Mars punaisia päin!

autoillaan

Punaisia päin ajavia näkyy kyllä Helsingissä päivittäin. Eikä kyseessä ole mitkään "vaalean punaiset" vaan jo pitkään punaisena olleet valot. Ihan vaan huolimattomuutta ja piittaamattomuutta, kun ajatellaan, että ei sieltä ketään tule.

http://www.kaleva.fi/plus/juttu731701_page0.htm

30

3374

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miksi helsinkiläinen

      taksi ajaa aina päin punaisia mutta pysäyttää vihreissä, no tietenkin koska sieltä tulee toinen taksi.

    • The Rat

      Itse ajan aika harvoin punaisia päin, mutta toisaalta en ennen ajanut koskaan (ainakaan tarkoituksella :D).

      Liikennevalojen määrä on lisääntynyt dramaattisesti. Samalla kunnioitus niitä kohtaan on heikentynyt. Luonnollista? Ihmetyttää, miksi risteyksessä, jossa tulee pari autoa minuutissa, pitää palaa punaiset valot joka kerta siihen tullessani. Olen sanonut ennenkin, ja sanon edelleenkin, että suurin osa liikennevaloista on täysin turhia ruuhka-aikojen ulkopuolella.

      Asenteet paranisivat parhaiten, kun liikennevalot pistettäisiin pois päältä, silloin kun niitä ei tarvita. Tämä tosin tarkoittaisi, että päälläoloaikaan suhteutettuna niiden asennuskustannukset voisivat nousta aika korkeiksi - mutta samalla saavutettaisiin suurempi hyöty samalla rahalla.

      • helsinkiläinen autoilija

        "Liikennevalojen määrä on lisääntynyt dramaattisesti. Samalla kunnioitus niitä kohtaan on heikentynyt. Luonnollista? Ihmetyttää, miksi risteyksessä, jossa tulee pari autoa minuutissa, pitää palaa punaiset valot joka kerta siihen tullessani. Olen sanonut ennenkin, ja sanon edelleenkin, että suurin osa liikennevaloista on täysin turhia ruuhka-aikojen ulkopuolella."

        Näinhän se on, mutta minkäs teet kun Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnittelusta vastaavat ovat punavihreitä sosialisteja, joiden ainoa päämäärä liikennesuunnittelussa on yksityisautoilun hankaloittaminen.

        Jotta liikenne Helsingissä saataisiin sujumaan, ensimmäinen askel olisi vaihtaa koko nykyinen liikennesuunnittelusta vastaava porukka sellaisiin, joita aidosti kiinnostaa sujuva liikenne eikä omien ideologisten päämäärien edistäminen.


      • oppia lukemaan

        paikallisia valoja.

        täällä maalla näkee jo mäen päältä, onko vaihtumassa kohta.


      • Fillariterroristi

        Autoilu on nykyään täyttä videopeliä. Ajaessa kaikki huomiokyky pitää keskittää erivärisiin valoihin, viivoihin, numeroihin, kirjaimiin jne. Itse liikenteen seuraaminen on melkeinpä sivuseikka, eikä kaiken tämän informaatiotulvan keskellä paljon ehdi havaita ihmisiä. Sakotuskäytäntö vielä vahvistaa kehitystä: liikennemerkin sivuuttaminen on aina vakava ja tahallinen teko, kun taas törmäily on aina vahinko eli ei tahallinen, ja tämän periaatteen mukaan määrätään rangaistukset.

        Eiköhän kohta saada laki, jonka mukaan kaikilla kävelijöillä, pyöräilijöillä, metsän eläimillä jne pitää olla ympäri vuorokauden kaksi ajovaloa edessä ja kaksi punaista valoa takana, koska autoilijat eivät heitä muuten näe valosaasteelta.


    • kadut täynnä

      Valitettavasti Helsingissä saa jalankulkija olla todella tarkkana. Monesti pelottaa, kun lähtee kotoa ja joutuu ylittämään Mechelininkadun. Harva se aamu joku uuvatti kiihdyttää päin punaisia suojatien yli. Jalankulkijoille palaa tällöin jo vihreä. Miten tämän nyt sitten lapsille opettaa- Periaatteessa saatte ylittää kadun vihreillä, mutta varokaa, jos joku aivoton ei tunne liikennesääntöjä tai välitä niistä...

      • Joo.

        Ajetaanhan sitä päin punaisia kun valoissa on turhaa väliaikaa,menkään vaikka Latviaan ajelee,toiselle kun syttyy punainen niin toisella syttyy samaan aikaan vihreä,ei paljoa ajella päin punaista.


