sinisorsan poikanen

mitä syö

Hei! Nyt tarvitsisin apua sillä kävellessäni tietä pitkin löysin keskeltä tietä yksinäisen sinisorsan poikasen eikä emoa tai muita sorsia ollut missään joten otin sen mukaan. tie oli noin puolen kilsan päässä järvestä. Nyt kysynkin hieman poikasen ruoasta. Olen syöttännyt sille pihalammikosta löytämiäni sammakon toukkia ja muita vesi ötököitä mutta mitä muuta kannattaisi syöttää? en todellakaan aio tehdä siitä lemmikkiä mutta nyt olisi tärkeää että pikkuinen pysyisi hengissä. Apua kaivataan

17

5016

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lampeen, jossa on

      sorsia poikasineen. Toivottavasti ne hyväksyvät orvon poikueeseensa. Sitä itse syöttämällä saat sen tuhoutumaan heti, kun päästät sen vapaaksi tai se olisi oltava ihmisellä lemmikkinä, joka on luonnonsuojelurikos. Hätätilassa pieniä paloja jauhelihaa auttaa sen selviytymään ensialkuun, koska vesihyönteisiä et saa pyydettyä sille riittävästi.

      • duckie..

        sorsia poikasineen. Toivottavasti ne hyväksyvät orvon poikueeseensa. "

        tätä voi todella kokeilla..mutta ei aina toimi..joten jää aluksi sivummalle tarkailemaan tilannetta.jos ajavat pois tai se jää uikuttamaan,ota se takaisin kiinni..

        Sorsapojan ruokinta on todella hankalaa,sillä tarvitsee paljon eläinperäistä ravintoa. Hyönteisiä,matoja..salakanpoikasia ravinnoksi..ei ne siis mitään jyviä syö tai huoli. Heinäsirkat ovat herkkua..parhaiten sorsapojan kasvatus onnistuu maalla mistä jatkuvasti kaivaa matoja ja muita ötököitä sille ruuaksi myös perhoset kelpaavat..sekä vesikasveja voi tarjota tai pilkottua apilaa..

        Luonnossa sorsanpojat saavat ravintonsa yksinomaan joesta,lammesta..vesihyönteiset,surenkorennon toukat,sammakonpojat,kalanpoikaset,vesikasvit, madot,ym.nilviäiset pohjalta..myös pienet kotilot ovat ravintoa..

        kaupungissa eläinkaupasta voi ostaa jauhomatoja ja syöttää niitä..tai jos et saa hyönteisravintoa sinun pitää mennä johkis maatalouskauppaan ja ostaa munitusrehua (ankkojen) sille syötäväksi..jotta saa kasvuun tarvittavaa proteiinia..myös vehnänjyvää voi tarjota..

        jos poikanen selviäisi hengissä..siis pystyt kasvattamaan sen..en näe siinä pahaa..tosin se kiintyy ihmiseen..eikä sitä voi villiin luontoon enää päästää..tuskin enää lisääntyy..lisäksi se ammutaan helposti kun ei osaa pelätä ihmistä..


        yksi vaihtoehto jos haluaa päästää sen vapaaksi on päästä se kaupunkiin pullasorsien joukkoon..niin saattaisi selvitä hengissä..tai sitten viet sen jollekin ankkatarhalle..(sinisorsiahan myös tarhakasvatetaan suomessa..sinun pitää ottaa vain selvää missä päin kasvattajat..itse en muista..)
        tai jos et löydä tarhaajaa niin jollekin maatilalle missä ankkoja ja ankkalampi...näin voi elellä siellä vapaana..kesyt sinisorsat saattavat kyllä syksyllä iskeä muuttovimma ja ne lähtevät omille teilleen mutta joskus voivat myös jäädä ankkojen seuraan talvea viettämään..

        mutta joo..suurin haaste on ehkä saada poikanen pysymään hengissä..oikea ja riittävä ravinto..(muista kalkinsaanti!esim. kananmunankuoresta jauhettua)lisäksi sorsapojat leimautuvat kovin emoonsa..eli voi piipata jatkuvasti perääsi..eikä halua olla häkissä lampun alla lainkaan..untuvikkoina ne tarvitsevat lämpölamppua..


