon helpompaa ja fiksumpaa ostaa lisko kaupasta?!?! Älkää lapset jooko ottako niitä luonnosta kiinni, etenkään näitä uhanalaisia tapauksia!! Eläin kärsii ja luonnon rikkaus kärsii. Ei täsätä asiasta jauhaminen ole tyhmää, yritämme vain saada muksut ymmärtämään, mikä on oiken ja mitä saa lemmikkinä pitää.
        Sitä paitsi, olette nyt avoimesti julkistaneet pitävänne moisia elikoita talossanne, oletteko miettineet, että näistä voisi tehdä rikosilmoituksen?
        Päästäkää sissarit sinne minne ne kuuluu.
        Kiitos

        lol kaikki niitä pitää

        oot aika vitun lunon kavereita lapsellista paasata jostain vitun sisilskoista että niitä ei sais ottaa homo


      • Anonyymi
        missu <3 <3 kirjoitti:

        siis älä kuuntele noita tyhmiä kirjotuksia vaan kuuntele ennemmi mua koska mul on ollu neljä vuotiaasta asti sisiliskoja lemmikkinä ja ne on pärjännyt hyvin vaikka olen nähnyt vaan viisi kertaa sen ku mun liskot on synnyttäny eli siis talvella sisiliskoa piddetään jääkaapissa tai pakastimessa kuten useita kilpikonnia ja muita likoja liskojen vähin terraarion koko on 50x40x30 ja siellä pitää olla lämmittely paikka esim lamppu jonka alapuolella kivi ja kiven vieressä alhaalla on sukka johon lisko voi ryömiä nukkumaan. myös juoma astia on oltava ja sen on oltava hyvin matala ja niin iso että lisko mahtuu sinne itse ja vähän vettä joka on mielellään kuumassa terraarioss ainakin niin hyvin viileää muttei jää kylmää. ruokaa pitää itse pyydystää ja pakastaa esinm.kärpäsiä,heinäsirkkoja,hämähäkkejä yms.... suosittelen lemmikiksi myös vaskitsaa jolla samat olosuhteet mutta isompi terraario. liskon terraariossa pitää myös olla hiekkaa. jos kysyttävää lähetä viesti säh.post [email protected] ps. poikasilla pitää olla hyvin lämmin paikka :) iloisin terveisin lisko perheet villet lobrabit ja heikkilät :D

        Ilmoitan susta jonnekki tyylii siiis ne on rauhotettuja hyvä ihmine ymmärrä et tiiä ne tarvii eri tunti määrityksissä eri valoja yms toivottavasti ymmärtäisitte että ne ei ole lemmikkejä eikö varsinkaasn leluja


    • Ärsytys

      No kaikki eläimet on rauhoitettuja suomessa, mutta ei se rauhoitettu sitä tarkota, et ne ois jotenki harvinaisia.. Koska lähellekkään kaikki eläimet ei oo harvinaisia se nyt tajuaa lienee kuka tahansa??!! Ja sisiliskot kuuluu tuohon ryhmään.

      Tyhmintä noissa lakipykälissä on se, että pitää ostaa se sama tai samantapanen elukka eläintarhasta, jotta sitä vois pitää. Ei ne eläintarhassa olevat elukat oo yhtään sen kummempia ku luonnossakaan elävät. Sillä luonnosta nekin on aikanaan otettu, mutta bisnes on bisnestä. Monta muutakin raivostuttavaa lakipykälää toki löytyy aiheesta ja aiheen vierestä. En nyt sano että lakia saa rikkoa, mutta on sitä paljon typeriä säännöksiäkin olemassa.

      • mammumyy

        En minäkään teitä nyt kuin pari vuotta vanhempi ole, mutta ainoa elättini oli n. 5min kastemato. Ne ovat rauhoitettuja. Kaikki Suomen matelijat, sammakot ja käärmeet ovat rauhotettuja, paitsi kyy. (Ja sitä nyt kukaan ei varmaan tahdo). En suosittele pitämään vankina edes eläintä, joka ei ole rauhoitettu, jos se on luonnosta.

        Tutustukaa niihin oikeisiin terraeläimiin. Minullakin on kaksi kiinankellosammakkoa, jotka ovat syntyneet vankeudessa, niiden vanhemmat ovat melko varmasti syntyneet vankeudessa ja olisiko että vähän pidemmältäkin olisi syntynyt. Ja olen hankkimassa leopardigekkoa. Yksilön viimeisin luonnosta pyydystetty vanhempi olisi jostain -80´-luvulta. Hankkikaa lailliset lemmikit, älkää vaskitsoja.