    • Eetuk

      Tosiasia on vaan se, että liikennevalot nykyään toimii ihan päin persettä. Eihän niissä ole minkäänlaista tolkkua. Risteysalue on aina 90% ajasta tyhjillään, kun punaisia valoja näytetään joka suuntaan, yleensä sinne mistä olisi tulossa autoja.
      En voi käsittää miten nykyaikana ja nykytekniikan aikakaudella niitä ei saada toimimaan. Nykyään ihminen on käynyt kuussa ja halkaissut atomin, mutta liikennevalot ovat vielä samalta aikakaudelta kun auto on keksitty.
      Sitten kun valot saadaan toimimaan nykytekniikan edellyttämällä tavalla, myös kunnioitus niitä kohtaan saadaan kohdilleen!

      • teoria...

        kyseessä on bensayhtiöiden salaliitto saada palamaan enemmän bensaa vihreää valoa odotellessa


    • Liikennevaloissa on liian pitkä viive,ts. punaiset palaa liian kauan molemmille.Ehdotan että asennetaan ne niin että keltaiset syttyy kaikille saman aikaisesti.(näin esim.Pietarissa ja vanhassa Leningradissa oli).Siellä alkoi vihreä vilkkumaan niin silloin kannatti pysähtyä jo.Muuten tuli kolari.
      Toinen asia on että liikennesuunnitelu insinöörit ovat tahallaan ohjelmoineet valot niin (ainakin hesassa)että normaali nopeudella jäät jokaisiin valoihin.Sitten joku risteys toimii eri rytmissä täysin kuin valtakadun valot.(esim Hermannin ratatien ja Hämeentien risteys.
      Muistakaa ;Susikoirakin on insinööriä viisaampi.

      • huomannut

        eli jos ajaa rajoitusten mukaan niin, joka valoihin on pysähdyttävä. Joko kovempaa tai tosi hiljaa. Sitten voisi olla tuo keltainen valo vähän pidempään päällä tai vilkkua ja sitten vasta punainen. Nyt on monet valot sellaiset, että kun keltainen syttyy niin ei kerkeä jarrupolkimeen kuin koskea niin on jo punainen...


      • päivänselvä tapaus
        huomannut kirjoitti:

        eli jos ajaa rajoitusten mukaan niin, joka valoihin on pysähdyttävä. Joko kovempaa tai tosi hiljaa. Sitten voisi olla tuo keltainen valo vähän pidempään päällä tai vilkkua ja sitten vasta punainen. Nyt on monet valot sellaiset, että kun keltainen syttyy niin ei kerkeä jarrupolkimeen kuin koskea niin on jo punainen...

        tammiston ja kartanonkosken välillä on vain buseeille sallittu 500m pätkä jossa on liikennevalot. ja kun tämä vähentää ihmisten matkaa niin dramaattisesti ainakin puolet autoilijoista ajaa kieltomerkinläpi toivoen ehtivänsä ennekuin mahdollinen bussi tulee vastaan. valoista viis ne kun näyttävät aina punaista. ja tämän näkee joka päivä joka hetki kun menee ohi.


    • siinä yksi syy

      En aja autolla, mutta Oulussa pyöräilevänä voin sanoa, että liikennevalojen toiminnassa on puutteita. Valojen tehtävä on edistää liikenteen sujuvuutta, ei pysäyttää liikennettä tarpeettomasti. Usein kirkon kulmalla olevassa risteyksessä on tilanne, että punainen palaa todella kauan kaikkiin suuntiin eikä kukaan pääse liikkumaan mihinkään.

      Pyöräilijänä tulee ajettua surutta päin punaisia, kun yhtään autoa ei ole lähimaillakaan. Kunhan ensin valot saadaan toimimaan, voidaan sitten alkaa kyselemään, miksi ajetaan päin punaisia. Eri asia on, jos kyse todella on liikenteen vaarantamisesta, mutta oman järjen käytön pitäisi olla liikenteessä sallittua. Vastuu pitää tietysti kantaa, mutta tyhmiä ovat, jos luulevat niin idiootiksi, että jää odottamaan vihreän vaihtumista, kun on aivan yksin risteyksessä.

      • xxxxx

        Mieti sitä, jos kaikki ajattelisivat samoin, silloin väistäsi AINA heikompi, eli sinä (pyöräilijä). On totta, että valoissa on paljon sanomista, esim. oikealle kääntyminen pitäisi aina olla mahdollista, kunhan et vaaranna muuuta liikennettä, valosta huolimatta.