      • duckie..
        duckie.. kirjoitti:

        sorsia poikasineen. Toivottavasti ne hyväksyvät orvon poikueeseensa. "

        tätä voi todella kokeilla..mutta ei aina toimi..joten jää aluksi sivummalle tarkailemaan tilannetta.jos ajavat pois tai se jää uikuttamaan,ota se takaisin kiinni..

        Sorsapojan ruokinta on todella hankalaa,sillä tarvitsee paljon eläinperäistä ravintoa. Hyönteisiä,matoja..salakanpoikasia ravinnoksi..ei ne siis mitään jyviä syö tai huoli. Heinäsirkat ovat herkkua..parhaiten sorsapojan kasvatus onnistuu maalla mistä jatkuvasti kaivaa matoja ja muita ötököitä sille ruuaksi myös perhoset kelpaavat..sekä vesikasveja voi tarjota tai pilkottua apilaa..

        Luonnossa sorsanpojat saavat ravintonsa yksinomaan joesta,lammesta..vesihyönteiset,surenkorennon toukat,sammakonpojat,kalanpoikaset,vesikasvit, madot,ym.nilviäiset pohjalta..myös pienet kotilot ovat ravintoa..

        kaupungissa eläinkaupasta voi ostaa jauhomatoja ja syöttää niitä..tai jos et saa hyönteisravintoa sinun pitää mennä johkis maatalouskauppaan ja ostaa munitusrehua (ankkojen) sille syötäväksi..jotta saa kasvuun tarvittavaa proteiinia..myös vehnänjyvää voi tarjota..

        jos poikanen selviäisi hengissä..siis pystyt kasvattamaan sen..en näe siinä pahaa..tosin se kiintyy ihmiseen..eikä sitä voi villiin luontoon enää päästää..tuskin enää lisääntyy..lisäksi se ammutaan helposti kun ei osaa pelätä ihmistä..


        yksi vaihtoehto jos haluaa päästää sen vapaaksi on päästä se kaupunkiin pullasorsien joukkoon..niin saattaisi selvitä hengissä..tai sitten viet sen jollekin ankkatarhalle..(sinisorsiahan myös tarhakasvatetaan suomessa..sinun pitää ottaa vain selvää missä päin kasvattajat..itse en muista..)
        tai jos et löydä tarhaajaa niin jollekin maatilalle missä ankkoja ja ankkalampi...näin voi elellä siellä vapaana..kesyt sinisorsat saattavat kyllä syksyllä iskeä muuttovimma ja ne lähtevät omille teilleen mutta joskus voivat myös jäädä ankkojen seuraan talvea viettämään..

        mutta joo..suurin haaste on ehkä saada poikanen pysymään hengissä..oikea ja riittävä ravinto..(muista kalkinsaanti!esim. kananmunankuoresta jauhettua)lisäksi sorsapojat leimautuvat kovin emoonsa..eli voi piipata jatkuvasti perääsi..eikä halua olla häkissä lampun alla lainkaan..untuvikkoina ne tarvitsevat lämpölamppua..

        jos et saa kalanpoikasia pyydystettyä..niin kaupasta ostaa silakkaa ym. pikkukalaa ja pilkottuna koittaa syöttää..se hyvä proteiinilähde..ja yleensä kyllä kelpaakin..


      • pikkuisen
        duckie.. kirjoitti:

        sorsia poikasineen. Toivottavasti ne hyväksyvät orvon poikueeseensa. "

        tätä voi todella kokeilla..mutta ei aina toimi..joten jää aluksi sivummalle tarkailemaan tilannetta.jos ajavat pois tai se jää uikuttamaan,ota se takaisin kiinni..