      • sisisisisisisisisisi
        mammumyy kirjoitti:

        En minäkään teitä nyt kuin pari vuotta vanhempi ole, mutta ainoa elättini oli n. 5min kastemato. Ne ovat rauhoitettuja. Kaikki Suomen matelijat, sammakot ja käärmeet ovat rauhotettuja, paitsi kyy. (Ja sitä nyt kukaan ei varmaan tahdo). En suosittele pitämään vankina edes eläintä, joka ei ole rauhoitettu, jos se on luonnosta.

        Tutustukaa niihin oikeisiin terraeläimiin. Minullakin on kaksi kiinankellosammakkoa, jotka ovat syntyneet vankeudessa, niiden vanhemmat ovat melko varmasti syntyneet vankeudessa ja olisiko että vähän pidemmältäkin olisi syntynyt. Ja olen hankkimassa leopardigekkoa. Yksilön viimeisin luonnosta pyydystetty vanhempi olisi jostain -80´-luvulta. Hankkikaa lailliset lemmikit, älkää vaskitsoja.

        mulla ja mun kamulla on kans sisilisko terraariossa [yhteisenä] se syö kans aika hyvin mutta se on vasta poikanen ja ei jaksa syödä kauheesti vielä me yritetään kasvattaa se isoksi aikuseksi


    • herra sikari

      1. voi laittaa.
      2. anna hämähäkkejä, matoja tai muita hyönteisiä, ja voit suihkuttaa suihkupullolla vettä terraarioon tietylle alueelle(juo luonnossa kastepisaroita) ja anna liskolle runsaasti valoa. Tietty pitää puhdistaa terraario ja vaihtaa kuivuneet lehdet yms. älä kuitenkaan vaihda asioiden järjestystä terraariossa, lisko voi stressaantua.
      3. kannatta kattoa wikipediasta.
      4. en tiiä...-> kohta 3.
      5. kohdat 2 ja 3.
      6. kohta 3( =

    • älköö stressatko

      Suomenlaki on perseestä. näpistyksist joutuu linnaa mutta pedofiilit kulkee vapaalla jalalla ja btw luonnonsuojelijat/viherpeukalot, kun puhutte tällä palstalla eläinten kiusaamisesta niin lisko on iha btw matelija!

    • Simmie

      1. voi laittaa. kunhan niillä on vesi kuppi kiipeily keppejä ja kosteaa.
      2.sisiliskon hoito.niille maistuvat hämähäkit erittyisesti muista että ruoka valiota pitää vaihdella välillä kaste madot,hyönteiset ei koppakuoriaisia eikä leppäkerttuja.ja ruuAn täytyy olla elävä koska ne haluavat saalistaa sen itse. sisiliskot varastoivat häntäänsä ruokaa. niitä ei tarvitse erityisesti hoitaa.
      3.wikipediasta löydät tietoa.
      4.eng: lizard,latina:lacerta.
      5.hyönteiset.
      6.nothing

    • lisko@sisilisko

      moi kaikki tahtoisin tietää mikä lisko on sellainen minkä värit on harmaa ja siinä on mustia pilkkuja kun kaverini L.M on omistanut sellaisen mul oli 5 vuotiaana sisiliskon

    • huippuratsastaja

      1.Sisilisko on rauhoitettu eläin eikä sitä mielellään saisi ottaa terraarioon lemmikiksi.Ne ovat paljon onnellisimpia luonnossa mitä vankeudessa.

      2.Sisiliskoja ei varsinaisesti tarvitse hoitaa.Riittää kun sille annetaan oma rauha ja terraario pidetään puhtaana.Tottakai se tarvitsee mys paljon ruokaa.

      3.Itse jos käyn sisilisko sivuilla niin kijoitan vain googleen sisiliskot.Sieltä tulee näkyviin monta eri sivua.Menen itse sisilisko/wikipediaan.Siellä on paljon tietoa sisiliskoista.

      4.Latinan kielistä nimeä en tiedä mutta englanniksi "lisko" on "lizard".

      5.Sisiliskot syö hyönteisiä ja hämähäkkejä.Aamuiset kastemadotkin kyllä kelpaavat.Sisiliskot parittelevat keväästä kesään ja sen raskaus kestää 2-3 kuukautta.Se munii 3-10 munaa.

      6.Lisää tietoa lödät sisilisko/wikipediasta.