    • Turussa...

      Turussa porukka ajaa punaisia päin aivan reilusti niin että tulee kolareita useaan. Pahin tilanne on kuitenkin muualla: Turussa 10% autoilijoista osaa ajaa liikenneympyrässä... täällä vilkutetaan ku tullaan ympyrään mutta ei ollenkaan ku häivytään sieltä. Tai sitten ei vilkuteta ollenkaan... kauhulla odotan IKEAN avautumista, sillä Ikeaan pääsee vain liikenneympyrästä, joka tulee olemaan aivan tukossa. Kolareita senkun tulee..

      • J.U.B

        Turkulaisen liikenneympyrän erityispiirteisiin kuuluu max.3 kierrosta/autoilija ja paniikissa kimpoilevat rännistä ulos kun eivät muista ajamiaan kierroksia...siksi he eivät sitä vilkkua käytä.

        Asiaan...huonolla liikennesuunnittelulla saadaan ruuhkia aikaan pienelläkin liikennemäärällä, tämän on todennut eri kansainväliset asiantuntijatahot käydessään tutustumassa suomalaiseen liikennekulttuuriin. Tutustumiskierroksien aikana lähes kaikilta on tullut sama palaute, miten te pystytte saamaan aikaan tälläiset ruuhkat näin pienellä määrällä autoja ?

        Syylliset istuvat liikennesuunnittelusta vastaavien virastojen johtotehtävissä, heillä ei ole minkäänlaista ammattiylpeyttä tekemäänsä työtä kohtaan...pelkkä roteva palkka ja mediaseksikäs titteli riittävät, on ne niin vaatimattomia.

        Ennenkuin virastoihin saadaan töihin oikeita ammattilaisia oikella asenteella varustettuna, ovat liikennejärjestelyt sitä tasoa että ihmiset eivät liikennesäännöistä juurikaan välitä.


    • ..............................

      on se rankkaa ku pitää noudattaa sääntöjä... mut sit ku näin kertaallee et kytät ajo 3:n punasen läpi... ne vois mennä kyl ensin opettelee liikenne säännöt ennen kun menee muita sakottelee!!!

    • liikennesuunnittelusta

      Ei ole mikään ihme, jos ihmisiä ei enää kiinnosta pysähtyä punaisiin valoihin, koska ainakin Helsingissä valoja on laitettu välillä täysin turhiin paikkoihin, jossa niistä ei ole mitään hyötyä ainoastaan haittaa liikenteen sujuvuudelle.

      Lisäksi Helsingissä liikennesuunnittelussa on jo pidemmän aikaa pyritty hankaloittamaan yksityisautoilua kaikella mahdollisella tavalla. Tämä näkyy juuri siinä, että liikennevalot ovat aina autoilijoille punaisina, vaikka muuta liikennettä ei olisi lainkaan. Helsingin liikennesuunnittelussa suositaan myös paljon ns. punaisia aaltoja, jolloin ajaessa monta risteystä putkeen, valot on ajoitettu siten, että seuraavat valot ehtivät aina vaihtua punaisiksi.

      Ei siis ole mikään ihme, että maltillisemmallakin autoilijalla palaa pinna ja välinpitämättömyys liikennevaloja kohtaan lisääntyy.

      Eli mikäli liikennesuunnittelusta vastaavia ei kiinnosta liikenteen sujuvuus vaan pääasia on tehdä kiusaa yksityisautoilijoille, tulevaisuudessa välinpitämättömyys punaisia valoja kohtaan voi lisääntyä.

      • järkipääkky

        Puhuu asiaa.Eräänä iltana eräässä paikas missä on liikennevaloja sadan metrin välein(vantaa/espoo/helsingi), pysähdyn prätkälläni punaisiin valoihin,missään ei ollut muuta moottoriliikennettä kuin minä,odotin lainkuuliaisesti arviolta 3 min ja punanen vaan paloi,sitten siihen jalkokäytävän puolelle tuli mies lastenvaunujen kanssa,he eivät ollet menossa tien yli(nipoille vaan tiedox),hän ja minä katsoimme toisiamme ja ihmettelimme moista tyhmyyttä(punanen aalto) ihan yhdessä,keskusteltuamme tämän perheellisen miehen kanssa nostin kytkintä ja ajoin päin punaisia,mä olen nyt suuri rikollinen.