        Sorsapojan ruokinta on todella hankalaa,sillä tarvitsee paljon eläinperäistä ravintoa. Hyönteisiä,matoja..salakanpoikasia ravinnoksi..ei ne siis mitään jyviä syö tai huoli. Heinäsirkat ovat herkkua..parhaiten sorsapojan kasvatus onnistuu maalla mistä jatkuvasti kaivaa matoja ja muita ötököitä sille ruuaksi myös perhoset kelpaavat..sekä vesikasveja voi tarjota tai pilkottua apilaa..

        Luonnossa sorsanpojat saavat ravintonsa yksinomaan joesta,lammesta..vesihyönteiset,surenkorennon toukat,sammakonpojat,kalanpoikaset,vesikasvit, madot,ym.nilviäiset pohjalta..myös pienet kotilot ovat ravintoa..

        kaupungissa eläinkaupasta voi ostaa jauhomatoja ja syöttää niitä..tai jos et saa hyönteisravintoa sinun pitää mennä johkis maatalouskauppaan ja ostaa munitusrehua (ankkojen) sille syötäväksi..jotta saa kasvuun tarvittavaa proteiinia..myös vehnänjyvää voi tarjota..

        jos poikanen selviäisi hengissä..siis pystyt kasvattamaan sen..en näe siinä pahaa..tosin se kiintyy ihmiseen..eikä sitä voi villiin luontoon enää päästää..tuskin enää lisääntyy..lisäksi se ammutaan helposti kun ei osaa pelätä ihmistä..


        yksi vaihtoehto jos haluaa päästää sen vapaaksi on päästä se kaupunkiin pullasorsien joukkoon..niin saattaisi selvitä hengissä..tai sitten viet sen jollekin ankkatarhalle..(sinisorsiahan myös tarhakasvatetaan suomessa..sinun pitää ottaa vain selvää missä päin kasvattajat..itse en muista..)
        tai jos et löydä tarhaajaa niin jollekin maatilalle missä ankkoja ja ankkalampi...näin voi elellä siellä vapaana..kesyt sinisorsat saattavat kyllä syksyllä iskeä muuttovimma ja ne lähtevät omille teilleen mutta joskus voivat myös jäädä ankkojen seuraan talvea viettämään..

        mutta joo..suurin haaste on ehkä saada poikanen pysymään hengissä..oikea ja riittävä ravinto..(muista kalkinsaanti!esim. kananmunankuoresta jauhettua)lisäksi sorsapojat leimautuvat kovin emoonsa..eli voi piipata jatkuvasti perääsi..eikä halua olla häkissä lampun alla lainkaan..untuvikkoina ne tarvitsevat lämpölamppua..

        Kiiitos! Noista on paljon apua.Voin yrittää että jos joku toinen sorsa pesue ottais sen luokseen. Mutta jos se ei onnistu nuun taidan pitää pikkuisen päivällä pihalammikossa joka on syvimmillään puoli metriä ja pituudeltaan pari metriä.Kannattaisikohan minun aidata tuo lammikkoni esim kanaverkolla? lammikossa on paljon kaikenlaista hyönteistä ja lähimmästä eläinkaupasta löytyy noita jauhomatoja. Syököhän se pakastetuuja surviais sääsken toukkia? En todellakaan haluaisi että se menehtyisi.


      • duckie..
        pikkuisen kirjoitti:

        Kiiitos! Noista on paljon apua.Voin yrittää että jos joku toinen sorsa pesue ottais sen luokseen. Mutta jos se ei onnistu nuun taidan pitää pikkuisen päivällä pihalammikossa joka on syvimmillään puoli metriä ja pituudeltaan pari metriä.Kannattaisikohan minun aidata tuo lammikkoni esim kanaverkolla? lammikossa on paljon kaikenlaista hyönteistä ja lähimmästä eläinkaupasta löytyy noita jauhomatoja. Syököhän se pakastetuuja surviais sääsken toukkia? En todellakaan haluaisi että se menehtyisi.

        et voi jättää poikasta yksin lammelle..se parkuu itsensä siellä henki hieväriin..sori vaan mutta se on semmonen juttu että sun pitää olla sen poikasen kanssa 24/7..sillä kun ei ole kaveria..luonnossa saavat seuraa toisista poikasista yksin ne eivätviihdy..tänkin takia kannattaa miettiä ennen kuin sen sorsapojan huostaansa ottaa..sillä se on kuin pieni vauva..joka paljon riippuvaisempi emosta kuin esim. linnun poikaset jotka ovat pesässä..ne sorsanpojat kun seuraavat jatkuvasti emoa...toisiaan..se onkin myös ruokinnan lisäksi se haastava puoli tuo hoitaminen..sillä tarvitsee seuraa..jos jättää yksin se parkuu niin kauan kunnes ihminen tulee luokse..

        sen takia olisi hyvä kun et itse voi hoitaa sitä niin viet sen jollekin joka pystyy hoitamaan..tosin eikös nyt ala kesälomat ja pystyt olemaan sorsapojan seurassa..voithan myös kanniskella sitä mukana,,alkuaika on raskasta mutta vähitellen poikanen alkaa kestämään pidempiä aikoja yksin..(kun hyöhenet alkaa kasvamaan..)siihen asti se tarvitsee, seuraa..emoa..

        juu..ja niitä surviaissääsken toukkia voi myös antaa..

        ps.ei tuu onnistumaan tuo verkkoaidassa pito ehkä vanhemmalla iällä muttei untuvikkona se tulee sen läpi sinun perääsi..tai saattavat puristaa itsensä väkisin pienestä reiästä..ja jäädä kiinni ja kuristua..


      • -------
        duckie.. kirjoitti:

        et voi jättää poikasta yksin lammelle..se parkuu itsensä siellä henki hieväriin..sori vaan mutta se on semmonen juttu että sun pitää olla sen poikasen kanssa 24/7..sillä kun ei ole kaveria..luonnossa saavat seuraa toisista poikasista yksin ne eivätviihdy..tänkin takia kannattaa miettiä ennen kuin sen sorsapojan huostaansa ottaa..sillä se on kuin pieni vauva..joka paljon riippuvaisempi emosta kuin esim. linnun poikaset jotka ovat pesässä..ne sorsanpojat kun seuraavat jatkuvasti emoa...toisiaan..se onkin myös ruokinnan lisäksi se haastava puoli tuo hoitaminen..sillä tarvitsee seuraa..jos jättää yksin se parkuu niin kauan kunnes ihminen tulee luokse..

        sen takia olisi hyvä kun et itse voi hoitaa sitä niin viet sen jollekin joka pystyy hoitamaan..tosin eikös nyt ala kesälomat ja pystyt olemaan sorsapojan seurassa..voithan myös kanniskella sitä mukana,,alkuaika on raskasta mutta vähitellen poikanen alkaa kestämään pidempiä aikoja yksin..(kun hyöhenet alkaa kasvamaan..)siihen asti se tarvitsee, seuraa..emoa..

        juu..ja niitä surviaissääsken toukkia voi myös antaa..

        ps.ei tuu onnistumaan tuo verkkoaidassa pito ehkä vanhemmalla iällä muttei untuvikkona se tulee sen läpi sinun perääsi..tai saattavat puristaa itsensä väkisin pienestä reiästä..ja jäädä kiinni ja kuristua..

        laitan yöksi sorsanpoika laatikkoon missä jotain pehmeää (nuttu,pyyhe) ja yläpuolelle lämpölamppu..häkki olisi kaikista parasvaihto ehto..ja häkki joko makuuhuoneeseen että näköetäisyys niin että se pysyy rauhallisena..tai sitten vain kylmästi toiseen huoneeseen mistä piippaukset eivät kuulu..sorsanpoika nukahtaa lopulta väsymykseen..eikä jaksa huutaa..

        ja ruokinnasta vielä..syövät usein..melkein 2 h.välein..eli syövät..nukkuvat..syövät..jne..pitkin päivää..


    • Deah

      Sorsan emo on saattanut olla lähimailla. Yleensä emot lähtevät etsimään/hakemaan poikasta joka on hävinnyt. Näin kävi minullekin toissa kesänä. Löysin sorsanpoikasen jonka kissa oli ottanut "leikkikaverikseen" ja kiikutin pitkin järveä etsimässä perhettä mutten löytänyt. Tuttu uhkasi illalla tappaa poikasen kun se ei tulisi selviämään, joten salaa päästin sen vapaaksi järven matalalle paikalle. Katselin kuinka se uiskenteli hämärässä ja itkin ja pelkäsin kuinka sille käy. Muutaman tunnin kuluttua kun oli jo aivan hiljaista, emosorsa lensi paikalle ja vei poikasen mukanaan. En minä muuten olisi tajunnut viedä poikasta järvelle mutta kun olin nähnyt muutaman kerran päiväaikaan naarassorsan lentäneen siinä paikassa johon laskin poikasen vapaaksi.

      En usko että emo enää hyväksyy poikasta jos se on ollut sinulla vuorokauden pidempään..en tiedä.

      Tietääkseni suurin osa sorsista syö vesieläimiä ja kasveja, en tiedä tarkemmin. Käy kysymässä/soita eläinlääkärille ja kysy neuvoja jos et halua nirhata poikaselta päätä pois.

    • x-marsu

      "Jos mahdollista, soita aina asiantuntevaan hoitopaikkaan ennen kuin kosket eläimeen. Jos kyseessä on poikanen, soita ja kysy neuvoa ENNEN kuin kosket eläimeen, ellet ole täysin varma siitä, että se on orpo. Ainoa poikkeus on sokea ja karvaton poikanen, joka tulee saada lämpimään pikaisesti.

      Kysy joka tapauksessa neuvoa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, älä luota luonnonvaraisten eläinten hoidossa pelkkään "maalaisjärkeen"."

      " Neuvoa luonnonvaraisiin eläimiin liittyvissä asioissa voit kysyä seuraavilta tahoilta:

      - HESY ry p. (09) 54200 100
      - Korkeasaaren eläintarha p. 09-169591
      - Pyhtään lintuhoitola p. 05-3433940
      - BirdLife Suomi ry p. 09-4135 3300"

      Lähde:http://www.hesy.fi/luonnonvaraiset.htm

      Toinen sorsaemo ei tule hyväksymään vieraita poikasia, vaan armotta hukuttaa ne. Emon ja poikasen side syntyy jo poikasen ollessa munassa, jolloin ne kommunikoivat äännellen ja siten leimautuvat toisiinsa. Niin että älä vie ainakaan vieraan emolinnun luo... Vaan kysy neuvoa joko noista numeroista tai lähimmältä eläinlääkäriltäsi.

    • Deah

      "Sinisorsa kuuluu puolisukeltajiin eli se syö vedestä niin, että sen takaosa jää pinnalle kun se etsii ruokaa. Ravinto koostuu siemenistä, hyönteisistä ja muista pieneliöistä. Myös tuoreet kasvinosat kelpaavat lajille. Taajama-alueilla talvehtiville "pullasorsille" on muodostunut oma ruokavalio, joka koostuu lähinnä ihmisten heittelemästä leivästä."

      • sisisorsan

        ruokavalio. Pienet poikaset syövät lähes yksinomaan eläinravintoa, siis hyönteisiä, nilviäisiä ja kalanpoikasia. Seuraapa sorsapoikuetta lammella niin näet miten ne napsii hyönteisiä rantakasvustosta ja ilmasta.


      • ...+..
        sisisorsan kirjoitti:

        ruokavalio. Pienet poikaset syövät lähes yksinomaan eläinravintoa, siis hyönteisiä, nilviäisiä ja kalanpoikasia. Seuraapa sorsapoikuetta lammella niin näet miten ne napsii hyönteisiä rantakasvustosta ja ilmasta.

        Hei!
        koetan josko tämä olisi vielä toiminnassa. kissa kantoi tänään pihaan sorsan pojan, lähellä ei vesistöä. Jätettiin pihamaalle joksikin aikaa, n. 1h. ainoastaan kiss aolisi hakenut pois... Ongelmana ettei kaveri tahdo syödä, eli ei kelpaa mato. Miten syötän niin että söisi? Huomenna kyllä otetaan yhteyttä johonkin mutta miten nyt?


    • kyrvällä päähän

      Siis aivan järkyttävää paskaa ! sille pitää syöttää kunnon pihvi päivälliseksi yms. iltapalaksi pienempi pihvi, isot kalatkin kelpaavat kuten valas

    • perkele

      Jumallauta!Kissoja ei pidä päästä vapaaksi,koska ne tappavat mitä eteen tulee!!
      On todella raivostuttavaa,kun jotkut päästävät kissansa vapaaksi ja se tappaa
      ihan vaikka uhanalaisikin eläimiä.Ja kissa ei todellakaan kuulu Suomen luontoon!
      Toivottavasti asia tuli kohtalaisen selväksi!

    • lintuemo

      Heips! minä olen 14v ja tota tuossa sain hoiviini 3 orpoa sinisorsanpoikasta. Olen jo menestyksellä hoitanut isoksi muitakin linnunpoikasia, mutta koskaan minulla ei ole ollut vesilintua. No siis, laitoin ne terraarioon heinien sekaan ja kupin vettä, sekä ostin jauhomatoja, eläviä ja säilöttyjä, joita syötin niille :P nam! ja siskojen kanssa jatkuvasti ravattiin kaivamassa kastematoja ja tuhatjalkaisia niille mikä oli hauskaa puuhaa :D matoja tuli roppakaupalla! sitten kun ankat olivat käsiini tottuneet, vein ne lammelle jossa haavin ja siskon avulla pyydystin hauenpoikasia jotka tapoin ja pilkoin ja syötin nille, välillä ne saivat jopa olla vapaana lammentuntumassa pulikoimassa ja syömässä mitälie. Niistä pakoonmenevin on Hönö, se yritti kokoajan livistää, niin se kerran karkasikin, mutta pyydystimme sen takaisin >;D joo nyt ne on tossa mun makuuhuoneessa terraariossa koisaamassa, ja kunhan saavat sulkapeitteen ja ovat tarpeeksi suuria niin pääsevÄt tuohon lammille vapauteen, joka on kyllä asutuksen lähistöllä mutta siellä on oikein mukavaa ja vanhuksetkin välillä heittävát leipää sorsille :)

    • Eppiuppi

      Mitä teen löysin koti lammelta sinisorsan munan orpona. Olen lämmittänyt sitä ja muuta sitten kun se kuoriutuu mitä minä teen

      • Exruokkija

        Hei Eppiuppi! Ei ihminen pysty hautomaan linnun munaa. Yritin kerran kaksi viikkoa ja rikoin munan oli vihreähkö sisältä ja haisi pahalta. Tänään olin pikkulammella tapani mukaan ruokkimassa sorsia. Ns. Tanskan sorsa kahden poikasen kanssa tuli syömään sekä yksinäinen poikanen ilman emoa. Sorsaemo hukutti vieraan, orvon, sorsanpojan lammikkoon. Kamala näky. Onkohan viileän kevään jälkeen sorsilla kiire päästä poikasistaan eroon, että kerkiävät tekemään toisen poikueen? Jäi niin paha mieli, että päätin olla enää ruokkimatta sorsia, kun ovat niin julmia. Olen aina luullut, että lokit ovat pahimpia vihollisia, mutta taitaakin olla rotukaverit.


    • Anonyymi

      Moi! Mitä tehdä jos löysin sinisorsan munan lammikon vierestä , mutta sen emo ei puolusta sitä kun menen lähelle. Mitä teen? En ole koskenut munaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      305
      3408
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1379
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1260
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1161
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      168
      1078
    Aihe