    • jännä 222211

      käyks sokeri muurahaiset

    • sisilisko fani :p

      voi jumalauta mitä helvetin luonon palvelioita kuulostaa samalle että ei sais ajaa autolla kun voi jäähä elukat autojen alle -.- !

      okei minä ja minun sisaret ollaan ihan vauvasta asti pyydystetty
      sisiliskoja

      kyllä ne elää jos niitä osaa ja jaksaa hoitaa

      minulla on tälläkin hetkellä sisiliskoja (kasvatan)
      ne sai pokasia jossain kesällä

      ja olen saanut niitä niin kesyiksi että kädellä ovat jopa syövät

      sisiliskot syö hyönteisiä

      niitä voi pitää teraarioissa mutta kannatta olla tilava että ne tai se saa liikua siellä omissa oloissaan

      se sukka juttu oli ihan hyvä että se saisi mennä sinne nukkumaan mutta mielellään puhdas tai ei ainakaan haiseva tai sellanen


      ONNEA VAAN KASVATUKSIIN JA LEMMIKIN PITÄMISIIN!!!!!!!!! :P

    • jullipulla

      Itselläni on nytten sisilisko harkitsin juuri äidin kanssa että ostettaisiin lisko kaupasta ja terraario myös.

      kävin just kattomassa sitä ja sielä se sammaleen alla nukkuu (tein sille "kodin")

      ite laitoin salaattia ja pieneen kupposeen vettä mutta kyllä sie kiipeilee hämiksiä ja murkkuja :D

    • xxxxx

      kyl sisiliskon saa ottaa mul on niit 2

    • tomi

      haista paska

    • jimppu999

      Mitä vaskitsat syö?

    • mik64bjork

      Olen ruissalosta löytänyt sisiliskon ja oon pistäny sen muovi laatikkoon ja laatikkoon pistin hiekkaa, kiviä, hyonteisiä,lehtiä ja oksan. Kun piti lähtee kotiin yritin salakuljettaa liskonkin kotiin mut mutsi huomas ja rages. EN NÄÄ SITÄ ENÄÄ IKINÄÄÄÄÄ! :,(

    • riuku

      jos ootte nii lisko hulluja ostakaa kaupasta ihan lemmikki lisko eikä varastako luonto äidin omaisuutta

    • sisi

      myykö kukaan mulle sisiliskon poikasia?

    • LOVE 1

      mulla on sisilisko ja se tuli eilen,se on jo aika kesy.löysin sen takapihalta ja laitoin sen terraarioon.sillä on sielä keppejä,sammalta,kiviä,pieni matala vesi kulho,hiekkaa ,kivi auringossa ja terraario on ikkunan edessä johon paistaa aurinko.toi on mun kolmas sisilisko.se saa poikaset täss lähiaikoona.'KANNATAN SISILISKON OTTOA!!!!

    • sisiliskonkesyttäjä

      mä pyydystin tänää sisiliskon, mut harkitsen viel et päästäks mä sen luontoo vai en. Se on ihan pieni, varmaan tän vuoden poikanen. Se on jo ihan kesy ja mul on sille aika iso terraario. Mietin vaan, et rupeiskohan se syömää kun se on vankeudes :o

    • Sisilisko771

      Sisiliskot rakastaa jauhomatoja joita saa helposti eläinkaupoista....

    • sisilisko4

      ne on rauhotettuja suomessa niitä ei saa ottaa terrarioon :( ainakin wikipediassa luki niin

    • Siissari kyselijä

      Me pelastettiin kamunkaa sisilisko joka päästettiin sitte vapaaksi :D Pian sen jälkeen löydettiin toinen joka oli juuri kasvattamassa häntää.Mutta mistä sisiliskoja löytää?

      • Sisiliskot huomio

        Mistä tietäää et sissarit saa poikasia? Löysin sissarin ja se laihisti itteensä lätyksi ja sitten se meni ihanku kyljelleen mut oli toisenpuolen jalkojen varassa. Ja sit siltä tuli kynsistä välillä verta.


    • ville 18

      no ainaki ne syö hämähäkkejä ja lisääntyy synnyttämällä

    • olenhienoihminen

      Moi kaikki kakkapäät, ootte iha tyhmii! Laalaaalaaaaaaaa hankkikkaa elämä!

    • Sissari

      Mulla oli kaks sisiliskoo, ne sai 9 poikasta, ja päästin ne heti kun ne sai ne.