      • paginhamster

        Puhut asiaa.Vituttaa kun tietää että se onkin tarkoitus että liikenne menee monimutkaisesti


    • Valot pois

      Valoja on yksinkertaisesti liian paljon, kilometrin matkalla noin viidet valot, joka risteyksessä valot.
      20m päässä valot, kuka hullu rupee pysähtymään joka valoihin, kansalaiset ovat aika tyhmää porukkaa kun eivät osaa ajaa ilman valoja, ja pienessä kännissä ajetaan aika usein.

    • Rahtari6

      Yli 40V:tta ratintakaa seuranneena, ei se ole pelkästään helsingin ongelma. Sanoisin että koko Suomessa on päivittäin turhan monta "läheltä piti" tilannetta, jotka olisi voitu välttää oikealla asenteella.

    • niin tavallista...

      ...kyllä se on ihan narsismin huipentumaa mutta odotellaan rautatien tasoylikäytävissä puomeja päin ajoja...eiköhän sitten vähene ne narsistit liikenteestä...

    • niin saatte

      aivan laillisesti ajaa punaisia pain,eli kaantya oikealle punaisia pain,jos vain muistatte ensin pysahtya[kaikki ei muista]...niin kaantya saa,jos ei ole autoa[mopoa tms.] menemassa suoraan.tere..l-h

    • ajellaan

      koko ajan punasia päin ja ei pahemmin synny kolareita mitä nyt silloin tällöin,mutta suomessa ajetaan silti enemmän kolareita vaikka napitetaan punasten takana me ollan niin vitun moraalisen takkusta porukkaa että hohhoijjaa...

    • sitten yksi luuseripaska

      vanhalla harmaalla BMW:n-romullaan olisi ajanut päälleni, jos olisin lähtenyt vihreillä yli.

      Säälittävän näköinen partaturpa/farkkutakki-luuseri, joku työtön narkkaripaska.

      Hetken ajan ko luuseri tunsi ylemmyyttä. Ongelmaksihan tulee että koko aikaa ei voi yrittää ajaa oikeiden ihmisten päälle, vaan joutuu kohtaamaan heidät face to face. Ja se on varmasti tuon tason luuseripaskalle aika kova paikka. Kun kaikki säälivät...

      • tietenkin Mechelininkadulla

        Ruoholahti on kaikkien luusereiden kokoontumisajopaikka.

        Eikä poliiseja näy koskaan missään, niillä kun on parempaa tekemistä...


    • Miksei autolla saa(?)

      Eilen skootteri pamautti kaksia peräkkäisiä punaisia päin sillä ilveellä, ettei muualta tullut autoja. Siinä vaiheessa itselläni kiehahti ja ajattelin antaa pojalle pienen opetuksen. Lähdin kioskin pihasta perään ja kurvasin aina kotipihaan saakka, jossa pidin pienen puhuttelun. Siinä taisi tulla 15-v sällille jo hieman itku kurkkuun, kun silmissä alkoi vetistyä.

      Toivotaan, etten enää näe tällaisia mopoilijoita tai täräytän surutta perään ja loukatkoon sitten, jos niin haluaa.

      Mopo/skootteri ei ole polkupyörä, jolla voi ajaa punaisia päin!

    • kävellään

      En tiedä missä sinun silmäsi mahtaa olla mutta itse ainakin näen Helsingissä selkeästi enemmän punaisia päin KÄVELEVIÄ jalankulkijoita kuin autoilijoita. En oikein ymmärrä miksi tästä autoilijoiden punaisia päin menemisestä nostetaan haloo kun niitä punaisia päin meneviä jalankulkijoita on sata ellei tuhatkertainen määrä autoilijoihin verrattuna.

    • korjattavaa

      Itse liikun niin jalan, kuin autollakin Helsingin keskustassa. Tuntuu siltä, että monilla on täysin mahdoton asia käsittää ettei liikenteessä olla yksin. Ajellaan ja juostaan päin punaisia miten sattuu. Itseäni kyrsii eniten ne tollot, jotka kiihdyttävät päin punaisia tai keltaisia keskelle risteystä tukkimaan koko muun liikenteen. Näiden uunojen takia ei sitten kukaan muu pääse mihinkään.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      93
      3451
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      109
      3146
    3. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      56
      2345
    4. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

      Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      22
      1912
    5. Olisitpa rakkaimpani

      Kaipaan sinua. Ikävä sinun läsnäoloa ja kaikkea sinussa. Päivistä, jolloin nähdään tulee onnellisia päiviä. Sinun seuras
      Tunteet
      6
      1748
    6. Mietin että

      Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1735
    7. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

      Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      11
      1680
    8. Tajusin vaan...

      Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      24
      1526
    9. Aaamu on täällä taas!

      Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1411
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

      Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      38
      1404
    Aihe