Ponnistaminen- voiko sitä "harjoitella" etukäteen?

synnyttäjä-83

Heips!
Ehkä todella typerä kysymys, mutta askarruttaa:

Mulla menossa nyt rv 38. Synnytys siis lähestyy ja mietityttää sellainen, että voiko ponnistamista mitenkään "harjoitella" etukäteen?

Se ei siis tapahdu lantiopohjanlihaksilla?
Eikä ole kuin isompaa hätää ponnistaisi?

Toivottavasti edes joku vastaa asiallisesti.

16

6611

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kannattaako

      kotona ruveta harjoittelemaan...sairaalassakin on siihen varmaan aikaa. Ittellä ainakin oli! Siis siinä vaiheessa, kun kätilö sanoi, että nyt voit kevyesti kokeilla ponnistaa. Mulla ainakin kätilö neuvoi todella hyvin!
      Ja ne supistukset rupes tuntumaan ponnistusvaiheessa ikäänkuin perspuolella. Siinä pitikin ponnistaa sinne peffaan päin...tuntui kuin olisi kakkahätä ja niin vissiin pitikin tuntua. Tosin ei ollut ja jos antoi mennä vaan kun tuntui, että kakatti, niin silloin ponnisti oikein. =)

      Mulla ei tainnut ainakaan tulla kuitenkaan kakkaa...olin saanut peräruiskeen!

      • Salolainen-83

        Ei sitä harjoitella kannata eikä tarvitsekkaan.
        Kyllä sun kroppa osaa "neuvoa" sua sitten tarpeen tullen.
        Itellä ainakin tuntui ihan kauhea paine alapäässä ja olin aivan varma että väännän kakat lääkärin naamalle kun ponnistan ja pissat samalla. Mutta vauvahan sieltä vain tuli. Vaikka olinkin syönyt aivan normaalisti viime päivinä ja peräruisketta ei minulle annettu.
        Painat leuan vaan mahaan kiinni ja ponnistat niin perkuleesti niin kyllä se sieltä tulee. Ennemmin tai myöhemmin. Mulla kätilö hyppäsi vielä mahan päälle avuksi ja lääkäri veti vauvan kädestä (tuli kuin supermies konsanaan ulos käsi edellä) ja päästä imukupilla samalla kun noin 2 lasten lääkäriä, enestesialääkäri ja noin 5 muuta sairaalan henkilökuntaa seurasi vierestä.
        Meinasivat leikata minut....
        Tsemppiä synnytykseen, itse en voi sanoa sitä positiiviseksi kokemukseksi... =(


      • 2 lapsen äiti
        Salolainen-83 kirjoitti:

        Ei sitä harjoitella kannata eikä tarvitsekkaan.
        Kyllä sun kroppa osaa "neuvoa" sua sitten tarpeen tullen.
        Itellä ainakin tuntui ihan kauhea paine alapäässä ja olin aivan varma että väännän kakat lääkärin naamalle kun ponnistan ja pissat samalla. Mutta vauvahan sieltä vain tuli. Vaikka olinkin syönyt aivan normaalisti viime päivinä ja peräruisketta ei minulle annettu.
        Painat leuan vaan mahaan kiinni ja ponnistat niin perkuleesti niin kyllä se sieltä tulee. Ennemmin tai myöhemmin. Mulla kätilö hyppäsi vielä mahan päälle avuksi ja lääkäri veti vauvan kädestä (tuli kuin supermies konsanaan ulos käsi edellä) ja päästä imukupilla samalla kun noin 2 lasten lääkäriä, enestesialääkäri ja noin 5 muuta sairaalan henkilökuntaa seurasi vierestä.
        Meinasivat leikata minut....
        Tsemppiä synnytykseen, itse en voi sanoa sitä positiiviseksi kokemukseksi... =(

        minunkin mielestäni ponnistaminen tuntuu kuin kakkaa tekisi


      • 2 lapsen äiti
        2 lapsen äiti kirjoitti:

        minunkin mielestäni ponnistaminen tuntuu kuin kakkaa tekisi

        mutta isoa sellaista


    • neuvoja sulle

      Sen olen kuullut, että liian hyvät vatsalihakset haittaavat synnytysponnistusta.

      Ponnistus tapahtuu aina supistuksen yhteydessä, joten se supistuva kohtu auttaa ja neuvoo sinua ponnistamaan oikein. Lisäksi kätilöt neuvovat sanallisesti.

      Suosittelen, että otat peräruiskeen, niin kakka ei tule sitten siihen synnytyspöydälle. Eikä sitten tartte raskaan synnytyksen jälkeen juosta kakalle. Paikat on kuitenkin sen verran kipeät sieltä sun täältä, että pelkkä pisillä käyminen on aina jonkinmoinen fyysinen voimainkoitos.

      • ........

        Itse mietin samaa asiaa ennen synnytystä. Olin varma etten osaa ponnistaa. Mutta eipä se tunnu sen ihmeemmältä kuin todella isoa paskaa vääntäisi ;)


      • Ei haittaa!

        Hyvät vatsalihakset eivät todellakaan haittaa synnytyksessä. Jos vatsalihakset ovat kunnossa, ovat usein myös lantionpohjan lihakset kunnossa. Ja toisin kuin aloittaja sanoi, ponnistus tapahtuu juuri niitäkin lihaksia käyttäen. (Niitä käytetään myös kakatessa...)

        Ei sitä tarvitse kuitenkaan harjoitella. Se tapahtuu ihan luonnostaan. Kun tuntee lapsen pään, niin tietää miten ponnistamalla se lähtee tulemaan ulospäin. Asennon suhteen kätilö kyllä neuvoo, jos itse ei tiedä sopivaa asentoa. Perinteisesti selin makuulla jos synnyttää, niin leuka painetaan rintaan ja jalat niin auki kuin saa. Usein jaloille on myös tuet.

        Tsemppiä synnytykseen!:) Minulla meni ainakin todella hyvin, ja hienosti olen palautunutkin. Varmasti oli hyötyä hyvistä vatsalihaksista. Jo vuorokauden kuluttua synnytyksestä teinkin poikittaisia vatsalihasliikkeitä ja istumaannousuja tein, kun pääsin laitokselta kotiin. Nyt on kulunut jo 6 viikkoa ja olo on loistava.


    • ponnistelua

      tokihan se ponnistus tapahtuu lantionpohjanlihaksilla, mutta varmaan siinä jännittyy myös kutakuinkin kaikki muutkin paikat siltä alueelta. Minulla oikein kramppasi lantionpohja ponnistellessa. Minä välttäisin ponnisteluharjoituksia, koska kuten liiallinen päkistely vessassakin, turhaan puskeminen tekee hallaa ko. alueelle.

      • kannata pelätä

        Luulisin, että vauva puristaa tullessaan niin pissa- kuin kakkakanavatkin aika lailla umpeen, joten taitaa olla aika epätodennäköistä että mitään sotkua tulisi samalla kun vauvaa ponnistaa maailmaan. Näin ainakin itsellä, yksi synnytys takana, toinen pian edessä.


    • apuaa

      mun tietääkseen sitä ei voi harjoitella muulla tavalla kun käyt kakalla....koska se tuntuu samalta ja se ponnistus tulee automaattisesti ja sitä et pysty estämään eli ei tarvii harjotella ku se tulee luonnostaan ja väkisin...ja sitten kun lääkärit sanoo että nyt saat ponnistaa niinse tuntuu siltä kun pullu silmästä tulisi vauvan pään kokonen kakka että ei kovin kivalle mut onnee

    • neuvoja antava

      synnyttäjä-83 uskoisin että ponnistamista vois harjoitella etukäteenkin kevyesti

    • häntä koipien väliin

      Itte luin aikanaan jostain netistä että pitää ponnistaa niinkuin koittaisi vetää kuvitteellista häntää koipien väliin (?). En tosiaankaan muista mistä sen neuvon sain, mutta sillä päkersin jakkaralla ja kätilö välillä "näytti" sormilla mihin suuntaan. Sanoi myöhemmin että meni tosi hienosti ja just oikein. Ei tullu juurikaan vammoja. Periaatteessa jotkut pilates lantionkäännöt on saman tyyppisiä. Ja kyllä noita voi harjotella. tärkeintä on että koet ponnistusasennon omaksesi, itse en selälläni ihan heti suostuisi ponnistamaan.

    • SuPisTukSet

      Saattaa kuulostaa hölmöltä, mutta itse totutin vauvaa supistuksiin itsetyydytyksen avulla, ts. tein itselleni sormiorgasmeja :D. Vauva tiesi, miltä kevyt supistus tuntuu, kun mentiin synnyttämään. Vauva syntyikin helposti, oli heti tyytyväinen oloonsa ja sai 10/10/10 pistettä.

      Ponnistamista en harjoitellut. Se sujui ihan luonnostaan, kun kätilö oli auttanut saamaan hyvän synnytysasennon.

    • 2 lapsen äiti

      kun synnytin lapseni nii etukäteen en harjoitellut ponnistamista kummankaan kohdalla koska synnytyksessä ponnistaminen tapahtuu luonnostaan ekan kohdalla olin varma että en varmasti osaa ponnistaa mutta sieltä se kuitenkin tuli lapsi mailmaan

    • vastailenpa vaan

      Eiköhän alkuperäiselle ole jo selvinnyt, miten ponnistetaan, mutta muille jotka tätä lukee, niin minusta se oli sama asia kuin vääntäisi isoa kakkaa...

    • No tottakai sä voit.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mukavaa sunnuntai päivää

      Kirsille ja mukaville ihmisille jos täällä enää ovat. 😊☕🌞🍁🧡 Jos eivät ole, niin sitten poistun.
      Ikävä
      362
      2080
    2. Machokultti vai tasa-arvoa

      Oikein hyvää päivää kaikki Vedatietäjät ja Hare Krishnat! Tarkoitukseni ei ole provosoida vaan monen pettymyksen jälkeen
      Hindulaisuus
      496
      1940
    3. Kimmeliin yöksi?

      Sopii minulle, mutta en tiedä sopisiko se sinuun.
      Ikävä
      89
      1682
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      258
      1159
    5. Kuljetusliike j maito

      Kännissä ojaan vuosien kännissä ajelu päättyi ulosajuun
      Suomussalmi
      5
      1092
    6. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      49
      1069
    7. Alkavan syksyn galluppi..

      Ajattelin että olisi sen aika. Gallupin. 1. Mikä on lempivuodenaikasi? Ja miksi? A) kevät B) kesä C) syksy D) talvi 2
      Sinkut
      133
      900
    8. En voi elää täyttä elämää

      Ilman sinua mies. Minun on pakko saada sinut elämääni. 😢
      Ikävä
      46
      897
    9. Vetoomus tietyille Miehille

      Suomi on Euroopan toiseksi turvaton maa naisille! Mitä ajatuksia miehet jotka ovat turvattomia naisille? Olisiko korke
      Ikävä
      176
      892
    10. Kuinka paljon

      Sä oikeen tiedät minusta nainen? Nimi ja ikä näyttää olevan hyvin tiedossa. Itse tiedän sinusta vain nimen ja ammatin.
      Ikävä
      50
      871
    Aihe