    • moiiiiiiiiiiii

      Haluuko joku ostaa sisareita (sisiliskoja) laita sähköpostiosoite jo haluat.. :)

    • lizard-nörtti

      Tiesittekö että sisiliskoista on hyviä videoita netissä. Youtube on ainakin eräs palvelin josta löytyy. Hakusanalla vaan.

    • vaskitsa1

      Sisiliskot on rauhoitettuja!

    • iiuu

      Meillä on pihalla suuri lampi, jsta aiottiin tehdä uima-allas. Mutta, seillä elikin oikeasti harvinaisia ja uhanalaisia sammakoita, ja vesiliskoja! siispä nämä ihanat sammakot ja vielä suloisemmat vesiliskot saivat pitää altaansa ja horrostaa, asuu ja synnyttää vieläkin lammessa. Niitä saa otettua haavintapaisella kiinni ja katsoa, ihan kilttejä on. Luontodokumenttikin niistä on tehty, ja joka kesä lasken liskot ja sammakot, katon terveyden, poistan enimmät lehdet lammesta ja annan elikoiden jatkaa normia elämäänsä. Nehän vois lähteä milloni vain haluaa, mutta ihan tyytyväisinä niille riittää tuo kostea pihan perä ja lampi, siellä on asunu jo yli 15vuotta, ja tulee jatkossakin asumaan. Käärmeitä ja sissareitakin pihalla käy, ja saa käydäkkin. Onhan siellä harvinaisia hiiriäkin ja niiden pesäkin, taitaa olla meidän piha sellainen luonnon suojelualue :b Ihan tarpeeksi niitä näkee, ei tartte terraan alitella kun näyttää paljon iloisimmilta tuossa pihalla temmeltämässä. Onhan ne 'lemmikkejä' vaikka saakin asua luonnossa ja rauhassa. Ja hyvin ne pärjääkin, aina on ollu terveitä ja hyvin pärjäävät.

    • Liskomies

      PARAS lisko on leopardigekko. Todella helppo hoitaa, ei hintakaa oo kauhee. Ne on ihanii ku niitä voi sylissä pitää. Ja minun mielestä sisiliskoja saa käsitellä ruokkia yms.. mutta terraarioon ottamiseen en ryhtyisi.. Oisihan se ilmanen lisko joo ja sillee mutta aijon ajatella niiden parasta ja ne kärsii rajatussa tilassa.

      • Liskomies

        Tai no tietenkin sen voi varmaan ottaa terraarioon kuhan hoitaa huolella ja tarpeeks iso ja luonnonmukainen. Mulla on aika iso terraario, pitää harkita :)


    • Anonyymi

      SISILISKOJA EI SAA OTTAA LEMMIKIKSI!!!! SE ON ERITTÄIN TUSKALLISTA KOKEMUSTA LISKOLLE
      Ikinä et voi tietää kuinka paljon lämpöä tarvitsee esim pitää olla tietty lämpä että saa ruuan sulatettua lajitoverit päivä rytmit kaikki menee sekaisin se on aivan rääkkäystä YMMÄRTÄKÄÄ HYVÄT IHMISET OSTAKAA KUMILISKO JOS TARVE VAATII!!!!!

    • Anonyymi

      Hö. Siis te ihan ryhmänä teette ilkivaltaa tunnollisille eläinten-huoltajille!!
      Totta hemmetissä vaihtolämpöisten tilan täytyy olla terraariomaiset Suomen olosuhteissa, kun tuosta väännetään jo muuallakin.
      Miten ihmeessä olet edes hankkinut mitään - tietämättä mitään???
      Nuo EIVÄT ole kuin koiria -saati kissoja- vaan nuo oikeastikin kuolevat todella nopeasti, mikäli joku pitää näitä vain "akvaario-TAULUNA".

    • Anonyymi

      Voi jos se on tosi tosi iso terra esim 120x1000
      Minä olen joskus pienennä pitänyt

    • Anonyymi

      Ei ainakaan mua purrut' ei ole hampaita' vain leuat. Kaunis eläin.

    • Anonyymi

      Näinpä kerran (asia ihan eri kuin lisko) käärmeen nielemässä hiirtä. Polulla' olin astumassa päälle' ja kärmes sylki hiiren ulos' kuollut jo kumminkin. Tää tapahtui affenanmaalla kauan sitten

    • Anonyymi

      Mitä tarkoittaa siis lisko jos se ei liiku eikä syö?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      214
      3419
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2171
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      75
      1617
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe