Kaksisuuntainen mielialahäiriö

onko muita?

Olen juuri saanut diagnoosin kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä. Oireena minulla oli talvella kova uupumus ja masennus johon sain efexoria energiaa antamaan ja unta parantamaan. Olin unitutkimuksissa ja sielä tuli ilmi että nukun vain noin 2 min pätkiä kerrallaan ja vain kevyttä unta ym... sitten sain ajan psykiatrille ja hän on nyt tullut siihen että se on kaksisuuntainen mielialahäiriö. Nyt lääkkeenä on ketipinor 300 mg yöksi ja lyrica 75mg aamulla ja 150 mg illalla kipuun. Ja tarvittaessa tenoxia.

Nukun nyt suht hyvin. Nyt vaan alkanut HYPOMAANINEN jakso. Efexoria ajetaan alas ja siitäki huonoo oloa. Se kuulemma antaa vauhtii liikaa tähä sairauteen. Olen energinen ,tuhlaan rahaa, teen nopeita päätöksiä esim tilasin matkan Tunisaan ym... Yliseksuaalinen , kiukkuinen, lähdin laivallekki 2 tunnin varoajalla kun suutuin miehelleni!!! Asun ihan sataman lähellä Turussa.
Tota lyricaa syön kipuihin. Tuntuu vaan et pää surisee ja tarttis kokoajan väsätä jotain ja oon levoton. Viiniä menee kanssa aika hyvin nyt :(

Mies on jo pikkasen hermostunu mun touhuista ja varsinkin viinin kittaamisesta. Millaisia kokemuksia teillä muilla tästä sairaudesta kärsivilä on?? Mulla aina kesät olleet vauhdikkaita ja talvet menneet masennuksessa :( Kaikenlaista tulee kyllä toilailtua. Onko tällä sairaudella omaa palstaa ollenkaan? Varmaan kuitenkin paljon tätä sairautta potevia on. Mihin tän kanssa sitte jatkossa? Unitutkimiuksien jälkeen laittoivat tonne kriisipoliklinikalle ku lähes valvoin 3 vrk putkeen ym... NYt käynyt kriisipoliklinikalla ja lekuri sano et jatko on jossain tähän sairauteen perehtyneellä klinikalla??

Työelämässä olen ja siellä välillä ihan uupunut ja nyt taas olen energinen mut hyvin ÄRTYNYT!!! Olen nyt viikon sairaslomalla niskakipujen takia :( viel pitää kesälomaaki oottaa vai hakisko sitä sairaslomaa kunnolla? Lääkäri ei kuulemma suosittele sairaslomaa mulle tän sairauden takia? kummallista sekin on.

Olisi kiva saada kuulla muiden kokemuksi tän sairauden kanssa elämisestä?

15

5981

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • auttavakäsi

Alempana, toisessa yhteydessä kerroin lähipiirissä olleesta psykoosien kierresarjasta. Sitä en ala toistamaan. Liitän loppuun osoitteen, mistä teksti löytyy. Kyseessä olevalla, useita psykooseja sairastaneella naisella todettiin olevan sama sairaus kuin sinulla. Siis kaksisuuntainen mielialahäiriö. Lisäksi psykologisissa testeissä hänet todettiin haikkolahjaiseksi. Ei tarvita paljoakaan koulutusta ynnätäkseen sairauksien seuraukset. Pelkkä pohdiskeleva maalaisjärkikin riittää. Näinä tehokkuuden, työn arvostuksen ja kunnianhimon tavoiteltavuuden jumalallisina aikoina heikommat poljetaan jalkoihin. Vähintäänkin heidän annetaan ymmärtää, että ovat tyhmiä ja sairaita. Jopa sukulaiset heidät hylkäävät. Karttavat, ettei tauti tartu. Eristetään yhteiskunnasta, eristetään sosiaalisista yhteisöistä. Ei sitten ihme, jos psykoosi, tuo jumalainen olotila, jossa voi olla kohtaamatta elämän reaaliteetteja, tulee ainoaksi vaihtoehdoksi.

Se liite sivustolle: http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=599&posting=22000000035485024

http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=599&posting=22000000035485024

• alkuper...

Tiedoksi, että mulla ei ole PSYKOOSEJA! Vain viretila kohonnut. Mieliala vaihtelee ja elämä yhtä vuoristorataa. Kiitos muuten vastauksestasi.

• auttavakäsi
        alkuper... kirjoitti:

Tiedoksi, että mulla ei ole PSYKOOSEJA! Vain viretila kohonnut. Mieliala vaihtelee ja elämä yhtä vuoristorataa. Kiitos muuten vastauksestasi.

ottaa millään muotoa kantaa sinun kaksisuuntaiseen mielialahäiriöösi. Sitä paitsi, enhän sinua tunne, enkä täten voi sanoa halaistua sanaa sinusta ja ongelmistasi. Vastasin nyt vain kun kyselit tyyliin; onko muilla vastaavia kokemuksia. Toki toivon sinulle kaikkea hyvää elämässäsi. Kyllä sinä hyvin pärjäät kunhan tiedostat itsesi.

• deprakine 300mg

Olen koko ikäni ollut enemmän tai vähemmän ailahteleva noiden noiden mielialojen ja vireystilojen suhteen, mutta tänä keväänä tilanne äityi todella pahaksi ja sain lääkitykseksi deprakine 300mg x3. Ylipäätään mun pää sekoaa aina keväisin, mutta yleensä se ilmenee masennuksena. Söinkin ennen nykyistä lääkitystäni cipralexia masennukseen ja se on kuulemma saattanut laukaista tämän häiriön.

Tosiaan mulla alko mielialat heittelemään todella rajusti päivän mittaan. Aamuisin olin todella energinen ja helposti ärtyvä, iltapäivää kohti touhukkuuteni väheni ja muuttui lopulta masennukseksi, jolloin halusin vain kuolla ja olin kuin mikäkin vihannes; iltaa kohden aloin taas piristyä ja yleensä tässä vaiheessa raivosin perheelleni ja olin kuin mikäkin sekopää eikä uni tahtonut tulla. Psykoottinen en ole missään vaiheessa ollut.

Mulla jäi opintoihini liittyvä tärkeä työharjoittelu kesken, velkaa on tullut tehtyä ja rahat katosivat taivaan tuuliin ja oli hilkulla etten päätynyt narun jatkeeksi. Moneen kertaan olin jättämässä perhettäni, kerran hyppäsin liikkuvasta autosta ulos ja lähdin etsimään majapaikkaa itselleni... Listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Yleensä olen ollut keväisin masentunut, kesäisin levoton (on tullut viinejä kittailtua) ja syksyisin yleensä jostain syystä tasaisimmillani. Nyt olen kuitenkin rauhoittunut ilmeisesti lääkitykseni myötä.

• mielialahäiriö

juu saman tyyppistä juur mulla oireet. Keväällä kesällä/virkee energinen ja talvella masennus kamala! ja unet ain huonoja :( muuten nukun levottomasti ja kesällä melkee uneton kokonaa...

• auttavakäsi
        mielialahäiriö kirjoitti:

juu saman tyyppistä juur mulla oireet. Keväällä kesällä/virkee energinen ja talvella masennus kamala! ja unet ain huonoja :( muuten nukun levottomasti ja kesällä melkee uneton kokonaa...

Huomaan yhteisen piirteen teillä ja sillä kertomallani naisella, alkoholista lohdutusta. Asiahan ei tietysti minulle kuulu, mutta mie vaan sanon; totesi aina Masa Niemi se pätkä, elokuvasta Pekka Puupää. Kertomani nainen alkoi lääkitä iseään viinillä. Alussa vain vähäisellä määrällä, sitten annokset suurenivat. Yhteisvaikutus psyykelääkkeiden kanssa alkoi tulla tuhoisaksi. Ehkäpä edesauttoi psykoosien syntymiseenkin. Näin ollen haluan varoittaa psyykelääkkeiden ja alkoholin yhteisvaikutuksta.

• alkuper...
        auttavakäsi kirjoitti:

Huomaan yhteisen piirteen teillä ja sillä kertomallani naisella, alkoholista lohdutusta. Asiahan ei tietysti minulle kuulu, mutta mie vaan sanon; totesi aina Masa Niemi se pätkä, elokuvasta Pekka Puupää. Kertomani nainen alkoi lääkitä iseään viinillä. Alussa vain vähäisellä määrällä, sitten annokset suurenivat. Yhteisvaikutus psyykelääkkeiden kanssa alkoi tulla tuhoisaksi. Ehkäpä edesauttoi psykoosien syntymiseenkin. Näin ollen haluan varoittaa psyykelääkkeiden ja alkoholin yhteisvaikutuksta.

kiitos varoituksestasi. Olen samaa itsekkin pohtinut, että on vaarallista toi viinin lipittäminen ja lääkitys. Yleensä jätän lääkkeeni ottamatta jos juon hiukankin enemmän kuin muutaman lasin. Eihän sekään mikään ratkaisu siihen ole :( Olen harkinnut jos pyytäisi lääkäriltä naltreksonia mikä vie nousuhumalan miellyttävän tunteen ja siten vähentää alkoholin käyttöä.

• auttavakäsi
        alkuper... kirjoitti:

kiitos varoituksestasi. Olen samaa itsekkin pohtinut, että on vaarallista toi viinin lipittäminen ja lääkitys. Yleensä jätän lääkkeeni ottamatta jos juon hiukankin enemmän kuin muutaman lasin. Eihän sekään mikään ratkaisu siihen ole :( Olen harkinnut jos pyytäisi lääkäriltä naltreksonia mikä vie nousuhumalan miellyttävän tunteen ja siten vähentää alkoholin käyttöä.

Monesti ihmiset vetää heti herneet nenänsä jos niitä varoittelee. Kun kerta et suuttunut, lisään ohjeita alkoholin käytön "rajoittamiseksi". Minulla itselläni on omat "hyvät" syyni, miksi minusta tuli "kohtuuton" alkoholin käyttäjä. Kehitin itselleni aforismin elämäni kulusta; Alussa join suruuni kun en tiennyt mikä minua ahdistaa. Sitten join ilooni kun olin saanut selville mikä minua oli ahdistanut. Sitten join vain kun siitä oli tullut tapa. Lukuisat kotiviinisaavit kaatelin keskenkäyneinä 90-luvulla WC:n pöntöstä alas (se morkkis). Jo seuraavalla viikolla uusi kotiviini porpotteli iloisesti pöntössä. AA-keskusteluissa kävin säännöllisesti jonkun terapeutin luona. Muistan kuinka kiva fiilis jäi keskusteluista, josta syystä oli vähintäänkin ansaittua poiketa kotimatkalla Alkossa. Pyysin viimein lähetteen lääkärille. Tarkoitus oli pelkästään saada itselleni Antabus-resepti. Jos et tiedä, Antabus on lääke, joka estää maksan pilkkomasta alkoholia, jolloin lääkettä nautittuaan on "kohtalokasta" nauttia alkoholia. Sain lääkkeen, opettelin sitä käyttämään alkoholitarpeitani rajoittamaan. En pyrkinytkään absoluuttiseksi kertaheitolla. Opettelin tuntemaan itsessäni Antabuksen kestoajan, sen vaikutuksen elimistössä. Tiesin, miten kauan on oltava "tipatta" jos nautin yhden kokonaisen tabletin. Tiesin puolikkaan vaikutusajan. Tiesin myös neljäsosan keston. Näin säätelin Antabusta annostelemalla alkoholin kulutustani. Suosittelen kaikille muillekin tutustumista Antabuksen ihmeelliseen maailmaan. Kokemaan krapulattomia aamuja. Löytämään uudelleen kadotetun elämän.

• niin juur.....
        auttavakäsi kirjoitti:

Monesti ihmiset vetää heti herneet nenänsä jos niitä varoittelee. Kun kerta et suuttunut, lisään ohjeita alkoholin käytön "rajoittamiseksi". Minulla itselläni on omat "hyvät" syyni, miksi minusta tuli "kohtuuton" alkoholin käyttäjä. Kehitin itselleni aforismin elämäni kulusta; Alussa join suruuni kun en tiennyt mikä minua ahdistaa. Sitten join ilooni kun olin saanut selville mikä minua oli ahdistanut. Sitten join vain kun siitä oli tullut tapa. Lukuisat kotiviinisaavit kaatelin keskenkäyneinä 90-luvulla WC:n pöntöstä alas (se morkkis). Jo seuraavalla viikolla uusi kotiviini porpotteli iloisesti pöntössä. AA-keskusteluissa kävin säännöllisesti jonkun terapeutin luona. Muistan kuinka kiva fiilis jäi keskusteluista, josta syystä oli vähintäänkin ansaittua poiketa kotimatkalla Alkossa. Pyysin viimein lähetteen lääkärille. Tarkoitus oli pelkästään saada itselleni Antabus-resepti. Jos et tiedä, Antabus on lääke, joka estää maksan pilkkomasta alkoholia, jolloin lääkettä nautittuaan on "kohtalokasta" nauttia alkoholia. Sain lääkkeen, opettelin sitä käyttämään alkoholitarpeitani rajoittamaan. En pyrkinytkään absoluuttiseksi kertaheitolla. Opettelin tuntemaan itsessäni Antabuksen kestoajan, sen vaikutuksen elimistössä. Tiesin, miten kauan on oltava "tipatta" jos nautin yhden kokonaisen tabletin. Tiesin puolikkaan vaikutusajan. Tiesin myös neljäsosan keston. Näin säätelin Antabusta annostelemalla alkoholin kulutustani. Suosittelen kaikille muillekin tutustumista Antabuksen ihmeelliseen maailmaan. Kokemaan krapulattomia aamuja. Löytämään uudelleen kadotetun elämän.

Tää on tätä sairautta ja nyt menossa hyvä vaihe :) Eli lievä hypomania! Uni kadonnu se ainut haitta. Mullakin ne talvet yhtä helvettiä...makaan vaan. töis olen hoitoalalla ja vuorotyötä tehny ja kun kotiin pääsen ni "KAADUN SAAPPAAT JALASSA" suoraan verrannollinen eli ihan kamalan väsynyt! nyt työhön uudelleen sijoitus työantajan kanssa päivätyöhön...saa nähä miten menee....onnex kesäloma kohta :) Mulla diagnoosin teki kriisipsykiatri johon sain lähetteen kun en nukkunut! Aina lääkärit vähätelleet mun unettomuutta kunnes vaadin et nyt o tutkittava, 3 vrk olin valvonut! Vastaus nukuin vain 2 min pätkiä max koko 2 viikon aikana!!!!!Ei ollut sekää lekuri moista unitulosta nähnyt. No ottivat sitte tosissaan ja alettii syytä ettii ni sielt se diagnoosi tuli psykiatrilta melkee heti. En ite ollu moista ees aatellu ja ain vaa töihi oli hinku ja saikkee en ottanut ym mulla myös fibromyalgia ja oon tottunu et ain kipee :( no kattelee ny miten tän kaa pärjäillään???Ihana mies mulla on ja mentii karkauspäivänä kihloihin ym on muhu sitoutunu ja tietää mun sairauden ym..nyt kyllä nukkuu :( höh tää unettomuus o inhaa ku joutuu ain yssin oleen...jusseja sinne ja kiitos sinulle kirjoituksestasi :)

niinkuin tästäkin huomaa juttu vaihtuu lennosta :) koittakaa saada selkoo...

• skp

ihan sama juttu. talvet täysin masentuneena ja kesäksi energia lisääntyy. menokaudet mulla ei ole kovin voimakkaita mutta talven masennus onkin sitten jo aivan omaa luokkaansa. ja pahinta on se jatkuva kiukkuisuus ja ärtymys. itse olen vasta hakemassa diagnoosia ja sopivaa lääkitystä. tuo pelkkä masennuslääke talvella kun ei ole sopiva bipolaareille tyypeille, alkaa sitä maniaa pukkaamaan.
      haluan sanoa sulle että jatkossa joutunet etsimään sitä sopivaa lääkitystä yrityksen ja erehdyksen kautta. ensiarvoisen tärkeää on hyväksyä itsesi ja oppia tuntemaan omat ennakko oireet, milloin alkaa taittumaan masennuksen puolelle ja milloin mania nostaa päätään. helppoa se ei ole ja vie aikansa mutta helpottaa sitten sun elämääsi.
      osin haluan tästä sairaudesta myös ajatella ettei se ole sairautta vaan tälläiseksi moninaiseksi persoonallisuudeksi syntymistä ja eipähän ainakaan elämä käy liian tasapaksuksi vaikka tuskaahan tämä aina välillä toki onkin.
      kaikkea hyvää ja voimia koko perheellesi

• vaudikas..

Mimmi!!!! kamala meno on päällä nytten. Elämä on ihanaa ja rakkautta piisaa miehelleni. Olen kyltymätön :P Onko tää muka sairautta???täähän on kivaa juur nyt..talvi tulee saa taas maata masiksessa :(

• ..joo..

.. BiPo:n exänä en voi olla kuin surullinen miehesi puolesta..

• Jassoooooo
        ..joo.. kirjoitti:

.. BiPo:n exänä en voi olla kuin surullinen miehesi puolesta..

Hän kyllä tietää mun sairauteni ja ollaan puhuttu asioista. En tee enää niin älyttömyyksiä ja jos alkaa olee vauhtii niin hän myös puuttuu siihen!!! Nyt sopivasti "VAUHDIKAS" VOIKO NIIN SANOA???? NO VOI!!!!!Kaikki ny hyvin ja seksi ym kivaa ja vaihtelevaa. Saan kait nauttia olostani nyt??? Talvella saan maata makkaris kaameessa masiksessa!!!!!! Tää on tätä sairautta :(

• Taas......

Täällä alkuperänen viestiketjun aloittaja. Täällä valvon jälleen......Mieheni nukkuu ..tylsää.....oltiin siskoni asuntovaunulla kivaa oli :) myös tyttäreni oli mukana poikaystävän kanssa sain nekin onneksi mukaan. Nyt nukuin pikku tovin ja viiniä tuli otettuu ja uni EI TUU :( KELE!!!!!! no tietty myös alkoholi vie unia....mut näin jussina aattelin pikkasen ottaa. Meillä oli tosi kivaa. Äitinikin oli siellä :) mut ny uni totaalisesti kadossa???Lääkkeitä en ole uskaltanu ottaa ettei tuu yhteisvaikutuksia. Nyt otin ketipinooria 100 mg norm 300. Jos vaikka sais nukuttuu.....Plääh

• nanna-76

Mahtaiskohan täällä olla yhtään BiPo-päätä kymenlaaksosta..? Mulla todettiin kaksisuuntainen 2 vuotta sitten, oireita kyllä ehti olla yli 10 vuotta. Elämä on ollut aika vauhdikasta, nyt sekamuotoinen jakso menossa ja kohta pudotaan kovaa ja korkealta.. :( Lääityksenä mulla on Deprakine 4*500mg ja Peratsin 2*8mg ja joku unilääke..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4756
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3155
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2641
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      52
      2615
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2410
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2348
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1559
    Aihe